لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کویر ریگ جن سمنان
کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن سمنان

تابلوی نقاشی دنیا که به دست خالق یکتا به بهترین شکل ممکن قلم خورده و زیبایی طبیعت را نمایان کرده به رنگ قهوه ای کوه ها، سبزی جنگل ها و آبی آب ها ختم نمی شود، زردی کویر هم در جای خود نقش و نمایی دارد. سکوت و ارامش کویر را هیچ طبیعت دیگری ندارد. گرمای روز در مقابل سرمای شب باعث کسب تجربه ی دو هوای متضاد در کمتر از 12 ساعت می شود. جدای از همه ی اینها درخشش ستارگان در تاریکی شب هر سری را به سمت بالا می چرخاند و هر چشمی را معطوف جذابیت خود می کند. سکوت کویر همیشه پر از رمز و راز بوده و هست و همواره هر فرد کنجکاو و ماجراجویی را صدا می زند تا پنهان خود را برای او آشکار کند. مشاهده ی خود در دل وسیع کویر، لمس شن های نرم روی آن و تماشای اسمان بی کران حسی در ذهن آدمی ایجاد می کند که توصیف نشدنی است.

یکی از این کویرهای زرد رنگ پر از سکوت و آرامش و رمز و راز «کویر ریگ جن» است که به مثلث برمودای ایران شهرت دارد. برخی از رمز و رازهای این کویر پهناور هنوز هم ناشناخته است و به شکل یک علامت سوال در ذهن گردشگران و افراد محلی منطقه باقی مانده است. کویر ریگ جن بین دو استان سمنان و اصفهان در ایران قرار دارد و بخشی از دشت کویر یا همان کویر مرکزی ایران می باشد. این در حالی است که بیشتر به استان سمنان نسبت داده شده است. آب و هوای این کویر نیز مانند سایر مناطق کویری ایران گرم و خشک است؛ مخصوصا در فصل تابستان که گرما بیداد می کند، پس بهتر است در فصل دیگری اقدام به این سفر کنید.
 کویر ریگ جن

این کویر مرموز مکان بسیار مناسبی برای گردشگرانی است که به کسب تجربه ی حس ترس و وهم و هیجان علاقه دارند و در عین حال کنجکاوند از رمز و رموز آن سر در بیاورند. کویر ریگ جن با سایر مناطق کویری که برای گشت و گذار و دیدن عموم افراد و پرداختن به تفریحاتی مانند ماشین سواری در کویر فراهم شده کاملا تفاوت دارد و تنها برای طبیعت گردان و کویرنوردان حرفه ای مناسب است. پس در سفر به این نقطه ی مخوف از ایران حتما با افراد راه بلد و متخصص همسفر شوید و تنها و یکه به دل کویر نزنید و جان خود را به خطر نیندازید، آذوقه و تجهیزات کامل و نقشه و GPS و اب آشامیدنی را فراموش نکنید و از ماشین مناسب مثلا جیپ های سبک استفاده کنید، اصلا برای اینکه خیالتان راحت تر باشد با تورهای گردشگری همراه شوید تا ایمنی کامل داشته باشید.
 کویر ریگ جن

برای اقامت در سفر به کویر ریگ جن نیز بهترین گزینه هتل های سمنان یا گرمسار به عنوان نزدیک ترین شهرها به آن می باشد. قبل از سفر می توان با رزرو آنلاین از محل اقامت خود آسوده خاطر بود. امکانی که رزرو آنلاین در اختیار قرار می دهد مشاهده ی امکانات و ویژگی های هتل ها و مقایسه ی اسان آنها تنها در چند دقیقه است. بدین ترتیب با آگاهی کامل می توان هتل مورد نظر خود را به طور آنلاین رزرو کرده و جدای از امکانات سایت از تخفیفات ویژه هم بهره مند شد.
 کویر ریگ جن
معرفی کلی
کویر ریگ جن سومین ریگ زار بزرگ ایران است. این کویر جدای از تمام ویژگی هایی که برای هر منطقه ی کویری دیگری ذکر می شود دو ویژگی خاص دارد؛ یکی اسرارآمیز بودن و دیگری مخوف بودن، به طوری که شاید هر کس جرات سفر به آن را نداشته باشد. اولین سوالی که مطرح می شود اینکه کویر ریگ جن کجاست؟!
 کویر ریگ جن
کویر ریگ جن از شمال به سمنان، از جنوب به انارک، از غرب به منطقه حفاظت شده ی کویر، از شمال غرب به گرمسار و از شمال شرق به دشت کویر ایران می رسد. با این وجود بیش از همه به استان سمنان نسبت داده می شود و از آن تحت عنوان کویر ریگ جن سمنان یاد می شود. وسعت این کویر پهناور در حدود چهار هزار و پانصد کیلومتر مربع است و بر نقشه از شمال غرب به سمت جنوب شرق کشیده شده به طوری که قسمت جنوب شرقی آن را «دم ریگ» می نامند.
 کویر ریگ جن
موقعیت جغرافیایی
تاکنون حوادث عجیب و غریبی در این کویر رخ داده، حوادثی که هیچ علت و پاسخ منطقی برای آنها وجود نداشته است. افراد محلی منطقه از این کویر بسیار می ترسند و معتقدند کویر ریگ جن محل دفن اجساد موجودات زنده ای است که در این کویر به قتل رسیده اند. البته شاید علت مرگ عده ی زیادی از این موجودات زنده که احتمالا انسان هم در بین آنها بوده است باتلاق های وحشتناک موجود در این کویر باشد که به محض قرار گرفتن بر قسمتی از آن هر چیزی را به راحتی به درون خود می کشد و او را از هستی ساقط می کند. پس یکی از دلایل اینکه تاکید می شود کویر ریگ جن با افراد راه بلد طی شود وجود این باتلاق های خطرناک و مرگبار است. واژه ی زندگی در کویر ریگ جن استان سمنان تقریبا بی معناست؛ آب شیرین که یک رویاست و تا چشم کار می کند و حتی بسیار دورتر نمک و شن و ماسه و باتلاق و تپه های شنی است که وجود این کویر مخوف را تشکیل می دهد. بهترین راه دسترسی به کویر ریگ جن بخش شمال شرق پارک ملی کویر است که البته نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارد. راه بعدی از طریق جندق است.
اسرار کویر ریگ جن
وجه تمایز این کویر با سایر کویرهای ایران یا حتی جهان اسرارآمیز بودن و وجود حوادث غیرعادی در آن است؛ حوادثی که هیچ توجیهی ندارد. شاید کویر ریگ جن برای تعداد زیادی از افراد جالب نباشد اما افراد شجاع و کنجکاو و جسوری هستند که به چنین مناطق و موضوعاتی بسیار علاقه مندند.
 کویر ریگ جن
سرِّ اول: حوادث توجیه نشدنی
حکایاتی که در مورد کویر ریگ جن بر سر زبان ها افتاده از سخن اهالی روستاها و حتی شهرهای اطراف این کویر نشأت می گیرد. روایاتی که مردم تعریف می کنند حاکی از اتفاقات بی دلیل و وحشتناکی است که موجب ترس و وهم در دل شنونده ای عادی می شود. اتفاقی مانند مفقود شدن فرزندی در کویر یا دیوانه و لال شدن فردی بازگشته از کویر. البته اکنون برای برخی از این رخدادها دلایل منطقی مانند همان باتلاق های خطرناک پیدا شده است که مفقود شدن افراد و حتی اجساد آنها را توجیه می کند اما برای برخی دیگر از حوادث مانند دیوانه و لال شدن فردی که به کویر رفته و با این شکل باز گشته توضیحی وجود ندارد.
 کویر ریگ جن
سرِّ دوم: وجود سنگ های سیاه
سنگ های سیاه رنگی که در ۳۰ کیلومتر پایین تر از مرکز ریگ جن به چشم می خورند سرباره های ذوب فلزات معدنی اند. سرباره از ناخالصی‌های موجود در سنگ فلزات به هنگام جداسازی فلز از سنگ فلز در کوره‌ های ذوب سنگ فلز به دست می آید. طبق تحقیقات انجام شده بر این سرباره ها به این نتیجه رسیده اند که این سنگ ها از ذوبِ مسِ استخراج شده از ارتفاعات کوه ملاهادی و سایر معادن مس منطقه به دست آمده اند. نکته ی عجیب این است که این روش ذوب سال های طولانی است که در ایران استفاده نمی شود. از طرفی در این روش از درختچه هایی به نام تاغ به رنگ سیاه استفاده می شود؛ امروزه تجمع این تاغ ها در محل این سرباره ها نسبت به سایر مناطق ریگ جن کمتر است و این خود نشان از استفاده از آنها در گذشته دارد. طبق تمام این گفته ها به این نتیجه می رسیم که سال ها پیش کسانی بوده اند که در مرکز ریگ جن به ذوب سنگ فلز مشغول بوده اند اما چگونه؟! چون در این منطقه حتی یک قطره اب شیرین هم یافت نمی شود تا چه برسد به خورد و خوراک و … این درحالی است که هیچ نامی از این افراد در تاریخ هم ثبت نشده است.
 کویر ریگ جن
شایعات غیر واقعی در کنار اسرار واقعی

در این میان افرادی هم هستند که از فرصت عجیب و غریب بودن ریگ جن سوءاستفاده کرده و شایعاتی را بر سر زبان ها می اندازند که افراد ساده لوح بدون درخواست هیچ دلیل و مدرکی این شایعات را به راحتی می پذیرند. مثلا شایعه در مورد ارتباط ریگ جن و قالیچه ی حضرت سلیمان که طبق دلایل و مدارک استوار هیچ ربطی به هم ندارند.

داستان ها در مورد ریگ جن
شاید با نزدیک شدن به کویر ریگ جن داستان ها و روایاتی را از اهالی و ساکنان اطراف این کویر پهناور بی آب و علف بشنوید که باورش برایتان سخت و پر از ترس و وهم و وحشت باشد. حقیقت امر خطرناک بودن منطقه برای افراد عادی و بی تجربه است که برای آنها احتمال گم شدن و گرفتار شدن در باتلاق های مرگبار را به دنبال دارد.
 کویر ریگ جن
داستان اول: داستان مرگ
مرگ میزبان افرادی است که بدون هیچ شناخت و تجهیزات و اطلاعاتی وارد کویر ریگ جن می شوند با این خیال که از مناظر کویری لذت ببرند اما این کویر جایی نیست که بدون راهنما پا بر قلب ان گذاشته شود. گرمای روز و سردی شب و گل و لای و لجن باتلاق ها می تواند جان هر جنبنده ای را به راحتی بگیرد.

تمام داستان ها در مورد ریگ جن به مرگ در باتلاق ختم نمی شود. داستان اشباح در این دیار سخنی است که بر سر همه ی زبان هاست. اشباحی که جاماندگان از کاروان ها را با تقلید صدای دوستانشان به کام مرگ می کشاندند. در برخی روایات هم سخن از مارهای بزرگی است که به محض روشن کردن اتش توسط کاروانیان به سراغ آنها رفته و به آنها حمله می بردند. مرگ در کویر چیز عجیبی نیست. همه جا شبیه هم است و وزش باد می تواند شکل مسیر رفت را به طرز کاملا متفاوتی تغییر دهد. حتی افراد باتجربه ای هم بوده اند که از دل کویر سالم برنگشته و مرگ آنها را در آغوش گرفته است. پس حتی با راهنما هم بسیار جرات می خواهد که به دل کویر آن هم کویر ترسناک ریگ جن زد.


داستان دوم: صدای ناله ها و گریه های سنگ ها
صداهای عجیب زیادی در کویر ریگ جن به گوش می رسد. اما بدانید این صداها از وزش باد بر تپه های ماسه ای در قسمت جنوبی کویر نشات می گیرد که به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی مناسب است. یکی از این صداها که به «گریه سنگ» شهرت دارد نتیجه ی یک پدیده ی طبیعی است. پدیده ی اختلاف دما در شب و روز که در کویر ریگ جن به قدری زیاد است که موجب انبساط و انقباض سنگ ها و خرد شدن آنها می شود و صدایی تولید می کند که از آن تحت عنوان گریه سنگ یاد می شود.
 کویر ریگ جن
داستان سوم: بهشت در دل کویر

این داستان از وجود دریاچه ای که در اطراف آن جنگل وجود دارد و درست در مرکز کویر ریگ جن قرار گرفته است حکایت می کند. جایی که جن ها در آن پشم شترها را جمع کرده و هر کس به آن دست یابد به شدت ثروتمند می شود. حقیقت امر زمینی خالی از هرگونه آثار زندگی است و به طور قطع هیچ بهشتی در مرکز این کویر وجود ندارد و همه جا خاکی شنی است که قدرت پرورش هیچ گیاهی را ندارد تا چه برسد به درخت و جنگل.

تفریح در کویر ریگ جن
با وجود تمام تفاسیری که از ریگ جن شد شاید تفریح در آن بی معنی به نظر برسد اما اگر عاقلانه و حساب شده پیش بروید می توانید از سکوت و آرامش و دیدن ستارگان و شب های درخشان کویر لذت ببرید و افتخار رفتن به کویر ریگ جن سمنان را به دوش بکشید. هستند کسانی که عاشق سفرهای هیجان انگیز و پر رمز و رازند. اگر جز این دسته از افرادید کویر ریگ جن یکی از بهترین گزینه هاست. جدای از مشاهده ی تصاویر کویری برخی با ماشین های مجهز یا موتور سیکلت های ویژه در کویر تفریح می کنند، برخی هم در کمال تعجب به اسکیت سواری بر تپه های شنی و ماسه ای می پردازند و هیجان سفر را دوچندان می کنند.
 کویر ریگ جن
آسمان کویر در شب
معمولا در تصمیم به سفر ترجیح بر رفتن به مناطق خوش آب و هوا و سرسبز است، پس قرار گرفتن در دل کویر و مشاهده ی تصاویر بی نظیر ان شاید در تمام طول عمر فقط یکبار اتفاق بیافتد. پس ثبت تصاویر به یادماندنی از کویر ریگ جن می تواند لذتی بیش از ثبت تصاویر از هر سفر دیگری را داشته باشد.
 کویر ریگ جن
یکی دیگر از لذت هایی که تنها در کویر احساس می شود راه رفتن بر شن هاست. یک نوع راه رفتن که نظیر آن بر هیچ زمین دیگری یافت نمی شود. راه رفتنی که انرژی دو چندان طلب می کند اما حس بسیار خوب و لذت بخشی دارد. با هر قدم که بر می دارید به اندازه ای که انتظار دارید به جلو برده نمی شوید و از قدم قبلی خود فاصله نمی گیرید.
 کویر ریگ جن

از صداهای عجیب و غریب کویر ریگ جن که تنها علت آن وزش باد است نترسید بلکه لذت ببرید و در ذهن نگه دارید که پس از برگشت به شهر خود برای دوستانتان با هیجان تعریف کنید. در شب آتشی به پا کنید و از دورهم بودن در کنار آن و تماشای دسته جمعی ستارگان لذت ببرید اما مراقب عقرب ها هم باشید. از دیگر دیدنی های کویر ریگ جن آبادی ها و روستاهای اطرافش است که سر زدن به آنها و آشنا شدن با شیوه زندگی شان و معماری خاصی که دارند می تواند برای هر علاقه مند به مناطق کویری جالب باشد.


علت نامگذاری ریگ جن

ریگ در زبان محلی به شن های روان منطقه اطلاق می شود. جن نیز به معنای پوشیده و پنهانی است و در واقع چون جن از دید پنهان است به این نام خوانده می شود. کویر ریگ جن به سبب شرایط نامساعدی که برای زندگی دارد سال های سال ناشناخته و از آدمی پوشیده بوده است و چون دارای شن های فراوانی است به نام ریگ جن شهرت یافته است. پس ریگ جن به معنای ماسه زار پنهانی است. البته شاید وجود گرمای طاقت فرسای این منطقه نیز در نامگذاری آن بی تاثیر نباشد چون در قرآن جن از جنس اتش و گرما معرفی شده است و صد البته که کویر ریگ جن بسیار گرم است.
 کویر ریگ جن

شیوه ی اقامت
دیدن از کویر ریگ جن کاری نیست که بتوان طی یک روز انجام داد بلکه حداقل چهار روز زمان می برد. البته بهتر است برای حداقل ده روز وسایل مورد نیاز و مخصوصا اب آشامیدنی به همراه داشت چون امکان گم شدن در کویر ریگ جن حتی برای افراد راه بلد هم وجود دارد. شب قبل و بعد از گشت و گذار در کویر را می توان در روستاهای اطراف مانند جندق و انارک در خانه ی روستاییان ماند اما برای اقامت کامل در نزدیک ترین شهر به کویر ریگ جن می توان در یکی از شهرهای گرمسار یا سمنان اقامت کرد. پیشنهاد می شود قبل از سفر طی یک برنامه ریزی دقیق به تعداد روزهایی که قصد ماندن دارید هتل مورد نظر خود را آنلاین رزرو کنید تا با خیال راحت عازم سفر شوید. خوشبختانه هم در شهر سمنان و هم در شهر گرمسار رزرو آنلاین هتل مثل هتل شهرآفتاب گرمسار می توانید انجام دهید. هتل هایی که می تواند رفاه شما را فراهم کند.

بهترین اقامتگاه های بومگردی کویری در ایران
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر