لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> زیباترین آرامگاه ها و معابد سنگی جهان
زیباترین آرامگاه ها و معابد سنگی جهان

زیباترین آرامگاه ها و معابد سنگی جهان

به بنایی که به‌ وسیله حجاری سنگ ساخته شده معماری سنگی گفته می‌شود. نمونه‌های بسیاری از این نوع معماری وجود دارند که معمولاً در مقیاس‌های بزرگ و با سختی‌های فراوان انجام شده‌ اند. آرامگاه‌ها‌ و معابدی که در زیر آمده‌اند، از زیباترین و شگفت‌انگیزترین بناهای جهان هستند. شما می توانید در مقصد مورد نظرتان رزرو آنلاین هتل انجام دهید.

14. آرامگاه پادشاهان

این آرامگاه‌ که در نزدیکی شهر پافوس واقع در جنوب شرقی قبرس قرار دارد، قبرستان بزرگی‌ست که قدمت آن به قرن چهارم پیش از میلاد می‌رسد. این آرامگاه از سنگ ساخته شده و مزین به ستون‌هایی به شیوه دوریک (شیوه کلاسیک در یونان باستان) است و علی‌رغم نام آن هیچ نشانه‌ای از مدفون‌ بودن خاندان سلطنتی در آنجا دیده نمی‌شود. درعوض این محل آرامگاه ابدی اشراف بطلمیوسی و دیگر مقامات صاحب‌ منصب بوده است.
آرامگاه‌های لیسیان

13. آرامگاه‌های لیسیان

لیسیان یک گروه از شهرهای باستانی‌ست که در استان آنتالیا و موغلای ترکیه واقع شده است. آرامگاه‌های لیسیان مجموعه آرامگاه‌های به‌ زحمت ساخته‌ شده‌ای‌ هستند که درست بر روی صخره‌های بلند تراشیده شده‌اند. اغلب این آرامگاه‌ها شبیه به نمای خانه‌های چوبی در لیسیان ساخته شده‌اند و آرامگاه‌های سنگی لیسیانی‌های ثروتمند با ظرافت و بسیار ماهرانه کنده‌کاری شده‌اند. برخی از این آرامگاه‌ها مزین به نقوش برجسته‌ای از فوت‌شدگان و وقایع مهم آن دوران هستند. ورودی این آرامگاه‌ها با درب سنگی کشویی مهروموم شده است.
مداین صالح

12. مداین صالح

مداین صالح، بعد از پِترا جنوبی‌ترین و بزرگ‌ترین مقر پادشاهی نبطیان بود. این ناحیه که نبطیان به آن هِگرا می‌گفتند در عربستان سعودی واقع شده و به داشتن طبیعتی بیابانی معروف است و برونزدهای ماسه‌سنگی در اندازه‌های مختلف در آنجا وجود دارند. هِگرا در اطراف مناطق مسکونی و واحه‌ای در آن منطقه در طول قرن اول پس از میلاد ساخته شده است. این آرامگاه‌ها با تراشیدن برونزد‌های ماسه‌سنگی ساخته شده‌اند.این 4گورستان بازمانده شامل 131 مقبره یادبود سنگی با وسعتی 13.4کیلومتری(8.3مایلی) هستند.
غار های موگای

11. غارهای موگای

غارهای موگای از 492 معبد تشکیل شده‌اند و در 25 کیلومتری(15.5مایلی) جنوب شرقی شهر دون‌هوانگ، واحه‌ای واقع در جاده ابریشم قرار گرفته‌اند. این غارها دربرگیرنده برخی از بهترین نمونه‌های هنر بودایی هستند و مربوط به دوره‌ای 1000ساله هستند. ساخت معابد این غار بودایی در سال 366 پس از میلاد به منظور نگهداری کتب مقدس و هنر آغاز شد. غارهای موگای به‌همراه غارهای لانگمن و یونگانگ، 3 نمونه از معروف‌ترین معابد سنگی چین هستند.
غار های لانگمن

10. غارهای لانگمن

غارهای لانگمن در بخش مرکزی چین، در امتداد کوه‌های ژیانگ‌شان و لانگمن‌شان قرار گرفته‌اند. این غارها در مسافتی به طول 1کیلومتر از شمال تا جنوب قابل مشاهده هستند و بیش از 2100 فرورفتگی، 100000مجسمه، 40پاگودا(معبد) و 3600کتیبه و لوح سنگی در آنها وجود دارد. ساخت این غارها در سال 493 پس از میلاد آغاز شد. ورود به منطقه لانگمن برای عموم آزاد است و اگرچه نمی‌توان وارد غارهای لانگ‌من شد ولی بیشتر آثار هنری موجود از بیرون قابل مشاهده هستند.
بیشتر بخوانید:
غارهای یوگانگ

9. غارهای یوگانگ

غارهای یوگانگ معابد باستانی بودایی در استان شانکسی چین هستند. این غارها عمدتاً بین سال های 460 تا 525 پس از میلاد در زمان سلسله «وی شمالی» ساخته شده‌اند و نمونه برجسته‌ای از سنگ‌تراشی چینی در قرن‌ پنجم و ششم هستند. این مکان شامل 252غار با بیش از 51000 مجسمه و تندیس بودایی است.
کلیساهای گورم

8. کلیساهای گورِم

بعد از فوران آتشفشانی که 2000 سال پیش در منطقه کاپادوکیا در کشور ترکیه رخ داد، مواد مذاب سنگ‌های نرمی را ایجاد کردند. سنگ‌های نرم‌تر بوسیله باد و آب فرسایش یافتند و از بین رفتند ولی سنگ‌های سخت باقی ماندند و دودکش‌های پریان کنونی را شکل دادند. مردم گورم، در قلب منطقه کاپادوکیا متوجه شدند که به‌ راحتی می‌توانند این سنگ‌های نرم را حجاری کنند و آنها را به شکل خانه، کلیسا و صومعه در بیاورند. نمونه‌های بسیاری از نقاشی‌های دیواری با هنر بیزانسی در این مکان مقدس مسیحیان وجود دارد که نمایانگر دستاوردهای هنری منحصر به‌ فرد پس از دوران بت‌پرستی است.
کلیسای لالیبلا

7. کلیساهای لالیبلا

لالیبلا یکی از مقدس‌ترین شهرهای اتیوپی است که بعد از آکسوم رتبه دوم را دارد و مرکز سفرهای زیارتی برای بسیاری از کشورهاست. این شهر روستایی در سراسر دنیا به‌ دلیل کلیساهای یکپارچه‌اش که نقش به‌ سزایی در تاریخچه معماری سنگی دارند مشهور است. اگرچه تاریخ دقیق ساخت این کلیساها مشخص نیست ولی بسیاری بر این باورند که این کلیساها طی قرن‌های 12 و 13 توسط تمدن قرون وسطایی اتیوپی ساخته شده‌اند. کلیسای سنت‌جرج مشهورترین و آخرین کلیسای ساخته‌ شده در میان 11 کلیسای این منطقه است. ابعاد این مجموعه 25*25*30متر(82*82*98فوت) است و یک استخر غسل تعمید کوچک در بیرون کلیسا وجود دارد.
غارهای آجانتا

6. غارهای آجانتا

غارهای آجانتا بناهای تاریخی سنگی هستند که در استان مهاراشترای کشور هند واقع شده‌اند و قدمت آنها به قرن دوم پیش از میلاد می‌رسد. این مجموعه شامل چندین ویهارا(سالن اقامت) و چایتیا-گریهاس(سالن گنبدی تاریخی) هستند که در سراشیبی کوه ساخته شده‌اند. غارهای آجانتا از سال 480 پس از میلاد متروک شدند. طی 1300سال بعدی با رشد جنگل‌های اطراف، این غارها از نظرها پنهان شدند و از سال 1819به بعد، با کشف دوباره این غارها توسط یک افسر بریتانیایی مورد بازدید قرار گرفتند.
غارهای الورا
5.غارهای اِلورا
غارهای الورا در 30کیلومتری(19مایلی) شهر اورنگ‌آباد هند قرار دارند و تجلی معماری سنگی این کشور می‌باشند. 34 معبد سنگی بودایی، هندو و جین و همین‌طور صومعه‌ها بین قرن‌های پنجم و دهم ساخته شده‌اند. غارهای بودایی جزو قدیمی‌ترین بناها هستند و غالباً ساختارهایی وسیع و چندطبقه‌ای دارند که بر روی کوه حجاری شده‌اند و شامل سالن‌های اصلی، اتاق‌های خواب، آشپزخانه‌ها و دیگر اتاق‌ها می‌شوند. معبد کایلاسا زینت‌بخش بی‌نظیر الوراست و ساختار عظیم‌الجثه آن که یادآور کوه کایلاش است با تراشیدن یک تکه سنگ به‌ دست آمده و وسعت آن دو برابر پرستشگاه پاتنون در آتن است.
دره ملکه ها

4. دره ملکه‌ها

دره ملکه‌ها جایی در مصر است که همسران فراعنه را در آنجا دفن کرده‌اند. این دره در نزدیکی دره مشهورتر پادشاهان، واقع در کرانه غربی رودخانه نیل در مقابل شهر تبس قرار دارد. دلیل انتخاب این ناحیه بی‌ آب‌ وعلف در تپه‌های غربی، انزوای نسبی و نزدیکی آن به پایتخت است. این گورستان بیش از 70 آرامگاه سنگی دارد که بسیاری از آنها تزئینات زیبا و پرزرق‌ و برقی دارند.
دره پادشاهان

3. دره پادشاهان

دره پادشاهان دره‌ای در مصر است که برای یک دوره 500ساله از قرن 11 تا 16 پیش از میلاد مقبره‌ای برای پادشاهان و اشراف عالی‌رتبه بوده است. این دره شامل 63 آرمگاه و اتاق است و اندازه آنها از یک چاله کوچک تا آرامگاهی با 120 اتاق متغیر است. آرامگاه‌های سلطنتی با تصاویری از اساطیر مصری مزین شده‌اند که نشان‌دهنده اعتقادات و تشریفات تشییع جنازه در آن دوران است. به‌ نظر می‌رسد تمامی آرامگاه‌ها باز بودند و در دوران باستان به سرقت رفته‌اند و تنها آرامگاه مشهور توت‌ عنخ‌آمون از تاراج‌های گسترده در امان مانده است.
ابو سیمبل

2. ابو سیمبل

ابو سیمبل یک مکان باستان‌شناسی است که شامل 2 معبد سنگی عظیم می‌شود و در جنوب مصر در کرانه غربی دریاچه ناصر واقع شده است. این معابد دوقلو درواقع در زمان سلطنت فرعون رامسس بزرگ در قرن 13 پیش از میلاد در کوهستان حجاری شده‌اند و بنای یادبودی برای او و همسرش، ملکه نِفِرتاری می‌باشند. این مجموعه به هنگام تشکیل دریاچه ناصر، آب‌انبار مصنوعی عظیمی که پس از ساخت سد اسوان در رودخانه نیل شکل گرفت، برای جلوگیری از فرورفتن در آب در دهه 1960 به طور کل منتقل شد و ابو سیمبل همچنان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مصر است.
پترا

1. پِترا
پترا، شهر افسانه‌ای قرمزرنگ که به دیرینگی تاریخ است، پایتخت باستانی پادشاهی نبطیان بوده است. بدون شک پترا با ارزش‌ترین گنج و بزرگ‌ترین جاذبه توریستی کشور اردن است. این شهر عظیم و منحصربه‌فرد قرن‌ها پیش توسط نبطیان در دره بزرگ وادی موسی حجاری شد که آن را به نقطه مهمی در جاده ابریشم و ادویه تبدیل کرد و چین، هند و عربستان را به مصر، یونان و روم متصل نمود. استادانه‌ترین ساختمان در پترا «وزارت خزانه‌داری» است که بر روی سنگ ماسه حجاری شده و نمای آن چنان عظمتی دارد که همه چیز در برابرش کوچک به‌نظر می‌رسد.

10 نکته ای که قبل از رفتن به بوتان باید بدانید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر