لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> هرات افغانستان- اماكن و مناظر دیدنی
هرات افغانستان- اماكن و مناظر دیدنی

هرات افغانستان- اماكن و مناظر دیدنی

در میان كشورهایی كه در همسایگی “ایران” قرار دارند كشور “افغانستان” نزدیك ترین فرهنگ را به كشور ما دارد. این مساله ریشه در این دارد كه سال ها خاك “افغانستان” جزئی از “ایران” بوده است. اشتراكات زبانی، دینی، فرهنگی و هنری همیشه پیوندی جدا نشدنی بین این دو كشور را بوجود آورده است. در میان چهار شهر “هرات”، “كابل”، “مزارشریف” و “قندهار” در این كشور كه از استراتژیك ترین و مهم ترین شهرهای این كشور می باشند، شهر “هرات” از لحاظ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی از مهم ترین مناطق این كشور می باشد.
در این مقاله گردشگری سعی داریم به معرفی شهر “هرات” و جاذبه های گردشگری و فرهنگ و هنری كه از گذشتگان بر جای مانده است را برای شما دوست داران سفر و گردشگران عزیز بپردازیم. آب هوای “هرات” نیز از دیگر دلایل تجمع سكونت گاه ها در این شهر نسبت به دیگر شهرهای “افغانستان” می باشد كه به صورت تخصصی در ادامه به آن می پردازیم. قطعا پس از آشنا شدن با شور “افغانستان” به ویژه شهر “هرات” در اولین فرصت تصمیم به سفری خاص به مهد فرهنگ و تاریخ در این خطه گرفته و با رزرو هتل در این شهر زیبا سفری پر خاطره را تجربه خواهید كرد.

كلانشهر “هرات” در غرب كشور”افغانستان” هم مرز با كشور “ایران” و “تركمنستان” می باشد. همین شرایط جغرافیایی و هم چنین اقلیمی باعث شده است كه اهمیت این شهر در كشور “افغانستان” در سال های اخیر بالا رفته و به تدریج تعداد مهاجرین از دیگر مناطق “افغانستان” به این شهر افزایش یافته است. از لحاظ تاریخی و طبیعی نیز این شهر اماكن بسیاری را در خود جای داده است. با نگاهی به عكس جاهای دیدنی هرات می توان راحت تر و بهتر به زیبایی های این شهر پی برد. از لحاظ امكانات و امنیت، هتل های این شهر شاید در حد و اندازه هتل های ایران نباشند ولی نسبت به دیگر شهر های این كشور قابل قبول هستند. از سمت غرب “افغانستان” اگر به شرق این كشور حركت كنیم، یعنی از سمت هرات به كابل، كاملا فرهنگ ها، گویش ها و حتی مناطق طبیعی و جغرافیایی تغییر می كنند. در ادامه برخی از زیباترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی “هرات” را به شما معرفی می كنیم.
پارک تخت صفر هرات
پارك تخت صفر
در شمالی ترین قسمت شهر “هرات” و ارتفاعات این شهر، باغی بزرگ و تفریحگاهی بی نظیر به چشم می خورد. این منطقه زیبای طبیعی و تاریخی كه به زمان “تیموریان” بر می گردد، از بزرگترین و سر سبز ترین باغ ها و پارك های شهر”هرات” می باشد. امكانات بسیاری در این مجموعه برای رفاه مسافران و گردشگران گرد هم جمع شده است. از بزرگترین شهربازی های “افغانستان” می توان به شهربازی پارك “تخت صفر” اشاره كرد.
پل مالان هرات
پل مالان
در منطقه “مالان” و بر روی رود خانه “هریرود” از توابع “هرات” قدیمی ترین و زیباترین پل “هرات” به چشم می خورد. “پل مالان” از تاریخی ترین پل های منطقه “هرات” می باشد. تاریخ ساخت آن را همزمان با پیدایش “هرات” و به قبل از اسلام می رسد. پلی با 22 زیر گذر و 240 متر طول كه سال ها مسیر ارتباطی بین هرات و قندهار بوده است.

برترین جاذبه های گردشگری در شهر دهلی
ادامه مطلب

مقبره خواجه عبدالله انصاری

مقبره خواجه عبدالله انصاری
آرامگاه “خواجه عبدالله انصاری” فرزند “ابو ایوب انصاری” از یاران پیامبر اسلام (ص) در شمال شهر “هرات” قرار گرفته است. آرامگاه عارفی وارسته كه نزد مسلمانان و به ویژه اهالی محلی شهر “هرات” از احترام بالایی برخوردار است. این عارف و استاد اخلاق در سال 396 هجری قمری در زمان سلطنت “آلب ارسلان سلجوقی” به دنیا آمد و در سال 481 هجری قمری در “گازرگاه” هرات درگذشت. آرامگاهی زیبا كه در دل كوه های شهر “هرات” قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:

مسجد جامع هرات
مسجد جامع “هرات”
“مسجد جامع هرات” قدیمی ترین مسجد این شهر به حساب می آید. بنای اولیه این مسجد را در سال 597 “غیاث الدین غوری” بنا نهاد ولی موفق به اتمام آن نشد. در سال 1202 میلادی جسد “غیاث الدین” زیر گنبد این مسجد مدفون شد. این مسجد در زمان “تیموریان” به پایان یافت و از آن به بعد به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی تاكنون بارها بازسازی شده است.
مقبره جامی
مقبره خاتم الشعرا “جامی”
در شمال شرقی شهر “هرات” آرامگاه شاعر، عارف، موسیقیدان و صوفی نام دار ایرانی به نام “نورالدین عبدالرحمن بن احمد” معروف به “جامی” قرار دارد. گلدسته های بلند و آجری این بنای تاریخی و زیبا از فاصله دور نیز به چشم می خورد. دیواره های بیرونی این بنا با كاشی كاری های هنرمندانه ای پوشیده شده و نشان از آرامگاه شخصیتی بزرگ و صاحب احترام در این منطقه می باشد.
ارگ هرات
ارگ “هرات”
از بزرگترین و شاخص ترین اماكن تاریخی در شهر “هرات” می توان به قلعه “اختیار الدین” یا همان قلعه “اسكندر مقدونی” كه به ارگ “هرات” شناخته می شود اشاره كرد. بر روی برج های این قلعه می توان آثار و هنر دوره “تیموریان” را كه با كاشی كاری های زیبا به نمایش كشیده شده است را به نظاره نشست. قدمت این قلعه تاریخی را هزار سال قبل از میلاد مسیح می دانند.
خواجه غلطان
آرامگاه خواجه غلطان
“شیخ یحیی بن عمار سجستانی” معروف است به “خواجه غلطان ولی” وی از بزرگان و خوبان این دیار بوده است. آمده است كه در زمان ورود شیخ یه این دیار به دلیل اینكه خاك “هرات” آرامگاه بزرگان و اندیشمندان بسیاری بوده است، “خواجه غلطان” بجای پای نهادن به این خاك خود را تا شهر بر روی زمین غلطانیده است. مردم این منطقه اعتقاد دارند كه با دراز كشیدن بر روی سنگی در این مكان و بستن چشم ها و غلطیدن به حاجت خود می رسند.
آرامگاه گوهرشاد
مدرسه و آرامگاه گوهرشاد
“گوهر شاد بیگم” از سیاست مداران و زنان خیر و با نفوذ و همسر سلطان “شاهرخ تیموری” از شاهان سلسله تیموری بود. “گوهر شاد بیگم” از زنان قدرتمند كه توانست بسیاری از شاعران و دانشمندان را به دربار دعوت كند و همچنین زبان فارسی را كاملا رواج داد. این بزرگ زن نیكوكار در سال 861 هجری قمری توسط امرای سلطان “ابوسعید” كشته شد. مقبره این بزرگ زن در كنار قبر فرزند و همسرش در مدرسه و مسجد گوهرشاد “هرات” قرار دارد. كاشی كاری ها و سنگ كاری های این مقبره زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جذب می كند.
پارک ترقی
پارك ترقی

پارك زیبا و سرسبز و وسیع “ترقی” از معروف ترین پارك های شهر هرات می باشد. پاركی جنگلی با درختان زیبا و محیطی كاملا آرام كه روزانه خانواده های بسیاری را به سمت خود جذب می كند. محیط باز و فضای مناسب این پارك باعث شده كه گاهی جشن ها و مراسم های ملی این شهر در این محل برگزار شوند. “پارك “ترقی” در خیابان خواجه علی موفق روبروی “مقام ولایت هرات” واقع شده است.
هریرود

هریرود

همیشه وجود رودخانه ها و چشمه ها در یك منطقه نشانه ای از سر زندگی و زیبایی و سر سبزی در آن خطه است. گذشتن رودخانه پر آب “هریرود” در “افغانستان” از میان شهر “هرات” جاذبه ها و مناظر و مناطق بكر و زیبایی را بوجود آورده است. در امتداد این رودخانه زیبا همواره سبزه زارها و مناطق گردشگری طبیعی دیده می شود. این رودخانه از كوه های “هندوكش” افغانستان سرچشمه گرفته و با گذشتن از مرز “ایران” و “افغانستان” به كشور “تركمنستان” می رسد.
همانطور که مطالعه کردید کشور افغانستان و شهر زیبای هرات نیز از جاذبه های تاریخی ک باستانی بسیاری برخوردار است.
این شهر به دلیل اتفاقاتی که در دهه های اخیر برای این کشور افتاده است از چشم ها پنهان مانده است اما باید بدانید جاهای بسیاری هستند که اگر چه به آن ها به هر دلیلی توجه نمیشود، اما از لحاظ تاریخی بسیار غنی اند.

4.2/5 - (20 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هموطن
هموطن
2 ماه قبل

خیلی‌زیباودیدنی‌وچقدبرام‌جالب‌بودبااینکه‌خودم‌هراتی‌هستم‌ولی‌متاسفانه‌هیچ‌کدام‌ازاین‌مکان‌های‌دیدنی‌روندیدم‌به‌امیدروزی‌که‌همه‌ی‌افغانستانیهابرگردیم‌کشورزیباوباستانی‌خودمون‌زنده‌بادافغانستان‌عزیزم

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر