لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی سمنان
جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

اینکه بتوان در یک محدوده با ابعاد تقریبی 20 کیلومتر چند آب و هوای متفاوت و چند چهره ی مختلف از طبیعت را مشاهده کرد تجربه ی بسیار جالبی است. این تجربه ی جالب را می توان با سفر به استان سمنان کسب کرد. تجربه ای که برای کسب آن در سایر مناطق ایران و حتی جهان شاید مجبور به طی کیلومترها مسافت باشید. می توان با سفر به شهر سمنان و کمتر از بیست کیلومتر جلوتر شهر شهمیرزاد و مهدیشهر دو تصویر متفاوت از طبیعت را یکجا مشاهده کرد. علاوه بر کسب چنین تجربه ی بی نظیری هر یک از شهرهای استان سمنان جاذبه های خاص خود را دارد. مثلا می توان در 45 کیلومتری شهر شاهرود از جنگل ابر، در 35 کیلومتری آن از آبشار مجن و در 120 کیلومتری ان از روستای قلعه بالا لذت برد. جاده ی سنگفرش و مسیر تاریخی ابریشم در شهر گرمسار شهر خورشید تابان نیز واقعا دیدنی است. در کنار اینها چشمه علی و انگورستانی در شهر دامغان دو تابلوی نقاشی از چهره ی طبیعت اند. از طرفی دیدن کویر بر زمین و ابرها بر آسمان از فاصله ای نزدیک و رصد ستارگان در استان سمنان طعم یک سفر متفاوت را به گردشگر می چشاند.

نمایی از دروازه ی ارگ سمنان
معمولا در سفر به هر استانی ترجیح بر این است که اقامت در مرکز استان باشد. مرکز استان سمنان نیز شهر سمنان است. خوشبختانه تعداد هتل ها جهت اقامت در این شهر تاریخی و مرکزی ایران کم نیست. حال اگر قبل از سفر مقایسه بین هتل های موجود صورت گیرد و با رزرو آنلاین هتل اقدام به رزرو هتل های سمنان شود، با دقت نظر بیشتر می توان یک تصمیم بهتر گرفت تا چند سباحی را که در این استان زیبا سپری می کنید از رفاه و اسایش کاملی برخوردار باشید.

معرفی کلی
استان سمنان یکی از بزرگ ترین استان های ایران است. لازم است بدانید سمنان کجاست. استان سمنان در همسایگی شهرهای یزد و تهران و اصفهان و خراسان رضوی و خراسان شمالی و گلستان و مازندران، در مناطق مرکزی ایران، در جنوب رشته کوه های البرز و شمال دشت کویر قرار گرفته است. به دلیل قرارگیری در این موقعیت جغرافیایی با سفر به این استان می توان جنگل و کویر را یکجا و در فاصله ای کوتاه از هم نظاره گر بود. یکی دیگر از مواردی که موجب توجه بیشتر به استان سمنان می شود اینکه این استان از طرف مرکز ایران در مسیر رفتن به شهر مقدس مشهد قرار دارد. زائرانی که مسیر عبورشان به طرف مشهد از سمنان می گذرد معمولا در این استان متوقف شده و چند روزی را در آن به سیر و سفر می پردازند. شهر سمنان مرکز استان سمنان دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و دیدنی فراوانی است. دروازه ی ارگ تنها اثر باقی مانده از ارگ سمنان، بازار قدیمی سمنان با زیبایی فراوان ساخته شده در دوران قاجار، مسجد جامع سمنان مربوط به دوران سلجوقی و تیموری، مسجد امام مربوط به دوران قاجار و زمان حکومت فتحعلی شاه، گرمابه حضرت مربوط به دوران صفویه و قاجاریه همه و همه از بناهای تاریخی و دیدنی شهر سمنان است که با زبان بی زبانی در مورد قدمت و تاریخ این شهر سخن می گوید.

استان سمنان از جاذبه های طبیعی فراوانی نیز برخوردار است. از جمله ی این جاذبه ها می توان به چشمه های ابگرم در 20 کیلومتری سمنان، پیغمبران در نزدیکی سمنان در 20 کیلومتری جاده ی تهران – مشهد، منطقه ی آهوان در 30 کیلومتری سمنان با مناظر زیبا و دو کاروانسرای قدیمی، شهر دیدنی بسطام در 6 کیلومتری شاهرود و غیره و غیره و غیره اشاره کرد که در ادامه به توصیف تنها تعدادی از آنها پرداخته می شود.


چشمه های آبگرم
آب تنی در آبی که آرامش خاصی به بدن هدیه می دهد و ناراحتی ها و مشکلات جسمی و روحی انسان را به دست باد می سپارد واقعا لذت بخش است. معمولا شهر سرعین اردبیل به عنوان شهر چشمه های آبگرم شناخته شده است اما لازم به ذکر است سمنان نیز از این موهبت الهی بی بهره نیست. در واقع در حدود 20 کیلومتری سمنان از طرف شمال غرب چشمه های ابگرمی وجود دارد که به صورت استخرهایی کم عمق به منظور ابدرمانی به شکل مجموعه ای تفریحی فراهم شده است.
استخر ابگرم سمنان

تصویری ازیکی از استخرهای ابگرم سمنان
کوه پیغمبران
در حدود 20 کیلومتری جاده ی اصلی تهران – مشهد در نزدیک شهر سمنان به طرف شمال شرق آن کوهی به نام پیغمبران وجود دارد. در قله ی این کوه دو مقبره قرار گرفته که گفته می شود مقبره های سام و لام از فرزندان نوح نبی هستند. وجود این دو مقبره در قله ی کوه پیغمبران منطقه را به یک منطقه ی زیارتی و اب و هوا و پوشش گیاهی و جانوری آن منطقه را به یک مکان تفریحی و گردشگری مبدل کرده است که در صورت تمایل در زمان رفتن از سمنان به مشهد از جاده تهران – مشهد می توان از این کوه و اطراف آن لذت برد.
کوه پیغمبران
نمایی از قله ی کوه پیغمبران سمنان
منطقه ی آهوان
در حدود 30 کیلومتری شهر سمنان منطقه ای به نام آهوان واقع شده که زیبایی خود را مدیون روستاهای پایکوهی اش است. روستاهایی که معروف به کلاته هستند و با کشتزارهای وسیع و باغ های سرسبز و استخرهایی که برای ابیاری این باغ ها بنا شده چهره ی زیبایی از طبیعت را به نمایش می گذارند. علاوه بر اینها علاقه مندان به تاریخ نیز در این منطقه بی نصیب نخواهند ماند. وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام های رباط سنگی یا رباط انوشیروانی که ساخت آن به سال 420 هجری قمری بازمی گردد و نیز کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره ی صفویه اهمیت این منطقه ی زیبا را دو چندان می کند.
منطقه ی آهوان
تصویری ازمنطقه ی آهوان و یکی از کاروانسراهای آن

شهر بسطام

شهر بسطام دومین شهر گردشگری استان سمنان محل تولد عارف بزرگ و نامدار بایزید بسطامی است که امروزه آرامگاه این شخصیت مهم تاریخ نیز در این شهر قرار دارد. بسطام در 6 کیلومتری شهر شاهرود از استان سمنان واقع شده است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی و مذهبی فراوانی است که همه ساله نظر گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جلب می کند. از جمله آرامگاه عارف بزرگ شیخ ابوالحسن خرقانی که موجب ورود گردشگران مسلمان از کشورهایی مانند پاکستان به این شهر زیبای عرفانی می شود.
شهر بسطام
نمایی از شهر بسطام و امامزاده های آن
شهر مُجن و آبشار تنگه داستان
شهر زیبای مجن در حدود 35 کیلومتری شهر شاهرود از طرف شمال غرب ان در بخش کوهستانی استان سمنان قرار گرفته است. در فاصله ی 10 کیلومتری این شهر تنگه ای به نام تنگه ی داستان واقع شده که آبشاری در دل آن نقش بسته است. آبشاری که بیش از مجن به شاهرود نسبت داده می شود. رود مجن ابی سرد دارد که پا گذاشتن در آن در فصل تابستان خنکی لذت بخشی را به عمق وجود آدمی هدیه می دهد. آب این رود در نهایت به رودخانه ی تاش می ریزد. این منطقه علاوه بر اب و هوای مطبوع به دلیل قرارگیری در منطقه ی کوهستانی از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی نیز برخوردار است. در شهر مجن که معروف به ماسوله ی کویر است خانه ها به گونه ای بنا شده که چیدمان پلکانی دارد به طوری که حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگری است. خاک این شهر سرخ رنگ است به همین دلیل برخی شهر مجن را نگین سرخ دامنه های البرز شرقی نیز می نامند.
آبشار تنگه داستان
تصویری از ابشار تنگه داستان

شهر شهمیرزاد
شهر شهمیرزاد در شمال استان سمنان همه ساله حتی در فصل زمستان پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می باشد. این شهر از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. از جمله جاذبه های طبیعی آن می توان به طبیعت سرسبز و اب و هوای مطبوعش اشاره کرد. از جمله بناهای تاریخی شهمیرزاد نیز شیر قلعه و قلعه ی شیخی است. برخی از محصولات شهمیرزاد مانند گردو و آلو حتی به خارج از کشور هم صادر می شوند، این در حالی است که بزرگ ترین باغ گردوی جهان با وسعت 700 هکتار در شهمیرزاد از استان سمنان قرار دارد.
شهر شهمیرزاد

نمایی از کوچه پس کوچه های شهمیرزاد
شهمیرزاد

دورنمایی از شهر شهمیرزاد

زیستگاه توران

کویر ریگ جن سمنان
ادامه مطلب

علاقه مندان به مشاهده ی طبیعت بکر و نظاره ی گونه های جانوری نادر در دل طبیعت می توانند به منطقه ی توران از استان سمنان سفر کنند. منطقه ی توران در واقع از سه بخش پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل می شود. توران در جنوب جاده تهران – مشهد و شمال شرق دشت کویر ایران قرار دارد. این منطقه دومین منطقه ی حفاظت شده ی ایران است. تنوع پوشش گیاهی در منطقه ی توران موج می زند. از جمله گونه های جانوری نادری هم که در این منطقه زندگی می کنند یوزپلنگ اسیایی، گور خر ایرانی و زاغ بور به عنوان یکی از نادرترین پرندگان جهان است.
زیستگاه توران
نمایی از زیستگاه توران

منطقه ی فرحزاد و تاش و چشمه هفت رنگ

منطقه ی فرخزاد در نزدیکی شهرستان شاهرود قرار دارد. از جمله جذابیت های آن سرسبزی کشتزارها و ابادانی باغ های پر ثمرش می باشد، دلیل نام گذاری فرخزاد نیز همین سرسبزی و ابادانی است. چشمه ی هفت رنگ نیز با رنگ های زیبایش که از چشمه هایی با مواد معدنی مختلف نشات می گیرد همیشه مورد توجه اهالی منطقه و گردشگران بوده است.
منطقه ی کالپوش
تصویری از چشمه ی هفت رنگ

منطقه ی کالپوش

منطقه ی سرسبز و خوش اب و هوای کالپوش در نزدیکی شهرستان شاهرود مملو از دشت های افتابگردان و شقایق است که هر یک در جایگاه خود زیبایی منحصر به فردی را به منطقه ارزانی می دارد. گل های شقایق در بهار در اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه مانند یاقوت بر دل کالپوش می درخشد. زیبایی این دشت ها و گل ها به قدری زیاد است که هر ساله در این موقع از بهار جشنواره هایی در کالپوش به همین مناسبت برگزار می شود. دشت های گل های افتابگردان هم که زیبایی آنها دست کمی از گل های شقایق ندارد و به طرز عجیبی چشم نواز است در ماه های مرداد و شهریور خودنمایی می کند و بیشتر در دشت دانیال از منطقه ی کالپوش دل هر بیننده ای را به یغما می برد.
کالپوش
تصویری از گل های شقایق منطقه ی کالپوش
دشت شقایق کالپوش
تصویری از دشت شقایق منطقه ی کالپوش
گل های آفتاب گردان
تصویری از گل های افتاب گردان منطقه ی کالپوش
چشمه علی
مجموعه ی تفریحی چشمه علی در حدود 30 کیلومتری شهر دامغان از طرف شمال آن بین دو روستای آستانه و کلاته رودبار قرار گرفته است. در این مجموعه رودخانه ای واقع شده و یک عمارت مربوط به زمان فتحعلی شاه قاجار در میان این رودخانه و درست در وسط مجموعه قد الم کرده است. از جمله جاذبه های تاریخی این منطقه قلعه های منصورکوه و مهرنگارند. از طرفی وجود درختان میوه و گیاهان دارویی و ارتفاعاتی که اب و هوایی مطبوع را برای منطقه به ارمغان می آورد بر جذابیت آن می افزاید.
چشمه علی
تصویری از منطقه ی گردشگری چشمه علی

سد شهید شاه چراغی

سد شهید شاه چراغی در حدود 12 کیلومتری شهر دامغان احداث شده است. این سد در مسیر گردشگران چشمه علی واقع شده و همین مورد جدا از مناظر زیبا و اب و هوای مطبوع سد موجب محبوبیت آن گشته است. در کنار دریاچه ای که در پشت این سد تشکیل شده به راحتی میتوان هر نوع تفریح آبی که مد نظر و مورد علاقه است انجام داد.
شهید شاه چراغی
نمایی از دریاچه ی سد شهید شاه چراغی

جنگل های استان سمنان

استان سمنان و شهرهای آن از وجود جنگل های زیبایی بهره مندندکه هر یک در جایگاه خود به نقش و نگار و چهره ای متفاوت نقاشی شده است. در ادامه تعدادی از این جنگل ها معرفی و در مورد هر یک مختصر توضیحی داده می شود.

جنگل ابر

تصویری که از جنگل ابر در ذیل آمده است به راحتی گویای همه چیز در مورد این چهره ی بی نظیر از طبیعت می باشد. این جنگل که بسیار هم معروف و پرطرفدار و البته بسیار قدیمی است در 45 کیلومتری شهر شاهرود از استان سمنان از طرف شمال شرق آن قرار گرفته است. این منطقه ی بکر بسیار خوش اب و هواست و زیبایی منحصر به فردی دارد. دلیل نام گذاری آن همان طور که در تصویر پیداست وجود ابرهایی است که کل جنگل را در آغوش گرفته است. جدا از چهره ی زیبا از جمله مواردی که موجب توجه به این جنگل می شود اب و هوای مطبوع و خنک آن در فصل گرما، وجود چشمه سارها و پوشش گیاهی متنوع است که هر گردشگری را به دامان خود دعوت می کند. جنگل ابر در روستای ابر با 35 هزار هکتار وسعت یکی از بانک‌های گیاهان دارویی در کشور شناسایی ‌شده است.
جنگل ابر
نمایی از جنگل ابر از بالا
جنگل ابر

نمایی از جنگل ابر از دور

جنگل ابر

نمایی از غروب آفتاب در جنگل ابر

جنگل اولنگ

دومین جنگل از استان سمنان جنگل زیبای اولنگ است که تقریبا در 85 کیلومتری شهر شاهرود از طرف شمال آن قرار گرفته است. این جنگل نیز دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است که یکی از دلایل جذاب بودن ان همین مورد است.
جنگل اولنگ
دورنمایی از جنگل اولنگ
جنگل دشت شاد
سومین جنگل زیبا از استان سمنان جنگل “دشت شاد” است که تقریبا در 180 کیلومتری شهر شاهرود از طرف شمال شرق آن واقع شده است. این جنگل نیز از تنوع پوشش گیاهی و نمونه های جنگلی برخوردار است. جدا از این طبیعت سرسبز و سر زنده و زیبای آن در کنار مناظر بی نظیرش از ویژگی هایش می باشد.
جنگل دشت شاد
تصویری از جنگل زیبای دشت شاد
جنگل و آبشار نام نیک
جنگل نام نیک در حوزه ی استحفاظی شهرستان شاهرود و در آبریز شمالی استان سمنان قرار دارد. وجود ابشار نام نیک بر جذابیت و زیبایی این جنگل می افزاید. قرار گرفتن این جنگل در کنار چند منطقه ی گردشگری دیگر و نیز وجود جنگل حسین اباد در نزدیک آن محبوبیت نام نیک را دو چندان می کند.
آبشار و جنگل نام نیک
تصویری از آبشار و جنگل نام نیک
جاذبه های شهر سمنان (بناهای تاریخی سمنان)

دروازه ی ارگ

دروازه ی ارگ دروازه ای است زیبا و قدیمی که در شمال شهر سمنان واقع شده و تنها قسمت باقی مانده از ارگ سمنان است. قدمت این بنا به دوره ی قاجار باز می گردد. ساخت دروازه ی ارگ در واقع در زمان فرزند فتحعلی شاه قاجار شروع و در در زمان سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار و زمان حکمرانی انوشیروان میرزا، حمکران دامغان و شاهرود و بسطام به اتمام رسیده است.


بازار قدیمی سمنان
بازار قدیمی سمنان که قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد در خیابان امام، خیابان شهدای سمنان قرار دارد. این بازار مکانی سرپوشیده است که سقفی از خشت و آجر دارد و با توجه به شرایط اب و هوایی منطقه ی کویری سمنان بنا شده است. این بازار با وجود سایر بازار ها و مغازه ها در سمنان همچنان بزرگترین مرکز خرید سمنان است و جز اثار ملی ایران به شمار می رود.
بازار قدیمی

نمایی از بازار قدیمی سمنان البته در یک روز تعطیل

مسجد امام

مسجد امام یا مسجد سلطان یا مسجد شاه سمنان مسجدی است که در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. این بنا یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهای قدیمی شهر سمنان است. از جمله زیبایی های آن درهای بخش شمالی و جنوبی و شرقی و شمال غربی است که با مقرنس کاری هایی که بر آنها انجام شده آن را بسیار چشم نواز کرده است.
مسجد امام سمنان
نمایی از مسجد امام سمنان

گرمابه حضرت

گرمابه (حمام) حضرت یا گرمابه پهنه شهر سمنان که ساخت آن به دوران صفوی و قاجار برمی گردد بین دو بنای تاریخی دیگر سمنان یعنی مسجد جامع و مرقد امامزاده یحیی قرار گرفته است. این حمام از سه بخش شامل رختکن، گرم خانه، و خزانه تشکیل شده است. از جمله قسمت های زیبای آن سردر حمام و کاشی کاری های به کار رفته در آن است. این حمام امروزه به موزه ی مردم شناسی سمنان تبدیل شده و جز اثار ملی ایران می باشد.
گرمابه حضرت سمنان
تصویری از گرمابه حضرت سمنان

روستای بیابانک سرخه سمنان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر