لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> روش های پیشگیری از اورتوریسم در مقصدهای گردشگری
روش های پیشگیری از اورتوریسم در مقصدهای گردشگری

روش های پیشگیری از اورتوریسم در مقصدهای گردشگری

از کودکی درباره جاذبه های معروف جهان شنیده ایم، برخی مملو از شاهکارهای معماری، جاذبه های شگفت انگیز یا اسرار باستان می باشند که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند. اما حضور بیش از حد توریست ها نه تنها مفید نبوده و می تواند آسیب های جدی به طبیعت یا به ساختارهای تاریخی بزند. قبل از سفر برای رزرو هتل های اصفهان، شیراز، هتل های اردبیل و دیگر شهرها به سایت ایران هتل آنلاین سری بزنید تا از تخفیف های ویژه بهره مند شوید. در ادامه به بحران اورتوریسم و راهکار مقابله با این مشکل اشاره می کنیم با ما همراه باشید:
جاذبه های دیدنی در سراسر جهان تبدیل به رویایی می شوند که برای تماشای آنها پول خود را پس انداز می کنیم تا روزی بتوانیم به این مقاصد سفر کنیم، هنگام سفر متوجه می شویم که همزمان با ما گردشگران زیادی برای بازدید آمده اند و این شلوغی از لذت سفر می کاهد. در این دوران گردشگری محور، پدیده اورتوریسم به یک موضوع داغ تبدیل شده است. با وجود پروازهای ارزان قیمت، افزایش درآمد و تبلیغ شبکه های اجتماعی، موجب شده که توریست های زیادی به برخی مکان ها سفر کنند؛ در حالی که تعدادی از مقصدهای گردشگری توانایی کنترل و استقبال از این تعداد گردشگر را ندارند.
در چند سال گذشته بر تعداد مقصدهای معروف گردشگری که با مشکل ازدحام گردشگر روبرو بوده اند، افزوده شده است. در سال 2018 میلادی واژه اورتوریسم به یکی از کلمات سال در دیکشنری انگلیسی آکسفورد تبدیل شد و در معنی آن نوشته شده است که اورتوریسم یعنی حضور بیش از حد بازدیدکنندگان که به سوی مکان های معروف سفر کرده اند، موجب آسیب به طبیعت شده و همچنین به زندگی مردم محلی آسیب زده اند.
شهرهایی که به دلارهای توریسم متکی بوده اند دچار بحران هویت شدند و این موضوع به تیتر بسیاری از خبرها تبدیل گشت؛ مسئولین نگران پس زدن این منبع درآمد می باشند. زمان آن رسیده که گردشگران نیز در رفتار و نهاد خود فکر کنند، شاید بهتر است رویای سفر را کنار بگذارند یا با مسئولیت سفر کنند یا به سادگی مانند دیگران وارد ازدحام توریست ها شوند و از مکان های شلوغ تا می توانند بازدید کنند.
جاستین فرانسیس، مدیر عامل و متصدی تور سفر مسئولانه بریتانیا، که توانسته راهنمایی هایی در مسئله پدیده اورتوریسم مطرح کند، معتقد است که توریسم نیز مانند هر صنعت دیگری می باشد که نیاز دارد به صورت محلی مدیریت و نظم دهی شود تا از اثرات منفی آن جلوگیری گردد.
این بحران و شرایط آسیب زای توریسم ممکن است بحرانی تر شود، طبق گزارش توریسم جهانی و انجمن مسافرت، از میان 1.4 میلیارد گردشگر بین المللی در سال 2018، بیش از 36 درصد آنها، یا نیم میلیارد توریست به یکی از 300 شهر معروف جهان سفر کرده اند که با مشکل اورتوریسم روبرو بوده و این روند هنوز هم ادامه دارد. گفته می شود که شهرهایی همچون دهلی، قاهره، مانیل، بانکوک و مسکو نیز احتمالا دهه های آینده با موج ناگهانی توریست ها روبرو شوند.
در بسیاری از مقاصد گردشگری دولت ها، اپراتورهای تورها و مسئولین در تلاشند که با پدیده اورتوریسم مبارزه کنند و این خبر خوبی است. با حسن نیت، برنامه ریزی مناسب و تصمیم گیری های جسورانه مقامات مربوطه شاید بتوان راهی یافت که بین نیازهای گردشگر و نیازهای جوامع محلی تعادل ایجاد شود. در ادامه به تعدادی از مقصدهای معروف توریستی جهان اشاره می کنیم که در تلاش اند تا این مشکل را برطرف نمایند:
1 – ماچو پیچو، پرو

گفتنی است که در سال 2018 تعداد گردشگران ماچو پیچو که یکی از معروف ترین جاذبه های پرو می باشد، به 1578030 توریست رسید، این گردشگران برای تماشای بقایای دژ قرن پانزدهمی اینکاها به پرو سفر کرده بودند و این آمار به نسبت سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. به طور میانگین 4300 توریست روزانه در گذرگاه های باریک پرو رفت و آمد داشته اند، بخاطر ازدحام بیش از حد مقامات تصمیم گرفتند تا قدم های جدی تری بردارند، آنها در ژانویه 2019 میلادی سیستم جدید بلیط را ارائه کردند، این بلیط ها زمان بازدید توریست ها را محدود می کند، و گردشگران می توانند به مدت چهار ساعت و بدون امکان ورود مجدد از آثار باستانی ماچو پیچو بازدید کنند.
هدف از این برنامه ها تقسیم کردن تعداد توریست ها است تا آنها تشویق شوند که در بعد از ظهرهای کم جمعیت به بازدید بروند. سارا میگینیاک، مدیر کل سفرهای ماجراجویی پرو می گوید: سیستم جدید بلیط در ماچو پیچو، از تعداد توریست های روزانه نکاسته است اما در کنترل و مدیریت میزان ازدحام گردشگران در درون قلعه موثر بوده است. و این امر به میزان قابل توجهی موجب بهبود شرایط ازدحام بیش از حد در درون و هم در بیرون قلعه گردیده است.
برنامه های ساخت فرودگاه جدید در نزدیکی چینچرو موجب بروز نگرانی هایی در خصوص افزایش تعداد توریست ها شده است اما از نظر سارا میگینیاک این شرایط قابل کنترل بوده و افزایش گردشگران مسئله ی بحرانی برای ماچو پیچو نخواهد داشت. همان طور که مشخص شده، تعداد بازدیدکنندگان از ماچو پیچو محدود شده و با ساخت فرودگاه هیچ اعلامیه ای مبنی بر افزایش میزان توریست ها جهت بازدید از بناهای باستانی صادر نشده است، پس با وجود محدودیت ورود گردشگر جای نگرانی نیست.
2 – آمستردام، هلند
آمستردام، هلند
گفتنی است که پایتخت هلند قدم های محکمی برای کاهش دائمی ازدحام بیش از حد توریست ها در خیابان های باریک آمستردام برداشته است. پیش بینی می شود که میزان گردشگران از 18 میلیون در سال 2018 به 42 میلیون در سال 2030 میلادی افزایش یابد به همین خاطر هیئت گردشگری آمستردام تصمیم گرفته است که دست از تبلیغ شهر بردارند.
طبق گزارش چشم انداز 2030، هیئت گردشگری هلند بیان کرده است که اکنون در حال مدیریت مقصد می باشد و تبلیغ مقصد از برنامه حذف شده است و تلاش هایی برای هدایت توجه گردشگران به دیگر شهرهای کشور صورت گرفته است. فرانسیس، مسئول سفر مسئولانه، از تلاش مقامات هلند در تبدیل شهر به اقتصاد بازار آزاد قدردانی کرد، وی معتقد است آمستردام می تواند طرحی برای دیگر شهرهای جهان باشد.
از ژانویه سال 2020، اجرای تورهای گردشگری بدنام به مناطق حساس و مهم ممنوع خواهد شد. اودو کاک، عضو انجمن شهرداری در ماه مارس 2019 میلادی بیان کرد که ما حضور توریست های چشم چران و سوءاستفاده از نیروی کار را پسندیده نمی دانیم. ضمنا نشانه های جدیدی در اطراف زمین های گل لاله قرار داده شده است تا گردشگران را از له کردن لاله های نمادین باز دارد.
همچنین مسئولین آمستردام تلاش کرده اند تا اجاره مکان های ایر بی ان بی را به 30 روز محدود کنند، اما برای اجرای قوانین سختگیرانه می بایستی در برابر بزرگ ترین شرکت اجاره ای خصوصی جهان مقاومت کنند.
3 – ونیز، ایتالیا
ونیز، ایتالیا
شهر ونیز مدت زمان زیادی است که از اولین قربانیان مشکل اورتوریسم می باشد و بار دیگر در ماه ژوئن 2019، به خاطر برخورد یک کشتی کروز با قایق توریستی در کانال گودکا، در سرفصل خبرها قرار گرفت. با افزایش توریست ها و استقبال آنها از کشتی کروز، می توان گفت که این کشتی ها به نگرانی اصلی مردم محلی تبدیل شده است. مردم محلی درخواست کرده اند تا از عبور کروزها در کانال گودکا جلوگیری شود، طبق گفته ی آنها مسافرین یک روزه کروز از کسب و کار محلی خرید نمی کنند.
گوئیدو مولتدو، سردبیر ارشد مجله یتالی، معتقد است که مشکل اصلی ونیز حضور توریست های یک روزه است که دو سوم بازدیدکنندگان را شامل می شود.
مقامات برای جلوگیری از ازدحام، مالیات جدیدی برای توریست های یک روزه وضع کرده است که از 3 یورو شروع می شود. تا سال 2020 این هزینه از سه تا 10 یورو، بسته به زمان سال و حضور میزان بازدیدکنندگان در منطقه متغیر خواهد بود. از نظر مولتدو، مشکل اصلی دریافت پول بیشتر نیست بلکه با اجرای این طرح هدف کاهش اثرات توریسم می باشد. مونیکا سزاراتو، وبلاگ نویس غذایی و راهنمای تور، در مورد محدودیت جدید توریست ها می گوید: تغییر بزرگی در میان بازدید کنندگانی که برای اقامت مدت طولانی آمده اند و می خواهند گوشه کنارهای ناشناخته شهر را کاوش کنند به وجود آمده است. نسبت به گذشته درخواست رزرو کاهش داشته است، مردمی که یک روزه به ونیز سفر کنند فرصت شرکت در تورهای پیاده روی طولانی را ندارند.
مردم محلی برای کاهش پدیده اورتوریسم دست به برنامه هایی زده اند، آنها به طور مستقیم با توریست ها ارتباط برقرار می کنند و راهنمایی های روشنی به آنها می دهند. این روش برای 9 فرد از میان ده نفر مفید بوده است. با این حال این وبلاگ نویس تاکید می کند که آنها نمی توانند مشکلات عمده ای از قبیل افزایش کرایه ها، و آسیب به مغازه های محلی که بخاطر افزایش تعداد بازدیدکنندگان وجود دارد را حل کنند. مکان های مهمی مانند کلیسای جامع سنت مارک، برج ساعت و کاخ دوک نیز محدودیت های جدیدی برای بازدید کنندگان داشته اند. نرده های گردان نیز برای جلوگیری از حضور توریست ها در برخی مناطق شهر نصب شده است.
با وجود اینکه این روش ها فوایدی دارد اما از نظر مولتدو، رفتار دفع کننده نمی تواند جلوی موج بزرگ توریست ها را بگیرد. و به یک راه حل قوی سیاسی برای حمایت از کسب و کارهای ونیزی نیاز است تا در این گرانی زندگی برای مردم محلی مقرون به صرفه گردد تا ونیز بتواند به عنوان یک مقصد گردشگری تاب آورد.
4 – کرواسی
کرواسی
دوبرونیک نیز مانند شهر ونیز با مشکل کشتی های کروز روبرو است، هزاران بازدیدکننده سوار بر کروز به سوی بازدید از دیوارهای باستانی می روند. پس از اینکه شهر قدیمی و مناطقی که در فیلم محبوب تاج و تخت به نمایش در آمدند، محبوبیت و حضور توریست ها افزایش یافت. آمار هیئت رسمی گردشگری کرواسی نشان می دهد که 1.27 میلیون توریست در سال 2018 میلادی از دوبرونیک بازدید کرده اند که نسبت به سال 2017 هشت درصد افزایش داشته است. برنامه ی جدیدی در شهر دوبرونیک در حال اجرا است که احترام به شهر نام دارد و هدف از آن گسترش گردشگری پایدار و مسئولیت پذیر است. یکی دیگر از برنامه های مهم انجام شده، محدود کردن مسافران کروزها به 4 هزار توریست است. هیئت گردشگری در تلاش است تا دوبرونیک را به یک مقصد گردشگری برای همه فصول تبدیل کند تا بتواند تعداد بازدیدکنندگان را در طول سال پخش کند و جلوی ازدحام بیش از حد توریست ها را در یک زمان بگیرد. پرواز از فیلادلفیا، اولین پرواز از ایالت متحده امریکا در طول 30 سال گذشته است و یکی از اقدامات مهمی بود که می تواند این کشور را به مقصدی برای همه فصل ها تبدیل کند.
گفتنی است که هیئت گردشگری کرواسی دستور داده تا تورهای گردشگری هشت نفره برگزار شوند، آنها معتقدند کیفیت مهم تر از کمیت است. با شرکت در تورهای کرواسی سفر خوشی را تجربه نمایید.
جذاب ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران اسب و اسب سواری
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر