لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> اکوکمپ چیست
اکوکمپ چیست

اکوکمپ چیست

همه چیز مثل همیشه بود، مثل سال های سال قبل که کم کم آوازه ی هتل های لوکس هر شهر و دیاری از مرزهایش بیرون رفته و مسافران زیادی را جذب خود می کرد. هتل های لوکس با نماهای مدرن و گاه حیرت انگیز، بزرگ، مجلل با پرسنلی شیک و رستوران ها و منوهای گران قیمت و آنچنانی که مسافران زیادی را جذب خود می کردند. رقابت میان هر چه مدرن شدن برای جذب مسافرین بیشتر ادامه داشت و هر روز هتلی سر از زمین برمی داشت و به اوج آسمان می رفت. در این گرماگرم مدرن شدن و بالارفتن ها و قد کشیدن ها، گردشگران خوش ذوقی بودند که قصدشان از سفر کردن کشف کردن بود. آدم هایی که نوع لذت بردنشان فرق می کرد و از قضا وقتی لذت می بردند که آسیب کمتری از خود به جای می گذاشتند. این موجودات نازنین در سفر به هر نقطه از زمین از بودن در میان بومی ها و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم نیاکانشان سر ذوق آمده و از چشیدن مزه منحصر بفرد غذاهای هر دیاری سر کیف می آمدند. مردمانی که لذت آشنایی با تاریخ و یا کشف طبیعتی بکر و دور از آسیب انسان ها برایشان مثل کشف جاذبه هیجان انگیز بود و سفرشان ساده، سبک و البته آمیخته با هیجانی پر از آرامش. با پیشرفت تکنولوژی و آگاهی روزافزون آدم ها از بلاهایی که با دست خودشان بر سر زمین نازنین آورده اند، و گاه هشیار شدن آدم هایی که می دیدند آداب و رسوم، ریشه و فرهنگشان کم کم با رخت بر بستن نسل های کهن رو به فراموشی می رود، آدم ها به این فکر افتادند که بهتر است به داد زمین و ریشه هایمان برسیم. این شد که حالا بحث داغ روز حفاظت از محیط زیست و تنها سیاره قابل سکونتمان است و ترس از بی-هویتی فرهنگی نسل های آینده در این دهکده جهانی حال حاضر، وحشتی است که سایه بر سرمان افکنده است. در این حال و هوا و حالا که گردشگری کم کم تبدیل به یک صنعت قدرتمند در زمینه اقتصادی و حتی سیاسی شده و هر گردشگری با ورودش به آب و خاکمان عادتی نو را با خود سوغات می آورد، چطور می توان با کمترین آسیب به طبیعت بکر کشورمان و البته هویت فرهنگی مان، گردشگران بیشتری اعم از داخلی و خارجی را جذب کرده و علاوه بر درآمدزایی فرهنگمان را نیز حفظ کرده و گاه به نمایش بگذاریم؟

اکولوژ، اکو کمپ، اکو هتل
جواب سوال پیش همان موجودات نازنینی است که در قسمت قبل هم سفرشان بودیم، اکوتوریسم و ایجاد اکوکمپ. اکو کمپ به تعبیر علمی اش عبارت است از: ارائه خدمات گردشگری مطابق با زیست بوم و محیط زیست و احترام گذاشتن به طبیعت و آداب و رسوم هر منطقه. به عبارتی کاملا ساده، نیازی نیست برای جذب گردشگر کل منطقه را دگرگون کنیم بلکه بهتر است همان بافت سنتی و بومی را حفظ کرده و خدمات رفاهی را با کمترین میزان تخریب وارد بافت کنیم. حالا گردشگر از هر فرهنگ و نژادی وقتی وارد منطقه گردشگری می شود، گویی در یک موزه طبیعی اقامت دارد و می تواند تجربه ی زندگی مردمان آن دیار را به عینه کسب کند. اکولوژ ها و یا اکوکمپ ها مسافرین و گردشگران را به سمت طبیعت گردی و آشنایی با آداب و رسوم منطقه سوق داده و علاوه بر این مهم، سبب برقراری عدالت در درآمد گردشگری برای منطقه نیز می شود. با مرمت خانه های قدیمی بومیان و رونق گردشگری می توان تاثیر بسزایی در معیشت مردم منطقه ایجاد کرد. اکوکمپ ها می توانند کارکرد کشاورزی و تولیدی نیز داشته باشند و به یک بازوی توانمند کارآفرینی تبدیل شوند. به نظر می آید برای گردشگرانی که به دنبال کسب تجربه های جدید و بومیانی که در فکر گسترش کسب و کارشان هستند، اکوکمپ ها گزینه ی بسیار مناسبی است. اکنون هتل های زیادی هم برای همگام شدن با این تغییرات جهانی شروع به تغییر کرده و با پیوستن به قوانین هتل داری سبز سعی در رسیدن به این حرکت پرسرعت دارند، و داستان از جایی آغاز شد که یک هتل بزرگ و پرآوازه سرآشپز محترمش را به این دلیل که در مصرف آب زیاده روی می کرد اخراج کرد. حالا اکوهتل نیز در این بازار داغ و پرتب و تاب رقابت واژه نام آشنایی است و حتی برخی از این اکوهتل ها حالا در لیست برترین هتل های جهان جای دارند.
ویژگی های اکوکمپ یا زیست بوم
ویژگی های اکوکمپ یا زیست بوم
برای زیست بوم یا اکوکمپ نامیدن یک منطقه معیارهایی همانند کمترین میزان تولید دی اکسیدکربن، ساخت و ساز بر اساس مصالح بومی، استفاده ار انرژی های سبز مثل انرژی خورشیدی، حفاظت از طبیعت و پوشش های گیاهی و جانوری و مدیریت پسماندها در نظر گرفته شده اند. ایران سرزمین هزار رنگ و چند فرهنگی با مردمانی اصیل، قدمتی طولانی، تاریخی پر فراز و نشیب و طبیعتی چهارفصل و منحصربفرد یکی از مناسب ترین و پرپتانسیل ترین نقاط دنیا برای ایجاد زیست بوم است. ایران هتل آنلاین، شمارا به اقامت در این زیست بوم ها و تجربه ی یک سفر هیجان انگیز با اقامتی به یاد ماندنی دعوت می کند.
اکوکمپ متین آباد
اکوکمپ متین آباد
نخستین اکوکمپ طبیعی ایران، در شصت کیلومتری کاشان. در حاشیه کویر مرکزی ایران کاروانسرایی دیده می شود که ظاهرش گرچه نو نوار است، اما کاملا به سبک و سیاق کاروانسراهای قدیمی ساخته شده با کومه ها یا همان حجره ها. هرآنکس که مسافر کویر است می داند خلسه ی کویر میعادگاه عشاق است. سکوت، آسمان پرستاره، رمل های لغزنده، یک حجره در کویر و آسمانی صاف و پرستاره همه آن چیزی است که برای یک شب میهمانی در کویر نیاز دارید. متین آباد با شاه نشین و گشواره و چادر های تک نفره و چند نفره خودش در کنار پیست دوچرخه سواری، شتر سواری، مزرعه پرورش اسب و شترمرغ و امکان رصد ستارگان در آسمان بی نهایت کویر، یکی از محبوب ترین زیست بوم های ایرانی است. اگر در یک شب معتدل یا سرد زمستانی لذت یک شب اقامت در این اکوکمپ را تجربه کنید قطعا عاشق کویر می شوید.
اکوکمپ ملک سویی
اکوکمپ ملک سویی
در دامنه سرسبز سبلان و در نزدیکی شهر مشگین شهر در استان اردبیل، مجموعه ملک سویی و اکو کمپ عشایری دورنا قرار دارد. ابهت سبلان و طبیعت دلفریبش با چشمه های آبی که جسته گریخته و کنجکاوانه از دل زمین بیرون زده اند و ترکیب هیجان انگیز کوه و دشت با آب و هوایی آنچنان مطبوع که نظیرش را ندیده اید، در کنار مجموعه ای از آلاچیق های عشایر نشین شاهسون و هم نشینی با این مردمان اصیل و نوای دل انگیز عاشیقلر برنامه ایست که ملک سویی برای پذیرایی از لحظه های گردشگران فراهم آورده است. لذت اسب سواری در پهنه دشت های مشرف به سبلان و یا حتی دوچرخه سواری و البته آشنایی با فرهنگ غنی عشایر شاهسون در دل این سنت و مدرنیته تجربه جذابی است.
اکوکمپ شهداد
اکوکمپ شهداد
بیست کیلومتر بعد از وارد شدن به جاده شهداد- نهبدان به کمپ شهداد کرمان می رسید. بزرگان طبیعت گردی اذعان دارند که کویر لوت شهداد منحصربفردترین و زیباترین و اعجاب برانگیزترین کویر دنیاست. اقامت در کمپ شهداد در نزدیکی شهر افسانه ای کلوت ها در کنار گندم بریان، مخروط های آتشفشانی، دشتی پوشیده از ریگ های رنگی از قهوه ای روشن تا سیاه، پهنه های شنی مواج، رود شور شگفت انگیز و کلی جاذبه های دیدنی که مختص کویر شهداد است ،دریکی از مجهزترین کمپ های ایرانی با آلاچیق های سیمانی و سقف و دیواره های حصیری یک از بهترین تجارب کویرنوردی است. برای علاقمندان سافاری نیز این کمپ امکانات قابل قبولی تدارک دیده است که سفری امن و در عین حال راحت و هیجان انگیز داشته باشند.
اکوکمپ شقایق سوباتان
اکوکمپ شقایق سوباتان
سوباتان همچون نگینی است پوشیده در مه، که بیشتر به رویا می ماند. سوباتان پوشیده در مه با چمنزارهای خیره کننده و گله های اسب وحشی در کنار نئور افسانه ای و آبشار دلفریبش بهشتی است که نظیرش را کمتر دیده اید. در پهنه پوشیده از شقایق و بومادران سوباتان، خانه های چوبی و کاهگلی و چادرهایی محلی پوری اقامتگاه هایی هستند که به سبک سوباتانی های اصیل برای گردشگران فراهم آمده است. یک روز صبح که در یکی از این خانه های زیبا چشم باز کردید و پنجره چوبی اش را رو به زیبایی بی نهایت دشت باز کردید طعم تولد دوباره را با عطر دل انگیز نان سوباتانی حس خواهید کرد. با نوای اصیل و اساطیری آواز تالشی و پخت نان محلی و یا چشدن طعم غذاهای خوشمزه سوباتانی نظیر قورما و لذت سوارکاری آن هم در پهنه دشت و یا دیدن شال-بافی و جوراب بافی و یا حتی تولد طرح های خوش آب و رنگ، یک گلیم یا جاجیم زیر دست های یک زن سوباتانی خاطره این سفر را برای همیشه در روحتان حک و شما را بارها و بارها میهمان این منطقه خواهد کرد. این روستای زیبا در غرب لیسار و در نزدیکی تالش در استان گیلان قرار دارد.
اکو کمپ دیلمای
اکو کمپ دیلمای
مهم ترین اقامتگاه بوم گردی که قرار است در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا در روستای تالش کول واقع در شهر سیاهکل استان گیلان ساخته شود. منطقه ای بکر با طبیعتی خیره کننده و روح نواز در منطقه ای اصیل با پشتوانه غنی فرهنگی و مردمانی هنرمند و مهمان نواز . دیلمای به عنای زنی از تبار دیلمان است. این کمپ در نزدیکی جاذبه هایی همانند قله درفک، رودخانه سفیدرود، کاروانسرا تی تی، قلعه گرماور، حمام دیلمان، تالاب بوجاق، شیطان کوه و آرامگاه میرزای جنگلی قرار دارد. دیلمان بهشتی است گمشده در فراز و نشیب تاریخ که البته طبیعت همچون دری گران بها آن را حفظ کرده است.
اکو کمپ گنبد کبود
اکو کمپ گنبد کبود
اولین اقامتگاه بوم گردی سیار که با چادرهای ضد آب و امکانات بهداشتی و رفاهی کامل مجموعه ای منحصر بفرد فراهم کرده است. گاهی در وسط کویر و گاهی در نقطه ای کوهستانی و زمانی در یک جنگل باشکوه بساط اقامت را مهیا کرده و خالق لحظاتی است که قطعا در یادتان خواهد ماند این اکوکمپ جذاب گلچینی از تورهای جنگل نوردی و کویرنوردی را برگزار می کند و هدفش برگزاری کمپ مناسب و سیار به گونه ایست که پاسخگوی اغلب نیازهای گردشگران باشد.
شاید زمان آن فرا رسیده که هوشمندانه و مسئولانه سفر کنیم. به دیدن زیبایی هایی برویم بکر و دست نخورده، اما اثر سوئی از خود باقی نگذاریم و در سفرهایمان این نکته را مد نظر بگیریم که ما مسئول حفظ زمین و تحویل آن به نسل آینده ایم. هر زیبایی نیازمند مراقبت و رسیدگی است و در این میان زمین با همه ی آسیب هایی که در طول سالیان دیده نیازمند مراقبت های بیشتری است. اکوکمپ هایی که به آن ها اشاره کردیم فقط نمونه انگشت شماری از تعداد زیادی از این زیست بوم هاست. ایران هتل آنلاین شما را در انتخاب و رزرو این اقامتگاه ها و یا رزرو انلاین هتل دلخواهتان یاری می کند تا با خیال آسوده آغازگر سفری باشید که ره آوردش آرامش تن و روح و کوله باری خاطره از فرهنگ و رسوم هموطنانی است که سال هاست در نزدیکی ما و در مرز های مشترک با ما زندگی می کنند. حفظ فرهنگ و اصالت و هویتمان درست به اندازه زمینی که در آن زندگی می کنیم ارزشمند است. در این سفرها مردم محلی را نیز فراموش نکنیم بهترین سوغاتی و یادگاری دست رنج این مردمان شریف است.

سوئیس، درمسیر تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری برای دوچرخه سواران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر