لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان
روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان

روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان

وقتی طبیعت زیبا تصمیم به جلوه گری می گیرد هر لحظه ما را با یک شگفتی تازه مبهوت خود می کند، مخصوصا هنگامی که پای معماری زیبای ایرانی نیز در میان باشد دیگر نمی توان از سفر کردن حذر کرد؛ آن موقع است که بی درنگ باید کوله بار خود را برداشت و راهی سفر شد. با این سفرها است که دل عاشقان طبیعت آرام می گیرد و در دنیای قشنگ شان خاطره تازه ای برجا می ماند. این بار می خواهیم به روستایی سفر کنیم، که هر چند سال ها است از چشم ها پنهان شده و کسی سراغش را نمی گیرد، اما از زیبایی هایش چیزی کم نشده و چنان خیال انگیز در دل کوه ها آرام گرفته که کسی دلش نمی آید آرامش بی انتهای آن را بر هم بزند. پس با ما همراه باشید تا به روستای شیلاندر زنجان رفته و با سکوت و زیبایی بکر و چشم نواز این روستا بیشتر آسنا شوید.
می خواهیم به دیاری سفر کنیم که روزگاری به دلیل داشتن چشم سارها و مناظر سرسبز و قشنگ به شهر زندگان شهرت یافته بود و اگر خوب نگاه کنیم می بینیم هنوز هم آثاری از گذشته زیبایش در گوشه هایی از آن به چشم می خورد. شهر زنجان با گذشته پرفراز و نشیب و مناظر دلپذیرش مقصد امروز ما است. معمولا زنجان را با گنبد سلطانیه می شناسند، اما این شهر کهن در اطراف خود روستاها و مناظری دارد که دیدن آن ها در فصل بهار و تابستان برای طبیعت دوستان و گردشگران خالی از لطف و جذابیت نخواهد بود. مزارع سرسبز و درختان سر به فلک کشیده تبریزی، گل ها و گیاهان وحشی و کوه های باشکوه چشم اندازهایی هستند که مشتاقانه، همچون مردم مهمان نواز زنجان شما را به تماشا دعوت می کنند. شما می توانید با رزرو یکی از هتل های زنجان مانند هتل بزرگ زنجان از ایران هتل آنلاین خاطرات خوشی را برای خود و همراهانتان رقم زنید.
روستای شیلاندر زنجان

معرفی روستای شیلاندر

شیلاندر در35 کیلومتری شهر زنجان و در شمال غربی آن واقع شده است. یک روستای پلکانی و زیبا که با کوه ها و درختان سرسبز احاطه شده و مشرف به یک رودخانه است. این روستا چنان منظره خیال انگیزی دارد که دیدن آن دل هر بینده ای را سرشار از وجد و آرامش می کند. معماری زیبای روستا و آبشارهای فراوانی که در اطراف آن وجود دارند آن را به یک تصویر فراموش نشدنی تبدیل کرده اند. نام اصلی شیلاندر، چیلاندره بوده است که به مرور زمان به چلاندر و چیلاندار تغییر یافته است. در واقع چیلاندر معرب شیلاندر است و هنوز هم ساکنان قدیمی، روستایشان را به همین نام می شناسند.
1683353015 772 روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان
ویژگی ها و جاذبه های گردشگری شیلاندر محدود به خانه های پلکانی روستا نمی شود و وجود آبشارهای زیبا و رودخانه های پر طنین، در کنار کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق چنان جذابیتی به این روستا بخشیده که در وصف نمی گنجد. هر چند هر فصلی زیبایی مخصوص به خود را دارد، اما چشم اندازهای این منطقه در فصل بهار و زمستان بسیار زیبا است. در اردیبهشت ماه که زمین در اوج دلبری است، هوای شیلاندر بسیار مطبوع و دلپذیر بوده و در تابستان نیز آب و هوای خنک این روستا آن را به یک ییلاق دلپذیر تبدیل کرده است. با این حال از پاییز شیلاندر نیز نمی توان گذشت؛ پاییز این منطقه را می توان به یک تابلو نقاشی تشبیه کرد که برگ های زرد و قرمز درختان آن را به زیبایی آراسته اند.
روستای شیلاندر زنجان
متاسفانه وجود این همه زیبایی مانع از مهاجرت بسیاری از ساکنین روستا به شهر نشده است؛ از سال 1378 روستای شیلاندر تقریبا خالی از سکنه شده و در حال حاضر تنها 6 خانوار در آن زندگی می کنند. با این وجود بازگشت اهالی روستا و آغاز فعالیت های اجتماعی می تواند روستا را رونقی تازه ببخشد و جذب گردشگران را افزایش دهد؛ چراکه طبیعت شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردان ماهر آن را یاد می کنند و هم افرادی که به قصد گردش به این روستا می آیند. این روستای سرسبز مملو از درختان میوه است و از محصولات این روستا می توان به فندق، توت، گردو، سیب و گیلاس اشاره کرد. روستای شیلاندر علاوه بر زیبایی های شگرفی که دارد به روستای پروانه ها نیز مشهور است. مسیر سرزمین پروانه ها، یک جاده خاکی پیچ در پیچ و پر از چشمه سارهای قشنگ و دلنواز است؛ مسیری که مملو از پروانه های رنگارنگ می شود.
روستای شیلاندر زنجان

روستای شیلاندر زنجان

گذراندن اوقات فراغت در این روستا بسیار لذت بخش و ساده است. هر چند از ساکنان این روستا تعداد انگشت شماری باقی مانده اند و روستا کمی رنگ و بوی پرشوروشر زندگی را از دست داده، اما هنوز روستا شیلاندر و ساکنانش با آغوش باز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان هستند و این طبیعت بکر و زیبا می تواند انتخاب مناسبی برای شیفتگان طبیعت، کوهنوردان، عکاسان و علاقمندان به مکان های بکر و خاص باشد. در تابستان که هوا گرم است، عده زیادی به این منطقه می آیند تا در رودخانه های شیلاندر آب تنی کنند و از هوای خنک آن استفاده نمایند. حتی شب های شیلاندر هم زیبا است؛ از این رو برخی از افراد ماجراجو، شبی را زیر آسمان پرستاره شیلاندر به صبح می رسانند و از سکوت و آرامش آن لذت می برند.
1683353016 757 روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان

جاهای دیدنی روستای شیلاندر

از دیگر نقاط دیدنی و معروف شیلاندر چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندو خانا، شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیرآقاجی را می توان نام برد. برای رفتن به روستای شیلاندر می توانید از وسایل نقلیه استفاده کنید یا به صورت گروهی و پیاده به این منطقه سفر نمایید. مسیر این روستا یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی، پیاده روی و حتی کوهنوردی می باشد. برای دسترسی به روستای یاد شده ابتدا باید ابتدا به زنجان رفته و از طریق جاده زنجان طارم و طی کردن یک جاده خاکی به این روستا برسید.
روستای شیلاندر زنجان

مسیرهای دسترسی به روستای شیلاندر

مسیر اول: برای رسیدن به روستای شیلاندر زنجان ابتدا وارد جاده تهم (جاده زنجان-تهم-طارم) می‌شویم. در این مسیر حدود 25 کیلومتر از شهر زنجان دور می شویم و بعد از 16 کیلومتر به طبیعتی بکر و زیبا از جنس باغ‌ها و هوای لطیف می‌رسیم. سد نسبتاً بزرگ و بسیار زیبای تهم در این مکان قرار دارد و 8 کیلومتر بالاتر روستایی با همین نام یعنی روستای تهم قرار دارد. این سد در حدود 300 متر پایین‌تر در محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود قرار گرفته است؛ از آنجا مسیر را 8 کیلومتر به بالاتر یعنی به سمت روستای تهم ادامه می دهیم.
روستای شیلاندر زنجان
در این هنگام از روستای تهم عبور کرده و تابلویی با عنوان شیلاندر در ابتدای یک جاده فرعی نمایان می شود، بعد از ورود به جاده فرعی و بعد از حدود 20 دقیقه به یک دوراهی می رسیم که باید راه سمت چپ را انتخاب کنیم. بعد از مدتی پیاده روی به روستای علی آباد می رسیم سپس مسیر کم عرض، باریک و سنگلاخی کنار دره ای عمیق را ادامه می دهیم تا در نهایت به شیلاندر برسیم. مسیری که می توان آن را مسیر سبز آرامش نام نهاد، این مسیر ما را با زیباترین مناظر و نواهای طبیعی به روستای شیلاندر هدایت می کند.
روستای شیلاندر زنجان
مسیر دوم: این مسیر بیشتر به کوهنوردان توصیه می ‌شود و نسبت به مسیر اول کوهستانی ‌تر است. ابتدا به سمت روستای گاورازنگ (می ‌توانید با وسایل نقلیه بروید) حرکت می ‌کنیم. این روستا و سد گاوازنگ یکی از تفریحگاه‌ های اصلی مردم زنجان است. از مسیر کوهستانی گاوازنگ کمی به شمال شرق منحرف می ‌شویم و سپس به ‌طرف گردنه وای وای پیش می ‌رویم. (در حدود 13 کیلومتر را می توانیم با وسیله نقلیه در این مسیر خاکی پیش برویم). بعد از حدود 40 الی 50 دقیقه پیاده‌ روی به گردنه وای وای می ‌رسیم.
روستای شیلاندر زنجان
شیبی در کیلومتر 17 این گردنه وجود دارد. این شیب را به آهستگی به سمت تهم طی می کنیم و پس از رسیدن به تهم وارد جاده آسفالته تهم می شویم. این مسیر را به سمت آق گدیک ادامه می دهیم و بعد از حدود 50 دقیقه پیاده روی به یک گردنه می رسیم. در سمت راست جاده وارد یک مسیر خاکی (حسن خاکی) می شویم. در این مسیر به یک ‌دو راهی می ‌رسیم که راه اصلی آن به روستای زرنی و راه فرعی سمت راست ما را به روستای شیلاندر زنجان می ‌رساند.

کلام پایانی

در گوشه گوشه کشور ایران جاذبه های طبیعی و باستانی متعددی دارد که بسیاری از آن ها هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند. زنجان یکی از استان های زیبای کشور است که امکان دیدنی جالب توجهی را در خود جای داده است؛ روستای شیلاندر زنجان که در این سال ها به آن توجه کمتری می شود دارای مناظر چشم نوازی است.

2.7/5 - (3 امتیاز)
روستای قلات شیراز - روستایی خارق العاده با طبیعت بکر
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر