لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای هویه کردستان
روستای هویه کردستان

روستای هویه کردستان

استان کردستان واقع در غرب کشور ایران استانی سرسبز و زیبا و دارای جاذبه های طبیعی فراوان است. البته این استان جاذبه های گردشگری و تاریخی و مصنوعی نیز دارد اما طبیعت آن فوق العاده خواستنی است. کردستان شهرها و روستای دیدنی بسیاری دارد که هر یک در جایگاه خود جاذبه های متفاوتی را پیش روی گردشگران قرار می دهند. یکی از دیدنی ترین مناطق کردستان روستای پلکانی هویه است که در غرب این استان با مردمانی خونگرم و مهربان پذیرای گردشگران است. این روستا در فصل بهار به اوج زیبایی می رسد و دل طبیعت سرسبز اطراف خود مانند نگینی با ارزش می درخشد. در سفر به روستای گردشگری هویه می توانید در شهر سنندج پایتخت استان کردستان اقامت کنید و هویه را برای گذراندن یک روز رویایی در دل طبیعت برگزینید. پیشنهاد می شود قبل از سفر سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و لیست هتل های سنندج را ببینید. قطعا با مشاهده ی مشخصات هتل ها و قیمت پایین آنها و مزایایی که ایران هتل آنلاین برای شما در نظر گرفته است به راحتی می توانید برای سفر به سنندج تصمیم بگیرد و با خیال راحت به سمت این دیار حرکت کنید.

معرفی کلی
با اینکه زندگی در روستا برای یک شهرنشین بسیار سخت به نظر می رسد و کمتر فرد شهرنشینی به زندگی دائمی در روستا علاقه نشان می دهد اما اکثر افراد بازدید از آن را دوست دارند. اگر قصد دارید با فرهنگ و سنت یک استان آشنا شوید پیشنهاد می شود حتما به روستاهای آن سری بزنید و زندگی اهالی روستا را از نزدیک ببینید. هر روستایی رنگ و بوی خود را دارد و به طرزی متفاوت جلوه نمایی می کند. برخی از این روستاها ویژگی های خاصی دارند و به واسطه ی این ویژگی ها معروف شده اند. یکی از این ویژگی ها نوع معماری است و یکی از بهترین و جالب ترین انواع معماری پلکانی است. از روستایی که با این نوع معماری ساخته شده باشد با نام ماسوله یاد می شود. ماسوله به این معنا که حیاط یک خانه پشت بام خانه ی دیگری است و این حیاط به عنوان مشاع شناخته می شود یعنی در سند خانه به هر دو مالک تعلق می گیرد، موردی که تقریبا در هیچ شهری رخ نمی دهد. معماری پلکانی نوع خاصی از معماری است که در تعداد زیادی از روستاهای ایران دیده می شود اما اکثر این روستاها آنچنان که باید معرف حضور گردشگران نیستند و اغلب افراد از وجود آنها بی خبرند.
روستای هویه کردستان
از جمله ی این روستاهای زیبا روستای هویه است که در غرب استان کردستان بین دو شهرستان سنندج و مریوان قرار دارد. روستای هویه با معماری پلکانی و طبیعت زیبا و جاذبه های متعددی که دارد می تواند ساعات بسیار خوشی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.
روستای هویه در 70 کیلومتری غرب شهرستان سنندج در ارتفاع 1640 متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا با اینکه در منطقه ای کوهستانی واقع شده اما در محلی نسبتا گود قرارگرفته است. برای رسیدن به روستای هویه بایستی در40 کیلومتری جاده ی سنندج – مریوان از مسیر اصلی جدا شده و وارد یک جاده ی فرعی شوید که در نهایت به روستا ختم می شود. لازم به ذکر است قسمتی از این جاده همواره خاکی است اما عبور از ان با هر نوع ماشین سواری آسان و بدون مشکل صورت می گیرد.
روستای هویه کردستان
دیدن از این روستای زیبا کاملا رایگان است. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن یک روز از صبح تا شب است. بهترین فصل سفر به آن بهار و تابستان است. البته سفر به هویه در ماه اردیبهشت حال و هوای دیگری دارد. این روستا تا حدی پوشش شبکه دارد و از این بابت مشکلی برای گردشگر ایجاد نمی کند. مسیر رسیدن به روستای هویه طوری است که دسترسی به آن به راهنما احتیاج ندارد بلکه با تابلوهای راهنمایی که در جداه ها نصب شده می توان به راحتی عازم سفر به هویه شد اما مسیر چندان راحت نیست و شاید بتوان آن را جزء مسیرهای سخت به حساب آورد. برای دسترسی به پمپ بنزین نیز باید حدود 25 کیلومتر از هویه دور شوید تا به پمپ بنزینی که در شویشه قرار دارد برسید.
تاریخچه و قدمت روستا
طی حفاری هایی که به منظور ساخت و ساز در این روستا انجام شده سفال ها و استخوان های فرسوده و آثار قدیمی بسیاری به دست امده که نشان از قدمت دیرینه ی روستای هویه دارد. از طرفی وجود زمین های کشاورزی متروکه و آثار به جا مانده از جوی های آب رسانی کهنه و کاریز های سنتی زیر زمینی بر قدیمی بودن روستا تاکید می کند. علاوه بر این ها طبق گفته ی افراد مسن روستا قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد.
روستای هویه کردستان
روستای هویه
روستای هویه واقع در غرب استان کردستان بین دو شهرستان سنندج و مریوان در منطقه ی کلاترزان قرار گرفته است. از جمله همسایه های هویه می توان به روستاهای اویهنگ، بیساران، سرهویه، سالیان و … اشاره کرد. این روستا با معماری پلکانی جالبی که دارد چشمان هر بیننده ای را به سمت خود خیره می کند. روستای هویه با اینکه یک روستای نمونه گردشگری به شمار می رود اما آنچنان که باید در بین گردشگران شناخته نشده نمی باشد. معماری پلکانی این روستا با قرارگیری بر دامان کوه ها و صعود تا اوج آسمان چهره ای فوق العاده جذاب از یک روستا را به نمایش می گذارد. روستای هویه به دو بخش ورده گا به معنای جلو روستا و مله گا به معنای پشت روستا تقسیم می شود. هر یک از این بخش ها جاذبه های خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم.
مزایای معماری پلکانی
در این روستا مانند هر روستای پلکانی دیگری بام هر خانه به عنوان حیاط خانه ی بالادست به شمار می رود. این نوع معماری موجب می شود تا زمین کمتری برای ساخت و ساز نیاز باشد و در چنین منطقه ی کوهستانی که زمین مناسب برای ساخت و ساز به ندرت یافت می شود روش بسیار جالب و پرکاربردی می باشد. از طرفی زمانی که هر خانه به خانه ی دیگر اجازه می دهد تا از پشت بامی که متعلق به خود اوست به عنوان حیاط استفاده کند همبستگی میان اهالی روستا بیشتر می شود.
روستای هویه کردستان
جاذبه های دیدنی روستای هویه
شناخت جاذبه های روستای هویه می تواند لحظات بهتری را برای گردشگران به ارمغان بیاورد و به آنها کمک کند سفری کاملا آگاهانه داشته باشند و از زمان خود بهترین استفاده را ببرند. از طرفی می توانند از تمام جنبه های جالب روستا بهره برده و بهترین اوقات را برای خود و همراهانشان رقم بزنند.
1. معماری پلکانی روستا
همین که وارد روستا شوید می توانید از چهره ی پلکانی آن کمال لذت را ببرید و مطمئن باشید که مقصد مناسبی را برای تفریح و گردش در استان کردستان انتخاب کرده اید. خانه های این روستا بدون اینکه اهالی آنها کوچکترین مشکلی با هم داشته باشند بر روی هم استوار شده و همه ی اهالی در کمال ارامش با هم زندگی می کنند. با اینکه این خانه ها در دل سخت کوه ساخته شده اند اما مردمانی بسیار مهربان دارند که این چنین از سهم خود برای همسایه شان سهم قائل شده و این نوع ترکیب را پذیرفته اند تا برای همه در روستا جا برای زیستن وجود داشته باشد.
روستای هویه کردستان
2. کوه های بلند قامت اطراف روستا
استان کردستان استانی واقع در یک منطقه ی کوهستانی است. وجود رشته های زاگرس زیبایی خاصی به این استان و شهرها و روستاهای آن بخشیده است. در اطراف روستای هویه نیز کوه هایی وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند. از جمله ی این کوه ها که البته مهم ترین آنها نیز به شمار می رود کوه زرده خانی است که دقیقا در مقابل روستا قرار دارد. از دیگر کوه های موجود در اطراف این روستا که جلوه ای ویژه به آن داده کوه شاه نشین، سه بید، شیانه، به نن، ره جال گا، پیچه ویچ، تونو ماران، چووان و … است که هر یک در جایگاه خود بخشی از زیبایی روستای هویه را به دست می گیرد و به سمت بالا می کشد تا اینکه به اوج برسد.
3. غار قدیمی وله مچه در نزدیکی روستا
غار وله مچه در دل مهم ترین کوه روستای هویه یعنی زرده خانی قرار دارد. این غار با اینکه کوچک است اما در زمان خود بسیار مهم و پرکاربرد بوده است. غار وله مچه امروزه نیز به عنوان یک جاذبه ی دیدنی برای روستای هویه محسوب می شود. طبق آنچه افراد مسن تر روستا بیان می کنند این غار به وسیله ی یک راهروی زیرزمینی به زیر روستای هویه راه دارد. البته این موضوع هنوز بررسی نشده و همچنان در حد یک ادعا است و صحت آن به اثبات نرسیده است.
4. چشمه ها و آبشار نزدیکی روستا
هر کجا اب باشد آبادانی هم هست. وجود آب در قالب چشمه و رود و آبشار در روستاهای استان کردستان موضوعی دور از انتظار نیست. روستای هویه نیز از وجود چشمه هایی بهره می برد که در نزدیکی آن قرار دارند. آب این چشمه ها واقعا گواراست و حس شادابی و سرزندگی را به اهالی روستا هدیه می دهد. تعداد این چشمه ها در اطراف روستای هویه زیاد است اما مهم ترین آنها چشمه ی هانو شیخه و هانو هواسی است که هر دو برای روستا و اهالی آن از اهیمت بالایی برخوردار هستند. روستای هویه در کنار این چشمه ها از وجود یک آبشار زیبا در نزدیکی خود بهره می برد. این ابشار که با نام سروزن شناخته می شود جلوه خاصی به طبیعت اطراف منطقه می دهد و گردشگران را به سمت خود می کشاند تا چند صباحی را در جوارش بنشینند و از خنکای آبش لذت ببرند.
روستای هویه کردستان
5. مزارع سرخ و سبز توت فرنگی
یکی از مشاغلی که اهالی روستای هویه به انجام آن می پردازند مزرعه داری است و در بین تمام محصولات کشاورزی که کشت می کنند میوه ی شیرین و خوشمزه ی توت فرنگی بیش از همه خود را نشان می دهد و در بین تمام محصولات آنها خودنمایی می کند. پس اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید می توانید مزارع زیبای توت فرنگی را که به رنگ سرخ و سبز در زمین های وسیعی دامن گسترانیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است ببینید. مزیتی هم که این جاذبه دارد اینکه تنها به تماشا ختم نمی شود بلکه می توانید از مزه ی خوب آن نیز بهره مند شوید و حتی برای تهیه ی مربا از این محصول خریداری کنید و بهترین نوع توت فرنگی را با قیمتی مناسب نصیب خود گردانید.
روستای هویه کردستان
گردش در روستای هویه
اولین فعالیتی که می توانید در روستای هویه انجام دهید و از آن لذت ببرید گشت و گذار در روستا و گرفتن عکس های یادگاری است. این گشت و گذار می تواند مناظر جالبی را پیش رویتان قرار دهد و عکاسی از تصاویر ناب، خاطرات خوب سفر به هویه را برای همیشه در ذهنتان زنده نگه دارد.
روستای هویه کردستان
فعالیت بعدی بر پا کردن بساط پیک نیک در طبیعت بکر و منحصربه فرد اطراف روستا است. می توانید تمام آنچه را که احتمال می دهید مورد نیاز دارید با خود به همراه ببرید و در دل طبیعت زیبای هویه چند ساعتی را در آرامش و به دور از دود و دم شهر و دغدغه های زندگی شهری سپری کنید و برای ادامه ی زندگی ماشینی خود جان تازه بگیرید.
فعالیت گردشگری دیگری که با سفر به روستای هویه می توانید تجربه کنید کوهنوردی است. کوه های اطراف روستای هویه می تواند مقاصد مناسبی برای کوهنوردان مبتدی تا حرفه ای باشد و بهترین لحظات را برای کوهنوردان به ارمغان بیاورد.
آب و هوا و منابع طبیعی روستا
از آنجا که روستای هویه در یک منطقه ی کوهستانی واقع شده است آب و هوای آن در زمستان سرد و در تابستان تقریبا خنک و معتدل است. کوه های اطراف روستا دارای علفزارهای بسیار سرسبز و گل های رنگارنگ و گیاهان دارویی و خوراکی فراوانی است. در چهار طرف روستا دره های وسیع و تقریبا عمیقی وجود دارد که هر یک پوشیده از درختان گوناگون و متنوعی می باشد. در مسیر رسیدن به این دره ها درختان گردو به وفور دیده می شود.

دریاچه زریوار کردستان، آرامشی در دل کوه های زاگرس
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rastgar
rastgar
1 ماه قبل

خیلی قشنگ و زیبا واقعا مکانی دیدنی هست .
حنما توصیه میکنم در فصل بهار تابستان برید واقعا بکر هست.

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر