لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به شیراز
راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز

شهر شیراز را می‌توان به عنوان شهر شاعران، ادبیات، گل و شراب معرفی کرد. همچنین با وجود باغ‌ها و درختان میوه‌، این شهر بیش از پیش دوست داشتنی است. برخورداری از باغ ارم، باغ دلگشا و بسیاری از باغ‌های متعدد دیگر این شهر را نماد شهر باغ‌ها کرده است. با این که حداکثر جمعیت این شهر مسلمان هستند، شیراز اجتماعات مهم یهودی و مسیحی نیز دارد. ما در ادامه مقاله راهنمای سفر به شیراز قصد داریم هر چه بیشتر به معرفی این شهر دوستداشتنی بپردازیم.

هنگامی‌که برای سفر به شهرهای داخلی ایران برنامه‌ریزی می‌کنید، شهرهای زیادی در فهرست شما جای می‌گیرند که مقاصدی بی نظیر برای سفر شما هستند. سفر به شیراز، شهری پرآوازه که با زیبایی‌های بی‌نظیر خود، در ایران و در سرتاسر جهان زبان‌زد همگان شده است. شیراز شهر عاشقان شعرا و عرفا، پر از مکان‌های دیدنی بوده که از برترین شهرهای توریستی ایران است. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز، ما را علاقه‌مند سفر به شیراز می‌کند که می‌تواند سفری پر از خاطره و لذت را برای ما به ارمغان آورد. بعد از رزرو هتل های شیراز، برنامه ریزی برای بازدید از بهترین مکان‌های تاریخی شیراز اجتناب ناپذیر است.
برای رفتن به شهر توریستی و تاریخی شیراز باید برنامه‌ای از قبل چیده شده داشته باشیم تا بتوانیم نهایت استفاده و لذت را در این سفر ببریم. مکان‌هایی همچون باغ های دیدنی مانند باغ عفیف آباد، باغ ارم، باغ دلگشا، جهان‌نما و آثار تاریخی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، مقبره کوروش، نقش رستم و اماکن مذهبی مثل شاه‌چراغ، مسجد نصیر الملک شیراز و همین‌طور آرامگاه مشاهیری مانند حافظ و سعدی و…. از جمله جاهای دیدنی شیراز هستند که حتما در برنامه سفر به شیراز باید گنجانده شود.
پس در راهنمای سفر به شیراز با ما همراه باشید تا با یک برنامه‌ریزی عالی و رزرو یکی از هتل‌های شیراز، سفری بسیار دلچسب و پر از آرامش را تجربه کنید.

اطلاعات و هماهنگی‌های قبل از سفر به شیراز

تخت جمشید شیراز

در راهنمای سفر به شیراز، شما می‌توانید با زیباترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی شهر شیراز که این شهر را به شهرت جهانی رسانده، آشناشوید و برای بازدید از همه‌ی آنها برنامه‌ریزی کنید. شیراز شهر محبوب و موردعلاقه‌ی گردشگران داخلی و خارجی ایران است که با داشتن یک برنامه سفر خوب، می‌توانید از این شهر پر از زیبایی و رمز و راز، بهترین لذت را ببرید.

درباره ی شیراز

 

در سال 693 شیراز توسط بنی امیه تاسیس شد و مورد مرمت قرار گرفت. شیراز در سده‌های 9 و 10 و 11 میلادی تحت سلسله‌های پادشاهی پی در پی به وجود آمد. این شهر در قرن سیزدهم میلادی به قدری پیشرفت داشت که دانشمندان و هنرمندان باعث شدند تا این شهر به قطب فرهنگ و هنر ایران تبدیل شود. خوب است بدانید، بیشترین پیشرفت این شهر به دوران پادشاهی زندیه مربوط می‌شود که بسیاری از آثار تاریخی باقی مانده شهر، از این سلسله است.

معرفی شهر شیراز

باغ نظر شیراز

شیراز در نیمه جنوبی ایران قرار دارد و در منطقه کوهستانی زاگرس که دارای آب و هوایی معتدل است. از سمت غرب به کوه درک، و از شمال به کوه‌های بمو محدود می‌شود. شیراز، مرکز استان فارس و از زیباترین و کهن‌‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که جذابه‌‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. شهر شیراز از نظر قدمت سومین شهر ایران و پنجمین شهر بزرگ کشور می‌باشد.
شهر شیراز ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای جمعیتی حدود ۱.۵ میلیون نفر است. از دوره باستان تاکنون، شیراز جزء مهم‌ترین شهرهای ایران بوده است. شیراز با نام‌های دیگری مانند تیرازیس، شیرازیس و شیراز در کتاب‌‌ها و اسناد تاریخی به ثبت رسیده است. شهر زیبای شیراز در دوران صفاریان، آل بویه و زندیان به عنوان پایتخت ایران بوده است. همچنین استان فارس و شهر شیراز محل تاسیس و پایه‌گذاری سلسله‌های پادشاهی ساسانیان و هخامنشیان نیز بوده است.

جشنواره‌ها و آداب و رسوم

حافظیه شیراز

در شیراز جشنواره‌های معروفی برگزار می‌شود برنامه هایی همچون جشنواره بزرگداشت شیراز که در ۱۵ اردیبهشت است و در تقویم ملی هم ثبت شده است و گاها تا آخر اردیبهشت ادامه دار است. برگزاری این جشنواره با هدف آشنا کردن گردشگران و مسافران با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم، و آئین های شهر قدیمی و پر ماجرای شیراز است.
حضور در شاهچراغ در زمان تحویل سال همچون مردم مشهد و قم در شهر شیراز هم برای لحظه ی تحویل سال خود را به مرقد مطهر شاهچراغ میرسانند و با روشن کردن شمع، سال جدید خود را آغاز میکنند.
آئین‌های عزاداری محرم وصفر در شیراز با برگزاری هیات‌های سینه زنی و زنجیر زنی، تعزیه‌خوانی، به دوش کشیدن چراغ و آئینه و حمل کوزه آب از جمله آئین‌های عزاداری در محرم محسوب می‌شود.

رسوم شیرازی‌ها در چهارشنبه آخر سال

یکی از جشن‌های قدیمی و باستانی ایران چهارشنبه سوری است. در گذشته برای چهارشنبه سوری مردم شیراز به آرامگاه سعدی رفته و در حوض ماهی آبتنی می‌کرده‌اند. در حوض ماهی شیرازی‌ها با جامی برنجی به نام چهل کلید بر سر و صورت خود آب می‌ریختند.

اینگونه بیماری‌ها را از خودشان دور کرده و به سلامتی‌شان کمک می‌نمودند. از آداب و رسوم دیگر مردم شیراز برای چهارشنبه سوری زیارت حضرت شاهچراغ، فال گوش ایستادن، تهیه آجیل برای چهارشنبه سوری و پختن آش ابودردا است.

مراسم عروسی بهار نارنج

در زمان‌های گذشته، عروسی بهار نارنج یکی از آداب و رسوم مردم شیراز که بسیار موردتوجه بوده نام داشت. شیراز را با درختان بهار نارنجش می‌شناسند. این شهر از باغ‌های بهار نارنج پر بوده و حداقل یک درخت بهار نارنج در هر خانه‌ای وجود دارد.

برای درخت‌های بهار نارنجی که هنوز میوه نداده‌اند عروسی بهار نارنج برگزار می‌گردد. زن صاحب خانه یک روز سایر زنان همسایه را به عروسی بهار نارنج دعوت می‌کند. سپس همه دور هم جمع شده و شاخه‌ای را زن صاحب خانه با اره از درخت جدا می‌کند.

صاحب خانه یکی از شاخه های درخت را جدا میکرد و سپس تور نازکی روی درخت میکشیدند و شکر پنیر بر روی آن میپاشیدند و ترانه های محلی شیراز را میخواندند و جشن و شادی برپا میکردند. باور آنها از این جشن این بود که درخت در سال بعد بارور شده و محصول خوبی به بار می آورد.

تاریخچه شیراز

مسجد وکیل شیراز

این شهر قدیمی و منحصربه‌فرد از جمله شهرهای استان فارس در همسایگی شهرهایی نظیر فسا، آباده، فیروزآباد، کازرون،  نی ریز و استهبان است. شواهد تاریخی و بررسی‌های صورت گرفته بر روی آثار تاریخی باقی مانده در شیراز حاکی از آن است که این شهر قدمت 6500 ساله دارد.

در طول تاریخ این شهر چندین بار پایتخت سلسله‌ها در استان فارس قرار داشته و حتی به این موضوع در لوح‌های تخت جمشید نیز اشاره شده است. به همین خاطر شهر شیراز با آثار تاریخی زیادش سالیانه از اقصی نقاط جهان میزبان گردشگران زیادی است.

آب و هوای شیراز

شیراز بخاطر موقعیت جغرافیایی و کوهستانی‌اش چهار فصل بوده و آب و هوایی بسیار مطبوعی دارد. در فصل بهار، ماه فروردین و اردیبهشت شهر شیراز آب و هوایی بسیار دل انگیزی دارد و همانند بهشت زیبا و رویایی است.

شیراز در فصل بهار

شیراز در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. با شکوفا شدن شکوفه‌های درختان نارنج و عطر بی‌نظیر آن، قدم زدن در خیابان‌های شیراز را لذت‌بخش‌تر می‌کند. می‌توان بهترین زمان برای سفر به شیراز را در فصل بهار یعنی از اوایل فرودین تا اواسط اردیبهشت دانست. در این ایام جشنواره‌های باشکوهی از گل‌های رنگارنگ در باغ‌های شیراز، برگزار میشود.
در ۱۵ اردیبهشت یعنی روز جهانی شیراز، علاوه بر مراسم و جشن‌هایی که در جاذبه‌های گردشگری برپا است بازدید از همه آثار تاریخی و دیدنی نیز رایگان می‌باشد. در این روز نمایشگاه عکس‌های شیراز قدیم، نمایشگاه فرش‌های دست‌باف، نمایشگاه خوشنویسی اشعار حافظ و نمایشگاه نقاشی‌های مینیاتوری از جمله جشنواره‌هایی است که در این ایام برگزار می‌شود.

شیراز در تابستان

در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، مسافران به‌خاطر گرم بودن هوای شیراز علاقه‌ی کمتری به سفر در این ماه دارند. به همین دلیل قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این فصل پایین می‌آید.

شیراز در پاییز

در فصل پاییز یعنی ماه‌های مهر و آبان هوای شیراز بسیار دلچسب و رویایی است. این فصل زیبایی خاص خود را دارد با توجه به اینکه شلوغی فصل بهار را نیز ندارد.

شیراز در زمستان

بارندگی برف و باران در فصل زمستان، شهر شیراز را جذاب کرده و به دلیل باریدن برف در ارتفاعات، دوستداران اسکی می‌توانند در ماه‌های دی و بهمن برای اسکی روی برف به پیست اسکی پولاد کف سپیدان بروند و روزی پر از شادی و نشاط را تجربه کنند.

بهترین زمان سفر به شیراز

مسجد نو شیراز

ماه اردیبهشت می‌تواند به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز باشد. با وجود شکوفه‌های بهارنارنج و گل‌های نرگس و بابونه، این فصل زیبایی فوق‌العاده‌ای به این شهر می‌بخشید. این ماه دیگر از شلوغی زمان نوروز و گرمای کلافه کننده تیر و مرداد هم خبری نیست. بهترین زمان سفر به شیراز از لحاظ قیمت، در فصل زمستان بوده به‌دلیل کم شدن تعداد مسافر، بسیار مقرون به صرفه است.
فصل‌های بهار و پاییز را باید از بهترین فصل‌های سفر به این شهر شعر و ادب معرفی کرد. شیراز شهری چهار فصل بوده و تقریبا در هر زمانی مسافرت به سمت این شهر جذاب و زیبا است. با این حال فصل تابستان به خاطر گرمای هوا و در فصل زمستان سفرهای جاده‌ای خطرناک باعث شده تا آب و هوای معتدل مانند بهار برای عزیمت به این شهر مناسب‌تر باشند.

چگونه به شیراز سفر کنیم؟

تخت جمشید از نمای بالا

برای سفر به شهر شیراز چندین روش وجود دارد. یکی از این روش‌ها سفر زمینی با استفاده از اتومبیل شخصی یا اتوبوس است. با سفر زمینی می‌توانید از زیبایی‌های جاده، نهایت لذت را ببرید. با قطار نیز می‌توانید به شیراز سفر کنید. اما سفر هوایی به شیراز، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای سفر است.

مسیر دسترسی به شیراز از تهران

مسیر اول برای سفر به شیراز از تهران: جاده قم

مسافت: حدود 900 کیلومتر

عبور از جاده قم بدون شک نزدیک‌ترین فاصله تهران تا شیراز است. در این مسیر از شهرهای قم، کاشان، نطنز، اصفهان، شهرضا، آباده، صفا شهر و مرودشت عبور خواهید کرد.

مسیر دوم: جاده قم به طرف یاسوج

مسافت: حدود 930 کیلومتر

این مسیر در اصل بخشی از مسیر اول بوده که با رسیدن به یک دوراهی در اصفهان  عوض می‌شود. مسیر دوم هم با عبور از شهرهای قم، کاشان، نطنز، شاهین شهر، بروجن، یاسوج، اردکان و هما شهر امکان‌پذیر است.

مسیر سوم: از طریق جاده ساوه به اصفهان

مسافت: حدود 920 کیلومتر

هر چند این مسیر بهتری است اما توجه داشته باشید که آنچنان نزدیک نیست. این مسیر، مسیری متفاوت از حالات اول و دوم می‌باشد.

انتخاب و رزرو محل اقامت در سفر به شیراز

بوتیک هتل در شیراز

 شیراز به عنوان شهری بزرگ، انواع هتل و محل‌های اقامتی با امکانات مختلف را دارا می‌باشد که گردشگران براساس بودجه و سلیقه خود می‌توانند مکان مورد‌نظر خود را انتخاب کنند و اقامتی شیرین و خاطره انگیز را در شهر شیراز تجربه کنند.
هتل‌های ۵ ستاره شیراز: هتل بزرگ شیراز، هتل هما شیراز، هتل زندیه، هتل چمران شیراز و…
هتل‌های ۴ ستاره شیراز: هتل پارس، هتل الیزه، هتل پارسیان، هتل کریم‌خان و…
هتل‌های ۳ ستاره یا هتل آپارتمان‌های شیراز: هتل سنتی وکیل، هتل رودکی، هتل ارگ، هتل سنتی نیایش و…
اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیراز: خانه باغ ایرانی، ماه منیر، سی راه، لوتوس، گلستان راز، پنج دری، ترنجستان، و…

هتل بزرگ شیراز

هتل بزرگ شیراز

در سال ۱۳۹۲ هتل ۵ ستاره شیراز یعنی هتل بزرگ شيراز بنا شد. این هتل بر فراز شهر شیراز، زادگاه هنر و فرهنگ ایرانی در همسایگی دروازه قرآن واقع شده است. هتل بزرگ شیراز متشکل از ۱۳ طبقه بوده که با رعایت استانداردهای ۵ ستاره بین المللی هتل‌های دنیا مجهز شده است.

این هتل دارای ۱۵۸ باب اتاق است که ظرفیت ۳۵۰ نفر را دارد. نزدیک بودن هتل به اماکن تاریخی، زیارتی و تفریحی از ویژگی‌های خوب هتل بزرگ شیراز می‌باشد.

آدرس هتل بزرگ شیراز : شیراز، دروازه قرآن

هتل چمران شیراز

از جمله مرتفع‌ترین و بهترین ساختمان‌های پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران هتل ۵ ستاره لوکس چمران بوده که در بهترين نقطه آب و هوايي قرار دارد. هتل چمران شیراز با چشم اندازی بی نظیر از شهر و باغ‌های اطراف مشرف است.

در فروردين ماه سال ۱۳۸۹ هتل توریستی چمران افتتاح شد. این هتل با استفاده از دانش و تجربه متخصصین صنعت هتلداری و معماری توانست براساس استانداردهای کیفیت بین المللی، برای مهمانان اقامتی مطلوب را رقم بزند.

آدرس هتل چمران: شيراز، بلوار چمران

هتل زندیه شیراز

هتل پنج ستاره زندیه شیراز در حریم مجموعه زندیه در سال ۱۳۹۴  افتتاح شد. از جمله مزایای هتل زندیه شیراز عبارت است از دسترسی مطلوب به مراکز تاریخی و تفریحی نظیر موزه پارس، مسجد نصیر الملک، بازار و حمام وکیل، ارگ کریم خان و … . این هتل با پرسنلی ماهر و مجرب افتخار میزبانی از شما میهمانان گرامی را دارد.

آدرس هتل زندیه: شیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان

هتل پارس شیراز

در سال ١٣٨١ هتل چهار ستاره پارس را آقاي اسدالله بخشي بهره برداري نمود. این هتل در خیابان کریمخان زند واقع شده است. هتل پارس شیراز در مرکز شهر قرار دارد و از جمله مزایای آن دسترسی آسان به اماکن تاریخی و تفریحی نظیر باغ ارم، حافظیه و دروازه قرآن می‌باشد.

هتل بین المللی پارس متشکل از دو برج در نه طبقه با ۱۸۹ باب اتاق است. این هتل پرسنلی مجرب و آموزش دیده دارد که افتخار آن‌ها میزبانی از شما میهمانان عزیز می‌باشد.

هتل الیزه شیراز

در سال۱۳۹۳ هتل چهار ستاره ممتاز الیزه شیراز براساس استانداردهای بین المللی طراحی و  افتتاح شد. در منطقه معالی آباد این هتل به دور از شلوغی شهر با آرامشی دلپذیر در شمال غربی شیراز قرار دارد. از جمله ویژگی‌های هتل الیزه شیراز عبارت است از دسترسی سریع و آسان به ایستگاه مترو، اتوبان‌ها، کمربندی و کوچه باغ‌های قصر الدشت. نزدیکترین هتل به نمایشگاه بین المللی شیراز هتل الیزه می‌باشد.

آدرس هتل الیزه شیراز : شیراز، معالی آباد، کوی پزشکان، پلاک ۲۰

هتل بین الحرمین شیراز

در بافت تاریخی شهر زیبای شیراز  این هتل ۳ ستاره در تابستان سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. از جمله ویژگی‌های این مجموعه عبارت است از نزدیکی به حرم مطهر شاه چراغ و سید علاءالدین. دسترسی آسان به اماکن تفریحی و تاریخی نظیر نارجستان قوام، ، مسجد نصیرالملک و مسجد جامع عتیق و خانه زینت الملوک نیز از ویژگی‌های خوب هتل بین الحرمین شیراز است.

هتل از اتاق بازی و کارگاه صنایع دستی برخوردار می‌باشد. این هتل در دو طبقه دارای ۵۸ واحد اقامتی به همراه امکانات رفاهی مناسب و پرسنلی مجرب از شما عزیزان میزبانی می‌کند.

هتل بین الحرمین شیراز: شیراز، خیابان حسینی، میدان آستانه، خیابان بین الحرمین، جنب شورای شهر

هتل سنتی نیایش شیراز

در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۸ هتل نیایش در شهر شیراز مورد بهره‌برداری واقع شد. این هتل دارای معماری زیبای خانه‌های سنتی شیرازی بوده و از جایگاهی تاریخی برخوردار است. در میان مجموعه‌ای از موزه‌ها، کلیساها، کنیسه‌ها و آتشکده‌های قدیمی و همچنین مساجد و خانقاه‌ها هتل نیایش قرار گرفته است.

هتل سنتی نیایش شیراز دارای امکانات رفاهی کامل می‌باشد. خوب است بدانید این مکان از اولین چاپخانه‌ها و نیز محل چاپ اولین شماره روزنامه شیراز در ۱۰۰ سال گذشته بوده است.

آدرس هتل سنتی نیایش: شیراز، سه راه نمازی به سمت شاهچراغ، کوچه کلانتری عباسی

راهنمای سفر سه روزه به شیراز

شیراز شهری گردشگرپذیر با پیشینه تاریخی کهن و دارای باغ‌ها و بناهای قدیمی و بسیار زیبایی است. با اینکه اکثر اماکن دیدنی شیراز نزدیک به هم هستند، اما تعداد زیاد آنها باعث شده تا زمان کافی برای بازدید از همه‌ی آنها را نداشته باشیم. برای استفاده بهینه از زمان خود یک راهنمای سفر سه روزه به شیراز را طراحی کردیم که به بهترین نحو بتوانید از جاهای دیدنی مهم شیراز بازدید نمایید.

روز اول سفر به شیراز

در اولین روز سفر به شیراز می‌توانید از باغ های سرسبز و دیدنی های اطراف آن لذت ببریم و در انتهای روز به خیابان گردی و بازارگردی بپردازیم.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

باغ عفیف‌آباد یا باغ گلشن، یکی دیگر از باغ‌ها و عمارت‌های تاریخی شهر شیراز است. باغ عفیف‌آباد، نمونه بارز یک باغ ایرانی با هنر گل‌کاری و زیبایی‌های منحصر به‌فرد خود می‌باشد. این باغ میزبان یکی از بزرگترین موزه‌های نظامی و دارای یک کاخ سلطنتی و اعیانی با المان‌های تاریخی کهن مربوط به میرزا قوام الملک دوم است.
درختان خوش‌قواره و گل‌های خوش‌رنگ و لعاب باغ گلشن، با وجود چند کافه و قهوه‌خانه سنتی، آن را به بهشتی جذاب برای گشت‌وگذار مسافران تبدیل کرده است.
آدرس: منطقه یک شیراز، بلوار ستارخان، بلوار مصلی‌نژاد
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه اتوبوس زرهی پیاده شوید و با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در بلوار استقلال، خیابان انصاری و بلوار مصلی نژاد به باغ عفیف آباد می‌رسید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد ایستگاه شهید آوینی می‌باشد که فاصله این ایستگاه با باغ در حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی است.
شماره تماس: ۰۷۱۳۶۲۶۷۳۴۳
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۸ شب
موزه نظامی عفیف‌آباد:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۳ عصر تا ۷ عصر
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، از ۳ عصر تا ۵ عصر

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

پس از صرف ناهار، می‌خواهیم از روی رود خشک گذر کنیم و به باغ ارم شیراز، از نمادهای مشهور شیراز و استان فارس برویم. پس از روی پل نمازی که روی «رود خشک» قرار دارد، می‌گذریم و به باغ ارم شیراز می‌رسیم. باغ ارم از معروف‌ترین و دلنوازترین مکان‌های دیدنی شیراز است که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.
باغ ارم دارای عمارت‌هایی چشمگیر با معماری فوق‌العاده مربوط به حکومت ناصرالدین شاه قاجار بوده که فضای سبز، باغچه‌های گل و حوضچه‌های آب آن به سبک باغ‌های ایرانی طراحی شده‌ است. باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز نیز در این باغ تاسیس شده که می‌توانید زیباترین درختان و گل های بومی ایران را در آن ببینید.

تاریخ دقیقی از زمان ساخت اولیه این باغ در دست نیست. با این حال براساس توصیف‌هایی در سفرنامه‌های قرن۱۰ و ۱۱ هجری قدمت تاریخی باغ ارم به زمان سلجوقیان و آل اینجو مربوط می‌شود. در زمان‌های مختلف، باغ ارم شیراز وقایع متعددی را دیده است.

معرفی هتل پارس شیراز - از بهترین هتل های 4 ستاره شهر شیراز
ادامه مطلب
آدرس: تقاطع بلوار ارم و بلوار دانشجو
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه میدان ارم و یا ایستگاه خوابگاه از اتوبوس پیاده شوید. این دو ایستگاه در بلوار دانشجو و نزدیک به میدان ارم می‌باشند.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم ایستگاه نمازی است که در میدان نمازی قرار دارد. بعد از پیاده شدن از این ایستگاه و حدود ۱۷ دقیقه پیاده‌روی به باغ ارم می‌رسید.
شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۲۵۳۸
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید: از ۸ صبح تا ۸ شب
رستوران‌های بلوار ستارخان
شهر شیراز رستوران‌های با کیفیت زیادی دارد و رستوران گردی یکی از تفریحات مردم شیراز و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند می‌باشد. بعد از بازدید از این دو باغ زیبا بهتر است برای ناهار سری به رستوران‌های بلوار ستارخان بزنید و غذاهای متنوع و خوشمزه این شهر را امتحان کنید.

باغ دلگشا

یکی از قدیمی‌ترین باغ های تاریخی و زیبای شیراز باغ دلگشا است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. باغ دلگشا در دوره‌های بعد به تدریج توسعه و بازسازی شده و به شکل امروزی آن به دست ما رسیده است. نوع معماری ساختمان اصلی آن به مانند بناهای ساسانی منطقه بیشاپور است.
هرساله با رسیدن بهار، عطری بهشتی از شکوفه‌های درختان بهار نارنج همه جا را فرا می‌گیرد. درختان و گل‌های باغ دلگشا به دلیل قرار گرفتن در مسیر قنات، همیشه باطراوت و شاداب هستند.
طراحی این باغ بسیار زیبا و چشم‌نواز است. درختان و گیاهان در کنار حوضچه‌ها و فواره‌ها تصویر زیبایی را به نمایش گذاشته‌اند. وجود عمارت کلاه فرنگی در میان این باغ، زیبایی آن را چندین برابر کرده است. امروزه این بنا تبدیل به موزه‌ای از اشیای تاریخی شده که بازدید از باغ دلگشا را بسیار جذاب‌تر کرده است.
آدرس: منطقه ۳محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، بلوار دلگشا
برای استفاده از اتوبوس باید در ایستگاه چهارراه دلگشا پیاده شوید و بعد از ۶ دقیقه پیاده‌روی به باغ دلگشا خواهید رسید. اتوبوس‌هایی که در ایستگاه چهارراه دلگشا توقف میکنند خطوط شهید دستغیب به بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان به ایستگاه نمازی می‌باشد.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ دلگشا، ایستگاه ولیعصر است. بعد از پیاده شدن از مترو می‌توانید با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در بلوار سلمان فارسی و بلوار هفت تنان به باغ دلگشا برسید. اما به دلیل وجود فاصله زیاد ایستگاه مترو با باغ، پیشنهاد پیشنهاد می‌شود از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.
شماره تماس: ۰۷۱۳۷۳۰۹۸۹۹
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید از باغ دلگشا در نیمسال اول: ۷:۳۰ صبح تا ۱۱ شب
زمان بازدید از موزه دلگشا در نیمسال دوم: ۸ صبح تا ۶ عصر

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

بعد از باغ دلگشا به آرامگاه سعدی بروید. سعدی یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان ایران است. آثار سعدی در میان ایرانیان بسیار محبوب بوده و آرامگاه زیبای او در شهر شیراز برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. سعدیه شیراز با گنبد فیروزه‌ای رنگ و باغی زیبا در اطرافش، مکانی دل انگیز و شاعرانه برای هر مسافری است که به شیراز سفر می‌کند. استفاده از المان‌های سنتی، تعداد ستون‌ها، نوع کاشی ‌کاری و گنبد لاجوردی آن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سعدیه است.

در همان قرن هفتم بود که برای اولین بار محل دفن سعدی مزین شد. مقبره‌ای را شمس‌الدین محمد، دومین پادشاه از سلسله ایلخانان، بر فراز قبر این شاعر پرآوازه ساخت. قدیمی‌ترین گزارش از آرامگاه سعدی را جهان‌گرد مراکشی، ابن بطوطه تقریبا 35 سال و یا 57 سال پس از درگذشت او نگاشت.

آدرس: انتهای بلوار بوستان، کنار باغ دلگشا
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۱۰ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب

دروازه قرآن

دروازه قرآن

دروازه قرآن از سمت شمال، دروازه ورودی شهر شیراز به شمار می‌آید. این دروازه از سازه‌های تاریخی و باستانی شهر شیراز است که از دیدن آن لذت خواهید برد. در قسمت بالای این دروازه، قرآنی قرار داشت تا مسافرین قبل از ورود به شهر و همین‌طور هنگام خروج از شهر شیراز، از زیر قرآن رد شوند تا یکی از رسوم قدیمی و نیک ایرانیان در قدیم اجرا شود. یکی از فرمانروایان آل‌بویه این دروازه را در زمان حکومتش بنا کرد و بعدها توسط کریم‌خان ‌زند بازسازی شد.
جاذبه‌های تفریحی متعدد و متنوعی هم در اطراف این دروازه و همینطور هتل بزرگ شیراز وجود دارد که می‌توانید از آنها هم بازدید کنید از جمله آرامگاه خواجوی کرمانی، پارک و آبشارهای مصنوعی که در آنجا قرار دارد. بازدید از دروازه قرآن مخصوصا در شب‌ها به دلیل نورپردازی زیبایی که انجام شده، بسیار جذاب است.
آدرس: ابتدای بلوار هفت تنان ورودی شهر شیراز
زمان بازدید: ۲۴ ساعته

آرامگاه باباکوهی

یکی از جذاب‌‌ترین جاهای دیدنی این شهر، آرامگاه باباکوهی در سمت چپ دروازه قران بر روی کوه صبوری واقع شده که قدمت آن مربوط به دوره دیلمیان است. روی این کوه دو غار وجود دارد که در یکی از این غارها، آرامگاهی به نام ابوعبدالله محمد ابن عبدالله معروف به باباکوهی قرار دارد.
شب گردی در بلوار چمران
شب گردی‌های مردم شاد شیراز یکی از جاذبه‌های فرهنگی این شهر، به‌شمار می‌آید. یکی از مشهورترین جاهایی که می‌توانید شما هم در کنار اهالی خون‌گرم شیراز به شب نشینی بپردازید پیاده‌روی در بلوار چمران است. با قدم زدن در این بلوار زیبا می‌توانید از کافه‌ها، رستوران‌ها، بستنی فروشی‌ها و فالوده فروشی‌های شیرازی لذت ببرید.
آدرس: بلوار چمران شیراز

روز دوم سفر به شیراز

در روز دوم سفر به شیراز می‌توانید از جاذبه‌های زیبا و پرتعداد مجموعه وکیل و اطراف آن که یادگار دوره زندیه و کریم‌خان زند است دیدن کنید.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام یک مجموعه و عمارت زیبایی است که از دوران قاجار باقی‌مانده و توسط قوام الملک، حاکم فارس ساخته شده است. این باغ دارای چند ساختمان بوده که سهم زیادی در زیبایی این مجموعه دارند.
طراحی و معماری سنتی و تزئینات به کار رفته در این عمارت‌، از جمله کاشی‌کاری آن، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌‌برد. در این باغ علاوه بر درختان نارنج و فضای سبز زیبا، موزه‌ای از سکه‌های قدیمی، تابلوها، ظروف باستانی، کاشی‌کاری و همین‌طور اشیایی تاریخی که توسط پروفسور آرتور پوپ، ایران شناس مشهور به این مجموعه اهدا شده را بازدید کنید.
تفریح و گشت‌وگذار در باغ نارنجستان قوام برایتان فراموش‌نشدنی خواهد بود و سفر به شیراز بدون بازدید از این مجموعه تکمیل نمی‌شود.
آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه ولیعصر که نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به باغ نارنجستان قوام است پیاده شده و فاصله مابین ایستگاه و باغ را که حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی است طی کنید.
در صورت استفاده از مترو، باید در ایستگاه ولیعصر پیاده ‌شده و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به باغ نارنجستان قوام برسید.
شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۲۴۳۸۱
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید:
باغ نارنجستان: از ۸ صبح تا ۹ شب
موزه نارنجستان:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۸ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر

مجموعه حمام، مسجد و بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

 در روز دوم سفر به شیراز به سراغ مجموعه وکیل، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر می‌رویم. کریم‌خان زند مشهور به وکیل الرعایا در زمان فرمانروایی خود در شیراز، آثار زیبایی را در این شهر به یادگار گذاشته است. مجموعه حمام وکیل، مسجد وکیل و بازار وکیل، از مهمترین بناهای این مجموعه می‌باشند.
معماری زیبا و شگفت‌انگیز حمام وکیل، در میان آثار باستانی شهر شیراز زبان‌زد است نقش و نگارهای زیبای این حمام بسیار چشمگیر بوده و بازدیدکنندگان را محو تماشای خود می‌کند. در بازار وکیل نیز علاوه بر بنای تاریخی بازار می‌توانید از صنایع دستی وکالاهای سنتی شهر شیراز دیدن کنید.
ناهار روز دوم را می‌توانید مهمان رستوران‌ها و غذاخوری‌های زیبا و سنتی بازار وکیل باشید و از محیط زیبا و غذاهای خوشمزه شیراز نهایت استفاده را ببرید.
آدرس: خیابان طالقانی، تقاطع زیرگذر لطفعلی‌خان زند
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه شهرداری از اتوبوس پیاده شوید و حدود ۶ دقیقه مسیر بین ایستگاه تا مجموعه وکیل را پیاده‌روی کنید.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجموعه وکیل، ایستگاه زندیه است که با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به مجموعه خواهید رسید.
هزینه ورودی حمام وکیل: ۴۰۰۰ تومان
هزینه ورودی مسجد و بازار وکیل: رایگان
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۸ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۷ شب
مسجد وکیل: از ۸ صبح تا ۷ شب
بازار وکیل: از ۸ صبح تا ۹ شب

ارگ کریم‌خان

ارگ کریم‌خان یک قلعه عظیم و دژ نظامی بوده که قدمت آن مربوط به دوره زندیه است. این ارگ زیبا با دیوارهای بلند و برج‌هایی در چهار گوشه آن، در ابتدا به عنوان محل زندگی فرمانروایان حکومت زندیه و بعدها تبدیل به زندان شده و امروزه به یک موزه بزرگ در شیراز تغییر کاربری داده است.
آدرس: میدان شهدا شهر شیراز
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید: از ۸ صبح تا ۹ شب

خانه شاپوری

عمارت شاپوری شیراز

 به گفته بسیاری از گردشگران و اهالی شیراز، بهترین زمان بازدید از خانه شاهپوری، شب‌ها است به دلیل نورپردازی زیبا و آرامش‌بخش آن در تاریکی شب است. خانه شاپوری در زمان رضاشاه و توسط بازرگان مشهوری به نام شاپوری ساخته شده است. امروزه در ساختمان اصلی، کافه و رستورانی نیز دایر است. البته بیشتر گردشگران، بازدید از باغ و خانه شاپوری را توصیه کرده و خدمات رستوران آن را پیشنهاد نمی‌کنند.
آدرس: بلوار کریم‌خان زند، خیابان انوری
هزینه ورودی: ۲۰۰۰ تومان
زمان بازدید: از ۹ صبح تا ۱۰ شب

باغ جهان نما

مسجد نصیرالملک

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای شیراز، باغ جهان‌نما است که در فهرست جاهای دیدنی شیراز قرار دارد. بخش عمده ساخت و ساز این باغ زیبا به دوران زندیه برمی‌گردد. باغ جهان نما دارای یک عمارت هشت ضلعی در وسط و باغی پردرخت و زیبا در اطراف آن قرار دارد.
قدم زدن در این باغ کهن ایرانی، تجربه‌ای بسیار دلچسب خواهد داشت. همچنین در داخل این باغ می‌توانید با لباس‌های سنتی قدیمی مردم شیراز عکس‌های زیبا از خود بگیرید. موزه‌ای تماشایی و کلکسیونی از نقاشی‌های زیبای سیاه‌قلم، تمبر، آثار باستانی و… در داخل عمارت باغ جهان‌نما مستقر شده که تماشای آن خالی از لطف نیست.
آدرس: خیابان حافظ، خیابان نفت
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه چهارراه حافظیه از اتوبوس پیاده شوید. اتوبوس‌های خطوط ولیعصر به رکن آباد و میدان کلبه به میدان ارم در این ایستگاه توقف می‌کنند. از این ایستگاه تا باغ جهان‌نما حدود ۸ دقیقه پیاده‌روی دارید تا به مقصد برسید.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو تا باغ جهان نما حدود ۳ کیلومتر با آن فاصله دارد. به همین دلیل استفاده از مترو را پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است از تاکسی یا اتوبوس برای بازدید از باغ جهان‌نما استفاده کنید.
شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۹ شب

آرامگاه حافظ

حافظیه شیراز

 حافظ شاعر بزرگ و نامی ایران بوده که آرامگاه او، از مکان‌های دیدنی و بهشتی شهر شیراز است. حافظیه توسط ایوانی بزرگ و بیست ستون، مجموعه را به دو قسمت تاریخی و ادبی تقسیم کرده است. مقبره‌ی دایره‌ای شکل و گنبد زیبای آن همین‌طور محوطه تماشایی حافظیه یکی از نمادهای شهر شیراز بوده که در زمان پهلوی به این شکل بازسازی شده است. کتاب غزلیات حافظ، جایگاه ویژه‌ای در بین مردم ایران دارد و آرامگاهش، مکانی خاطره‌انگیز و عرفانی برای گردشگرانی است که سفر به شیراز را انتخاب کرده‌اند.

حافظیه مجموعه‌ای دو هکتاری بوده و متشکل از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی است. تالاری ۵۶ متری با ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع پنج متر، این دو بخش اصلی را از هم جدا کرده است. در صحن شمالی آرامگاه حافظ شیرازی را پیدا می‌کنید.

آدرس: منطقه ۳ شهرداری، بلوار چهل مقام بعد از خیابان آزادی، تقاطع چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در ایستگاه حافظیه از اتوبوس پیاده شوید. اتوبوس‌های مسیر پایانه شهید دستغیب به سمت بلوار نارنجستان و همین‌طور اتوبوس خط میدان گلستان به سمت پایانه نمازی در ایستگاه حافظیه توقف دارند.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به حافظیه، ایستگاه زندیه است که فاصله زیادی تا حافظیه دارد و باید ادامه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.
شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۸۴۵۵۲
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۱۰:۳۰ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۹:۳۰ شب
رستوران هفت خوان
اکنون که در منطقه گردشگری و پرجاذبه شیراز هستید، می‌توانید برای صرف شام به رستوران هفت‌خوان بروید. این رستوران بزرگ، زیبا و معروف شیراز دارای ۷ بخش مختلف است. در رستوران هفت خوان می‌توانید از منو، نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای بین المللی، فست فود، صبحانه و غذاهای کبابی، غذا مورد نظر خود را انتخاب کنید.
آدرس: بلوار آیت الله ربانی، نرسیده به میدان ابوکلام شیراز

روز سوم سفر به شیراز

در روز سوم برنامه سفر به شیراز می‌خواهیم به اطراف شهر شیراز رفته و از آثار دیدنی و باستانی ایران در دوره هخامنشیان در شهرهای مرودشت و پاسارگاد که جزء کهن‌ترین شهرهای استان شیراز هستند بازدید کنیم.

تخت جمشید

تخت جمشید شیراز

 بعد از ۶۰ کیلومتر که از مرکز شهر شیراز به سمت شمال شرقی حرکت کردید و گذشتن از شهر مرودشت، به مجموعه تاریخی و باستانی تخت جمشید می‌رسید. تخت جمشید پایتخت فرمانروایی و شاهنشاهی هخامنشیان و میراثی ارزشمند است که ریشه در تمدن بزرگ ایران دارد. این مجموعه تاریخی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.
تخت جمشید شیراز نمادی از قدرت و جلال در ایران باستان و یکی از جذاب‌ترین جاهای تاریخی شهر شیراز است. می‌توان تخت جمشید و بناهای به جا مانده از آن را به‌عنوان شاخص‌ترین اثر تاریخ تمدن ایران در جهان دانست. به همین دلیل، دانشمندان و باستان‌شناسان زیادی از سرتاسر جهان برای تحقیق و بازدید از تخت جمشید به شهر شیراز سفر می‌کنند. در تخت جمشید یا پرسپولیس آثار باقی‌مانده از کاخ های فرمانروایی، تالارهای دیدار با نمایندگان ملل مختلف، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های تاریخی و آرامگاه‌های برخی از پادشاهان هخامنشی و… را خواهید دید.

توسط داریوش هخامنشی حدود ۲۵ قرن پیش ساخت این بنا در دامنه کوه‌های رحمت شروع شد. باتوجه به اطلاعات موجود در کتیبه‌ها، ساخت و تکمیل آن ۱۲۰ سال طول کشید. از سراسر جهان برای ساخت بنای تخت جمشید معماران، هنرمندان و کارگران متعددی داوطلب شدند.

بنای باشکوه تخت جمشید توسط مردان و زنان زیادی ساخته شد. آنچه این اثر را خاص‌تر کرده، طرز رفتاری بود که پادشاهان هخامنشی با کارگران ساخت آن داشتند. پرداخت حقوق و مزایای مناسب باتوجه به زحمت آن‌ها در کنار رفتار شایسته و فرهنگ درست حاکمان هخامنشی به شهرت تمدن ایران باستان در جهان کمک کرد.

آدرس: جاده شیراز-به مرودشت، ۱۰ کیلومتر بعد از شهر مرودشت
از شیراز تا تخت جمشید با خودرو شخصی ۵۷ کیلومتر فاصله دارید که حدود یک ساعت تا یک ساعت و سی دقیقه زمان می‌برد تا به تخت جکشید برسید.
برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مینی بوس، تاکسی و اتوبوس‌های بین شهری، باید خود را به ترمینال شهید کاراندیش شیراز برسانید. پس از سوار شدن با وسیله نقلیه موردنظر در ایستگاه پارک سوار، شهر مرودشت پیاده شوید از آنجا وسایل نقلیه عمومی مختلفی برای رسیدن به تخت جمشید مهیا است.
هزینه ورودی:
محوطه تخت جمشید: ۵۰۰۰ تومان
موزه تخت جمشید: ۵۰۰۰ تومان
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۸ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۶ عصر

نقش رجب

نقش رجب از دیگر جاهای دیدنی شیراز که در فاصله‌ی چند کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. سه نگاره بر دیواره کوهی نقش گرفته است. نقش این سنگ نگاره‌ها از به تصویر کشیدن تاج گذاری و به فرمانروایی رسیدن چند تن از پادشاهان ساسانی را نمایش گذاشته است.
آدرس: از بولوار تخت جمشید کیلومتر ۶ جاده مرودشت به سارویی می‌توان به نقش رجب دسترسی پیدا کرد.
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۸ شب
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۶ عصر
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان

نقش رستم

با حرکت کردن از نقش رجب در جاده مرودشت به سارویی پس از ۳ کیلومتر به مجموعه تاریخی نقش رستم می‌رسیم که از آثار ارزشمند و باستانی ایران است. آثار تاریخی که از دوران مختلف در این مجموعه باستانی به جا مانده، ارزش این اثر تاریخی را بیشتر کرده است. آثاری از دوران ایلامی همچون کعبه زرتشت، آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی، سنگ نگاره هایی از دوران ساسانی برای ما به نمایش گذاشته شده است.
آدرس از بلوار تخت جمشید کیلومتر ۸.۵ جاده مرودشت به سارویی
زمان بازدید:
نیمه اول سال از ۸صبح تا ۸ شب
نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۶ عصر.
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان

آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد

آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد

آرامگاه کوروش بزرگ، بنیانگذار حکومت هخامنشیان، در پاسارگاد، در شمال شرق شیراز در روستایی قرار دارد. برای بازدید از پاسارگاد باید از بزرگراه سعات شهر به مرودشت حرکت کنید و زمانی که به روستای پاسارگاد گذر کردید به منطقه ای می‌رسید که آرامگاهی ساده و آرامش بخش در آنجا قرار دارد که یکی از بزرگترین و با اخلاق ترین فرمانروایان تاریخ در آنجا جای گرفته است.

مقبره کوروش متعلق به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی در جهان است. این مقبره در مجموعه باستانی پاسارگاد و در شهر مرودشت قرار دارد. گفته می‌شود که بنایی همچون آرامگاه کوروش چه در ایران و چه در خارج قبل از ساختش وجود نداشته. البته بعدها بناهایی شبیه آن در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر، به نام گور دختر که از آثار تاریخی دوره هخامنشی است احداث شد.

مجموعه پاسارگاد در شیراز، در شهرستان پاسارگاد استان فارس و در دشت مرغاب از آثار به‌جای مانده از دوران هخامنشی است. این مجموعه وسیع شامل مقبره کوروش، تل تخت، محوطه مقدس، کاخ‌های سلطنتی، باغ‌ شاهی و آبراهه‌ها، برج سنگی، کاروانسرای مظفری و مسجد اتابکی می‌شوند. اولین پایتخت هخامنشیان، مجموعه باستانی پاسارگاد، که محوطه اصلی آن، دارای ۱۶۰ هکتار وسعت بود در دشتی بزرگ قرار داشت.

معرفی بوتیک هتل‌ های شیراز | اقامتی فراموش نشدنی در شهر شاعرانه شیراز
ادامه مطلب
آدرس بزرگراه سعادت شهر به مرودشت را از تقاطع با جاده مرودشت به سارویی ۶۵ کیلومتر ادامه دهید و پس از آن وارد بریدگی جاده پاسارگاد خواهید شد.
زمان بازدید:
نیمه اول سال: از ۸صبح تا ۸8 شب
نیمه دوم سال: از ۸8 صبح تا ۸ شب
هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان

روستای قلات

در سفر به شیراز یکی از جاهای دیدنی اطراف روستای قلات است. روستای قلات شیراز، روستای ییلاقی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز است که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز قرار دارد.

این مقصد محبوب استان فارس در کنار چشمه‌ای زیبا و در میان انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز در جاده یاسوج – شیراز قرار دارد. برای رسیدن به آن از مرکز شهر شیراز، تقریبا ۴۰ تا ۵۰ دقیقه راه است. روستای قلات با تهران تقریبا ۹۴۰ کیلومتر دارای فاصله می‌باشد.

آدرس: ایران، استان فارس، شهرستان شیراز، بخش مرکزی، دهستان دراک، روستای قلات

اماکن مذهبی شهر شیراز

شاهچراغ

شاهچراغ

اماکن مذهبی شیراز هم جزء جاهای دیدنی و مذهبی شیراز است. که حال و هوای عرفانی ما را در سفر به شیراز تقویت می‌کند. شاهچراغ از عرفانی ترین جاذبه های شیراز است و از مهم ترین مکانهای مذهبی این شهر به‌شمار می‌آید. مرقد دو برادر بزرگوار امام رضا (ع) در این مکان مذهبی قرار دارد.
علاوه بر مذهبی بودن این مکان، اصالت و زیبایی این حرم برای ایرانیان ارزشمند است. معماری اصیل ایرانی و اسلامی، آینه کاری و هنر کاشی کاری در این بنای تاریخی و مذهبی بسیار چشم‌نوازی می‌کند. از قسمتهای مهم زیارتگاه شاه‌چراغ ورودی اصلی، صحن ایوان، حرم شاه‌چراغ، گنبد و گلدسته و… را می‌توان نام‌برد.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است و در نزدیکی زیارتگاه شاه‌چراغ قرار دارد. آدرس مسجد جامع عتیق، منطقه 8 شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به شاهچراغ ایستگاه احمدی واقع در بولوار دستغیب است. زمان پیاده روی از این ایستگاه تا حرم حدود ۱۰ دقیقه است. نزدیکترین ایستگاه مترو به حرم شاهچراغ ایستگاه زندیه واقع در بولوار کریم خان زند است. از این ایستگاه تا حرم شاه‌چراغ حدود ۲۰دقیقه پیاده‌روی دارد.

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

 مسجد وکیل جزء زیباترین مساجد ایرانی در شیراز است که معماری آن بسیار خیره‌کننده است. این مسجد در نزدیکی حمام و بازار وکیل قرر دارد. از مهمترین آثار تاریخی شیراز مجموعه بناهای تاریخی وکیل است. لازم است در سفری که به شیراز دارید مسجد وکیل شیراز را در برنامه بازدید خود از آثار تاریخی قرار دهید. ستونهای مسجد وکیل شهرتی جهانی دارند و همین‌طور کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و تزئینات دیگر این بنای تاریخی از ویژگی‌های مسجد وکیل محسوب می‌شود.
مسجد وکیل در خیابان طالقانی، بعد از خیابان لطفعلی‌خان زند، در قسمت غرب بازار وکیل قرار دارد. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به مسجد وکیل ایستگاه شهرداری در میدان شهدا، و زمان پیاده روی ایستگاه تا مسجد ۶ دقیقه است. ایستگاه مترو زندیه هم نزدیک ترین ایستگاه به مسجد وکیل است که پس از پیاده شدن حدودا ۱۵ دقیقه پیاده روی تا مسجد وکیل داریم.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

از زیباترین مساجد شیراز مسجد نصیر الملک است که قدمت آن به دوره قاجاریه مربوط می‌شود. این مسجد در محله‌ای قرار داشته که پیشتر به خانواده قوام متعلق بوده و در آن تعدادی از آثار تاریخی آن دوران واقع شده‌اند.

این مسجد دوست‌داشتنی را امروزه با نام مسجد صورتی می‌شناسند و از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان فارس در شیراز محسوب می‌شود. گردشگران داخلی و خارجی در برنامه سفرشان حتما بازدید از این جاذبه را قرار می‌دهند.

مسجد نصیر الملک به مسجد صورتی مشهور شده که دلیل آن شیشه کاری‌ها و پنجره‌های رنگارنگش است که از زیباترین مساجد شیراز محسوب می‌شود. قدمت مسجد نصیر الملک مربوط به دوران قاجار بوده که ساخت آن ۱۰ سال زمان برده است. هنر کاشی‌کاری، شیشه‌های رنگی و بازتاب نور، این مسجد را بسیار خوش‌ رنگ کرده که به مسجد صورتی معروف شده است. این مسجد در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد.

موزه‌گردی در شیراز

موزه هنرهای تجسمی در خانه فروغ الملک

موزه هنرهای تجسمی یا موزه مشکین فام شیراز در خانه فروغ الملک قوامی پذیرای دوستان و اهالی هنر مدرن امروز ایران است که می‌تواند برای علاقه مندان بسیار مهیج و جذاب باشد. قدمت این خانه مربوط به اواخر حکومت قاجار است و مورد مجذوب کننده‌ی این خانه طراحی و تزئینات معماری سنتی آن است.
امروزه این خانه را به موزه آثار هنرمندان معاصر برجسته فارسی که در آن نگهداری می‌شود تغییر کاربری داده اند. این موزه آثاری مانندنقاشی، خوشنویسی، عکاسی، و… از هنرمندان امروز ایران را در خود دارد. این موزه در گذر تاریخی سنگ سیاه واقع شده است.
شماره تماس: ٠۷۱۳۲۲۲۶۳٠۸
ساعت بازدید: از شنبه تا پنج شنبه ۹ صبح تا ۵ عصر

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک، موزه مادام توسو در ایران، یکی دیگر از جالب‌ترین جاهای دیدنی موزه مشاهیر یا خانه زینت الملک قوامی در شیراز است که با طراحی و معماری سنتی خود یادگاری از دوران قاجار برای ما مانده است. که در همسایگی باغ نارنجستان است. این عمارت در زمان قدیم قسمت اندرونی باغ نارنجستان قوام بوده که امروزه با کمک یک مسیر زیر زمینی به این باغ وصل شده است.
معماری اصیل این بنا هر بازدید کننده‌ای را جذب خود می‌کند اما علاوه بر زیبایی عمارت و باغ، وجود تندیس‌های مشاهیر از دیگر جاذبه‌های این موزه است. تندیس چهره‌هایی چون شاپور اول ساسانی، کریم‌خان زند، سعدی، بابا کوهی، ملاصدرای شیرازی و… این موزه موجود است. به سبب وجود تندیس مشاهیر در خانه زینت الملک از این خانه به عنوان موزه مادام توسو در ایران یاد می‌شود.
آدرس: محله گود عربان، خیابان لطفعلی خان زند، جنب نارنجستان قوام مسیر رسیدن با اتوبوس ایستگاه ولیعصر در خیابان لطفعلی خان زند که پس از پیاده شدن در این ایستگاه پس از ۱۰ دقیقه پیاده روی به موزه مشاهیر می‌رسید. برای رفتن به موزه با مترو باید در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی تا خانه زینت الملک زمان می‌برد.
شماره تماس:٠۷۱۳۲۲۳۴۱۸۱
ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۷ شب

موزه شاهچراغ

موزه شاهچراغ که در آستان مقدس شاه‌چراغ است یکی از جاذبه‌های دیگر شیراز بوده که در برنامه بازدید خود از جاذبه‌های شهر شیراز باید گنجانده شود. در این حرم علاوه بر زیارت، از موزه‌ای که در صحن واقع شده است می‌توان بازدید کرد. موزه شاه‌چراغ از جمله جاهای دیدنی شیراز است که از سال ۱۳۴۴ تا به امروز پذیرای زائران و بازدید کنندگان بوده و با گذر زمان وسیع‌تر و طراحی آن زیباتر و اشیای اهدایی آن بیشتر شده است. اشیاء نگهداری شده در موزه شاه‌چراغ به دوارن تاریخی مختلف تعلق دارد. آثاری به جا مانده از ایران باستان تا زمان ظهور اسلام در این موزه نگهداری می‌شود.
آدرس: منطقه هشت شهرداری شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان احمدی، صحن حرم مطهر شاه‌چراغ برای رفتن به موزه شاهچراغ با اتوبوس باید در ایستگاه احمدی واقع در بلوار دستغیب پیاده شوید و پس از پیاده شدن فاصله ۱۰ دقیقه پیاده‌روی تا حرم و موزه را در پیش دارید. ایستگاه مترو نزدیک به حرم و موزه شاه‌چراغ ایستگاه زندیه در بولوار کریم خان زند است. که بعد از خروج از مترو حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی زمان لازم است تا به موزه برسید.
شماره تماس: ٠۷۱۳۲۲۳۷۸۴۸
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

موزه گرمابه حمام وکیل شیراز

موزه حمام وکیل شیراز

 موزه گرمابه حمام وکیل شیراز از معروفترین و مشهورترین مکان‌های دیدنی شیراز است. معماری و نقوش زیبای آن، سبب خاص شدن حمام وکیل شده است. این حمام علاوه بر زیبایی معماری سازه، موزه آن نیز یکی از جاذبه‌های شیراز است که پذیرای بازدیدکنندگان و مسافرین عزیز می‌باشد.
بازدید از موزه حمام وکیل قطع به یقین می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد زیرا با آداب خاص شستشوی ایرانی در زمان قدیم آشنا می‌شوید. ماکت‌های مختلف که باظرافت و دقت زیادی طراحی و ساخته شده در این موزه به نمایش گذاشته شده است تا فضای حمام وکیل در گذشته را برای ما تداعی کند.
موزه وکیل در خیابان طالقانی، بعد از خیابان لطفعلی خان زند در حمام مجموعه وکیل قرار دارد. برای استفاده از وسیله تقلیه عمومی می‌توان در ایستگاه زندیه که نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه حمام وکیل است پیاده شوید و پس از ۱۰ دقیقه پیاده روی به مقصد رسید. اگر اتوبوس وسیله نقلیه مورد انتخابی شما است باید در ایستگاه شهرداری پیاده شوید. که حدود ۶ دقیقه پیاده روی از ایستگاه تا موزه گرمابه وکیل را باید طی کنید.
شماره تماس: ٠۷۱۳۲۲۴۷۶۴۶
ساعت بازدید از ۹صبح تا ۹شب

موزه سنگ و گوهر دریای نور

موزه سنگ و گوهر دریای نور می‌توان از جاهای دیدنی دیگر شیراز، موزه سنگ و گوهر دریای نور را نام برد. این موزه واقع در باغ ارم است. کلکسیونی از سنگ‌های قیمتی در این موزه نگهداری می‌شود. سنگ‌های قیمتی این موزه به ۱۴٠ نوع می‌رسد. این جواهرات و سنگ‌های قیمتی از معادن ایران و سایر کشورهای جهان یافت شده و اکنون با چیدمانی زیبا در باغ ارم موزه سنگ و گوهر دریای نور به نمایش گذاشته شده که با سفر به شیراز می‌توانیم از این موزه بازدید کنیم.
آدرس: منطقه یک، بولوار دانشجو، میدان ارم، خیابان ارم، باغ ارم
شماره تماس: ٠۷۱۳۲۲۷۲۵۳۸
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶:۳٠ عصر

موزه ساسانی شیراز

قدمت این موزه به دوره ساسانی و سال ۲۶۰ میلادی می‌رسد. در این موزه موزائیک و سنگ نوشته‌هایی از زمان حکومت ساسانی را به همراه ظروف سفالی و کوزه‌های آن دوره مشاهده خواهید کرد. حتی هنوز هم حفاری‌هایی در منطقه اطراف موزه جهت یافتن آثار بیشتر انجام می‌گیرد. از آنجایی که موزه ساسانی در شهر تاریخی بیشاپور و در کازرون قرار دارد، به آن موزه بیشاپور نیز گفته می‌شود.

موزه مشاهیر شیراز

باغ موزه مشاهیر در واقع فضایی بسیار وسیع می‌باشد که از درختان نارنج در شمال آرامگاه حافظ پوشیده شده است. در این موزه ۴۸ نفر از بزرگان ادبی ایران و جهان نظیر صائب تبریزی، گوته، فردوسی، هگل، شکسپیر، خواجوی کرمانی، سعدی، خیام، مولانا، تولستوی، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، تاگور و دانته معرفی می‌شوند. معماری جذاب این مجموعه همچون آرامگاه حافظ شیرازی بسیار خاص و دیدنی است.

موزه هخامنشی شیراز

در ۵۷ کیلومتری جاده شیراز- مرودشت، مجموعه تخت جمشید و موزه‌های کهن آن را مشاهده خواهید کرد. ساختمان این موزه از کهن‌ترین بناهای ایران بوده که متشکل از یک ایوان، دو نگارخانه و یک تالار است.

از آثار موجود در موزه هخامنشی شیراز شامل سرستون گاو، پنجه عقاب، مهره‌های دوره هخامنشی، پیکره‌های سنگی و مجسمه‌های کهن سنگی می‌شود. در این موزه تماشای فناوری‌های زمان هخامنشی شما را مجذوب خواهد کرد.

سایر موزه‌ها در شهر شیراز

موزه آواها و نواها در خانه قجری و باشکوه منطقی نژاد برای دوستداران موسیقی برپا شده که در آن آرشیوی از آواها، نواها، انواع سازها، دست نوشته‌های مربوط به نامداران موسیقی و… موجود است.
موزه لباس های سنتی روبه روی شاه‌چراغ در خانه قجری صالحی برپا شده است. بازدید از لباسهای سنتی و محلی شیراز در خانه‌ای به طراحی و معماری قجری، می تواند برای شما جالب و لذت‌بخش باشد.
موزه پارس در باغ نظر شیراز مستقر شده که آثار باستانی در آن نگهداری می‌شود علاوه بر آن آرامگاه کریم‌خان زند نیز در این باغ قرار دارد.
موزه نظامی عفیف آباد بزرگترین موزه سلاح در کل خاورمیانه است که در باغ عفیف آباد یا گلشن شیراز قرار دارد.
خانه سعادت یا (موزه خاتم)، موزه صنایع دستی شهر شیراز در خانه سعادت مستقر شده است. این خانه از بناهای قجری و تاریخی شیراز با معماری زیبا بوده که به موزه صنایع دستی تغییر کاربری داده است.

پارکها و مراکز تفریحی شهر شیراز

کامل شدن لذت سفر به شیراز را می‌توانیم با رفتن به پارک‌های زیبای شهر و فضاهای سرسبز و بهشتی شهر شیراز برای خود خاطره ساز کنیم.

پارک آزادی

از قدیمی ترین و معروف ترین بوستان‌های شیراز پارک آزادی است. پارک آزادی در بولوار آزادی قرار دارد و تقریبا به اکثر نقاط شهری دسترسی دارد. چرخ و فلک، قایق سواری، زمین فوتبال، سینمای چند بعدی، دوچرخه سواری، اتاق فرار و… از جمله امکانات تفریحی در این پارک است که تفریح و اوقات خوشی را برای شهروندان و مسافران عزیز مهیا کرده است.
آدرس: منطقه یک شیراز، بلوار آزادی، برای استفاده از مترو، باید ایستگاه امام حسین پیاده شوید که نزدیک‌ترین ایستگاه به پارک آزادی است. از این ایستگاه تا پارک ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در پیش داریم. ایستگاه پارک صفا هم در نزدیکی پارک آزادی قرار دارد.
ساعت بازدید ۲۴ ساعت شبانه روز
هزینه ورودی: رایگان

پارک گلها

پارک گلها از دیگر بوستان‌های دنج و دیدنی شیراز است. طراحی زیبا و آرامش محیط، این پارک را به یکی از مناطق آرام در شهر تبدیل شده است. پارک گلها در منطقه معالی آباد شیراز و خیابان گلها قرار دارد.
ساعت بازدید ۲۴ ساعت شبانه روز
هزینه ورودی: رایگان

پارک جنگلی پالایشگاه

پارک جنگلی پالایشگاه یا پارک جنگلی انقلاب ورزقان، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز است. این پارک، طبیعت‌ چشم نوازی در شهر شیراز داشته که پیشنهاد می شود این پارک را در برنامه سفر خود بگنجانید. پارک جنگلی در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز و ۴۳ کیلومتری جنوب غربی تخت جمشید قرار دارد. برای رسیدن به پارک باید وارد بزرگراه شیراز به مرودشت بشوید.
آدرس: بزرگراه شیراز به مرودشت، پل شهدای صنعت نفت
بهترین روش برای رفتن به پارک جنگلی با خودرو شخصی یا تاکسی است. ایستگاه مترو احسان، با ۳۳ کیلومتر فاصله با پارک نزدیک‌ترین ایستگاه به پارک است. که این ایستگاه در نزدیکی کمربندی شیراز قرار دارد.
ساعت بازدید ۲۴ساعت شبانه روز
هزینه ورودی: رایگان

لونا پارک

لونا پارک شیراز

لونا پارک از دیدنی‌ترین پارک‌های شیراز است و لحظه‌هایی شاد و مهیج را برای شهروندان و مسافرین شهر شیراز به ارمغان می‌آورد. این مجموعه تفریحی در ۷۰۰ متری دروازه قرآن قرار دارد. از امکانات تفریحی این پارک فضای سبز و کوهستانی، تجهیزات بازی متنوع، منطقه سرپوشیده مخصوص بانوان، قلعه‌های بادی مخصوص کودکان و… را می‌توان نام برد. گشت و گذار در لونا پارک شیراز لذت سفر به شیراز را برای شما بیشتر می‌کند.
آدرس: بلوار آیت الله ربانی، حوالی دروازه قرآن برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید در نزدیکترین ایستگاه، یعنی ایستگاه دروازه قرآن در بولوار آیت الله ربانی از اتوبوس پیاده شده و بعد با ۱۰ دقیقه پیاده روی خود را به لونا پارک برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه امام حسین به لونا پارک است که بعد از پیاده شدن باید ادامه مسیر را با تاکسی بروید.
ساعت بازدید: ۶ عصر تا ۱۲ شب
آدرس: بلوار آیت الله ربانی، حوالی درازه قرآن

پارک های شیراز برای چادر زدن

انتخاب شیراز برای سفر به عنوان یک مقصد گردشگری بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. فرقی ندارد هدفتان از سفر بازدید از جاذبه‌های تاریخی باشد یا جاذبه‌های طبیعی. در هر صورت انتخابتان بسیار درست خواهد بود.

شیراز در کنار جاذبه‌های تاریخی و کوچک و بزرگ، از پارک‌هایی مملو است که زیبایی شهر را صد چندان کرده‌اند. پارک های شیراز برای چادر زدن عبارتنداز:

  • پارک کوهپایه شیراز
  • پارک بعثت شیراز
  • پارک آزادی شیراز
  • پارک جنگلی زرقان شیراز
  • باغ جنت شیراز
  • کمپ زیباشهر اسکان ارزان در شیراز

پارک های شیراز برای عکاسی

در تمام نقاط شیراز بوستان‌ها و پارک‌های زیادی در کنار آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی برای مراجعه و بازدید وجود دارد. این مراکز که در طول زمان ساخته و توسعه یافته‌اند، شامل باغ‌ها، پارک‌های کوهستانی و بوستان‌های شهری هستند. پارک‌های شیراز برای عکاسی عبارتند از:

  • باغ جنت
  • باغ نظر/ موزه پارس
  • ارگ کریم خان زند
  • باغ گلشن/ باغ عفیف اباد
  • باغ ارم شیراز

پارک های شیراز با شهربازی

این شهر همچون سایر شهرهای بزرگ ایران، امکانات تجاری، ورزشی و البته تفریحی بسیاری دارد که برای برطرف کردن نیازهای شهروندان وجودشان ضروری است. پارک‌های شیراز با شهربازی در این شهر عبارتند از:

  • لونا پارک شیراز
  • شهربازی پارک آزادی
  • شهربازی گاندو شیراز
  • شهربازی ایران لند (مجتمع تجاری خلیج فارس)
  • شهربازی مجتمع ستاره فارس

سایر پارک‌ها و باغ های شیراز

پارک جنت: بوستانی قدیمی و زیبایی که مربوط به دوره قاجار بوده که ظاهری امروزی پیدا کرده است.
پارک کوهپایه: واقع در بولوار هفت‌تنان و در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد.
پارک بعثت: از پارک‌های مورد پسند شیراز است و در حوالی باغ عفیف آباد ساخته شده است.
پارک ایرانی: پارک ایرانی در نزدیکی میدان پاسارگاد احداث شده و محیطی برای آموزش رانندگی به کودکان به شمار می‌آید.
باغ نظر: از باغ‌های با قدمت قدیمی در شیراز است که از زمان زندیه باقی مانده است.
باغ هفت تنان: از مکانهای دیدنی شیراز و متعلق به دوران حکومت کریم‌خان زند می‌باشد که برای ما به یادگار مانده است.
باغ ملی شیراز: باغ ملی شیراز جزء قدیمی‌ترین فضاهای سرسبز شیراز است که در چهار راه حافظیه قرار دارد.

مراکز خرید در سفر به شیراز

از دیگر تفریحات مردم شیراز و مسافران شهر شیراز خرید کردن که بسیار لذت‌بخش است. در شیراز بازارهای سنتی و پاساژ‌های معروفی وجود دارد.که می‌توانید خرید خود را انجام دهید و سوغاتی‌های مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنید. در این بخش می‌خواهیم بهترین مراکز خرید شیراز را به شما معرفی کنیم.

بازار وکیل

بازار وکیل از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران است. برای خرید سوغاتی اصیل شیراز باید به بازار وکیل رفت و با خیال راحت باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین اجناس را برای خود خریداری کنید.

بازار وکیل شیراز محل فروش کالاهای گوناگون ایرانی و خارجی است. از اصلی‌ترین کالاهایی که در آن به فروش می‌رسد عبارتند از انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی، پارچه و زیور‌آلات سنتی. در واقع امروزه اکثر بخش‌های اصلی بازار در اختیار فرش‌فروشان و پارچه‌فروشان قرار دارد. سرای مشیر نیز یکی از بخش‌های بازار بوده که حتما باید در سفر به شیراز از آن بازدید کنید.

سرای مشیر

سرای مشیر شیراز

 پس از رفتن به بازار وکیل باید سری هم به ضلع جنوبی بازار بزنید و سرای مشیر را هم بازدید کنید. سرای مشیر بازاری کوچکی است که انواع صنایع دستی جذاب و زیبا که ساخته دست هنرمندان شیراز است در آنجا وجود دارد.که جزء با ارزش‌ترین خریدها جهت سوغاتی از شیراز است.محبوب‌ترین صنایع دستی سرای مشیر عبارتند از حاتم کاری، معرق کاری، منبت کاری، حکاکی، قلم زنی و… است.

بازار حاجی شیراز

از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بازارهای شیراز، بازار حاجی شیراز است که مابین خیابان لطفعلی خان زند و بقعه واقع شده است. تقریبا قدمت این بازار به عقیده بسیاری از شیرازی ها به ۱۰۰۰ سال می‌رسد. همه چیز در این بازار موجود است از خوراکی‌ها تا پوشاک و خشکبار و صنایع دستی تا لباسهای محلی شیراز در آنجا به فروش می‌رسد.

بازار مسگرهای شیراز

شکل و شباهت بازار مسگرها بسیار به بازار وکیل نزدیک است اما کوچکتر و با این تفاوت که این بازار سنتی از دوران قاجار فعالیت خود را شروع کرده و به عنوان یکی از بازارهای قدیمی شیراز می‌باشد. بازار مسگرها به مرکزی برای خرید لوازم خانگی در شیراز تبدیل شده است.

مجتمع تجاری زیتون

با تعاریفی که از شیراز و بازارهای شیراز شد ممکن است تصور کنید شیراز فقط بازار سنتی دارد؛ اما چندین مرکز خرید شیک و مدرن در شهر شیراز فعالیت می‌کنند که انواع برندها در این مراکز تجاری قابل خرید هستند یکی از این مراکز تجاری، مجتمع تجاری زیتون است.

مجتمع گردشگری تجاری هامون

یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید برای کودکان مجتمع تجاری هامون است چرا که در این بازار امکانات تفریحی و شهر بازی وجود دارد که بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. بیش از ۷۰ واحد تجاری در این مرکز خرید فعالیت دارند که انواع کیف و کفش، پوشاک زنانه و مردانه به فروش می رسد. انواع واحدهای تجاری، شهربازی، رستوران، کافه و … از امکانات این مجموعه تجاری است.

ستاره فارس

از دیگر مراکز عالی خرید در شیراز ستاره فارس نام دارد که قیمت‌هایی مناسب‌تری نسبت به دیگر مراکز دارد. این مجتمع در ۹ طبقه و ۴۵۰ واحد تجاری فعالیت دارند که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. کالاهای موجود برای فروش در این مجموعه می‌توان پوشاک زنانه، بچگانه، مردانه، لوازم لوکس، لوازم تزئینی، آرایشی بهداشتی را مثال زد.

مرکز خرید حافظ

در خیابان عفیف آباد شیراز مرکز خرید حافظ قرار دارد و بسیاری از جاهای دیدنی و مراکز خرید دیگر در حوالی این مرکز واقع شده‌اند. در این مجتمع خرید می‌توانید معروف‌ترین برندهای اجناس را بیابید. دسترسی آسان و تنوع اجناس باعث شده تا مرکز خرید محبوبی برای خریدگردی باشد.

لوکس‌ ترین مراکز خرید شیراز

سفر بدون خرید، امکان‌پذیر نیست! نمی‌شود به شهر شیراز سفر کرد و به بازارهای معروف و لوکس آن سر نزد. یادگاری‌های هر سفر، لحظات خوش را در خاطره‌ها دوباره زنده می‌کند. از لوکس‌ترین مراکز خرید شیراز عبارتند از:

  • بازار طالقانی شیراز
  • بازار مسگرهای شیراز
  • سرای مشیر شیراز
  • مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز
  • مجتمع تجاری زیتون فارس
  • مجتمع تجاری ستاره شیراز
مقایسه هتل بین الحرمین و هتل کریم خان شیراز
ادامه مطلب

مراکز خرید شیراز با قیمت مناسب

بازارهای ارزان شیراز از محبوب‌ترین بازارهای شیراز هستند که قیمت اجناس در این بازارها مناسب است. پایین بودن قیمت کالا نشانه بی‌کیفیت بودن آن نمی‌تواند باشد. باتوجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، خرید ارزان به‌صرفه‌تر است. بنابراین اکثرا جایی را می‌خواهند تا با کمترین قیمت کالای مورد نظر خود را پیدا کنند. مراکز خرید شیراز با قیمت مناسب عبارتنداز:

  • مرکز پی سی سنتر شیراز (PC Center)
  • بازار حاجی شیراز
  • مجتمع تجاری الماس شیراز
  • مرکز خرید ستاره فارس شیراز
  • سرای مشیر شیراز
  • مرکز خرید سینا شیراز

سایر مراکز خرید در شهر شیراز

مرکز خرید سینا واقع در بلوار مطهری است و نمایندگی بسیاری از برندهای معروف در این مجموعه فعالیت دارند.
مرکز خرید سلطانیه جز مراکز خرید لوکس شهر است که در بلوار قدوسی غربی قرار دارد.
مرکز خرید زیتون در تقاطع خیابانهای انقلاب و لطفعلی خان زند مستقر است و امکانات رفاهی و تفریحی مورد پسندی دارد.
مجتمع تجاری فارس در خیابان عفیف آباد در 9 طبقه تجاری ساخته شده است. انواع پوشاک، لوازم بهداشتی آرایشی، کالای دیجیتال و… را میتوان در این مجموعه اشاره کرد. کافه و رستوران هم از دیگر امکانات این مجموعه بزرگ تجاری است.

غذاهای محلی شیراز

ته چین مرغ شیرازی

یخنی نخود

در راهنمای سفر به شیراز آگاهی از غذاهای محلی می‌تواند در داشتن تجربه بهتر تاثیرگذار باشد. چنانچه از طرفداران دیزی و آبگوشت هستید، یخنی نخود که یکی از غذاهای سنتی شیراز می‌باشد را حتما امتحان کنید.

یخنی نخود در واقع همان آبگوشت است که مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه می‌باشد. طعم یخنی نخود بسیار خوشمزه بوده و با نان داغ، سبزی خوردن و ترشی سرو می‌شود.

اشکنه شیرازی

این غذا از مواد اولیه‌ای نظیر نعناع خشک، شنبلیله، تخم‌مرغ، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود؛ تخم‌مرغ تنها ماده اولیه برای تهیه تمام اشکنه‌ها در سراسر ایران است و معمولا برای شام وعده مناسبیست که همراه یک نان داغ و تازه، صرف می‌شود. اشکنه شیرازی را با نام آب پیازک هم می‌شناسند.

دو پیازه آلو

توجه داشته باشید که آلو در زبان شیرازی به معنای سیب زمینی بوده و این مسئله بسیاری از افراد غیرشیرازی را به هنگام شنیدن نام دو پیازه آلو به اشتباه می‌اندازد. این غذا در عین سادگی بسیار لذیذ است و در اغلب موارد آن را در وعده شام و با نان می‌خورند. حتما در سفر بعدی خود به شیراز دو پیازه آلو را تست نمایید.

لوبیاپلو شیرازی

این غذای سنتی شیراز را با لوبیا و گوشت و سبزیجات درست می‌کنند. مواد اولیه غذا به‌خوبی نشان می‌دهد که لوبیاپلو شیرازی، از سالم‌ترین غذاهای محلی شیراز است. استفاده از مرغ به‌جای گوشت نیز در تهیه این غذا، طعم لذیذی به آن می‌دهد.

شیراز شهری تاریخی و سنتی، با غذاهای خوش و رنگ و طعم متنوع محلی و سنتی که با سفر به شیراز باید از لذت خوردن آنها در برنامه‌های خود بهره کافی را ببرید. برخی از مهم‌ترین غذاهای محلی شیراز عبارت‌اند از:
شیرازی پلو: از غذاهای شیراز است که رنگ و بوی خوش اشتها را تحریک میکند و خستگی را از تن مسافر می‌زداید. شیرازی پلو از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای محلی شیراز است که با طعمی لذیذ و خوشمزه مورد علاقه همه قرار دارد. ترکیبات این غذا مرغ، بادمجان، برنج، زرشک، ماست، زعفران و ادویه است که با سالاد شیرازی نوش جان می‌کنند.
شکر پلو: از غذاهای شیرین و سنتی شیراز است که برای دوستداران غذاهای شیرین می‌تواند انتخاب خوبی باشد. ترکیبات این غذا شامل شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی، خلال پسته و زعفران است.
هویج پلو از دیگر غذاهای محلی و شیرین شهر شیراز است که علاقه مندان زیادی دارد و طعم لذیذ و خوشمزه ی آن شما را شیفته خود خواهد کرد. ترکیبات هویج پلو عبارتند از هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ کرده. از خلال بادام و پسته برای تزئین آن استفاده میکنند.
رب پلو: از خوش طعم ترین و ساده ترین غذاهای سنتی شیراز است که جز غذاهای محبوب بشمار می آید. رب پلو ترکیبی از برنج، رب، رب انار، گردو،کشمش، شکر و پیاز است که طبخ این غذا آسان است و گزینه ی مناسبی برای کسانی است که به خوردن گوشت علاقه ای ندارند.
قورمه: جزء دیگری از غذاهای شیرین سنتی شیراز است. این غذای سنتی از میوه به که اصلی ترین جز غذا است، گوشت گوسفند،شکر، پیاز، لپه، زعفران، آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود.
کوفته هلو: کوفته غذایی است که ما با نام تبریز می‌شناسیم و مشهور است اما یکی از غذاهای سنتی و محلی شیراز کوفته هلو است که دوستداران زیادی دارد.

بهترین رستوران ها شیراز با موسیقی زنده

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر سفر مثل سفر به شیراز یافتن مکانی مناسب برای غذا خوردن است. علاوه بر آب‌وهوای خوب این شهر توریستی، غذاهای لذیذش نیز معروف هستند. رستوران‌های شیراز، مکانی هستند با رنگ و نور و موسیقی زنده دلچسب. بهترین رستوران ها شیراز با موسیقی زنده  عبارتنداز:

  • باغ رستوران شهریار بلوار دکتر حسابی
  • رستوران هفت خوان دروازه قرآن
  • رستوران صوفی ستارخان
  • رستوران شاندیز منوچهری دوکوهک
  • مجموعه رستوران آوا بلوار میرزای شیرازی
  • باغ رستوران خوشا شیراز بلوار دکتر حسابی

رستوران های سنتی شیراز

وجود رستوران‌های سنتی در این شهر محبوبیت و آوازه این شهر فرهنگ و ادب را دو چندان کرده است. رستوران‌های سنتی شیراز عبارتند از:

  • رستوران کته ماس
  • رستوران شاطرعباس
  • رستوران سنتی سرای مهر
  • رستوران سنتی شرزه

رستوران های لاکچری شیراز

برای آنکه خاطره سفر برایتان به یادماندنی‌تر و شیرین‌تر شود، میل کردن غذا در رستوران‌های لاکچری شیراز را پیشنهاد می‌دهیم. رستوران‌های لاکچری شیراز عبارتند از:

  • رستوران خانه سنتی پرهامی شیراز
  • رستوران‌های باغ راز شیراز
  • کافه و رستوران گرتا شیراز
  • مجموعه صوفی شیراز
  • رستوران خوشا شیراز

کافی شاپ های شیراز

کافی شاپ ‌های شیراز برای صبحانه

کافه‌های شیراز برای صبحانه آن دسته از کافه‌های شیراز هستند که، برای وعده صبحانه خدمات می‌دهند یا آنقدر صبحانه خوب و باکیفیتی دارند که بخاطر وعده صبحانه‌شان محبوبیت دارند. این کافه‌ها عبارتند از:

  • کافه ژولب شیراز
  • کافه هدایت شیراز
  • کافه بازی های رومیزی آلتو
  • کافه ژون شیراز
  • کافه ژو شیراز

کافی شاپ های شیراز برای تولد

این روزها اکثر افراد جشن تولد دوستان و آشنایانشان را در کافی‌شاپ‌ها برگزار می‌کنند. به همین خاطر آشنایی با بهترین کافی‌شاپ‌های مناسب تولد خوب است. بهترین کافی‌شاپ‌های شیراز برای جشن تولد عبارتند از:

  • کافه ستارگان شیراز
  • کافه هتل چمران شیراز
  • کافه VIP ساحل شیراز

کافی شاپ های شیراز با قیمت مناسب

شاید انتخاب معروف‌ترین و بهترین کافی شاپ‌های شیراز کار آسانی نباشد در ادامه با کافی شاپ های شیراز برای نوشیدن قهوه در یک جای دنج و شیک آشنا می‌شوید.

  • کافه فردوسی
  • کافه هدایت
  • کافه چیل شیراز

سوغاتی‌های سفر به شیراز

مینا کاری سوغات شیراز

 سفر به شیراز علاوه بر اینکه شهری تاریخی با جاذبه های دیدنی بسیاری است جایی عالی برای خرید سوغاتی برای خودتان یا دوستان و اقوام است؛ می‌توان سوغاتی‌ های شیراز را به چند دسته تقسیم کرد از جمله شیرینی‌جات، عرقی‌جات و صنایع دستی شیراز.
بخش زیادی ازسوغات شیراز شیرینی‌های خوشمزه‌ی این شهر است مانند مسقطی که مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی آن نشاسته، شکر و زعفران است روی مسقطی را با آجیل تزئین می‌کنند. یوخه شیرینی دیگر شیراز است که از خمیری نازک تهیه می‌کنند و چندین لایه خمیر را دور هم می‌پیچند و پودر قند، دارچین یا پودر پسته روی آن می‌پاشند.
کلوچه شیرازی سومین سوغاتی نام آور شیراز است که شباهتی به کلوچه‌های شمال ندارد و شبیه نان برنجی است. بادام سوخته هم با جوشاندن آب و شکر به شکل بلوری در می‌آید و روی بادام‌ها می‌ریزند. عرقیات شیراز عبارتند از عرق بهار نارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک که در فصل بهار عرق گیری می‌کنند.
صنایع دستی آثار هنرمندان شیراز است همچون قلم زنی روی فلزاتی چون طلا، نقره، مس است، منبت کاری و حکاکی که بر روی چوب طراحی می‌کنند و به شکل تابلو‌هایی زیبا آماده می‌شود. خاتم کاری از سوغاتی‌های زیبای شیراز به شمار می‌آید که از چیدن تکه های کوچک و رنگی با ظرافت کامل انجام می‌گردد.

از جمله لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خرید سوغات می‌باشد. هنگامیکه مقصد سفر شیراز باشد، برای خرید، انتخاب‌های بی‌شماری پیش رویتان قرار دارد. با خرید هر کدام از آن‌ها، در سفر به شیراز می‌توانید عزیزانتان را خوشحال کرده و برای خود یادگاری از شیراز به همراه ببرید.

دسرها و خوردنی‌ها

  • مسقطی
  • کلوچه شیرازی
  • فالوده شیرازی
  • یوخه
  • بادام سوخته

صنایع دستی نفیس شیرازی

  • منبت کاری
  • میناکاری
  • خاتم کاری

فرش‌های نفیس شیرازی

  • گبه
  • قالی
  • گلیم و جاجیم

وسایل حمل و نقل عمومی در شیراز

نمایی از شهر شیراز

بعد از رسیدن به شیراز می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی در داخل شهر از جمله اتوبوس‌های شهری، مترو، تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. بزرگ‌ترین شبکه حمل و نقل عمومی در شهر شیراز، اتوبوس‌های داخل شهری هستند. اما استفاده از این وسیله نقلیه، مقداری زمان‌بر است. اتوبوس در تمام مسیرهای سطح شهر وجود دارد. برای استفاده از اتوبوس باید از من‌کارت مخصوص شهر شیراز استفاده کنید و آنها را می‌توانید از باجه‌های کنار ایستگاه‌های اتوبوس تهیه نمایید.
تمام خطوط مترو در این شهر، فعلا راه‌اندازی نشده و فقط یکی از خطوط آن فعال است که از جنوب شرق به شمال غرب مسافرین را جابه‌جا می‌کند. البته ایستگاه‌های مترو در نزدیکی بیشتر مکان‌های دیدنی شهر شیراز می‌باشد. برای تهیه بلیت جهت سوار شدن مترو می‌توانید از داخل ایستگاه‌ها خریداری کنید و یا از توکن استفاده کنید. توکن نام بلیت اعتباری مخصوص شهر شیراز است که قابلیت شارژ مجدد داشته و دو نوع تک سفره و دوسفره دارد.
تاکسی‌های شیراز چند نوع است از جمله تاکسی‌های ویژه فرودگاه، تاکسی گردشگری، تاکسی بی‌سیم، تاکسی ترمینال، تاکسی آنلاین و همین‌طور تاکسی‌های خطی است. شیراز شهر بزرگی است و برای دسترسی به جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهر می‌توانید به راحتی از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. مخصوصا برای بازدید از جاذبه‌های مشهوری که در خارج از شهر شیراز قرار دارند از تاکسی‌های اینترنتی یا تاکسی‌های بین شهری بهره بگیرید.

مترو شیراز

بعد از مترو تهران، مترو شیراز طولانی‌ترین خط ریلی در کشور است. معاون اول رئیس‌جمهور برای افتتاح اولین فاز قطار شهری ۱۹مهر۱۳۹۳ به شیراز سفر کرد. خط ۱ آن در حال حاضر به‌ طور کامل در حال خدمات رسانی می‌باشد. این مترو، با واگن‌های مجهزی که دارد، بین ایستگاه‌های مختلف در ۱ ساعت تقریبا ۱۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند.

تاکسی در شیراز

از جمله وسایل نقلیه در شهر شیراز تاکسی است. توجه داشته باشید که در سفر به شیراز این شهر خطوط مترو‌اش در تمامی نقاط شیراز فعالیت ندارند و فقط تعدادی از خطوط بکارگرفته شده‌اند. به همین خاطر با استفاده از مترو به تمامی نقاط شهر نمی‌توانید بروید. همین موضوع باعث شده تا تاکسی‌ها همچنان از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر باشند.

پایانه های مسافربری شیراز

فرودگاه شیراز

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد. مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی، این فرودگاه است. فرودگاه شیراز چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد کشور نیز هست.

فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز در بلوار مدرس، میدان گل سرخ، خیابان دکتر شاه‌ چراغی قرار دارد که برای دسترسی به مرکز شهر شیراز یا بالعکس می‌توانید از تاکسی‌های ویژه فرودگاه یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

ترمینال های شیراز

پایانه مسافربری شیراز در بلوار ساحلی شرقی، خیابان کاراندیش قرار دارد برای رفتن به سطح شهر می‌توانید از تاکسی‌های شهری، اینترنتی و یا اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده نمایید.

  • ترمینال ۱ کاراندیش شیراز
  • پایانه ۲ کاراندیش
  • پایانه (ترمینال) مدرس شیراز
  • پایانه (ترمینال) امیرکبیر شیراز
  • ترمینال شهید طباطبایی
  • مقاصد خروجی پایانه شیراز

راه آهن شیراز

مسافران توسط ایستگاه راه آهن شیراز می‌توانند به شهرهای مختلفی بروند. این قطار در حال حاضر به مقصدهای تهران، قم و مشهد تردد بیشتری دارد. البته همچنین به دیگر شهرهای کشور نیز دارای رفت و آمد است.

خوب است بدانید مسیر ریلی یزد، بوشهر و عسلویه و نیز جهرم، لار و بندرعباس در دست ساخت بوده و به زودی مسافران برای مسافرت خود به این شهرها از شیراز می‌توانند اقدام کنند.

ایستگاه راه‌آهن شیراز در ابتدای جاده سپیدان، بعد از ورودی شهر جدید صدرا، جلوتر از مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس قرار دارد. در ایستگاه راه‌آهن، اتوبوس و تاکسی برای رفتن به مرکز شهر وجود دارد.

معروف‌ترین محله‌های شیراز

این شهر نیز همچون دیگر کلان شهرهای ایران به مناطق شمالی و جنوبی یا به عبارتی بالا شهر و پایین شهر تقسیم می‌شود. در مناطق بالا شهر شیراز خانه‌های گران قیمت و لوکس واقع شده‌اند. مناطق پایین شهر، دارای خانه‌های ارزان‌تری هستند. در ادامه مطلب چندتا از معروف‌ترین محله‌های شیراز را به شما معرفی می‌کنیم:

  • محله قصر دشت
  • معالی آباد یا مالی آباد
  • شهرک گلستان
  • عفیف آباد
  • محله ارم

معروف‌ترین خیابان‌های شیراز

اکثر افراد در حین سفر به شیراز و اقامت در هتل‌های آن علاقه‌مندند در خیابان‌های خاطره‌انگیزش دقایقی را به تنهایی یا با دوستان و همراهان خود قدم بزنند. از خیابان‌ها معروف شهر می‌شود به

  • خیابان چمران
  • خیابان ارم
  • خیابان عفیف آباد
  • خیابان ستارخان اشاره کرد.

تفریحات شیراز

در سفر به شیراز جاهای تفریحی شهر در حالت کلی به چند دسته تقسیم می‌شود. از جمله می‌توان به خرید و پاساژ گردی، پارک‌‌ها با شهربازی و پیک‌نیک‌های دسته‌جمعی، تفریحات مربوط به بازی، ورزش اشاره کرد. همان‌طور که واضح است، با هر سلیقه‌ای که باشید، در شیراز راهی برای تفریح و سرگرمی شما وجود دارد.

بیمارستان های شیراز

بیمارستان دانا شیراز

بیمارستان های دولتی شیراز

  • بیمارستان نمازی (خدمات: عمومی)

آدرس بیمارستان نمازی: شیراز – میدان نمازی

تلفن بیمارستان نمازی: 07136474331

  • بیمارستان شهید فقیهی (خدمات: عمومی)

آدرس بیمارستان شهید فقیهی: شیراز – خیابان زند، روبروی خیابان صورتگر

تلفن بیمارستان شهید فقیهی: 07132351090

  • بیمارستان شهید چمران (ارتوپدی – جراحی مغز و اعصاب)

آدرس بیمارستان شهید چمران: شیراز – بلوار شهید چمران

تلفن بیمارستان شهید چمران: 07136240101

  • بیمارستان شهید رجایی (مرکز فوریت های جراحی)

آدرس بیمارستان شهید رجایی: شیراز – بلوار شهید چمران، جنب بیمارستان چمران

تلفن بیمارستان شهید رجایی: 07136364001

  • بیمارستان خلیلی (چشم ، گوش و حلق و بینی )

آدرس بیمارستان خلیلی: شیراز – خیابان خلیلی

تلفن بیمارستان خلیلی: 07136267363

  • بیمارستان حافظ ( زنان و زایمان، روانپزشکی، روماتولوژی)

آدرس بیمارستان حافظ: شیراز – ابتدای بلوار چمران

تلفن بیمارستان حافظ: 07136271531

  • بیمارستان زینبیه (زنان و اطفال)

آدرس بیمارستان زینبیه: شیراز – میدان دفاع مقدس

تلفن بیمارستان زینبیه: 07137266811

بیمارستان های خصوصی شیراز

بیمارستان چشم شیراز

  • بیمارستان دکتر میر

آدرس بیمارستان دکتر میر: شیراز، خیابان عفیف آباد – بیمارستان دکتر میر

تلفن بیمارستان دکتر میر: 07136260099

  • بیمارستان پارس

آدرس بیمارستان پارس: شیراز، خیابان قصردشت، سه راه برق، بیمارستان پارس

تلفن بیمارستان پارس: 07132336006

  • بیمارستان شهر

آدرس بیمارستان شهر: شیراز، خیابان مشیر فاطمی – بیمارستان شهر

تلفن بیمارستان شهر: 07132337905

  • بیمارستان دکتر میرحسینی

آدرس بیمارستان دکتر میرحسینی: شیراز، بلوار هجرت – بیمارستان دکتر میرحسینی

تلفن بیمارستان دکتر میرحسینی: 07132284433

  • بیمارستان علوی

آدرس بیمارستان علوی: شیراز، خیابان تختی – بیمارستان علوی

تلفن بیمارستان علوی: 07132247360

سخن پایانی
زمانی که برای بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد، قرار است با خودرو شخصی از شهر شیراز خارج ‌‌شوید، حتما سلامت فنی خودرو و داشتن بنزین کافی ماشین خود را کنترل کنید. در سفر به شیراز برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی به هیچ عنوان آب آشامیدنی، کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار و کفش راحتی و مناسب را فراموش نکنید.
در این مطلب سعی کردیم، اطلاعاتی جامع برای پیش نیاز سفر به شیراز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا این سفر برایتان به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و شیرین تبدیل شود. جاهای دیدنی شیراز تنوع زیادی دارد. به همین دلیل لازم است که با برنامه‌ریزی دقیق، از زمانتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و سفر به شیراز، برای شما عزیزان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشد.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر