لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ پرندگان اصفهان، دنیایی رنگین با آواهایی شنیدنی
باغ پرندگان اصفهان، دنیایی رنگین با آواهایی شنیدنی

باغ پرندگان اصفهان، دنیایی رنگین با آواهایی شنیدنی

در اصفهان شهری که به نصف جهان معروف شده است مجموعه ای بی نظیر وجود دارد که به جذابیت تماشایی این شهر تاریخی می افزاید. در این مقاله برایتان از جاهای دیدنی اصفهان و حیات وحش فوق العاده ای که در این شهر وجود دارد خواهیم گفت. باغ پرندگان اصفهان که عمری حدود سی سال دارد زیستگاه گونه های مختلف پرندگان (بیش از 130 نوع ) با رنگ ها و آواهای گوناگون و دلپذیر است.

باغ پرندگان به همراه باغ خزندگان و یک آکواریوم بزرگ و دیدنی و یک مسیر دوچرخه سواری طولانی در مجموعه ی گردشگری به نام “‌ناژوان” قرار گرفته است و از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه محسوب می شود. در ادامه مقاله عکس هایی از باغ پرندگان اصفهان را خواهید دید و با این دنیای رنگین بیشتر آشنا خواهید شد. اگر قصد بازدید از این باغ منحصر به فرد را دارید با رزرو آنلاین هتل در یکی از هتل های اصفهان یا از طریق رزرو اقامتگاه های بوم گردی منطقه از محل اقامت خود اطمینان خاطر حاصل کنید.

مجموعه گردشگری ناژوان کجاست؟
مجموعه ناژوان با وسعت 1200 هکتار در غرب شهر اصفهان قرار گرفته است و همواره قطب گردشگری اصفهان به حساب آمده است. باغ های قدیمی فراوانی در این منطقه قرار دارند که شهرداری اصفهان علاوه بر اینکه از آن ها در مقابل ساخت و سازها و تخریب های شهری محافظت کرده است، امکانات تفریحی زیادی مانند باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم و دلفیناریوم، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، پل‌های پیاده‌روی متعددو… را نیز آنجا بنا نهاده است تا شهرتاریخی – فرهنگی اصفهان از یک مجموعه تفریحی و طبیعی کاملی نیز بهره مند شود.
باغ پرندگان
دلیل احداث باغ پرندگان اصفهان
این باغ به دو دلیل احداث شد. اول اینکه فرصتی برای شناسایی و معرفی پرندگان دور از دسترس و یا کمیاب فراهم شود و تماشاکنندگان از دیدن زیبایی این مخلوقات کمیاب لذت ببرند و دوم اینکه محلی برای پژوهش های محققان فراهم شود و آنها هم بتوانند از امکانات این مکان استفاده کنند.
باغ پرندگان
مشخصات باغ پرندگان اصفهان

این باغ با مساحتی حدود پنج هزار متر مربع در غرب پل وحید احداث شد به این دلیل که این محله دارای خصوصیات مناسب جهت زیست پرندگان بود. به عنوان مثال این منطقه چون در حاشیه زاینده رود قرار گرفته است شرایط آب و هوایی مناسبی برای پرندگان دارد. اقلیم غالب اصفهان گرم و خشک است بنابراین برای پرندگان هرگز مناسب نیست اما آب و هوای این محله معتدل است. ضمن اینکه این ناحیه از مرکز شهر زیاد دور نیست و دسترسی به آن برای علاقمندان راحت است.
باغ پرندگان

بخش های مختلف باغ پرندگان اصفهان
محوطه داخلی باغ پرندگان ۱۷ هزار متر مربع وسعت دارد. 40 هزار مترمربع از این باغ دارای سقفِ توری است که بر روی ۱۶ ستون فلزی به ارتفاع حدود سی متر قرار دارد. صد و سی گونه مختلف از پرندگان کمیاب در این باغ زیست می کنند و تجمع پرندگان در هر منطقه بستگی دارد به اینکه تا چه میزان امکان جمع آوری پرندگان در آن ناحیه وجود دارد و هم اینکه سازگاری پرندگان با شرایط محیطی آن منطقه به چه میزان است.
باغ پرندگان
برکه ها
چندین برکه ی کوچک و بزرگ در این باغ وجود دارند که محل زندگی پرندگان “آبچر” مانند اردک ها، فلامینگو ها، پلیکان ها و قوها می باشند.
باغ پرندگان
قفس های شیشه ای
قفس های شیشه ای فضاهایی شبیه گلخانه‌ هستند و امكاناتی ويژه مانند دستگاه تهويه، شوفاژ و كولردارند و به همین دلیل محلی مناسب جهت زندگی پرندگانی مانند طوطی ها، مرغ عشق ها و توکان ها می باشند. پرندگان مذبور در آب و هوای طبیعی اصفهان قادر به زنده ماندن نیستند.

مقایسه هتل عباسی با هتل پارسیان کوثر اصفهان
ادامه مطلب

صخره
نوع دیگری از پرندگان وجود دارند که در در مناطق سنگلاخی و بیابانی می توانند به زیست خود ادامه دهند بنابراین در این باغ صخره هایی ساخته شده اند که میزبان پرندگانی مانند : کبک ها، تیهوها و بلدرچین ها شوند.
باغ پرندگان
فضاهای سبز و پر درخت
نوع دیگر موجود در باغ پرندگان اصفهان طاووس ها و قرقاوول ها هستند که پرندگان جنگلی محسوب می شوند و در فضایی شبیه سازی شده به جنگل زندگی می کنند و می توانند در آن آزادانه به این سو و آن سو بروند.

قفس های فلزی
اما پرندگانی مانند عقاب ها،‌جغدها، شاهین ها و کرکس های سیاه هم هستند که به دلیل نوع تغذیه اشان در قفس نگهداری می شوند. این پرندگان شکاری در صورت آزاد بودن پرندگان دیگر را می خورند بنابراین در قفس های فلزی که البته فضای درون آن ها به صخره و کوهستان شبیه است نگهداری می شوند.

نظر دوست داران حیات وحش و حامیان پرندگان
به طور حتم تمامی بازدیدکنندگان از این باغ لذت بصری خواهند برد اما عده ای با این شیوه مراقبت از پرندگان مخالف هستند. این افراد معتقدند پرندگانی مانند عقاب اگر در قفس بماند افسرده می شود یا پرندگان زیبای دیگر نباید در اسارت باشند چون در این حالت اغلب آنها شانس ادامه بقای نسل خود را از دست می دهند. متاسفانه اغلب گونه هایی که در این باغ نگهداری می شوند توانایی زادآوری در اسارت را ندارند و همین مساله آنها را در خطر انقراض قرار می دهد.

علاقه مندانِ به تحقیق در مورد پرندگان
در این باغ بخش های تخصصی وجود دارند که باعث شده اند این باغ صرفا جنبه گردشگری و تفریحی نداشته باشد و در بخش های مختلف آن پژوهش های علمی و عملی فراوان و مفیدی صورت بگیرد، بنابراین همین امر به این مجموعه بعد آموزشی و پژوهشی را نیز اضافه کرده است. بنابراین علاقه مندانِ به تحقیق در مورد پرندگان می توانند از این بخش ها بهره ببرند.

معرفی برخی از پرندگان باغ
باغ پرندگان
عقاب ها: عقاب ها شکارچیانی بسیار قهار هستند و از اندازه بدنی بزرگتری نسبت به بقیه پرندگان برخوردار هستند. این پرندگان جز شکارچیان روزگرد محسوب می شوند و از بینایی فوق‌العاده دقیق و پروازی عالی در ارتفاعات بالا بهره می برند. به واسطه قدرت و شکوه این پرنده ی شکارچی از آن به عنوان نماد جنگ در بسیاری از کشورها استفاده می شود.
طاووس ها: این پرنده ی دلربا فقط در هندوستان نیست در باغ پرندگان اصفهان نیز می توانید زیباترین گونه های آن را ببینید. طاووس در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان زیباترین پرنده شناخته شده است، اما علی‌رغم سر و بدن زیبا پاهای زشتی دارد. پرهای این پرنده تا یک متر و نیم رشد می کند و از این لحاظ از بزرگترین پرندگان جهان محسوب می شود.
باغ پرندگان

کرکس های سیاه: کرکس سیاه جانوری لاشخور است و از لاشه حیوانات تغذیه می کند. این پرنده پرهای سیاهی دارد و سر و گردن آن فاقد پر و به رنگ خاکستری و سیاه است.
فلامینگو
فلامینگو ها: نام دیگر این پرندگان ” مرغ آتشی ” است و رنگ بال هایشان ترکیبی از رنگ های سفید، صورتی، سرخ و سیاه می باشد. جالب آنکه فلامینگوی نابالغ به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری چرک است و آن قدرها جذاب به نظر نمی رسد. این پرندگان در همه قاره ها به جز قطب جنوب زندگی می کنند.

جاهای دیدنی شهرضا اصفهان | مهد تاريخ و امامزادگان معصوم(ع)
ادامه مطلب

قوها: این جانداران از بزرگترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می روند و بیشتر با رنگ سفید پرهای شان شناخته می شوند. نکته جالب در مورد این جانداران این است که آنها در طول زندگی تنها یک جفت اختیار می‌کنند و جدایی به ندرت در آنها دیده می شود. آنها تنها با مُردن جفت خود و یا عدم توانایی آنها در تخم‌گذاری و جوجه‌آوری، جفت دیگری را به زندگی خود راه می دهند. این وفاداری به همراه داشتن ظاهری زیبا و باوقار باعث شده تا پای این پرندگان به داستان‌ها و افسانه‌های سراسر زمین نیز باز شود و از رنگ سفید پرهایش به عنوان نشانه ای از معصومیت و پاکی یاد شود.”

واحد های باغ پرندگان
باغ پرندگان

واحد تکثیر

در این مکان شرایطی برای پرندگان فراهم می شود تا بتوانند تخم گذاری کنند. سپس از جوجه های تکثیر شده تا زمانی که به سن مناسب رهاسازی برسند مراقبت می شود.
واحد تغذیه

در این بخش نیازها و جیره بندی غذایی پرندگان بر اساس اولویت های غذایی که با آخرین یافته های علمی در دنیا منطبق شده اند برآورد می شوند. به دلیل نیازهای مختلف پرندگان منابع تامین غذایی آنها نیز متفاوت است مثلا ممکن است میوه خوار، دانه خوار، گوشتخوار و حتی همه چیز خوار باشند. جالب است بدانید جیره های غذایی پرندگان در فصل های مختلف سال به دلیل تغییر دمای آب و هوا و شرایط فیزیولوژیک بدنشان تغییر می کند.
واحد کلینیک و بهداشت
پرندگان نیز مانند سایر جانداران بیمار می شوند. در این کلینیک بعد از اینکه بیماری آنها تشخیص داده شد بر اساس نظر دامپزشک تحت درمان قرار می گیرند. واحد درمانی مسئولیت ضد عفونی کردن همه ی قسمت های باغ را نیز دارد. کارکنان این بخش پرندگان را علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می کنند. جالب است بدانید زمان واکسیناسیون آب تمام برکه ها تخلیه می شود و تمام ورودی های آب بسته می شوند. این واکسن طی دو روز متوالی توسط آب آشامیدنی به پرندگان داده می شود.
واحد قرنطینه
پرندگانی که توسط دوستداران حیات وحش به این باغ هدیه داده شده اند یا توسط مسئولان مربوطه در دوره های زمانی مختلف خریداری شده اند جهت کنترل بیماری احتمالی بین ده تا چهارده روز در واحد قرنطینه نگهداری می شوند تا پس از انجام آزمایش های لازم و تایید سلامتی وارد باغ شوند.
واحد تاکسیدرمی
در این بخش پوست لاشه پرندگان کنده می شود و از پوست آنها چربی زدایی صورت می گیرد. سپس پرآیی روی پیکر آنها انجام می گیرد و در مرحله آخر قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه می شود سپس اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب قرار می گیرد. به این مراحل که همان فن نگهداری دراز مدت پیکر جانوران است تاکسیدرمی می گویند.
باغ پرندگان
امکانات باغ پرندگان اصفهان
درمجموعه تفریحی ناژوان امکانات رفاهی نظیر رستوران، کافه و نمازخانه های متعدد برای رفاه حال بازدیدکنندگان گرامی قرار دارد. “تله­ سيژ” که در این مجموعه ساخته شده است به شما این امکان را می دهد که از شمال زاینده رود به جنوب آن بروید و مسافت بین ورودی مجموعه تا باغ پرندگان را به راحتی بپیمایید.
آکواریوم اصفهان
دیدنی های اطراف
ضمن بازدید از این باغ زیبا می توانید با تماشای آکواریوم اصفهان و باغ خزندگان نیز که در همان حوالی است لذت بیشتری را از گشت و گذار خود ببرید.

مسجد شاه اصفهان
ادامه مطلب

مواردی که ضمن بازدید از باغ می بایست رعایت کنید
تحت هیچ شرایطی اشیا به درون قفس پرندگان پرتاب نکنید. هرگز به پرنده ها غذا ندهید چون آنها دچار مشکل خواهند شد.
آدرس باغ پرندگان
دسترسی
آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت
شماره تماس: 37713500-031
ساعات بازدید: 8:00 تا 18:00
آدرس باغ پرندگان
سخن آخر
از تماشای پرندگان این باغ می توان بی نهایت لذت برد و حتی جهت نگهداری بهتر از آنها کوشش کرد. از آداب جالب آنان می توان آموخت. گونه های مختلف آنان را می توان شناخت. در باغ پرندگان اصفهان چشمان خود را برای دقایقی باز نگه دارید و به دیدگانتان خوراک بصری فراوان برسانید و بعد پلک هایتان را ببندید و در پشت سیاهی تلالو هزاران رنگ را مزمزه کرده و کیف کنید. اگر به این باغ می روید گوش هایتان را از هرچه آلودگی صوتی شهری پاک کنید چون آواهایی بسیار شنیدنی و دلپذیر انتظارتان را می کشند.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر