لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بندر امام حسن دیلم بوشهر، قدیمی و زیبا
بندر امام حسن دیلم بوشهر، قدیمی و زیبا

بندر امام حسن دیلم بوشهر، قدیمی و زیبا

در جنوب کشور ایران، نقطه به نقطه کرانه های دریای نیلگون خلیج فارس دیدنی و زیبا هستند. سواحل ماسه ای که قدم زدن بر روی آنها آرامش را به روح و جسم ما هدیه می دهند.
گردشگری ساحلی یکی از زیرمجموعه های گردشگری است که رونق زیادی در سرتاسر دنیا دارد. در ایران این نوع گردشگری قدمتی دیرینه دارد. گاهی سابقه آن به قرن 19 نیز می رسد. زمانی این مکان ها مخصوص افرادی بودند که به تنهایی برای بازدید از ساحل دریا به آنجا می رفتند. بندر سینیز یا امام حسن یکی از آن بنادر قدیمی است. جایی که کشتی های رومی و مصری و چینی و هندی در آن پهلو می گرفتند و تاجران خارجی به داد و ستد با تاجران ایرانی مشغول بودند.

در سالهای اخیر بازار این نوع گردشگری بسیار گسترش پیدا کرده است و تفریحات زیادی چه از نظر اقامتی و چه از نظر سرگرمی در آن نمود پیدا کرده است. به ویژه بازار این گردشگری ساحلی در فصل تابستان داغ داغ است.
نور خورشید، دریا، ماسه، بازارهای رنگارنگ و تفریحات متنوع ساحلی پای هر انسانی را به سواحل و بنادر باز می کند.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
امام حسن یکی از شهرهای استان بوشهر است. این شهر مرکز بخشی به همین نام است که از توابع بندر دیلم است و تا بندر دیلم 15 کیلومتر فاصله دارد. بندر سینیز که اکنون در بخش امام حسن قرار دارد بین دو بندر گناوه و مهرویان در بندر دیلم است.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
این بندر یکی از یادگارهای تاریخی دوره ساسانیان است. البته برخی مورخین معتقدند که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد و در دوره ساسانیان رونق بیشتری پیدا کرده است. در گذشته این بندر بسیار پر رونق و پر رفت و آمد بوده است. در باقی مانده های این بندر آب انبار و چاه ها و همچنین سنگ های دریایی به جای مانده اند. تأسیسات با عظمت شرکت نفت فلات قاره بهرگان نیز در مجاورت این بندر قرار دارد.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
تاریخچه بندر
مردم بومی معتقدند که سینیز که در اصل شینیز است از نام شی ناز گرفته شده. شی ناز در گذشته حاکم این منطقه بود. به آن شونوز و گاهی شهنواز نیز می گویند. بعدها و در زمان دوران عباسی یکی از نوادگان منسوب به امام موسی کاظم علیه السلام که تحت تعقیب قرار گرفته بود به این منطقه پناه آورد. نام امام حسن از ایشان گرفته شده است زیرا آرامگاه وی اکنون یکی از مکان های مذهبی این منطقه است.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
محوطه تاریخی و باستانی سینیز بر اساس شواهد تاریخی بعد از ازارجان مشهورترین و کهن ترین شهر این ناحیه بوده است. مورخان در دوره های مختلف از این بندر دیدن کرده و مطالبی در مورد آن نوشته اند.
جالب است بدانید که سینیز به عنوان یک منطقه علمی نیز شناخته می شده و انسان های بزرگی در این منطقه پرورش پیدا کرده اند. پارچه های سینیزی بسیار معروف بودند و به اقصی نقاط دنیا صادر می شدند. همچنین صنعت تولید روغن چراغ و دریانوردی نیز علاوه بر تجارت و بازرگانی و نفت در این شهر رونق زیادی داشته است.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
در دوره ساسانیان در کنار مذهب زرتشتی، مسیحیت نیز وجود داشت. از این رو ترکیب دو فرهنگ ایران و یونان باعث ارتقاء فرهنگ و تمدن این منطقه شد. از سوی دیگر نزدیکی به جندی شاپور به عنوان یک جایگاه علمی رفیع و ریشهر باعث شد که این شهر از نظر علمی نیز رشد خوبی کند. در تاریخ از وجود یک کتابخانه بزرگ در سینیز (شینیز) نام برده شده است.
اگر در بندر امام حسن قدم بزنید باقی مانده های این محوطه های تاریخی را مشاهده می کنید. البته قسمت های زیادی از آنها در زیر خاک مدفون شده اند.
بندر امام حسن دیلم بوشهر
جاهای دیدنی بندر امام حسن عبارتند از پارک سینیز، بارگاه امام حسن، نخلستان زیبای امام حسن و پارک ساحلی خلیج فارس هستند. ساحل این بندر صخره ای و ماسه است. تماشای طلوع و غروب خورشید از ساحل بندر امام حسن بسیار خاطره انگیز است.
یکی از دانشمندان معروف سینیز محدث سینیزی بود که به علی سینیز هم شهرت داشت. نام او در لغت نامه دهخدا دیده می شود. تعدادی از تصاویر بندر امام حسن را در ادامه تماشا کنید:

بندر لنگه -عروس بندرهای ایران
ادامه مطلب

در صورت تمایل به سفر به جنوب ایران می توانید یکی از هتل های بوشهر مانند هتل جهانگردی دلوار بوشهر را انتخاب کنید و با اقامت در آن به سواحل زیبای خلیج فارس و بندر امام حسن سر بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر