لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار خربس قشم، نیایشگاه باستانی
غار خربس قشم، نیایشگاه باستانی

غار خربس قشم، نیایشگاه باستانی

همانطور که می دانید غار خربس در جزیره قشم واقع شده و از دور شبیه کوه های دیگر به نظر می آید؛ ولی هرچه به این غار نزدیک تر می شوید بیشتر متوجه تفاوت های آن با سایر مناطق کوهستانی شده و در هاله مسحور کننده آن غوطه ور می گردید. در بیرون غار فضایی برای ورود گردشگران طراحی شده است و بازدید از آن از همان جا آغاز می گردد. به محض ورود به غار، یک نیایشگاه صخره ای تو در تو در دل کوه را خواهید دید که سرشار از شگفتی است. قدمت غار خربس قشم به هزاران سال پیش می رسد. اگر قصد سفر به این غار جادویی را دارید ابتدا بهتر است از طریق رزرو بهترین هتل های قشم و یا اقامتگاه های بوم گردی قشم از محل اسکان خود اطمینان خاطر حاصل کرده و سپس با خیال راحت به سراغ کشف این غارهای پر رمزوراز بروید.

روستای خربس

روستای خربس که در اطراف قشم قرار دارد از روزگاران گذشته تا دوران ساسانیان آباد بوده است و محلی برای کشتی بانان و سیاحت گران بوده است؛ اما در حال حاضر این روستا به ویرانه ای تبدیل شده و تنها یک گورستان و یک برکه از آن باقی مانده است. اطراف روستای یاد شده را تپه های کوتاه و بلند مرجانی به شکل دایره پوشانده اند. غارهای خربس مشرف به شهر هستند و در سمت راست آن ها برکه ای بزرگ قرار دارد که طاق این برکه گهواره ای بوده و قدمت آن بسیار زیاد است. در سمت شمال این غارها آثار قلعه ویران شده ای است که احتمال می رود مربوط به دوران بعد از صفویه باشد. واضح است که سنگ چین های این قلعه، بارها روی هم چیده شده ولی دوباره فرو ریخته اند.
غار خربس
حال این غارها چگونه به وجود آمده اند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، زمانیکه رشته کوه های زاگرس در جزیره قشم بهم رسیدند، در ارتفاع سی متری از زمین روزنه هایی را به وجود آوردند که به مرور زمان تبدیل به غار شدند. مجمـوعه این غارها که به غار خربس معروف اند در گذر زمان بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تغییرات زیادی کرده اند و در حال حاضر نیز از معماری صخره ای ویژه و بسیار دیدنی برخوردار هستند.
منظره مقابل این غارها دریا و دشت است. تصور کنید چه طبیعت کاملی آن جا وجود دارد که از سمت دریا می آید و از دشت های پهناور عبور می کند و در نهایت در آغوش غار آرام می گیرد. به همین دلیل غار خربس از نوع غارهای دریایی به حساب می آید. غارهای دریایی از طریق تخلیه ماسه ها و گرداب ها از حفره سنگ ها درست می شوند و غار خربس نیز این قاعده مستثنی نیست. این غار به خوربس نیز معروف است و از پدیده های کهن زمین شناسی به شمار می آید که همزمان با جزیره قشم و کوه های اطراف آن سر از آب بیرون آورده است.
غار خربس

غار خربس قشم در گذر تاریخ

از ساختار درونی غار می توان متوجه شد که در زمان های مختلف مردمان متعددی در این غار زندگی می کردند و بسته به اقتضای حال و روزشان تغییراتی را در معماری غار به وجود آورده اند. از نوع معماری کلی غار می توان متوجه شد که به احتمال زیاد در زمان مادها نیایشگاه مهر و محلی برای پرستش و ستایش الهه میترا( خداب آب ) بوده است؛ اما برخی بر این باورند که این غار محلی برای نگهداری از استخوان های مردگان بوده است (در آئین زرتشت استخوان های مردگان را در محلی خاص نگهداری می کردند).
لازم به ذکر است عده ای دیگر اعتقاد داشتند که این غار نیایشگاه نبوده است بلکه پناهگاه زنان، کودکان و کهنسالان دشت خربس بوده است. در زمان هایی که دزدان دریایی به آن منطقه یورش می بردند، وظیفه مردان بسیار سنگین بود؛ آنان مجبور بودند حفره هایی را در دل کوه به وجود آورند ضمن اینکه می بایست این حفره ها با هم در ارتباط باشند. آنان باید در زمان یورش دزدان دریایی اسباب زندگی کوتاه مدت و وسایل دفاعی خود و خانواده شان را به این مناطق می بردند و از این طریق پنهان می شدند یا در صورت نیاز به حفاظت از خود در مقابل دشمن می پرداختند.
غار خربس

تغییرات کنونی غار خربس

در حال حاضر نیز هنرمندان سنگ تراش بر روی دیوارهای غار نقش هایی را با الهام از هنر و زندگی دوران باستان حک کرده اند. تصاویری سمبلیک که بسیار پرمعنا و زیبا هستند وجلوه ای نو به این مکان تاریخی و طبیعی داده اند. یک جفت عقاب ماهیگیر که از انواع کمیاب عقاب های جهان هستند، بر بلندای دهانه غار لانه کرده اند و شاهانه زندگی می کنند. همسایه این عقاب ها خفاش های دم موشی هستند که در قسمت های بسیار تاریک و حفره های زیرین غار زندگی می کنند. جای این خفاش های در حال انقراض در این غار امن است و می توانند به راحتی زاد و ولد کنند و به زندگیشان ادامه دهند.
غار خربس

دیدنی های اطراف غار

مجتمع تفریحی ساحل طلایی

مجتمع تفریحی ساحل طلایی که به پلاژ سیمین قشم نیز معروف است، یک مجتمع اقامتی لب دریا می باشد که از امکاناتی همچون غواصی و جت اسکی برخوردار است. ساحل آن نیز شنی و تمیز بوده و مکان مناسبی برای پیاده روی محسوب می شود.
مجتمع تفریحی ساحل طلایی

دره ستارگان

تاریخچه دره ستارگان به دو میلیون سال قبل باز می گردد. آنچه این دره را بسیار دیدنی می کند نقش و نگارهای زیبایی است که بر اثر فرسایش خاک در دیواره دره ایجاد شده اند؛ اما اگر اعتقاد بومیان را در مورد دره ستارگان بپرسید خواهند گفت که شب ها به آنجا نروید چراکه صداهای عجیب و غریبی به گوشتان خواهد رسید و آن ها را صدای اجنه تعبیر می کنند؛ اما واقعیت این است که چون باد در لابه‌لای دره ها می پیچد صدای مهیبی تولید می شود.
دره ستاره ها

جزایر ناز

جزایر ناز درواقع دو جزیره هستند که وقتی آب دریا پایین می رود به هم متصل می‌ شوند و در زمان مد ارتباطشان قطع می گردد. برای دیدن این منطقه به زمان جزر و مد دریا دقت کنید که بدانید در چه زمانی بروید و انتظار دیدن چه منظره ای را داشته باشید.
جزایر ناز

جزیره هنگام

اگر دیدن دلفین ها شما را به وجد می آورد به اسکله شیب دراز یا کندالو واقع در جزیره هنگام بروید. فاصله این جزیره تا غارهای خربس بسیار کم است.
جزیره هنگام

جنگل حرا

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و عجیب جزیره قشم جنگل حرا است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور می باشد. در جنگل های حرا که در غرب غارهای خربس واقع شده اند گونه های بسیار متنوعی از گیاهان و جانوران زیست می کنند که بسیاری از آن ها فقط مختص این جنگل می باشند.
جنگل حرا

سوغات قشم

اگر سری به غارهای خربس زدید حیف است که از سوغات قشم بی بهره بمانید. بهترین سوغات قشم ادویه هایش است که به دلیل تنوع و اصل بودنشان قدرت طعم بخشیدن به غذا را دارند و هر غذایی را لذیذ و خوش بو می کنند. در قشم مغازه های فراوانی جهت فروش این ادویه ها وجود دارند و می توانید ادویه های مد نظرتان را خریداری کنید و از عطر و طعم بخشی از آن ها لذت ببرید. از دیگر سوغاتی های قشم می توان به صنایع گلیم بافی، رودوزی های سنتی و صنایع دستی دریایی نیز اشاره کرد. منظور از صنایع دستی دریایی گوش ماهی، صدف و سایر موجودات دریایی است. سوغاتی دیگر کیک سنتی هلر می باشد که فقط در قشم پخت شده و بسیار خوش مزه است. نان تموشی و نان محلی نیز مخصوص جزیره قشم است؛ این نان دستور پخت ویژه ای دارد که هیچ کس مثل خود اهالی قشم نمی توانند آن را خوب پخت کنند.
خربس قشم

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
هتل پنج ستاره زیگورات، برج رقصان جزیره قشم
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر