لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> هارونیه مشهد، بنای مرموز دوره تیموریان
هارونیه مشهد، بنای مرموز دوره تیموریان

هارونیه مشهد، بنای مرموز دوره تیموریان

نقطه نقطه كشورمان ایران از لحاظ فرهنگی و تاریخی مدرسه ای بزرگ برای همگان می باشد. كشوری كه از لحاظ تاریخی و پیشینه فرهنگی در تمام دوران ها از بزرگان جهان و از بنیانگذاران حكومت ها و دولت های عادل و مردم دوست بوده است. در این مقاله شما را با یكی از بناهایی كه در استانی بزرگ، با قدمت و متبرك به قدوم ائمه (ع) است آشنا می كنیم. گنبد هارونیه مشهد یا همان زندان هارونیه مشهد از بقایای بازمانده از “توس” قدیم می باشد.
اگر در گذشته استان “خراسان” و تاریخ آن بنگریم، از هزاران سال پیش تاكنون در هر دهه و صده تاریخی مهد اتفاقات بزرگ و حكومت ها و افرادی كه زبانزد در تاریخ كشور و منطقه بوده اند با این شهر بی ارتباط نبوده اند. اگر قصد شناخت و بازدید از دنیایی از دیدنی های استان “خراسان” به ویژه شهر “مشهد” را دارید، با یك برنامه ریزی دقیق و شناخت و آشنایی با مكان های دیدنی، مذهبی و تاریخی آن و رزرو هتل در مشهد كه بزرگترین و بیشترین هتل های ایران را در خود جای داده است، می توانید روزها در استان “خراسان” و شهر “مشهد” به گشت و گذار و تفریح بپردازید.
شاید درباره “هارونیه” كمتر شنیده باشیم و یا برای ما سوال پیش آید كه هارونیه كجاست؟ اغلب ما به شهر “مشهد” و البته شهر “توس” سفر كرده ایم. یكی از جاهای دیدنی مشهد پس از بارگاه امام رضا(ع) قطعا شهر “توس” و آرامگاه حكیم ابوالقاسم فردوسی در این شهر است. اگر حدود 25 كیلوتر از شهر “مشهد” به سمت شمال غرب آن فاصله بگیریم، به شهر تاریخی و باستانی “توس” خواهیم رسید. در نزدیكی آرامگاه “فردوسی”، در فاصله حدود 1 كیلومتری آن بنایی آجری از دور خود نمایی می كند. بنایی زیبا كه از فاصله دور دنیایی از سخن را با ما از گذشته خود و تاریخ این سرزمین داشته است.
اگر از تاریخ گنبد هارونیه مشهد سخن به میان بیاوریم، بسیار گفته ها و نوشته هایی در دست است كه هر كدام نشانگر تاریخی جدا و كاربری جدا گانه ای برای این بنای زیبا را دارند. از یك سو تاریخ ساخت این بنا را به قرون هفتم و هشتم نسبت می دهند و برخی مورخان نیز اعتقاد دارند كه تاریخ ساخت این بنا به پیش از اسلام بر می گردد. در كاوش های باستان شناسی برخی به سفال هایی از قرن ششم دست یافتند و به دوره تیموریان و ساسانیان آن را نسبت داده اند. ولی به ظاهر این بنا در سال های پس از حمله مغول به ایران ساخته شده به همین دلیل نیز هیچ آسیبی به آن نرسیده است.
haroonieh
haroonieh
بسیار عجیب است كه چرا درباره این بنای با عظمت هیچ اطلاع كامل و روشنی وجود ندارد. نه از زمان دقیق ساخت آن و نه از كاربرد آن كه همه این مسائل این بنا را برجسته تر می كند. تا حدود یك قرن پیش این بنا بسیار تخریب شده و وضعیتی نا بسامان داشته.
پس از بازسازی مقبره حكیم ابوالقاسم فردوسی در این منطقه در حدود سال 1313 هجری شمسی، این بنا نیز مرمت و به شكل و ظاهر كنونی در آمده است. اینكه كاربری این بنا واقعا به عنوان زندان بوده است یا مسجد، یا حتی آرامگاه امام غزالی، هیچ چیزی از عظمت و زیبایی این بنا كم نمی كند. از آن جایی كه برخی این گنبد را به زندان هارونیه مشهد و یا حتی به هارون الرشید نسبت می دهند، جای بسی سوال می باشد. از طرفی شكل ظاهری این بنا هیچ شباهتی به زندان ندارد، و از طرف دیگر زمانی كه هارون الرشید به این منطقه رسید زمان چندانی برای ساختن این بنا نداشته زیرا مرگ گریبان گیرش شد.

haroonieh

haroonieh
این بنا از بناهای تماما آجری به حساب می آید. در ساخت این بنا فقط از آجر استفاده شده و هیچ گونه نقش و نگار و یا كاشی كاری در آن دیده نمی شود. ظاهر بیرونی این بنا از دور شبیه به یك ساختمان مستطیلی شكل است كه گنبدی بر روی آن قرار گرفته است. با ورود به داخل این بنا می توان 3 اتاق كوچك و یك ایوان بزرگ و به سبك ایران باستان چند شاه نشین ساخته شده است. دهانه داخلی گنبد نزدیك به 12 متر و ارتفاع آن حدود 22 متر از سطح زمین می باشد.
اگر به گنبد خیره شویم، مقداری مقرنس كاری كه بی شك از زمان تیموری به یادگار مانده است به چشم می خورد كه از معدود نقوش انجام شده در این بنای تاریخی می باشد. ظاهر ساده این بنا خود بر زیبایی آن افزوده است و عظمت آن را به رخ هر بیننده ای می كشد.

haroonieh

haroonieh
این بنا در اصل با سه ورودی ساخته شده ولی در حال حاضر یكی از ورودی ها مسدود می باشد. در فضای بیرونی این بنا سنگ یادبودی از امام محمد غزالی در كنار باغچه ای زیبا قرا گرفته است. از دیگر شگفتی های این بنا وجود سرداب بزرگی در زیر بنا بوده كه در زمان خود از هنر های اصیل ایرانی در معماری بوده است. خوشبختانه در سال های اخیر بیشتر به وجود چنین بنای فاخری نظر شده است و با افزودن قسمتی موزه مانند و جمع آوری سنگ نبشته ها و سنگ های قبور قدیمی در گوشه گوشه این مكان به زیبایی این محل افزوده شده است و گردشگران بیشتری را به خود می بیند.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آبشار اخلمد چناران
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر