لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> نکاتی در مورد سفری راحت به همراه معلولین
نکاتی در مورد سفری راحت به همراه معلولین

نکاتی در مورد سفری راحت به همراه معلولین

سفرکردن با افرادی که دارای معلولیت هستند رو به افزایش است. صنعت گردشگری با ارائه خدمات بیشتر و وسایل راحتی مرتبط با آنها به نیازهای مسافران دارای معلولیت رسیدگی می‌کند. ضمناً اطلاعات فراوان در مورد این نوع سفر که بیشتر توسط مسافرانی که خود معلولیت داشته‌اند ارائه شده، شگفت‌انگیز است.
در لایحه حمایت از امریکایی‌های معلول ارائه خدمات یکسان به مسافرینی که دارای معلولیت هستند تضمین شده است. این گفته کمی ایده‌ آل‌ گرایانه به‌ نظر می‌رسد و همیشه در دنیای واقعی عملی نیست، مخصوصاً در کشورهای خارجی که قوانین مربوط به این افراد متغیر است. علی‌رغم اینکه این دسته از مسافران دارای عقل سلیم هستند و لطف و محبت عموم نیز شامل حال آنها می‌شود، ولی آنها غالباً با امکانات ناکافی، تبعیض، اطلاعات نادرست، دردسرهای متداول و هزینه‌های بیشتر از دیگر مسافران روبرو می‌شوند.

حقیقتی که این مسئله را بدتر می‌کند این است که به اندازه افراد معلول، انواع معلولیت وجود دارد. نیازهای هر شخص با شخص دیگر کمی متفاوت است. سفر با هواپیما، رزرو هتل‌ و اقامت و کرایه ماشین برای این افراد بسیار دشوار خواهد شد. نکات و منابع زیر به مسافران دارای معلولیت و همراهان آنها کمک می‌کند تا برخی از موانع موجود را پیش‌بینی نمایند.
نکاتی برای سفر با معلولیت

1. از قبل تماس بگیرید. در بسیاری از موارد ارائه خدمات به مسافرانی که نیازهای خاصی دارند از نظر قانونی الزامی‌ست. هرچند باید از قبل برای این خدمات، مقدمات لازم را انجام دهید. نیازهای خود را هنگام رزرو مطرح کنید و 24 تا 48ساعت پیش از اینکه برسید با کسی که ارائه دهنده خدمات به شماست تماس بگیرید تا از انجام خدمات لازم اطمینان حاصل نمایید.

2. به‌صورت دقیق و واضح معلولیت خود را شرح دهید. همه ارائه‌دهندگان خدمات با زبان مخصوص سفر با معلولیت و اصطلاحات پزشکی برای شرایطی خاص آشنایی ندارند. توانایی‌ها و عدم توانایی‌های خود را تا جایی که می‌توانید با جزئیات توصیف کنید و شدت معلولیت خود را کم اهمیت جلوه ندهید. هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار دهید، آنها بهتر می‌توانند خدمات مورد نیازتان را به شما ارائه دهند. اگر آنها متعهد به ارائه برخی خدمات شوند، سعی کنید این تعهدات را به صورت کتبی از آنها دریافت نمایید.
سفر با معلولیت

3. به‌ صورت دقیق و واضح سفرتان را برای پزشک خود شرح دهید. پزشکتان معمولاً می‌تواند مشکلات موجود در پروازهای طولانی، امکانات محدود پزشکی در مقصد، در دسترس نبودن داروهای تجویزشده توسط پزشک و دیگر مشکلات غیرمنتظره در سفر را که با آنها سر و کار خواهید داشت به شما بگوید. آمادگی این را داشته باشید که پزشکتان در مورد لزوم سفر از شما بپرسد.
4. شماره تلفن و تذکرات دکتر را همراه داشته باشید. توضیحات پزشکتان را که شامل شرایط، داروها، بیماری‌های ثانوی احتمالی، احتیاجات خاص و دیگر اطلاعات در مورد شما است را ترجیحاً در نسخه‌ ای همراه خود در سفر داشته باشید. مطمئن شوید که شماره ای از پزشکتان دارید که می‌توانید در شرایط اورژانسی و در هر ساعتی از روز با آن تماس بگیرید.
5. داروی اضافی همراه خود ببرید. بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که با 2 بسته کامل از داروهای ضروری سفر کنید. همه داروها و دیگر لوازم پزشکی مورد نیازتان را در ساک دستی‌تان قرار دهید.

6. دسترسی به پزشک در جایی که می‌خواهید بروید را بررسی کنید. پزشک، ارائه‌دهنده خدمات سلامتی و شرکت بیمه شما و همچنین سفارتخانه محلی نام و شماره تماس پزشکان موجود در محل مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهند.
7. اطلاعات پزشکی خود را ترجیحاً در جایی قرار دهید که پزشک و یا هر شخصی که شما را همراهی می‌کند به‌راحتی بتواند آن را پیدا کند(کیف مخصوص کارت، گردنبند، در کنار شناسنامه).
سفر با معلولیت
8. به آژانس مسافرتی بروید که در این زمینه تخصص دارد. برخی آژانس‌ها خدمات خاصی به شما ارائه می‌دهند؛ یکی ممکن است در مورد مسافرانی که اختلال در شنوایی دارند تجربه داشته باشد و دیگری با مسافرانی که اختلال رشدی دارند کار کرده باشد. از آنجایی که احتیاجات این مسافرانِ متفاوت می‌تواند کاملاً متفاوت باشد، این کار به شما کمک می‌کند تا خبره‌ترین را بیابید.
9. از سفر با پروازهای غیرمستقیم اجتناب کنید. اگرچه ویلچیر آخرین چیزی است که تحویل بار داده می‌شود ولی بهترین کاراین است که ابتدا برای اجتناب از دردسر و علافی با پرواز مستقیم سفر کنید.یک استثنا: اگر دوست ندارید از دستشویی هواپیما استفاده کنید، پروازهای طولانی برایتان آزاردهنده خواهد شد- بنابراین شاید پروازهای غیرمستقیم برایتان بهترین گزینه باشد. اگر تصمیم گرفتید که با پرواز غیرمستقیم سفر کنید مطمئن شوید که بین پروازها زمان زیادی دارید تا بتوانید به گیت بعدی برسید(توصیه ما حداقل 90دقیقه و اگر لازم است به گمرک یا امنیت فرودگاه بروید 2ساعت است).

10. زمان زیادی را برای مراحل ورود به فرودگاه و ارائه بلیط، عبور از قسمت امنیتی و رفتن به گیت مشخص‌شده در نظر بگیرید. در پروازهای داخلی حداقل 2ساعت زودتر و در پروازهای خارجی حداقل 3ساعت زودتر در فرودگاه باشید-مخصوصاً اگر در زمان‌های شلوغ سفر می‌کنید.
11. قبل از اینکه هواپیما فرود بیاید با مهماندار برای خروجتان از همواپیما هماهنگ کنید.

12. ترانسفر فرودگاهی را فراموش نکنید. اگر ویلچیر دارید، از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا وسیله‌ای مناسب در مقصد شما را سوار کند.
سفر با معلولیت

13. لوازم یدکی و ابزار لازم را همراه داشته باشید. امکان خراب شدن ویلچیر در سفر بسیار زیاد است بنابراین جعبه کوچکی از لوازم یدکی و ابزارهای لازم را برای تعمیر اضطراری ویلچیر همراه داشته باشید. شاید لازم باشد در برخی پروازها یا به منظور برخی بررسی‌ها ویلچیر را از هم باز کنید؛ مطمئن شوید که خودتان و یا همراهتان این کار را بلد است.
14. از حقوق خود آگاهی داشته باشید. پیش از اینکه به امنیت فرودگاه بروید، با قوانین مربوط به مسافرانی که دارای معلولیت و شرایط خاص هستند آگاه شوید.
15. خلاقیت به خرج دهید. دوروتی دین که اختلال حرکتی دارد، برای ما نوشت: «زمانی که با ماشین سفر می‌کنم می‌توانم از واکر باریاتریک(bariatric walker) به‌جای میله اتکا در حمام و دستشویی استفاده کنم. شما به‌راحتی می‌توانید با این واکر به دستشویی بروید و زمانی که می‌خواهید از روی توالت فرنگی بلند شوید از آن مانند بازویی قوی کمک بگیرید. شاید کمی ناخوشایند به‌نظر برسد ولی در سفر روش خوبی‌ست». این توصیه با واکرهای بزرگ و محکمی که برای بلندشدن نگهدارنده دست دارند قابل انجام است نه واکرهایی که تنها برای راه رفتن هستند.

چگونه سفر کنید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر