لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> قدیمی ترین درختان جهان
قدیمی ترین درختان جهان

قدیمی ترین درختان جهان

درختان موجودات بی نظیری هستند که وجودشان نشان دهنده زندگی و برکت است. این پدیده های با ارزش که از تمامی وجودشان می توان بهره برد از گذشته تاکنون بسیار مورد اهمیت بوده اند. سایه گستری، سرسبزی، تولید اکسیژن، کاهش انرژی گرمایی محیط، حفاظت از خاک، کاهش آلودگی، ساخت ابزار و هزاران کاربرد دیگر را بی دریغ در اختیارمان می گذارند. اگرچه بشریت به سرعتی در حال تخریب این سیاره است که مادر طبیعت قادر به بازسازی آن نیست اما شگفتی هایی طبیعی وجود دارند که هزاران سال است جان سالم به در برده اند. البته بسیاری از این غول های باستانی با قدمتی بالای 3500 سال به دست انسان تخریب شده اند اما امیدواریم که باقیمانده درختان با تلاش های زیست محیطی هزاران سال دیگر زندگی کنند. جای بسی شگفتی است که یکی از این درختان قدیمی در ایران است. برای آگاهی از اینکه آیا قدیمی ترین درخت جهان در یزد قرار دارد یا خیر به مطالعه این مقاله بپردازید.
سرو ابرکوه یک بنای یادبود ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حفاظت می شود. ارتفاع بلند درخت، قطر آن و تاریخ و افسانه ای که از آن به یادگار مانده این درخت را به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر یزد قرار داده است. سن این درخت بین 4000 تا 5000 سال تخمین زده می شود. تخمین سن دقیق درخت کار بسیار دشواری است. این درخت از گونه سروهای مدیترانه ای می باشد. قطر تنه آن 11/5 متر و ارتفاع آن 25 متر می باشد. اما قدیم ترین درخت زنده جهان، درخت کاج برستلوکون (Pinus longaeva) است. این درخت در حال حاضر نام پیر ترین درخت کره ی زمین را به خود اختصاص داده است. این را دکتر شولمن در سال 1953 کشف کرد. او بر اساس سال ها تحقیق به این نتیجه رسیده بود که درختانی که بلندتر هستند از دیگران پیرتر می باشند. اما با کشف این درخت این نتیجه را رد کرد. Pinus longaeva یک گونه کاج است.
کاج بریستلکون
درخت کاج بریستلکون بومی مناطق جنوب غربی آمریکاست که عمری در حدود 5.068 سال دارد. این درخت طول متوسط دارد.

پرومتئوس (Prometheus) با 4.862 سال در رده بعدی قرار داشت که در ویلر پیک، نوادا، ایالات متحده آمریکا است. جرج دونالد ری با کسب اجازه از خدمات جنگل نمونه ای از این درخت را برای تحقیق و تعیین سن آن قطع کرد. که سن آن بالای 4000 سال تخمین زده شد. متاسفانه بعدها کل درخت قطع شد. محققان 4.862 حلقه رشد را شمارش کرده اند و تخمین زده می شد که حداق سن درخت 4900 سال باشد. زیرا ممکن است به علت شرایط سخت منطقه یک حلقه رشد نکند.
 Methuselah
درخت بعدی متوسلاه Methuselah است با 4.849 سال عمر که در کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این درخت برای جلوگیری از تخریب مورد حفاظت قرار گرفته و بر اساس سن درخت برآورد شده است که در سال 2832 قبل از میلاد جوانه زده است و آن را از اهرام معروف مصری بزرگتر کرده است.
لنگرنویو
درخت لنگرنویو Langernyw پس از قطع پرومتیوس سومین درخت قدیمی زنده جهان به شمار می رود. این درخت 4500 سال قدمت دارد. در حیاط کلیسایی سنت دیگوین قرار دارد. این درخت جایگاه ویژه ای در اسطوره ولز دارد که آن را با روح فرشته ضبط مرتبط می کنند که هر هالوین پیش بینی می کند که چه کسی در سال بعد جان خود را از دست می دهد. این درخت شاخ و برگ بسیار زیادی دارد.
سرو ابر کوه
سرو ابرکوه نیز به عنوان چهارمین درخت کهن جهان در این جایگاه قرار می گیرد با رزرو آنلاین هتل و انتخاب یکی از هتل های یزد می توانید از این درخت دیدن فرمایید. سروی باشکوه که نه تنها ایرانیان بلکه بسیاری از دانشمندان و گیاه شناسان سراسر دنیا را به سوی جذل می کند. در کتاب نزهت القلوب حمدالله مستوفی نیز به این سرور اشاره شده است. این کتاب در سال 740 قمری تالیف شده است. برخی مورخین کاشت آن را به یافث پسر نوح نسبت می دهند. این درخت افسانه های زیادی دارد.

26 نکته‌ای که باید پیش از سفر به پلاسِنسیا بدانید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر