لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> هواپیمای مافوق صوتی جدید در آسیا
هواپیمای مافوق صوتی جدید در آسیا

هواپیمای مافوق صوتی جدید در آسیا

موج جدیدی از پروازهای مافوق صوت که بزودی تحقق خواهند یافت می خواهند مسافت های طولانی بین آسیا و ایالات متحده را در چند ساعت کوتاه طی کنند. بدین ترتیب در آینده ای نزدیک پرواز شانگهای تا لس آنجلس تنها 5 ساعت، مسافت بین توکیو تا سانفرانسیسکو تنها 5.5 ساعت و سیدنی تا لس انجلس نیز در کمتر از 7 ساعت انجام خواهد گرفت. در سال های اخیر بار دیگر علاقه شدیدی در حوزه هواپیماهای مافوق صوت ایجاد شده که بعد از بازنشستگی کنکورد در سال 2003 متوقف شده بود.
در میان کمپانی ها و استارتاپ هایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند می توان به Boom Technology اشاره کرد که تاکنون توانسته بیش از 85 میلیون دلار از طریق سرمایه گذاران خرد و شرکای استراتژیک مانند ویرجین آتلانتیک ایرویز سرمایه جذب کند. حمایت مالی از این استارتاپ مستقر در شهر دنور، کانادا به آسیا نیز کشیده شده است. در ماه دسامبر گذشته، خطوط هوایی ژاپن ایرلاینز 10 میلیون دلار به منظور پیش خرید 20 فروند هواپیمای مسافربری کوچک و مافوق صوت (55 صندلی) که قرار است اولین فروند آن ها در سال 2023 به پرواز درآید، سرمایه گذاری کرده است.
بهار امسال بود که شرکت Ctrip که بزرگ ترین تامین کننده سرویس های مسافرتی در آسیا به شمار می آید و بیش از 300 میلیون مشترک ثبت شده دارد، به اولین شریک استراتژیک این استارتاپ در چین تبدیل شد. ویکتور تسنگ، مدیر اجرایی ارشد این کمپانی در مورد این همکاری چنین گفته است: «چین می خواهد که یکی از بزرگ ترین بازارها برای مسافرت های هوایی سوپرسونیک باشد. تقاضا برای مسافرت هوایی بسیار بالاست. جدای از رشد طبقه متوسط و داشتن درآمدهای اضافی، چینی ها در حال حاضر میل بیشتری به صرف هزینه برای کسب تجربه های تازه دارند. مسافرت به یک رویه معمول و مهم برای تفریح و شادی در میان چینی ها تبدیل شده است».
اولین مرحله از برنامه جاه طلبانه استارتاپ Boom ممکن است خیلی زود یعنی سال آینده به اجرا درآید. این کمپانی به طور رسمی اعلام کرده است که قصد دارد یک هواپیمای دو نفره به نام XB-1 را در سال 2019 و برای اثبات امکان پذیر بودن سفرهای مافوق صوت به انجام برساند. اگر این پرواز آزمایشی با موفقیت همراه باشد، کمپانی کانادایی دست به انجام ماموریت اصلی خود خواهد زد: ساخت ناوگانی از جت های تجاری مافوق صوت که با سرعت 2.2 ماخ یعنی بیش از دو برابر سرعت صوت پرواز خواهند کرد.
اگر این سرعت را در زمینه مسافرت های هوایی پیاده کنیم بدین معنا خواهد بود که یک پرواز عادی 12 ساعته از شانگهای تا لس آنجلس به 5 تا 6 ساعت کاهش خواهد یافت. این موضوع می توان مسافرت هوایی از آسیا به دوردست ترین نقاط جهان و برعکس را بسیار سریع و آسان سازد. تسنگ در این باره نیز چنین می گوید:« گردشگران چینی که به خارج از کشورسفر می کنند، در سال 2017 بیش از 130 میلیون سفر انجام داده اند . با توجه به اینکه کمتر از 10 درصد از مردم چین پاسپورت دارند، رشد در این حوزه بسیار محتمل و امیدوار کننده به نظر می رسد. کشورهای منطقه آسیا پاسیفیک پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری برای گردشگران چینی که به خارج سفر می کنند و رزرو هتل انجام می دهند، هستند. یکی از دلایل عمده این علاقه را می توان مسافت های کوتاه تر و زمان سفر کمتر است. به این نکته جالب فکر کنید، یک سفر هوایی طولانی و خسته کننده در تمام طول شبانه روز می تواند به یک سفر ساده در طول روز تبدیل شود».
وی می افزاید:«از طریق این سرمایه گذاری استراتژیک، Boom به ما کمک خواهد کرد که 10 تا 15 صندلی را در یکی از اولین پروازهای تجاری داشته باشیم».
مانند کنکورد و توپولوف Tu-144 که قبلاً وارد سرویس شده بودند، برنامه های مافوق صوت کمپانی Boom قصد سفرهایی با سرعت بسیار فراتر از سرعت صوت را دارد. اما تفاوت های کلیدی نیز بین این دو وجود دارد. برای مثال، این کمپانی قصد دارد تنها از هواپیماهایی با 55 صندلی استفاده کند که بسیار کمتر از ظرفیت 92 تا 128 نفری هواپیمای کنکورد است. حتی با صندلی های کمتر نیز می تواند برای مسافران بسیار مقرون به صرفه باشد. در مقایسه با بلیط های 11.000 تا 13.000 دلاری کنکورد برای پرواز از نیویورک تا لندن، کمپانی Boom قصد دارد برای همین مسیر و به ازای هر صندلی تنها 5.000 دلار از مسافران دریافت نماید زیرا در زمان ساخت کنکورد، تکنولوژی پرواز مافوق صوت بسیار پرهزینه بود، تکنولوژی که امروزه با هزینه ای بسیار کمتر قابل اجراست. همچنین در این هواپیماهای مافوق صوت جدید از تکنولوژی جدیدی برای کاهش فشار و سروصدای ناشی از شکستن دیوار صوتی استفاده می شود.
در حال حاضر پرواز با سرعت مافوق صوت بر فراز ایالات متحده ممنوع است زیرا سروصدای ناشی از شکستن سرعت صوت، شهروندان روی زمین را آزار می دهد. برای کاهش این سروصدا، در هواپیماهای مافوق صوت جدید این کمپانی از یک دماغه دراز شبیه پینوکیو و بال های بسیار پهن تری استفاده خواهد شد. برای رسیدن به طراحی مورد نظر بیش از 1.000 طراحی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و تنها تعداد محدودی از آن ها مورد قبول قرار گرفته اند. با استفاده از بهترین طراحی ها می توان هنگام شکستن سرعت صوت به سروصدایی تا 30 برابر کمتر از صدای تولید شده توسط هواپیمای کنکورد دست یافت.
برای کاهش سوخت و وزن که معضل اصلی این پروازهای مافوق صوت هستند، کمپانی Boom قصد دارد هواپیمایی بسازد که از کامپوزیت فیبر کربن ساخته شده باشد، ماده ای که بسیار سبک تر از ورقه های آلومینیوم مرسوم است که در ساخت هواپیماهای مسافربری کنونی به کار می رود.
جدای از طراحی های پیشرفته، کمپانی مذکور باید میلیاردها دلار سرمایه جذب کند تا بتواند به ایده خود جامه عمل بپوشاند. به این میزان سرمایه باید هزینه های مربوط به آزمایشات، تاییدیه های سازمان های استاندارد هوایی، زیرساخت های کارخانه ای و تولید انبوه را نیز باید اضافه کرد. البته کمپانی Boom در این زمینه تنها نیست و ناسا اخیراً در پروژه ای اشتراکی با کمپانی تسلیحاتی لاکهید مارتین برای ساخت یک نمونه اولیه از هواپیمایی مافوق صوت که بسیار بی سروصداتر از نمونه های دیگر دیوار صوتی را می شکند دست به کار شده است. اگر همه چیز بر طبق برنامه ریزی های پیش برود، این هواپیمای فعلاً بدون نام در سال 2021 تکمیل خواهد شد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
چرا محمد علی بدون چتر نجات سوار هواپیما نمی شد؟
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر