لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه ی امینی های قزوین موقوفه ی هنر و مذهب
خانه ی امینی های قزوین موقوفه ی هنر و مذهب

خانه ی امینی های قزوین موقوفه ی هنر و مذهب

خانه وحسینیه ی امینی ها از بناهای باشکوهی است که در آن هنر و مذهب در هم آمیخته شده اند و فضایی جاودانه را خلق کرده اند که هم می توان ساعت ها از دیدن پنجره های هزار رنگ، منبت کاری ها و قالی های عتیقه ی آن جا لذت بصری برد و هم دل به حال و هوای معنوی آنجا سپرد و همراه با کبوترهای مقیم آن مکان به تاریخ ساخت بنا سفر کرد. حدود صد و چهل سال پیش این خانه و حسینه ی متبرک به دستور حاج محمدرضا امینی ساخته شد و وقف امورات خیریه گشت. موقوفه ها خیر و برکتی را به پیکره ی ساختمان خود می بخشند که کاملا محسوس است.منحصر به فردترین ویژگی این مکان این است که خانه و حسینه ی امینی ها جزء معدود مکان هایی است که هم هنر در آن جاریست و هم مذهب.
در ایام سوگواری محرم و صفر در این مکان عزاداری برگزار می شود، در ماه رمضان به فقیران طعام داده می شود و در مابقی ایام سال نیز پذیرای بازدیدکنندگان از معماری بی نظیرش می باشد. اگر قصد سفر به قزوین و بازدید از این بنای تاریخی-مذهبی را دارید از طریق رزرو آنلاین نزدیک ترین هتل ها به این مکان مانند هتل مرمر قزوین یا هتل البرز قزوین به اقامت خود سروسامانی دهید و سپس به دیدن حسینیه ی امینی ها به آدرس استان قزوین، شهرستان قزوین، منطقه ی یک، خیابان مولوی بروید.

خانه امینی قزوین
معماری و تزئینات خانه امینی های قزوین
سه گانه ی تالارهای آیینه بارزترین ویژگی این بناست. ارسی هایی نیز در بین این تالارها ساخته شده اند که در ادامه ی مقاله به ویژگی های ظاهری آن ها اشاره خواهیم کرد. در میان هر تالار چلچراغی بزرگ نصب شده است تا آن مکان را کاملا روشن کند. فرش های عتیقه ی بسیار زیبایی نیز کف تمام سالن ها پهن شده اند. جالب است بدانید زیر تالارها خالی است و در آن جا سردابه، زیرزمین و شربت خانه ساخته اند.
دورتا دور خانه، پشتی های قرمز به رنگ گل های قرمز قالی ها گذاشته شده اند تا هم مکان زیباتر شود و هم افراد ضمن نشستن روی زمین تکیه گاه مناسبی داشته باشند. زاویه ی قرار گرفتن آئینه ها در کنارهم به گونه ای است که همه چیز را چند برابرنشان می دهد. گویی به تابلوی نقاشی چند بعدی خیره شده باشی.

خانه امینی قزوین

شیشه های رنگارنگ ارسی ها دل آدم را آرام می کنند. هارمونی که بین رنگ ها وجود دارند روح انسان را به وجد می آورند. منبت کاری ها و نقاشی های روی درها نیز بسیار دیدنی هستند. در نقاشی های حکاکی شده روی برخی دیوارهای حسینیه طرح های بسیار جالبی دیده می شود که انگارداستان های باستانی قزوینیان را روایت می کنند.در کنار اکثر آن ها ابیاتی آموزنده نیز نوشته شده اند. بازدید کننده در این مکان هم لذت های بصری فراوان می برد هم به اندوخته های معنوی اش افزوده می گردد. همزمان با روشن شدن چلچراغ تالارها نور زردی در آئینه ها منعکس می گردد و فضای درون تالار را حیرت انگیز می سازد.در تمامی درها پرده ای قرمز رنگ آویز شده است که از دو طرف به بدنه ی اصلی در چفت شده اند و آدم را یاد نقاشی های دوران کودکی اش می اندازند.

خانه امینی قزوین

در تالارهای آئینه تنوع معماری به چشم می خورد. علاوه بر تفاوت در گچ بری ها و منبت کاری ها، رنگ آمیزی سقف ها و در و دیوارها نیز با هم فرق دارند، به عنوان مثال در یکی از تالارها فرش های عتیقه ای صورتی رنگ در زیر سقف فیروزه ای قرار گرفته اند و خوش سلیقگی طراحان قزوینی را به رخ می کشند. نور از ارسی ها با شیشه های رنگارنگ عبور می کند و زمین را شبیه یک جعبه مداد رنگی می سازد، آدم دلش می خواهد روی زمین و این نورهای رنگی غلت بزند و ریه هایش را از بوی معنوی فضای حسینیه سیراب کند. در کنار این همه زیبایی، سادگی جریان دارد. ضمن بازدید از خانه ی امینی ها هرگز نشانی از مجلل بودن را مشاهده نخواهید کرد. چوب ها، گچ ها، پرده ها و رنگ ها همه در نهایت سادگی در کنار هم مجموعه ی تماشایی ای را به وجود آورده اند. یکی از دلایل محبوبیت این مکان همین است که هم زیباست و هم ساده، هم خانه ای است سنتی برای بازدید هم حسینیه ای است برای اطعام فقرا.
خانه امینی قزوین
عکاسی در خانه ی امینی های قزوین
این مکان محل بسیار مناسبی برای عکاسی است، ترکیب بندی رنگ ها، تلفیق فضایی سنتی با حال و هوایی عرفانی و معنوی، سبب ایجاد قاب بندی های زیبایی می شود که هر عکاسی را به گرفتن عکس راغب می کند.یکی از منحصر به فردترین مکان ها برای عکاسی ایستادن در مقابل آیینه های تالار آیینه است و استفاده ازهنر فرم دهی به فضا برای گرفتن عکس های فوق العاده.
خانه امینی قزوین
فضای بیرونی خانه ی امینی ها
در وسط حیاط این عمارت حوضی بسیار بزرگ قرار گرفته است که در اکثر موارد پر از آب است و فواره های آن به اطراف آب می پاشند. باغچه ها،درختان و گل هایی که در حیاط هستند نشانگر فصل هایی اند که بر این عمارت می گذرند: گاهی مانند رنگ غالب شیشه های ارسی ها سبزند، گاهی به رنگ گل های قالی قرمزند، گاهی مثل نقاشی های حکاکی شده روی درها نارنجی و گاهی مانند گچ بری های سقف سفیدهستند. نمای بیرونی این مجموعه از آجرهای قدیمی ساخته شده است و روی پشت بام آن سه کلاهک مثلثی شکل به چشم می خورند. چندین در چوبی نیز در جاهای مختلف ساختمان دیده می شوند. تعدادی گلدان زیبا هم در اطراف ساختمان گذاشته شده اند.

خانه امینی ها

مشاهده ی فضای بیرونی از داخل حیاط و مشاهده حیاط از پشت شیشه های رنگی داخل ساختمان کار جالبی است. این عمارت از معدود مکان هایی است که مذهب و هنر را با هم دارد. به عنوان مثال در ماه محرم و صفر کل این مجموعه سیاه پوش می شود و پرچم های سیاه مخصوص این دوره در داخل و خارج عمارت نصب می گردند. در طاقچه های فراوانی که در دیوارها ساخته شده اند وسایل عزاداری گذاشته می شود و از شربت خانه و زیر زمین نیز جهت آماده کردن وسایل برای پذیرایی استفاده می شود.
کلیسای ارامنه

دیدنی های اطراف خانه ی امینی ها
کلیسای ارامنه: در یک قسمت از این کلیسای ارمنی ها که “هرپسیمه مقدس” خوانده می شود مدرسه ساخته شده است و در طرف دیگر عبادتگاه. نمای بیرونی کلیسا آجری است و طرح آن بر مبنای محورهای چلیپایی ساخته شده است.

رودخانه ی ارنزک: رودخانه ی ارنزک ازحوالی خانه ی امینی ها می گذرد و به دیدنی های طبیعی این منطقه می افزاید. در این رود که باریک اما همیشه پر آب است تکه سنگ های زاویه داری وجود دارند که به دلیل زلال بود آب رودخانه قابل دیدن هستند، دراطراف رودخانه نیز درخت هایی هستند که سایبان های زیبایی دارند.
آرامگاه امام محمد غزالی: امام محمد غزالی از عارفان ایرانی بوده است. کتاب های فلسفی و مذهبی بسیار زیادی از وی به جای مانده است. در حال حاضر قبر او در یک اتاقک ساده و زیبا در آرامگاهش قرار دارد و زیارتگاه عارفان و دوستدارانش می باشد. بازدید از این مکان مذهبی-عرفانی خالی از لطف نیست.
حمام قجر:
مربوط به دوره صفوی هاست و عمر آن به چهار صد سال می رسد. اینکه چرا نام این حمام را قجر گذاشته اند با اینکه در دوره ی صفوی ها ساخته شده است مشخص نیست اما آنچه بارز است این است که این حمام از بزرگترین حمام هایی است که در قزوین وجود دارد. جالب است بدانید در این حمام از طرح های مختلفی جهت شناساندن آداب و رسوم اهالی قزوین به بازدیدکنندگان استفاده شده است.
مراکز خرید قزوین

مراکز خرید نزدیک به خانه ی امینی ها
بازار سعدالسلطنه قزوین: سابقه ی بازار سعدالسلطنه قزوین به هزار سال می رسد که بخش های مختلف آن به صنف های مختلفی تعلق دارند. در این بازار هم می توان خرید کرد و هم می توان از معماری زیبا و قدیمی آن لذت برد.
مرکز خرید نارون قزوین: محصولاتی که در مرکز خرید نارون به فروش می رسند بسیار متنوع و با قیمت مناسب می باشند و همین امر بازدید کننده را وسوسه و لذت خرید در این مکان را دو چندان می کند. در این مرکز یک فورد کورت نیز وجود دارد که بعد از خرید می توان در آنجا غذایی خورد و مدتی استراحت کرد.
پروما: انواع مواد غذایی، لوازم صوتی، انواع پوشاک، لوازم تصویری و وسایل آرایشی در این مجموعه یافت می شوند. پروما نام مجموعه ی فروشگاه های زنجیره ای است که بسیار هم پر طرفدار است.

سوغات قزوین: از سوغات قزوین می توان به انواع شیرینی ها و صنایع دستی آن اشاره کرد.

سوغات قزوین
سوغاتی های خوراکی:

شیرینی پادرازی: این شیرینی شبیه یک لوزی کشیده شده و بلند قد است. روی آن قرمز و سرشار از پودر زنجبیل است و البته بسیار خوش طعم.
نان نخودی: شیرینی نخودی قزوین بسیار ترد و خوشمزه است و روی آن پر از خلال پسته می باشد. نان نخودی در شهرهای دیگر نیز پخت می شود اما شیرینی نخودی قزوین چیز دیگری است.
نان چرخی: این شیرینی از بیرون شبیه گوشت چرخی است چرا که قزوینی ها مواد این شیرینی را بعد از مخلوط کردن داخل چرخ گوشت می ریزند. این نان طعم متفاوتی از شیرینی های دیگر دارد.
باقلوای قزوین: این شیرینی در لایه های مختلف و با رنگ های متفاوت طبخ می شود. این نوع باقلوا هم بسیار زیباست و هم بسیار خوش طعم و البته گران.
سوغات قزوین

سوغات غیرخوراکی:
گلیم بافی: گلیم بافی بیشتر هنر دست زنان قزوینی است و به دلیل کیفیت مرغوب و قیمت مناسب آن، سوغات خوبی به حساب می آید.
گلابتون دوزی: قزوینی ها در گلابتون دوزی از سیم های خیلی باریک به جای نخ استفاده می کنند. گلابتون دوزی در اندازه ها و مدل های مختلف بافته می شود و می توان از آن ها برای تزئین کیف پول، جای شانه، لوازم آرایش و… استفاده کرد.

گیوه: قزوینی ها در صنعت گیوه دوزی بسیار فعال هستند و آنچه باعث تفاوت عمده گیوه ی دست دوز آن ها با گیوه ی سایر مکان ها می شود این است که قزوینی ها برای ساخت کف گیوه هایشان از پلاستیک و چرم مرغوب استفاده می کنند.
خانه امینی قزوین

بهترین فصل بازدید از خانه ی امینی ها
تابستان قزوین گرم و زمستانش بسیار سرد است. بنابراین بهترین زمان بازدید از این شهر پاییز و بهار می باشد.

ساعت بازدید از خانه ی امینی ها

بازدید از خانه ی امینی های قزوین در ساعت 13-9 و 20 -17 می باشد. برای بازدید از این مکان نیاز به پرداخت ورودی نیست.

دسترسی

آدرس: استان قزوین، شهرستان قزوین، منطقه ی یک، خیابان مولوی.
1683369182 134 خانه ی امینی های قزوین موقوفه ی هنر و مذهب

سخن آخر
بازدید ازمکان های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و… انسان را متوجه بعد دیگری از آفرینش می کند. بازدید کننده با دیدن معماری های خاص و اتمسفری که در آن مکان ها جریان دارد حال و هوایی تازه می یابد. در این میان مکان هایی که همه ی جنبه های مطرح شده را با هم داشته باشند در اولویت قرار می گیرند. خانه ی امینی های قزوین هم بعد تاریخی دارد هم از لحاظ مذهبی بسیار ارزشمند است و هم در اطراف آن مکان های فرهنگی و طبیعی بسیاری یافت می شود، بنابراین با یک تیر چندین نشان را می توان زد. سفرتان به خانه امینی ها خوش باد.

کاروان‌سرای دیر گچین قم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر