لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> بیماری های شایع در سفر و راهكارهایی برای پیشگیری و رهایی از آن ها
بیماری های شایع در سفر و راهكارهایی برای پیشگیری و رهایی از آن ها

بیماری های شایع در سفر و راهكارهایی برای پیشگیری و رهایی از آن ها

سفر و گردش همیشه حس خوب و متفاوتی را برای گردشگران داشته است. یكی از اتفاق های سخت در حین سفر كه ادامه سفر را می تواند مختل كند بیماری در سفر می باشد. هیچ چیز بد تر و سخت تر از بیمار شدن شخص طی سفر برای خود شخص و اطرافیان نیست. پس از برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آغاز سفر، طی مسیر بیمار شدن بسیار ناخوشایند می باشد. البته به راحتی می توان بیماری های رایج در سفرهای گوناگون و البته راه های پیشگیری و درمان آن ها را آموخت و بدون نگرانی به سفر رفت. در این مقاله سعی بر این شده است از بین بیماری های شایع، آن هایی كه با سفر سر و كار داشته، بیماری های فصلی، عفونی، آلرژی های رایج و دیگر بیماری های سفری را برای شما معرفی كرده و راه های رهایی از آن ها و پیشگیری هر یك را برای شما شرح خواهیم داد. البته در برخی سفر ها همه چیز از قبل برنامه ریزی شده است. محل اقامت و نوع غذای مصرفی طی سفر مشخص می شود. گاهی شرایط سفر به گونه ای است كه می توانیم به راحتی با رزرو هتل و اقامت در یكی از بهترین هتل های ایران خیال خود را از بابت محل اقامت و كیفیت غذاهای مصرفی راحت كنیم. ولی در غالب سفر ها و طبیعت گردی ها ناچار به اقامت و استفاده از غذاهای مختلف و مكان هایی گاها آلوده می باشیم. در این صورت با آگاهی از بیماری های طی سفر و راه های پیشگیری از آن ها هیچ گونه نگرانی به خود راه نمی دهیم.

بیماری های شایع در سفر برای هر شخصی در هر نوع سفری در كمین است. بیماری هایی كه گاهی بسیار ساده و خفیف می باشد ولی با توجه نكردن به آن ها بسیار ناخوشایند و خطرناك می شوند. وقتی سفری را آغاز می كنیم به دلیل جابجایی محل جغرافیایی و بر هم خوردن نظم زندگی خود و همچنین قرار گرفتن در محیط هایی جدید طبیعی است كه بدن ما واكنشی از خود نشان دهد. به ویژه افرادی كه جزو گروه های حساس و پر خطر می باشند، بیشتر در معرض خطر خواهند بود. افراد سالمند و كودكان نسبت به تغییر محل زندگی در سفر ها بیشترین واكنش را از خود نشان می دهند. بیماری های شایع در سفر را می توان با آگاهی داشتن و آشنا شدن با آن ها به راحتی كنترل كرد و باعث توقف و پیشروی آن شد. در ادامه این مقاله به معرفی شایع ترین این بیماری ها می پردازیم و راه های جلوگیری و درمان هر یك را به اختصار توضیح می دهیم.
سرگیجه
سر گیجه و حالت تهوع
از بیماری های شایع در سفر به خصوص در مسیر حركت حالت سرگیجه و گاهی تهوع می باشد. سرگیجه و تهوع می تواند دلالیل بسیاری داشته باشد ولی گاهی افراد به دلیل جابجایی و تكان های طی مسیر، مانند خودرو یا هواپیما و كشتی دچار سر گیجه و در نهایت حالت تهوع می شوند. حالتی كه بسیار ناخوشایند و ناراحت كننده می باشد. برای جلوگیری و یا خلاصی از این حالت به راحتی می توان با رعایت كردن و استفاده از راه كارهایی از این حالت ناخوشایند دور شویم. فشار هوا، تكان های در حین سفر، دیدن امواج، دیدن منظره های در حال حركت، محل نشستن غیر استاندارد، مصرف غذاهای نامناسب همه و همه از جمله دلایل تشدید سرگیجه و حالت تهوع می باشند.
در این قسمت از مقاله شما را با نكاتی كه با رعایت كردن آن ها می توانید از حالت تهوع و سرگیجه های سفر رهایی پیدا كنید آشنا می كنیم. بهتر است قبل از سفر با هر وسیله ای از مصرف غذای با حجم بالا، چرب و سنگین پرهیز كنید. در صورت حساس بودن به حركت های وسایل نقلیه همیشه سعی بر این داشته باشید كه از صندلی های جلویی وسایل نقلیه كه تكان و لرزش های كمتری دارند استفاده كنید. استفاده از هوای آزاد و اكسیژن كافی باعث آرامش و عدم سرگیجه می شود. از گیاهان آرام بخش و ضد سرگیجه مانند “زنجبیل” قبل از سفر استفاده كنید. در نهایت از داروهای ضد تهوع و سرگیجه مانند “دیمن هیدرینات” استفاده می كنیم.
بیماری های عفونی
بیماری های عفونی
از جمله بیماری های خطرناكی كه در طول سفر و به ویژه در سفر های گردشكری و طبیعت گردی گریبان گیر برخی گردشگران می شود، بیماری های “عفونی” می باشد. بیماری های عفونی بسیار گسترده و در برخی موارد بسیار خطرناك می باشد. از جمله مواردی كه باعث انتقال این بیماری در سفر می شود می توان به استفاده از آب های آلوده اشاره كرد. انواع انگل ها و میكروب های موجود در آب های آلوده در طبیعت، می تواند به راحتی وارد بدن انسان شده و با دلدرد های خفیف تا بیماری های گوارشی خطرناك خود را نشان می دهد.
از راه های پیشگیری و دوری از این دسته بیماری ها می توان به استفاده نكردن از آب های جاری كه منبع آن مشخص نمی باشد اشاره كرد. انگل ها در انواع غذاها به ویژه غذاهای گوشتی ناپخته، غذاهای بین راهی، انواع لبنیات و شیر های غیر پاستوریزه دیده می شود. در صورتی كه به هر دلیل علائم این بیماری ها در سفر دیده شد، بهترین راه تا رسیدن به پزشك و معاینه تخصصی استفاده كردن از لبنیات به ویژه لبنیات تازه و مطمعن می باشد. به دلیل خطر ناك بودن بیماری های گوارشی و حتی منجر شدن آن به اسهال های شدید باید مراقب كم شدن آب بدن در حین سفر بود.
گرمازدگی
گرمازدگی
اغلب مسافرت ها در فصول بهار و تابستان به ویژه تعطیلات تابستان انجام می شود. در برخی طبیعت گردی ها به دلیل بیرون ماندن و حركت كردن زیر نور خورشید و در برخی موارد گرمای بیش از حد بدن انسان تحلیل می رود. “گرمازدگی” حالتی است كه در آن دمای بدن انسال از حد معمول بالاتر رفته و باعث اختلال در دیگر قسمت های بدن می شود كه البته اگر كنترل نشود بسیار خطرناك خواهد بود. این حالت به ویژه برای كودكان بسیار پیش می آید كه به راحتی قابل كنترل می باشد.
برای پیشگیری و رهایی از این حالت به ویژه در طبیعت گردی ها و مسافرت ها به مناطق گرمسیری عواملی بسیاری می تواند به ما كمك كند. قرار نگرفتن طولانی در زیر نور آفتاب، استفاده از سایه بان ها و كلاه های حصیری، نوشیدن مایعات و آب فراوان، استفاده از دانه های خوراكی همراه با آب به صورت شربت های خنك مانند خاكشیر، تخم شربت، استفاده از هندوانه، استفاده از پیاز، استفاده از سركه سیب، نوشیدن دوغ و بسیاری از موارد خوراكی دیگر جلوی گرما زدگی را خواهد گرفت.
سر درد
سردرد
“سردرد” در سفر از بیماری ها و اتفاقات شایع می باشد. جدا از دلیل سردرد كه دلایل بسیاری را در بر می گیرد، جا به جا شدن، استفاده از خودرو، هواپیما و حتی كشتی می تواند خود دلیلی بر ایجاد سردرد باشد. دلایل بسیاری باعث ایجاد سردرد می شود. تغییر آب و هوا طی سفر، تغییر ارتفاع، تكان ها و حركت های وسایل نقلیه و بسیار دلایل دیگر باعث به وجود آمدن سردرد می شود. برای دچار نشدن به این حالت و یا رهایی از آن می توان از برخی خوراكی های گیاهی و یا حتی داروهایی استفاده كرد. از بهترین گیاهان كه باعث آرام شدن سردرد در طی سفر می شود، برگ “نعنا” می باشد. نوشیدن دم كرده آن و یا حتی استفاده از آن به صورت له شده و مالیدن بر روی پیشانی می تواند از سردرد های طی سفر جلوگیری كند.
از دیگر خوراكی های مفید برای جلوگیری از سردرد، “زنجبیل” می باشد. ریشه این گیاه می تواند مرحمی بر سر درد های شما باشد. با جوشاندن آن یا دم كردن آن همراه چای و نوشیدن، بسیاری از سردرد های شما آرام می شود. در طول سفر به ویژه سفر های هوایی نوشیدن”آب” را فراموش نكنید. كم شدن آب بدن به ویژه در سفر از دلایل سردرد های طی سفر می باشد.
حشره گزیدگی
حشره گزیدگی
گردش در مناطق طبیعی و محیط های سرسبز و كنار رودخانه ها، گاهی ما را با حشراتی رو به رو می كند. حشرات مختلفی در گوشه گوشه جهان وجود دارد كه برخی از آن ها خطرناك و حتی كشنده هستند. اغلب حشرات در مناطق طبیعی و كنار رودخانه ها پس از گزیدن بدن انسان ها لحظات سختی را برای هر شخصی به وجود می آورد. خارش های شدید، درد، تورم، و حتی خونریزی محل نیش خوردگی بسیار عذاب آور است. قبل از هر چیز بهترین راه برای دور ماندن از نیش حشرات استفاده از محافظ های پوستی از جمله دارو ها و اسپری های دور كننده حشرات می باشد.
در هر صورت پس از گزیدگی و نیش خوردگی قسمتی از بدن، اولین حالت خارش شدید محل نیش خوردگی و تورم می باشد كه به سراغ شما می آید. از خاراندن و تحریك محل نیش خوردگی بپرهیزید. از ژل های موضعی و آرام كننده بر روی محل نیش خوردگی استفاده كنید. در صورت دسترسی از برگ “ریحان” بر روی محل نیش استفاده كنید. نوشیدن و حتی مالیدن پماد هایی از تركیب عسل، روغن زیتون، سیاه دانه و كمپرس های آب سرد و یخ بر روی محل نیش خوردگی می تواند بسیار آرام بخش باشد.
درمان
راه های پیشگیری مشترك بیماری های سفر
به طور كلی برخی از بیماری های طی سفر با هم دیگر رابطه مستقیمی خواهند داشت. طبیعی است كه موارد جلوگیری و پیشگیری آن ها نیز با هم مشترك می باشند. در این قسمت مقاله شما را با برخی از عوامل پیشگیری بیماری های طی سفر آشنا می كنیم.
1. یكی از مهم ترین و كاربردی ترین روش ها برای دوری از بیماری ها طی سفر شست و شوی مرتب دست و صورت با شوینده های معمول می باشد.
2. نوشیدن آب سالم و بهداشتی و خنك در طی سفر به ویژه سفر های گردشگری و طبیعت گردی ها بسیار برای سلامتی مهم و باعث جلوگیری از كم شدن آب بدن می شود.
3. استفاده از لبنیات به ویژه ماست تازه حافظ دستگاه گوارش ما در سفر ها می شود و باعث جلوگیری از مسمومیت های غذایی و گرما زدگی می شود.
4. “لیمو ترش” تازه از دیگر مركباتی است كه در صورت استفاده مرتب از آن در طول سفر، جلوی هر نوع آلرژی و حساسیت و سرماخوردگی در حین سفر را می گیرد. فراموش نكنیم كه “لیمو ترش” تازه ضد مسمومیت و سرشار از ویتامین می باشد.
5. استفاده غذا با حجم كم یا بهتر بگوییم پر خوری نكردن در سفر از عوامل سلامت در طول سفر به ویژه سفر های دریایی و هوایی می باشد.
6. استفاده از كرم های ضد آفتاب مناسب و تكرار استفاده از آن ها در سفر باعث حفاظت از پوست بدن و به ویژه صورت خواهد شد.

چگونه یک توریست خوب باشیم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر