لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه های تاریخی و اعیانی ایرانیان
خانه های تاریخی و اعیانی ایرانیان

خانه های تاریخی و اعیانی ایرانیان

حتما شما هم خانه های لوکس خیابان های شمال شهر را دیده اید، خانه هایی لوکس با ظاهری بیشتر شبیه به قصر که تفاوتش با خانه های دیگر بخش های شهر به قدری زیاد است که انگار وارد دنیایی جدید شده اید. میخواهیم شما را به میهمانی در این خانه های اعیانی دعوت کنیم اما با یک تفاوت، خانه هایی که قرار است به دیدنشان برویم علاوه بر اعیان بودن مزیت دیگری هم دارند. خانه هایی که در پیچ و خم تاریخ جان سالم به در برده اند و پر از رازهای مگو هستند و البته سرشار از نمادهایی که تاریخ و اقلیم سرزمین مان را نمایان کرده و روزگار کهن را به یاد می آورند. با ایران هتل آنلاین متخصص در رزرو آنلاین هتل همراه شوید تا با شعار هوشمندانه سفر کردن قدم در یک سفر بسیار دلچسب و خوش نقش و نگار بگذاریم.

خانه کاشانی ها
سفرمان ر ا از کاشان آغاز می کنیم، شهری پر از خانه های تاریخی که از قضا عروس و گل سرسبد خانه های تاریخی را نیز در خود جای داده است. حتما آوازه خانه طباطبایی ها، بروجردی ها، عامری ها، عباسی ها و …. به گوشتان رسیده است. بد نیست بداید کاشان جایگاه اول را در داشتن خانه های زیبا و غنی از منظر معماری و هنر به خود اختصاص داده است حالا به کاشان آمده ایم سری به چند خانه در کاشان می زنیم. اگر اقامتتان در کاشان به طول انجامید نگران محل اقامت خود نباشید. با مراجعه به ایران هتل آنلاین هتل مورد نظر را انتخاب کرده و با رزرو آنلاین هتل های کاشان کارتان را راحت کنید.
خانه طباطبایی ها
خانه طباطبایی ها، کاشان
خانه طباطبایی ها را عروس خانه های ایرانی می نامند. خانه ای که در بافت قدیمی کاشان در محله سلطان میر احمد و در خیابان علوی قرار دارد. خانه متعلق به تجار سرشناس فرش بوده و در زیبایی و شکوه جزو خانه های تمام و کمال اصیل ایرانی است. خانه ای مجلل، بزرگ و متقارن به سبک گودال باغچه که شامل چهل اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب، سه بادگیر و دو قنات است.
خانه به سبک تمام خانه های اصیل ایرانی از اندرونی، بیرونی و بخش خدمه تشکیل شده است. یک سرسرای مجلل زینت بخش این خانه مجلل است و البته در ساخت آن گرمای هوای تابستانه کاشان مد نظر بوده و با بادگیرها و معماری گودال باغچه تابستان نیز در این خانه لذت بخش می شده است. پنجره هایی مشبک با شیشه های رنگی، نورگیرها، گچ بری ها، نقاشی های زیبا همه و همه خانه را بسیار چشم نواز و اعیانی کرده است.
گوشواره، شاه نشین، سرسرا، ارسی، حوض و معماری اصیل ایرانی همه در این عمارت تاریخی گرد هم آمده است.
خانه متعلق به یک تاجر صاحب نام فرش بوده و همین امر سبب شده تا در تزئینات ساختمان طرح های اسلیمی، گل و بلبل به مقدار زیادی به کار رفته باشد. قدمت این خانه متعلق به عصر قاجار بوده و یکصد و پنجاه سال قدمت دارد و جالب تر آنکه خلق این عمارت زیبا ده سالی زمان برده است.
خانه بروجردی
خانه بروجردی ها، کاشان
حالا که به دیدن خانه طباطبایی ها رفته ایم فرصت را مغتنم شمرده و به سراغ خانه بروجردی ها در همان خیابان علوی و محله سلطان میر احمد می رویم. باید بگویم شما وارد یک خانه قاجاری دیگر آن هم با یکصد و سی سال قدمت شده اید که ساخت آن هجده سالی زمان برده است و معمار خانه همان معمار معروف عمارت طباطبایی هاست.
قبل از ورود به خانه از دوردست ها چیزی که توجه شما را به خانه جلب می کند بادگیرهای زیبا و دلربای این خانه است. خانه ای سه طبقه با اندرونی و بیرونی که وجه تسمیه اش شما را به اشتباه می اندازد. این خانه متعلق به افرادی بوده که مراودات و ارتباطات زیادی با بروجرد داشته اند و به همین سبب به خانه بروجردی ها شهرت یافته است.
خانه در نهایت زیبایی پر از نقاشی هایی حیرت انگیز است چرا که نام کمال المک نابغه نقاشی ایرانی به عنوان ناظر بر نقاشی ها به میان می آید. گچ کاری، آیینه کاری، نورگیرها و بادگیرهای این خانه در عالم معماری زبانزد عام و خاص است. خانه طوری طراحی شده که ایوان های زمستانه و تابستانه داشته که با نور خورشید محل اقامت نیز تغییر می کرده است. اینجا هم می-توانید سرداب، هشتی،پنج دری های معروف ایرانی، شاه نشین و …. را ببینید و از قدم زدن و تماشای خانه مسرور شوید.
خانه عامری ها
خانه عامری ها،کاشان
سفرمان در کاشان هنوز به پایان نرسیده است و بازهم مهمان خیابان علوی یا خیابان خانه های تاریخی کاشان هستیم. این بار سراغ عمارتی می رویم که متعلق به دوران زندیه است و در دوران قاجار وسعت یافته است، از این رو یکی از بزرگ ترین خانه های کاشان است که هشتاد و پنج اتاق دارد.
گچ بری، آیینه کاری، شیشه های رنگی زیبا، سه دری، هفت دری و چندین حیاط بزرگ و مجلل از زیبایی های این خانه اعیانی است. مقرنس ها و تذهیب های به کار رفته در تزئینات خانه به همراه شاه نشین حیرت انگیز هفت دری از ویژگی های بارز خانه عامری هاست.
این خانه بلندترین بادگیر را در تمام کاشان دارد و از حیث رفاه حمامی اختصاصی و بزرگ برای زنان و مردان داشته است. اگر به دنبال اقامت در کاشان هستید می توانید روی خانه عامری ها حساب کنید. چند سالی است سرای عامری به هتل عامری تغییر کاربری داده و حالا جزو بیست و پنج هتل برتر خاورمیانه است.
این سرا با کافه ی شیک و قهوه خانه سنتی لحظات دلپذیری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اگرچه خانه های بسیاری در کاشان باقی مانده است اما از کاشان عبور کرده و سری به دیگر شهرهای کشور عزیزمان می زنیم تا در فرصتی دیگر بازهم به کاشان بازگردیم.

عمارت خسرو آباد سنندج، تجلی معماری ایرانی
ادامه مطلب

خانه حاج آقا نورالله، اصفهان
در نزدیکی کاشان سری به اصفهان می زنیم. اصفهان پر از خانه های تاریخی است. خانه هایی زیبا، چشم نواز و اصیل پر از نمادهای ایرانی و تزئینات فاخر که هرکدامشان یک برهه از تاریخ را زنده می کنند. در میان انبوه این خانه های زیبا سری به خانه حاج آقا نورالله اصفهانی زده و راهی محله قصر منشی در خیابان نشاط، کوچه مقصود بیک می شویم.
این بنا در اصفهان به خانه مشروطیت شهره است و متعلق به یکی از علمای بلند مرتبه اصفهان بوده است. خانه ای که محل دورهمی های مشروطه خواهان اصفهان بوده و روزهای بسیاری را به چشم دیده است.

خانه ای زیبا با اندرونی و بیرونی و دو حیاط به همراه ارسی های مشبک خوش نقش و نگار و البته آیینه کاری های بسیار دلفریب که در زیبایی سرآمد است.
خانه اقا زاده

خانه آقازاده ابر کوه، یزد
در میان شهرهای کویری و اصیل کشورمان در نزدیکی اصفهان سری به یزد شهر بادگیرها می زنیم و در هتل های یزد اتاق رزرو می کنیم. مقصدمان محله دروازه، میدان ابر قو و خانه آقازاده ابرکوه است. خانه ای قاجاری متعلق به یکی از ثروتنمدان ابرکوه که بادگیرهای استثنایی اش شهره جهانی دارد.
این خانه بلندترین بادگیر دو طبقه را در تمام ایران دارد. بنایی با یک حیاط مرکزی و حوضی سنگی و کلاه فرنگی که نور خانه را تامین می کند و بنا را روشن تر می کند.
بنا در سه ضلع به گونه ای ساخته شده که اهالی خانه در فصول مختلف سال در قسمت های مختلفی از بنا اقامت می کردند. مقرنس کاری های این بنا بسیار شگفت انگیز است.
خانه ابرکوه پیشنهاد اول روزنامه گاردین انگلیسی به مسافرینی است که به ایران سفر می کنند که نشان از اعجاب معماری این بنای دیدنی دارد.
عمارت شاپوری
عمارت شاپوری، شیراز
شیراز نگین شهرهای ایرانی است. شهری باصفا که تاریخ را در کوچه پس کوچه هایش به یادگار نگاه داشته است در میان دیدنی های بی شمار شیراز زیبا سری به خانه های تاریخی و اعیانی آن و از بین تعداد زیادی از این عمارت های باشکوه سری به عمارت شاپوری می زنیم. خانه ای که در خیابان کریم خان، خیابان انوری قرار دارد و متعلق به یک تاجر سرشناس شیرازی بوده است. عمارت شاپوری متعلق به دوران پهلوی اول است که سبک و سیاق معماری اش متفاوت از بناهای قاجاری و زندیه است.
یک حوض پنج پر اولین چیزی است که در بدو ورود به خانه شما را متوجه تفاوت این خانه زیبا با خانه های دیگر می کند. باغی نامتقارن و البته زیبا و بالکن از دیگر نمادهایی است که شما را غافلگیر هواهد کرد چرا که این دو جایگاهی در معماری ایرانی ندارند.
عمارت شاپوری یک نوآوری در بین خانه های اعیانی است که تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. در این عمارت اعیانی نیز ردپای گچ بری ها، نقاشی ها، آیینه کاری های ظریفف ستون های بلند بالاو پنجره های مشبک رنگی به چشم می خورد و زیبایی وصف ناشدنی عمارت شما را غافلگیر می کند. عمارت شاپوری اکنون یک رستوران و کافه جذاب نیز دارد که حال و هوای یک شام شیرازی را در حیاط زیبای عمارت برای شما به ارمغان می آورد.
خانه مشروطه
خانه مشروطه، تبریز
خانه مشروطه یا همان خانه کوزه کنانی تبریز مقصد سفرمان را به سمت شمال غربی کشور را تغییر می دهد. به سمت محله راسته کوچه در نزدیکی بازار تبریز حرکت می کنیم. خانه ای که متعلق به حاج مهدی کوزه کنانی بود و البته نقش مهمی در تاریخ مشروطه و روزهای پرالتهاب آن دوران داشت.
خانه ای متعلق به دوران قاجار که معماری ایرانی اما ساکن روسیه ساخت آن را بر عهده گرفت و بر اساس معماری قاجاری آن را بنا نهاد. بنا دو طبقه و مشتمل بر اندرونی و بیرونی است. خانه مشروطه محل اخذ تصمیمات مهمی بوده و محل فرماندهی تبریز در دوران محاصره و ایستادگی شکوهمند یازده ماه تبریز بوده که حالا تبدیل به موزه مشروطه شده است.
این عمارت زیبا با کلاه فرنگی، غلام گردش، نورگیر، ارسی ها و منبت کاری های زیبا بنایی تاریخی و دیدنی است که اشیا تاریخی بسیاری در آن قرار دارد که سلاح کمری ستارخان یک نمونه از آن هاست و تندیس بزرگان مشوطه نیز زینت بخش موزه است. ارسی های بلند بالا با شیشه های سبز و سفید و گاه سرخ خود جلوه بسیار زیبایی به بنا داده است.
خانه انصاری
خانه انصاری، ارومیه
در همسایگی تبریز سری به آذربایجان غربی و ارومیه می زنیم. در میدان امام حسین (ع) و در خیابان مدنی دوم یکی از تاریخی ترین خانه های ارومیه قرار دارد. خانه ای متعلق به دوران قاجار با آجرهای فیروزه ای رنگ که یک حیاط بسیار بزرگ دارد.
در اندرونی بنا نیز حیاطی با باغ انگور قرار دارد که یک عمارت دو طبقه در آن جا خوش کرده است.
کاشی های هفت رنگ عمارت انصاری ارومیه جلوه بسیار زیبایی به این بنای تاریخی داده است. فضای داخلی این خانه زیبا حالا در اختیار دانشجویان معماری است که آثار خود را در آن به نمایش گذاشته اند.

تیمچه امین الدوله در کاشان
ادامه مطلب

خانه امینی ها، قزوین
قزوین پایتخت صفویه پر از ابنیه تاریخی ارزشمند و اشکوه است. در سفرمان به قزوین راهی خیابان مولوی می ر ویم تا یکی از خانه های تاریخی قزوین را ببینیم که اکنون به حسینیه امینی ها شهره است. خانه امینی ها متعلق به یکی از تجار ثروتمند قزوین بوده است و حال خانه ای با چندین حیاط و یک عمارت دوطبقه است. این بنا شامل شربت خانه، سرداب و زیرزمینی بسیار زیباست.
مشهورترین بخش عمارت سه تالار باشکوه و بزرگ با ارسی های نه دهنه بزرگ و گره چینی های ظریف که کم نظیر است. شیشه های مشبک رنگی ارسی ها آنچنان زیباست که شما را محو خود خواهد کرد.
سقف این تالارها به طرز استادانه ای آینه کاری، نقاشی و گچ بری شده است. در مناسبت های مذهبی به خصوص در ماه های محرم و صفر ارسی ها را بالا کشیده و سه تالار به هم متصل می شوند و برای برگزاری مراسم آماده می شوند.
عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه، تهران
در میان کاخ ها و خانه های اعیانی بسیاری که در تهران بنا نهاده شده و شهرتی گاه جهانی دارند، سری به عمارت مسعودیه واقع در میدان بهارستان، خیابان اکباتان می زنیم.
عمارت مسعودیه متعلق به دوران قاجار است و توسط شاهزاده ای قجری و از فرزندان ناصرالدین شاه ساخته شده است. عمارت مسعودیه نمونه یک بنای تاریخی باشکوه و بسیار زیباست. عمارت مسعودیه نیز یکی از پایگاه های مهم دوران مشروطه بوده است. این عمارت باشکوه نیز مجموعه ای از آینه کاری ها، گچ بری ها و تزئینات ایرانی است که معماری باشکوهی دارد.
عمارت مسعودیه محل اولین کتابخانه و اولین موزه ملی ایران نیز است. اگر به عمارت مسعودی رفتید سری به کافه جذاب مسعودی بزنید.
خانه پر مهر
خانه پرمهر، گیلان
شما را به یکی از خاص ترین خانه های ایرانی دعوت می کنیم. این بار راهی رشت، دهستان سراوان، پارک ملی سراوان و موزه میراث روستایی گیلان می رویم.
خانه ای که در میان این همه سرسبزی روبروی شماست با 180 سال قدمت یک خانه چوبی بدون میخ و چسب است و سال ها بدون کوچکترین گزندی سالم و پابرجا باقی مانده است و زلزله ها و کولاک های فراوانی را پشت سر گذاشته است. خانه ای با توتستانی زیبا و باغچه که متعلق به یک کشاورز متمول بوده و حالا سال هاست تبدیل به موزه میراث روستایی گیلان شده است.
بیایید میراث گذشته گان مان را گرامی بداریم، این خانه ها و عمارت های باشکوه روحی تاریخی هستند که در خشت خانه ها بر جای مانده اند و گذشته ما را به آینده مان گره می زنند.

کلیساهای ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر