لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای میمند کرمان
روستای میمند کرمان

روستای میمند کرمان

زمان پدیده قدرتمندی است، آنقدر قدرتمند که همه چیز را با گذر خود وادار به تغییر می کند. اگر سری به عکس های یک دهه قبل خود بزنید متوجه خواهید شد که همه چیز با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است، اما هنوز هم در گوشه و کنار دنیا مکان هایی هستند که در مقابل گذر زمان ایستاده و انگار تاریخ را با خود تا زمان حال به دوش کشیده اند.
در سفری تاریخی و باستانی شما را به اقامت گاه اجداد ایرانی مان در هزاران سال پیش دعوت می کنیم. سرزمینی که هنوز هم با همان مشخصات خانه های باستانی هزاران سال پیش، محل زندگی مردمانی در زمان حال است. درروستای میمند کرمان عکس و تصویر سال ها قبل تغییر چندانی نکرده، گویی که زمان در آن کندتر گذشته و هجمه تغییرات کمترین اثر را در آن داشته است.
اگر مشتاقید بدانید روستای میمند کرمان کجاست و یا به دنبال تصاویر روستای میمند کرمان هستید حتما همسفر ما باشید تا یک سفر متفاوت را تجربه کنید. اگر به فکر رزرو هتل در کرمان و یا میمند هستید بهتر است کمی دست نگه دارید، میمند شما را غافلگیر خواهد کرد.

آغاز سفر به سوی میمند
سفرمان را از کرمان آغاز می کنیم. پهناورترین استان کشورمان که همواره داستان های شگرفی از مبارزه انسان ها با شرایط سخت زندگی را برای بازگو کردن دارد. از میان تمام شگفتی های کرمان راهی روستای میمند در سی و پج کیلومتری شهر بابک می شویم. برای رسیدن به روستای میمند بهترین مسیر از کرمان یک مسیر دویست و چهل کیلومتری است. در این مسیر با گذشتن از باغین، کبوترخان، رفسنجان،سرچشمه و خاتون آباد در نهایت به میمند می رسیم.
اگر از یزد عازم میمند هستید، صد و هفتاد کیلومتری در جاده یزد کرمان رانندگی کنید تا به شهر انار برسید. از شهر انار وارد جاده سیرجان- بندرعباس شده و مسیر را صد و پنج کیلومتر به سمت شهر بابک ادامه دهید. پس از شهر بابک سی و پنج کیلومتر تا رسیدن به روستای میمند فاصله دارید. مسیر شهر بابک تا میمند بسیار سرسبز و دلرباست.
روستای تاریخی میمند کرمان
ملاقات میمند
شگفتی از همان ابتدای مسیر خود را در قالب درختانی با سر و شکل عجیب به شما نشان می دهد. اینجا محل تلاقی دشت و کوه است. در دامان کوه روستایی متولد شده و در بستر دشت درختان توت، شاه توت، پسته وحشی، بادام کوهی، سپیدار، چنار و بوته های ریواس. سال ها قبل دشت یکسره پر از درختان وحشی توت و بادام بود اما حالا فقط در اطراف روستا شاهد رویش درختان هستید. چهار رودخانه فصلی در حوالی روستا جریان دارند که روزگاری کشت و زرع پررونقی را سبب می شدند. بیایید مسیر سربالایی را به سمت روستا ادامه دهیم. در همان ابتدای مسیر سنگی حکاکی شده را می بینید که وظیفه خوش آمدگویی را بر عهده گرفته است.
روستای میمند کرمان
در نگاه اول همه چیز برای شما نامانوس و حیرت آور است. در دامنه کوه حفره هایی قرار دارد که درب های کوتاه چوبی شان هر بیننده ای را برای دیدن و سرک کشیدن کنجکاو می کند و به یاد دوران غارنشینی می اندازد.
این حفره ها به صورت چند طبقه بر روی هم قرار گرفته اند. باید بگویم شما وارد یکی از منحصربفردترین روستاهای صخره ای جهان شده اید و این تفاوت بیشتر از آن بابت است که زندگی عادی هنوز هم در این روستا جریان دارد و خوشبختانه مردم این روستا هنوز هم بسیاری از سنت ها و شیوه های زندگی کهن خود را حفظ کرده اند.
علاوه بر این، روستا پیشینه بسیار قدیمی دارد و آثار باستانی نیز در خود جای داده که آن را تبدیل به یک محوطه باستانی – تاریخی زنده کرده است. حفره هایی که در روستا می بینید خانه ی مردمان جذاب و اصیل روستای میمند است که دستکند نامیده می شود.
روستای میمند کرمان
خانه هایی که بدون هیچ مصالحی در دل کوه تراشیده شده و استحکام بالایی دارد. این خانه ها در دل صخره هایی ایجاد شده اند که از جنس خاکستر آتشفشانی بوده و راحت تر کنده می شده اما در عین حال بسیار مقاوم است.
اگر دقت کنید سقف هر خانه حیاط خانه دیگر است، اینجا کوچه یا پیاده رو معنای چندانی ندارد. به مجموعه چند اتاق و اصطبل در کنار هم یک کیچه می گویند. روستا چیزی در حدود چهاصد کیچه دارد که به شکل نعل اسبی روستا را شکل داده اند. این تعداد کیچه دوهزار و پانصد اتاق را شامل می شود. بیایید سری به یکی از این کیچه های مرموز و فوق العاده بزنیم.
از همان نمای بیرونی کیچه ها اندازه های متفاوتی دارند. دو، سه و یا حتی پنج طبقه که برخی کیچه ها تعداد اتاق بیشتری دارند. اندازه اتاق ها نیز کاملا متفاوت است اما مساحتشان از نود متر مربع بیشتر نیست. از درب کوتاه کیچه با کمال تواضع عبور می کنیم و داخل می شویم.
روستای میمند کرمان
کیچه یک ورودی اصلی دارد و در برخی کیچه ها در همان پاگرد راهی به سوی اصطبل قرار گرفته است. اگر وارد اتاق ها شوید در دیواره اتاق ها طاقچه هایی کنده شده است که محل قرار گیری ظروف، رختخواب و یا چراغ است. برخی طاقچه ها با پرده پوشانده شده است. هر کیچه یک دالان دارد که اغلب امورات خانه در دالان رتق و فتق می شود.
اندازه اتاق ها یکسان نیست و در برخی اتاق ها یک اجاق قرار دارد. اگر دقت کنید اجاق هیچ دودکشی ندارد بنابراین دود اجاق مستقیما در داخل اتاق جریان داشته است. به همین دلیل برخی دیوارهای اتاق ها و سقف همچنان سیاه است. اگر چه امروزه اجاقی در داخل اتاق روشن نمی شود اما این کار در قدیم سبب ضدعفونی شدن اتاق و همچنین استحکام بنا می شده است به طوری که امروزه به دلیل روشن نکردن این اجاق ها گاه شاهد ریزش خاک از سقف هستیم.
در کنار در ورودی کلیدون قرار داشته که کلید خانه را آنجا قرار می دادند. کف خانه های سنگی اغلب با هنر زنان خانه آراسته می شود. فرش این منطقه از بهترین فرش های کرمان است و البته کچه و گلیم نیز از دیگر هنرهای زنان این روستاست. در برخی خانه ها پستو با یک پرده از نشیمن جدا شده است.
روستای میمند کرمان
گشت و گذار در بین کیچه ها شما را حیرت زده می کند. اولین نکته ای که به ذهن هر بیننده ای می رسد همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت است که در بهترین شکل ممکن سال های سال است با یکدیگر کنار آمده اند. اینکه انسان تا چه حد می تواند نسبت به شرایط اطرافش منعطف باشد کاملا در در و دیوار خانه های میمند هویداست.
خانه ها در نهایت هوشمندی ساخته شده تا بشر آن روزهای ساکن خانه را از سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان نگاه دارد.
مردم این روستا بخشی دیگر از شگفی میمند هستند. مردمی که هنوز هم به هما شیوه سه فصل کوچ زندگی می کنند و بهار را در سرآغل، تابستان را در سرباغ و زمستان را در کیچه سپری می کنند و هنوز هم زبان و گویش خاص خود را حفظ کرده اند.
تفاوت لهجه و گویش این مردمان نازنین را با سایر شهرهای هم جوار به طور محسوسی حس خواهید کرد و شاید جالب باشد اگر بدانید که میمندی ها هنوز هم چند لغت پهلوی ساسانی را در مکالماتشان به کار می برند. گشت و گذار در این روستا سبب می شود این سوال به ذهنتان برسد که چرا ساکنان این خطه خانه های خود را به این سبک ساخته اند؟

مجموعه گنجعلی خان کرمان
ادامه مطلب

میمند در کوچه های تاریخ
برای رسیدن به یک تصویر واضح از گذشته میمند، سری به تاریخ می زنیم. در این روستای باستانی سنگ نگاره هایی کشف شده است که طبق گفته های یک گروه باستان شناسی فرانسوی در 35 سال پیش متعلق به 12000 سال پیش است.
در کنار این سنگ نگاره های باستانی و تاریخی چند قطعه سفال کشف شده از دژ میمند متعلق به دو تا سه هزار سال پیش است و اسنادی مربوط به دوران اشکانی، ساسانی و اسلام از آن بدست آمده است. سنگ نگاره ها اطلاعات جالبی را درباره گذشته میمند برملا می کنند. بنابر گفته کارشناسان آیین مردمان میمند قبل از ظهور زرتشت، مهرپرستی بوده است. مردمی که کوه را به دلیل استواری اش مقدس شمرده و خدای خود را در کوه ها جستجو می کردند.

روستای میمند کرمان
عده ای بر این باورند که کیچه های حفر شده در دل کوه برای عبادت و یا دفن مردگان بوده اما به دلیل شرایط اضطراری میمندی ها مجبور به اقامت در آن ها شده اند. هنوز هم نمیدانیم اولین ساکنین میمندی چه کسانی بوده اند؟ آریایی ها و یا اشکانیان و یا حتی ساسانیان و یا انگیزه اصلی شان از ساخت چنین بناهایی چه بوده است. اما این سنگ نگاره ها و نقوش دیدنی در کنار فنجان هایی با نقاشی زایش نشان می دهد حتما در میمند خبرهایی است که نیازمند کاوش بیشتر است.

دیدنی های میمند
گرچه روستا به خودی خود جذاب و دیدنی است و لذت اقامت در سکونت گاه باستانی هیجان انگیز است، اما میمند هر لحظه شما را غافلگیر می کند. بیایید سری به آثار تاریخی و باستانی میمند بزنیم.
روستای میمند کرمان
آتشکده
اینجا یکی از قدیمی ترین نقاط میمند است. عبادت گاه مردمانی که قبل از ظهور آیین زرتشت در این مکان به عبادت می پرداختند و بعد از رسمی شدن آیین زرتشت تبدیل به یکی از آتشکده های مهم منطقه شده است. امروزه این آتشکده تبدیل به موزه مردم شناسی شده است و تنها بنای روستاست که دودکش دارد. در این موزه می توانید سفتوبافی، جاجیم بافی، نمدمالی و… را از نزدیک دیده و با ابزار کار و زندگی مردم مثل چرخو، مشته کمان، گرجین و لباس های سنتی و محلی مردم آشنا شوید.

جاهای دیدنی رفسنجان با عکس و آدرس
ادامه مطلب

حمام
مردم این منطقه ظاهرا اهمیت زیادی برای نظافت قایل بوده اند . در میان کیچه ها یک کیچه عنوان دار نام حمام است. با عبور از دالان به یک اتاق با حوضی در وسط و سه سکو در اطراف می رسیم که حالا تبدیل به موزه شده است.
در اتاق پشت یک در خزانه حمام قرار دارد که محل گرم کردن آب مورد نیاز بوده است. نکته جذاب حمام گرم کردن و نحوه تامین نور آن بوسیله یک سنگ مرمر صیقلی بوده که متاسفانه سنگ به سرقت رفته است. برای گرم کردن حمام و آب هم از یک روغن گیاهی خاص که کمتر دود می کرده استفاده می کردند. فرد ابتدا در حوض خود را شسته برای آبکشی نهایی به خزانه رفته و از در پشتی خارج می شده است.

روستای میمند کرمان

مدرسه
یک کیچه بزرگ و عمیق که اتاق هایش رفته رفته گنجایش بیشتری پیدا می کنند. مدرسه ای متشکل از پنج اتاق که رو به حیاطی بزرگ قرار دارند. حیاط با سنگ خشکه چین شده و نمای زیبایی به آن بخشیده است.

مسجد
از راهرو ورودی مسجد که بگذریم به یک سالن بزرگ می سیم. سالنی که از لحاظ هندسی منطم نیست و بر روی سه ستون سنگی استوار است. کف مسجد فرش پوش شده و طاقچه هایی برای قرار دادن کتاب ها و همچین یک کفش کن در دیواره آن تعبیه شده است. جذاب ترین بخش مسجد محراب آن است که به زیبایی تمام در دل سنگ تراشیده شده است.

حسینیه
حسینیه درست در میانه روستا قرار دارد و سه ایوانچه آن با طاق های زیبا چشم شما را می-رباید. داخل حسینیه نیز یک سالن بزرگ با چهار ستون سنگی است و آن طور که اهالی می گویند بارها گسترش یافته و برخی قسمت های آن تغییر داده شده است.
حسینیه قبلا یک منبر سنگی داشته اما اکنون یک منبر چوبی به جای آن در حسینیه قرار دارد.
روستای میمند کرمان
اشکفت اشکورگوبیه
مردم میمند در زبان محلی خود غار را اشکفت می نامند. در اطراف میمند نیز غارهای فراوانی قرار دارد. شاید دلیل کندن خانه ها در دل کوه الهام گرفتن از طبیعت بوده است. در میان این غارها اشکورگوبیه اهمیت زیادی دارد چرا که هزاران سال قبل مکان مقدسی بوده و مردم برای پرستش الهه باروری به این غار مراجعه می کرده اند. هنوز هم برخی نقش و نگارهای رنگی بر روی سنگ ها در این غار و برخی غارهای اطراف میمند وجود دارد که حتما ارزش رفتن و دیدن را دارد.

کرمان
ادامه مطلب

اقامت در میمند
اگر قصد اقامت در میمند را داشته باشید می توانید برای رزرو اتاق به اقامت گاه های بوم گردی در همان ورودی روستا مراجعه کنید و شب را در یکی از همان کیچه های سنتی با امکانات مناسب سپری کنید.
روستای میمند کرمان
همه چیز در این کیچه ها به صورت سنتی تهیه شده و البته سطح معقولی از رفاه را تامین می کند. اگر هوس زندگی به سبک روستانشنان میمند را کرده اید، می توانید روی مهمان نوازی میمندی ها هم حساب کرده و شب را در خانه یکی از اهالی به صبح برسانید و از هم صحبتی با آن ها نهایت لذت را ببرید.
یک رستوران سنتی هم در یکی از کیچه ها قرار دارد که در محیط جذاب با غذاهای محلی از شما پذیرایی می کند. یک چای بابونه در کافه سنگی روستا حتما شما را سر حال خواهد آورد. اگر قصد خرید سوغاتی را داشتید، قالی و نمد های زیبای زنان این منطقه بسیار چشم نواز است. اگر دوست داشتید می توانید سفارش یک بزقورمه حسابی را به یکی از همان زنان محلی داده و از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر