لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> متراکم ترین جزیره جهان در کلمبیا
متراکم ترین جزیره جهان در کلمبیا

متراکم ترین جزیره جهان در کلمبیا

وقتی که از فاصله دور به آن نگاه می کنید سخت است که تشخیص دهید این مکان یک جزیره است. جزیره کوچک سانتا کروز دل ایسلوت که از سطح دریا بالاتر و شناور به نظر می رسد، متراکم ترین جزیره مسکونی جهان به شمار می آید. در واقع، جزیره سانتا کروز که در مجمع الجزایر سن برناردو در خلیج موروسکویلو کلمبیا واقع شده و در اثر بالا آمدن بستر دریا و رشد مرجان ها به وجود آمده است. این جزیره کوچک یکی از 10 جزیره مجمع الجزایر مذکور به شمار می آید.
بر اساس افسانه ها، ماهیگیران جزایر اطراف جزیره سانتا کروز شبی را در این جزیره گذرانده و زمانی که متوجه شدند در این جزیره هیچ پشه ای وجود نداشته و می توانند خواب راحتی در آن داشته باشند تصمیم گرفتند که به طور دائمی در این جزیره مانده و همراه خانواده هایشان در این جزیره ساکن شوند. ساکنان محلی نبود پشه در جزیره سانتا کروز را به عدم وجود گیاه شاه پسند و ساحل در آن نسبت می دهند.
کلمبیا
البته جزیره سانتا کروز یک مکان معمول برای گردشگران نیست زیرا هیچ جایی در این جزیره برای استقرار و اقامت افراد جدید وجود ندارد. گردشگران اغلب شب را در هتل پونتا فارو در جزیره موکورا که در همان نزدیکی ها واقع شده می گذرانند و با قایق های تندرو برای ساعاتی گردشگری در جزیره سانتا کروز خود را به آنجا می رسانند.
کلمبیا
قدم گذاشتن در این جزیره مانند رفتن به درون رمان های گابریل گارسیا مارکز است. این جزیره شیوه زندگی رویاگونه و منحصربفردی را در خود پرورانده و به دلیل عدم وجود هر گونه جرم و جنایت، هیچ پلیس و دادگاهی در آن نیست. خانه های رنگارنگ جزیره سانتا کروز از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسند از این رو هیچ ساکن غیربومی در این جزیره نخواهید یافت.
برآوردهای متعدد تعداد ساکنان این جزیره بسیار کوچک را 1.200 نفر اعلام کرده اند در حالی که مساحت آن تنها به اندازه دو زمین فوتبال است. برخی دیگر نیز تعداد ساکنان جزیره را کمتر می دانند. جووه نال یک مرد شصت و چند ساله است که تمام عمر خود را در این جزیره گذرانده است می گوید که تعداد ساکنان جزیره حدود 900 نفر است. وی که ظاهراً کدخدا، سخنگو و لیدر گردشگران این جزیره به شمار می آید در این باره چنین می گوید:” ما احساس بدی داریم زیرا رسانه ها همیشه این جزیره را بسیار بیشتر از آنچه که در واقع هست شلوغ جلوه می دهند”.
کلمبیا
ساکنان این جزیره هر تعداد نفر که باشد نمی توان از متراکم بودن آن چشم پوشی کرد زیرا هیچ فضای خالی در آن وجود ندارد. در حدود 115 خانه در جزیره سانتا کروز به شیوه ای نامرتب و درهم و برهم روی یکدیگر قرار گرفته اند، در حالی که مردان کهنسال جزیره با چشم هایی مهربان و صورت های چروکیده روی صندلی ها کنار در خانه ها نشسته و آبجو می نوشند. کودکان و نوجوانان در خیابان های تنگ و باریک جزیره صف کشیده و سرهایشان را تکان داده و با دانه های سنگی به شکل تسبیح به نام چامپتا بازی می کنند، در حالی که مادران جوان در مغازه های کنار خیابان با هم گرم صحبت هستند.
کلمبیا
نال که لیدر گروه های گردشگری جزیره است از کوچه تنگی به کوچه تنگ دیگری می رود و در مورد امکانات و زیبایی های جزیره سانتا کروز صحبت می کند- کلیسا اینجاست، مدرسه آنجاست- و سخنانی شاعرانه در مورد زندگی آرام و لذت بخش ساکن جزیره ایراد می کند. او با صدایی که می توان براحتی غرور را در آن متوجه شد می گوید:” اینجا هیچ جرم و جنایتی نیست. ما هیچ پلیسی نداریم و حتی به آن هم نیازی نداریم”. او پس از رسیدن به یک میدان بسیار کوچک که صلیبی بزرگ در وسط آن قرار دارد می ایستد و می گوید که این نقطه بهترین مکان جزیره سانتا کروز برای عکس گرفتن به شمار می آید زیرا این جزیره اسمش را از این صلیب گرفته است.
کلمبیا
در سال های اخیر با مشارکت هتل پونتا فارو، یک آکواریوم بزرگ پر از موجودات دریایی در حال انقراض در جزیره سانتا کروز نصب شده است. در گذشته ساکنان جزیره به لاک پشت ها به چشم غذایی مانند مرغ نگاه می کردند و به خاطر گوشتشان آن ها را صید می کردند. اکنون اما آن ها با دقت و احتیاط لاک پشت های گرفتار در تورهای ماهیگیریشان را بیرون می کشند و تا زمانی که تیم حفظ لاک پشت ها برای جمع آوری آن ها می آیند به خوبی از این لاک پشت ها محافظت می کنند.
کلمبیا
گردشگران برای ورود به این آکواریوم زیبا باید مقدار کمی پول بپردازند، آکواریومی که علاوه بر لاک پشت های نادر، خانه کوسه های کوچک، نوعی ماهی پهن و انواعی دیگر از ماهی هاست. جزیره سانتا کروز پر از خانه های رنگارنگ است و این موضوع باعث شده که دیگر جایی برای ساخت و ساز نباشد. به همین دلیل ساکنان محلی خانه های خود را روی خانه های دیگر می سازند و این موضوع باعث شده که جزیره به شکل عمودی در حال بزرگ تر شدن باشد.
نال در این باره نیز می گوید:” برای آینده این یک نگرانی است. ما از لحاظ زمین به شدت در مضیقه هستیم و من نمی دانم پاسخ به این کمبود زمین چیست. ما نمی توانیم ساخت و ساز را به طور مداوم به صورت عمودی بالا و بالاتر ببریم. ما خوشحال و شاد هستیم. چه جای دیگری در جهان هست که نیازی به پلیس وجود نداشته باشد، کجای دنیا می توانید یک جزیره برای مردمتان داشته باشید؟ هر روز با صدای دریا از خواب بیدار شده و منظره زیبای آن را می بینم. نمی خواهم که هیچ جای دیگری زندگی کنم”.
کلمبیا

سفر به سانتا کروز

از گردشگران خواسته می شود که 3.000 پزو (1 دلار) هنگام ورود به جزیره بپردازند. در سال های اخیر، به گفته نال، گردشگران بیشتری برای دیدار از این جزیره به سانتا کروز می آیند و طوری از ساکنان جزیره عکس م گیرند انگار که به باغ وحش رفته اند. وی در این باره می گوید:” بسیار غیرمحترمانه بود. اکنون ما مبلغی دریافت می کنیم و برای آن ها یک تور تفریحی ترتیب می دهیم، از این رو گردشگران ما اینجا نایستاده ایم که تنها به ما نگاه کنند و به جای آن، این گردشگران می توانند با فرهنگ ما اشنا شوند”.
کلمبیا

پول حاصل از تورها به تلاش ها برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست جزیره و هزینه های روزمره آن از قبیل خرید آب آشامیدنی که هر چند هفته یک بار توسط قایق های تندرو از شهرهای بزرگ مجاور به جزیره سانتا کروز منتقل می گردد اختصاص می یابد.

نگرانی هایی مبنی بر به زیر آب رفتن جزیره در اثر بالا آمدن سطح آب دریا وجود دارد و به گفته افراد محلی این جزیره همواره با سیل دست و پنجه نرم کرده و بعید نیست که روزی در اثر جزر و مد به طور کلی به زیر اب برود. اما ظاهراً ساکنان جزیره به این موضوع اهمیتی نداده و به آن فکر نمی کنند. آن ها به این اخطارها گوش نمی دهند زیرا دوست ندارند که به نقل مکان از این جزیره فکر کنند. زندگی در جزیره سانتا کروز طوری نیست که بتوان نمونه آن را در هر جای دیگری یافت.
کلمبیا

آلخاندرو آلزاته، مدیر و صاحب هتل پونتا فارو در این باره چنین می گوید:” مردم جزیره زندگی در اینجا را یک افتخار می دانند. اینجا چیزی فراتر از یک اجتماع مسکونی است ، یک فرهنگ است، یک سبک زندگی. آن ها نمی خواهند که هیچ جای دیگری باشند”. شاید زندگی در این جزیره بی ثبات باشد اما یک شلوغی و هرج و مرج سازمان یافته و دوست داشتنی در جزیره کوچک سانتا کروز برقرار است که برای ساکنان جزیره یک موهبت به شمار می آید و نه یک مشکل.
در سایت ایران هتل آنلاین با خیال راحت می توانید در مقصد مورد نظرتان هتل رزرو کنید.

10 جاذبه برتر گردشگری در شهر بوگوتا کلمبیا
ادامه مطلب

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر