لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای نوشا تنکابن، سفر در اعماق ابرها
روستای نوشا تنکابن، سفر در اعماق ابرها

روستای نوشا تنکابن، سفر در اعماق ابرها

مقدمه

آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که در محلی بالاتر از ابرها بر زمین سیر و سفر کنید؟! بله چنین فکری در نگاه اول تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد اما لازم است بدانید در همین ایران عزیز ما یک همچین سرزمینی وجود دارد. روستایی در اعماق ابرها که اطراف آن را کوه های بلند قامت و درختان تنومند و جنگل های وسیع پوشانده است. روستایی مرتفع و ییلاقی که یک منطقه ی گردشگری و طبیعت گردی بکر و خوش اب و هواست. روستایی که گوشه ای از یک بهشت سرسبز است که در آسمان ها سیر می کند.
تصویری از خانه های روستای نوشا تنکابن

فاصله ی تقریبی این روستا از شهر توریستی تنکابن تنها 50 کیلومتر است. می توان به راحتی در یکی از هتل های مجلل تنکابن مانند هتل قو الماس خاورمیانه تنکابن که دارای پنج ستاره و بسیار زیبا و مجلل است اقامت کرد یا چنانچه به دنبال صرف هزینه ای کمتر و اقامت در یک مکان سنتی تر هستید یکی از اقامتگاه های بوم گردی تنکابن مانند اقامتگاه بوم گردی خونه مادرجون تنکابن را انتخاب کنید و از فضای سنتی بیرونی و داخلی آن لذت ببرید. این ها تنها دو مورد از چندین مورد هتل و مجتمع اقامتی و اقامتگاه بوم گردی تنکابن است که خیلی راحت می توانید قبل از اقدام به سفر رزرو آنلاین کنید و با خیال راحت بار سفر ببندید و در مدت اقامت خود در تنکابن آسوده خاطر و مرفه باشید.

معرفی کلی

در کشور زیبای ایران، استان سرسبز مازندران، شهرستان تنکابن، بخش سرزنده ی خرم اباد، منطقه ی پهناور دوهزار، روستایی وجود دارد به نام روستای نوشا که به معنای واقعی، بهشت را با تمام وجود توصیف می کند. قدم نهادن در این روستا از همان ابتدا شما را با مفاهیمی همچون تنفس هوای پاک، تصاویر بکر، چشم اندازهای بی نظیر و طبیعت زیبا اشنا می کند. روستای نوشا در 55 ‪كيلومتري جنوب شهرستان تنكابن واقع شده است و جزء ییلاق های منطقه ی دوهزار در اطراف شهرستان تنکابن می باشد. این روستای بکر و زیبا بخشی از طبیعت مازندران است که هنوز پای هیچ ماشینی به آن باز نشده است و تنها وسایل نقلیه ی ماشینی که پا بر دل آن نهاده اند موتور و هلیکوپتر بوده اند. موتور تنها توسط مردم بومی و آن هم فقط گاهی اوقات استفاده می شود و هلیکوپتر به ندرت و بنا بر ضرورت در آن دیده شده است. مسیر رفتن به روستای نوشا تنکابن بدین صورت است که تا نیمه های راه با ماشین اما بقیه ی آن بایستی با پای پیاده یا با اسب طی شود که معمولا اسب تنها توسط مردم بومی به کار می رود. خبر خوب اینکه قطعا پیاده روی در این مسیر خیال انگیز برای هر فرد گردشگری از جذابیت بالایی برخوردار است. تصاویری که در این مقاله از این روستا می بینید تنها صحنه های معدودی از بی شمار تصاویر و منظره های دلربای این همیشه زیباست. ‬‬
روستای نوشا تنکابن
تصویری از روستای نوشا تنکابن و جنگل های اطراف آن

قدمت روستای نوشا تنکابن

قدمت روستای نوشا در حدود دوهزار سال تخمین زده شده است. دلیل این گفته نیز اثار تاریخی و باستانی با ارزشی است که در این روستا یافت شده است و هر یک در جایگاه خود صفحه ای از کتاب تاریخی قدمت روستا و منطقه را رقم می زند. از جمله ی این اثار می توان به کوزه های سفالی، کاشی های قدیمی و ابزار آلات کشاورزی اشاره کرد که همگی به مرور زمان در زمین روستا کشف شده است. جدای از تمام اینها نشانه هایی از حضور حاکمان بزرگ در طول تاریخ در این منطقه وجود دارد که از جمله ی این نشانه ها می توان به یک حمام بسیار زیبا با کاشی کاری هایی از نوع الوان و یک دشت شاه نشین با محل بستن و استراحت چارپایان اشاره کرد که همگی نشانه ی توجه خاص بزرگان در گذشته به این روستا بوده است.

توصیف دقیق روستای نوشا تنکابن

روستای نوشا علاوه بر اینکه یک روستای مرتفع می باشد روستایی ییلاقی است که البته در فصل سرما بسیار سرد و در فصول گرم سال بسیار پرطرفدار است. این روستا در بخش، منطقه یا به عبارتی دهستان دوهزار واقع شده است. در این منطقه روستاها و ییلاق های فراوانی وجود دارد که ییلاق نوشا یکی از بهترین و زیباترین و پرطرفدارترین آنهاست که می توان در ان به کوهنوردی و جنگل نوردی پرداخت و از گشت و گذار در قلب طبیعت لذت فراوان برد.
روستای نوشا تنکابن
تصویری از روستای نوشا تنکابن در فصل نسبتا سرد سال
معمولا افرادی که برای تفریح به منطقه ی تنکابن و به طور خاص منطقه ی دوهزار عزم سفر می کنند به صورت گروهی، با تورهای گردشگری و با برنامه قبلی پیش می روند. این در حالی است که وسیله ی نقلیه ی حرکت معمولا مینی بوس است. در بخش هایی از مسیر هم که طبیعت اجازه ی ورود وسایل نقلیه امروزی را صادر نمی کند گردشگران با پای پیاده از حضور در دل وسیع طبیعت لذت می برند و اینجاست که هر قدم که برمی دارند با منظره ای به شدت زیبا روبه رو می شوند و دعا می کنند که ای کاش امروز دیرتر از هر روز دیگری به پایان برسد تا از بودن در این بهشت برین محروم نشوند.
تصویری خیال انگیز از دو کلبه در روستای نوشا تنکابن در منطقه دوهزار
تصویری خیال انگیز از دو کلبه در روستای نوشا تنکابن در منطقه دوهزار
روستای فوق العاده زیبای نوشا در تمام این تورهای تفریحی همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده و هست و لذت سفر را برای هر گردشگری دوچندان کرده است. در کنار روستای نوشا چشمه ای به نام میانلت وجود دارد که معمولا در برنامه های گردشگری و تورهای طبیعت گردی ییلاق های دوهزار، افراد بعد از توقف در روستا و لذت بردن از آن در زمان خروج از روستا به سمت چشمه حرکت کرده و در جوار رودخانه همراه جریان آب قدم برمی دارند تا به روستای بعدی (میانکوه) برسند.
روستای نوشا تنکابن
تصویری از تجمع انبوه درختان در اطراف روستای نوشا تنکابن
کلمه ی نوشا به معنای نسیم خنک صبحگاهی است و البته که نامی بسیار برازنده برای روستای زیبای نوشا از توابع تنکابن می باشد. با قرارگیری بر دامان این روستا می توان نظاره گر کوه های سربه فلک کشیده و درختان با ابهت بر زمین نشسته بود. برای رفتن به این قطعه بهشت کوچک بایستی از دل جنگل های دوهزار و از کنار رودخانه ی نوشارود که خود از کوه های نوشا سرچشمه می گیرد و یکی از سرچشمه های اصلی و بزرگ رود دوهزار است عبور کرد. این مسیر طی می شود تا بتوان بر تن روستای نوشا پا گذاشت و خود را در یک تصویر رویایی از منطقه ای بکر بر زمین مشاهده کرد. این در حالی است که بخشی از مسیر به صورت راه پیمایی و بخشی از آن نیازمند کوه پیمایی است و ممکن است تا حدی سخت باشد پس برای کودکان و افراد سالخورده چندان مناسب نیست و قدرت جوانی را طلب می کند. در میان تمام زیبایی ها در اواسط راه چشمه آبی وجود دارد که در دشتی خوش آب وهوا قرار گرفته و با ابی گوارا از گردشگران منطقه و افراد بومی پذیرایی می کند تا با انرژی مجدد به ادامه ی راه بپردازند.
روستای نوشا تنکابن
تصویری زیبا از غرق شدن شدن خانه های روستای نوشا تنکابن در اعماق ابرها

روستای نوشا تنکابن

تصویر خانه های روستای نوشا تنکابن از نمای نزدیک

اطلاعات جغرافیایی و آب و هوایی روستا

روستای سبزرنک نوشا واقع در دهستان دو هزار تحت عنوان نوشا دوهزار تنکابن هم شناخته می شود. این روستا با ارتفاعی در حدود 2100 متر از سطح دریا روستایی مرتفع است که تجمع ابرها در اطراف آن مناظری را در مقابل چشمانمان به تصویر می کشد که شاید نظیر آن را فقط در خواب و رویا بتوان مشاهده کرد. طبق آنچه در سایت ویکی پدیا آمده بنا بر آخرین سرشماری به عمل آمده در سال 1395 جمعیت این قطعه بهشت کوچک از جهان که در ایران واقع شده تنها معادل 32 نفر تخمین زده شده است.
این روستای مرتفع ییلاقی تنها در چهار ماه از سال جمعیت دارد و در سایر ماه های سال هیچ عبدی توان زیستن در آن را ندارد چون بارش برف به قدری شدید می شود و سرما به قدری بیداد می کند که بشر تاب تحمل آن را ندارند. این دوره ی چهار ماهه از اواخر اردیبهشت شروع می شود و حدودا در اواخر شهویور به پایان می رسد و تنها در این فصول است که گردشگران نیز می توانند به سیر و سفر و تفریح در این روستای رویایی بپردازند.
روستای نوشا تنکابن
تصویری از روستای نوشا تنکابن سرزمینی رویایی در بالای ابرها

مسیرهای پیشنهادی برای رسیدن به روستای نمونه گردشگری رویین اسفراین
ادامه مطلب

2/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر