لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> تنگ براق یاسوج
تنگه براق یاسوج

تنگ براق یاسوج

تنگه براق از رویایی‌ترین مقصدهای گردشگری ناشناخته کشور به شمار می‌آید که تنها ۸۰۰ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. تنگه براق اقلید، در شمال فارس است و شما را به تماشای آبشار و دره‌ای زیبا دعوت می‌کند. این منطقه در روزهای گرم نیمه اول سال میزبان شایسته گردشگران خواهد بود.

از جمله جاذبه‌های نزدیک یاسوج، که پاییزی هزاررنگ داشته و برای مسافران شیراز، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای طبیعت‌گردی و عکاسی می‌باشد، همین تنگه براق است. در این مقاله، با تنگه براق، روستای آن، آدرس و مسیر دسترسی از نقاط گوناگون آشنا خواهید شد.

گاهی بهشت نزدیک تر از آن چیزی است که تصور می کنید. گاهی آنچه که می بینیم تمام حقیقت نیست. باز هم آهنگ سفر کرده و کوله بارمان را بسته ایم اما در این سفر چه چیزی پیش روی ماست؟ باید بگویم مقصدمان خطه ای از کشور عزیزمان است که دربین دو استان خاص و صدالبته تماشایی قرار گرفته است. در مرز استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد تنگه ای قرار دارد که برعکس تمام تصورمان از طبیعت جنوب کشور در هر قدمش ما را متحیر کرده و قدم هایمان را اسیر خواهد کرد.
تنگه براق مقصد این باره سفر ماست. تنگه ای که حتی برای گردشگران خارجی هم جذاب است. اینکه تنگه براق کجاست یا فاصله تنگه براق تا یاسوج یا فاصله اصفهان تا تنگه براق چقدر است و یا اینکه مسیر تنگه براق تا یاسوج یا شیراز چگونه است همه و همه در ادامه سفر پاسخ داده خواهد شد. خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز در دامان طبیعت ناب کشورمان آماده کنید.

تنگه براق کجاست؟

تنگه براق کجاست؟

تنگه براق در روستایی به همین نام واقع شده است. این منطقه با داشتن امکانات رفاهی، آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوان، به یکی از نقاط گردشگری مهم استان فارس تبدیل شده است. این تنگه از مشهورترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آید.

تنگه براق دره‌ای پرآب است که در میان انبوهی از چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان، غارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده، آبچک‌ها و ستون‌های معلق آهکی و… واقع شده است. این تنگه به خاطر شکافی که بین دو کوه به وجود آمده، ایجاد شده است. دیوارهایی عمودی با پهنای 40 متر و ارتفاع 100 متر به خاطر این شکاف ایجاد شده، که باعث می‌شود تا آبی زلال از میان این دو صخره عبور کند.

فاصله شیراز تا تنگه براق

اگر عازم شهر شیراز هستید، پس از آنکه از تخت جمشید و پاسارگاد بازدید کردید و به زیارت حافظ و سعدی و ارگ کریم خانی رفتید، بد نیست گشتی کوتاه در بهشت گمشده اقلید هم بزنید. تنگه براق تنها از ۱۷۵ کیلومتر فاصله با مرکز شیراز برخوردار بوده و نیاز به کم‌تر از ۳ ساعت رانندگی دارد.

اگر از استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید باید خودتان را به تنگه براق در اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده اید بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.
حوضچه تنگه براق

فاصله اصفهان تا تنگه براق

از اصفان تا تنگه براق ییلاقی و خوش آب و هوا 353 کیلومتر فاصله است. شما بایستی ابتدا از مرکز اصفهان به سمت شهررضا رفته؛ سپس از اتوبوس شیراز به اصفهان بعد از رد کردن روستای نورآباد به سمت تنگه براق بروید.

فاصله یاسوج از تنگه براق چقدر است؟

مسیر تنگه براق از یاسوج، از شهر شیراز نزدیک‌تر می‌باشد. شهر یاسوج نزدیک‌ترین مرکز استان به بهشت گمشده فارس است. از یاسوج تا این مقصد طبیعت‌گردی شیراز، فقط ۸۸ کیلومتر فاصله بوده و تقریبا به ۹۰ دقیقه رانندگی نیاز است. از مرکز یاسوج، باید وارد بلوار شهدای بسنجان شده و به سمت مسیر شمال غرب بروید تا در نهایت به دو راهی یاسوج به اقلید و جاده سی سخت برسید.

معرفی روستای تنگه براق

رودخانه براق

چنانچه به روستاگردی، به ویژه قدم زدن در کوچه باغ‌های پاییزی هزار رنگ اقلید علاقه‌مندید، روستای تنگ براق را حتما برای بازدید در نظر داشته باشید. این روستا، مقصد مناسبی جهت عکاسی در طبیعت و حتی کمپ زدن است. پیشنهاد ما خرید محصولات و صنایع دستی روستائیان باصفای روستا می‌باشد. در تابستان، درختان بادام و گیلاس و سیب، دارای طرفداران بسیاری است.

روستا کوهستانی است و در شیب ملایم کوه خانه هایی قد کشیده اند. خانه هایی از جنس سنگ و گل و چوب که حالا چند سالی است که آهن و مصالح نوین ساختمانی هم در برخی خانه ها رخ می نماید. در حیاط دلباز و چشم نواز خانه های روستا درختان میوه قد علم کرده اند و هر خانه به یک بوستان می ماند.
دور تا دور روستا را مزارع زیبای برنج و باغ های هوس انگیز سیب، آلو و هلو فرا گرفته است. روستا در دامنه کوهی سر به فلک کشیده همچون نگینی خوش خرام است که در همان نگاه اول دلربایی می کند.
آبشاری در تنگ براق
مردمی از دو قوم لر و ترک که نوای موسیقی بسیار دلربایی دارند. حال روستا و مردمانش در این نگین خفته در کوهستان بسیار عالی است و اتمسفر مثبت مردمان روستا شما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر از مردمان روستا بخواهید حتما دریاچه ملاصدرا را نشانتان خواهند داد. از روستا حرکت می کنیم و دل به مسیر می سپاریم تا سفر تماما کشف و شهودمان را آغاز کنیم. مقصد نهایی مان در شمال روستاست. در مقاله ی جاهای دیدنی یاسوج بیشتر در مورد یاسوج بدانیم.
رودخانه ی براق
از مسیر بین باغ های دلفریب عبور کرده و خود را به مسیر مابین کوهستان های سربه فلک کشیده می رسانیم. رودخانه ای از ما بین کوه ها با جوش و خروش عبور می کند. این رودخانه همان رودخانه بالنگان است که با شور و شوق فراوان و آبی بی نهایت زلال قرار است خود را به رودخانه کر برساند و در این مسیر طولانی از لابه لای کوهستانی با دیوارهای صخره ای مرتفع عبور می کند. همگام با رودخانه حرکت می کنیم، مسیر سنگلاخ است و هر چه پیش می روید بر تراکم درخت های انبوه افزوده می شود. درخت ها در جوار رودخانه و در قلب کوهستان نمای بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند.
زمستان در تنگ براق
با پیش رفتن رودخانه بر زیبایی و شکوه مسیر افزوده می شود و این همه سرسبزی شما را در جنوب تفت دیده کشورمان حیرت زده می کند. به وضوح می توانید خنکای هوا را در طی مسیر حس کنید. کم کم از صدای خروش آب متوجه می شویم که به مقصد نهایی نزدیک شده ایم. حیرت اولین واژه ای است که به ذهن می رسد و لبخند اولین میزبان شما در این نقطه خواهد بود. اینجا تنگه براق است. تنگه ای مابین دیوارهای صخره ای کوهستان های سر به فلک کشیده و درختان در هم تنیده، که حجم زیبایی اش شما را مسحور می کند. آبشاری به غایت زیبا که حاصل سرسختی یک رودخانه به بن بست رسیده است.

آبشار تنگه براق

آبشار تنگه براق

آبشار تنگ براق یکی دیگر از جلوه‌های زیبای تنگ براق فارس، به شمار می‌آید. این آبشار ۴۰ متر ارتفاع داشته و به حوضچه‌های پر آبی می‌ریزد. آب سد درودزن از تنگ براق عبور کرده و در ادامه انتهای آن با دیواره‌های صخره‌ای به بن‌بست می‌خورد. ‌همچنین آب‌های بالادست از یک دشت عبور کرده و از شکافی عمیق سرازیر می‌شود تا این آبشار زیبای بوجود می‌آید.

جاهای دیدنی یاسوج
ادامه مطلب

همچنین دریاچه‌ ملاصدرا در نزدیکی تنگ براق واقع شده است. در اراضی شيبدار آن ۱۱ هزار هكتار كشت بادام، فضایی بسيار خاص و ديدنی را در منطقه بوجود آورده است. آبشار تماشایی و خروشان مارگون از جمله حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران، در نزدیکی این محل واقع شده است.

بالنگان آنقدر خود را به دیواره صخره ای کوهستان کوبیده که دری را گشوده و در قالب آبشاری بی نهایت زیبا به سمت پایین دره جریان پیدا کرده است. آبشار جادویی است و زیبایی اش شما را به وجد می آورد. در پایین آبشار حوضچه ای شفاف و زلال پر از آب شکل گرفته که حاصل هنرنمایی آبشار است. خنکای آب در اواخر بهار و تابستان بسیار دلپذیر است.
اگر هوس شیرجه به سرتان زده باید بگویم کف این حوضچه زلال و شفاف پر از صخره است که بی صدا در کف آب خفته اند. پس هرگز از ارتفاع بالا در آن شیرجه نزنید. می دانم محو زیبایی آبشار و حوضچه شده اید اما اگر سر بچرخانید و نگاهی به اطراف بیاندازید حتما صخره های سرسبز و پوشیده از خزه را خواهید دید که درخت ها در مصاف با سنگ پیروز شده و جای جای تنگه بر روی سنگ ها سبز شده اند.

حوضچه تنگه براق

رود تنگ براق

یکی از نکاتی که خوب است درباره بهشت گمشده اقلید بدانید، حوضچه تنگه براق اقلید است. حوضچه زیبا اما عمیقی با سرریز شدن آبشار تنگه براق، زیر آبشار چهل متری بوجود آمده است. این حوضچه، مکان مناسبی برای آب تنی در روزهای گرم تابستان می‌باشد. چنانچه قصد شنا در حوضچه را دارید، باید به بخش‌های کم عمق آن مراجعه کنید

در زمان گشت و گذار، به خطرات تنگه براق توجه داشته باشید. صخره‌های نوک تیز زیر این حوضچه قرار دارد. چنانچه می‌خواهید بی‌محابا شیرجه بزنید، سر و پای شما به این صخره‌ها برخورد شدیدی خواهد داشت. به همین خاطر، اکیدا از شیرجه زدن از نقاط مرتفع تنگه براق به داخل حوضچه، خودداری نمایید. این مورد را حتما هنگام بازدید از حوضچه و چشمه تنگه براق مورد توجه قرار دهید.

تنگه بوچیر هرمزگان، مکانی خارق العاده و دست نیافتنی
ادامه مطلب

این مکان با داشتن آبشار و حوضچه زیبا، بدون شک ارزش چند بار دیدن را دارد. چنانچه عازم این منطقه زیبا شدید، مسیر بالای ابشار را در نظر بگیرید. می‌توانید از غار و چشمه‌ای که از دل کوه به پایین می‌ریزد، دیدن نمایید.

زیبایی تنگه اغراق آمیز است و هیجان را به اوج خود می رساند درخت، سبزه، آب، زلالی، شفافیت، خنکای آب، هوای مطبوع، غار، دشت، دره، کوهستان و هر آنچه از طبیعت می خواهید در این نقطه مهیاست. اگر کمی در تنگه قدم بزنید در جای جای تنگه قطرات آب را خواهید دید که بارش بارانی بی پایان را به نمایش می گذارند. در سمتی از تنگه یک غار آهکی بسیار زیبا چشم نوازی می کند که پوشیده از خزه است و قطرات آب به شکل بسیار زیبایی از سقف غار به کف آن فرو می ریزند.

سنگ نبشته تنگه براق

این کتیبه از قدمت تنگه براق و این منطقه روایت می‌کند. کتیبه‌ای مرتبط با زمان ساسانیان در تنگه براق وجود دارد که به شاپور یکم منتسب است. این کتیبه به دو زبان پهلوی اشکانی و فارسی میانه، نوشته شده و دارای ۹ سطر است. این کتیبه به عنوان یکی از ۵ کتیبه بااهمیت عصر شاپور یکم ساسانی شناخته می‌شود.

در گذر سالیان، متاسفانه این کتیبه بسیار آسیب دید. با این حال مضمونی که دارد مشخص بوده و در معرفی شاپور یکم ساسانی است. در ابتدای این کتیبه نام و عنوان شاپور، پدر و جدش آورده شده است. مضمون اصلی کتیبه در رابطه با تیراندازی شاپور یکم ساسانی و به عبارتی خلاصه‌ای از کتیبه شاپور یکم در حاجی‌آباد فارس می‌باشد.

دیواره های صخره ای در مصاف با آب شکل و شمایل بسیار جذابی به خود گرفته اند، گاهی به شکل فیل و گاهی به شکل خرس هر چه که هست آب با آرامشش سنگ سخت ر ا رام کرده و به آن شکل داده است. بارش قطرات آب بر روی خزه ها آنقدر زیباست که هر بیننده ای را چند لحظه ای محو خود می کند.
شاید بد نباشد اگر بدانید شما قدم در یک تنگه تاریخی گذاشته اید، یک سنگ نوشته در تنگه قرار دارد که به زبان پهلوی نوشته شده و یادگار دوران ساسانی است و صحنه ای پرطمطراق از شکار یکی از پادشاهان را به تصویر کشیده است.

غار تنگه براق

غاری در تنگ براق

از جمله ظرفیت‌های فوق العاده و کمتر شناخته شده‌ای که طبیعت ایران دارد، غار گردی می‌باشد. غارگردی مخاطبان اندکی دارد، با این حال توریست‌ها را به اعماق تاریخ دور و دراز طبیعت ایران می‌برد. کارشناسان محیط زیست، غار گردی را مثل دادن غذا به حیوانات در طبیعت، باعث برهم زدن نظم اکوسیستم برمی‌شمرند.

با این همه، غار تنگه براق از جاذبه‌های تماشایی بهشت گمشده اقلید است. غاری که به خاطر فرسایش، طی صدها هزار سال بوجود آمده است. فضای مرطوب این غار و تنگه باعث روییدن خزه‌ها روی صخره‌ها شده و برای عکاسان طبیعت لوکیشن مطلوبی است.

غار را در دیواره سمت چپ تنگه براق اقلید پیدا می‌کنید که آهکی بوده و تقریبا دارای دو هکتار وسعت است. چنانچه تجهیزات غارنوردی ندارید، از ورود به آن جدا خودداری نمایید. رشد خزه‌ها روی دیواره‌های اطراف غار، محیطی زیبا را در بهشت گمشده اقلید فارس به تصویر کشیده است.

بهترین زمان بازدید از تنگه براق

شنا در تنگه براق

تنگه براق در ۹ ماه نخست سال، مقصدی خاص و رویایی برای تمام ایرانگردان است. به ویژه نیمه نخست سال که برای فرار از گرمای شهر شیراز فرصت خوبی بوده و گزینه مناسبی برای فارس‌گردی محسوب می‌شود.

طبیعت تنگه براق به اندازه بهشت‌های رویایی ایران (مازیچال و سوباتان و فیلبند) نیست؛ با این حال مکانی بکر و طبیعتی جذاب روی بوم فارس ایران زمین می‌باشد. بهترین موقع برای رفتن به تنگه براق فصول بهار و تابستان و همچنین نیمه نخست پاییز است. این دیار دیدنی و تماشایی، تنگه براق را در تابستان حتما بازدید کنید.

این تنگه چیزی در حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایری بوده که قصد عزیمت به اقلید را داشتند. اگر در بهار خود را به تنگ براق برسانید بهشت را ملاقات خواهید کرد. اگر در تابستان به تنگه برسید سرسبزی تنگه و خنکای آب روح و جانتان را اسیر خواهد کرد و لذت یک آب تنی تمام و عیار را کسب خواهید کرد، اما اگر در اوایل پاییز خود را به این تنگه برسانید جادویی هزار رنگ قلبتان را فرا گرفته و برای همیشه در جانتان نفوذ می کند.
زمستان در تنگه براق پیچیده در پیچ و خم کوهستان سخت و نفس گیر است. بارش برف فراوان به همراه سرمای فراوان و یخ بستن رودخانه و آبشار دسترسی به تنگه را تقریبا غیرممکن می کند اما اگر به تنگه برسید سرمای هوا نیز در این تنگه بهشت را تفسیر می کند. آب و هوای معتدل بهار و تابستان سبب شده تا تنگه مقصد بسیاری از طبیعت گردان باشد اما هوای سرد پاییز و زمستان تنگه را مقصد عشاق واقعی طبیعت می گرداند.

مسیرهای دسترسی به تنگه براق

چنانچه با خواندن توصیف زیبایی‌های تنگه براق علاقه‌مند شدید که به این دره زیبا و خوش آب‌وهوا سر بزنید؛ پس بساط سفر را فراهم کرده و آماده‌ی رفتن به طبیعت بکر و فوق‌العاده روستای تنگه براق شوید. از طریق مسیر‌های زیر به تنگ براق می‌توانید برسید:

هتل ورزش یاسوج در انتظار پیشرفت
ادامه مطلب

چنانچه از شهر شیراز در استان فارس، می‌خواهید عزیمت کرده و سفرتان را آغاز نمایید، باید ابتدا خودتان را به اقلید برسانید. سپس مسیری هشتاد کیلومتری را بپیمایید. از اقلید مسیر سده را پیش گرفته تا بتوانید با طی بیست کیلومتر از سده به روستایی به نام تنگه براق برسید. چنانچه از یاسوج قصد سفر دارید، بعد از پیمودن مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان، به مقصدتان می‌رسید.

نکات ایمنی بازدید از تنگه براق

نمایی از طبیعت تنگه براق

  • باتوجه به این که در نزدیکی شما شهری وجود ندارد و نزدیکترین مکان تنها روستای تنگ براق است، توصیه می‌کنیم وسایل شخصی ضروری و داروهای موردنیازتان را همراه داشته باشید.
  • چنانچه با هدف کمپینگ و شب‌مانی به تنگه براق سفر می‌کنید، حتما گروهی به منطقه بروید. توجه کنید، اگر تنها هستید یا تعداد افراد همراهتان کم بوده یا کودک همراه دارید، در منطقه کمپ نزنید.
  • در سفر به تنگه براق فارس باید وسایل ضروری کمپینگ را حتما همراه داشته باشید. این وسایل عبارت است از غذا و نوشیدنی مورد نیاز، آب معدنی، چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتوی مسافرتی مناسب، پاوربانک، اجاق گاز کوچک سفری، ظروف مسافرتی شخصی، چراغ قهوه، کیسه زباله، آب معدنی، دارو و تجهیزات مهم کمک‌های اولیه نظیر چسب زخم، الکل پزشکی، گاز استریل، بتادین، پماد سوختگی.
  • باتوجه به این که حتما در تنگه براق تنی به آب می‌زنید، یادتان باشد لباس اضافه و البته لباس گرم حتما همراه داشته باشید.
  • صخره‌های متعدد و نیز تیزی در زیر آب مخفی است. پس از ارتفاع‌های اطراف اصلا به سمت حوضچه تنگه براق شیرجه نزنید. پریدن از ارتفاع زیاد خطرناک بوده و احتمال خطر جانی و برخورد با صخره را زیاد می‌کند.
  • در حوضچه تنگه براق عمق آب متفاوت می‌باشد و بعضا عمیق است. از آنجایی که احتمال غرق‌ شدن وجود دارد؛ بنابراین فقط در قسمت‌های کم عمق شنا کنید.
  • خانه‌های روستایی در روستای تنگ براق برای اقامت و شب‌مانی وجود دارند. چنانچه به کمپینگ علاقه‌ای نداشتید، می‌توانید آنها را اجاره کنید.
  • باید نسبت به پر بودن باک بنزین، سالم بودن خودرو و نیز تنظیم بودن بادلاستیک‌ها اطمینان داشته باشید. شایان ذکر است، استفاده از خودروی بنزین‌سوز در سفرهای طبیعت‌گردی بهتر از خودروی گازسوز است.
  • سرویس بهداشتی برای استفاده عموم در نزدیکی تنگه براق وجود دارد.

تنگه براق بر روی نقشه

اقامت در یاسوج

برای اقامت در تنگه براق در کنار خانه‌های روستایی اطراف که عموما در نیمه اول سال، فرصت‌های اقامتی مناسبی را به مسافران ارائه می‌دهند؛ بهره‌مند گردید. هتل‌ های یاسوج می‌تواند انتخاب خوبی باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای عزیمت به این مقصد گردشگری، چند اقامتگاه زیر را که متناسب با برنامه سفر شما است، در نظر بگیرید. این اقامتگاه‌ها عبارتنداز:

اگر از طریق ایران هتل آنلاین اقدام به رزرو کنید، رزرواسیونی سریع و راحت با پایین‌ترین قیمت خواهید داشت. ایران هتل آنلاین برای تمامی روزهای سال و تمامی هتل‌ها، ارزان‌ترین قیمت را با گارانتی ارائه می‌کند. شما بی نیاز از مقایسه قیمت در سایت‌های دیگر، این امکان را دارید تا با مراجعه به ایران هتل کمترین مبلغ را برای اتاق مورد نظر خود پرداخت نمایید.

سخن آخر
بیایید هوشمندانه سفر کنیم، اگر قصد آغاز سفر و یک اکتشاف جدید را داشتید تنگه براق یک استارت عالی است. اما در راستای همان شعار هوشمندانه سفر کردن حتما منطقه را بررسی کرده و حالا که سختی مسیر را به جان می خرید باید بگویم مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهجورترین بهشت های ایرانی است و آنقدر زیبایی در خود پنهان کرده که دیدتان را نسبت به طبیعت کشورمان عوض خواهد کرد.

با کمی برنامه ریزی میتوانید سری به آبشار جادویی مارگون و یا آبشار تنگه یاسوج زده و حتما روحتان را در تنگ بستانک صیقل داده و از زیبایی تام و تمام آن برخوردار شوید. تنگه تیزاب هم در همان حوالی است. اگر قصد اقامت چند روزه در این استان ها را داشتید چه مقصدتان استان پرآوازه فارس باشد چه استان خاص و تماشایی کهگیلویه و بویراحمد کار را به ایران هتل آنلاین بسپارید و قبل از خروج از خانه کارهای اقامتتان را در هتل های یاسوج ساده کنید. از همین حالا فقط و فقط به فکر لذت بردن از سفر باشید.

زیبایی تنگه براق اقلید به اندازه‌ای زیاد است که همه ساله توریست‌ها و طبیعت‌گردان بسیاری را از دور و نزدیک ایران به سوی خود جذب می‌کند. از دره‌های عجیب و تماشایی کشورمان گرفته تا غار و آبشار، در روستایی به همین نام در شهرستان اقلید استان فارس واقع شده‌اند. ما در این مقاله میهمان این دره شدیم و شما را با جلوه‌های فوق‌العاده تنگه براق اقلید آشنا کردیم.

2/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر