لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> شهر جلفا کجاست؟
راهنمای سفر به جلفا

شهر جلفا کجاست؟

شاید نام شهر جلفا را شنیده باشید یا شاید اصلا ندانید كه جلفا کجاست و در کدام استان قرار دارد. شهرستان جلفا یكی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی بوده و یکی از جاذبه های دیدنی این استان محسوب می شود. در ادامه مطلب پیش رو شما را با جاهای دیدنی جلفا تبریز مانند برج دوزال، آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، حمام كردشت، كلیسای سنت استپانوس، كلیسای ننه مریم كاروانسرای خواجه نظر، آبشار آسیاب خرابه، كلیسای چوپان، امامزاده سید محمد و بسیاری از دیدنی های دیگر این منطقه به همراه حدود آدرس و مسیر دسترسی آشنا خواهیم کرد.

گرشگران زیادی هر ساله برای اهداف مختلف به جلفا سفر می کنند و همگی دغدغه اقامت دارند. هتل های جلفا بسیار متنوع هستند و برای هر سلیقه ای انتخابی وجود دارد تا همه نیازهای افراد برآورده شود. برای انتخاب بهترین هتل ممکن در جلفا ایران هتل آنلاین بهترین گزینه بوده و گردشگران می توانند با مطالعه بخش نظرات هتل مورد نظرشان را رزرو کنند.

شهر جلفا کجاست؟ 

اولین سوال گردشگران این است که جلفا در کدام استان است؟ شهرستان جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده و از شمال به جمهوری آذربایجان و كشور ارمنستان، از جنوب به شهرستان ورزقان و مرند و از شرق به شهرستان كلیبر محدود می شود. همجواری این شهرستان با رود ارس و همچنین هم مرز بودن آن با دیگر كشورهای شمالی اهمیت آن را بالا برده است.

به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری ارس این شهرستان از قطب های تجاری مهم كشور نیز به حساب می آید. وجود بازار مرزی منطقه جلفا آذربایجان در كنار دیگر مناطق و مناظر تاریخی این منطقه، وجود بهترین هتل های ایران در این استان و ویلاهای كوهستانی ارس این شهرستان را محلی برای گردش و گذراندن اوقاتی خوش برای مسافران و گردشگران كرده است. به دلیل وجود مناطق بسیار گردشگری و تاریخی و مذهبی در شهر جلفا تبریز، در ادامه مقاله سعی بر آن است كه قبل از سفر به این خطه به اختصار شما را با دیدنی های جلفا تبریز آشنا كنیم.

آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی

اگر از شهرستان جلفا تبریز به سمت روستای اشتبین در ارتفاعات كوه زوندول برویم، مقبره عارف و شاعر بزرگی به نام حكیم سید ابوالقاسم نباتی نمایان می شود. شاعری عارف پیشه كه بسیاری از اشعار خود را به زبان آذری و فارسی سروده و در میان مردمان این استان و حتی كشورهای تركیه، آذربایجان و منطقه قفقاز طرفداران بی شماری پیدا كرده است. مقبره ای درخور با ستون هایی از جنس سنگ مرمر كه در بالا به یكدیگر متصل می شوند و زیبایی دو چندانی را به این آرامگاه می بخشند.

مقبره امامزاده شعیب (برج دوزال)

مقبره امامزاده شعیب جلفا کجاست؟

در 70 كیلومتری شهر جلفا در كنار رودخانه ارس روستایی با نام دوزال واقع شده است. در فراز تپه ای زیبا و در فضایی كاملا باصفا و طبیعی آرامگاه امامزاده شعیب (ع) قرار گرفته است. امامزاده ای كه بر روی آن برجی زیبا قد بر افراشته و از دوران ایلخانیان به یادگار مانده است. برجی مرتفع و هشت ضلعی كه گرداگرد آن را كاشی كاری های فیروزه ای چشم نوازی محصور كرده اند.

گیاهان دارویی آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

حمام كردشت

حمام كردشت جلفا در کدام استان است؟

روستای كردشت از توابع شهر جلفا تبریز و در مرز ارمنستان واقع شده است. از مهمترین جاذبه های این روستا می توان به حمام تاریخی كردشت اشاره كرد که قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی می رسد. همچنین این حمام زیبا محل سكونت عباس میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار نیز بوده است. حمامی بسیار زیبا و بر گرفته از معماری اصیل ایرانی كه در میان باغی سرسبز واقع شده است. این بنای تاریخی سالانه شمار بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می كند.

قلعه مردشت

قلعه مردشت در شهر جلفا

در نزدیكی سواحل رود ارس در روستای كردشت قلعه ای باستانی سربه فلک كشیده است. قلعه ای كه در زمان خود از مهمترین و استراتژیک ترین نقاط مرزی به شمار می رفته است. این بنای تاریخی محل دیده بانی و مبارزه با سپاه روس در زمان قاجاریه بوده است. اگر در بهترین زمان سفر به جلفا به این خطه بروید، می‌توانید از زیبایی های این منطقه بهره دوچندان ببرید.

كلیسای سنت استپانوس

كلیسای سنت استپانوس در جلفا

در حدود 18 كیلومتری شهر جلفا در نزدیكی رودخانه ارس در منطقه ای به نام قزل وانک یكی از بزرگ ترین كلیساهای ارامنه ایران واقع شده است. سنت استپانوس اولین شهید مسیحیت بوده كه در سال 36 میلادی توسط یهودیان به شهادت رسید. كلیسایی منحصر به فرد در میان كوهستان و درختان سرسبز و زیبا كه برای رسیدن به آن باید از دل كوچه باغ هایی بسیار به یاد ماندنی گذشت. اهمیت و تقدس این كلیسا در میان ارامنه ساكن ارمنستان به قدری بالا است كه یک روز از سال را در این مكان گرد هم آمده و مراسم خاصی را در كلیسا برگزار می كنند.

كاروانسرای خواجه نظر

كاروانسرای خواجه نظر جلفا کجاست

این مكان تاریخی كه از زمان صفویه بر جای مانده در جنوب رودخانه ارس در نزدیكی شهر جلفا و مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. شاه نظر از تجار به نام ارمنی در زمان شاه عباس بوده كه توانسته دو كاروانسرا را در دوطرف رودخانه ارس بنا كند. كاروانسرایی زیبا با اتاق هایی سنگی و آجری كه در زمان خود از زیبانرین كاروانسراهای این منطقه به حساب می آمده است. در مرز جلفا به دنبال به این کاروانسرا باشید و از دیدن آن لذت ببرید.

پل ضیاء الملک

پل ضیاء الملك در شهرستان جلفا

پل ضیاء الملک كه در نزدیكی كاروانسرای خواجه نظر قرار دارد، از بناهای تاریخی است كه ساخت آن را به سال 500 هجری قمری و حتی به قبل از میلاد مسیح نیز برمی گردد. پلی عام المنفعه كه در زمان صفویه مجددا بازسازی شده و یكی از راه های ارتباطی با جمهوری آذربایجان كنونی بوده است. در مرز جلفا تبریز با آذربایجان می‌توانید از این مکان بازدید به عمل بیاورید.

كلیسای ننه مریم

كليسای ننه مريم شهر جلفا

در حدود 20 كیلومتری غرب جلفا كلیسایی كوچک و بسیار ساده به چشم می خورد. بر خلاف دیگر كلیساهای این منطقه حكاكی های كمتر و نقش و نگار های اندكی بر روی دیواره های كلیسا وجود دارد. كلیسای ننه مریم از قدیمی ترین كلیساهای این خطه به شمار می آید. جلفا تبریز دارای چندین کلیسا از دوران مسیحیت است که می‌توانید در این مقاله با آنها بیشتر آشنا شوید.

قلعه بابک
ادامه مطلب

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

در حدود 30 كیلومتری شهر جلفا و در نزدیكی روستای مینجان آباد، یكی از دیدنی ترین مكان های طبیعی و تاریخی این منطقه به نام آبشار آسیاب خرابه واقع شده است. در كنار آسیابی قدیمی در دل كوه، آبشاری مرتفع چشم نوازی می كند؛ آبشاری كه با سرازیر شدن خود به پایین كوه، دنیایی از سبزه و زندگی را به وجود آورده است. منطقه ای با امكانات رفاهی كافی برای گردشگران و طبیعت دوستان که در این خطه آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است.

قلعه علی بیگ

قلعه علی بیگ از جاهای دیدنی جلفا

قلعه علی بیگ در فاصله 80 كیلومتری هادی شهر یا همان (جلفا) و در نزدیكی روستای دستجرد واقع شده است. در زمان قاجار شخصی به نام علی بیگ، قلعه یاد شده را كه از سال های پیش در این منطقه وجود داشته بازسازی كرده و از آن برای مقابله با روس ها استفاده كرده اند.

زیارتگاه بابا یعقوب

از سمت جلفا تبریز به سمت مرز آذربایجان و ارمنستان كه راهی شویم به روستایی به نام سیه رود خواهیم رسید. زیارتگاه بابا یعقوب از مكان های دیدنی و مذهبی این روستا به حساب می آید كه سالانه جمع كثیری از مردم روستا برای گرفتن حاجت به این مكان مقدس می آیند.

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران جلفا کجاست؟

در كنار رود ارس در منطقه ای به نام ماهاران یكی دیگر از جاذبه های تفریحی و دیدنی شهر جلفا خودنمایی می‌كند. آبشاری به ارتفاع 15 متر كه در میان علفزارها و طبیعت وحشی این منطقه هر گردشگری را جذب خود می كند. اگر در بهترین زمان سفر به جلفا به این آبشار سر بزنید، شک نکنید که خاطره آن را فراموش نخواهید کرد.

روستای اشتبین

روستای اشتبین از جاذبه های جلفا

در كنار ساحل رود ارس روستایی با معماری زیبا از دوران صفویه به یادگار مانده است. روستایی با معماری پله كانی به نام اشتبین. وجود سنگ نبشته ها و كتیبه ها از دوران كهن در این روستا و همچنین گویش زیبای تاتی مردم این منطقه نشان از قدمت بالای این روستا می باشد. شهر جلفا دارای فرهنگی اصیل است که وجود این روستاها دلیلی بر صحت این ادعاست.

بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی از جاهای دیدنی جلفا تبریز

در هر سفری از هرچه گذشت از بازار گردی و خرید نمی توان گذشت. بازارچه مرزی جلفا در این شهر دقیقا در مرز جمهوری خود مختار آذربایجان قرار گرفته است. بازاری فعال و پر رونق كه می توان هر وسیله ای را به قیمتی مناسب تر از دیگر مناطق كشور تهیه كرد. مرز جلفا برای دوستداران خرید یک گزینه بسیار عالی است.

منطقه دیزمار

منطقه دیزمار در شهر جلفا

دیرماز، منطقه ای حفاظت شده در شهرستان جلفا كه در مرز ارمنستان و آذربایجان چشم انداز منحصر به فردی را به وجود آورده است. انواع گونه های گیاهی و حیواناتی از قبیل انواع شغال، خرگوش وحشی، خرس قهوه ای و دیگر حیوانات به چشم می‌خورد. منطقه ای كه می توان در آن لحظات آرام بخشی را سپری كرد.

سد ارس

ماهیگیران سد ارس جلفا تبریز

در فاصله 40 كیلومتری شهر جلفا تبریز به سمت رودخانه ارس در مرز جمهوری آذربایجان سدی بر روی این رودخانه ساخته شده است. پشت سد دریاچه ای بزرگ به وجود آمده است كه محلی مناسب برای علاقه مندان به ماهیگیری و طبیعت دوستان می باشد.

شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

جاده مرزی ارس جلفا

جاده مرزی ارس در شهر جلفا تبریز

مسیر بین منطقه ارسباران تا جلفا مسیری زیبا، مهیج و به یاد ماندنی است. یک سو درختان سرسبز و كوه های پر از سبزه و در سوی دیگر رودخانه زیبای ارس و روستاهای كشور های همسایه ارمنستان و آذربایجان مناظر زیبایی را به وجود آورده اند.

حمام تاریخی جلفا

حمام تاریخی جلفا تبریز

در جنوب شرقی شهر جلفا حمام تاریخی جلفا قرار گرفته است. حمامی زیبا با معماری اصیل ایرانی كه از دوران قاجاریه به جای مانده است و نماد قدمت و فرهنگ این شهر می باشد. حمام تاریخی جلفا شباهت بسیاری به حمام كردشت دارد.

پارک كوهستان

پارك كوهستان از جاهای دیدنی جلفا

در 5 كیلومتری جلفا تبریز پارک كوهستانی ارس واقع شده است. پاركی كوهستانی با تمام امكانات تفریحی برای مسافران و گردشگران از قبیل محل اقامت، نمازخانه، رستوران، شهربازی، دریاچه مصنوعی و با چشم اندازی غیر قابل تصور به رودخانه ارس و همچنین روستای گلستان در جمهوری خودمختار نخجوان از چشم نوازترین جاذبه های این منطقه به حساب می آید.

كلیسای چوپان

كلیسای چوپان از جاهای دیدنی جلفا تبریز

در غرب شهر جلفا كلیسای زیبا و كوچكی معروف به كلیسای چوپان وجود دارد. این كلیسا در قرن 16 میلادی توسط دو برادر چوپان ساخته شده و محل عبادت چوپانان و بیابان گردان منطقه بوده است.

رودخانه ارس

رودخانه ارس در جلفا

یكی از زیباترین و جذاب ترین مناطق شهرستان جلفا وجود رودخانه ارس و گذشتن آن از كنار این شهر می باشد. سرچشمه رودخانه خروشان ارس یکی از ارتفاعات در كشور تركیه است. مرز ایران و ارمنستان و همچنین جمهوری خود مختار آذربایجان از جمله طولانی ترین رودخانه های كشور می باشد. سواحل زیبای این رودخانه به ویژه در شهرستان جلفا را از دست ندهید.

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال یکی از مناطق محافظت شده از طرف اداره محیط زیست در آذربایجان شرقی است. این پارک که از جاذبه های گردشگری جلفا محسوب می‌شود، با هفت هزار هکتار وسعت در مرز ایران با ترکمنستان واقع شده است.
آدرس پارک ملی کمتال: جلفا، سیه رود

منطقه کردشت

با بازدید از منطقه کردشت که در نزدیکی شهر جلفا واقع شده است، می توانید از زیباترین جاذبه های تاریخی استان آذربایجان شرقی دیدن کنید. این بناها نمونه های زیبایی از معماری ایرانی است. حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب ، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو از مهم ترین بناهای این مجموعه است.

آدرس: جلفا، ۷۰ کیلومتری جلفا، روستای کردشت

بهترین زمان سفر به جلفا

شهر جلفا یکی از بکرترین و زیباترین شهرهای ایران در مرز ایران و آذربایجان است. بهترین زمان سفر به جلفا به دلیل کوهستانی بودن این منطقه در فصل تابستان است. دیگر فصول سال به دلیل سردبودن منطقه اصلا توصیه نمی‌شود.

موقعیت جغرافیایی شهر جلفا بر روی نقشه

سخن آخر

استان آذربایجان شرقی که مرکز آن شهر تبریز است در شمال غربی کشور واقع شده و با کشورهای آذربایجان و ارمنستان هم مرز می باشد. این استان جاهای دیدنی بسیاری دارد که ازجمله آن ها می توان به جلفا تبریز اشاره نمود. این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی خود از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است.

3.5/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر