لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> جشنواره آش ایرانی در زنجان
جشنواره آش ایرانی در زنجان

جشنواره آش ایرانی در زنجان

صدای آوازی محلی پیچیده در همهمه مردم و جمعیتی کاسه بدست که منتظر دریافت یک کاسه آش هستند. بیشتر از یک دهه است که شهر زنجان در شمالی ترین نقطه خود میزبان یکی از شلوغ ترین جشنواره های ایرانی است. جشنواره ای با محوریت آش، که نظر علاقمندان زیادی را به خود جلب نموده است و پای آشپزهای چیره دستی را از سراسر کشور به شهر زنجان کشانده است. مجموعه ای بی نظیر از گردهمایی اقوام ایرانی همراه با ارائه غذاها و صنایع دستی جای جای ایران عزیز. با ما همراه باشید در گردشی یک روزه در این جشنواره شاد و شلوغ، جشنواره آش ایرانی.

بفرمایید آش

آش پای ثابت سفره ایرانی هاست. غذایی اصیل به قدمت تاریخ ایران، که در بین اقوام مختلف جایگاه ویژه ای دارد. هر قومی نسبت به منطقه ای که در آن سکونت دارد، آش های متنوعی تدارک می بیند. مواد بکار رفته در این آش ها اعم از سبزیجات محلی، حبوبات و ادویه جات استفاده شده در آش متاثر از طبیعت محل زندگی هر یک از قومیت هاست. گرچه امروزه با از بین رفتن مرزها و نزدیکی بیشتر مردم اغلب این آش ها در بین همه مردم شناخته شده و طبخ می شوند، امابرخی از این آش ها به این دلیل که مواد بکار رفته در آن منحصرا در همان منطقه یافت می شوند، فقط در آن مناطق شناخته شده و سرو می شود. شیوه پخت آش ها نیز در هر یک از شهر ها متفاوت است؛ بنابراین با در نظر گرفتن تنوع بالای آش ها، تهیه مواد اولیه گوناگون و گاه محلی و همچنین آشنایی با شیوه پختشان شاید برای همه کس میسر نباشد، اما این بار در یک جشنواره محلی که حالا رنگ و بویی کاملا ملی هم گرفته می توانید تعداد زیادی از این آش ها را یکجا ببینید و از نزدیک با شیوه پختشان آشنا شوید. آش های خوشمزه و خوش رنگ و بو و اشتها آور که شما را به مهمانی بزرگ جشنواره آش ایرانی فرا می خوانند پس بفرمایید آش.
جشنواره آش زنجان

زنجان محل استارت جشنواره آش ایرانی
همه ساله با فرا رسیدن فصل زیبای بهار فرشی سبز رنگ بر پهنه تمامی کوه ها و دشتها زنجان گسترده می شود. بهار زیبا فرا می رسد با هوایی مطبوع و بسیار دلپذیر. بارش های بهاره بخصوص در اردیبهشت ماه سبب رویش انواع سبزی ها و تره های کوهی می شود و با رویش اولین سبزی ها مردم به کوه ها رفته و مشغول چیده این خوشمزه های پر خاصیت می شوند. سبزی هایی که هر کدام چندین خاصیت درمانی و علاوه بر آن عطر و بوی بسیار دل انگیزی دارند. به همین دلیل در فصل بهار خصوصا در اردیبهشت ماه بازار طبخ آش بانوان زنجانی گرمه گرم است و بوی آش از هر خانه ای به مشام می رسد. تنوع این آش ها بسیار بالاست و هر مادری بسته به سبزی که می شناسد و از دل کوه می چیند آشی را مطابق طبع خانواده فراهم میکند، آشی صد در صد ارگانیک و پر خاصیت. همین موضوع بن مایه اصلی برگزاری یک جشنواره تمام عیار شد تا با برگزاری آن هم از ظرفیت های گردشگری استان پرده برداری کرده و هم اقوام ایرانی را یکجا جمع کنند و بتوانند فرهنگ غذایی پیشینیان را زنده کنند. شعار این جشنواره غذای ایرانی خوراک جهانی است، و خوردن آشی هایی که در هجوم فست فودهای کم خاصیت و پر کالری خالی از لطف نیست. جشنواره ای که نخستین بار در اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار شروع به کار کرد و از همان ابتدا با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد. این جشنواره تا کنون دوازده دوره برگزار شده و هر سال نیز بر شور و شوق شرکت کنندگان افزوده می شود. دوره سیزدهم این گردهمایی بزرگ نیز امسال ۲۲ الی ۲۶ مرداد ماه برگزار می شود. مکان برگزاری جشنواره مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان در دامنه کوه سرافراز گاوازنگ است. در این جشنواره تقریبا نمایندگانی از تمامی فرهنگ های ایرانی حضور دارند و آش های متنوع و خوش عطر و طعم خود را در معرض داوری قرار داده و همچنین مردم و گردشگران را نیز با فرهنگ و رسوم و غذاهای خوشمزه محلی خود آشنا می کنند.
جشنواره آش زنجان
جشنواره فرصتی برای در کنار هم بودن

مجموعه ائل داغی مملو از جمعیت است.جمعیتی مشتاق که برای گذراندن یک بعدازظهر خوب در جشنواره عازم گاوازنگ شده اند. غرفه ها یکی پس از دیگری در آلاچیق های دامنه کوه برپا شده و هر شرکت کننده ای غرفه را به سبک مردم منطقه خود آراسته است. سیاه چادرها و غرفه هایی زیبا با معماری و دکوراسیون محلی سرشار از رنگهایی الهام گرفته از طبیعت، و مردان و زنانی که به نمایندگی از شهر و دیار خود لباس های جذاب محلی را بر تن کرده اند. کم کم دیگ های پر از آش شروع به جا افتادن می کنند و صدای غل غلشان نشان از آماده شدن آش ها دارد. بازدیدکنندگان شروع به گشت و گذار در محوطه ائل داغی میکنند و گاه در برابر سیاه چادر و یا غرفه ای ایستاده و از محیط داخل چادر و لباس های محلیشان عکس می گیرند. حالا نوبت چشیدن طعم آش هاست. در برابر بعضی غرفه¬ها صف های طویلی بسته شده که نشان از استقبال عمومی از غذاهای عرضه شده در غرفه است که قطعا سود خوبی را عاید غرفه دار می نماید. در برخی از غرفه ها نیز زنان ساج های خود را علم کرده در حال پخت نان هستند و بوی خوش نان فضا را پر کرده است، اینجا علاوه بر آش انواع نان های محلی نیز پخته می شوند. در غرفه ای دیگر شیرینی های خوش عطر و رنگ محلی و سنتی شهر های مختلف خودنمایی می کنند و مشتریان زیادی را به سمت غرفه ها می کشانند. علاوه بر آش، غذاهای سنتی دیگری نیز سرو می شوند که آن ها نیز خواهان خود را دارند و روبروی برخی غرفه ها مردم مشغول تست کردن این غذاها هستند. برخی از شرکت کنندگان شهرهای جنوبی با انواع ترشی های عجیب و غریب و تند اما بسیار خوش عطر علاقمندان بسیاری را به سمت خود جلب کرده اند که در کنار غذاهای جنوبی خیلی خودنمایی می کنند. علاوه بر تمام این موارد غرفه های فروش زیتون طارم اعم از ساده و پرورده در کنار عسل های کوهستانی در معرض دید مردم قرار دارند. غرفه هایی هم به همراه لباس محلی برای عکاسی کردن اجاره داده می شوند. یک عکس خانوادگی در محیطی زیبا با معماری روستایی و سنتی با دکوراسیونی شامل کرسی، گلیم، جاجیم، ابزار پشم ریسی،پشتی های کوچک و فانوس و انواع و اقسام لوازم یک خانه قدیمی ایرانی و فانوس هایی که با غروب خورشید روشن شده و جلوه ی زیبایی به غرفه عکاسی می دهند. شور و شوق کودکان در این غرفه وصف ناپذیر است.
جشنواره آش زنجان
علاوه بر غرفه های ارایه مواد غذایی غرفه های صنایع دستی نیز در قسمت دیگری از ائل داغی برپاست. ملیله کاری، مینا کاری، منبت کاری، گلیم، فرش و انواع و اقسام صنایع دستی همه و همه در غرفه هایی کنار هم منظره جالبی را خلق کرده اند. گشت و گذار در بین این غرفه ها همانند سفری به سرتاسر ایران پهناور است. با صرف کمی وقت و قدم زدن در بین غرفه ها می¬توان با اغلب صنایع دستی گوشه و کنار کشورمان آشنا شد و با خرید این صنایع دستی به رونق هر چه بیشتر این صنایع گرانبها کمک کرد. با آغاز غروب خورشید اجرای مراسم آیینی و سنتی شهر ها نیز شور و شوق خاصی می یابد. حرکت گروه های موسیقی سنتی و آیینی شهر های مختلف باعث ایجاد فضایی شاد و جذاب در محیط جشنواره می شود و مردم گروه گروه به تماشای هنرمندی هموطنان خود می پردازند. بعد از یک گشت و گذار چند ساعته حالا اعضای خانواده بر روی چمن هایی گوشه ای از دامنه گاوازنگ نشسته و محو تماشای هنرمندی نوازندگان غرق در آواهای محلی در هوای خنک و دلچسب ائل داغی کمی استراحت می کنند تا برای برنامه ی شبانه مسئولین فرهنگی جشنواره آماده شوند.
جشنواره آش زنجان
این جشنواره در یک فرصت پنج روزه برگزار می شود بنابراین به اندازه کافی وقت دارید تا از تمامی غرفه ها بازدید کرده و مزه انواع آش ها و غذاهای محلی را بچشید، کمی عکاسی کرده و با مردم جای جای ایران هم کلام شوید. در پایان روز پنجم مراسم اختتامیه برگزار می شود. با برگزاری اختتامیه داوری آش ها نیز پایان می یابد و یک آشپز به همراه آش خود به عنوان برنده جشنواره از طرف داوران انتخاب می شود و جایزه ای به او تعلق می گیرد. پایان جشنواره با اجرای گروه های هنری محلی همراه است که لحظات دلنشینی را برای گردشگران جشنواره رقم می زنند. هوای خنک و مطبوع گاوازنگ به همراه اجرای موسیقی محلی و مردمانی که لحظاتی چند فارغ از چند و چون زندگی برای گذران اوقاتی خوش در ائل داغی گرد هم آمده اند، یک روز سراسر شادی و انرژی را برای شما رقم می زند. شاید برای هیچ کدام از ما میسر نباشد که به تمامی نقاط ایران سفر کرده و تمام این زیبایی ها را ببینیم و شاید همین مسئله مهمترین دلیل برای حضور در این جشنواره زیبا باشد،یک تیر و چند نشان.
جشنواره آش زنجان

ائل داغی محل برگزاری جشنواره

مجموعه تفریحی و توریستی ائل داغی در شهر زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ واقع شده است. این مجموعه در شمال شهر و به فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر، یکی از پرطرفدارترین مراکز تفریحی شهر زنجان است. ائل داغی مجموعه ای از آلاچیق های چوبی، رستوران و کافه است که محیط امن و زیبا برای گذران اوقات زنجانی ها است. در پشت این مجموعه صد زیبای گاوازنگ قرار دارد.

زنجان شهر جشنواره ها

در استان زنجان همه ساله جشنواره های زیادی برگزار می شود. جشنواره گیلاس، زیتون، یلدا، غذای اکو-جاده ابریشم، ماهیگیری، شاه توت، ترش و شیرین، روستا، طبخ ماهی و چندین جشنواره دیگر که علاوه بر خلق لحظات شاد و مفرح فرصت بازدید از طبیعت زیبا و چشم نواز زنجان به همراه آثار و بناهای تاریخی و باستانی را برای گردشگران فراهم می نماید.
جشنواره آش زنجان

اقامت در زنجان
اگر اهل بوم گردی هستید به شما روستای زیبای سهرین را پیشنهاد میکنم. روستای سهرین جزو ۱۵ روستای برتر استان زنجان است، که در لیست روستاهای مقصد گردشگری کشوری نیز ثبت شده است و می توانید از غذاهای محلی استان زنجان نیز بهره ببرید. روستای سهرین طبیعتی بکر و ناب دارد و محیطی مناسب برای اقامت در دل طبیعت است، البته اقامتگاه های بوم گردی دیگری نیز در سطح استان وجود دارند. اما اگر قصد اقامت در هتل ها را دارید می توانید به هتل بزرگ زنجان و یا هتل جهانگردی زنجان و یا هتل آپارتمان های متعدد دیگر که در شهر زنجان قرار دارند مراجعه بفرمایید.

کلیساهای ایران
ادامه مطلب

2.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر