لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چابهار
چابهار

چابهار

چابهار شهری بندری است كه در کنار دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت قرارگیری خاصی كه دارد از لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. موقعیت قرارگیری چابهار تنها یكی از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. این شهر جاذبه های دیدنی فوق العاده ای دارد. جاذبه هایی كه چابهار را جزء یكی از بهترین شهرهای گردشگری ایران قرار داده است.
همان طور كه می دانید مهم ترین مساله در هر سفر انتخاب محل اقامت است. محل اقامت از طرفی بخش بزرگی از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد. از طرف دیگر در تعیین میزان لذت از سفر نیز به شدت تاثیرگذار است. پس باید در انتخاب محل اقامت دقت كنید تا از سفر خود كمال لذت را ببرید. پیشنهاد ما برای شما رزرو یكی از هتل های چابهار از طریق وبسایت ایران هتل آنلاین است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با تمام جنبه های جالب چابهار آشنا كنیم. بهترین جاهای دیدنی چابهار را بازگو نماییم. به آثار باستانی، مراكز تفریحی، غذاهای سنتی و … چابهار اشاره داشته باشیم و سری به بهترین هتل های این شهر ساحلی بزنیم. پس با ما همراه باشید تا با چابهار آشنا شوید و برای سفر به این شهر زیبا تصمیم بگیرید.

درباره ی چابهار

دورنمای شهر چابهار

شهر چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. مهم ترین نكته ای كه در مورد چابهار وجود دارد اینكه تنها بندر اقیانوسی ایران است. این شهر اسکله ای دارد كه کشتی‌ های اقیانوس ‌پیما می توانند در آن پهلو بگیرند. بندر چابهار نزدیک‌ ترین راه دسترسی كشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب ‌های آزاد است.
چابهار دارای جاذبه ‌های دیدنی فراوانی است. همان طور كه از نام آن پیداست آب و هوای این شهر همواره بهاری است. جاهای دیدنی چابهار بیشتر شامل جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی است. با این حال چابهار مراكز تفریحی، غذاهای سنتی، هتل های مجلل و جنبه های جالب دیگری نیز دارد. تمام اینها دست به دست هم داده اند تا چابهار را به یك شهر گردشگری و پرطرفدار در ایران تبدیل كنند.

تاریخچه ی چابهار

بندر شهید بهشتی چابهار

بندر شهید بهشتی چابهار

پیشینه ی چابهار و تعلق آن به كشور ایران به سال 1289 هجری قمری بر می گردد. در این سال دولت ایران توسط ابراهیم خان، بندر چابهار را از تصرف اعراب كشور عمان خارج كرده و اختیار آن را به دست گرفت. آثاری كه از قلعه ی پرتغالی ها در یکی از روستاهای چابهار بر جای مانده است نشان از رونق چابهار در زمان دولت های استعمارگر دارد.
در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی طرح جامع تاسیس بنادر چابهار مطرح شد. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری به عنوان اولین بندر مهم چابهار از سال 1362 آغاز شد و به بهره برداری رسید. بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 1361 احداث شد.

ساحل تیس چابهار، آرام و دلربا
ادامه مطلب

جاهای دیدنی چابهار

ساحل تیس چابهار

ساحل تیس چابهار

درخت مکرزن كه با نام انجیر معابد، انجیر هندی یا آور نیز شناخته می شود درختی معروف در شهر چابهار است. این درخت که در نزدیکی دریای عمان قرار دارد به عنوان یکی از دیدنی های چابهار به شمار می رود. ساحل گواتر آخرین نقطه ی مرزی شهرستان چابهار است. این ساحل یکی از زیباترین ساحل های ایران است که از یک سو به دریای عمان و از سوی دیگر به جنگل های حرا می رسد.

سواحل مرجانی تیس یكی از زیباترین مناطق شهر چابهار هستند. منظره غروب آفتاب در این سواحل واقعا تماشایی است. کشتی هایی که در این منطقه حضور دارند بر زیبایی آن می افزایند. در منطقه ی حفاظت شده ی گاندو می توانید یك گونه ی نادر از تمساح ها به نام گاندو را ببینید. از طرفی این منطقه محل عبور پرآب ترین رودخانه ی استان سیستان و بلوچستان با نام باهوکلات است.
ساحل مکران منطقه ای تقریبا بکر است که در نزدیکی شهر چابهار واقع شده است. در این منطقه می توانید شاهد حضور قلعه ‌های قدیمی، انوشیروان سنگان، بلوچ گت، ویرانه های تیس کوپان، تالاب لیپار و کوه های مریخی باشید. ساحل تنگ در نزدیکی روستای تنگ چابهار فیتوپلانکتون ها، باکتری ها و آبزیانی دارد كه از خود نور آبی ساطع می کنند و تصاویر فوق العاده ای را در شب پدید می آورند.

فواره ی چابهار جاذبه ای بسیار زیبا در ساحل صخره ای چابهار است. در واقع وقتی موج های دریا به صخره های ساحلی برخورد می کنند، آب از طریق حفره هایی با فشار بسیار زیاد به سمت بالا فوران می کند و مانند یك فواره ی مصنوعی زیبا به نظر می رسد.

آثار باستانی چابهار

قلعه ی پیروزگت چابهار

قلعه ی پیروزگت چابهار
قلعه ی پیروزگت در فاصله ی 5 کیلومتری از شمال غرب چابهار در روستای تیس واقع شده است. این قلعه یکی از آثار تاریخی چابهار است كه یادگاری از دوران اشکانیان و ساسانیان می باشد. مسجد جامع تیس از نظر معماری شبیه به مسجد های هندوستان و پاکستان است. مناره و گنبد های این مسجد با رنگ قرمز و سبز تزیین شده و شیشه کاری های رنگارنگ جلوه ی خاصی به مسجد بخشیده است.

غارهای بان مسیتی در دامنه ی کوه شهبازبند، در ۵ کیلومتری شمال شرق روستای تیس قرار گرفته اند. این مجموعه شامل چند غار می باشد که اولین آنها طبیعی است اما به دست انسان گسترش یافته است. در كنار این غار طبیعی، دو غار مصنوعی نیز وجود دارد. قدمگاه خضر چابهار در محلی به نام سپوزه واقع در جنوب غربی چابهار قرار دارد. این مكان یکی از اماکن تاریخی و زیارتی چابهار می باشد.

مراکز تفریحی چابهار

كلبه ی غواصی چابهار

كلبه ی غواصی چابهار
دریای عمان بهترین تفریحگاه چابهار است كه در آن می توانید انواع تفریحات آبی را انجام دهید. کلبه ی غواصی چابهار تنها مرکز غواصی حرفه ‌ای در ایران است که از استانداردهای بالایی برخوردار بوده و امنیت شما را تضمین می ‌کند. ساحل روستای رمین
مكان مناسبی برای موج سواری افراد آماتور تا حرفه ای است. قایق سواری در میان جنگل ‌های حرا از دیگر تفریحات چابهار است.
بناناسواری از جمله تفریحاتی است که هر فردی با هر سن و سالی می ‌تواند آن را انجام دهند. بنانا قایقی شبیه به موز است. ویک بردینگ یک ورزش مفرح و ترکیبی از اسکی روی آب، اسکی روی برف و موج سواری است كه امكان انجام آن در سواحل چابهار فراهم است.

ماهیگیری با قایق تفریحی، كانوسواری و جت اسكی از دیگر تفریحاتی است كه در شهر بندری چابهار می توانید از انجام آن لذت ببرید. لازم به ذكر است كه کانو یا بلم نوعی قایق باریک و کوچک است که معمولا از طریق پارو زدن و با نیروی انسانی كنترل می شود.

کوه های گل افشان چابهار
ادامه مطلب

طبیعت چابهار (جاهای دیدنی اطراف چابهار)

ساحل بریس چابهار

ساحل بریس چابهار

ساحل بریس چابهار
ساحل بریس یكی از جاذبه های طبیعی چابهار به شمار می رود. این ساحل كه دارای دیواره های صخره ای بسیار زیبایی است حدود ۶۰ کیلومتر با چابهار فاصله دارد. کوه ‌های مینیاتوری چابهار كه با نام كوه های مریخی نیز شناخته می شود در فاصله ی ۵۰ کیلومتری از شهر چابهار به سمت بندر گواتر واقع شده اند. این كوه ها یکی از شگفتی ‌های طبیعت ایران به شمار می روند.

تالاب لیپار

1683365485 654 چابهار

تالاب لیپار که با نام تالاب صورتی نیز شناخته می شود در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، در نزدیکی روستای رمین قرار دارد. آب این تالاب به دلیل وجود فیتوپلانکتون های خاصی که در آن زندگی می کنند به رنگ صورتی دیده می شود. کوه‌ های گِل افشان سه تپه خاکستری رنگ هستند كه در 100 کیلومتری شهر چابهار بین دشت های تنگ و کهیر قرار گرفته اند.

مراکز خرید چابهار

مجتمع تجاری صدف چابهار

مجتمع تجاری صدف چابهار

اگر اهل خرید به صورت خرده یا عمده هستید از بازارهای چابهار و مراكز تجاری آن غافل نشوید. از جمله بازارهای چابهار می توان به بازار سنتی، بازار صالح یار، بازار فردوس و بازار زرگرها اشاره كرد. چابهار جدای از بازارهای قدیمی پاساژهای شیك و زیبایی هم دارد. مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری تیس، مرکز خرید پردیس و مجتمع تجاری ابریشم از جمله پاساژهای چابهار هستند.

آداب و رسوم چابهار

یكی از آداب و رسوم چابهاری ها در ماه مبارك رمضان

یكی از آداب و رسوم چابهاری ها در ماه مبارك رمضان

چابهاری ها آداب و رسوم خاصی دارند كه هنوز آن را حفظ كرده و بر انجامش پایبندند. مثلا در روز عید قربان در محلی به نام عیدگاه جمع می شوند و بعد از قربانی کردن شتر گوشت آن را در بین نیازمندان تقسیم می كنند. در عید فطر کلوچه ی خرمایی و شیرینی های محلی می پذند و همدیگر را در آغوش می گیرند.
یكی از مهم ترین آداب و رسوم چابهاری ها مربوط به مراسم ازدواج است كه آیین ویژه ای دارد. این آیین شامل حنا بندان، بر بند مالی، جل بندی، گندونن، سرآپی، هبرجنی، مشاطه و شب یکجایی است. چابهاری ها برای ماه رمضان نیز اهمیت زیادی قائلند و آداب خاصی را در این ماه مبارك به جا می آورند. مثلا افطاری می دهند و روزه شان را در كنار هم باز می كنند.

غذاهای سنتی چابهار

غذاهای سنتی چابهار

غذاهای سنتی چابهار

چابهار غذاهای سنتی بسیار خوشمزه ای دارد كه تقریبا در همه ی آنها از خرما، ماهی یا گوشت استفاده می شود. جالب اینكه برخلاف سایر غذاهای جنوبی، غذای چابهاری ها چندان تند نیست. ماهیگ پیچ و بت ماش دو غذای خوشمزه ی چابهار هستند كه بیشتر در فصول بارانی سال طبخ می شوند.
بریانی ماهی یک غذای هندی است که برای تهیه ی آن از برنج هندی و ماهی سالمون استفاده می شود. تباهنگ و استانبولی چابهار هم كه بیشتر با نام استانبولی بلوچی شناخته می شود جزء غذاهای محلی چابهار به شمار می رود و طعم بسیار خوبی دارد.

تالاب لیپار چابهار، تالابی به رنگ صورتی
ادامه مطلب

رستوران های چابهار

رستوران بلوچ چابهار

رستوران بلوچ چابهار

اگر اهل خوردن غذاهای دریایی هستید می توانید رستوران بام چابهار در روبروی مجتمع تجاری پردیس را انتخاب كنید. اگر اهل خوردن غذاهای محلی هستید به رستوران بلوچ در بلوار امام بروید. اگر هوس كباب كرده اید به رستوران تهرانی در بلوار امام سری بزنید. البته اینها تنها یك تعداد از رستوران ها و غذاخوری های چابهار هستند.

هتل های چابهار (هتل های خوب چابهار)

هتل فردوس چابهار

هتل فردوس چابهار

یكی از بهترین هتل های چابهار هتل فردوس چابهار است كه در منطقه آزاد چابهار – خیابان تجارت قرار دارد. فاصله ی کوتاه این هتل تا بازار و مراکز خرید و دسترسی آسان آن تا ساحل دریای عمان از نکات قابل توجه هتل فردوس چابهار به شمار می رود. هتل آذین، هتل ونوس، هتل لیپار، اقامتگاه بومگردی آژ و هتل سپیده گزینه های دیگری هستند كه در سفر به چابهار می توانید انتخاب كنید.

موزه های چابهار

موزه ی محلی چابهار

موزه ی محلی چابهار

اگر اهل موزه‌ گردی هستید و دلتان می خواهد در مورد فرهنگ مردمان چابهار بیشتر بدانید می توانید به موزه ی محلی چابهار سری بزنید. این موزه در یك ساختمان زیبا و قدیمی كه از دوران قاجار به یادگار مانده است دایر می باشد. موزه ی محلی چابهار دارای چند بخش مختلف پیش از تاریخ، تاریخی، معاصر و مردم ‌شناسی است. هر یک از این بخش‌ها آثار زیبایی را در دل خود جای داده ‌اند.

پارک های چابهار

پارك سنگی لیپار چابهار

پارك سنگی لیپار چابهار
چابهار شهری بندری است پس طبیعی است كه پارك های آن همه از نوع ساحلی باشند. یكی از بهترین پارك های ساحلی چابهار پارك سنگی لیپار است. این پارك فضای بسیار جذاب و مناظر زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می دهد. در اسکله ی پارک ساحلی لیپار می توانید به تماشای قایق ها و لنج ها بنشینید و از دیدن آنها لذت ببرید.
پارك ساحلی روستای تیس چابهار كه حدود 10 کیلومتر تا چابهار فاصله دارد یكی دیگر از پارك های زیبای این شهر بندری به شمار می رود. عمق دریا در محدوده ی این ساحل شنی حدود 1 و نیم متر است به همین دلیل این ساحل مكان مناسبی برای شنا كردن است. پارک ساحلی تیس نیز امکانات رفاهی خوبی دارد که می تواند رضایت گردشگران را به دست آورد.

چابهار شهری بندری واقع در جنوب ایران است كه جاذبه های طبیعی و تاریخی بی شماری دارد. برخی از این جاذبه ها به قدری جالب توجه هستند كه بایستی بارها و بارها از آنها دیدن كنید تا به تمام جنبه های جالبش پی ببرید. آیا چنین شهری برای سفر كردن گزینه ی مناسبی نمی باشد؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر