لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> مشهورترین فستیوال های پاییزی سراسر جهان
مشهورترین فستیوال های پاییزی سراسر جهان

مشهورترین فستیوال های پاییزی سراسر جهان

فستیوال های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که ارزش سفر، رزرو هتل و بازدید کردن را دارند، از جشن های بزرگ گرفته، تا مراسم های کوچک تر محلی .
بالن ها، فانوس های معلق و نوشیدنی های گازدار چه شباهتی با هم دارند؟ درست است ! همه ی آن ها در زمانی که به بدرقه ی فصل پاییز می رویم، به ما کمک می کنند. در میان بسیاری از فرهنگ های دور تا دور دنیا، پاییز زمان برگزاری جشنی است که از زمینه های اصلی آن می توان به نور و روشنایی، رنگ ها و غذا اشاره کرد. ماهیت و ریشه ی این فستیوال های پاییزی، به زمان های کهن باز می گردد. زمانی که برداشت محصول از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما امروزه برای جشن و شادی دلیل های موجهی لازم نیست.
آمریکایی ها برای تراکتور سواری به مزارع کدو تنبل می روند، شهر هایی مانند لندن در مراسم ” گای فاکس، Guy Fawkes “، که شبی پر از ولخرجی و خوش گذرانی می باشد و پیدایش آن به قرن ها پیش باز می گردد، آتش بازی می کنند. فستیوال های نورانی مانند؛ ” دیوالی، Diwali ” هندو ها و ” یی پنگ، Yi Peng ” تایلند، جمعیت های بسیار زیادی را که برای بزرگداشت پیروزی خیر بر شر جمع می شوند، به خود جذب می کنند و در بعضی جاهای دیگر، جشن های کوچکتری وجود دارند که برای قدردانی از محصولات کشاورزی محلی برگزار می شوند، مانند مراسم های تاریخی خاصی در شمال آفریقا .
چه جشن ما یک ضیافتی عظیم باشد که مدیریت آن بسیار مشکل است و چه این مراسم در خیابان های شهری برگزار می شود که مانند نمایش و راهپیمایی باشکوه هالووین در نیویورک، پر از عروسک های خیمه شب بازی باشد، پاییز برای برگزاری آخرین گردهمایی قبل از زمستان، بهترین زمان به حساب می آید. در ادامه ی مطلب، ما با چند مورد از بهترین فستیوال های پاییزی جهان آشنا خواهیم شد. از جشن های بزرگ و مجلل گرفته، تا همایش ها و گردهمایی های گمنام تر.

1- شب ” گای فاکس، Guy Fawkes “،انگلستان

احتمال قبلاً این جمله ی معروف را شنیده اید : ” به خاطر بسپار! پنجم نوامبر را به خاطر بسپار! “. شب ” گای فاکس ” که با نام شب آتش بازی هم شناخته می شود، فستیوالی انگلیسی است که برای یادبود نقشه ی باروت سال 1605 برگزار می شود، که در آن زمان شاه جیمز اول از نقشه ی سوء قصد به جانش توسط ” گای فاکس ” و دیگر کاتولیک های انگلستان به سلامت گریخت. امروزه، عروسک هایی مشابه به او سوزانده می شود و برنامه ی آتش بازی بزرگی بر روی پل برج به نمایش گذاشته می شود. بسیاری از جنبه های خطرناک روز ” گای فاکس ” طی سالیان از دست رفته و یا فراموش شده است و به جای آن مردم لباس های جشن می پوشند، مشعل به دست می گیرند و در لندن و دیگر شهرهای انگلستان به راهپیمایی می روند.
New York City’s Village Halloween Parade, United States

2 – نمایش دهکده ی هالووین شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

هیچ داستانی درباره ی فستیوال های پاییزی، بدون اشاره به هالووین کامل نمی شود. نمایش دهکده ی هالووین شهر نیویورک در سال 1974 و توسط فردی به نام ” رالف لی، Ralph Lee “،برای اولین بار برگزار شد. او یکی از عروسک گردانان محلی بود که بیشتر تمرکزش را بر روی کار های غیر سنتی گذاشته بود. هر سال در زمان هالووین، هر اتفاقی ممکن است در خیابان های دهکده ی گرینویچ منهتن رخ دهد، جایی که پر است از ماسک های پر زرق و برق و شو های لباسی که در تنها اجتماع شبانه و بزرگ ترین برنامه ی عروسک گردانی و خیمه شب بازی آمریکا، به نمایش گذاشته می شوند. افراد زیادی که لباس های عجیب و غریبی مانند لباس جادوگر و غول و جن می پوشند در سراسر این برنامه وجود دارند، البته همیشه پوشش های حتی عجیب تر از این ها نیز دیده می شوند.
Loi Krathong, Thailand & Laos

3 – ” لوی کراتونگ، Loi Krathong “،تایلند و جزایر لائوس

” لوی کراتونگ ” در زبان تایلندی به معنای ” سپردن یک سبد به آب ” می باشد و در تایلند و بعضی از بخش های جزایر لائوس برگزار می شود. یکی از بخش های اصلی این فستیوال، ساخت سبد های تزئینی است که بعداً به آب رودخانه سپرده می شوند. به این سبد ها ” کراتونگ ” هم می گویند. یکی دیگر از برنامه های اصلی این جشن، مزین کردن خانه ها با تعداد زیادی شمع است، اما شاید جذاب ترین و پر جنب و جوش ترین بخش این مراسم، فستیوال ” یی پنگ ” می باشد، که در آن فانوس های کاغذی را در آسمان رها می کنند. درست بعد از انجام این کار و فقط در یک لحظه، تمام آسمان شب با این نور های معلق روشن می شود. در شهر های بزرگ تری مانند بانکوک، از دست دادن ” یی پنگ ” تقریباً غیر ممکن است. فقط کافی است به سمت آب بروید و خواهید دید که توسط نور های فراوانی محاصره شده اید.
Albuquerque International Balloon Fiesta, United States

4 – مراسم بالن سواری بین المللی آلبوکرکی، ایالات متحده آمریکا

چه کی هست که از بالن خوشش نیاید؟! اکتبر هر سال، صد ها بالن بر فراز آسمان های شهر آلبوکرکی نیو مکزیکو، به پرواز در می آیند. این جشن محلی، 9 روز ادامه دارد و بالن سواران حرفه ای و طرفداران بسیاری را به خود جذب می کند. این مراسم در سال 1972 میلادی و برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بازگشایی ایستگاه رادیویی این شهر افتتاح شد. امروزه، این فستیوال بین المللی به یک تجمعی عظیم از رنگ های مختلف، در چشم انداز های بیابانی منطقه تبدیل شده است. این جشنواره هم چنان بزرگ ترین فستیوال بالن جهان به حساب می آید و مردم دنیا را با فرهنگ خاص جنوب غربی آمریکا آشنا کرده است.
MassKara Festival, Philippines

5 – فستیوال ” ماسکارا، MassKara “،فیلیپین

در پایان سومین هفته ی ماه اکتبر، شهر ” باکولود، Bacolod ” کشور فیلیپین، میزبان فستیوال ” ماسکارا ” می شود. ” ماسکارا “، کارناوالی است که همه ساله تمام خیابان های شهر را پر ازدحام می سازد. پیدایش این فستیوال به حادثه ای ناگواری در سال 1980 و زمانی که یک سانحه ی کشتی رانی صد ها نفر از مردم محلی را به کام مرگ کشاند، بر می گردد. بعد از رخداد این فاجعه، جامعه ی هنرمندان و حاکمان شهر برای مقابله و بی اثر کردن آن، تصمیم گرفتند تا فستیوالی برای خنداندن مردم و تقویت روحیه ی مردم راه بیاندازند. امروزه می بینیم که این جشن همچنان به همراه یک راهپیمایی بزرگ که رقصندگان با لباس مخصوص خود در آن حاضر می شوند، بر جا مانده است. بسیاری از این افراد ماسک هایی را بر چهره دارند که لبخند بزرگی بر روی آن حک شده است.
Mid-Autumn Festival, China and Vietnam

6 – فستیوال میانه ی پاییز، چین و ویتنام

زمانی که ماه کامل در میانه ی ماه های اکتبر و سپتامبر در آسمان ظاهر می شود، مردم چین و ویتنام در فستیوال میانه ی پاییز، که به آن فستیوال ماه هم می گویند، حاضر می شوند. شکر گزاری و دعا کردن، از ارکان و پایه های اساسی این جشنواره به حساب می آیند. بسیاری از شهر های چین و ویتنام، با نمایشی از فانوس های بزرگ که بعداً در آب رودخانه شناور خواهند شد، زنده می شوند. این فانوس ها در شکل های مختلفی ساخته می شوند. از شاخه ی گل گرفته، تا اژدها ! ریشه های پیدایش این فستیوال، تحت تأثیر ماه بوده است، به این شکل که مردم چین باستان، آن را به عنوان منبع جاودانگی می پرستیده اند. بسیاری از شرکت کنندگان در این عید، از ” کیک ماه ” که نوعی شیرینی گرد می باشد که با خمیر سدر پخته می شود و مخصوص این جشن است، استقبال می کنند. در بعضی شهر ها مانند هنگ کنگ، این فستیوال با برگزاری رقص آتش اژدهای ” تای هانگ، Tai Hang “، به شکلی حتی جدی تر برگزار می شود. مردم محلی بر این باورند که این رقص بد یمنی و بلا را دور می کند.
7 – ” دیوالی، Diwali “،هند ( و اکثر دیگر نقاط جهان )
Diwali, India
از هند تا گینه و حتی جزیره ی فیجی ! اهمیت این جشن، هر کجا که مردم بودائی حضور داشته باشند، پا بر جا نگاه داشته می شود و مورد حمایت قرار می گیرد. ” دیوالی ” که به معنای ” فستیوال نور ” می باشد، یکی از مهم ترین سنت های دیرینه ی جهان به حساب می آید. این مراسم برای بزرگداشت چیرگی و برتری نور بر تاریکی برگزار می شود. بسیاری از شهر ها، در نور آتش بازی ها و فانوس های کاغذی به نمایش گذاشته شده، غرق می شوند. کادو و هدیه رد و بدل می شود و بر گردن سگ ها گردنبند هایی که از گل ساخته شده اند، انداخته می شود. جشنواره ی ” دیوالی ” را می توان در دیگر نقاط جهان هم دید، از شوی آتش بازی حیرت انگیز ملبورن کانادا گرفته، تا جزایر ” ترینیداد و توباگو، Trinidad And Tobago ” که این مراسم در آن جا، شکلی مدیترانه ای به خود می گیرد.
8 – ” روز مردگان ،Dia De Los Muertos “،مکزیک
Dia de los Muertos, Mexico
با داشتن زمینه هایی در فرهنگ مردم آزتک، ” روز مردگان ” در مکزیک و بعضی کشور های دیگر بر پا می شود. از 31 اکتبر شروع می شود و تا 2 نوامبر ادامه دارد و با هدف اصلی بزرگداشت مردگان برگزار می شود. خانواده ها و دیگر دوستان، قبر ها را با محراب های خاصی که به آن ” اوفرنداس، Ofrendas ” گفته می شود، گلبرگ های رنگارنگ، جمجمه های شکری و دیگر پیشکش هایی مانند غذای مورد علاقه ی مرحوم، تزئین می کنند. با اینکه هدف اصلی این عید، تجلیل از مردگان می باشد، این همه لباس های مختلف و رنگارنگی که در همه جا به چشم می خورد، بر اهمیت زندگی هم تأکید زیادی می کند.
9 – ” جی – دگ، J – Dag “،دانمارک
J-Dag, Denmark

با اینکه هیچ خیابانی تزئین نمی شود و یک فستیوال بزرگ به حساب نمی آید، ” جی – دگ ” دانمارک، یکی از پر طرفدار ترین عید های این کشور به حساب می آید. در ساعت 8:59 شب اولین جمعه ی ماه نوامبر، کالسکه ای چوبی به همراه چندین اسب، از شرکت ساخت نوشیدنی ” توبرگ، Tuborg ” با یک معجون مخصوصی به نام ” یوله بریگ، Julbryg ” خارج می شود، تا این نوشیدنی را با ظرفیت محدود، به تمام بار های سراسر کپنهاگ برساند. این نوشیدنی خاص از سال 1981 میلادی تهیه می شود و فقط برای شش هفته از سال در دسترس همگان قرار می گیرد. مردم رسیدن آن را نشانه ای از پایان پاییز و شروع زمستان می دانند. مردم کپنهاگ در این دوران، به میدان شهر و بارهای آن می روند تا از این نوشیدنی خاص لذت ببرند .

10 مکان برتر جهان برای دیدن برگ ها و رنگ های پاییزی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر