لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 20 کتابخانه بسیار زیبا که همه را به خواندن کتاب علاقه مند می کند
20 کتابخانه بسیار زیبا که همه را به خواندن کتاب علاقه مند می کند

20 کتابخانه بسیار زیبا که همه را به خواندن کتاب علاقه مند می کند

مفهوم و تصویر کتابخانه هوشمند و مدرن را می توان در کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو توکیو (Tokyo’s Musashino Art University ) دید، تمام فضا در این کتابخانه از قفسه های چوبی با رویه شیشه ای ساخته شده است. طراحی این اثر توسط سو فوجی موتو معمار جوان و خلاق ژاپنی صورت گرفته است. طراحی مارپیچی شکل داخل کتابخانه، به طور ناخودآگاه بازدید کننده ها را به سمت جلو هدایت می کند و همچنین ویژگی های ترکیب نور و گوشه های دنج و راحت برای مطالعه، دسترسی آسان به جلد ها را فراهم می کند. فضای این کتابخانه نشان می دهد که حتی در عصر دیجیتال، کتابخانه ها می توانند عموم مردم را به سوی مطالعه دعوت کنند و زیبایی آنها چندین برابر کتابخانه های قدیمی طلا کاری و تزئین شده، می باشد.
کتابخانه مرکزی ونکوور کانادا توسط معمار معروف موشه سفدی ( Moshe Safdie ) طراحی شده است. شکل این کتابخانه بر اساس یک ساختار باستانی و با الهام از بنای کولوسئوم یونانی ساخته شده است که سنت های دیرین را به نمایش می گذارد. ورودی ها از مغازه ها و کافه ها تشکیل شده اند و محل تجمع شهری می باشند و همگی به محوطه های مطالعه وصل می شوند.
امروزه کتابخانه ها اغلب به عنوان مکان های تجمع فرهنگی بکار می روند، یا آثار و شاهکار های بزرگ را می ستایند یا میزبان رویداد های مدرن می باشند. کتابخانه مارسیانا ( Marciana Library ) در ونیز ایتالیا به موزه شباهت دارد که بازدیدکنندگان، آثار نقاشان هنرمند رنسانسی همچون تیسین ( Titian )، تینتورتُو (Tintoretto ) را تحسین می کنند. ضمنا در اشتوتگارت آلمان ، در طول شب محوطه کتابخانه نورانی است و افراد می توانند برای مطالعه در محیطی مدرن به مردم محلی ملحق شوند یا در تراس بام نوشیدنی میل کنند.
اگر ترجیح می دهید طراحی و شکل کتابخانه به موضوع هری پاتر شباهت داشته باشد، پس بهتر است که کتابخانه بودلین دانشگاه آکسفورد ( Oxford University’s Bodleian ) را با طرح قرون وسطایی برای مطالعه انتخاب کنید. پادشاهان و برندگان جایزه های نوبل همگی در زیر سقف چوبی و آراسته شده این کتابخانه مطالعه کرده اند. در مجموعه این کتابخانه بزرگ نقشه های کم یاب و زیبا ، جلدی از کتاب فِرست فولیو (First Folio ) و یک نسخه از کتاب مقدس گوتنبرگ ( Gutenberg Bible ) وجود دارد.

تعدادی از برجسته‌ ترین کتابخانه‌ های سراسر جهان را معرفی می کنیم که با رزرو هتل همراه با تورهای گردشگری می توانید از این مجموعه ها بازدید کنید.

1 – کتابخانه کلِمنتینوم ، پراگ – Clementinum, Prague

طرح سالن کتابخانه به سبک معماری باروک می باشد، گوی هایی با لایه طلا و نقاشی های بی نظیر علم را در کنار هنر به نمایش می گذارد. اینها بخشی از ساختمان درون یک کلِمنتینوم عظیم و پیچیده می باشند. کلِمنتینوم یک مجموعه تاریخی از ساختمان ها می باشد. طبق داستان های نقل شده توسط ژزوئیتها یا یسوعیان فرقه ‌ای از مسیحیان کاتولیک( Jesuits ) ، در سال 1622 ساخت این مجموعه عظیم با وجود تنها یک جلد کتاب شروع شد، در حالی که هنگام اتمام کار و افتتاح کتابخانه حدود 20 هزار جلد کتاب جمع آوری شده بود. گفتنی است که بر چسب های موجود روی کتاب ها از زمان قدیم و افتتاح این کتابخانه باقی مانده است همانطور که نشانه گذاری های روی کتاب ها با علامت قرمز و پشت جلد سفید کتاب ها توسط یسوعیان هنوز هم تغییری نکرده است. روزانه تور های گردشگری زیادی از این کتابخانه بازدید می کنند.
The Royal Library Copenhagen, Denmark

2 – کتابخانه سلطنتی کپنهاگ ، دانمارک – The Royal Library Copenhagen, Denmark

کتابخانه نئو مدرن سلطنتی دانمارک معروف به الماس سیاه می باشد که در سال 1999 ساخته شده است و به مجموعه اصلی کتابخانه سلطنتی ملحق شده است. ساختار فولادی ، شیشه و ترکیب گرانیت سیاه رنگ در مجموعه های سالن کنسرت ، کافه محبوب دیده می شود و این ترکیب در نمایشگاه ها نیز بکار رفته است. الماس سیاه کپنهاگ منظره ای از یک بندر باشکوه دارد همچنین بازدیدکنندگان می توانند آثار گچ کاری و نقاشی در سقف توسط مشهور ترین هنرمند دانمارکی به نام پر کرکبی (Per Kirkeby) را تماشا کنند. در روز های شنبه تور های گردشگری می توانند از این مجموعه سلطنتی دیدن کنند.
George Peabody Library, Johns Hopkins University, Baltimore

3 – کتابخانه جرج پی بادی، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور
George Peabody Library, Johns Hopkins University, Baltimore

قفسه های پنج طبقه میانی کتابخانه پی بادی، دارای بالکن های آهنکاری شده می باشند و شگفتی ستون های عظیم این سازه به قدری خارق العاده است که ناتانیل موریسون، از این کتابخانه به عنوان یک کلیسای جامع کتاب ( cathedral of books ) نام برده است. این کتابخانه یکی از زیبا ترین کتابخانه های دانشگاهی در کشور آمریکا می باشد، گفتنی است که بسیاری از جشن های عروسی و رویداد های خاص نیز در این مکان برگزار می شوند. گردآوران و دوستداران کتاب نه تنها برای تماشای طراحی زیبای این اثر به بالتیمور سفر می کنند بلکه بسیاری از بازدیدکنندگان برای جستجو و مطالعه جلد های باستان شناسی از قرون 18 و 19 میلادی و همچنین تاریخ و ادبیات آمریکا و انگلستان به این کتابخانه مراجعه می کنند.
Royal Portuguese Reading Room, Rio de Janeiro

4 – اتاق مطالعه سلطنتی پرتغال، ریودوژانیرو – Royal Portuguese Reading Room, Rio de Janeiro

در سال 1837 گروهی از مهاجران پرتغالی گردهم آمدند تا مجموعه کتابخانه ای را بنا کنند ، ولی شروع ساخت کتابخانه سلطنتی پرتغال ( Real Gabinete Português de Leitura ) تا سال 1880 طول کشید. این کتابخانه با سبک معماری neo-Manueline ساخته شده است و نمای سنگ آهکی این کتابخانه، اثر کاشف و جهانگردان معروف پرتغالی را نشان می دهد. تندیس افرادی همچون شاهزاده هنری، واسکو دا گاما و پدرو آلواز کابرال در این مکان قرار دارد. اتاق مطالعه همانند کلیسای جامع، گنبد شیشه ای رنگی و گالری های چوبی دارد. قفسه های پر نقش و نگار کتابخانه مجموعه ای عظیم و بزرگی از ادبیات پرتغالی خارج از کشور را در خود جای داده است. این کتابخانه ی معروف از روز دوشنبه تا جمعه باز است.
Library of Congress, Washington, D.C.

5 – کتابخانه کنگره ، واشنگتن دی سی – Library of Congress, Washington, D.C

هنگامی که کتابخانه قدیمی در سال 1814 سوزانده شد، توماس جفرسون ( سومین رئیس جمهور آمریکا) با کتاب های مختلف خود یک کتابخانه جدید راه اندازی نمود. مینِروا ( Minerva ) الهه خرد و دانایی در رم باستان به عنوان نگهبان در بالای اتاق اصلی مطالعه قرار دارد. همچنین طومار ها، کتاب ها و مشعل ها در سراسر کتابخانه کنگره دیده می شوند. اتاق اصلی مطالعه ، کتاب مقدس گوتنبرگ که یکی از 42 نسخه باقی مانده در جهان است و همچنین کنسرت های کلاسیک رایگان از دیگر موارد برجسته این کتابخانه بشمار می روند. کتابخانه کنگره، واشنگتن دی سی در روز های دوشنبه تا شنبه باز است.
Central Library of Vancouver, Canada

6 – کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا – Central Library of Vancouver, Canada

کتابخانه مرکزی ونکوور توسط معمار معروف موشه سفدی ( Moshe Safdie ) خلق شده است که به یک کولوسئوم شباهت دارد. این کتابخانه ورودی بسیار بزرگ و باشکوهی دارد ، هنگام ورود مغازه ها و کافه ها را می توان دید. همچنین اینجا محل تجمع شهری افراد مختلف می باشد. بخش هایی از این کتابخانه توسط پل هایی به محوطه مطالعه وصل می شوند. برنامه هایی در دست اجرا است که طبقات بالایی را خریداری کنند و فضای سبز روی پشت بام ساختمان کتابخانه را گسترش دهند تا دسترسی برای عموم مردم فراهم شود. کتابخانه مرکزی ونکوور هفت روز هفته باز است.
Musashino Art University Museum and Library, Tokyo

7 – موزه و کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو، توکیو – Musashino Art University Museum and Library, Tokyo

طراحی کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو بیشتر از هر اثر دیگری به کتابخانه شباهت دارد. سو فوجی موتو معمار جوان و خلاق ژاپنی، ساخت دانشگاه هنر ژاپن را با 26900 فوت مربع فضا ، و استفاده از قفسه های چوبی کتاب با پوششی از شیشه را طراحی نمود. حتی پله های این کتابخانه نیز قفسه های کتاب دارند، هرچند که فعلا خالی از کتاب اند. این کتابخانه در مقایسه با کتابخانه فوجی موتو ، جنگل کتاب بشمار می رود و ساختمان کتابخانه تصویری از قدرت ماندگار کتاب را نشان می دهد. بازدید از موزه و کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو برای عموم آزاد است ولی ساعت بازدید آن ها با هم متفاوت می باشد.
New York Public Library

8 – کتابخانه عمومی نیویورک ( ساختمان استفن آ. شوارتزمن)
New York Public Library (Stephen A. Schwarzman Building)

سالن بسیار بزرگ این کتابخانه توسط پنجره های بزرگ و لوستر های مجلل روشن شده است. سالن رز ، سالن مرکزی این کتابخانه است که وسعت آن به بزرگی دو بلوک شهری می باشد. گردشگران نیویورکی بهتر است بازدید این مکان را از دست ندهند، بازدیدکنندگان حتی می توانند نقاشی های دیواری هنرمند اهل نیویورک ، ریچارد هاوس را در اتاق نشریات تماشا کنند. همچنین تورهای رایگان بازدید از کتابخانه بین ساعت 11 ظهر تا 2 بعد از ظهر به جز یکشنبه ها دایر می باشد. نمایشگاه های چرخشی برگزار شده در این کتابخانه شامل منشور حقوق شهروندی و نمایشگاه مشکلات کودکان با کتاب، می باشد.
Marciana Library, Venice

9 – کتابخانه مارسیانا ، ونیز – Marciana Library, Venice

کتابخانه مارسیانا یکی از اولین کتابخانه های باقی مانده در ایتالیا است که متعلق به عصر رنسانس می باشد. ساخت این کتابخانه در سال 1537 شروع شد و بیش از 50 سال طول کشید. گفتنی است که برای تزئین دیوار ها و سقف این کتابخانه از آثار هنرمندان ونیزی چون آلساندرو ویتوریا ، تتیان و تینتوروتو استفاده شده است. این کتابخانه بیش از 750 هزار جلد کتاب و 13 هزار نسخه های خطی و 24 هزار کتاب قدیمی چاپی را در مجموعه خود دارد. انبوه کتاب ها به خاطر قانون تصویب شده در سال 1603 جمع آوری شده اند، طبق قانون ناشران می بایستی حداقل یک کپی از هر کتاب چاپ شده را به این کتابخانه اهدا می کردند. همچنین تور هایی به زبان انگلیسی با درخواست رسمی برگزار می شود.
Trinity College Old Library, Dublin

10 – کتابخانه باستانی کالج ترینیتی، دوبلین – Trinity College Old Library, Dublin

این کتابخانه اتاق طولانی به اندازه ی 200 فوت دارد که احتمالا مهم ترین بخش کتابخانه است. مجسمه های مرمرین نویسندگان مشهوری مانند جاناتان سویفت ( نویسنده ی سفر های گالیله ) در راهرو این کتابخانه قرار گرفته است و قوس بشکه ای شکلی نیز در سقف کتابخانه وجود دارد. کتاب کلس ، یک کتاب مقدسی که شامل 4 انجیل می باشد در این مکان نگهداری می شود و بسیاری از بازدید کنندگان برای دیدن اثر مقدس به این کتابخانه می آیند. کتابخانه باستانی کالج ترینیتی توسط ملکه الیزابت اول در سال 1592 ساخته شد و ساختار فعلی کتابخانه در سال 1712 ایجاد شده است. کتابخانه قدیمی و نیز نمایشگاه کتاب مقدس کلس روزانه در اختیار بازدیدکنندگان می باشد.
Stuttgart City Library, Germany

11 – کتابخانه شهری اشتوتگارت ، آلمان – Stuttgart City Library, Germany

با نگاهی از بیرون به ساختمان 9 طبقه این کتابخانه ، شکل یک مکعب یکپارچه به چشم می خورد که پس از تاریک شدن هوا با نور های آبی رنگ روشن می شود. داخل این کتابخانه سراسر سفید، 5 طبقه وجود دارد که به شکل یک هرم وارونه به نظر می رسد. همچنین این کتابخانه دارای اتاق جلسات، یک کافه و یک تراس پشت بامی است. هدف از ساخت این ساختمان طراحی قلب فرهنگی شهر بوده است. افراد برای مطالعه کتاب می توانند مراجعه کنند و همچنین افراد بی خواب، شبانه روز می توانند از خدمات این کتابخانه بهره ببرند.
Library of Birmingham, England

12 – کتابخانه بیرمنگام ، انگلیس – Library of Birmingham, England

کتابخانه جدید بیرمنگام از 4 بلوک مستطیلی شکل ، طراحی شده است در برآمدگی های دیوار، تراس ساخته شده است و یک بنای فوق مدرن بشمار می رود. نمای ساختمان به سمت جواهر شهر می باشد که 5357 حلقه آهنین دارد. یکی از گنجینه های این کتابخانه اتاق یادبود شکسپیر با معماری سنتی و چوبی می باشد که در سال 1882 ساخته شده است. تلاش بسیاری صورت گرفت تا آثاری از مجموعه ی شکسپیر را جمع آوری کنند و کپی هایی از اولین شماره نمایشنامه های شکسپیر مانند برَد در این مکان موجود می باشد. این کتابخانه در سال 2013 به دست ملاله یوسف زی ، یک فعال مدنی پاکستانی افتتاح شد.
Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, Egypt

13 – کتابخانه اسکندریه، اسکندریه، مصر – Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, Egypt

کتابخانه اصلی اسکندریه مصر، 1600 سال پیش در اثر جنگ یا آتش سوزی به طور کامل نابود شده بود. کتابخانه اسکندریه جدید سعی دارد تا روح عمومی یادگیری را در عموم مردم زنده کند. این ساختمان جدید در سال 2002 افتتاح شده است و به یک دیسک شباهت دارد. کتابخانه اتاق مطالعه بسیار بزرگی رو به دریا دارد. نمای ساختمان از حروف الفبا در بیش از صد زبان دنیا طراحی شده است. یک کیهان سرا، 4 موزه ، مرکز تحقیقات و پژوهش علمی دانشگاهی و یک مرکز نمایش چند رسانه ای از میراث مصر ، مجموعه های دیگر این کتابخانه می باشند. کتابخانه اسکندریه مصر از یکشنبه تا پنج شنبه باز می باشد.
Coimbra Library, University of Coimbra–Alta and Sofia, Portugal

14 – کتابخانه کویمبرا ، دانشگاه کویمبرا – آلتا و صوفیه، پرتغال
Coimbra Library, University of Coimbra–Alta and Sofia, Portugal

کتابخانه جوانینا (Joanina) در سال 1717 به سبک باروک ساخته شده است و نقش های عجیب از چوب و قوس های پیچیده و طرح های طلایی دارد. در سقف کتابخانه هنر زیبایی از هنرمندانی چون Antonio Simões Ribeiro و Vicente Nunes را می توانید تماشا کنید. آثار هنری با درونمایه چینی در قفسه های طلا کاری شده و جلا داده شده کتاب ها به چشم می خورد. این کتابخانه یکی از بهترین ساختمان ها درون مجموعه عظیم دانشگاه کویمبرا می باشد. گفتنی است که جنبه منفی نیز دارد و آن وجود یک زندان می باشد، و این تنها کتابخانه با چنین ویژگی است. برخی از دانشمندان و دانش آموزان شاید در این زندان حبس می شدند. طبق آثار هنرمندانه نقش بسته روی دیوار، شب هنگام تعدادی خفاش برای شرکت در مهمانی بیرون می آمدند. ساعات بازدید از کتابخانه کویمبرا متغیر می باشد.
Bodleian Library, Oxford University, England

15 – كتابخانه بودلين، دانشگاه آكسفورد، انگلستان
Bodleian Library, Oxford University, England

كتابخانه بودلين اتاق مطالعه ای برای هامفری دوک اشرافی بود که همان کتابخانه هاگوارتز در صحنه های فیلم هری پاتر می باشد. اتاق های چوبی و سقف های کوتاه و روشنایی کم، مکانی مناسب برای ساخت فیلم های جادویی باستانی می باشد. قبل از اینکه توسط تلویزیون شهرت جهانی پیدا کند، نسل هایی از دانشمندان، پادشاهان، برندگان جایزه های نوبل و نخست وزیران بریتانیایی در این کتابخانه درس خوانده و مطالعه کرده اند. امکان تماشای اتاق مطالعه و دوربین رادکلیف و مدرسه الهیات توسط تور هایی همراه با راهنما وجود دارد.
Seattle Public Library’s Central Library

16 – کتابخانه مرکزی، کتابخانه عمومی سیاتل – Seattle Public Library’s Central Library

فلسفه طراحان این کتابخانه، رِم کولهاس و جاشوا پرینس راموس این بود که فضای داخل ساختمان نشان دهنده فضای بیرونی باشد. نتیجه کار این معماران یک نمای شیشه ای و مارپیچ از این کتابخانه می باشد. علاقه مندان به کتاب می توانند کتاب های این مجموعه را در چهار طبقه پیچ در پیچ و در راهرو ها مطالعه کنند. نور کافی در این مکان افراد را به مطالعه دعوت می کند و طراحی برجسته داخلی، این ساختمان را به شکل یک کتابخانه مدرن و قرن بیست و یکم تبدیل کرده است. کتابخانه مرکزی سیاتل هفت روز هفته باز می باشد.
Connemara Public Library, Chennai, India

17 – کتابخانه عمومی کانامرا، چنای، هند – Connemara Public Library, Chennai, India

کتابخانه کانامارا بخشی از یک مجتمع فرهنگی است که شامل یک تئاتر، یک موزه و یک گالری هنری است. کتابخانه کانامارا در سال 1896 تاسیس شده است. امروزه نیز در حال دریافت کپی از تمام کتاب ها، نشریات و روزنامه های هندی می باشد. این کتابخانه توسط معمار مشاور دولت وقت، اچ. ایروین، طراحی شده است. این کتابخانه باشکوه یک ورودی مدور و دایره ای شکل دارد که به اتاق مطالعه وصل می شود، و با گچ بری های ظریف سقف، بالکن های چوبی و پنجره هایی با شیشه های رنگارنگ تزئین شده است. کتابخانه عمومی کانامرا در تمام روزهای هفته حتی یکشنبه ها نیز باز است.
Austrian National Library, Vienna

18 – کتابخانه ملی اتریش، وین – Austrian National Library, Vienna

مینِروا ( Minerva) الهه خرد و دانایی در رم باستان به عنوان نگهبان در این کتابخانه سلطنتی قرار دارد. این کتابخانه با معماری سبک باروک در سال 1723 تاسیس شده است. فضای داخلی مجلل کتابخانه نشان از ویژگی های اشرافی و سلطنتی می باشد، احتمالا این مکان تا سال 1920 هنگامی که در مالکیت حاکمیت بوده، یک کتابخانه پادشاهی بوده است. تماشای نقاشی ها و طلا کاری های سالن اصلی، فرصت مطالعه را می گیرد. بهتر است که فرصت بازدید از موزه گلوب ( Globe Museum ) را از دست ندهید. این موزه دارای گوی هایی از منظومه شمسی و کیهانی می باشد که همگی قبل از سال های 1850 ساخته شده اند. کتابخانه ملی اتریش نیز در تمام روزهای هفته حتی یکشنبه ها باز است.
Beitou Branch of the Taipei Public Library, Taiwan
9 – کتابخانه مرتلاک وینگ استیت، آدلاید، استراالیا

Mortlock Wing State Library, Adelaide, Australia

این کتابخانه دو طبقه دارد که در سال 1884 ساخته شده است، مقامات از شکوه این ساختمان بسیار راضی بودند با وجود این حس می کردند که یک ساعت کم دارد. ساعت Dent and Sons هنوز هم شکوه و عظمت خاصی به این مکان بخشیده است و در انتهای اتاق مطالعه در بالای بالکن با رویه های آهنی و طلایی قرار گرفته است. یکی از کارمندان کتابخانه هر هفته این ساعت را تنظیم می کند. سقف شیشه ای یکی از ویژگی های کتابخانه های مدرن می باشد که گنبد سقف، نور طبیعی را در سالن مطالعه افزایش می دهد و گرمای این اتاق زیبا را چند برابر می کند. این کتابخانه هفت روز هفته باز می باشد.
Beitou Branch of the Taipei Public Library, Taiwan

20 – کتابخانه عمومی تایوان – Beitou Branch of the Taipei Public Library, Taiwan
سقف سبز ، فضای پارک و محیط داخلی سبک و تخیلی و روشن شده توسط نور خورشيد از ویژگی های این کتابخانه می باشد که آن را به مکانی دنج در میان آسمان خراش ها تبدیل کرده است. این کتابخانه دوستدار محیط زیست است و از سال 2006 که افتتاح شده است توانسته جوایز بسیاری را جهت توجه به محیط زیست به دست آورد. این کتابخانه ویژگی های زیادی دارد از جمله سقف این ساختمان مدرن آب باران را جمع آوری می‌کند و پنل‌ های خورشیدی در سقف نصب شده است و دیوار ‌ها نیز اغلب به صورت پنجره مشبک شکل می باشند تا میزان مصرف انرژی کاهش یابد و این یک روش تهویه طبیعی بشمار می رود. این کتابخانه یک فضای سبز بشمار می رود و با وجود شگفتی هایش، بازدیدکنندگان را به مطالعه در هوای آزاد بالکن ها دعوت می کند. کتابخانه عمومی تایوان هفت روز هفته باز می باشد.

10 مورد از زیباترین و بکرترین نقاط جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر