لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 10 مورد از بقایای باشکوه تمدن مایا در گواتمالا
10 مورد از بقایای باشکوه تمدن مایا در گواتمالا

10 مورد از بقایای باشکوه تمدن مایا در گواتمالا

گواتمالا کشور کوچکی در قاره آمریکای مرکزی است و به داشتن روستا های سنتی بومی، بازار های متنوع، آتشفشان ها و مکان های باستانی تمدن مایا مشهور می باشد. ظاهر این کشور جذابیت و زیبایی های زیادی دارد که دل کندن از این امکانات کار ساده ای نیست اما گردشگرانی که به دنبال گذشته ی یک تمدن می باشند جذابیت بیشتر و فوق العاده با عظمت تری را در ورای چشم انداز های ظاهری گواتمالا خواهند یافت. آثار باقیمانده از شهر های مایا که در گذشته، حاکمیت این نواحی را بر عهده داشتند را می توانید در دل جنگل ها و دیگر مناطق گواتمالا مشاهده کنید. مایا ها یکی از بزرگ ترین و عالی ترین نمونه از تمدن های اولیه به شمار می روند، امکانات و فناوری این قوم، امروزه هر فردی را شگفت زده می کند. تماشای بقایای مایا در شهر تیکال کافی نبوده و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر بهتر است که به کاوش در شهر های دیگر نیز ادامه دهید. هر یک از بقایای باقی مانده مایا در کشور گواتمالا عظمت و شکوه خاصی دارد اما اغلب به دلیل ناشناخته بودن، توریست های کمی در این محیط ها خواهید یافت. می توانید با رزرو آنلاین هتل سفر پر ماجرایی را در لابه لای بقایای تمدنی بزرگ تجربه کنید. برخی از این بنا های باقیمانده، مسافت اندکی از یکدیگر دارند مانند نواحی معروف یکستا و توپوکستی (Yaxha and Topoxte) که می توانید این دو اثر بزرگ را در طول یک سفر بازدید کنید.
10 – شهر باستانی ال سیبال (El Ceibal)
شهر باستانی ال سیبال یکی از بزرگ ترین و جنوبی ترین شهر های مایا در گواتمالا می باشد. این شهر در ناحیه استان پتن توسط جنگل های انبوهی محصور شده است. ال سیبال به آثار هنری برجسته و خط تصویری یا هيروگليف که توسط قوم مایا بر روی لوح های سنگی از جنس سنگ آهک حک شده اند، معروف می باشد. زمانی که دیگر شهر های مایا ها رو به نابودی و ویرانی بود، در این مکان تمدن ادامه داشت و کتیبه های زیادی در این ناحیه حک شده است. این هنر ثبت شده مایا ها بسیار ظریف بوده و آنها به جزئیات اهمیت زیادی می داده اند. به دلیل وجود آثار هنری زیادی که بر جای مانده، شهر ال سیبال به گالری هنری مایا ها شهرت یافته است. علاوه بر کتیبه های به جای مانده، زبان تصویری حک شده را در راه پله ها و محراب ها نیز می توانید مشاهده کنید. این شهر در کنار رود پاسیون (Pasion River) واقع شده است و بیش از 10 هزار نفر در بیش از هزار خانه در این ناحیه زندگی می کرده اند. ساختمان های به جای مانده و باستانی شهر، از جمله بنا های یادبود، اقامتگاه ها و اهرام این شهر، به سه بخش تقسیم شده اند.


9 – توپوکستی (Topoxte)
Topoxte
توپوکستی از دیگر بقایای تمدن کلمبیایی اولیه مایا ها در گواتمالا می باشد که بسیار برجسته و مهم بوده است. این بقایا در کنار دریاچه یاکسا (Yaxha) واقع شده است که نمونه ای از تسلط مایا ها بر جزایر به شمار می رود. تمدن و پیشرفت در توپوکستی به اوج رسیده بود اما قبل از 1450 متروکه گشت. این ناحیه پایتخت گروه کووج مایا ها بوده و نقش مهمی در تجارت بین شبه جزیره یوکاتان و ارتفاعات مایا داشته است. این ناحیه مملو از سایت های باستانی می باشد به همین خاطر کاوش های باستان شناسی همچنان ادامه دارد. در میان آثار کشف شده، معبدی هرمی شکل وجود دارد که تنها اثر باقی مانده از دوران پیشاکلاسیک در ناحیه ی پتن می باشد، گفتنی است که دوران پیشاکلاسیک تمدن مایا از حدود 2000 سال پیش از میلاد تا 240 میلادی را در بر می‌ گیرد. این معبد باشکوه از سه بخش تشکیل شده است و ستون هایی که در بخش ورودی قرار دارند موجب استحکام این بخش شده اند.


8 – زاکولو یا ساکولو (Zaculeu)
Zaculeu
بقایای موجود در زاکولو مرکز و پایتخت گروه مام مایاها بوده است. با وجود بازسازی های صورت گرفته در دهه 1940 که بخش زیادی از عظمت این اثر را کم رنگ نمود، می توان گفت که هنوز هم این بقایا بسیار عجیب و تحسین برانگیز می باشند. زاکولو یک مرکز مذهبی و همچنین یک قلعه به شمار می رفت و تا حمله ی اسپانیایی ها به زاکولو، این دژ عظمت خود را حفظ کرده بود و توانسته بود از قلمرو مایا محافظت کند، اما با محاصره ی اسپانیایی ها در سال 1525 و قحطی پیش آمده گروه مام مایا، تسلیم شد. این قوم بنا های اهرام، معابد، کاخ ها و دیگر ساختمان هایشان را در اطراف میدان ها بنا کرده بودند. بنا های باقیمانده ی این شهر، سبک معماری ساکنان و دولت های اولیه در گواتمالا به نام های مام (Mam) و کیچه (K’iche’) را نشان می دهد. اکثر این بنا ها در طول قرن های سوم و هفتم ساخته شده اند. آثار باقی مانده زاکولو در نزدیکی شهر وي وي تننگو (Huehuetenango) در قسمت غربی گواتمالا قرار دارد. گفتنی است که زاکولو همچنان یک مکان مذهبی و آئینی در گواتمالا محسوب می شود و مراسم هایی در آن برگزار می گردد.


7 – نکوم (Nakum)
Nakum
شهر نکوم به معنی خانه ی گلدانی می باشد و یک منطقه و دوره فرهنگی در آمریکای میانه به شمار می رود. این شهر نیز در ناحیه ی استان پتن واقع شده است. گردشگرانی که علاقه به تماشای کار و تلاش گروه های باستان شناسی در کنار تمدن مایا دارند، می توانند به این ناحیه سفر کنند. در این شهر بزرگ ترین پروژه تحقیقاتی مایا ها در حال حفاری و کشف می باشد. بیشترین تمرکز و حفاری در بخش جنوبی صورت می گیرد و ساختمان های موجود در بخش شمالی همچنان بدون کاوش و بررسی باقی مانده است. در سال های اخیر، محققان توانسته اند آثار ارزشمندی همچون هنر های دستی از جنس سنگ یشمی را در نکوم بیابند. از دیگر دستاورد ها می توان به کشف کاخی با 44 اتاق، دژی در بلندی، که نمایی فوق العاده زیبا از دیگر ساختمان های مهم دارد، کتیبه و یک میدان مرکزی اشاره کرد. نکوم در مسیر تجاری مهم و بزرگی قرار داشته است و در طول قرون هشتم تا دهم به اوج تمدن خود رسیده بود.


6 – واتکتون (Uaxactun)
Uaxactun
در صورتی که برای تماشای عظمت و تاریخ تمدن مایا ها به گواتمالا سفر کرده و از شهر تیکال بازدید کرده اید، بهتر است که به دیدن دیگر جاذبه ها و تمدن مایا پیش بروید و تماشای بقایای واتکتون که 20 کیلومتر (12 مایل) از این شهر فاصله دارد را از دست ندهید. قدیمی ترین رصدخانه نجومی در تمدن مایا ها را از نزدیک ببینید. در این مکان مراسم های زیادی برگزار شده است، در یکی از معابد ماسک های گچ کاری شده به چشم می خورد. این ناحیه با نام واتکتون شناخته می شود و احتمالا قدمت ویرانه های باقیمانده آن به حدود هزار سال قبل از میلاد می رسد. قدیمی ترین بنای ثبت شده در واتکتون قدمتی 889 ساله دارد. گفتنی است که واتکتون در پارک ملی تیکال واقع شده است ولی به دلیل ناشناخته بودن، توریست های زیادی از این ناحیه بازدید نمی کنند. فرصت تماشای بنا های تاریخی این شهر را از دست ندهید.


5 – کوریگوا (Quirigua)
Quirigua
کوریگوا در قسمت جنوب شرقی گواتمالا در امتداد رودخانه موتاگوا (Motagua River) و در طول چند مسیر تجاری مهم آن زمان، واقع شده است. تقریبا 200 سال قبل از میلاد در این ناحیه مردمانی زندگی می کرده اند. تعداد زیادی از بنا های کوریگوا در طول قرون هشتم و نهم ساخته شده است. بخش عمده ای از مرکز پارک باستان شناسی کوریگوا در میدان بزرگ (Great Plaza) قرار دارد و این منطقه بزرگ ترین فضای عمومی معروف مایا ها به شمار می رفت. کوریگوا به داشتن آثار تاریخی ساخته شده از جنس ماسه سنگ، بدون کمک از ابزار های فلزی، شهرت دارد. این آثار و کتیبه ها به دلیل اطلاعات موجود حکاکی شده بر روی آنها اهمیت زیادی دارند. خط‌ نوشته ‌ی هیروگلیف روی لوح ها به اطلاعات مهمی مانند تاریخ ها، رویداد های کسوف و خسوف و غیره، اطلاعات تاریخی و نمونه هایی از سیاست های مایایی ها اشاره دارد و دانشی نسبت به تمدن مایا را در اختیار ما قرار می دهد.


4 – ال میرادور (El Mirador)
El Mirador
گفتنی است که به خاطر موقعیت دور افتاده ال میرادور یا پایتخت قبلی مایا ها، در عمق جنگل های شمال گواتمالا، این مکان به نام شهر گمشده ی مایا معروف می باشد. روزگاری ال میرادور بزرگ ترین شهر در تمدن مایا بوده است و حدود 100 هزار تا 250 هزار نفر جمعیت در آن سکونت داشتند. دسترسی به این شهر در اعماق جنگل کار دشواری می باشد و به خاطر وجود چنین شرایطی کاوش های اندکی در بخش های زیادی از این شهر صورت گرفته است. با این وجود یکی از بزرگ ترین اهرام جهان در این ناحیه کشف شده است. بازدید از ال میرادور، شهری که دو هزار سال قبل از میلاد بنا نهاده شده است، حداقل دو یا سه روز طول می کشد و با گذر از جنگل های انبوه یک ماجراجویی واقعی را می توانید تجربه کنید.
3 – ایکسیمته (Iximche)
Iximche
بقایای ایکسیمته عظمت تمدن مایا ها را نشان می دهند. این آثار باقی مانده شامل کاخ ها، اهرام، معبد هایی که مردم در آنها برای خدا قربانی می کردند، و تعدادی زمین گاوبازی می باشد. امروزه نیز برخی از مراسم ها و آئین مایا ها در این ناحیه برگزار می گردد، پس بهتر است که فرصت بازدید از بلندی های غربی این ناحیه را از دست ندهید. در خرابه های باقی مانده این شهر، دیوار نوشته های باستانی کشف شده است. این مکان که قبلا پایتخت گروه مایا ها بوده، پس از تصرف آن توسط اسپانیایی ها، به عنوان پایتخت گواتمالا انتخاب شد. بعد ها درگیری هایی بین کاکچیگل ها یا مردم بومی مایا (Kaqchikels) و اسپانیایی ها رخ داد که موجب شد مایایی ها شهر را ترک کنند، و پس از دو سال این شهر در آتش سوخت. امروزه با بازدید از این اثر تاریخی، می توانید نشانه های سوختگی را بر روی بنا ها مشاهده کنید.


2 – یاکسا (Yaxha)
Yaxha
شهر یاکسا توسط مایا ها در لبه ی تپه ای رو به دریاچه ی یاکسا ساخته شد. در زبان مایایی یاکسا به معنای آب آبی و سبز رنگ می باشد. این شهر در ناحیه ی پتن، در نزدیکی مرز های کشور بلیز واقع شده است. یاکسا سومین شهر بزرگ مایا ها در گواتمالا به شمار می رود. در این شهر بقایای زیادی کشف شده است که می توان به 500 ساختمان و 9 معبد هرمی شکل اشاره کرد. همچنین تعدادی دژ، کتیبه و سه زمین گاوبازی را می توانید در این ناحیه تماشا کنید. این شهر با جنگل های استوایی، بخشی از ذخایر طبیعی احاطه شده است. یاکسا در حقیقت یک شهر تماشایی و باشکوه می باشد. اگر از طرفداران اثر بازمانده گواتمالا می باشید، از لوکیشن هایی که این مجموعه در آن فیلمبرداری شده است، بازدید کنید.


1 – تیکال (Tikal)
Tikal

شهر تیکال در میان جنگل های بارانی استان پتن واقع شده است و یکی از معروف ترین بقایای مایا در سرزمین گواتمالا محسوب می شود، به همین خاطر گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. تماشای این ناحیه شگفت انگیز است، معابد باشکوه و کاخ ها، همچنین سکو های مراسم ها و بقایای خانه ها، همگی شکوه و عظمت تمدن مایا را به تصویر می کشند. با صعود بر فراز یکی از معابد، چشم اندازی وسیع از شهر را بر فراز درختان می توانید تماشا کنید، که تجربه ای بی نظیر به شمار می رود. تیکال مرکز اقتصادی، سیاسی و نظامی تمدن کلمبیایی اولیه مایا ها بود به همین خاطر یکی از مهم ترین شهر ها محسوب می شد. هنر های حکاکی شده و نقاشی های دیواری را می توانید در مرکز این بخش باستانی مشاهده کنید. خط‌ نوشته ها‌ی هیروگلیف حاکی از داستان های تاریخی این شهر باستانی می باشد. تیکال مرکز پادشاهی قدرتمند مایا ها نمونه ای از استعداد های درخشان هنری، تفکر و تکنولوژی مایا ها به شمار می رود. گفتنی است که آثار باستانی مایاها در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. با سفر به تیکال می توانید از بهشت تمدن مایا دیدن کنید.

10 پارک ملی زیبای کاستاریکا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر