لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه تاریخی قدیری رشت، بنایی با معماری منحصر به فرد
خانه تاریخی قدیری رشت، بنایی با معماری منحصر به فرد

خانه تاریخی قدیری رشت، بنایی با معماری منحصر به فرد

بناهای تاریخی همواره یکی از جاذبه های مهم در جذب گردشگر بوده اند. در دوره های حکومتی سابق ایران، به تناسب مواد و ابزار آلات در دسترس، ساختمان هایی با سبک معماری خاص ساخته می شده است. نمای این ساختمان ها اغلب از مواد طبیعی بوده و جذابیت بیشتری دارد. کمتر کسی را می توان یافت که از تفاوت سبک معماری امروزی و قدیمی ایران، اطلاعاتی در اختیار نداشته باشد؛ اما باستان شناسان به صورت ویژه، با تمام خصوصیات مربوط به هر دوره آشنایی کامل دارند. خانه تاریخی قدیری رشت، یکی از نمونه های بارز از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان گیلان به شمار می آید. این سازه با قدمتی طولانی، استقامت خود در طول سالیان دراز را به رخ معماران امروزی می کشد. چیدمان داخلی و سبک طراحی این بنا، بسیار زیبا بوده و در آن اصول زیبایی شناسی به طور کامل رعایت شده است. لازم به ذکر است شرایط اقلیمی استان نیز، در شکل گیری نمای این سازه، بی تأثیر نبوده است.

قدمت خانه قدیری

استان گیلان به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت، مکان کاملا مناسبی برای اقامت های کوتاه مدت و بلند مدت است؛ از این رو هتل های رشت در اکثر ایام سال مملو از گردشگر هستند. پوشش گیاهی و جنگل های انبوه مناطق مختلف استان، رطوبت موجود در هوا و بارندگی های مکرر، این خطه را برای سپری کردن اوقاتی خوش، مناسب نموده است. وجود بناهای تاریخی متعدد مانند خانه تاریخی قدیری در اغلب مناطق گیلان، بر جذابیت بیش از پیش آن افزوده است. اغلب باستان شناسان، ساخت این بنا را به اواخر دوره قاجار نسبت داده اند؛ اما این اثر در زمره ابنیه تاریخی دوره پهلوی قرار گرفته است. خانه قدیری رشت با توجه به معماری آن دوره ساخته شده و اسکلت آن از جنس چوب است. سقف شیروانی بنا لمبر کوبی بوده و تا حدود زیادی مانع نفوذ آب به داخل بنا شده است. در و پنجره های این خانه از جنسی منحصر به فرد، یعنی چوب نراد روسی بوده که مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی دارد. قسمت بیرونی ساختمان توسط سفال ساخته شده و داخل خانه به وسیله گچ بری های زیبایی تزیین گشته است.
خانه قدیری

مالک و موسس خانه قدیری، سپهدار حکمران گیلان، محمد ولی خان تنکابنی بوده است که پس از مرگ وی، این ملک در دست وراث قرار گرفته است. پس از آن، خانه مذکور تا ٩ تیر ماه سال ١٣٤٤به دست محمد حسن و نصرالله همدانی اداره شد و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد. مساحت کل این ملک حدود ٨٢٧ متر مربع و مساحت زیر بنای آن بالغ بر ٥٧٠ متر مربع تخمین زده می شود. ساختمان اصلی خانه قدیری در دو طبقه بنا شده است. در ساخت این خانه به فضای پیرامون ساختمان نیز توجه زیادی شده است. از سال ١٣٦٩ هجری شمسی الی١٣٨١ ه.ش، این بنا به عنوان اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در نظر گرفته شد، سپس مسئولین مربوطه، آن را با شماره ٢٦٨٦در فهرست آثار ملی به ثبت رساندند.
بنای یاد شده در سال ١٣٦٧ با بی احتیاطی مالک، دچار حریق شد و قسمت های داخلی، گچ بری ها و آینه کاری ها آسیب جدی دیدند؛ درها و پنجره ها تا حدود زیادی سوخته و خسارت زیادی به بنا وارد شد. پس از این حادثه با پرداخت هزینه از سوی مالک و نظارت سازمان میراث فرهنگی استان، خانه قدیری مرمت و بازسازی شد. امروزه افراد، خانه قدیری را به عنوان یک پژوهشکده میراث فرهنگی می شناسند. لازم به ذکر است در داخل ساختمان اصلی این بنا، کتابخانه ای شامل کتاب های تخصصی مرمت، گردشگری، تاریخی و غیره وجود دارد که افراد زیادی را برای مطالعه و پژوهش به خود جذب می کند.

خانه قدیری

راه های دسترسی به خانه قدیری

این بنا در بافت شهری استان رشت قرار گرفته است و افراد می توانند به راحی و با وسیله نقلیه شخصی و یا عمومی برای بازدید از آن اقدام کنند. خانه قدیری در نزدیکی موزه گنجینه رشت و خانه میرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد. به عبارت دیگر این بنا در ضلع شرقی سبزه میدان رشت و انتهای کوچه اختیاری واقع شده است.
خانه قدیری

امکانات رفاهی و خدماتی

دسترسی ساده به این بنای زیبا، باعث افزایش بازدید از آن شده است. وجود بازارهای محلی عرضه کننده محصولات تولیدی استان در نزدیکی خانه قدیری، یکی دیگر از مزایای بازدید از آن است. اقامتگاه ها و رستوران های زیادی در اطراف این اثر تاریخی دایر شده اند که دغدغه بسیاری از مسافران را برای اسکان رفع می کند. گردشگران می توانند زیتون تازه، کلوچه فومن، برنج و چای را به عنوان سوغات خریداری نمایند. همچنین دستباف های پشمی، انواع حصیرها، اجناس مروار بافی شده و چادرشب های محلی ازجمله سایر سوغات ها و صنایع دستی این استان محسوب می شوند. اغلب رستوران های رشت، کباب ترش، شوید قرمه، فسنجان ماهی، باقلاقاتق و سنگه خورش را به عنوان غذای محلی در منوی غذایی خود قرار داده اند.

خانه قدیری

بهترین زمان سفر به رشت

یکی از مهم ترین موضوعات هنگام اقدام به سفر، شناسایی بهرین زمان ممکن برای سفر است. رشت یکی از شهرهای زیبای شمال کشور است که به سبب موقعیت جغرافیایی تابستان ها دارای آب و هوایی گرم و شرجی بوده و زمستان ها روزهای سرد و یخبندانی را تجربه می کند؛ بدین جهت در ایام یاد شده گردشگران کمتری رشت را برای سفر تفریحی انتخاب می کنند. اگر قصد سفر به رشت و بازدید از جاذبه های آن را دارید بهتر است بدانید که بهترین زمان برای رفتن به این خطه، اوایل بهار یا اوایل پاییز است.

سخن پایانی

استان گیلان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی است از این رو گردشگران بسیاری به این خطه سفر می کنند. هتل های رشت به وفور در این شهر زیبا وجود دارند و اقامت را برای مسافران آسن می کنند که از جمله آن ها می توان به هتل بزرگ گیلان (کادوس) رشت، هتل آپارتمان صبوری، هتل پامچال رشت و هتل شبستان رشت اشاره کرد. هزینه اقامت در هر یک از مراکز فوق دارای نرخ متفاوتی است و به عوامل متعددی مانند زمان رزرو هتل، امکانات و خدمات هتل، شرایط آب و هوایی و غیره بستگی دارد.

مدرسه شاهپور گیلان، یادگاری از گذشته
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر