خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی قزوین با عکس و آدرس
جاهای دیدنی قزوین با عکس  و آدرس

جاهای دیدنی قزوین با عکس و آدرس

راستش را بخواهید قزوین همیشه خدا گلوگاه بوده است چه حالا که زیر گوش پایتخت جا خوش کرده و کلا رنگ و بوی صنعتی گرفته چه صدها سال قبل که یا بر سر راه جاده ابریشم بوده یا بهترین گزینه برای ارتباط با کشورهای آ ن سوی آب ها. همین گلوگاه بودن سبب شده تا شهری که یادگار شاپور ساسانی است پر از یادگاری های تاریخی باشد، البته هم نشینی با البرز هم بی تاثیر نبوده و قزوین را با آب و هوایی کوهستانی و معتدل و طبیعتی سرسبز جذاب نموده است. شهر خطاطان چیره دست که سال ها مورد علاقه صفویان هم بوده، مقصد این باره سفر ماست.

جاهای دیدنی قزوین با آدرس موضوع سفر این باره ماست، اما اگر به دنبال دیدنیهای قزوین هستید هم می توانید با ما همسفر شوید. در میان مکان های دیدنی قزوین الموت نام آشنا و شهره است، اما باور کنید قزوین پر از دیدنی هایی است که اگر قرار باشد سری به همه آن ها بزنید باید از میان هتل های قزوین یکی را برای مدت مدیدی رزرو کنید. حالا که قصد سفر کردن دارید چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، کار رزرو هتل را به ما بسپارید. علاوه بر مکانهای دیدنی قزوین، قزوین هتل های متعددی، از چند ستاره همانند هتل ایرانیان قزوین گرفته تا مهمانسراهای ارزان تر، دارد که حتما اقامت خوبی را برایتان رقم خواهند زد.
دولتخانه صفوی
دولتخانه صفوی

مدت زمانی قزوین نشین بودن دولت صفویه سبب شده تا ردپای کاخ های چهلستون و دروازه های عالی قاپو صفوی در قزوین هم پیدا شود، آن هم در دل یک مجموعه مصفا که بیشتر شبیه یک تونل زمان است و شما را آرام و آهسته از صفویه تا به چند دهه قبل می رساند.

محوطه ای تاریخی با شش هکتار وسعت که درست در قلب قزوین و در محاصره میدان آزادی یا همان سبزه میدان، خیابان پیغمبریه و خیابان هلال احمر قرار گرفته است. گشت و گذارمان را از قدیمی ترین خیابان ایران که یادگار صفویه است آغاز می کنیم. خیابان سپه ما را به عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی قزوین می رساند با آن کاشی کاری های دلنواز و چشمگیر.
آدرس: قزوین، خیابان شهدا(خیابان سپه سابق)
عالی قاپو
عالی قاپو
تنها در ورودی باغ صفوی که سالم مانده، یادگار دوران شاه طهماسب صفوی است. با کاشیکاری های خوش آب و رنگ، هشتی، و اتاقک هایی که نقش برج مراقبت را بازی می کرده است. کتیبه ای با خط ثلث هم در همان ورودی چشمتان را می گیرد که اثر یکی از خطاطان به نام قزوینی بوده است. بیایید وارد باغ صفوی یا باغ سعادت شویم.
مدرسه امید
مدرسه امید

در همان حوالی عمارت عالی قاپوی صفوی و در کنار نخستین خیابان ایران نخستین مدرسه مدرن ایران هم قرار دارد که یادگاری از دوران پهلوی است. مدرسه امید حالا اما چند سالی است که تبدیل به کتابخانه میراث فرهنگی شده و مرکز اسناد این سازمان نیز می باشد تا رسالت علم آموزی و نگهداری از تاریخ را به طور همزمان بر دوش بکشد.
راستش را بخواهید باغ صفوی کاخ ها و بناهای بسیاری داشته است که متاسفانه در اثر گذر زمان و بی توجهی تخریب شده و گاه کاملا از بین رفته اند. مثلا عمارت نادری، عمارتی که در واقع در همان زمان شاه طهماسب ساخته شده و به عنوان کاخ محل اقامت پادشاه بوده است اما در طول حکومت صفویه دچار آسیب شده بود. سال ها بعد با به قدرت رسیدن نادرشاه افشار و سقوط صفویه، به هنگام ملاقات نادرشاه از قزوین دستور بازسازی و مرمت این کاخ را صادر میکند. کاخ که در محوطه ای به نام قلعه بیگی جا خوش کرده بود به همین نام شهرت می یابد. سال ها می گذرد تا در دوران پهلوی اول و روزهایی که سربازی اجباری می شود، قلعه بیگی تبدیل به محلی برای جذب سربازان و ژاندارمری می شود. دوره پهلوی اول سال های آخر عمرعمارت نادری بود چرا که چند سال بعد بنا به طور کامل تخریب می شود. حالا تقریبا اثری از عمارت برجای نمانده اما گویا در طی اکتشافات باستان شناسی نشانه هایی از سردر آن بدست آمده است.

گراند هتل
گراند هتل
کمی جلوتر اما یک عبارت لبخند بر لبانتان می نشاند و شاید اصلا فکرش را هم نمی کردید که از بین جاهای دیدنی قزوین، در این باغ زیبا به چشمتان بخورد، گراند هتل! گراند هتل را حتما شما هم با خیابان لاله زار به خاطر می آورید، اما این گراند هتل هم جزو نخستین و کهن ترین هتل های ایرانی است. هتلی که سوغات دلبری فرنگ از ناصرالدین شاه قاجار است که عطای کاروانسراها را به لقای هتل های لوکس و غربی بخشید. هتل اما محل تصمیمات سرنوشت سازی هم بوده که گاه سرنوشت یک کشور را زیر و رو کرده است. متاسفانه گراند هتل حال و هوای خوبی ندارد و بیشتر در آستانه تخریب است و نیازمند توجه.
موزه قزوین
موزه قزوین موزه قزوین از اماکن دیدنی قزوین است گه ایستگاه بعدی بازدید از مجموعه دولتخانه صفوی است. خوشبختانه می توانید وارد این موزه استثنایی و غنی شوید و از دیدن تکه های تاریخ ایران نهایت لذت را ببرید. از هزاره های قبل از میلاد تا قرون معاصر هر چه بخواهید در این موزه پیدا می شود. اشیا فلزی، سفالی، مفرغی، سنگی و نقاشی ها و اسناد و مجموعه ای با ارزش از سکه هایی سر از دوران اشکانیان در می آورند.
کاخ چهلستون

موزه را که پشت سر بگذارید نگین دولتخانه صفوی را به چشم می بینید. عمارت کلاه فرنگی که تنها یادگار باقیمانده از مجموعه کاخ های شاه طهماسب اول است سالم و سرحال پابرجا مانده و دلبری می کند. باغ در میان درختان جاخوش کرده است. یک عمارت دو طبقه چند ضلعی که ستون های متعددش تداعی کننده عبارت چهل ستون است. داخل عمارت به طرز حیرت آوری زیباست. غوغای نقاشی ایرانی بر سر و صورت عمارت به چشم می خورد. مقرنس ها و گچ بری های سقف در کنار نقاشی های آنچنانی کاخ را استثنایی کرده است. طبقه دوم اما فستیوال رنگ های ایرانی است، که از گذر نور از شیشه های هفت رنگ پدید آمده است.کاخ که در زمان صفویه عمارت کلاه فرنگی نامیده می شد، سال ها مورد بی مهری بود تا اینکه سعدالسلطنه، مرد نام آشنای تاریخ قزوین قدم پیش می گذارد و عمارت را ترمیم کرده و بر آن نام چهل ستون را می نهد.
پهلوی اما با این کاخ هم نامهربان بوده و تا حد ممکن زیبایی های این کاخ را در زمان فرمانداری بودنش تخریب کرده است. سال ها بعد اما عمارت کلاه فرنگی ترمیم شد و حالا به عنوان موزه خوشنویسی در شهری که خوشنویس هایش شهرتی فراتر از تاریخ داشته اند آماده پذیرایی از بینندگان خوش ذوق است.

راستش را بخواهید پیاده روی ما از خیابان شهدا یا همان سپه ما را به میدان آزادی رسانده است. اما دیدنی ها هنوز هم ادامه دارد.
پیغمبریه پیغمبریه

از بین جاهای دیدنی قزوین یک بقعه متبرکه در این مجموعه گشت و گذارتان را کامل می کند. در سمت و سوی خیابان پیغمبریه یک مکان زیارتی قرار دارد که متعلق به چهار پیغمبر است. علاوه بر چهارنبی یکی از نوادگان امام حسن(ع) هم در این مکان مقدس به خاک سپرده شده اند. پیغمبریه با آن کاشی های فیروز ه ای و لاجوردی و گنبد جذاب و گیرایش حس و حالتان را بالکل روحانی می کند. این مکان متبرک در زمان صفوی هم محل احترام فراوان بوده است. بنا اما در دوران قاجار ساخته و مرمت شده است. گویا علاوه بر این زیارتگاه، یک مسجد و مدرسه هم با نام پیغمبریه در کنار زیارتگاه قرار دارد که یادگار دوران صفوی است.

دیگر می توانید با خیال راحت دولتخانه را ترک کنید و به سراغ سایر مکان های دیدنی قزوین بروید.
مسجدالنبیمسجدالنبی
حالا که از دولتخانه یا باغ صفوی بیرون زده اید، سری به خیابان امام در همان حوالی که بزنید چشمتان به یکی از زیباترین و اصیل ترین مساجد ایرانی که یکی از مکان های دیدنی قزوین است روشن می شود. مسجدی متعلق به دوران قاجار که به فرمان فتحعلی شاه ساخته شده که به مسجد شاهی هم معروف است. رنگ لاجوردی سردر دل و جانتان را قبضه می کند. ورودی به زیباترین شیوه ممکن آراسته شده و با گذر از هشتی شما را به صحن باشکوه، ایرانی و بسیار آرام بخش آن می رساند. در انتهای صحن مسجد چشمتان به جمال گنبد زیبای آن روشن می شود. به هر گوشه که نظر کنید غوغای کاشی کارها چشمانتان را اسیر می کند. هفت رنگ کاشی که به استادانه ترین شیوه ممکن بنا را آراسته اند و کتیبه هایی از آیات قرآن که جلوه مسجد را روحانی تر کرده اند. ایوان ها، طاق ها، شبستان ها سعی کنید هیچ گوشه ای از این مسجد زیبا را از قلم نیاندازید و از زیبایی هایش نهایت لذت را ببرید.
آدرس: قزوین، خیابان امام

جاهای دیدنی قزوین در پاییز

بازار قزوین
بازار قزوین

اینکه بر سر راه جاده ابریشم قرار بگیری و مهم تر از آن برای چند سالی عنوان پایتختی کشوری وسیع را به دوش بکشی یعنی حتما پای یک بازار سنتی، تاریخ و زیبا هم در میان است که قطعا شکل و شمایل خاصی دارد. بازار قزوین یک شاهکار معماری به تمام معناست. در همان حوالی مسجد یکسره خودمان را به بازار می رسانیم. هسته اولیه بازار متعلق به چیزی در حدود هزار سال پیش است که بارها تخریب شده اما آنچه که حالا می بینیم در ابتدا متعلق به دوران صفویه است و توسعه بازار و اضافه شدن راسته ها و سراها و تیمچه های متعدد هم در زمان حکومت قاجاریه صورت گرفته است. بازار بارها تغییر شکل داده و گاهی هم دچار آسیب های جدی شده اما خوشبختانه اکنون بخش وسیعی از آن سالم و پابرجاست. در هر راسته که قدم بگذارید هنوز هم کاسبان بسیاری در حال کسب روزی اند.

بازار از قسمت های متنوعی تشکیل شده که تنها در میان سراهای آن می توانید به سرای وزیر، سرای سعدالسلطنه، سرای حاج رضا، سرای دالان دراز، سرای شاه و …. سر بزنید. تیمچه ها و بازارچه ها هم هر کدام خود به تنهایی آنقدر جذابند که برای بازدید از بازار کافی اند. لذت یک بازارگردی و بازاری خوش آب ورنگ سفرتان را تکمیل خواهد کرد.
آدرس: قزوین، خیابان امام
کاروانسرای سعدالسلطنه
بازار قزوین قزوین در بسیاری از موارد شهری منحصربفرد و پیشروست. مثلا همین کاروانسرای سعدالسلطنه که از زمان ناصرالدین شاه به یادگار مانده بزرگترین کاروانسرای درون شهری در تمام ایران است که البته سرپوشیده بودنش آن را در تمام جهان یگانه کرده است. اینجا هم ردپای سعدالسلطنه مرد باهوش و فاضل آن روزهای قزوین به چشم می خورد که دستور ساخت بنا را صادر کرده است. چندین سرا، تیمچه، مسجد، حمام، چایخانه در کاروانسرا تعبیه می شود و از همان ابتدا محل داد و ستد فراوانی با کشورهای دوست و همسایه بوده است. این بنای تو در تو اما شش حیاط داشته که حالا برخی از آن ها بازسازی شده و به شکل کافه اداره می شوند. داخل سراهای متعدد علاوه بر زیبایی و معماری خیره کننده بنا، چشمتان به مغازه های صنایع دستی قزوین و کافه هایی جذاب می افتد که حالا حسابی به سعدالسلطنه می آیند. چهارسوق این بنا با گنبد و کاشی کاری هایش شهرت فراوانی دارد که حتما با دیدنش بیشتر جذب این یادگار قجری خواهید شد.
آدرس: قزوین، خیابان امام
کلیسای کانتور یا برج ناقوس
1683365172 389 جاهای دیدنی قزوین با عکس و آدرس

یکی از کوچک ترین کلیسا های جهان در سال های جنگ جهانی دوم در کوچه پس کوچه های بافت قدیم قزوین بنا شد. این کلیسا که متعلق به فرقه‌ ارتدوکس‌ها است و این روز ها سازه ای تاریخی به حساب می آید.
کلیسای کانتور دارای نقشه چلیپایی یا صلیبی است. برای ورود به این کلیسا بعد از گذر از یک ورودی کوتاه با تعداد زیادی گلدان وارد هال خواهید شد. که این فضا به اتاق کشیش و اتاق غسل تعمید کودک منتهی می شود. برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر روی سازه این کلیسا ساخته شده است
آدرس کلیسای کانتور: بافت تاریخی قزوین – خیابان دارایی

حمام قجر
کاروانسرای سعدالسلطنه
یک بنای کهن که یادگار شاه عباس صفوی است و حمام شاه نامیده می شده است، اما اگر پسوند قجری شما را به شک می اندازد باید بگویم که مسئولیت ساخت بنا با شخصی به نام امیرگونه خان قاجار قزوینی بوده است و بعدها که در زمان قاجار بنا مورد مرمت قرار می گیرد به همان نام قجری سازنده شهرت پیدا می کند. این حمام یا همان گرمابه از بزرگترین نمونه حمام های ایرانی و یکی از دینیهای قزوین است که حالا به صورت موزه مورد استفاده قرار می گیرد. معماری جذاب و نکته سنجی ایرانی در کنار تزیینات فاخر و موزه ای با ارائه فرهنگ اصیل و کهن این دیار در کنار هم مجموعه جذابی را ساخته اند که حتما ارزش دیدن دارد.
آدرس: قزوین، چهارراه نادری، خیابان زاکانی
آب انبار حاج کاظم
حمام قجر

قزوین در طول تاریخ شهر کم آبی بوده و آب انبارهای فراوانی هم داشته است. بسیاری از این آب انبارها هنوز هم پابرجا هستند. اما قطعا زیباترین و جذاب ترینشان آب انباری است که در سال 1256 هجری قمری ساخته شده است. ساخت این بنا را به حاج کاظم کوزه گر و شاگردش نسبت می دهند. شاید در نگاه اول کاشی کاری های ظریف سردر ورودی شما را هم به شک بیاندازد که این بنا واقعا یک آب انبار است! اما کمی که جلوتر بروید چشمتان به پله هایی می افتد که به سمت پایین سرازیر شده اند. آب انبار دو بادگیر هم دارد که هنوز سالم باقی مانده اند و چیزی در حدود هشت متر ارتفاع دارند.

گرچه بسیاری از جاذبه های تاریخی شهر قزوین هنوز باقی مانده است، اما بیایید سری به طبیعت پرآوازه قزوین بزنیم.
آدرس: قزوین، خیابان منتظری، خیابان تبریز

جاهای دیدنی قزوین الموت

قلعه الموت
آب انبار حاج کاظم
داستان حسن صباح و حشاشین داستان مرموز و مشهوری است که شهرتش تا بازی و سینماها های آن سوی آب ها هم کشیده شده است. اما اگر مشتاقید بیشتر سر از کار این فرقه درآورید باید حتما سری به الموت بزنید و یکی از جاهای دیدنی قزوین الموت را ببینید و با چشم خود ببینید که آن ها قلعه شان را در نوک کوه و درست در لبه پرتگاه ساخته اند. از هر سو مشرف به دره های عمیق و تنها یک راه ورود! قلعه ای با هزار و اندی سال قدمت که بعدها توسط مغول ها به آتش کشیده شد و سال هم زندانی مخوف بود. قلعه آسیب فراوانی دیده اما آنچه که باقی مانده، بر بلندای کوه های زیبا با نمای جذاب روستای گازرخان و طبیعت استثنایی اطرافش حتما ارزش دیدن را دارد.
آدرس: قزوین، روستای گازرخان
دریاچه اوان
قلعه الموت
زیبا! باور کنید هیچ کلمه دیگری از عهده توصیف این دریاچه نقلی برنمی آید. دریاچه ای که در میان کوه های سربه فلک کشیده پنهان شده است. گویی زمین چشم باز کرده و آسمان را یکجا بلعیده است و درخت های اطراف آن مثل مژه های بلند بالا اوان را آراسته اند. درختان زیبا تمام مسیر رسیدن به اوان را محاصره کرده اند و در انتها دریاچه با ناز تمام دلبری می کند، شفاف و زلال مثل یک گوی آبی رنگ. نمای جذاب دریاچه آنقدر شهره است که اغلب اوقات سال، سر اوان گرم میهمانانش است. می توانید در دریاچه اوان قزوین قایق سواری کنید و اطراف آن کمپ بزنید. می توانید از کوه ها بالا بروید و اوان را از بالا به نظاره بنشیند، انتخاب با شماست اینجا که یکی از جاهای تفریحی قزوین است فقط باید لذت برد، حالا هرکسی به شیوه خودش!
آدرس: قزوین، منطقه الموت، روستای اوان
قله سیالان
دریاچه اوان
در مرز میان استان قزوین و استان مازندران، حدفاصل جایی که کوه های الموت به جنگل های دوهزار می پیوندند رشته کوه هایی جاخوش کرده اند که پاتوق کوهنوردان ماجراجوست. قله سیالان در نزدیکی قلعه الموت قرار دارد و مسیر دسترسی به آن بیشتر به بهشتی خرم می ماند که در برخی فصول به زینت گل ها آراسته شده است. آن سوی مرزها هم کم کم سرسبزی مازندران رخ می نماید و هرآن شما را به خود می خواند. ترکیب قله های برف گیر با نمای الموت و طنازی دوهزار سیالان را اینچنین مشهور کرده است. اگر از آن سوی سیالان در مرزهای مازندران فرود بیایید، بعد از مه و برف سنگین چشمتان به جمال دشت های مسحور کننده و رویایی روشن می شود.
آدرس: قزوین، منطقه الموت
آبشار ورچر
قله سیالان
در کنار تخته سنگ هایی که مسیر را سخت و نفس گیر کرده اند، پشت بوته های وحشی و درخت هایی که با پافشاری تمام از میان سنگ ها سربرآورده و منظره را رویایی کرده اند، صدایی به گوش می رسد که هیجان انگیز است. از دل صخره های بلند بالا آبشاری به زمین می رسد که در یک کلام زیباست و شاید چیزی در حدود 30 متر ارتفاع داشته باشد. راستش را بخواهید دسترسی به آبشار آنقدرها هم آسان نیست و مستلزم پیاده روی از مسیری گاه سنگلاخ است اما زیبایی مسیر و در نهایت ابهت آبشار قطعا به این سختی می ارزد.
آدرس: قزوین، منطقه الموت، روستای رزجرد
باراجین
باراجین
یکی از اصلی ترین مکان های دیدنی و تاریخی شهر قزوین باراجین است که بزرگترین پارک جنگلی در سراسر ایران است. باراجین یک مجموعه کامل و تمام عیار است. از پیست های دوچرخه سواری، شهربازی، سینمای روباز گرفته تا رودخانه ای که از میانه با صبوری عبور می کند. آب و هوای خوب و امکانات مناسب باراجین را در نزد مردم منطقه بسیار محبوب ساخته است. وجود یک باغ پرندگان استثنایی، آکواریوم، کبوترخانه، قوچ ها، مش و کل ها، کارگاه آشنایی کودکان با حیوانات و یک آبشار جذاب نیز از بخش های جدیدالتاسیس باراجین هستند و در روزهای آینده هم می توانید شاهد باغ پروانه ها، باغ میمون ها و …. باشید.
آدرس: قزوین، 2 کیلومتری شمال شرقی شهر، ابتدای اتوبان قزوین-زنجان

3.1/5 - (10 امتیاز)
جاذبه های تاریخی قزوین
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر