خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شیراز – عکس، آدرس و ساعت کاری
جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز – عکس، آدرس و ساعت کاری

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به شهری خوش آب و هوا و با جاذبه‌های فراوان هستید یکی از پیشنهادهای ما شیراز است. جاهای دیدنی شیراز شامل مکان های تاریخی، باغ‌ها، خانه‌های تاریخی، مساجد، بازار و… می‌شود. این جاذبه‌ها هر کدام نشانه‌هایی از فرهنگ و اصالت این قوم دارد.

برای دیدن این جاهای دیدنی در ابتدا باید نسبت به رزرو هتل در این شهر اقدام کنید. هتل های شیراز با تنوع و امکانات رفاهی متعدد خیال گردشگران را از لحاظ اقامتی بدون دغدغه راحت کرده‌اند. پس از رزرو اقامتگاه مورد نظرتان جاذبه‌های دیدنی شیراز ميزبان شما برای يک گردشگری تمام عيار هستند. ما نیز در ادامه مقاله جاهای دیدنی شیراز را به همراه عکس، آدرس و دیگر خصوصیات برای شما شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مکان های دیدنی شیراز

مکان های دیدین شیراز با تنوع و تعداد زیاد انتخاب را برای گردشگران راحت کرده‌اند. مهم نیست علاقه‌مند به پارک، جنگل، باغ یا جاذبه‌های تاریخی باشید. در شیرازگردی همه چیز برای لذت بردن از یک سفر همه چیز تمام وجود دارد. پس از اقامت در بهترین هتل شیراز مکان های تفریحی از آن دست جاذبه‌هایی هستند که گردشگران از آنها برای گذراندن اوقات فراغت استفاده می‌کنند.

بازار وکیل

بازار وکیل

در کنار ارگ کریم خان بازار وکیل شیراز قرار گرفته است که آن هم به دستور وکیل الرعایا ساخته شده است. بازاری که در آن جشنواره رنگ ها برپا است. بازار به سبک قدیم دارای حجره های متعدد می باشد. هرچند هرچیزی که بخواهید می توانید در این بازار پیدا کنید، اما محل مناسبی برای خرید پارچه هایی با نقش و نگار های بسیار زیبا است که شاید هیچ جای دنیا نتوانید مثل آن هارا پیدا کنید.

بازار وکیل
پارچه هایی که زیبایی شان حتما شما را مجذوب می کنند و یک دفعه به خودتان می آیید و می بینید چند دقیقه ای است که قدم هایتان جلوی این مغازه ها ثابت مانده و به تماشای هنر دست مردمان این شهر ایستاده اید. این بازار سر پوشیده که بسیار بزرگ است دارای محوطه و حیاتی است که اگر در فصل بهار به این مکان بیایید حتما شور نشاط خاصی را تجربه خواهید کرد.

آدرس شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
ساعت بازدید ساعت ٩ صبح تا ٢٢ شب

حمام وکیل

حمام وکیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز حمام وکیل است که در جوار مسجد و بازار وکیل واقع شده است. این حمام در دوران زندیه (۱۱۸۷ هجری قمری) و به دستور مستقیم کریم خان زند احداث شده است.

حمام وکیل

جالب است بدانید که به دلیل علاقه کریم خان زند به هنر ایرانی، حمام وکیل تنها مبتنی بر معماری ایرانی طراحی شده و در هر نقطه از آن می‌توان شاهکاری از هنرمندان ایرانی را مشاهده نمود. این حمام عمومی در گذشته دارای قسمتی مخصوص پادشاه بوده است.

آدرس شیراز، خيابان طالقانی
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٤٧٦٤٦
قیمت بلیط ٣٠ هزار تومان

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که نبایست از دیدن آن غافل شوید، مسجد وکیل شیراز است. این مسجد در مجموعه ارگ شیراز قرار دارد و بخشی از بازار وکیل است. مسجد تاریخی وکیل از معماری متمایزی برخوردار است و تنها مسجدی در ایران است که فاقد گنبد می‌باشد.

مسجد وکیل شیراز

قدمت مسجد وکیل به دوره‌ی کریم خان زند برمیگردد. این مسجد 11000 متر مربع مساحت داشته و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای ایران به شمار می‌آید. کاشی‌کاری‌ها، حجاری‌ها و ستون‌های این مسجد در نوع خود بی‌نظیر هستند و باعث شده‌اند تا مسجد وکیل رنگ و نقشی متفاوت داشته باشد. قسمت‌های مختلف مسجد وکیل عبارت‌اند از: حیاط و حیاط خلوت مسجد، طاق مروارید مسجد، دروازه ورودی، ایوان شمالی و جنوبی.

آدرس شیراز، خیابان طالقانی، بخش غربی بازار وکیل
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٤١٤٧٥

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان که به نوعی نماد و معرف دوره زندیه می باشد درست در مرکز شیراز و در پر رفت و آمد ترین منطقه شیراز قرار گرفته است. این ارگ مکان زندگی کریم خان زند بوده است که با دیوارهای آجری و بلندی که دارد زیبایی و هیبت خاصی به آن منطقه داده است.

ارگ بسیار زیبا است و دارای حوض ها با فواره های بسیار زیبا و شاه نشین ها و حمام پادشاهی و زندان های تاریخی می باشد که به خوبی نشان دهنده آداب زندگی دوره زندیه است.

آدرس شیراز، ابتدای خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهرداری
ساعت بازدید ٨ صبح تا ٢٠:٣٠ شب
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٤٧٦٤٨
قیمت بلیط ٣٠ هزار تومان

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک

در نزدیکی ارگ و در خیابان لطفعلی خان زند عمارتی بسیار زیبا به نام مالکش یعنی زینت الملوک قرار دارد و متعلق به دوره قاجار می‌باشد. این باغ از زیر زمین به نارنجستان قوام راه داشته و دارای گچ بری‌ها و نقوش، نگار و آینه کاری‌هایی می باشد که هنر و معماری ایرانی را به رخ همگان می‌کشد.

آدرس شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، جنب نارنجستان قوام
ساعت بازدید ٨ صبح تا ١٩:٣٠ شب
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٣٤١٨١
قیمت بلیط ٣٠ هزار تومان

دروازه قرآن

دروازه قرآن

اولین جایی که می خواهیم به عنوان راهنمای سفر به شیراز به معرفی آن بپردازیم دروازه معروف و قدیمی به اسم دروازه قرآن است. اگر از سمت اصفهان وارد شیراز شوید اولین چیزی که مورد توجه‌تان قرار می‌گیرد دروازه قدیمی است که قرآنی به وزن 51 کیلوگرم در آن قرار گرفته است که البته این قرآن اکنون به موزه منتقل شده است. در کنار این دروازه زیبا مقبره خواجوی کرمانی نیز قرار گرفته است که با پیموندن چندین پله می توان به مزار این شاعر بزرگ رسید و هم چنین شیراز را ازبالا نظاره کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

کوه صبوی که در کنار دروازه قرآن واقع شده ، آرامگاه بابا کوهی و خواجوی کرمانی نیز هست. خواجو جمال‌الدین ابوعطاء محمود بن محمود کرمانی معروف به خواجوی کرمانی، یکی از شاعران بلند آوازه این مرز و بوم و به ویژه کرمان است ، اما از آن جا که بخش اعظم عمر خود را در سفر و پای درس اساتیدی چون عبید زاکانی به سر برد، مجال بازگشت به وطن را نیافت و در شیراز به سمت خالق زیبایی شتافت.

آرامگاه بابا کوهی اما قدری بالاتر است ، آنجا که اگر برسی می توانی شهر را در یک نظر از چشم بگذرانی. باستان شناسان قدمت این بنا را مربوط به دوران آل بویه می‌دانند. برای رسیدن به آن حدود 2 کیلومتر پیاده روی نیاز است که البته به واسطه شیب مناسب آن، کار زیاد دشواری نیست؛ اما این ارتفاع پتانسیل منحصر به فردی برای دیدن شیراز فراهم آورده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

حالا که تا این ارتفاع آمده اید باید بگویم علاوه بر دروازه قرآن و خواجوی کرمانی و باباکوهی، فرصت های بیشتری نیز در اختیارتان است. در کوه صفایی و در جوار آرامگاه باباکوهی دو غار واقع شده است. یکی از این غارها محل خلوت و سکونت یکی از عارفان و دیگری آرامگاه ال باکویه یا ابوعبدالله محمد بن عبدالله است. ایوان جلو این غار از گچ و سنگ ساخته شده است.

در جوار آرامگاه باباکوهی، مکان و اتاق هایی برای نشستن و لذت بردن از لحظات دیدن شیراز کنار چشمه آب زلال فراهم آمده است که گفته می‌شود مربوط به زمان قاجار و از آثار نوه فتحعلیشاه، مویدالدوله طهماسب میرزا، حاکم قدیم فارس است.

در پایین دست آرامگاه حوضی سنگی نیز وجود دارد که بعد از آن برای رسیدن تا خود بقعه نیاز است از مسیری خاکی و گاهی پله پله ای عبور کنید. آرامگاه باباکوهی از جمله مکان های گردشگری است که مورد استقبال شیرازی ها به خصوص در روز های تعطیل و گردشگران در همه ایام سال است.

آرامگاه شاعران شیراز

آرامگاه شاعران شیراز

شهر شیراز یکی از زیباترین و منحصر به فردترین شهرهای کشور است که شاعران و عارفان زیادی در آن به خاک سپرده شدند؛ بعضی از آن ها بسیار شناخته شده و برخی ناشناس ماندند. جالب است بدانید این آرامگاه‌ها هر سال میزبان بیشترین تعداد گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و ادب هستند.
در ادامه دو شاعر و عارف بزرگ که آرامگاه آنها در شهر شیراز واقع شده است را عنوان کرده‌ایم برای مشاهده آرامگاه شاعران و عرفای دیگری که در شهر شیراز هستند میتوانید مقاله  آرامگاه شاعران و عرفای شیراز را مطالعه کنید.

مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی

حافظیه شیراز

یکی دیگر از جاذبه گردشگری شیراز که سالانه تعدادی زیادی مسافر و توریست را به این شهر می کشان حافظیه شیراز است. این آرامگاه در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است.

بیشترین چیزی که در این آرامگاه مورد توجه قرار می‌گیرد درختان زیبای نارنج و دو حوض بسیار بزرگ در این آرامگاه است. مزار جناب حافظ درست وسط این آرامگاه قرار گرفته و این نکته هم باید اضافه کرد که این آرامگاه دارای دو تالار مجزا و زیبا است که در دوره زندیه ساخته شده‌اند و نمی توان از زیبایی و معماری خاص این آرامگاه سخن نگفت.

آدرس شیراز، حد فاصل چهاراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو بروی ورزشگاه حافظیه
ساعت بازدید ١٠ صبح تا ٢١ شب
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٨٤٥٥٢

آرامگاه سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

یکی دیگر از شاعران بزرگی که در این شهر شاعر پرور آرمیده است استاد سخن سعدی شیرازی می‌باشد. مقبره این شاعر و عارف بزرگ هم در شمال شرق شهر شیراز واقع شده است. آرامگاهی که در آن چشمه‌ی آبی قرار گرفته است و در گذشته مردم برای شست و شوی لباس‌های خود به آنجا می‌رفتند و این عقیده را داشته‌اند که این آب باعث پاکی و صفای روح می‌شود.

این آرامگاه زیبا که به دست معماران ایرانی ساخته شده است به خوبی هنر ایرانیان را نشان می‌دهد و دارای تالاری است که شاعر بزرگ در آن دفن شده و دیوار های تالار به شعرهای دلکش شیخ اجل مزین شده است و شایان ذکر است که بزرگان بسیاری از جمله شوریده شیرازی با خواست و وصیت خود در کناره این آرامگاه دفن شده‌اند.

آرامگاه سعدی شیرازی

نکته جالب دیگری که درباره‌ی آرامگاه سعدی شیرازی وجود دارد وجود حوض زیبا و پراز سکه در وسط آرامگاه است. شاید وجود این همه سکه در این حوض این سوال را در ذهن هر بیننده‌ای به وجود بیاورد که دلیل وجود این همه سکه چیست؟

در باور و اعتقاد مردم گذشته این بوده است که اگرشخصی در کنار این حوض آرزویی کند و سکه در این حوض بیندازد آرزویش برآورده می‌شود به همین دلیل است که این حوض زیبا و پر از ماهی اکنون پراز سکه‌های گوناگون است.

آدرس شیراز، انتهای خیابان بوستان، کنار باغ دلگشا
ساعت بازدید ١٠ صبح تا ٢١ شب
شماره تماس ٠٧١٣٧٣٠٢٣٠٠

باغ های شیراز

شهر شیراز یکی از شهرهای زیبایی است که مورد توجه همگان برای سفر خصوصا در اردیبهشت است. وجود باغ های دل انگیز و زیبا، آب و هوای بهاری، آرامگاه عارفان مشهور، نارنج و نارنجستان ها همگی دلیل بر این امر هستند.

باغ های شیراز که یکی از عوامل مهم محسوب میشوند، به لذت بخشیدن سفر شما نیز کمک زیادی میکنند. در ادامه تعدادی از باغ‌های معروف شیراز را معرفی کرده‌ایم. برای مشاهده و آشنایی بیشتر با باغ های شیراز به مقاله مرتبط خودش مراجعه کنید.

باغ دلگشا

باغی که در کنار آرامگاه سعدی شیرازی قرار گرفته و دارای قدمتی زیاد است. این باغ به دوران ساسانیان باز می گردد. باغی با درختان انبوه نارنج که از اواسط فروردین به بار می‌نشینند و هرکسی را با بوی دل انگیز بهار نارنج مست می کنند. باغ دلگشا دارای چند ساختمان با آینه کاری های بسیار زیبا و نقاشی‌های قدیمی است که به دست ایرانیان خوش ذوق کشیده شده‌اند و زیبایی های این باغ را دوچندان کرده‌اند.

مقایسه هتل ارگ و هتل سنتی نیایش شیراز
ادامه مطلب
آدرس شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان
لوکیشن موقعیت جغرافیایی باغ دلگشا روی نقشه

باغ جهان نما

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز قدیمی‌ترین باغ این شهر زیباست که در دوره‌های مختلف تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. این باغ در 2 کیلومتری آرامگاه حافظ قرار دارد. مساحت باغ جهان‌ نما حدود 8 هکتار می‌باشد و انواع درختان و گیاهان به اضافه یک عمارت که به نام عمارت کلاه فرنگی معروف است، در آن قرار دارند.

در داخل عمارت چهار شاه نشین وجود دارد که در گذشته محل استراحت مهمانان ویژه بوده است. در بخش‌های مختلف عمارت چند حوض از جنس مرمر قرار دارند که دارای فواره‌های سنگی می‌باشند. باغ جهان نما شیراز از آنجایی که برای میزبانی از مهمانان خارجی مورد استفاده قرار میگرفته، دارای اهمیت ویژه‌ای در طول تاریخ برای پادشاهان بوده است.

موزه باغ جهان نما

باغ جهان‌ نما از این جهت یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که بعد از اینکه یک بار به طور کامل ویران شده، مجددا توسط لطفعلی خان زند بازسازی شده و تا به امروز در طی اعصار مختلف چندین بار تغییراتی در آن ایجاد شده است. برای آشنایی بیشتر با باغ جهان نما شیراز پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله مربوط به آن را به طور کامل مطالعه فرمایید؛ زیرا توصیف زیباهای آن در اینجا نمیگنجد.

آدرس شیراز، شمال شرقی شهر، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٧٥٨٧٥

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

شیراز شهر باغ‌های زیبا و دوست داشتنی است. در این شهر باغ‌های زیادی وجود دارند که یکی از آنها باغ عفیف آباد است. این باغ به قدری زیباست که به راستی بایستی در مقاله جاهای دیدنی شیراز بخشی را به خود اختصاص دهد. در ادامه شرح مختصری از این باغ را برای شما آورده‌ایم.

باغ عفیف آباد شیراز به دوران صفویه برمیگردد. این باغ در زمان قاجار رونق گرفت و رسیدگی‌های بسیار زیادی به آن شد. بعد از روی کار آمدن حکومت پهلوی، این باغ توسط خواهر زاده میرزا علی محمد خان به این خاندان هدیه شد. باغ عفیف آباد بیشترین شهرت را به خاطر عمارت زیبای داخل باغ دارد.

در حال حاضر در داخل عمارت باغ عفیف آباد، موزه بزرگ نظامی وجود دارد. شما می‌توانید انواع سلاح‌های قدیمی را در این موزه مشاهده کنید. دیگر بخش‌های این باغ زیبا عبارت‌اند از: موزه زندگی، قهوه خانه و حمام قدیمی. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد شیراز می‌توانید مقاله‌ی جداگانه‌ای که در سایت ایران هتل آنلاین وجود دارد را مطالعه بفرمایید.

آدرس شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد
شماره تماس ٠٧١٣٦٧٣٤٣

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

یکی دیگر از باغ‌های زیبایی که در شیراز قرار گرفته است و به جرات می‌توان گفت تکه ای از بهشت خداوند است همان باغ ارم می‌باشد که در شمال غرب شیراز واقع شده است.

باغی بسیار زیبا با ساختمان هایی بسیار مجلل و گج بری‌های قدیمی و منحصر به فرد که اکنون به باغ گیاه شناسی هم تبدیل شده است. فقط سرو نازها نیستند که در این باغ مشغول جلوه گری‌اند بلکه درختان سر به فلک کشیده‌ی نخل هم زیبایی این باغ را به سر حد کمال رسانده‌اند.

آدرس شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه دانشگاه شیراز
ساعت بازدید ١٠ صبح تا ٢٠:٣٠ شب
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٧٢٥٣٨

مکان های تاریخی اطراف شیراز

مکان های تاریخی اطراف شیراز

گهواره دید

گهواره دید

یکی دیگر آثار باستانی شیراز که کمتر در موردش گفته شده است گهواره دید یا گنبد عضد(گهواره زید) است که متعلق به دوره دیلمیان است.این مکان تاریخی در سمت چپ تنگ الله اکبر قرار گرفته است و جزو آثار ملی هم به شمار می‌آید. گهواره دید یک اتاق گنبد دار از سنگ است که به دستور عضد الدوله ساخته شده است و جایگاهی برای دیده بانی بوده است.

shiraz sightseeing places 39

آدرس شیراز، سمت چپ دروازه قران
لوكيشن موقعیت جغرافیایی گهواره دید روی نقشه

تخت جمشید

تخت جمشید

اگر بخواهیم یک توصیف کلی از این مکان تاریخی داشته باشیم باید بگوییم، تخت جمشید پایتخت یکی از پر افتخار ترین حکومت‌ها، یعنی هخامنشی بوده است که دارای کاخ‌های باشکوه، سنگ نوشته‌ها و نقاشی‌هایی است که هر کدام نماد یک آداب و رسوم ایرانیان بوده است و این کاخ به خوبی می‌تواند قدرت و هیبت ایرانی را به همگان نشان دهد.

آدرس مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت
لوکیشن موقعیت جغرافیایی تخت جمشید  روی نقشه
فاصله تخت جمشید تا شیراز ٧١  کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، ۵۰ دقیقه)

نقش رستم

نقش رستم

اگر چند کیلومتر از تخت جمشید فاصله بگیریم به محوطه باستانی دیگری می رسیم که نقش رستم نام دارد و پادشاهان بزرگ و پر افتخاری مثل داریوش بزرگ، خشایار شاه، داریوش دوم و اردشیر یکم در آن آرام گرفته‌اند.

در این منطقه باستانی نشانه هایی از دوره پر افتخار هخامنشی و سامانیان به چشم می‌خورد و این محوطه جزء آثار ملی به ثبت رسیده است. باید بگویم مناطق باستانی و تاریخی شیراز تمامی ندارند.

آدرس شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی آباد
لوکیشن موقعیت جغرافیایی نقش رستم روی نقشه
فاصله نقش رستم تا شیراز  ۶۷ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، ۵۵ دقیقه)

کعبه زرتشت

کعبه زرتشت

کعبه زرتشت که شاید اسمش به گوشتان خورده باشد جایگاهی برای روشن کردن آتش است که برای زرشتیان بسیار مقدس بوده است. همچنین مکانی برای عبادتشان بوده است. این مکان در کنار نقش رستم قرار دارد.

آدرس فارس، نزدیک روستای زنگی آباد مرودشت، پنج کیلومتری تخت جمشید
لوکیشن موقعیت جغرافیایی کعبه زرتشت روی نقشه
فاصله نقش رستم تا شیراز ٦٨ کیلومتر (٥٦ دقیقه)

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور یکی از دیدنی های شیراز شهری به جامانده از دوران باستان و کهن ایرانی است. این شهر در فیروزآباد استان فارس قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز محسوب می‌شود. سبک معماری دایره‌ای اين شهر به جا مانده از دوران پادشاهان ساسانی در نوع خود بی‌نظیر است. این شهر باستانی از بخش‌های مختلفی شامل موارد زیر تشکیل شده است:

شهر باستانی گور

  • منار میلو
  • عمارت تخت نشین
  • رصد خانه
  • نقش چهار شاهزاده
  • دروازه‌های شهر
آدرس استان فارس، فیروزآباد
لوکیشن موقعیت جغرافیایی شهر باستانی گور روی نقشه
فاصله شهر باستانی گور تا شیراز ١١٤ کیلومتر (١ ساعت و ٤٨ دقیقه)

پاسارگاد از بهترین جاها برای شیرازگردی

پاسارگاد

پاسارگاد از آن دست جاهای دیدنی اطراف شیراز است که اغلب گردشگران در سفر به شیراز بازدید از آن را در برنامه گردشگری خود قرار می‌دهند. آرامگاه کوروش کبیر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شیراز در شب است. مجموعه پاسارگاد شامل مقبره کوروش، کاخ های سلطنتی، باغ شاهی، آبراهه‌ها، برج سنگی، تل تخت، محوطه مقدس و… است.

پاسارگاد

پاسارگاد به عنوان اولین پایتخت هخامنشیان نیز شناخته می‌شود. در میان تمام بخش‌های این مجموعه آرامگاه کوروش مهم‌ترین و معروف‌ترین اثری است که از سوی گردشگران بازدید می‌شود. پاسارگاد به عنوان یک اثر باستانی که روایت‌های زیادی را از دوران حکومت هخامنشیان در خود جای داده در سال ١٣٨٣ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

آدرس پاسارگاد استان فارس، سعادت شهر، کیلومتر ٢٠ جاده اصفهان، مجموعه پاسارگاد
لوکیشن

موقعیت مکانی پاسارگاد روی نقشه

مکان های زیارتی شیراز

آرامگاه شاهچراغ شیراز

آرامگاه شاهچراغ شیراز

آستان مقدس حضرت شاه چراغ که همچون گوهری تابناک در شهر شعر و ادب شیراز می درخشد، متعلق به میر سید احمد، فرزند امام موسی کاظم (ع)، معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) می باشد.

روایت شده که ایشان در راه ملحق شدن به برادر خود به سوی خراسان عزم سفر نمودند، ولی در راه توسط افراد مامون خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسیدند. حرم شاه چراغ در کنار میدان احمدی شیراز و در بافتی تاریخی – فرهنگی و در واقع یکی از قدیمی ترین مناطق این شهر واقع شده است. دیگر اماکن زیارتی شیراز را در این مقاله بخوانید.

شهرهای دیدنی استان فارس

جدا از مکان های تفریحی، باغ‌ها، آرمگاه‌ها و… در شهر شیراز شهرستان‌های کوچکی در استان فارس هستند که به لذت سفر شما کمک میکنند. پس توصیه میکنیم حتما در حین سفر به شیراز به دیگر شهرهای دیدنی استان فارس نیز سر بزنید.

  • مرودشت
  • کازرون
  • فسا
  • جهرم
  • و …

جاهای دیدنی اطراف شیراز

علاوه بر شهر شیراز در حوالی آن نیز جاذبه‌های زیادی برای دیدن و تفریح وجود دارد. در بخش معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز موارد زیر را می‌توان نام برد:

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

یکی از جاهای دیدنی شیراز دریاچه زیبای مهارلو است. رنگ صورتی این دریاچه موجب شده تا گردشگران علاقه‌مند به بازدید از آن باشند. ساحل دریاچه به دلیل وجود نمک به شکلی سفید رنگ درآمده است. این سفیدی ناشی از نمک بر زیبایی دریاچه افزوده است.

shiraz sightseeing places 107

جالب است بدانید رنگ صورتی دریاچه جنبه‌ای کاملا علمی دارد. این رنگ به دلیل گونه‌ای خاص از جلبک‌ها با نام دونالیلا سالینا است. بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان به دریاچه مهارلو مهاجرت و صحنه‌هایی زیبا را در کنار رنگ صورتی دریاچه خلق می‌کنند.

آدرس ٣٠ کیلومتری جنوب شرق شیراز، جاده منتهی به بندر عباس
لوکیشن موقعیت جغرافیایی دریاچه مهارلو روی نقشه
فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز ٣٠ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود ٣٥ دقیقه)

دریاچه‌های هفت برم

دریاچه‌های هفت برم

یکی از جاهای دیدنی شیراز دریاچه‌های زیبا و آرام هفت برم هستند. اگر به دنبال آرامشی عمیق در محیطی دنج و ساکت هستید، دریاچه‌های برم مکانی مناسب است. هفت آبگیر و تالاب دریاچه‌های برم را تشکیل داده‌اند. چهار تا از این آبگیرها دائمی و سه تای آنها در فصول پر بارش از آب سیراب می‌شوند. خوب است بدانید اطراف دریاچه برم مکان‌هایی به عنوان اقامتگاه برای سپری کردن شبی آرام و بدون دغدغه‌های روزمره وجود دارد.

آدرس استان فارس، بزرگراه شیراز به قائمیه، مسیر رو به کازرون
لوکیشن موقعیت جغرافیایی دریاچه هفت برم روی نقشه
فاصله دریاچه هفت برم تا شیراز ٧٦ کیلومتر (یک ساعت و ٢٢ دقیقه)

دشت ارژن از جاهای دیدنی شیراز

دشت ارژن

از دیگر جاهای دیدنی شیراز که از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است، دشت زیبا و معروف ارژن است. این دشت در فصل بهار طبیعتی بکر و بهشتی را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد. علاوه بر فضای سرسبز دشت، دریاچه و آبشار چرونیز نیز جلوه‌ای دو چندان به دشت ارژن داده‌اند.

دشت ارژن

در کنار طبیعت، درختان، پوشش گیاهی و پوشش جانوری دشت ارژن نیز دیدنی است. بسیاری از مسافران به دلیل خدمات رفاهی زیاد در نزدیکی این مکان از آن به عنوان یک مکان تفریحی در اطراف شیراز استفاده می‌کنند. تا جایی که امروز دشت ارژن و اطراف آن به یک دهکده توریستی تبدیل شده است. از جمله امکانات موجود در این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران
  • کافه
  • سفره‌خانه
  • بازارچه‌های محلی
  • مغازه
آدرس استان فارس، بین کازرون و شیراز، کیلومتر ٦٠ جاده شیراز
لوکیشن موقعیت مکانی دشت ارژن روی نقشه
فاصله دشت ارژن تا شیراز ٧٣ کیلومتر (یک ساعت و ده دقیقه)

جاهای دیدنی شیراز در شب

شیراز گردی مختص طول روز نیست. چه بسا برخی از جاذبه‌ها با نورپردازی‌های زیبایشان در شب زیباتر به نظر برسند. در ادامه برخی از دیدنی های شیراز در شب را نام می‌بریم:

ایران لند؛ مجتمع تجاری خلیج فارس

ایران لند

مجتمع تجاری خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های رفاهی در شیراز است. وسعت زیاد این مجتمع مراکز خرید، هایبرمارکت، سینما، شهربازی، هتل و بسیاری از امکانات رفاهی را در خود جای داده است. در مجموع ساختمان این مجموعه از هفت بلوک تشکیل شده است. اين مركز بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، تفريحی و گردشگری در بخش جنوبی كشور است. ساختمان این مجتمع دارای فضایی لوکس و زیبا است.

ایران لند

علاوه بر فضای داخلی این مجتمع که در شب با نورپردازی‌های زیبا بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، فضای بیرونی با حوض و آب نمای زیبا و موزیکال  و همچنین ستون‌هایی شبیه به بنای با شکوه تخت جمشید جلوهاي خاص به ساختمان خلیج فارس داده است.

مقایسه هتل پارس و هتل الیزه شیراز
ادامه مطلب
آدرس ایران لند شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا
شماره تماس ٠٧١٣٦٦٦٥٦٣٠

لونا پارک یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز

لونا پارک

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک های شیراز لونا پارک است. این پارک در بخش شمال شرقی شیراز قرار گرفته است. قرار گرفتن این پارک در محوطه‌ای بالاتر از شهر، هوایی خنک  را به خصوص در شب‌های تابستان به پارک می‌دهد. بابا کوهی محل قرار گرفتن این پارک است.

در لونا پارک آلاچیق‌هایی برای پذیرایی از مهمانان به همراه دیگر امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است. بسیاری از گردشگران در تعطیلات آخر هفته این مکان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز در شب انتخاب می‌کنند.

shiraz sightseeing places 99

از دیگر خصوصیات مهم لونا پارک شیراز وجود شهربازی در آن است. وسایلی مهیج و پیشرفته که برای تخلیه هیجانات جوانان، کودکان و دیگر اعضای خانواده طراحی شده‌اند.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، در لونا پارک فضاهای مختلفی برای سنین خاص مانند بخش گریم، نقاشی چهره  و همچنین فضایی سربسته برای بانوان وجود دارد. پس از گردش و تفریح در لونا پارک می‌توانید برای صرف شام به یکی از بهترین رستوران های شیراز به نام رستوران هفت خوان در همان نزدیکی بروید.

آدرس لونا پارک شیراز، بخش شمال شرقی، جنب دروازه قرآن، بلوار آیت‌الله ربانی
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٨٤١٢١

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است. نورپردازی زیبای این عمارت در شب جلوه‌ای دو چندان به آن می‌دهد. عمارتی زیبا با معماری دوران پهلوی و قاجاریه که داستان‌های زیادی را از دوران رفت و آمد بزرگان به خود دیده است.

در ابتدای ورود به باغ درختان کهنسال و سرسبز در گوشه گوشه باغ توجه شما را به خود جلب می‌کند. سپس به عمارت دو طبقه می‌رسید. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های به کار رفته در عمارت به همراه ستون‌های آن نمایی زیبا و دیدنی به ساختمان داده است. در حقیقت هنرهای به کار رفته در معمای این ساختمان اغلب ترکیبی از ایرانی و اروپایی است.

عمارت شاپوری شیراز

حوض وسط باغ نیز به شکل پنج ضلعی متفاوت از دیگر حوض‌های مستطیلی و دایره‌ای است. در اطراف حوض گلدان‌های شمعدانی و رز نظر شما را برای لحظه‌ای به خود جلب می‌کند.

جالب است بدانید این عمارت تا سال ١٣٧٠ کاربری مسکونی داشت. پس از آن میراث فرهنگی مالک آن شد و امروزه از آن به عنوان کافه و رستوران در شیراز استفاده می‌شود.

آدرس شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری
شماره تماس ٠٧١٣٢٣٤٧٤٩١

جاهای دیدنی شیراز در بهار

جاهای دیدنی شیراز در بهار

محال است اهل سفر و گردش باشید و تعریف شیرازگردی را در فصل بهار نشنیده باشید. در حقیقت شیراز بیشتر با بهارش معروف است. زمانی که گل‌ها و درختان شکوفه می‌دهند و عطر بهار نارنج‌ها همه جا را فرا می‌گیرد. یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به شیراز بهار است.

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان از آن دست جاذبه های دیدنی شیراز است كه در فصل بهار بسيار دیدنی  و جذاب است. عطر شكوفه‌های بهاری و سرسبزی درختان باغ نارنجستان قوام در فصل بهار خود را به صورت كامل نمايش می‌دهد.

باغ نارنجستان قوام

همچنین در وسط باغ بنایی بزرگ و زیبا مربوط به دوران حکومت قاجاریه وجود دارد. به دلیل زمان بر بودن ساخت این عمارت نام آن را قوام گذاشتند. نام نارنجستان نیز برگرفته از درختان نارنج وسط باغ است.

در باغ و عمارت نارنجستان قوام تمام هنرهای ایرانی مانند گچ بری، نقاشی، آجرکاری، معرق، منبت، آینه کاری و… را می‌توان با هم به صورت یکجا داد.

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٢٤٣٨١

روستای قلات یکی از دیدنی‌های شیراز

shiraz sightseeing places 100

یکی دیگراز جاهای دیدنی شیراز در بهار روستای دیدنی و تاریخی قلات است. آب و هوای این روستا در فصل بهار بسیار فرح‌خش است. به همین دلیل مسافران زیادی این روستا را به عنوان مقصد تفریحی خود در فصل بهار انتخاب می‌کنند.

روستای قلات

در کنار طبیعت باصفای روستا و اطراف، دیدن بافت زیبای خانه‌های روستایی و مسیر سنگفرش کوه‌ها نیز بسیار لذت‌بخش است. جالب است بدانید روستا قلات به دلیل داشتن امکانات گردشگری مناسب مانند رستوران، کافه،سفره‌خانه‌های سنتی و اقامتگاه به عنوان یکی از دیدنی های شیراز از طرف مسافران بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بهترین فصل بازدید بهار، تابستان و اوایل پاییز
لوکیشن موقعیت مکانی روستای قلات روی نقشه
فاصله روستای قلات تا شیراز ٤٨ کیلومتر (٥٥ دقیقه)

باغ جنت

باغ جنت

از دیگر جاذبه های دیدنی شیراز که دیدن آن را در فصل زیبای بهار پیشنهاد می‌کنیم باغ جنت است. این باغ یکی از باغ‌های ساخته شده در دوران حکومت قاجاریه است. فضای سبز، مسیر پیاده‌روی، گلکاری‌ها، درختان کوچک بزرگ مانند سرو، کاج و… مناسب یک پیاده‌روی لذت‌بخش در فصل زیبای بهار است.

باغ جنت

در زمان گذشته علاوه بر فضای باغ، عمارتی هم در داخل آن به چشم می‌خورد. اما از این عمارت چیز زیادی باقی نمانده است. امروزه و با گسترش پارک امکانات رفاهی زیادی برای مهمانان تدارک دیده شده است. این امکانات شامل مجموعه ورزشی، پارکینگ، آلاچیق، فضای سبز، نمازخانه، سکو برای استراحت، زمین‌های ورزشی، دریاچه مصنوعی، سینما سه بعدی و… هستند.

خلاصه اینکه در فضای باغ جنت علاوه بر لذت بردن از فضای سرسبز و باصفای باغ از امکانات رفاهی آن نیز به راحتی می‌توانید استفاده کنید.

آدرس باغ جنت شیراز، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر
ساعت بازدید شبانه روزی باز است

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

در فصل گرم تابستان گردشگران رفتن به مناطق خنک‌تر را بیشتر می‌پسندند. در شیراز نیز به مانند دیگر نقاط کشورمان مکان‌هایی برای تفریح در تابستان وجود دارد. در ادامه جاذبه های دیدنی شیراز در تابستان را ذکر می‌کنیم:

آبشار مارگون از مشهورترین جاذبه های دیدنی شیراز

آبشار مارگون

آبشار زیبای مارگون یکی از دیدنی های شیراز با آب و هوای خنک در تابستان‌های گرم شیراز است. آبشار مارگون با ارتفاعی بلند و عرضی وسیع یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید آب خروشان این آبشار از رودخانه تامین نمی‌شود. تعدادی از چشمه‌های بالادست منبع آب این چشمه هستند.

در فصل بهارو تابستان هوای این منطقه رو به خنکی می‌رود . بسیاری از گردشگران با رفتن به این آبشار در کنار طبیعت با صفا آن از صدای زیبا و گوش‌نواز آبشار بهره‌مند می‌شوند و ساعتی را به دور از هر گونه دغدغه‌ای سپری می‌کنند. از جمله تفریحات اطراف این آبشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب تنی
  • غارنوردی
  • عکاسی
  • طبیعت گردی در اطراف آبشار
آدرس جاده یاسوج به اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی‌آباد کاکان، جاده مارگون
لوكیشن موقعیت جغرافیایی آبشار مارگون روی نقشه
فاصله آبشار مارگون تا شیراز ١٥٠ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر ٢ ساعت)

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز در تابستان تنگه تیزاب است. رودخانه دائمی سرچشمه گرفته از کوه‌ای سپیدان لطافت و تازگی بسیاری به این تنگه داده است. از آنجا که بسیاری از مسافران به دنبال محلی برای شنا در فصل تابستان هستند، خبر خوب اینکه در این رودخانه امکان آب تنی و شنا نیز البته با رعایت نکات ایمنی نیز وجود دارد.

تنگ تیزاب

همچنین از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در اطراف تنگه انجام دهید شامل ماهیگیری، کوهنوری در کوه‌های اطراف تنگه است. علاوه بر این امکانات طبیعی امکانات و خدمات رفاهی متنوعی نیز مانند آلاچیق، سوپر مارکت، سکوی سیمانی، سرویس بهداشتی و… برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است. در تابستان‌های داغ شیراز تنگ تیزاب محلی مناسب برای لذت بردن از یک روز عالی و به یاد ماندنی است.

آدرس ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان به یاسوج، تنگ تیزاب
لوکیشن موقعیت مکانی تنگه تیزاب روی نقشه
فاصله روستای تنگه تیزاب تا شیراز ۱۲۷ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه است)

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

بسیاری از گردشگران بازدید از مناطق گردشگری را در فصل پاییز ترجیح می‌دهند. آب و هوای رویایی این فصل در برخی مکان‌ها بسیار فرح‌بخش‌تر است. شیرازگردی در پاییز آن هم زمانی که هوا رو خنکی می‌رود برای بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری مناسب است. در ادامه به بررسی برخی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

روستای دشتک از بهترین جاهای دیدنی شیراز

روستای دشتک

دشتی زیبا در میان فضایی کوهستانی محل واقع شدن روستای دشتک است. درست است که این روستا در فصل بهار از آب و هوایی معتدل و مطبوع برخوردار است اما فصل پاییز نیز در این روستا زیبایی خود را به صورت همه چیز تمام عیان می‌کند.

روستای دشتک

فضای زیبای روستای دشتک در فصل پاییز چهره‌ای رنگارنگ و جذاب به آن می‌دهد و گویی در میان کوچه باغ‌هایی سرشار از برگ‌های زرد و نارنجی لحظاتی رویایی را سپری می‌کنید. علاوه بر فضای زیبا و با صفای روستا ساختار پلکانی و درختان کهنسال چنار نیز از دیگر دلایل جذب گردشگران به این روستا هستند.

بهترین فصل بازدید بهار، تابستان و اوایل پاییز
لوکیشن موقعیت مکانی روستای دشتک روی نقشه
فاصله روستای دشتک تا شیراز ٤٩٠ کیلومتر (٦ ساعت)

مسجد نصیرالملک از پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی شیراز

مسجد نصیرالملک

در میان جاذبه‌های تاریخی شیراز مسجد نصیر المک را نیز باید در لیست بهترین جاهای دیدنی شیراز در پاییز قرار داد. مسجد نصیر الملک به مسجد صورتی هم معروف است. کاشی‌های صورتی و شیشه‌های رنگی این مسجد با تابش نور آفتاب در پاییز نمایی زیباتر به خود می‌گیرند.

مسجد نصیرالملک

فضای داخلی مسجد با وجود نقاشی‌ها و معماری با شکوه آن زیبایی خیره کننده دارد. علاوه بر داخل، حیاط مسجد  نیز بسیار چشم نواز است. حوض وسط حیاط با گلدان‌های زیبای روی آن گویایی این همه  زیبایی است. ایوان‌های شمالی، جنوبی، گلدسته‌ها، ستون‌ها و… همگی در کنار فضای داخلی و محوطه دست به دست هم داده‌اند و اثری هنری و کم‌نظیر را خلق کرده‌اند. بخش‌های مختلف مسجد شامل موارد زیر می‌شود:

  • شبستان اصلی
  • شبستان شرقی
  • گاو چاه
  • طاق مروارید
  • ایوان جنوبی
  • امامزاده زنجیری
آدرس مسجد نصیرالملک شیراز، خیابان لطفعلی خان زند محله گود عربان، انتهای کوچه نصیر الملک
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٤١٦٦١

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

درست است که در فصل سرد زمستان بازدید و گردش نسبت به دیگر فصول سال کمتر می‌شود اما برخی از گردشگران لذت گردش در این فصل را نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر می‌پسندند. در شیراز و اطراف آن نیز جاذبه‌هایی برای دیدن و گردش در سرمای زمستان وجود دارد. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز در زمستان را در ادامه ذکر می‌کنیم:

پیست اسکی پولاد کف سپیدان

پیست اسکی پولاد کف سپیدان

پیست اسکی سپیدان یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز در زمستان است. علاقه‌مندان به برف و اسکی روی برف و دیگر ورزش‌های زمستانی از این مکان به عنوان تفریحی هیجان‌انگیز در فصل زمستان استفاده می‌کنند.

خوب است بدانید این مجموعه زمستانی دومین پیست اسکی بزرگ در ایران است. علاوه بر بازی و تفریح در این مکان امکانات رفاهی بسیاری نیز برای راحتی مهمانان در نظر گرفته شده است. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • رستوران
  • تله کابین
  • تلسکی
  • مهمان سرا
  • هتل
  • موتورهای برفی
  • قایق‌های پدالو
  • کافی شاپ و…
آدرس استان فارس، کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پیست اسکی پولاد کف سپیدان روی نقشه
فاصله پیست اسکی پولاد کف تا شیراز  ١٢٢ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، دو ساعت)

آبشار فدامی

آبشار فدامی

یکی از دیدنی های شیراز در فصل زمستان آبشار فدامی است. با توجه به قرار گرفتن این آبشار در منطقه‌ای گرم و خشک، زمستان فصلی مناسب برای بازدید از این آبشار دیدنی است.

جالب است بدانید در این آبشار چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم وجود دارد. علاوه بر واقع شدن این آبشار در منطقه‌ای گرم خوب است بدانید آب آبشار نیز به مانند هوای آن گرم و مناسب آبتنی است. در واقع دمای آب این آبشار به صورت کاملا برعکس نسبت به زمستان است. از جمله تفریحاتی که می‌توانید در اطراف این آبشار انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  • شنا و آبتنی
  • غارهای فدامی
  • عکاسی
  • طبیعت گردی
رستوران های هتل چمران شیراز
ادامه مطلب
آدرس استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی
لوکشین موقعیت جغرافیایی آبشار فدامی روی نقشه
فاصله آبشار فدامی تا شيراز  ٣٧٧ کیلومتر (٥ ساعت و ١٥ دقیقه)

موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید

اگر رفتن به مناطق طبیعی برایتان در زمستان سخت است پیشنهاد ما موزه‌های زیبای درون شهری هستند. شیراز نیز با داشتن موزه‌های متنوع جایگاه خوبی از این لحاظ در میان شهرها دارد.

موزه تخت جمشید

تخت جمشید یکی از دیدنی های شیراز و همچنین محبوب‌ترین و معروف‌ترین موزه‌ های شیراز است. این موزه در محوطه باستانی مرودشت تخت جمشید ساخته شده است. موزه تخت جمشید به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای بازسازی شده در ایران شناخته می‌شود.

در این موزه اشیای تاریخی و باستانی، گل نبشته‌های خط ایلامی، سرستون‌ها، زیورآلات، خمره‌ها، ظروف سفالی و… در معرض دید بازدیدکننده‌گان قرار گرفته است.

آدرس موزه تخت جمشید استان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تاریخی تخت جمشید
شماره تماس ٠٧١٣٢٢٤١٦٦١

جمعه شیراز کجا بریم؟

با توجه به اینکه بیشتر افراد ترجیحشان سفرهای یک روزه آن هم در روز تعطیل جمعه است در ادامه به مکان‌هایی نزدیک که می‌توان در جمعه‌های شیراز به آنجا مراجعه کرد می‌پردازیم:

پارک کوهپایه

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

یکی از پارک‌های محبوب شیراز که انتخاب بسیاری از افراد اهل شیراز در روز تعطیل جمعه است، پارک کوهپایه است. پارک کوهپایه با مساحتی زیاد در حدود ١٨ هزار متربع مکانی مناسب برای سپری کردن یک روز بدون دغدغه کاری است. یکی از زیبای‌های خاص این پارک وجود غرفه‌های نارنجی رنگ در کنار آن است. این غرفه‌ها و فضای پارک با نورپردازی جلوه‌ای زیباتر پیدا می‌کند.

همچنین در بالاترین بخش پارک جاذبه گهواره دید را می‌توانید با کمی پیاده‌روی ببینید. در ضمن امکانات موجود در پارک هم مانند استخر توپ، قطار شادی، ماشین برقی، کشتی صبا، قوی گردان، چرخ و فلک و بشقاب پرنده فضایی شاد و مفرح را برای خانواده‌ها و کودکان فراهم کرده است.

آدرس پارک کوهپایه شیراز شیراز، دروازه قرآن به طرف هفت تنان، بلوار چهل مقام، پارک کوهپایه
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پارک کوهپایه روی نقشه

پارک کوهستانی دراک

پارک کوهستانی دراک

پاک کوهستانی دراک در حقیقت مجموعه‌ای گردشگری و تفریحی واقع در دامنه کوه دراک است. برفی، مستسقی و کوه مادر نام‌های دیگر این پارک هستند. از آنجا که این پارک دارای امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران است بسیاری از مسافران و مهمانان از آن برای گذراندن ساعتی در کنار خانواده استفاده مي‌کنند. این امکانات شامل مورد زیر می‌شود:

پارک کوهستانی دراک

  • مسیر پیاده‌روی
  • زیپ لاین
  • آلاچیق
  • کافه و رستوران
  • پارکینگ و…

لازم به ذکر است که فاز دوم این پارک در حال تکمیل و اضافه کردن خدمات بیشتر است.

آدرس استان فارس، شهر شیراز، ابتدای بلوار حسینی الهاشمی
ساعت کاری ساعت ٩ صبح تا پاسی از شب
قیمت زیپ لاین ١٥٠٠٠٠ تومان

نکته: لازم به ذکر است که استفاده از پل معلق و زیپ لاین در بعد‌الظهر از ساعت سه به بعد امکان پذیر است.

مکان های عاشقانه شیراز

مکان های عاشقانه شیراز

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در شیراز به دنبال گردش در اماکن عاشقانه و دو نفره با محیطی دنج و آرام هستید برای شما پیشنهاداتی داریم:

  • سعدیه
  • حافظیه
  • مسجد نصیرالملک
  • باغ عفیف آباد
  • باغ نارنجستان قوام
  • باغ ارم و…

بهترین مکان های سرگرمی شیراز

برخی از گردشگران تفریح و سرگرمی در مکان‌های خاص به همراه امکانات ویژه را بیشتر می‌پسندند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید در ادامه مطلب چند نمونه از این جاذبه‌های سرگرم کننده در شیراز را معرفی می‌کنیم:

مجتمع تفریحی ورزشی تپه کاج

مجتمع تفریحی ورزشی تپه کاج

یکی از مکان‌هایی که در شیراز می‌توانید برای ساعتی خود و خانواده را به خوبی سرگرم کنید مجتمع تفریحی تپه کاج شیراز است. این مجتمع یکی از مکان‌های تفریحی محبوب در بین شیرازی‌ها است. امكانات تفريحی مانند:

  • بازی‌های تکی و دسته جمعی
  • اسب سواری
  • ایرهاکی
  • پینت بال
  • دوچرخه سواری
  • مینی گلف
  • استخر توپ

از جمله خدماتی هستند که به مهمانان در این مجموعه ارائه می‌شود. همچنین پارکینگ، رستوران، بوفه و کافه از دیگر خدمات رفاهی این مجموعه گردشگری محسوب می‌شود.

آدرس مجتمع تفریحی ورزشی تپه کاج شیراز شیراز، شهرک صدرا، فاز دو، بلوار ولایت، روبروی نگهبانی
شماره تماس ٠٧١٣٦٤٠٧٦٠٠

مجتمع تفریحی زیتون

مجتمع تفریحی زیتون

اگر خرید کردن یکی از سرگرمی‌های شما در سپری کردن اوقات فراغت در شیراز است، پیشنهاد دیگر ما مجتمع تفریحی زیتون است. ساختمانی ١٢ طبقه که با داشتن فروشگاه‌های بسیار فرصت یک بازار گردی تمام عیار را برای شما فراهم می‌کند. ناگفته نماند علاوه بر بازارگردی از دیگر امکانات این مجموعه تجاری تفریحی نیز می‌توانید برای سرگرمی خود و خانواده استفاده کنید این خدمات شامل موارد زیر است:

  • شهربازی سرپوشیده
  • رستوران
  • کافه
  • سینما سه بعدی
آدرس مجتمع تفریحی زیتون شیراز شیراز، خیابان انقلاب، چهاراه پارامونت (١٥ خرداد)، مجتمع تفریحی زیتون
شماره تماس ٠٧١٣٢٣٣١١٣٦

فان دی لند شیراز

فان دی لند شیراز

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز برای سپری کرن اوقاتی شاد و خرم فان دی لند است. در این مجموعه انواع بازی‌های سرگرم کننده مانند موارد زیر برای مهمانان قابل انجام است:

  • بیلیارد با توپ بزرگ و ضربه با پا
  • بازی دارت با شوت کردن توپ به سمت هدف
  • پینت بال با تیرو کمان
  • فوتبال دستی
  • فوتبال حبابی

فان دی لند شیراز

خلاصه اینکه این بازی‌های مفرح حتما برای ساعتی هم که شده شما مهمانان عزیز را سرگرم می‌کند.

آدرس شیراز، قدوسی شیرازی، جنب تعونی (ارتش)، ورودی تالار پذیرایی مهدا، فان دی لند شیراز
شماره تماس ٠٩٣٣٨٢٨٤٠٠٤

مکان های لاکچری شیراز

باشگاه پینت بال شهید چمران شیراز

مکان های لاکچری شیراز نیز مانند سایر اماکن دیدنی در این شهر از طرفداران خاص خود برخوردارند. بسیاری از این اماکن در لیست بهترین جاهای دیدنی شیراز نیز جای دارند. اگر می‌خواهید با چند نمونه از این اماکن آشنا شوید در ادامه ما را همراهی کنید:

  • عمارت شاپوری
  • مسجد نصیرالملک
  • باغ ارم
  • لونا پارک
  • باغ عفیف آباد
  • باغ نارنجستان قوام
  • باشگاه پینت بال شهید چمران شیراز
  • پارک آبی کوثر
  • رستوران های لوکس
  • مجتمع تجاری خلیج فارس (ایران لند)

جاهای دنج شیراز

جاهای دنج شیراز

برای ساعاتی دوری از هیاهوی روزمره بهترین انتخاب جاهای دنج و آرم هستند. در میان انبوه جاهای دیدنی شیراز، جاهای دنج بسیاری نیز وجود دارد. این جاذبه‌ها گردشگری شیراز شامل موارد زیر می‌شود:

  • حرم شاهچراغ
  • باغ دلگشا
  • باغ جهان نما
  • باغ عفیف آباد
  • باغ ارم
  • عمارت شاپوری
  • باغ نارنجستان قوام
  • مسجد نصیر الملک
  • حافظیه
  • سعدیه
  • مسجد وکیل
  • خانه زینت الملوک

مکان های تاریخی شیراز

مکان های تاریخی شیراز

مکان های تاریخی شیراز بخش عمده‌ای از شیرازگردی گردشگران تشکیل می‌دهند با اینکه در مورد بیشتر آنها در بالا نیز صحبت کردیم به دلیل اهمیت آنها به صورت لیست وار دوباره آنها را ذکر می‌کنیم:

  • تخت جمشید
  • پاسارگاد
  • نقش رستم
  • بازار وکیل
  • مسجد جامع عتیق
  • عمارت شاپوری
  • مسجد نصیرالملک
  • ارگ کریم خان
  • دروازه قرآن
  • مسجد وکیل
  • نقش رستم
  • حمام وکیل
  • آب انبار وکیل
  • شهر باستانی گور
  • شهر باستانی استخر
  • ارگ کریم خان

شیراز کجا بریم خوش بگذره؟

بی تردید تمام جاذبه‌های گردشگری شیراز برای تفریح و خوشگذرانی گزینه‌هایی مناسب هستند. اما در میان همه آنها برخی سرآمدتر هستند. در ادامه به معرفی این مکان های دیدنی می‌پردازیم:

  • مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
  • مجتمع تفریحی ورزشی تپه کاج
  • مجتمع تفریحی زیتون
  • مجتمع نگین فارس
  • فان دی لند
  • باشگاه پینت بال سیمرغ
  • پارک جنگلی پالایشگاه
  • لونا پارک
  • پارک جنت
  • پارک کوهپایه
  • پارک آبی کوثر
  • شهربازی گاندو
  • باغ هنرباغ وحش
  • باغ گلها
  • پیست اسکی پولاد کف

بهترین مراکز خرید شیراز

بهترین مراکز خرید شیراز

در کنار دیدن جاهای دیدنی شیراز خرید از بهترین مراکز خرید این شهر را نیز در برنامه سفر خود به شیراز قرار دهید. در زیر برترین و بهترین مراکز خرید شیراز را معرفی می‌کنیم:

بازار وکیل

بازار وکیل

اولین مرکز خریدی که در شیراز به مهمانان سفارش می‌شود، بازار وکیل است . بازار وکیل در واقع یک تیرو دو نشانه زدن است؛ هم خریدی لذت‌بخش هم تماشای اثری زیبا و تاریخی.

آدرس شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
ساعت بازدید ساعت ٩ تا ٢٢ شب

سرای مشیر

سرای مشیر

سرای مشیر در بخش جنوبی بازار وکیل قرار  گرفته است. در سرای مشیر علاوه بر تفریح، قدم زدن و گردش می‌توانید از مغازه‌های دور تا دور آن نیز خرید کنید. این مغازه‌ها پر از صنایع دستی زیبا، خاتم کاری، حکاکی، قلم زنی و… است.

آدرس ضلع جنوبی بازار وکیل
ساعت بازدید ساعت ٩ تا ٢٢ شب

مجتمع تجاری خلیج فارس

مجتمع تجاری خلیج فارس

یکی از مراکز خرید به سبک و سیاق امروزی مجتمع خرید خلیج فارس است. بیش از هزار فروشگاه از انواع لوازم و پوشاک و کالاهای اساسی در ساختمان این مجتمع جای گرفته است.

مجتمع تجاری خلیج فارس

هر آنچه را که نیاز داشته باشید در این مجتمع به راحتی پیدا می‌کنید. علاوه بر این، فضای لوکس این مجتمع در کنار دیگر خدمات مانند بانک، پیشخوان، تاکسی سرویس، خدمات رفاهی و … آن را به یکی از بهترین مراکز خرید در شیراز بزرگ تبدیل کرده است.

آدرس ایران لند شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا
شماره تماس ٠٧١٣٦٦٦٥٦٣٠

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع تجاری ستاره فارس

از جمله مراکز خرید پرطرفدار در شیراز مرکز تجاری ستاره است. ساختمان این مجتمع در ٩ طبقه ساخته شده است. ٤٠٠ فروشگاه مختلف در طبقات متنوع این مرکز پراکنده شده‌اند. انواع پوشاک، ادکلن، کیف، کفش و… در این مرکز در فروشگاه‌های شیک و زیبا قابل خرید است.

آدرس مجتمع تجاری ستاره فارس شیراز، خیابان عفیف آباد
لوکیشن موقعیت مجتمع تجاری ستاره فارس

مرکز خرید آفتاب فارس

مرکز خرید آفتاب فارس

اگر خرید در پاساژهای خوش رنگ و لعاب را می‌پسندید بازار خرید آفتاب یکی از این مراکز خرید در شیراز است. در این مرکز خرید نیز به مانند مراکز خرید بالا انواعی از فروشگاه کیف و کفش، شال و روسری و… وجود دارد.

آدرس مرکز خرید آفتاب فارس شیراز، بلوار معالی آباد
شماره تماس ٠٧١٣٦٣٥٤٣٧٠

مجتمع تجاری نگین فارس

مجتمع تجاری نگین فارس

در مجتمع تجاری نگین خلیج فارس انواعی از پوشاک زنانه و مردانه، بچگانه، عطر و ادکلن، جواهرآلات، کیف، کفش و… برای خرید در دسترس مهمانان است. علاوه بر خرید، در طبقات بالاتر می‌توانید به شهربازی، بولینگ، بیلیارد ودیگر جاهای تفریحی هم سری بزنید. در نهایت در رستوران این مجموعه هم استراحتی کنید و غذای دلخواه خود رامیل کنید.

مجتمع تجاری نگین فارس شیراز، کوی وحدت معالی آباد، بلوار پرستار
لوکیشن موقعیت جغرافیایی مجتمع تجاری نگین فارس

رزرو و اقامت در هتل های شیراز

اگر جزو افرادی هستید که به نیت دیدن جاهای دیدنی به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، شیراز بهترین گزینه برای شماست. جاهای دیدنی لاکچری شیراز و جاذبه های دیدنی زیبایی علاوه بر باغ‌های باصفا و مکان های تاریخی در این شهر وجود دارد. البته که نمی‌توان از این همه شگفتی به سادگی گذشت! از همین رو پیشنهاد می‌کنیم به قصد اقامت چند روزه راهی سفر به شیراز شوید.

برای اقامت در این شهر بزرگ و زیبا هتل های بسیاری وجود دارد. نمونه هتل های شیراز هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز است که دارای امکانات و خدمات رفاهی در شأن میهمانان این شهر هستند.

اما نکته مهم و حائز اهمیت که باید به آن اشاره کرد این است که این شهر در کنار تمام جذابیت های گردشگری و باستانی که دارد امکان اقامت در هتل های چند ستاره و بسیار خوب از جمله هتل بزرگ شیراز را دارد که می توان به راحتی و با رزرو آنلاین هتل سفر هوشمندانه و راحتی را تجربه کنید و سفر خود را به یاد ماندنی‌تر کنید.

جمع بندی

شیراز شهری چهار فصل که در شهر و اطراف آن جاذبه‌های زیادی برای بازدید، گردش و تفریح وجود دارد. وجود این همه جاذبه موجب شده تا نام شهر زیبای شیراز در لیست بهترین شهرهای ایران از لحاظ گردشگری بدرخشد. ما نیز در این مقاله سعی کردیم شما را با جاهای دیدنی شیراز آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای سفر شما به شیراز دوست داشنی باشند.

3/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر