لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 5 شیوه برای ممانعت از مریض شدن در هنگام پرواز
5 شیوه برای ممانعت از مریض شدن در هنگام پرواز

5 شیوه برای ممانعت از مریض شدن در هنگام پرواز

بسیاری از مسافرین حاضرند قسم بخورند که بعد از هر سفر یا تعطیلات مریض می شوند. اما نمی دانند بخاطر غذا بوده یا آب یا نوشیدنی یا که بخاطر پروازشان بوده است. ممکن است ندانید چه تعداد نوشیدنی نوشیده اید، اما در مورد مریض شدن در هنگام پرواز درست حدس زده اید.
تحقیقات در این مورد متفاوتند اما اکثرا نشان می دهند خطوط هوایی به شکلی جدی حامل رایج سرما خوردگی هستند. مجله وال استریت تحقیقی معتبر منتشر کرد که افزایش احتمال گرفتن ویروس سرماخوردگی در پرواز به میزان 20 درصد را نشان می داد، در حالیکه تحقیقی دیگر در مجله ی تحقیقات میدانی سلامت نشان می دهد سرما خوردگی در هواپیما 113 بار بیشتر از زندگی عادی روی زمین منتقل شود.
منتشر کنندگان تحقیق دوم تعداد زیادی علت برای این احتمال افزایش یافته ی سرما خوردگی هنگام پرواز یافته اند، از جمله محیط بسته و تعدد افراد، هوای تنفس مشترک و مورد دیگر که در ادامه توضیح خواهیم داد، متهم اصلی یعنی رطوبت بسیار پایین کابین.

چه چیزی باعث سرما خوردگی در هواپیما می شود: رطوبت پایین کابین
تحقیق مجله ی تحقیقات میدانی سلامت منابع شیوع دیگر را نیز بررسی کرده اما در درجه اول روی علتی محتمل تر تمرکز کرده است: رطوبت بسیار پایین کابین که به دلیل رطوبت پایین در ارتفاعات بوجود می آید. ( یکی از بررسی های صورت گرفته در تحقیق این نتیجه را بیان می کند که هواپیماهایی که سیستم گردش هوا دارند درجات نسبتا کمتری از شیوع را نسبت به آنهایی که ندارند باعث می شوند.)
اکثر هواپیماهای حمل مسافر در ارتفاعی بین 30000 تا 35000 پا، یعنی جایی که رطوبت معمولا به 10 درصد یا کمتر می رسد پرواز می کنند. در چنین میزان رطوبت کمی، “سیستم دفاعی طبیعی” مخاط بینی و گلوی ما خشک و از کار افتاده می شود، که محیطی مناسب تر برای میکروب های سرما خوردگی و آنفلوانزا برای تاثیرگذاری روی شخص ایجاد می کند. این سیستم محافظ که سیستم پاکسازی مخاطی نام دارد، اولین خط دفاع شما در برابر میکروب ها و باکتری های مضر است. به عبارت دیگر، اگر ویروس سرما خوردگی توسط مخاط مرطوب و ترشح شده مورد حمله و توسط گلویتان خفه شود، تحت تاثیر قرار نمی گیرید. ولی اگر این سیستم قطع شود، در طی چند روز مبتلا می شوید، پس هوشمندانه سفر کنید.

نکاتی برای جلوگیری از مریض شدن هنگام پرواز
1. مایعات بنوشید. آشکار شده است که نوشیدن زیاد آب نه تنها با اثرات کلی خشک شدن آب بدن در پروازهای هوایی که می تواند منجر به سردرد، دل درد، گرفتگی عضلات، خستگی و غیره شود مقابله می کند، بلکه می تواند مکانیزم های ایمنی طبیعی وابسته را برای عملکرد بهتر مقاوم سازد. البته که این موضوع در زندگی روزمره نیز اتفاق می افتد، مثلا وقتی زیر اشعه ی خورشید در حال ورزش هستید. اما، در داخل هواپیما، جایی که بینی و گلوی شما خطوط مقدم جنگ با هوای خشک فزاینده هستند، بیشترین احتمال خطر وجود دارد.
Stay hydrated

جرعه جرعه نوشیدن آب در هنگام پرواز موثرتر از یکجا نوشیدن آب قبل یا در حین پرواز است. این باعث مقاوم نگه داشتن سیستم محافظ شما در برابر خشکی های طولانی می شود. ( منظور تنها آب است، الکل و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا نوشابه در واقع می تواند آب زدایی کند.)

تودماغی های مرطوب کننده می توانند برای فعال نگه داشتن این سیستم در بینی شما بسیار موثر باشند. بعلاوه، نوشیدنی های داغ شیوه ی خوبی برای فعال نگه داشتن غشاء مخاطی محافظ شماست. اولا، با کمک به شما برای آب رسانی؛ دوما با فعال و مجهز کردن سیستم؛ سوما با فراهم کردن مستقیم رطوبت به شکل بخار. بخاطر داشته باشید که این به خودی خود درمانگر نیست. بلکه تنها سیستم دفاعی شما را قوی و فعال نگه می دارد تا از سرما خوردگی هنگام پرواز جلوگیری کند. دیگر روش های مرطوب نگه داشتن اغشاء مخاطی تان شامل مرطوب کردن صورتتان و تنفس داخل یک کیسه حمام نمناک است.

2. دست هایتان را تمیز نگه دارید. دست های شما همیشه اولین نقطه ی تماس با میکروب های سرما خوردگی، آنفلوانزا و دیگر میکروب ها در هواپیما هستند. خط مستقیمی از دسته ی صندلی هواپیما تا انگشتان تا چنگال تا دهان برای تب کردن در روزهای آتی وجود دارد. دانشمندان اعلام کرده اند ویروس هایی که عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند می توانند تا ساعت ها روی پوست شما یا اجسام و سطوح دیگر باقی بمانند. کثیف ترین سطوح در هواپیما شامل سینی های غذاخوری، تهویه های هوای بالای سر، دکمه های آبریز دستشویی و تسمه های کمربند است.

 Keep your hands clean

خوشبختانه، شستشوی ساده ی دستان با آب داغ و صابون در برابر انتقال این میکرو ارگانیزم های خطرناک استحکام بخش است. اگر ممکن است، دست های خود را قبل از هر وعده ی غذایی هنگام پرواز و همچنین بعد از پرواز بشوئید. البته که کابین های هواپیما جای تنگی هستند؛ بلند شدن از جایتان برای شستن دست ها قبل و بعد از هر وعده غذایی ممکن است امکان پذیر نباشد چون خدمه ی پرواز در راهروها قرار دارند، بغل دستی شما در حال خوردن است، سینی های غذاخوری باز شده است، و هیچکس حوصله پرسه زدن مداوم داخل کابین را ندارد. در این موارد، مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها ضدعفونی کننده های دست با الکل حداقل 60 درصد را توصیه می کند. با توجه به اینکه سینی های غذاخوری مقدار بسیار زیادی میکروب دارند، بهتر است قبل از هر وعده آنها را با دستکش ضد عفونی شده باز کنید.

3. بهداشت دندان را فراموش نکنید. به مانند تمیز نگه داشتن دست ها که از انتقال میکروب ها جلوگیری می کند، استفاده از دهانشویه ضد میکروب در پرواز می تواند لایه ی محافظ دیگری را اضافه کند و همزمان گلوی شما را نیز مرطوب نگه دارد. فقط مراقب باشید که بطری دهان شویه تان وزن کمی داشته باشد تا دچار مشکل اضافه بار نشوید.
 Don’t forget your dental hygiene
4. ویتامین مصرف کنید. تاثیر سریع ویتامین ها تابحال ثابت نشده است، اما خیلی از مسافران آن را تایید می کنند. چارلز وست اور نایب رئیس بازنشسته ی یکی از شرکت های حمل و نقل معروف، دو روز قبل از پرواز ویتامین مصرف می کند. او می گوید “ من هیچ ایده ای که این کار کمک می کند یا نه ندارم، اما در بین صدها یا هزاران پروازی که دارم ، به ندرت دچار سرماخوردگی می شوم. تنها یک مولتی ویتامین استاندارد را استفاده می کنم و همیشه جواب می دهد. “ موسسه ملی بهداشت آمریکا تایید می کند که داده ی موثقی دال بر اینکه مقادیر زیاد ویتامین سی از سرما خوردگی جلوگیری می کند موجود نیست، اگر چه می تواند باعث کاهش شدت یا طول دوره ی علائم بیماری شود.
Take your vitamins

5. از میکروب های موجود در هوا بپرهیزید. موسسه ملی بهداشت آمریکا میکروب های موجود در هوا را بعنوان یکی از دو منبع سرایت ویروس سرماخوردگی ذکر کرده است. ؛ بعضی از مسافران برای جلوگیری از سرایت یا در هنگامی که خودشان مبتلا هستند باید ماسک صورت بپوشند. ممکن است بیشتر از نیم ساعت ماسک را تحمل نکنید، اما این می تواند راهی موثر برای بعضی مسافرین برای جلوگیری از مریضی بعد از پرواز باشد. اگر علاقه ای به زدن ماسک ندارید، پیش گیری از میکروب ها تنها به آسانی انتخاب صندلی کنار پنجره است. یک تحقیق مشخص کرده است افرادی که روی صندلی کنار راهرو می نشینند در گرفتن ویروس مستعد ترند.

Prevent airborne germs

در نهایت، فرقی نمی کند کجا نشسته اید، می توانید از تهویه ی بالای سر برای دور کردن میکروب ها از دهانتان استفاده کنید. دکتر مارک گندریو متخصص داروی هواپیمایی می گوید برای دور راندن میکروب ها از دهان و بینی تان، باید زاویه ی چرخش تهویه را به سمت دستانتان زمانی که روی پایتان قرار دارند بچرخانید. همانطور که ضرب المثل می گوید، علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، یا علاج 113 مرض؛ وقتی بحث مریض شدن در هنگام پرواز به میان می آید.

5 راه حل ساده برای امن نگه داشتن خانه در ایام تعطیلات
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر