لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> طبیعت گردی در جنگل الیمستان آمل، بهشتی بر روی ابرها
طبیعت گردی در جنگل الیمستان آمل، بهشتی بر روی ابرها

طبیعت گردی در جنگل الیمستان آمل، بهشتی بر روی ابرها

یکی از مقاصد جذاب برای گردشگری از نوع طبیعت گردی است. یکی از بهترین محل هایی که با فضایی هیجان انگیز به همراه وجود گونه های گیاهی و جانوری مختلف و داشتن آب و هوای خاص برای طبیعت گردی می‌توان به آن سفر کرد، جنگل الیمستان در آمل است، که از پرطرفدارترین مقاصد طبیعت گردی و کمپینگ در کشورمان می باشد. معمولا افراد زیادی تشنه جذابیت ها و سکوت طبیعت آمیخته با موسیقی باد و شاخه های درختان در جنگل هستند و از آن برای مدیتیشن و کسب تجربیات جدید استفاده می نمایند. جنگلهای الیمستان آمل یکی از گزینه های مطلوب و پرطرفدار برای طبیعت گردی است، این جنگل ها با موقعیت خاص و طبیعتی بکر می‌تواند خاطرات بی نظیری را در ذهن هر گردشگری ثبت نماید. با ما همراه باشید تا جذابیت های بی شمار این محل را با هم مرور نماییم.
برای یافتن آدرس جنگل الیمستان باید پیچ و خم جاده ای زیبا و البته کوهستانی را جستجو نمود، جاده هراز که در شمال ایران قرار دارد با جلوه های یک مسیر کوهستانی، شما را به این جنگل زیبا رهنمون خواهد کرد و البته باید در قسمتی از این مسیر، جاده اصلی را ترک نمایید و به سمت جنگل الیمستان از طریق یک مسیر فرعی حرکت نمایید تا به مسیری زیبا و کوهستانی سرشار از درختان بلند و جنگلی چشم نواز برسید و پس از آن باید در ادامه مسیر با پای پیاده در این جنگل قدم بگذارید و در مسیر زیبای قله الیمستان به کوهنوردی بپردازید.
الیمستان آمل

نقشه جنگل الیمستان آمل را می توان در نقطه ای حد فاصل 35 کیلومتر از سمت آمل در کیلومتر ۱۴۰ جاده “هراز” و پس از تابلوی “امامزاده قاسم” یا “امامزاده لهاش”، جستجو کرد. در جاده فرعی که در سمت راست مسیر وجود دارد وارد شوید و پس از دو راهی در سمت چپ به راه خود ادامه دهید تا ۷ کیلومتر از جاده آسفالت عبور کنید و سپس در ادامه مسیر جاده خاکی ۵ کیلومتر به سمت روستای “لهاش” بروید، سپس به روستای الیمستان خواهید رسید. در این روستا از ماشین پیاده شده و پس از پارک آن در محل تعیین شده مطمئن به سمت جنگل بروید. آدرس جنگل الیمستان از ساری ۱۲۱ کیلومتر، از شهر آمل ۵۲ کیلومتر و از شهر دماوند ۹۸ کیلومتر فاصله دارد. نقشه محل قرار گیری جنگل الیمستان به صورت زیر نمایش داده شده است:
الیمستان آمل
از جذابیت های جنگل الیمستان می ‌توان به وجود جنگل های مه آلودی اشاره کرد که تجربه طبیعت گردی و جنگل نوردی متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد، ضمن اینکه مسیر بسیار مناسب و زیبایی را برای کوهنوردی برایتان فراهم خواهد کرد. در جنگل الیمستان گیاهی به نام “الیما” می روید که ارزش خوراکی دارد و می تواند سفر شما را پربار و جذاب تر نماید. فصل رویش این گیاه معمولاً در اردیبهشت ماه می باشد که به صورت پیازچه و خودرو از زمین می روید و برای مصارف خوراکی از جمله استفاده در خورش ها و خوراک های بومی و محلی این منطقه به کار می رود.

از ویژگی های جنگل الیمستان مه آلود بودن آن است که به دلیل وجود آن در ارتفاعات کوهستان های البرز می باشد. در کنار این جنگل روستایی با همین نام وجود دارد. هنگامی که شما وارد فضای جنگلی الیمستان می شوید چند پدیده زیبا به چشم می آید که فضای مه آلود جنگل، درختان سر به فلک کشیده، دشت هایی پر از سبزه و گل و منظره با شکوه قله دماوند که در روبه روی شما قرار دارد هستند.
الیمستان آمل

کمپینگ و برپایی پیک نیک
فضای زیبا و جنگلی الیمستان یکسری فعالیت ها و تفریحاتی را برای شما فراهم می نماید که اولین آن را می‌توان کمپینگ دانست. شما می توانید در این جنگل، با استقرار وسایل به همراه همراهانتان از تجربه زندگی جنگلی به مدت یک یا دو شب لذت ببرید و تمام نیازها و مایحتاج خود را از درون جنگل تامین نمایید که البته برای این کار لازم است که یکسری از احتیاط ها و وسایل برای استفاده در کمپینگ را به همراه خود برده باشید و از همراهانی کنجکاو، ماجراجو و سرحال برخوردار باشید.
یکی دیگر از تفریحات منحصر به فرد که می توانید در جنگل ‌های الیمستان از آن لذت ببرید، لذت پیک نیک می باشد. شما می توانید با امکانات محدودی پیکنیک خود را راه اندازی نمایید اما حواستان باشد که هنگام ترک محل شعله آتشی روشن نماند، ضمن اینکه در استفاده و حفاظت از محیط زیست و کوشا باشید و زباله، مشما و پلاستیک را در طبیعت رها نمایید. همچنین به محیط زیست غیرقابل بازگشت مانند درختان و برخی از پدیده های طبیعی که در این جنگل شاهد آن هستیم آسیبی نرسانید.
الیمستان آمل
جنگل نوردی

از در دیگر تفریحاتی که می توانید در جنگلهای الیمستان انجام دهید جنگل نوردی می باشد که می توانید ساعت ها در قلب جنگل به قدم زدن بپردازید و از هر آنچه که در مسیر پیش می آید لذت ببرید. این جنگل ها برای پیاده روی بی پایان اند و می توانید ساعت ها در دل طبیعت از سکوت بی نظیر لذت برده و از هوای دل انگیز و موسیقی طبیعت نهایت استفاده را ببرید.
الیمستان آمل

گردش در روستای الیمستان

در دل جنگل های الیمستان و در دامنه کوه روستای الیمستان قرار دارد و بسیار زیبا و چشم نواز است، مردمانی بسیار مهمان نواز دارد و پیشنهاد می شود اگر به این روستا می‌روید حتما از لبنیات سنتی، محصولات و تولیدات مردم این روستا خریداری نمایید تا بتوانید با کمک به اقتصاد محلی این روستا، به توسعه و پیشرفتو بقای آن کمک نمایید. ضمن اینکه این روستا می تواند محل خوبی برای تأمین مایحتاج خوراکی و محل اقامت و سکونت شبانه باشد که می توانید از امکانات آن استفاده نمایید.
الیمستان آمل

عکاسی در فضای جنگلی

مگر می‌شود در فضای جنگلی به این زیبایی، مه آلود و طبیعت زیبا و بکر گذر کرد و به ثبت لحظات و تصاویر زیبایی از دل طبیعت اقدام ننمود. از جمله تفریحات دیگری که در جنگل الیمستان می‌توان به آن اشاره کرد عکاسی است، عکاسی یکی از تفریحات بسیار خوبی است که می توانید در جنگلهای الیمستان از آن بهره ببرید و با ثبت تصاویر به یاد ماندنی و زیبا، کلکسیونی از زیبایی را به مجموعه عکسهایتان بیافزایید و لحظاتی را برای همیشه به ثبت رسانید، ضمن اینکه حیات وحش موجود در این فضای مه‌آلود و درختان سربه فلک کشیده سوژه های بسیار خوبی را برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهند داد.
الیمستان آمل

کوهنوردی و فتح قله الیمستان

فتح قله الیمستان و کوهنوردی در مسیر بسیار جالب این قله بلند که ارتفاع آن به ۲۵۱۰ متر می‌رسد می‌تواند لحظاتی بسیار دل انگیز به همراه فعالیت ورزشی سالم را برای شما و همراهانتان رقم بزند. البته برای فتح این قله باید از ابزار و امکانات کافی برای فتح آن استفاده نمایید. همچنین از کفش مناسب برای کوهنوردی و وسایل گرمایی و امکاناتی که برای کوهنوردی لازم است استفاده نمایید، زیرا در ارتفاعات بالای این قله پوشیده از برف می‌باشد و باید احتیاط های لازم را برای صعود و فتح این قله در نظر بگیرید.
الیمستان آمل

بازدید از نقش پای رستم

بازدید از نقش پای رستم می تواند سفر شما را از طبیعت گردی به یک سفر اساطیری تبدیل نماید و شما می توانید از دو حفره بزرگ که در دامنه ی کوه و بر فراز ابرها وجود دارد دیدن نمایید. در داستان ها و افسانه های این منطقه این دو حفره ۱۰ متری که بر روی قله کوه در فاصله کم از هم قرار دارند محل زانو زدن رستم برای نوشیدن آب از دریا بوده است.
الیمستان آمل

زیارت مذهبی امامزاده قاسم

سفر طبیعت گردی شما می‌تواند با جاذبه مذهبی نیز همراه باشد. شما با سفر به جنگلهای الیمستان می‌توانید پس از گذر از میان درختان و کوه ها به امامزاده قاسم برسید. محلی مقدس برای بومیان این منطقه که کوهنوردان معمولا برای اقامت شبانه از این محل استفاده می نمایند و می توانند در اطراف آن چادر بزنند. همچنین یک سری امکانات اولیه و برخی ابزار و لوازم خوراکی را نیز می توانید از اطراف این امامزاده تهیه نمایید.
الیمستان آمل

دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان دارای طرفداران فراوانی است و شما می توانید در این جنگل از دامنه های کم شیب و قسمت های جنگلی آن برای استفاده جهت دوچرخه سواری و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم از میان درختان و رسیدن به فضاهای باز استفاده نمایید. برای لذت بی پایان دوچرخه سواری کوهستان باید یکسری احتیاط هایی را نیز در نظر داشته باشید، از جمله اینکه مواظب باشید در جنگل گم نشوید و همچنین ابزار و وسایل لازم برای محافظت اعضای بدن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی پس از خوردن زمین یا افتادن در چاله ها را به همراه داشته باشید و ترجیحا به صورت گروهی به دوچرخه سواری بپردازید چرا که ممکن است برخی از آسیب های محیطی در فضای جنگلی دامنگیر شما گردد.
الیمستان آمل

تماشای چرای اسب ها

درختان زیبای الیمستان و فضای ابر آلود آن به همراه اسب های زیبایی که در مراتع اطراف این جنگل در حال چرا هستند، صحنه هایی به غایت زیبا و رویایی را برای شما فراهم می کند که می توانید از تماشای آن ساعت ها لذت ببرید. منظره اسب های در حال چرا در جنگلهای الیمستان جلوه ویژه ای از سفر شما برای یک طبیعت گردی به یادماندنی خواهد بود.
الیمستان آمل

نکاتی برای بهره مندی بیشتر از تفریح در جنگل های الیمستان
برای یک کمپینگ خوب باید یکسری نکاتی را در نظر داشته باشید. اول آنکه در شرایط مختلف آب و هوایی مکان هایی که شما برای کمپینگ انتخاب می‌کنید باید مناسب باشد که بتوانید نسبت به خطر های مختلف عکس العمل مناسبی را از خود نشان دهید. ترجیحا در فضای باز و به دور از رودخانه ها و صخره ها بهترین مکان برای انجام کمپینگ و زدن چادر می باشد.
سعی کنید وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید و اطلاعات کافی را از محلی که در آن قصد چادر زدن دارید را به دست آورید. از وسایلی مانند پتو برای گرما غافل نشوید، ضمن اینکه تا جایی که ممکن است از وسایل و ابزاری که به صورت پایدار برای شما تولید انرژی می نمایند استفاده نمایید، برای اینکار می توانید از شارژرها، پیک نیک ها و کتری های خورشیدی استفاده نمایید. کیسه خواب مناسب را انتخاب نمایید و برای روشنایی نیز از ابزار و وسایل لازم مانند چراغ قوه استفاده کنید.
در جنگل گردی باید حتما به غذای خود توجه داشته باشید و سعی کنید خوراکی های کم حجم اما پر انرژی به همراه خود داشته باشید، چرا که ممکن است شما در موقعیت های قرار گیرید که برای مدتی دسترسی به غذا و آب نداشته باشید. پس حتما آب و خوراکی های کنسروی و شیرینی‌ها را به همراه داشته باشید.

در کمپینگ کیسه زباله به همراه خود ببرید و هر آنچه که در فضای محل چادر زدن تان افزوده‌ اید را در هنگام ترک مکان با خود جمع آوری و به محل مناسب انتقال دهید.
الیمستان آمل

در الیمستان کجا اقامت کنیم؟
برای اقامت علاوه برکمپینگ می‌توانید از برخی محل‌هایی که در روستای الیمستان برای این منظور در قالب ویلا، سوییت و اقامت گله های بوم گردی تعبیه شده است استفاده نمایید. ضمن اینکه می توانید از هتل های آمل و محل های اقامتی در شهر های اطراف از جمله شهر آمل و ساری که در فاصله نزدیک این جنگل هستند از جمله هتل نیلوفر آمل، هتل المپیک شمال آمل و همچنین اقامتگاه بوم گردی “عاروس ویشه آمل” استفاده نمایید.
بهترین فصل سال برای رفتن به این جنگل ها بهار و پاییز می باشد. در پاییز منظره خیره کننده ای در الیمستان شاهد خواهید بود. شما می‌توانید در فصل تابستان نیز به این جنگل بروید، اگر اهل ماجراجویی و سرما و برف هستید در زمستان این جنگل بی نظیر خواهد بود، اما بیشترین سفر به این منطقه به دلیل رویش گیاه الیما در اردیبهشت ماه است که مردم برای برداشت این گیاه به منطقه جنگلی الیمستان سفر می کنند. در فصل بهار رنگ آمیزی گل ها و شکوفه های بهاری خیره کننده است.
در این سفر حتماً جعبه کمکهای اولیه و لوازمی مانند مسیریاب، غذای کافی، ابزار و لوازم پیاده روی و کوهنوردی و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

آبگرم لاویج، یک جاذبه درمانی بی‌نظیر!
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر