لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به اصفهان
راهنمای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

در راهنمای سفر به اصفهان قصد داریم با این شهر بیشتر آشنا شویم. اصفهان با برخورداری از تاریخ و فرهنگ غنی، جاذبه‌های گردشگری منحصربفرد و زیبایی‌های فراوان، یکی از شهرهای مورد توجه در ایران است.

این شهر بزرگ دارای مسجدهای تاریخی، میدان‌های بزرگ، پل‌ها و باغ‌های فراوان بوده که تاریخ، هنر و زیبایی را در خود جای داده‌اند. از جمله جاذبه‌های شهر اصفهان می‌توان به مسجد امام و میدان نقش جهان، مسجد جامع عتیق و پل خواجو اشاره کرد. علاوه بر این، فرهنگ و هنر اصفهان نیز معروف است، به عنوان مثال، صنعت قالیبافی، منبت‌کاری، کاشی کاری در این شهر معروف است.

اصفهان یکی از باشکوه ترین و شناخته شده ترین شهرهای ایران است. این شهر مملو از جاذبه های تاریخی و تفریحی است. قرار گرفتن زاینده رود در قلب اصفهان این شهر را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. کلیساها، مساجد، مناره ها، خانه های تاریخی ، مدارس تاریخی و پل ها اصفهان را به شهری اصیل و زیبا تبدیل کرده اند.

isfahan 18 jpg

اگر علاقمندید تا نمونه کامل معماری ایرانی را از نزدیک بیینید باید حتما سری به اصفهان بزنید. کاشی کاری ها، گچ بری ها، گره چینی ها، خطاطی و … از جمله دلایل جذابیت و شهرت بناهای تاریخی اصفهان است. تنوع جاهای دیدنی اصفهان آنقدر بالا است که این شهر را با نام نصف جهان می شناسند.

اصفهان در کنار مراکز تاریخی مملو از مراکز تفریحی و کافه ها و رستوران های متنوع است. محلات اصفهان در کنار پیاده راه های سرسبز و طولانی همچون چهارباغ از دیگر بخش های دیدنی اصفهان است. بازارهای اصفهان در کنار چهارمین مرکز خرید بزرگ جهان این شهر را به مقصدی جذاب برای خرید کردن تبدیل کرده اند.
اصفهان یکی از پایتخت های هنری و فرهنگی ایران نیز است. این شهر مملو از سوغات متنوع و صنایع دستی کم نظیری است که از شهرتی جهانی برخوردارند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر اصفهان را به شهری محبوب برای مسافرت تبدیل کرده اند.

این تنوع و تمایز فرهنگی و تاریخی اصفهان باعث شده تا هر کس حداقل برای یک بار در زندگی به این شهر سفر کند و از تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بهره‌مند شود. در ادامه به‌طور مفصل با این شهر و تمام ویژگی‌ها و جاذبه‌هایش آشنا خواهید شد.

درباره ی اصفهان

isfahan 23 jpg

اصفهان مرکز استان اصفهان است. این شهر اصیل و تاریخی سومین شهر بزرگ ایران است. اصفهان یکی از شهرهای پر جمعیت ایران نیز است و در جایگاه سومین شهر پر جمعیت ایران قرار دارد. این شهر همچنین در فاصله 435 کیلومتری از پایتخت و در دامنه زاگرس و مجاورت رودخانه زاینده رود قرار دارد. آب و هوای اصفهان نیز معتدل و خشک است.

این شهر دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد است. اصفهان در میان جهانیان به داشتن معماری فاخر ایرانی شهری است. تا جایی که بسیاری این شهر را با پل های بلند و مساجد باشکوه به یاد می آورند. اصفهان در فرهنگ عامه به نصف جهان شهره است. این لقب به سبب تعداد بالای آثار باستانی و تاریخی این شهر است.

اصفهان همچنین در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده است. بسیاری از آثار تاریخی اصفهان در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. صنایع دستی اصفهان نیز یکی از دلایل شهرت این شهر است. اصفهان همچنین یکی از شهرهای صنعتی ایران است. کارخانجات بزرگ فولاد و تولید طلا در اصفهان از شهرت بسیاری برخوردارند.

از نظر جمعیت، نصف جهان بعد از تهران و مشهد، در رتبه سوم شهرهای بزرگ ایران بوده و به عنوان یکصد و شصت و سومین شهر پرجمعیت دنیا به شمار می‌آید. در این شهر هتل‌های متنوعی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی وجود دارند.

ساکنین اصفهان از فارسی زبانان و ساکنان خود استان و همچنین استان‌های همسایه هستند. شایان ذکر است بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی به‌خصوص خوزستان بعد از جنگ تحمیلی به اصفهان مهاجرت کردند. مهاجران به‌طور عمده در شاهین شهر، فولادشهر و بهارستان سکونت گزیدند.

تاریخچه اصفهان

isfahan 25 jpg

اصفهان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در طول تاریخ به نام های مختلفی شناخته می شده است. گابیه، جی، سپاهان، اسپادانا، یهودیه و نصف جهان از جمله نام های اصفهان در طول تاریخ است. بسیاری از تاریخدانان معتقدند در دوره ساسانی این شهر محل گردآمدن سپاهیان بوده است. تاریخ شکل گیری اصفهان کاملا مشخص نیست. اما بسیاری معتقدند هسته اولیه آن در هزاره چهارم قبل از میلاد شکل گرفته است.
برخی معتقدند که اصفهان همان جی است که به دستور طهمورث پادشاه افسانه ای تاسیس شده است. برخی دیگر معتقدند که کوروش یهودیان را پس از نجات از بابل در این منطقه سکونت داده است. در دوره ساسانیان نیز اصفهان محل گردآوری سپاهیان بوده است.
با روی کار آمدن آلب ارسلان در دوره سلجوقی، اصفهان به شهری باشکوه و توسعه یافته مبدل شد. اما بدون شک دوره صفویه اوج دوره شکوه اصفهان است. این شهر به مدت طولانی پایتخت حکومت صفویه بوده است.

بنای اصفهان به طهمورث، سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده شده است. در تاریخ قدیم اصفهان با نامِ گی در پارس علیا شناخته می‌شد و همچنین از آن، به‌عنوان گابای یا تابای اسم برده شده‌است. نصف جهان ایران، در محلِ تقاطع راه‌های عمده و اقامتگاه سلطنتی پادشاهان هخامنشی قرار داشت. استرابون که جغرافی‌دان یونانی بود، از اصفهان به عنوان مرکز کشور ایران یاد کرده است.

هنگامیکه کورش بزرگ بابل را گرفت و یهودیان عربی توانستند عراق امروز را از اسارت شاه بابل نجات دهند، تعدادی از یهودیان به فلسطین برگشته و تعدادی از آن‌ها به اصفهان آمدند. این یهودیان در همین منطقه که به دارالیهود و یایهودیه شناخته می‌شود، ساکن شدند. ابن فقیه همدانی که از تاریخدانان ایرانی قرن دهم میلادی بود درباره اصفهان اینگونه می‌نویسد:

هنگامیکه یهودیان از اورشلیم مهاجرت کردند، مقداری از خاک و آب اورشلیم را همراه خود بردند. آن‌ها تا قبل از آن که خاک و آب آن را آزمایش کنند، در هیچ جا ساکن نشدند. این روند را آنقدر ادامه دادند تا به شهر اصفهان رسیدند. در آنجا خاک و آب را مورد آزمایش قرار دادند و آن را نظیر اورشلیم یافتند. سپس در این منطقه سکونت گزیدند و شروع به کاشت و برداشت در زمین کردند. در اصفهان فرزندان و نوادگان خود را به دنیا آورده و نام این منطقه را یهودیه گذاشتند.

آب و هوای اصفهان

isfahan 12 jpg

از لحاظ آب و هوایی استان اصفهان به سه دسته تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارتنداز آب و هوای نیمه مرطوب تا مرطوب و سرد، بسیار خشک تا گرم و خشک، آب و هوای نیمه خشک. این تنوع آب و هوایی که در این استان گردشگرپذیر ایران وجود دارد، به علت تفاوت ارتفاعات در مناطق مختلف می‌باشد.

خوب است بدانید بطورکلی 10 درصد از بیابان‌های ایران در این استان واقع شده‌اند. بخش اعظم آن را شهرستان‌های شهر رضا، اردستان، نظیر، آران و بیدگل، نائین، نجف آباد، کاشان و اصفهان تشکیل می‌دهند.

این استان از قسمت‌های کوهستانی نیز برخوردار بوده که آب و هوای معتدل دارد. باتوجه به گستردگی‌های آن شامل بخش‌های متعدد کوهستانی و جلگه‌ای می‌باشد. در استان اصفهان تابستان‌ها ملایم و زمستان‌ها نیز بسیار سرد و پر برف است. شهرها و روستاهای این استان به علت وجود و جریان زاینده‌رود ساخته شده‌اند.

فرهنگ مردم اصفهان

isfahan 6 jpg

در سفر به اصفهان خوب است با فرهنگ مردمان این دیار هم آشنا شوید. فرهنگ بومی که در این شهر وجود دارد، از خلاقیت و ذوق هنری مردم این شهر روایت می‌کند. اصفهان را با داشتن معماری منحصربه‌فرد، پلهای سرپوشیده، و مسجدها و مناره‌های چشم‌نوازش می‌شناسند.

همین قضیه دلیلی بود تا در فرهنگ عامه نصف جهان قرار بگیرد. اصفهان به همراه رشت، در آذر 1394 به عنوان نخستین شهرهای ایران، توانست به شبکه شهرهای خلاق جهان یونسکو بپیوندد. باتوجه به استاندارد‌های یوننسکو شهر خلاق، در واقع شهری محسوب می‌شود که توانسته از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان جهت توسعه پایدار شهری بهره ببرد. این موضوع کاملا از فرهنگ بومی مردم شهر اصفهان ناشی می‌شود.

ساکنین نصف جهان همانطور که به شهر خودشان عشق می‌ورزند، از هیچ تلاشی برای پیشرفت آن دریغ نمی‌کنند. تلاش‌های مستمر در کنار مدیریت اقتصادی درست و آینده‌نگری از شاخصه‌های دیگر فرهنگ بومی اصفهان به شمار می‌آید.

همین موضوع به رشد صنعتی این شهر کمک کرده است. فرهنگ بومی که ساکنین شهر اصفهان دارند، فرهنگی چند بعدی و منطقی است.  این فرهنگ در عین حال که هنربومی را به اوج رسانده به اقتصاد و صنعت نیز کمک شایانی کرده است.

آداب و رسوم اصفهان

آداب و رسوم مردم اصفهان نشان از تاریخ و اصالت این شهر دارد. یکی از جشن هایی که تا سال های سال در اصفهان برگزار می شده سنت آب پاشی در زاینده رود بوده است. در این سنت تمامی مردم شهر دور تا دور زاینده رود جمع شده و مردها به داخل آب می رفتند و بر روی یکدیگر آب می پاشیدند.

زن ها نیز بر بلندای پل به تماشای این مراسم می نشستند. آتش افروزی و جل جلانی و مراسم چله بزرگ و چله کوچک در اصفهان از دیگر آداب و رسوم محلی اصفهان است. سقا خوانی در ماه محرم و مناجات سحرخوانی ماه رمضان نیز همچنان در اصفهان به قوت خود باقی است.

بهترین فصل سفر به اصفهان

هرچند شهر اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده است؛ اما با وجود زاینده‌رود، اطراف این شهر جنگل‌هایی شکل گرفته‌اند. این شهر مرکز استان اصفهان بوده و از شمال و شرق به کویر ختم می‌شود. و در سمت غرب و جنوب، با رشته کوه‌های زاگرس احاطه شده است.

استان اصفهان روی دشتی وسیع در پای کوه‌ها بنا شده که شیب آن به سمت شمال است. براساس موقعیت جغرافیایی‌اش، آب و هوای آن معتدل و خشک بوده در تابستان هوا گرم می‌شود.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شهر اصفهان در قسمت کویری واقع شده است و به همین دلیل دارای آب و هوایی نیمه بیابانی و خشک می‌باشد. میزان بارش‌های هرساله در این شهر آنچنان بالا نبوده، هرچند رودخانه زاینده رود به‌طور خیره‌کننده‌ای بر تعدیل هوا تاثیرگذار است.

بادهای جنوب غربی در طی سالیان سال به این شهر می‌وزند. با این حال بادهای غربی فقط در دو زمان از سال، یکی نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا نیمه مهرماه، در این منطقه می‌وزد.

در تابستان بیشینه دمای هوا در این شهر ۳۹ درجه سانتی‌گراد بوده و در زمستان کمینه هوا به اندازه منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد پایین می‌رود.  از لحاظ آب و هوایی، بهترین زمان سفر به اصفهان  از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه پیشنهاد می‌شود.

مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را در این بازه زمانی تجربه خواهید نمود. دما در این بازه‌های زمانی تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در سال‌های کم بارش، در شروع فصل گرم، رودخانه زاینده‌رود به‌صورت مقطعی خشک و باعث گرم ترشدن هوای اصفهان می‌شود. بطور کلی موقعیت کویری که اصفهان دارد، باعث شده تا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور آب و هوای آن برای سفر مناسب نباشد.

مسیر دسترسی به اصفهان از تهران

1683365458 986 اصفهان

پیش از سفر به اصفهان خوب است بدانید که مسیر دسترسی به اصفهان از تهران کدام است. برای دسترسی از پایتخت به شهر اصفهان می‌توانید از سه مسیر مختلف که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم  به این شهر برسید.

  • مسیر 1 تهران تا اصفهان: 448 کیلومتر 4 ساعت و 44 دقیقه

در این مسیر که مسیر اول است، شما از شهرهای قم و کاشان عبور خواهید کرد و می‌توانید سر راه خودتان مجتمع‌های گردشگری بسیاری را ببینید. این مکان‌های اقامتی علاوه‌بر کیفیت خوب دارای فضای مناسبی جهت استراحت و صرف غذا هستند.

  • مسیر 2 تهران تا اصفهان: 431 کیلومتر 4 ساعت و 56 دقیقه

در مسیر دوم بین تهران تا اصفهان از شهرهای سلفچگان، قم، دلیجان و استان مرکزی (اراک) و همچنین اصفهان عبور می‌کنید. این جاده را به نام دلیجان می‌شناسند.

  • مسیر 3 تهران تا اصفهان: 436 کیلومتر 5 ساعت

در مسیر سوم سفر شما از اتوبان کرج شروع شده و از شهرهای ساوه، سلفچگان و میمه گذر عبور خواهید کرد. از لحاظ مسافت هم این مسیر با دو مسیر بالا آنچنان متفاوت نیست.

جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان بسیار متنوع و زبانزد است. میدان نقش جهان مشهورترین جاذبه دیدنی شهر اصفهان است. در این میدان مساجدی همچون شیخ لطف الله و مسجد امام قرار دارند که از معماری باشکوهی برخوردارند. کاخ عالی قاپو و سردر بازار قیصریه نیز از دیگر جاذبه های میدان نقش جهان است.
مسجد جمعه اصفهان نیز یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان است. حمام شیخ بهایی، پل خواجو، پل الله وردی خان، کاخ چهلستون و عمارت هشت بهشت نیز از دیگر جاهای دیدنی اصفهان است. مدرسه و مسجد چهار باغ و خیابان مشهور چهار باغ نیز نمونه دیگری از جاذبه های اصفهان است.
بازار بزرگ اصفهان، منار جنبان، خانه مشیر الملک و آتشگاه نیز گزینه های دیگر برای بازدید از اصفهان است. محله جلفا و کلیسای وانک نیز از دیگر جاذبه های دیدنی پرطرفدار اصفهان است. آکواریوم ناژوان، باغ گل ها، باغ پرندگان و کوه صفه نیز تنها بخشی از دیدنی های اصفهان است.

بهترین روش برای مشاهده نزدیک ترین هتل ها به میدان استقلال اصفهان
ادامه مطلب

سی و سه پل

isfahan 16 jpg

از تاریخی‌ترین پل‌ها  نه تنها در اصفهان، بلکه ایران، سی و سه پل اصفهان است. این پل بر روی زاینده رود احداث شده و به پل الله وردی خان نیز شهرت دارد. استاد حسین بنا اصفهانی معمار این پل تاریخی بوده که با معماری باشکوهی ساخت آن را انجام داده است.

سی و سه پل که باهدف ارتباط بین خیابان چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بنا شد، در روزگاران گذشته میزبان مراسمات و جشن‌های مختلفی هم بوده است. همچنین در حال حاضر از جمله پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌رود.

پل خواجو

isfahan 10 jpg

در کنار پل سی و سه پل، پل خواجو اصفهان از دیگر پل‌های تاریخی نصف جهان بوده که بر روی زاینده رود قرار دارد. این پل تاریخی که در سال ۱۰۶۰ و در دوره صفویه بنا شد با تزئینات فوق‌العاده‌اش، معماری و کاشی کاری‌های خاص، از بنا‌های مشهور تاریخی می‌باشد. بازدیدکنندگان می‌توانند شاهکار‌های معماری ایرانی- اسلامی را در این پل مشاهده کنند.

بسیاری از جهانگردان و گردشگران با دیدن این پل تاریخی شگفت‌زده خواهند شد. با این معماری شگفت‌انگیز پل خواجوی اصفهان، آن را می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان برشمرد. به همین خاطر چنانچه به اصفهان سفر کردید، از پل خواجو اصفهان حتما دیدن کنید.

کلیسا وانک

isfahan 17 jpg

موزه کلیسای وانک شهرستان اصفهان از قدمتی بیشتر از یک قرن برخوردار است. در اتاقی از این بنا تاریخی کتب نگهداری می‌شوند. خوب است بدانید در موزه کلیسای وانک، بخش‌هایی جهت نمایش کتاب با نسخه‌های مختلف، آثار فلزی، تابلو‌های گچبری و نقاشی، آثار چوبی، ظروف چینی و سفالی و … وجود دارد. از این رو چنانچه برای سفر، اصفهان را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اید و به ‌اشیا و آثار تاریخی علاقه‌مندید، حتما از موزه کلیسای وانک دیدن کنید.

مسجد جامع اصفهان

isfahan 5 jpg

از جمله اصلی‌ترین بنا‌های مذهبی ایران مسجد جامع عتیق اصفهان بوده که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود. این بنا از جمله ساخته‌های دوران سلجوقیان است و دارای معماری اصیل ایرانی می‌باشد. این مسجد زیبا متشکل از بخش‌های متعددی نظیر گنبد، ایوان، شبستان، سنگاب و… بوده است. شما می‌توانید در کنار انجام فریضه نما، از جاذبه‌های این بنای مذهبی و تاریخی در شهر اصفهان بازدید نمایید.

کاخ چهلستون

نقاشی های زیبا داخل کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهل ستون از جمله مکان‌ها تاریخی و دیدنی در اصفهان بوده که در نزدیکی میدان نقش جهان و نزدیک به هتل شیخ بهایی اصفهان واقع شده است. باغ چهل ستون که در دوران صفویه احداث شده از نمونه باغ‌های سلطنتی می‌باشد.

از دیگر نام‌هایی که این باغ دارد باغ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون است. چهل ستون در خیابان استانداری احداث شده و با انعکاس تصویر 20ستون در آب مفهوم کاخ چهل ستون را می‌دهد.

موزه های معروف اصفهان

1683365460 271 اصفهان

موزه کاخ چهلستون دومین موزه ایران از منظر قدمت

موزه های اصفهان نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. موزه هنرهای تزئینی یا رکیب خانه، موزه هنرهای معاصر و موزه تاریخ طبیعی تنها گوشه ای از موزه های شهر اصفهان است. موزه چهلستون، موزه کلیسای وانک، موزه موسیقی و خانه مشروطیت از دیگر موزه های مشهور شهر اصفهان است. موزه عصار خانه شاهی و باغ موزه پروانه ها نیز از جالب ترین موزه های شهر اصفهان برای بازدید است.

موزه چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون از جمله باغ‌های سلطنتی است که قدمتی از دوره صفوی در شهر اصفهان دارد و با نام باغ موزه چهلستون شناخته می‌شود. این باغ را می‌توان بخش کوچکی از باغ وسیعی به نام جهان‌نما معرفی کرد که شاه عباس اول در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را با احداث کوشکی بنا نمود. از این بنا طی مراسم و جشن‌ها، جهت پذیرایی از میهمانان دربار شاه استفاده می‌شد.

در ادامه با روی کار آمدن شاه‌ عباس دوم، تالارها و ایوان‌هایی نظیر تالار ۱۸ ستون، تالار آینه، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، آینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها، ایوان‌های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تزیینات نقاشی (از وقايع تاريخی دوره‌های مختلف)، عمارت چهلستون توسعه داده‌ شد. در سفر به اصفهان بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان، مجموعه چهلستون

ساعت کار: همه‌روزه ۹ تا یک ساعت قبل از اذان مغرب (به‌غیر از ایام سوگواری)

موزه موسیقی

isfahan 27 jpg

از جدیدترین موزه های اصفهان است که از آذرماه ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرد، موزه موسیقی است که در محله قدیمی جلفا قرار دارد. این موزه را می‌توان از جمله موزه‌های خصوصی برتر کشور معرفی کرد که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

تقریبا ۳۰۰ ساز ملی، محلی و خارجی در موزه موسیقی اصفهان در معرض نمایش قرار دارد. موزه موسیقی متشکل از بخش‌های مختلفی است که عبارتنداز سرای سرآهنگان، موسیقی سرا، تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، عکاسخانه و کارگاه سازسازی. بازدید از آن را به افراد علاقه‌مند به موسیقی پیشنهاد می‌دهیم. خوب است بدانید از این موزه کوچک با عنوان «نامه عاشقانه‌ای به میراث غنی موسیقایی ایران» نیز یاد شده است.

موزه موسیقی اصفهان توانست دو جایزه را کسب نماید که یکی از آن‌ها از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) برای بهترین موزه خصوصی ایران بود. از سازهای گوناگون به نمایش درآمده در این موزه باید به ساز قیچک، دف، سه تار، چنگ، تار، رباب، بربط، نی، قانون، کمانچه، تنبک و سنتور اشاره داشت. کافی‌شاپ، فروشگاه فروش محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی ایرانی، راهنمای حرفه‌ای و مجرب و پخش صوتی و تصویری نواختن سازهای مختلف موسیقی از امکانات موزه موسیقی اصفهان هستند.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴

ساعت کار: همه‌روزه ۹ تا ۲۱ (به‌غیر از ایام سوگواری)

خانه مشروطیت

isfahan 20 jpg

خانه مشروطیت از پرطرفدارترین موزه های اصفهان به شمار می‌آید. این بنا به محمدتقی رازی تعلق داشته و تصاویری از دوره مشروطه در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. خانه مشروطیت متشکل از دو شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق است.

انواع گچبری‌ها، قدمتی که خانه دارد، نقاشی‌های دیواری و تزیینات زیبای دیگر ساختمان از جمله جذابیت‌های خانه مشروطیت می‌باشند. تمام این موارد توانسته توجه بازدیدکنندگان را به این موزه جلب کند. بازدید از این موزه را به افراد علاقه‌مند به تاریخ معاصر، هنر و معماری و علم سیاست پیشنهاد می‌دهیم.

در گذشته خانه مشروطیت اصفهان مکانی بود جهت برگزاری جلسات بین علما، مشروطه‌خواهان، روشنفکران و مردان سیاسی اصفهان و برای مشورت و هم‌فکری. در این موزه این امکان را دارید تا  عکس‌ها، ماکت‌های بسیار طبیعی را مشاهده کرده و با خواندن مستندات پی به تفکرات مشروطه‌خواهان ببرید.

آدرس: اصفهان، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (کوچه مقصود بیک)

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه، 8 تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه، 8 تا ۱۴.

غذاهای سنتی اصفهان

1683365459 22 اصفهان

بریانی مشهورترین غذای سنتی اصفهان

بریانی اصفهان بدون شک مشهورترین غذای سنتی اصفهان است. اما غذاهای سنتی اصفهان از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. پلو ماش و قمری، به پلو، خورشت ماست و کاله جوش اصفهانی از دیگر غذاهای سنتی اصفهان است. یخنی لوبیا، حلیم گوشت و عدس، حلیم بادمجان و قیمه ریزه اصفهانی نیز از خوشمزه ترین غذاهای سنتی اصفهان است. به این لیست شله بریان با زیره و دوغ و گوشفیل را نیز اضافه کنید.

 بریونی یا بریانی

از غذا‌های خوشمزه و بی‌نظیر شهر اصفهان، بریونی بوده که ترکیبیست از گوشت و جگر سفید گوسفند و ادویه‌های متنوع. این غذا از نظر شکل ظاهری همچون همبرگر است.

خورش ماست

isfahan 11 jpg

این غذای سنتی براساس شرایط زیستی در هر منطقه اصفهان پخته می‌شود. خورش ماست را از ترکیب گوشت گردن گوسفند، خلال پسته و بادام، ماست، گلاب، زعفران، زرشک و ادویه‌های مختلف درست می‌کنند. این غذا همچون حلیم است.

آش شله قلمکار

isfahan 7 jpg

این غذا که آش سنتی شهر اصفهان بوده ترکیبیست از گوشت، ماش، پیاز، نخود، برنج، سبزی تره و ادویه جات. آش شله قلمکار را برای فصل سرد سال پیشنهاد می‌دهند.

گوش فیل و دوغ

isfahan 1 jpg

از دیگر غذاهای معروف شهر اصفهان، گوش فیل و دوغ بوده که از زولبیا و بامیه درست شده و به شکل گوش فیل است.

مراکز تفریحی اصفهان

اصلی ترین مرکز تفریحی شهر اصفهان پارک جنگلی ناژوان است. تله سیژ، باغ پرندگان، باغ پروانه ها، باغ خزندگان، آلاچیق و شهربازی تنها برخی از امکانات این بوستان است. بولینگ و کارتینگ پردیس، تله کابین کوه صفه، آکواریوم ناژوان و شهربازی بزرگ شهر رویاها از دیگر مراکز تفریحی شهر اصفهان است.
کوه صفه با نام بام اصفهان نیز شناخته می شود و یکی از محبوب ترین نقاط شهر اصفهان است. مرکز خرید سیتی سنتر و محله جلفا نیز از دیگر مراکز تفریحی مشهور اصفهان در بین جوانان است.

پارک های اصفهان

1683365460 296 اصفهان

باغ گل ها اصفهان فرصت آشنایی با گونه های مختلف گل و گیاه

اصفهان در کنار طبیعت کویری خود مملو از پارک های سرسبز است. در حاشیه زاینده رود و در حد فاصل پل خواجو پارک های متعددی قرار دارند. پارک مشتاق در کنار پارک ایثارگران و پارک ملت از جمله پارک های واقع در ساحل زاینده رود است. باغ گل ها نیز یکی دیگر از سرسبزترین پارک های تفریحی شهر اصفهان است. پارک مرداویچ، پارک کوه صفه و پارک غدیر نیز از دیگر پارک های شهر اصفهان است.

پارک های اصفهان برای چادر زدن

باغ فدک

isfahan 15 jpg

در سفر به اصفهان حتما از باغ های آن بازدید کنید. باغ فدک اصفهان که در سال در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد، مکانی تفریحی بوده که در بلوار آزادگان قرار دارد. این باغ بسیار بزرگ وسعتش تقریبا ۸۵ هکتار است. این باغ بسیار زیبا از امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری نظیر زمین بازی کودکان، زمین اسکیت، زمین ورزشی و کتابخانه برخوردار می باشد.

باغ فدک محلی مناسب برای اسکان مسافرانی که قصد چادر زدن دارند می‌باشد. از جاذبه‌های زیبایی که باغ فدک از آن برخوردار بوده، وجود یک دریاچه مصنوعی در وسط آن است. شما می‌توانید با قایق‌های پدالی روی آن رفته و از چشم‌انداز زیبای اطراف دریاچه بهره‌مند گردید. باغ فدک دارای درختان و پوشش گیاهی بسیار زیادی است که باعث شده تا هوای آنجا متعادل و خنک شود.

آدرس: اصفهان، انتهای خیابان کاوه، بلوار فرزانگان، روبروی تاکسیرانی، باغ فدک.

زمان بازدید: همه روزه و در تمام بیست و چهار ساعت شبانه‌روز این امکان فراهم است تا از این باغ بازدید نمایید.

پارک های اصفهان برای عکاسی

پارک مشتاق

isfahan 3 jpg

این پارک از محدوده پل خواجو شروع شده و تا پل شهرستان ادامه می‌یابد. بوستان مشتاق در دسته جدیدترین پارک‌های نصف جهان قرار می‌گیرد. با این حال زیبایی و امکانات عالی که پارک دارد، باعث شده تا به یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها جهت پیاده‌روی و پیک نیک تبدیل شود.

چمن‌کاری‌های زیبای این پارک به محیط طراوت تازه‌ای بخشیده است. همچنین با توجه به وجود آب رودخانه، شاهد نوازش خنکای دلپذیر این بوستان خواهید بود. پارک مشتاق از پارک‌های قشنگ اصفهان است که دارای لوکیشن‌های بسیار جذابی برای عکاسی می‌باشد.

آدرس: اصفهان – میدان بزرگمهر – خیابان مشتاق – بعد ازخیابان عبدالله انصاری – حاشیه زاینده رود.

زمان بازدید: همه روزه و در تمام بیست و چهار ساعت شبانه‌روز این امکان فراهم است تا از این پارک بازدید نمایید.

پارک های اصفهان با شهربازی

مجموعه بازی ناژوان

isfahan 26 jpg

چنانچه در بخش جنوب غرب اصفهان اقامت دارید یا در این منطقه هتلی را رزرو کرده‌اید، می‌توانید برای تفریح به مجموعه بازی ناژوان سر بزنید. این مجموعه را در فاصله اندکی از زاینده‌رود و در پارک جنگلی ناژوان پیدا می‌کنید.

ناژوان یک پارک جنگلی بزرگ بوده که دارای قایقرانی، جاده پیاده‌روی، شهربازی، پیست کارتینگ، پارک آبی، پارک جنگلی، باغ پرندگان و خزندگان، زمین بسکتبال و بدمینتون و آکواریوم نیزهست.

آدرس: ناژوان، بزرگراه حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان.

زمان بازدید: این مجموعه بازی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۱

تفریحات اصفهان

پارک آبی آبسار

isfahan 14 jpg

از جمله تفریحات هیجان‌انگیز در سفرها، تفریحات آبی است. بدون شک لحظاتی که در پارک آبی سپری می‌شوند، بسیار خوشایند می‌باشد. بعید است که در پارک آبی و با آب بازی حوصله‌تان سر رود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم پارک آبی آبسار را در سفر به اصفهان حتما در نظر داشته باشید. پارک آبی آبسار از جمله مجهزترین پارک‌های آبی بوده که تفریحات مختلفی در آن وجود دارد.

آدرس: اصفهان، سپاهان شهر، بلوار شاهد.

  • سانس پارک آبی آقایان: شنبه‌ها از ساعت ۱۸ الی ۲۴، دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۴ الی ۲۴ و جمعه‌ها از ساعت ۱۰ الی ۲۴.
  • سانس پارک آبی بانوان: یکشنبه و سه شنبه ها از ساعت ۱۴ الی ۲۴ و پنجشنبه ها از ۱۰ الی ۲۴.
  • سانس استخر آقایان: روزهای زوج از ساعت ۲۰ تا ۲۴ و روزهای فرد از ۱۴ تا ۲۴. جمعه ها از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۴.
  • سانس استخر بانوان: روزهای زوج از ساعت ۹ تا ۱۹ و جمعه ها از ۹ تا ۱۵:۳۰.
معرفی هتل گلستانگوه خوانسار - اقامتگاهی بی نظیر در شهر لاله های واژگون
ادامه مطلب

کارتینگ پارسا

از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی که در بین جوانان بسیار محبوب است همین کارتینگ می‌باشد. اگر در اصفهان هوس کارتینگ سواری کردید، کارتینگ پارسا را پیشنهاد می‌دهیم. چنانچه اولین بارتان است، اصلا نگران نباشید. در این پیست آموزش‌های لازم به‌صورت رایگان به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد.

آدرس: اصفهان، سه راه حکیم نظامی، ورزشگاه ۲۲ بهمن.

ساعات کار: همه‌ روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱ بعد از ظهر و ۵ بعد از ظهر تا ۱۲ شب.

تله سیژ

isfahan 22 jpg

تله سیژ اصفهان دارای ۲۴ متر ارتفاع است و از جمله تفریحات هیجان انگیزی محسوب می‌شود که امکان مشاهده طبیعت سبز شهر را از آن ارتفاع برای شما دارد. تله سیژ را در جاده الفت اصفهان پیدا خواهید کرد که از جمله تفریحات جذاب و مناسب برای عکس گرفتن است. هرچند تله سیژ شباهت هایی به تله کابین دارد، با این حال به جای اتاقک، متشکل از ۶۰ صندلی سه نفره ایمن می‌باشد.

آدرس: اصفهان، جاده الفت.

ساعات کار: هر روز از ۱۰ صبح تا غروب آفتاب.

طبیعت اصفهان

اگر برای طبیعت گردی اصفهان را انتخاب کرده اید، طبیعت اصفهان گزینه های متفاوتی را پیش روی شما قرار خواهد داد. پارک ملی کلاه قاضی یکی از مشهورتری جاذبه های طبیعی اطراف اصفهان است. این پارک ملی چهره کویری اصفهان را به نمایش می گذارد. کوه صفه در نزدیکی اصفهان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اصفهان است. این کوه سرسبز و زیبا با 2257 متر ارتفاع در جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
پارک جنگلی ناژوان اما چهره متفاوتی از اصفهان را به نمایش می گذارد. این بوستان سرسبز و زیبا در مجاورت زاینده رود قرار دارد. بوستان ناژوان مملو از درختان کهنسال و تفریحات مدرن و امروزی است.

مراکز خرید و بازارهای اصفهان

از مشهورترین مراکز خرید اصفهان می توان به بازار بزرگ اصفهان و بازار قیصریه اشاره کرد. این دو بازار تاریخی مکان مناسبی برای خرید سوغات اصفهان هستند. بازار نقش جهان، بازار سپاهان، بازار حکیم و بازار هنر اصفهان نیز دیگر گزینه های پیش روی مسافرین برای خرید از اصفهان است.
بازار نقش جهان یکی از بهترین مکان های برای خرید سوغات و صنایع دستی اصفهان است. مجتمع تجاری گلدیس، مجتمع تجاری نوژان، مجتمع تجاری اوسان، مرکز خرید جلفا و مرکز خرید مارتین نیز تنها بخشی از مراکز خرید مدرن شهر اصفهان است. مرکز خرید پارک و سیتی سنتر نیز از مشهورترین و محبوب ترین مراکز خرید شهر اصفهان است. سیتی سنتر همچنین چهارمین مرکز خرید بزرگ جهان است.

 مراکز خرید اصفهان چهارباغ عباسی

مجتمع تجاری چهارباغ که در ۸ طبقه و با مساحت کلی زمین ۲۳۵۷ متر مربع بنا شده است در خیابان زیبا و تاریخی چهارباغ اصفهان قرار دارد. از لحاظ معماری این مجتمع دارای ظاهری بسیار مدرن و لوکس بوده که با فرهنگ شهر اصفهان نیز هماهنگ است. قوس‌های زیبایی که در ورودی این مرکز خرید وجود دارد، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید.

انواع مغازه‌ها در این مرکز خرید عبارتنداز پوشاک بزرگسال و کودک، سیسمونی کودک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، طلا و جواهر. شما انواع کالاهای مورد نیاز خود را می‌توانید از برندهای ایرانی و خارجی در این مجتمع تجاری خریداری کنید. قیمتی که اجناس دارند با توجه به کیفیت آن‌ها مناسب می‌باشد.

مراکز خرید اصفهان با قیمت مناسب

isfahan 24 jpg

اکثر گردشگران این شهر بخشی از سفر خود به‌طور عمده به خرید و گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای سنتی اختصاص داده‌اند. به عبارتی مراکز خرید اصفهان نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آید.

تعدادی از مراکز خرید اصفهان که قیمت مناسب هم دارند شامل مرکز خرید پارلمان، مرکز خرید نگین، مرکز خرید نوژان، مرکز خرید آزادی، مرکز خرید گلدیس، مرکز خرید کاویان، مرکز خرید جشنواره، مرکز خرید مریم، مرکز خرید عالی قاپو، مرکز خرید پنج طبقه، مرکز خرید افتخار، بازار سپاهان، فروشگاه دنیل تیسو، پاساژ ایفل، پاساژ تخت جمشید و پاساژ جعفری می‌شود.

صنایع دستی و سوغات اصفهان

1683365459 833 اصفهان

تنوع بالای صنایع دستی اصفهان

اصفهان یکی از قطب های هنر ایران است. این شهر مملو از صنایع دستی و سوغات های خوش آب و رنگ است. از مشهورترین سوغات اصفهان می توان به خاتم کاری، میناکاری، منبت کاری، قلمزنی و مینیاتور اشاره کرد. گره چینی، قلمدان سازی، مسگری، سفالگری، کاشی کاری و قالی بافی نیز از دیگر صنایع دستی اصفهان است.

پارچه قلمکار، زری و مخمل بافی و فیروزه کوبی نیز از دیگر هنرهای رایج در اصفهان است. شیرینی برنجی، گز، نبات، پولکی، برشتوک، سوهان عسلی و جوز قندی نیز از جمله شیرینی های مشهور اصفهان است.

سوغاتی های اصفهان

اصفهان شهری است با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، در نتیجه سوغات های منحصر به فرد و متنوعی دارد که می‌تواند به عنوان یادگاری در سفر به اصفهان به استفاده بیاید. برخی از سوغات‌های معروف اصفهان به شرح زیر است:

گز

گز از اصلی ترین، معروف ترین و خوشمزه ترین سوغات خوراکی اصفهان بوده که شیرینی بسیار لذیذی داشته و انواع مختلفی از آن وجود دارد. باتوجه به میزان مغز پسته و یا مغزیجات دیگری که در آن استفاده شده دسته بندی می‌شود و این بسته‌بندی نشان‌دهنده میزان مغز به کار رفته در گز است.

پولکی

سوغات اصفهان که از طعمی فوق العاده برخوردار بوده و در بین مسافران نیز معروف می‌باشد پولکی است. پولکی سبک و براق بوده و مردم علاقه‌مندند تا آن را در کنار چای صرف کنند.

جوز قندی

جوز قندی از جمله گران‌ترین سوغات خوراکی اصفهان می‌باشد. در تهیه آن از میوه محلی به نام آلاگ که نوعی هلو می‌باشد و دارای طعمی ترش و شیرین است، استفاده می‌گردد.

شیرینی برشتوک

برشتوک در شهرهای مختلف ایران دارای اسامی گوناگونی می‌باشد. با این حال شیرینی برشتوک اصفهان به خاطر مهارت در طبخ و مواد اولیه باکیفیت از جمله سوغاتی‌های خوشمزه اصفهان است.

فیروزه کوبی

در این صنعت هنری خاص، تکه‌های کوچک فیروزه به شکل موزاییکی بر روی سطوح فلزی قرار دارند و به شی زیبایی خاصی می‌بخشد.

قلم کاری

قلم کاری هنر چاپ برروی پارچه می‌باشد. در این هنر طرح‌ها را توسط مهرهای چوبی بزرگ که به اندازه کف دست هستند، روی پارچه‌های گوناگون نظیر کتان و بوم چاپ می‌کنند.

فرش دستباف اصفهان

فرش دستباف اصفهان، گران قیمت بوده و از جمله ارزشمندترین سوغات صنایع دستی اصفهان به شمار می‌آید. این فرش‌های نفیس ایرانی هرچند گران هستند با این حال بی‌نهایت زیبا می‌باشند. در قالی ایرانی و جهانی هنر بافندگان اصفهانی متمایز است.

رستوران های اصفهان

1683365460 676 اصفهان

رستوران جارچی باشی در حمام جارچی باشی

در هر گوشه و کناری از شهر اصفهان می توانید یک رستوران خوب و خوشنام پیدا کنید. رستوران های سنتی بخش اعظمی از رستوران های اصفهان را تشکیل می دهند. رستوران جارچی باشی، بریانی اعظم، سفره خانه شیدرخ، رستوران شهرزاد، رستوران ترنج و رستوران آشتی از جمله مشهوترین رستوران های سنتی اصفهان است.
رستوران گردان هتل آسمان، رستوران ملل زینو، رستوران ایتالیایی نیوشا و رستوران هرمس، از رستوران های مشهور و مدرن شهر اصفهان است. رستوران جم نشین و رستوران شاندیز صفه، رستوران طهران و فود کورت سیتی سنتر تنها بخشی دیگر از رستوران های اصفهان است.

رستوران های سنتی اصفهان

رستوران باغ شهر اصفهان

چنانچه از آن دست از آدم‌هایی هستید که می‌خواهید در یک محیطی با فضایی دلباز و بزرگ، طعم خاص غذاهای ایرانی و محلی را بچشید حتما به رستوران باغ شهر بروید. این رستوران متشکل از فضایی 2 هزار متری بوده که از چشم‌اندازی دیدنی و بی‌نظیر برخوردار است. رستوران را در محیطی باز در قلب شهر اصفهان پیدا خواهید کرد.

رستوران باغ شهر دارای یک حیاط بسیار بزرگ پر از تخت‌های VIP، آلاچیق‌های سنتی زیبا و سکوهای VIP بوده که در اطراف آن درختان و محیطی سرسبز قرار گرفته‌اند. هرچند فضای داخلی این رستوران همچون فضای بیرونی آن، زیبا و چشم‌نواز است اما دارای معماری زیبا و شکیلی نیز بوده که دکوراسیون آن هم بسیار مدرن است. علاوه بر غذاهای ایرانی، در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای دریایی و بین‌المللی را با قیمت و کیفیت عالی میل کنید.

آدرس: ایران، اصفهان، خیابان چهار باغ. عباسی، رو به روی خیابان شیخ بهایی، پشت بام سرای هشت بهشت، ورودی پنجم، رستوران باغ شهر

رستوران ترنج اصفهان

از بهترین رستوران‌های اصفهان که معماری سنتی آن زبانزد است و در اختیار مشتریان خود خوراک‌های ایرانی خوش‌مزه را قرار می‌دهد، کافه رستوران ترنج اصفهان می‌باشد. در سال ۱۳۹۴  این رستوران در محله باصفا و زیبای جلفا فعالیت خود را شروع کرد و امروزه میزبان اکثر مردم از سراسر ایران است.

این رستوران در خانه هوانس، که آن را با نام خانه ترنج نیز می‌شناسند قرار گرفته و همین امر به اهمیت رستوران اضافه کرده است. این خانه با معماری منحصربه‌فرد و چشم‌نوازش توجه همگان را به خود جلب می‌کند. بطورکلی برای انتخاب بهترین رستوران، به خوراک‌های آن دقت کنید و در مرحله بعد به مکان و ویژگی‌های ظاهری آن توجه داشته باشید.

آدرس: خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس

رستوران آرک

از آنجایی که فضای این کافه رستوران، بسیار زیباست، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان شناخته می‌شود. این امکان را دارید تا از فضای داخلی این کافه رستوران بهره‌مند گردید و نیز یکی از میزهای حیاط آن را برگزینید.

از جمله غذاهای محبوب این مکان کشک و بادمجان، پیتزا، آلبالو پلو با گوشت قلقلی، ساندویچ و کباب تابه‌ای می‌باشند. میل یک قهوه با عطر و طعم خوش، آن هم پشت میزهای حیاط کافه رستوران آرک، در یکی از روزهای بهاری، بدون شک سفرتان را دلچسب‌تر می‌کند.

آدرس: محله جلفا، خیابان کلیسا، مقابل ضلع خروجی کلیسا وانک

بهترین رستوران ها اصفهان با موسیقی زنده

رستوران مشاهیر اصفهان

رستوران مشاهیر اصفهان از بهترین رستوران‌های شهر بوده که با داشتن کادری حرفه‌ای و غذاهایی با کیفیت بالا میزبان میهمانانش است. همچنین داشتن فضا و دکور خاص در بین اکثر گردشگران محبوبیت این رستوران را دو چندان کرده است.

خوردن یک وعده غذا در بخش سنتی رستوران با شنیدن موسیقی زنده تداعی کننده خاطرات خوشی برای میهمانان می‌باشد. بخش کافه رستوران از چشم اندازی بسیار زیبا به باغات ناژوان و آتشکده برخوردار است است.

آدرس: اصفهان، بلوار آتشگاه، ابتداى بلوار امام شهر درچه

رستوران همدم السلطنه

این رستوران در خانه ۱۶۰ ساله همدم السلطنه دختر امیرکبیر افتتاح شد. در سفر به اصفهان این رستوران را فراموش نکنید. رستوران همدم السلطنه با معماری زیبای خانه به همراه شمعدانی‌هایش در اطراف حال و هوای بسیار زیبا و دوست داشتنی را بوجود آورده است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و سنتی را سفارش داده و در شب‌هایی نیز از موسیقی زنده لذت ببرید.

آدرس: انتهای خیابان حافظ ، کوچه شماره ۳

رستوران جارچی باشی

در دوره صفویه رستوران جارچی باشی یک حمام عمومی بوده است. امروزه این حمام با حفظ ساختار قدیمی مورد بازسازی قرار گرفت و به سبک قدیم به یک رستوران زیبا تبدیل شد. به همین خاطر توانست در ردیف زیباترین رستوران‌ها قرار گیرد.

دیوارها و فضای فعلی رستوران دارای جزئیات و تزئینات ظریف دوران گذشته بوده و همه غذاهای موجود در رستوران از کیفیت عالی برخوردار می‌باشند. بدون شک سفارش خورش ماست اصفهانی در این رستوران یک تجربه فراموش نشدنی برایتان خواهد بود. این طعم بی‌نظیر در کنار زیبایی وجود موسیقی سنتی زنده لحظاتتان را پر از حس‌وحال خوب می‌کند.

آدرس: خیابان سپه – خیابان حکیم – کوچه هفتم یا کوچه باغ قلندرها، مجموعه تاریخی و اقامتی ملک سلطان جارچی باشی

رستوران های لاکچری اصفهان

رستوران نقش جهان اصفهان

این رستوران جایی است که از خوردن غذاهای خوش طعم و بی‌نظیرش در سفره‌خانه سنتی‌ تا چشم‌اندازه بی‌نظیر پنجره‌های قدیمی‌اش، یک تجربه خاص و شیرین را به شما هدیه می‌دهد.

به این رستوران که در میدان نقش جهان قرار دارد، می‌توانید پس از بازدید از نقش جهان، جهت صرف یک وعده خوشمزه سر بزنید. این رستوران به خاطر محبوب بودن بسیار شلوغ است. به همین خاطر کمتر زمانی به جز شب‌ها را در آن جا خواهید یافت که خلوت باشد.

آدرس رستوران نقش جهان: میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف‌الله، سرای هنرمندان اسپادانا

رستوران شهرزاد اصفهان

چنانچه از مردم اصفهان، سراغ قدیمی‌ترین و بهترین رستوران‌های اصفهان را بگیرید، به شما رستوران شهرزاد را پیشنهاد می‌دهند. این رستوران که دارای طراحی زیبایی با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و نقش‌ و نگار قجری است، در چهارباغ عباسی واقع شده و ازجمله رستوران‌های پرطرفدار و باکیفیت اصفهان به شمار می‌آید.

حتما زمانی که هتل قاپو اصفهان را برای اقامت انتخاب کرده‌اید و یا از زاینده رود بازدید کرده اید، این رستوران را فراموش نکنید چرا که فاصله بسیار کمی از شما دارد. پیشنهاد ما به شما سفارش یک باقالی پلو با ماهیچه یا زرشک پلو با مرغ ویژه شهرزاد است.

آدرس رستوران شهرزاد: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد

رستوران هرمس اصفهان

اگر هوس خوردن غذاهای فست‌فودی را کرده‌اید، حتما یک پیتزای ایتالیایی با طعم مخصوص را در رستوران هرمس اصفهان تجربه کنید. استیک‌های آبدار و ساندویچ‌های لذیذ و پیتزاهای کش‌دار به همراه دیزاین مدرن و لاکچری این رستوران، طرفداران غذاهای فست‌فودی و و عاشقان پیتزا را به اینجا می‌کشاند.

چنانچه علاقه‌مندید پس از یک روز گشت‌ و گذار در اصفهان با یک قهوه حالتان جا بیاید، به هرمس کافه، اعتماد کنید. رستوران هرمس دارای چندین شعبه در سراسر اصفهان است.

آبشارآب ملخ سمیرم، پدیده ای شگفت انگیز
ادامه مطلب

کافی شاپ های اصفهان

isfahan 13 jpg

کافی شاپ های اصفهان برای صبحانه

کافه شمعدونی اصفهان

یکی از بهترین کافه‌هایی که برای برگزاری تولد دوستان و یا صرف صبحانه پیشنهاد می‌دهیم کافه شمعدونی است. این کافه رو باز بوده و از جمله با کیفیت‌ترین کافه‌های این شهر می‌باشد. شایان ذکر است کافه شمعدونی منوی بیرون بر نیز داشته و انواع غذاهای ایرانی، سینی کباب، کباب، غذاهای دریایی، اسپرسو بار، ماکتل بار، چای و دمنوش، اسموتی، آیس کریم، نوشیدنی گرم، پیتزا ایتالیایی، نوشیدنی سرد کافئین دار، کیک و دسر، شیک، میان وعده را ارائه می‌دهد.

نشانی: چهارباغ بالا، ابتدای خیابان میر

کافی شاپ های اصفهان برای تولد

کافه فدک

کافه فدک اصفهان از کافه‌های محبوب شهر اصفهان است. کافه فدک در شهر اصفهان با استقبال فراوان مشتریان خود روبرو می‌باشد. این کافه با طراحی زیبا و مدرن، فضایی دل‌پذیر و راحت را برای میهمانان خود فراهم می‌کند. منوی گوناگون و متنوع فدک، انواع غذاهای خوشمزه و با کیفیتی را ارائه می‌دهد که شما را به سفری متفاوت در دنیای طعم و رنگ دعوت می‌کند.

همچنین، کیفیت بالا و تازگی مواد اولیه مورد استفاده در غذاها و نوشیدنی‌ها، نکته قابل توجه دیگری در کافه فدک است. محیط دوستانه و خدمات حرفه‌ای کارکنان این رستوران، برای تجربه‌ای لذت بخش و خاطره‌انگیز در کافه فدک اصفهان، اساسی است.

آدرس:  اصفهان، هزار جریب

کافی شاپ های اصفهان با قیمت مناسب

کافه آنی محله جلفا

محله جلفای اصفهان که اکثرا اهالی ارمنی در این بخش ساکن هستند کافه‌های شناخته شده زیادی دارد که یکی از آن‌ها، کافی آنی است. این کافه از کافه‌های قدیمی و شناخته شده اصفهان به شمار می‌آيد.

کافه آنی فضایی دنج و صمیمی دارد که به خاطر دسرها و کیک‌های لذیذش، قهوه‌های خوش عطر و بستی‌های متنوع معروف شده است. کافه آنی با چیدمان دلنشین و با دیوارهای آجری، صندلی‌های چوبی و سنگفرش‌های قهوه‌ای توانسته رضایت مشتریانش را جلب کند.

آدرس: اصفهان، خیابان نظر میانی، کوچه کلیسای وانک، کوچه جلفا، کافه آنی

هتل های اصفهان

1683365460 448 اصفهان

هتل عباسی اصفهان کهن ترین هتل جهان

اصفهان به سبب حجم بالای حضور گردشگران مملو از هتل های متنوع است. هتل عباسی اصفهان و هتل پارسیان کوثر اصفهان دو هتل پنج ستاره محبوب شهر اصفهان هستند. هتل عالی قاپو اصفهان، هتل پیروزی اصفهان و هتل خواجو اصفهان نیز به انتخاب مهمانان در ردیف برترین هتل های اصفهان قرار دارند. هتل سفیر اصفهان، هتل آسمان اصفهان و هتل زهره اصفهان از دیگر هتل های محبوب شهر اصفهان است. اگر قصد اقامت در اقامتگاه های بوم گردی اصفهان را دارید اقامتگاه سنتی کریاس اصفهان یکی از بهترین گزینه ها است.

هتل پارسیان کوثر اصفهان

isfahan 4 jpg

در سال ۱۳۴۷ هتل پارسیان كوثر اصفهان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع و در کنار رودخانه هميشه زنده زاينده رود و پل تاريخي سي و سه پل افتتاح شد. در ابتدا این هتل با داشتن ۱۳۰ اتاق با نام هتل شرايتون تحت نظر هتل‌های زنجيره‌ای شرايتون فعالیتش را شروع کرد.

پس از حدود يك سال نام هتل، به هتل كوروش تغيير یافت. این هتل تحت نظارت گروه هتل‌های شرايتون با همین نام فعاليتش را ادامه داد. هتل کوثر متشکل از انواع رستوران‌های سنتی و مدرن بوده که ارائه‌دهنده انواع سبک غذاهای سنتی، ایرانی و ایتالیایی در فضای داخلی هتل و محوطه باغ است. علاوه‌بر این امکاناتی شامل استخر، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و.. توانسته رضایت حداکثری مهمانان هتل کوثر را جلب نماید.

آدرس: اصفهان، بلوار ملت، مقابل سی و سه پل

هتل آرماندیس اصفهان

isfahan 8 jpg

هتل چهار ستاره آرماندیس اصفهان را در سفر به اصفهان به شما پیشنهاد می‌دهیم. این هتل در قلب شهر زیبا و تاریخی اصفهان، واقع شده و از جمله هتل‌های تازه تاسیس است که در سال ۱۴۰۱ شروع به فعالیت نمود.

ساختمان هتل در ۱۱ طبقه بنا و متشکل از ۷۴ باب واحد اقامتی است که امکانات رفاهی مناسبی را ارائه می‌دهد. موقعیت مکانی مناسب هتل به دسترسی مطلوب مسافران به اماکن دیدنی اصفهان کمک کرده است. پرسنل مجرب و آموزش دیده هتل آرماندیس اصفهان برای آن که میهمانان اقامتی دلنشین و خاطره انگیز داشته باشند تلاش می‌کنند.

آدرس: اصفهان، خیابان کاوه، نبش کوچه ۱۸

هتل آسمان اصفهان

isfahan 9 jpg

در زمینی به مساحت ۹۰۰۰ مترمربع هتل چهار ستاره آسمان در يكی از بهترین نقاط شهر تاریخی اصفهان با ۱۳ طبقه در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد. هتل آسمان اصفهان مطابق با آخرین استانداردهای روز اروپا بنا شده است و به عنوان اولین و تنها دارنده رستوران گردان نصف جهان شناخته می‌شود.

این هتل خوشبختانه دارای دسترسی مطلوب به مراکز تجاری، تفریحی و بناهای تاریخی و معروف شهر است. هتل با ارائه امکانات کامل رفاهی و اقامتی و دارا بودن نمای دل انگیز رودخانه توانسته برای میهمانان لحظاتی دلچسب و خاطره انگیز را فراهم کرده و به خوبی پذیرای آنان باشد.

آدرس: اصفهان، خيابان شهید مرتضی مطهری، مقابل پل فلزی

هتل زهره اصفهان

isfahan 21 jpg

هتل سه ستاره زهره که در سال ۱۳۸۴ واقع در مرکز شهر اصفهان شروع به کار کرد در سال ۱۳۹۷ با هدف بالا بردن سطح کیفی خدمات بازسازی شد. این هتل با مساحت ۶۰۰ مترمربع در ۱۰ طبقه بنا و متشکل از ۵۲ باب واحد اقامتی است که امکانات رفاهی مناسب را با معماری سنتی و مدرنیته ارائه می‌دهد.

هتل زهره اصفهان از جمله خاص‌ترین هتل‌هایی بوده که باتوجه به واقع شدن در مرکز شهر به اماکن دیدنی و آثار تاریخی دسترسی مطلوبی هم دارد. پرسنل و تیم حرفه‌ای هتل زهره جهت اقامت هرچه راحت‌تر میهمانان تلاش می‌کنند.

آدرس: اصفهان، خیابان فردوسی، بین خیابان عافیت و منوچهری

هتل اسپادانا اصفهان

isfahan 2 jpg

هتل اسپادانا اصفهان تقریبا ۲۰ سال در نزدیکی زاینده رود و سی و سه پل، فعالیت خود را آغاز کرد. هنر معماری در ایران، به‌طور خاص در معماری شهر اصفهان نمایان بوده و این هنر با چشم اندازی زیبا از سی و سه پل در طراحی هتل اسپادانا بکار رفته است.

این مجموعه با ۴ طبقه و ۳۲ باب اتاق، در مجاورت زاینده‌رود واقع شده است. از جمله مزایایی که هتل دارد دسترسی راحت به اماکن گردشگری و توریستی نظیر بازار مسگرها، باغ هشت بهشت، کاخ چهلستون، کلیسای وانک است.

آدرس: اصفهان، بلوار آیینه خانه، حد فاصل سی و سه پل و پل فردوسی

بیمارستان های اصفهان

بیمارستان های دولتی اصفهان

بیمارستان اصفهان

بیمارستان اصفهان هم‌اکنون با 29/1023 مترمربع مساحت و 3480 مترمربع زیربنا، متشکل از هشت بخش بالینی اورژانس، داخلی، ccu، اتاق عمل ،جراحی، زایشگاه، نوزادان و مامایی است. 50 تخت فعال در این بیمارستان به ساکنین شهر اصفهان و شهرهای مجاور ارائه‌دهنده خدمات هستند.

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ بهایی، نبش چهارراه اردیبهشت.

شماره تلفن: 18-32330015-031

بیمارستان حضرت حجت ابن الحسن العسکری

در سال ۱۳۵۰ بیمارستان انجمن خیریه بهداشتی درمانی حضرت حجت ابن الحسن العسکری (عج) تاسیس و بهره‌برداری شد. این بیمارستان  با اجرای طرح‌های توسعه یافته  در بخش‌های داخلی و جراحی عمومی، جراحی، ارتوپدی، زایشگاه، نوزادان،  زنان، اورژانس، دیالیز، اتاق عمل و بخش‌های پاراکلینیکی شامل درمانگاه، داروخانه، رادیولوژی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، سونوگرافی و آزمایشگاه فعالیت می‌کند.

آدرس: اصفهان خیابان قائم مقام فراهانی (سپهسالار)

شماره تماس: ۵-۰۳۱۳۶۳۰۶۰۰۱

بیمارستان های خصوصی اصفهان

بیمارستان احمدیه اصفهان

این بیمارستان از قدمتی نزدیک به ۱۰۰ سال برخوردار بوده و از جمله بیمارستان‌های مجهز است که کیفیت بالایی دارد. این بیمارستان تخصص اصلی که از آن برخوردار است در حوزه عمومی جنرال بوده و با کیفیت بالا رفاه حال مردم را تامین می‌کند. بیماران عزیز می‌توانند از طریق سامانه پیامکی و سامانه اینترنتی بیمارستان نسبت به گرفتن نوبت اقدام نمایند.

آدرس: اصفهان – خیابان طالقانی – کوی سر تیپ

شماره تماس: ۰۳۱۳۳۳۵۱۵۶۰

بیمارستان سپاهان اصفهان

این بیمارستان که قدمتی ۵۰ ساله دارد با تعداد تخت بیمارستانی نزدیک به ۱۱۰ تا فعال است. این مرکز به صورت کاملا خصوصی اداره می‌گردد. از جمله خدمات و امکانات قابل توجهی که این بیمارستان دارد می‌شود به مرکز شنوایی سنجی مجهز و نیز درمانگاه اورژانس اشاره کرد. شایان ذکر است که این بیمارستان در حوزه زایمان اتاق عمل ریکاوری کارتون نیز مجهز می‌باشد.

آدرس: اصفهان، خیابان میر، روبروی هلال احمر، بیمارستان سپاهان

شماره تماس: 03136613082

هزینه سفر به اصفهان

هزینه سفر به اصفهان بستگی به عوامل مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. نوع وسیله نقلیه: آیا قصد دارید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی سفر کنید؟ هزینه‌های مربوط به هر نوع وسیله نقلیه ممکن است متفاوت باشد.
  2. مسافت: مسافتی که باید برای رفتن به اصفهان طی کنید نقش مهمی در هزینه سفر دارد. هزینه‌ها با افزایش مسافت افزایش می‌یابد.
  3. مدت زمان اقامت: طول مدت اقامت شما در اصفهان نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. در صورتی که مدت زمان طولانی‌تری در اصفهان بمانید، هزینه‌های اقامت و خدمات را باید در نظر بگیرید.
  4. اقامتگاه: هزینه اقامت ممکن است بسته به نوع اقامتگاه که هتل، مهمان‌سرا یا مسکن اجاره‌ای است، متغیر باشد. همچنین، مکان و کیفیت اقامتگاه نیز در تعیین هزینه تاثیر دارد.
  5. خوراکی‌ها و خریدهای شخصی: صرف غذا، تفریحات، خریدها و هزینه‌های دیگر شخصی نیز باید در بررسی هزینه سفر مد نظر قرار گیرد.

در کل، هزینه سفر به اصفهان بستگی به ترکیب این عوامل دارد و بهتر است به صورت موردی، با توجه به نیازها و ترجیحات خود، جزئیات بیشتر را بررسی و برنامه‌ریزی کنید.

وسایل حمل و نقل عمومی در اصفهان

مترو اصفهان

در سراسر جهان مترو از جمله پرکاربردترین و محبوب‌ترین وسیله‌ها برای حمل و نقل است. از ویژگی‌های این وسیله که باعث خاص شدنش می‌شود، نبود ترافیک و جلوگیری از افزایش آلودگی محیط زیست می‌باشد.

پروژه مترو اصفهان با افزایش جمعیت و گسترش آن، کلید خورد. علاوه بر پوشش درون‌شهری، مترو اصفهان بعضی از شهرهای اطراف را نیز به این شهر متصل می‌کند. در حال حاضر مترو اصفهان از سه خط ریلی برخوردار می‌باشد.

اتوبوس های BRT اصفهان

اتوبوس تندرو یا همان BRT را باید از بهترین راه‌ها، جهت جابه‌جایی در سفر به اصفهان معرفی کرد. خط حرکت مخصوص، سرعت مناسب و کیفیت بالا از ویژگی‌های این وسیله است. در سال ۱۳۹۰، این سامانه با حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس، در اصفهان فعالیتش را شروع کرد. هم اکنون اتوبوس تندرو اصفهان دارای ۶ خط است که هرروزه تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران را جابه‌جا می‌کند.

تاکسی در اصفهان

تاکسی در اصفهان از سال ۱۳۱۹ فعالیت داشت. در آن زمان کرایه مسیر دروازه تهران تا دروازه دولت ۵ ریال بود. پس از گذشت سال‌ها سیستم تاکسیرانی اصفهان در حال حاضر بسیار گسترش یافته شده و علاوه بر تاکسی‌های عادی، تاکسی ویژه پایانه، تاکسی گردشگری، تاکسی بی سیم، تاکسی فرودگاه و سرویس مدارس نیز در نصف جهان فعالیت دارند.

پایانه های مسافربری اصفهان

فرودگاه اصفهان

فرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان از جمله قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور به شمار می‌آید. از سال 1308 این فرودگاه ابتدا در منطقه صفه اصفهان قرار داشت. از سال 1361، فرودگاه به محل فعلی منطقه‌ای کویری در شرق اصفهان انتقال یافت. فرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان در مساحت زمین 1315 هکتار با هدف انجام پروازهای مسافربری و آموزشی در سال 1361 فعالیتش را شروع کرد.

ترمینال های اصفهان

  • ترمینال کاوه اصفهان

این ترمینال در قسمت شمالی شهر قرار داشته و ترمینال اصلی و بزرگ شهر هم محسوب می‌شود. در این ترمینال در حال حاضر 16 شرکت مسافربری فعالیت می‌کنند که هر روزه 12 هزار مسافر به سراسر کشور انتقال می‌یابد.

  • ترمینال صفه

دومین ترمینال شهر اصفهان ترمینال صفه است که در سال 1370 افتتاح شد. این ترمینال در حاشیه جنوبی شهر قرار داشته و برای رفت و آمد بین این ترمینال و شهر می‌توان از روش‌ها گوناگونی نظیر اتوبوس‌های شهری، مترو و تاکسی بهره‌مند گردید.

  • ترمینال جی اصفهان

ترمینال جی در بهمن ماه 1370 افتتاح شد. مساحت این ترمینال 17000 مترمربع است و 2000 متر مربع زيربنا و 9000 مترمربع فضاي سبز دارد. این ترمینال در قسمت شرقی شهر واقع شده و جهت جابه‌جایی مسافران برای شهرهای شرقی اصفهان است.

  • ترمینال زاینده رود اصفهان

در سال 1372 این ترمینال در قسمت جنوب غربی شهر ساخته شد. ترمینال زاینده رود وظیفه انتقال مسافران بین شهرهای استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارد.

راه آهن اصفهان

در حال حاضر از ایستگاه راه آهن اصفهان به شهرهای زیادی نظیر مشهد، سیستان، تهران، کاشان، بندرعباس، زرین شهر و حسن آباد می‌توان سفر کرد. ایستگاه راه آهن اصفهان ۶۱۵ کیلومتر خط اصلی دارد و همچنین از ۹۹ کیلومتر خط تجاری- صنعتی برخوردار می‌باشد. همچنین این خط در مناطق مختلف استان اصفهان ۳۷ ایستگاه باز و بسته را پوشش داده که همگی این ایستگاه‌ها تحت نظر راه آهن استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

جمع‌بندی

در راهنمای سفر به اصفهان ما با این شهر توریستی و تاریخی سرزمین پارس پرداختیم. اسفهان به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود؛ چراکه معماری زیبا و تاریخی، آثار باستانی، مسجدها و مدارس قدیمی، باغ‌ها و کاخ‌ها و بازارهای سنتی و مراکز خرید زیادی دارد. اصفهان با فضای فرهنگی و هنری بزرگی در ایران شناخته می‌شود و بازدید از موزه‌ها، تالارهای موسیقی، کارگاه‌های سنتی و ارکسترهای محلی نیز جزو فعالیت‌های گردشگران در این شهر است.

تنها یک بار سفر به اصفهان شما را شیفته این شهر جادویی خواهد کرد. اما شما چه خاطره ای از سفر به اصفهان دارید؟ کدام جاذبه دیدنی اصفهان شما را شگفت زده کرده است؟ در سفر به اصفهان کدام هتل را برای اقامت برگزیده اید؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر