لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پارک جنگلی قرق گرگان
پارک جنگلی قرق  گرگان

پارک جنگلی قرق گرگان

اهل هر کجا که باشید، سفر به طبیعت و دیدن جاذبه های طبیعی شما را به وجد خواهد آورد. کوه‌ها، دریاها، جنگل‌ها، شن‌زارها و حتی بیابان‌ها و کویرها هم طرفداران خاص خود را دارند اما در این میان کمتر کسی پیدا می‌شود که جنگل را دوست نداشته باشد. سرسبزی و نشاط روح جاری در جنگل است. درختان سربه فلک کشیده‌ای که پا به پای هم تا قلب آسمان بالارفته‌اند و بازی کنجکاوانه‌شان با نور خورشید آن‌ها را جذاب‌تر کرده است. سری به داستان‌ها و افسانه‌های ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف که بزنید ردپای جنگل و جنگلی‌ها را نیز به وفور خواهید یافت. در میان جنگل‌های افسانه‌ای جهان اینبار عازم یک پارک جنگلی جذاب در شمال شرقی کشورمان می‌شویم که زیبایی‌هایش هوش از سرتان خواهد پراند. پارک جنگلی قرق گرگان شاید در میان پارک‌های جنگلی شناخته‌شده کشور کمتر به چشم بیاید اما بدون‌شک یکی از زیباترین و مهم‌ترین پارک‌های جنگلی ایران است که حتما باید از آن دیدن کنید. این پارک جنگلی زیبا در محدوده استان گلستان و شهر سرسبز و چشم‌نواز گرگان قرار گرفته است. اگر قصد سفر به این سرزمین سرسبز و سحرانگیز و رزرو هتل های گرگان را داشتید، سری به ایران هتل آنلاین بزنید. هتل قصر بوتانیک گرگان، هتل شهاب ناهارخوران گرگان و هتل زیارت گرگان تنها برخی از واحدهای اقامتی این شهر زیبا و دیدنی هستند.

پارک جنگلی قرق

آبشارهای بلند که در قلب جنگل‌های بکر خفته‌اند، دشت‌های وسیع، درختان کهنسال، جنگل‌های عمیق و زیبا، طبیعتی دست‌نخورده و آب و هوایی مطبوع، استان گلستان را به گنجینه‌ای بی‌بدیل مبدل ساخته است. النگدره، پارک ملی گلستان، کردکوی، زیارت یا توسکستان از آن دست نام‌هایی است که در سال‌های اخیر در بین مردم بیشتر شنیده می‌شود و مسافرین بسیاری را به سمت این استان زیبا می‌کشاند. گلستانی که از یک سو همسایه مشهد مقدس است و از سوی دیگری به پایتخت منتهی می‌شود. همین موقعیت استراتژیک هم سبب‌شده تا مسافرین بسیاری در طول سال از این استان زیبا گذر کنند. این‌بار اما در میان شهرها و روستاهای زیبای این استان عازم یک پارک جنگلی می‌شویم که در نزدیکی‌های مرکز استان قرار دارد. در فاصله 24 کیلومتری شهر گرگان و در در مسیر جاده اصلی تهران به مشهد، که درست از نزدیکی گرگان عبور می‌کند و یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است، یک پارک جنگلی زیبا قرار دارد که در اغلب فصول سال جاده منتهی به آن مملو از حضور ماشین‌هایی با پلاک‌های از شهرهای مختلف است. این پارک جنگلی یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های مردم این منطقه است. مسیر دسترسی به این پارک جنگلی زیبا سرسبز و آسفالته است.
1683219933 477 پارک جنگلی قرق گرگان

همینکه به پارک نزدیک می‌شوید تابلوی سازمان حفاظت از محیط زیست را می‌بینید که در مورد روشن‌کردن آتش در دل این جنگل ارزشمند هشدار داده است تا مبادا روزی تنها نامی از این همه زیبایی باقی بماند. پارک جنگلی که “قرق” نام دارد ششصد و پنجاه هکتاری وسعت دارد و بلندترین نقطه آن 650 متر و کوتاه‌ترین نقطه آن تنها 40 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.ماجرای ایجاد این پاک جنگلی اما به سال‌های دهه چهل شمسی باز می‌گردد. در سال 1348 شمسی فردی با نام حسین سعیدی آشتیانی، که امروزه از او با نام “پدر پارک‌های جنگلی ایران” یاد می‌شود، طرح اولیه ایجاد یک مجموعه تفریحی در دل جنگل‌های بکر قرق را ارائه می‌دهد و در نهایت در سال 1350 هجری شمسی پارک قرق به بهره‌برداری می‌رسد.پارکی که درست در مرز منطقه حفاظت‌‌شده چل‌چلی قرار داشته و با انبوه درختان بلندبالای انجیلی، ممرز، بلوط، توسکا، افرا، خردمندی و درخت‌ها و درختچه‌های جلگه‌ای کوتاه و بلند بسیار زیبا منظره چشم‌نوازی را خلق کرده بود. مناظر چشم‌نواز و آب‌وهوای مطبوع به سرعت این پارک جنگلی زیبا را به یکی از محبوب‌ترین تفرج‌گاه‌های اطراف شهر گرگان مبدل می‌نماید و کم‌کم مسافرین جاده گرگان به مشهر چند صباحی را در دل این پارک جنگلی زیبا و چشم‌نواز اتراق می‌نمایند. اما این پارک جنگلی از امکانات مناسبی برخوردار است که گرچه دراثر گذر زمان کمی دچار فرسودگی گشته است اما هنوز هم یکی از مناسب‌ترین جنگل‌های اطراف گرگان برای استراحت و کمپ‌زدن است.
1683219933 746 پارک جنگلی قرق گرگان

هتل دلتا گرگان، پروژه ای مدرن در خطه سرسبز شمال
ادامه مطلب

امکانات پارک قرق گرگان

قدم در محیط این پارک جنگلی بکر که بگذارید آوای خوش پرندگان گوش‌هایتان را مسحور خواهد کرد. در دل جنگل مسیرهایی تعبیه شده است که هر بیننده‌ای را به گشت‌وگذار در دل این پارک جنگلی تشویق می‌نماید. گاهی در میان درختان بلندبالا چشمتان به آلاچیق‌ها یا همان پناه‌گاه‌های چوبی می‌افتد که شما را وسوسه می‌کند تا چند ساعتی را در دل این آلاچیق‌های چوبی در این جنگل استثنایی سپری کنید. میز و نیمکت‌های چوبی هم ذوق نوشیدن یک فنجان چای و یا صرف یک وعده غذای دل‌چسب را در شما زنده می‌کنند. در قسمتی از پارک و در دل طبیعتی بکر سکوهایی برای نصب چادر و کمپینگ مسافرین تعبیه شده است تا اگر تمایل داشتید شبی را در دل این جنگل زیبا سپری کنید. بخشی از محیط پارک هم به محیط بازی کودکان اختصاص یافته است تا از حضور در این جنگل بکر نهایت لذت را ببرند.
1683219933 127 پارک جنگلی قرق گرگان
پارک‌وحش، پارکینگ، سرویس بهداشتی و ساختمان نگهبانی و مدیریت پارک هم باقی بخش‌های این پارک جنگلی را تشکیل می‌دهند. در این پارک جنگلی یک رستوران و دکه‌هایی برای فروش غذا نیز تعبیه شده است، فروشگاهی هم در دل این پارک جنگلی قرار دارد تا اقلام مورد نیاز مسافرین را تامین نماید. سیستم آب‌رسانی و سیستم برق‌رسانی این پارک جنگلی هم خیال مسافرین را از بابت اقامت در این پارک جنگلی تا حدودی آسوده کرده است. اما این پارک در دل خودش محیطی را نیز جای داده است که مختص ساکنین خاص این پارک جنگلی است، مرال‌هایی که زیبایی‌شان چشم هر بیننده و دوست‌دار طبیعتی را خیره خواهد کرد.

درياچه فراخين نوشهر، درياچه ای در ميان كوه و جنگل و دريا
ادامه مطلب

پارک جنگلی قرق، زیستگاه گوزن قرمز ایرانی

در دل این پارک جنگلی زیبا محیطی قرار دارد که با حصاری فلزی از باقی مجموعه پارک جداسازی شده است. این حصارها محدوده زندگی مهم‌ترین ساکنین این پارک را مشخص می‌نمایند. گوزن قرمز ایرانی یا مرال، گوزن بومی ایران و یکی از بزرگ‌ترین نوع گوزن‌های جهان است که متاسفانه در حال انقراض است. این پارک جنگلی و محدوده حفاظت‌شده آن در واقع محل تکثیر این گونه در حال انقراض است که به دیگر بخش‌های کشور ارسال نیز می‌شود تا نسل این جانداز زیبا و سحرانگیز در طبیعت ایران باقی بماند. گوزن‌هایی که رنگ مایل به سرخ و شاخ‌های بلندشان آن‌ها را بسیار منحصربفردتر کرده است. شاید جالب اشد اگر بدانید که شاخ گوزن‌های نر بلندتر از نوع ماده است و البته از جثه بزرگ‌تری هم برخوردار است.
این گوزن‌های زیبا که حالا تعدادشان به بیش از سی راس در این پارک جنگلی زیبا رسیده است موجوداتی حساس و بسیار زیبا هستند که به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌نمایند. در معرض خطر انقراض قرارداشتن و شکار بی‌رویه این موجودات زیبا هم سبب‌شده تا برای حفاظت جانشان، محل زندگی گوزن‌ها در محدوده این پارک با حصاری فلزی از محدوده حضور آدم‌ها جدا شود. خوراک مورد نیاز این گوزن‌ها که آزادانه در محیط زندگی خود به جست و خیز می‌پردازند هم توسط نگهبانی پارک تامین می‌شود. اما ذکر این نکته ضروری است که این گوزن‌ها موجودات بسیار حساسی هستند که اغلب سعی و تلاش مسافرین برای دادن غذا به این موجودات زیبا سبب بیماری و مسمویت آن‌ها می‌شود. از آنجا که این پارک جنگلی زیبا در اصل خانه این مرال‌های زیبا و جذاب است بهتر است آرامش زندگی‌شان را برهم نزنیم و فقط در سکوت شاهد جریان زندگی و زیبایی‌های چشم‌نوازشان باشیم و البته دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

1683219933 532 پارک جنگلی قرق گرگان

معرفی جاهای دیدنی بندر ترکمن + عکس و آدرس
ادامه مطلب

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی قرق

طبیعت زیبای اطراف گرگان به طرز حیرت‌انگیزی در تمامی فصول سال زیباست. پارک جنگلی قرق هم از این قاعده مستثنی نیست. در فصل بهار طبیعت باطراوت و آب‌وهوای مطبوع و در فصل تابستان منظره خوشایند درختانی بلندبالا و چشم‌نواز این پارک را به محیطی جذاب و مسحورکننده مبدل می‌نماید که پای مسافرین زیادی را به این منطقه می‌کشاند. پاییز اما پادشاه فصل‌ها و اوج زیبایی این پارک جنگلی است که به بیشتر به یک معجزه می‌ماند و چشم و دلتان را مسحور رنگ‌های بی‌بدیلی می‌نماید که بر روی تن درختان و برگ‌های رها و آزاد خودنمایی می‌کنند. زمستان هم با یکسره سفیدپوش‌کردن این پارک جنگلی آن را به بهشتی سفیدرنگ مبدل می‌نماید که درختان را تنگ در آغوش کشیده است. در این میان اما فصل بهار و تابستان در بین مسافرین محبوب است و اغلب پارک قرق را مملو از حضور گردشگران خواهید یافت که چادرها و بساط خود را علم کرده‌اند. اما این پارک جنگلی در روزهایی از سال نیز جذابیت خاصی دارد که مدیون حضور مرال‌های خوش خط و خال این پارک جنگلی است.

1683219933 469 پارک جنگلی قرق گرگان

گاوبانگی

با فرارسیدن نیمه‌های شهریور و روزهایی که تابستان نفس‌های آخر خود را می‌کشد، مرال‌های زیبا این پارک نیز شروع به جفت‌گیری می‌نمایند. در فصل جفت‌گیری این گونه زیبا، صدای خاصی از جنس نر گوزن‌های قرمز ایرانی به گوش می‌رسد که نوید آغاز فصل جفت‌گیری است و تا اواسط مهر ماه هم ادامه دارد. این صدا هم جنس ماده را به سوی خود جلب می‌نماید و هم جنس‌های نر را به جدالی نفس‌گیر فرامی‌خواند. جثه بزرگ این ساکنان سرخ‌رنگ و زیبا و صدایی که از خود تولید می‌کنند شباهت زیادی به صدای گاو دارد و به همین دلیل این فصل را “گاوبانگی” می‌نامند. همین فصل جذاب و نوای خاص گوزن‌های نر خیلی‌ها را در این فصل به‌خصوص برای تماشای گوزن‌ها به پارک جنگلی قرق می‌کشاند. اما متاسفانه این نوا گاهی برای شکارچیان نیز جذاب است و به همین دلیل در این فصل نگهبانان بیشتری برای جلوگیری از شکار و یا صدمات احتمالی گوزن‌ها در این پارک حضور دارند.

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
6 ماه قبل

سلام. پارک جنگلی قرق را خراب کردند یک عده ای با نام مسؤل و سازمان هایی به نام منابع طبیعی و میراث فرهنگی…. ساخت و سازهای بی مورد در داخل پارک ایجاد کردند

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر