لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> راهنمای سفر به گرجستان
راهنمای  سفر به گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان

برنامه سفری یک‌ ماهه

شهر تفلیس سرشار از خلاقیت و اندیشه‌های نو است، درحالی‌که کوه‌های گرجستان با راه‌هایی خلوت، بهشتی برای کوهنوردان می‌باشند. با راهنمایی ما خواهید دانست که کجا بروید، چه چیزی را ببینید و کجا رزرو هتل انجام داده و هوشمندانه سفر کنید.
چرا گرجستان؟
گرجستان با داشتن کوه‌هایی بلندتر از رشته‌کوه‌های آلپ، جنگل‌هایی نیمه‌استوایی در کنار ساحل دریای سیاه و حتی ناحیه‌ ای نیمه‌کویری در جنوب شرقی خود… با وسعتی کمی کوچک‌تر از ایرلند، یک بسته جغرافیایی فشرده است. به این ویژگی‌ها، غذاهایی خوشمزه، قدیمی‌ترین صنعت شراب‌ سازی دنیا و فرهنگ و معماری‌ای شگفت‌انگیز که حاصل تهاجم‌هایی به این کشور در طول تاریخ است را اضافه کنید. همچنین در این کشور جاهایی وجود دارند که تمام سلیقه‌های متفاوت را راضی نگه می‌دارند. سفر به گرجستان در مقایسه با اروپای غربی یا ایالات متحده بسیار ارزان‌ قیمت است، اگرچه دیگر مانند گذشته کشف‌نشده نیست. اگر از تفلیس، پایتخت این کشور خارج شوید به‌راحتی گردشگران دیگر را پشت سر خواهید گذاشت. دیگر جاهای دیدنی گرجستان عبارتند از: چشم‌انداز کوه اوشبا، معروف به ماترهورن(قله‌ای در مرز سوئیس و ایتالیا) قفقاز و آتشفشان خاموش کوه کازبِگی.

برنامه سفری یک‌ ماهه

تفلیس یکی از نقاط شروع بدیهی است. اماکن دیدنی و شیوه معماری این شهر باستانی گویای داستان اشغال و بقای گرجستان است. در تفلیس رستوران‌ها و کافه‌های متعددی نیز وجود دارد. فراموش نکنید که حتماً سری به بازار دست‌فروش‌های «درای بریج» بزنید. در این بازار گذشته گرجستان، زمانی که جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به حراج گذاشته شده است. به رستوران زاخار زاخاریچ که زیر پل قرار دارد بروید و غذای معرکه آنجا یعنی خینکالی را امتحان کنید و برای آشنایی بیشتر با غذاهای گرجی، تور مخصوص سایت کالینِری بَک‌استریت را رزرو نمایید. شب‌ زنده‌ داری در بارهای شاردِنی و کلاب‌هایی مانند خیدی، باسیانی و بوهاس همواره برقرار است.
صبح زود از ایستگاه اتوبوس ایسانی با یک مینی‌بوس، در سفری 2 ساعته از تفلیس به وِمو آلوانی بروید و پس از آن سوار یک ماشین 4 شوید و پس ازسفری 5ساعته و رسیدن به اومالو، سفر 4،5 روزه‌ خود را در کوه‌های توشتی برای رسیدن به شاتیلی آغاز کنید. مسیری که طی می‌کنید از دهکده‌ای قدیمی که با برج‌هایی سنگی احاطه شده می‌گذرد.
 a stop on a food tour of Tbilisi with Culinary Backstreets

جاده‌ای که به اومالو می‌رسد تنها از ماه ژوئن تا اکتبر باز است. پاسپورت خود را همراه داشته باشید زیرا مرزبانان آن را چک خواهند کرد-شما در مجاورت مرز روسیه قرار دارید. شرکت قفقاز نوماد می‌تواند همه چیز را برایتان برنامه‌ریزی کند و شما را راهنمایی نماید. این شرکت سفری یک هفته‌ای را با هزینه 1.570پوندی(برای دو نفر که برای گروه‌های بیشتر کمتر حساب می‌شود) را برایتان برنامه‌ریزی می‌کند.

در شاتیلی راننده‌ای بیابید تا برای کوهنوردی در «جرجین دولومایت» شما را به روشکا ببرد و در ارتفاع 3430متری از مسیر چاخی به جوتا برسید. این مسیر تنها از اواخر ژوئن تا سپتامبر قابل عبور است. وقتی به دریاچه ابودلاری رسیدید اطراق کنید و پس از آن به سمت بالا به مسیر چاخی بروید و سپس به جوتا برسید. در آنجا می‌توانید به هاستل فیفت سیزِن بروید، اگرچه من در کمپ زِتا(اتاق بانک(bunk room) شبی 12پوند و نصب چادر 5پوند) تجربیات بهتری داشته‌ام.
 Ushguli village

از جوتا مینی‌بوسی به استِپانتسمیندا بگیرید که نقطه شروعی برای رفتن به آتشفشان خاموش کوه باشکوه 5033متری کازبِگی است. در این ناحیه برنامه‌های گردشی بسیاری وجود دارد. تور یک‌روزه کلیسای ترینیتی گرگتی که در هتل به سبک سوئیسی آلتیهات در ارتفاع 3100متری با چشم‌انداز کازبِگی به پایان می‌رسد.
رفت و برگشت به کازبگی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و حداقل 3 روز طول می‌کشد. می‌‌توان در استِپانتسمیندا، از تور مانتین فریکس یک ماشین به‌همراه راهنما گرفت؛ همچنین می‌توانید با کمک قفقاز نوماد سفرتان را سازماندهی کنید. پیش از اینکه در روز بعدی به پناهگاه بِتلِمی در ارتفاع 3653متری صعود کنید، برای خوگرفتن با آب و هوا، شب اول را در آلتیهات اقامت کنید و برای رسیدن به قله خود را آماده نمایید. در این ناحیه باز هم مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارند، از جمله دره تروسو با چشمه‌های آب گرم آن.

پیش از اینکه در سفری چندروزه(معمولاً 4 الی 5 روز) برای رفتن به اوشگولی، یکی از مرتفع‌ترین زیستگاه‌‌های دائمی اروپا در قلب رشته کوه‌های قفقازبه مِستیا در سوانتی بروید، برای تجدید قوا و استراحت با مینی‌بوس به تفلیس بازگردید. هنگام روز و یا شب با قطار به زوگدیدی بروید و سپس از آنجا با مینی‌بوس به سمت مِستیا حرکت کنید. خطوط هوایی وانیلا اسکای همه روزه(به‌جز شنبه‌ها) از فرودگاه ناتاختاری که خارج از تفلیس است به مستیا پرواز دارد و هزینه بلیط یک‌طرفه آن 27 پوند است. برای اقامت می‌توانید به مهمان‌خانه محبوب تئو در مستیا بروید.
Georgia

در مورد اقامتگاه‌هایی که در ساحل دریای سیاه در باتومی(از مستیا تا باتومی از راه زوگدیدی 4 ساعت است) قرار دارند انتقادهایی شده است ولی با این وجود اگر تنی به آب بزنید حس خوبی خواهید داشت. باغ بزرگ گیاهشناسی که در باتومی واقع شده و مملو از گیاهان و درختان نیمه‌ استوایی است واقعاً ارزش دیدن را دارد. برای اقامت می‌توانید به هتل آپارتمان کارپدیم در مرکز شهر بروید(اتاق‌های دوتخته از شبی 12 پوند).
از باتومی برای رفتن به پارک ملی متیرالا تاکسی بگیرید(یک ساعت و ربع) و از تماشای جنگل‌های نیمه استوایی سواحل دریای سیاه در گرجستان لذت ببرید. در مهمان‌خانه متیرالا در حاشیه پارک می‌توانید اتاق دوتخته را با هزینه شبی 10 پوند، همراه با صبحانه کرایه کنید. همچنین تورهای دوروزه‌ای برای رفتن به درون جنگل با شانس دیدن خرس‌های قهوه‌ای وجود دارند.

مسیرهای جایگزین: از شهر کوتایسی در غرب گرجستان به عنوان نقطه شروع استفاده کنید(خطوط هوایی ویزاری پروازهایی به فرودگاه لندن لوتون و بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی دارند). این مسیر به شما شانس بازدید از تنگه سنگ آهک مارتویلی را می‌دهد. با مینی‌بوس به کوتایسی بروید و سپس در ایستگاه اصلی اتوبوس سوار مینی‌بوس دیگری شوید و به مارتویلی بروید. شما همچنین می‌توانید با هواپیما به کوتایسی بروید.

وسیله رفت و آمد
مارشرویکاس یا همان مینی‌بوس ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل در گرجستان است. در تفلیس متناسب با مسیر مورد نظرتان چندین ایستگاه اصلی اتوبوس وجود دارد. خدمات ریلی در حال توسعه است و در حال حاضر تنها در مسیر شرق به غرب دایر است. تنها یک قطار عادی برای مسیر تفلیس به ساحل دریای سیاه وجود دارد که 6ساعت طول می‌کشد تا به شهر باتومی برسید.

امکان گرفتن راننده نیز وجود دارد: برای یک ماشین 4WD از تفلیس تا اومالو(4ساعت و نیم) با گنجایش 6 تا7 نفر باید مبلغی در حدود 200 پوند بپردازید. جاده کومو آلوانتی به اومالو برای افراد کم دل و جرأت مناسب نیست. فراموش نکنید که فقط ماشین 4WD بگیرید. در تفلیس می‌توانید راننده‌های رفت و برگشتی که مبلغ 60 پوند از شما دریافت می‌کنند را بیابید.
Fabrika hostel

محل اقامت
گزینه‌های فراوانی برای اقامت در شهر تفلیس وجود دارند، از اتاق‌ها و آپارتمان‌ها در سایت ایر بی‌ اِن‌ بی گرفته تا مهمان‌خانه‌ها و هتل‌ها. هاستل فَبریکا که در کارخانه‌ای مربوط به زمان شوروی سابق دایر شده، نمونه بارز خلاقیت در پایتخت این کشور است. همچنین می‌توانید زمانی که به دهکده‌ای رسیدید از دیگران برای محل اقامت پرس‌ وجو کنید. خانه‌ ها و مهمان‌خانه‌ ها از مبلغی درحدود 7 پوند شروع می‌شوند که همراه با صبحانه و عصرانه هستند.

بیش از حد مشهور

پناهگاه کوهنوردی بِتلِمی که کمپ مبدأ برای صعود به کوه کازبِگی است، در جای خیره‌ کننده‌ ای واقع شده و مشرف به یک یخچال طبیعی عظیم‌الجثه است. اما متأسفانه به طور فزاینده‌ای مورد استفاده کوهنوردان و مسافران قرار گرفته و پر از آشغال‌هایی‌ست که آنها در این پناهگاه ریخته‌اند.
Racha region

دست کم گرفته شده

اگرچه برخی مسیرهای کوهنوردی به شکل روزافزونی مشهور می‌شوند اما هنوز نواحی کوهستانی وسیعی نیز وجود دارند که به ندرت گردشگری به آنجا می‌رود. نواحی بکر و دست‌نخورده گرجستان عبارتند از کوره‌ راه‌ های ناحیه راچا، این ناحیه دارای غارهای متعدد است و به تنگه مارتویلی در سامِگرِلو راه دارد، و همچنین تپه‌های جنگلی نیمه استوایی آجارا در امتداد ساحل دریای سیاه که شامل پارک ملی متیرالا می‌شود.

دانستنی‌ها

زنان نباید به سنگ مذبح پِگان در توشِتی نزدیک شوند. کمی گرجی یاد بگیرید-زبان سختی‌ست ولی مردم تلاشتان را تقدیر خواهند کرد. اگر نتوانستید این زبان را یاد بگیرید، برخلاف بسیاری از گردشگران که از زبان روسی استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند همه در گرجستان به زبان روسی صحبت می‌کنند بهتر است از زبان انگلیسی استفاده کنید.
خوردن و آشامیدن

خوردن و آشامیدن

غذای معروف گرجی با نام خینکالی، خمیرهای بقچه‌ ای مانندیست که با گوشت گوسفندی یا گوساله چرخ‌ شده و سبزیجات پر شده است. نان پنیر خاچاپوری، گوجه‌ فرنگی‌های فوق‌العاده گرجستان و شراب qvevri را نیز حتماً امتحان کنید.

هزینه روزانه

اقامت، 15 تا 20 پوند؛ غذا و نوشیدنی، 15 تا 20 پوند؛ رفت و آمد، 10 پوند؛ بازدید از اماکن دیدنی، 5 تا 10 پوند.

ادامه سفر در کشورهای دیگر

باتومی تا مرز ترکیه با ماشین نیم ساعت فاصله دارد و از آنجا تا شهر ترابزون ترکیه یک ساعت و نیم راه است. اگر از تفلیس به سمت جنوب مسافتی 9 دقیقه‌ای را طی کنید به مرز ارمنستان خواهید رسید و از آنجا تا ایروان، پایتخت ارمنستان 4 ساعت راه است.

برای آشنایی بیشتر

کتاب نان و خاکستر: سفری در رشته‌ کوه‌های گرجستان نوشته تونی اندرسون که دراواخر دهه 1990 به گرجستان سفر کرد. او در این کتاب به این مسئله می‌ پردازد که چگونه این کوه‌ها با وجود هجوم دائمی و مداخله همسایگان بزرگ‌تر این کشور به حفظ فرهنگ گرجستان کمک کرده‌اند.

1/5 - (1 امتیاز)
جاهای دیدنی آلانیا
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر