لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چک چک یزد، زیارتگاه زرتشتیان جهان، آرامشی از جنس آتش و عود و آب
چک چک یزد، زیارتگاه زرتشتیان جهان، آرامشی از جنس آتش و عود و آب

چک چک یزد، زیارتگاه زرتشتیان جهان، آرامشی از جنس آتش و عود و آب

بی شک شهر یزد را می‌توان پایتخت زرتشتیان جهان دانست. چرا که اکثر عبادتگاه های مهم این آیین در این شهر قرار دارد که یکی از آنها عبادتگاه “چک چک” است که مقدس ترین و مهمترین زیارتگاه زرتشتیان در سراسر دنیا می باشد که در دل یک کوه در شرق شهر اردکان قرار دارد. هر ساله پذیرای شمار بسیاری از پیروان این دین است و گردشگران به آن سفر می نمایند. غار چک چک یزد را می توان یکی از شگفتی های اساطیری تاریخ ایران و یک محل شاخص در این زیارتگاه دانست.

مطمئناً دین “زرتشت” به عنوان دین باستانی کشور ایران، دارای قداست و احترام خاصی میان ایرانیان بوده و همواره مردم ایران اگرچه به دین اسلام گرویده باشند، احترام خاصی برای آیین و آداب و رسوم کهن ایرانی قائل بوده و این موضوع باعث شده است تا ایران به عنوان مهد زرتشتیان جهان به‌عنوان میعادگاه و محل عبادت پیروان این دین باشد.
به دلیل وجود اقلیم گرم و خشک در شهر یزد، معمولاً باید زمانی برای دیدن این زیارتگاه بروید که هوا معتدل و نسبتا مطلوب باشد تا از پوشش گیاهی زیبای اطراف عبادتگاه به شکل مطبوع بهره ببرید. بهترین پیشنهاد برای بازدید از این زیارتگاه در ماه‌های اول فصول بهار و پاییز می باشد.

به دلیل انجام برخی از مراسمات آیینی در این زیارتگاه، در طول سال برخی روزها منع ورود بازدید کنندگان وجود دارد که از جمله آنها می توان به روز “سیزده به در” و از “بیست و چهارم تا بیست و هفتم خرداد ماه” هر سال را ذکر نمود.

ادرس چک چک یزد

برای رفتن به شهر یزد و عبادتگاه چک چک مسیری باید حدود ۶۱۴ کیلومتر را از تهران طی نمایید و از یزد نیز تا این عبادتگاه حدود ۶۰ کیلومتر فاصله می باشد که مسیر آن حدود یک ساعت است. بهترین راه سفر به استان یزد از همه جای ایران، مسیر زمینی و استفاده از اتوبوس و خودروی سواری می باشد. همچنین برای رفتن از یزد به عبادتگاه چک چک حتما باید از خودرو شخصی استفاده نمایید. مسیر عبادتگاه آسفالت می باشد و نسبتاً هموار است و عبادتگاه چک چک در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان و در کوه هایی به نام “انجیر” قرار دارد.
چک چک یزد

برای رفتن به این جاذبه گردشگری در شهر یزد می ‌باید، در ۴۳ کیلومتری مسیر شرق شهر “اردکان” به این زیارتگاه برسید، هنگامی که به محوطه این زیارتگاه می رسید، باید از مسیر پیاده رو و راه پله ای که در این محوطه کوهستانی این عبادتگاه وجود دارد عبور نمایید تا بتوانید به زیارتگاه اصلی بروید.
اردکان یزد به دلیل داشتن ماهیت توریستی، دارای اقامتگاه ها و هتل های بسیاری می باشد که می توانید در آنها اقامت نمایید. از جمله “هتل باغسرای اردکان” و “مهمانسرای جهانگردی اردکان” می‌تواند نیاز شما را برای گذراندن چند شب در این شهر به خوبی برآورده نماید. همچنین می‌توانید از فضای گرم و دلنشین “اقامتگاه بوم گردی ماه بی بی اردکان” نیز از سفرتان بهره ببرید و با تجربه فضای سنتی مردم این شهر هوشمندانه سفر کنید.

در محوطه زیارتگاه، ساختمان هایی برای اقامت در چک چک یزد وجود دارد و هزینه پذیرایی و اسکان توسط زرتشتیان داخل و خارج از کشور برای میهمانان و گردشگران زیارتگاه فراهم می شود.
چک چک یزد

دیدنی های اردکان یزد
از دیدنی های شهر اردکان می توان به “مسجد جامع اردکان” اشاره کرد که یکی از بناهای قدیمی است که در ۵۰۰ سال پیش احداث شده است و بارها مورد تعمیر قرار گرفته است و در آن “موزه مردم شناسی” شهر اردکان نیز قرار دارد.
“مسجد چرخاب”، نیز از دیگر دیدنی های شهر اردکان است که می توان در آن نوع و سبک معماری مربوط به این منطقه را در طول تاریخ به خوبی مشاهده کرد و دو بخش زمستانی و تابستانی، به همراه بادگیرها و شیوه احداث سنتی آن که کاربری‌های مختلفی را به نمایش می‌ گذارند را از نزدیک مشاهده نمود.
“خانه تقدیری اردکان”، مربوط به یکی از تاجران دوره قاجار است که می تواند الگوی خوبی را از سبک زندگی آن دوران و شیوه معماری این منطقه در اختیار بینندگان قرار دهد.کاروانسرا و برج “ارجنان”، ۸ متر ارتفاع دارد و محلی برای استراحت مسافران در مسیر “نایین” یزد قرار داشته و در فهرست آثار ملی است.
“کوچه ضیایی”، شهر اردکان از دیدنی های دیگر این شهر می باشد که بسیاری از جاذبه های گردشگری و پذیرایی این شهر را در خود جای داده است.
موزه مردم شناسی اردکان نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که از بخش های “گیاه شناسی”، “مردم شناسی” بخش “فرهنگی”، “باستان شناسی”، “جانورشناسی”، “موزه کودک” و بخش “اسناد” را دارا می باشد.
“غار اشکفت یزدان”، نیز دیگر جاذبه این شهر است که در ۷۰ کیلومتری شهر قرار دارد و حوضچه هایی آب در آن قرار دارد که از مکان های مقدس زرتشتیان است و در محوطه این غار به انجام اعمال مذهبی خود می‌پردازند و ظرفیت آن حدود هزار نفر می‌باشد.

پارک ملی “سیاه کوه” اردکان تنها پارک ملی در استان یزد می باشد، به مساحت ۷۸ هکتار با انواع گونه های جانوری و گیاهی به صورت حفاظت شده در آن قرار دارد.
چک چک یزد

زیارتگاه چک چک
این عبادت گاه در میان کوهی در یک محل کویری وجود دارد که در دل کوه بنا شده است و نام این عبادتگاه را به این دلیل چک چک نهادند که همواره از این کوه، آب در این معبد چکه میکند و شما در این معبد همواره صدای چکه آب را می شنوید.

نام دیگری که برای عبادتگاه قرار داده اند “پیر سبز” می باشد. این معبد به عنوان مرکز وحدت و میعادگاه تمام زرتشتیان در جهان بوده و وجود طبیعتی سرسبز و درختان، آن هم در دل کویر و در اطراف این عبادتگاه، آنرا بیش از پیش جذاب و اسرار آمیز نموده است.
چک چک یزد
این زیارتگاه در طول سال در روز بیست و چهارم تا بیست و هشتم خرداد ماه یکی از مهمترین رویدادهای مذهبی زرتشتی را میزبانی می کند که در این مراسم علاوه بر نیایش و دعا، حاضران به خواندن سرود و صرف غذاهای مخصوص در این مراسم می نمایند و اقدام به توزیع نذورات می نمایند.

از جمله مراسماتی که در این روزها برگزار میگردد می‌توان به مراسم نامزدی و ازدواج، “گهنبار خوانی”، “نیایش همگانی”، “توزیع نذورات”، “سدره پوشی” انجام می شود. همچنین در حین این عبادات، فضای زیبای این عبادتگاه موجب تقویت انگیزش و روحیه پیروان می شود تا جایی که بسیاری از زرتشتیان این مراسمات را حج زرتشتیان لقب نهاده اند.

روایاتی که از شکل گیری چک چک می گویند
چک چک یزد

تاریخچه و نحوه به وجود آمدن این مکان مشخص نیست. برخی روایات در مورد به وجود آمدن این زیارتگاه به صورت زیر می باشد:
یک روایت درباره چک چک آن است که آخرین پادشاه ساسانی، “یزدگرد سوم” هنگامی که کشور مورد حمله قرار می گیرد و دچار آشفتگی می شود، از کاخ پادشاهی به یزد مهاجرت می کند و از طرفدارانش می‌خواهد که شهری مستحکم با استحکامات دفاعی احداث کنند. یزدگرد که از پیروان آیین زرتشتی بود، هنگامی که وارد شهر یزد شد پنج دختر و دو پسر داشت که هنگامی که بعدها یزدگرد در یکی از جنگها در خراسان کشته میشود یکی از دختران وی بهنام “نیک بانو” به این قسمت از شهر یزد پناه می برد و به موجب حضور او این معبد به وجود می آید.

روایت دیگر آن است که احداث عبادتگاه های زرتشتی در کنار چشمه ها، به عنوان منشأ پاکی در طول تاریخ شناخته می شده است و پیروان مهر معابد خود را در کنار چشمه ها بنا می کردند و آنها را با نام “معبد آناهیتا” می خواندند که نشانه پاکی و زایندگی الهه آناهیتا بوده است.
روایت دیگر آنست که در دوران فرماندهی سلسله “کیانیان” دومین پادشاهی در اساطیر ایرانی، کاروان هایی که بین خراسان و فارس رفت و آمد می‌کردند از حاشیه کویر عبور میکردند. یکبار طوفان شدیدی اتفاق می‌افتد، کاروان به دلیل عدم پیدا کردن جاده به منطقه ای میرسند که منظره ای سرسبز و چشمه در آن وجود داشته است و از کوه بالا می‌روند و از آب گوارای چشمه می نوشند. تشعشع نور خورشید بر آب و کوه و دیدن رنگ سبز موجب می شود که به فکر بنا کردن شهری در آن نقطه افتند و بعد ها عده‌ای را روانه می کنند تا آن چشمه را ببینند. زیارتگاه امروزی به وجود می آید و بر آن نامه “پیر سبز” نام می گذارند که محلی برای تفریح و زیارت شد و بعدها در آن ساختمانی برای جمع آوری هدایا و کتب احداث شد که همون عبادتگاه چک چک می باشد.
چک چک یزد
روایت دیگر آن است که وجود عناصر آب و درخت در این منطقه موجب شده است که زرتشتیان برای حفظ یادبود “نیک بانو”، دختر یزدگرد سوم این بنا را احداث نمایند و در روایات گفته می‌شود که نیک بانو هنگامی که در حال فرار از دشمنان بود از خداوند خود اهورامزدا کمک می طلبد و دهانه کوه باز می شود. اما در هنگام بسته شدن کوه چوبدستی او در بیرون میماند و در این کوه بی آب به خاطر باریدن اشک ستمدیدگان و یتیمان آن عصا به درختی تنومند تبدیل می‌گردد و عده‌ای نیز چک چک را اشک “نیک بانو” می‌دانند که در این زیارتگاه چکه می‌کند و بسیاری از پیروان آیین زرتشتی برای تبرک از این آب استفاده می کنند.
مشخصات زیارتگاه چک چک

مشخصات زیارتگاه چک چک

زیارتگاه یک محوطه دارد، بنای آتشکده در ۵ طبقه به صورت پلکانی ساخته شده است و شکلی نامنظم دارد که به بدین صورت است که هر طبقه حیاط طبقه بالا می باشد، تا نهایتاً بالاترین نقطه یعنی “آتشکده” زیارتگاه قرار دارد. برای اینکه به زیارتگاه بروید باید پله های بسیاری را طی نمایید و در این مسیر دیوار نوشته هایی با نقل از “اوستا”، هک شده است.
درخت چنار
از درون غار درخت چنار که قدمت بالایی دارد این بیرون‌زدن است که این درخت در فهرست آثار ملی ثبت شده است و آبشار کوچک بر دیوار غار جاری است که بر حوضچه می ریزد و زائران می‌توانند از آن برای رفع تشنگی شان استفاده نمایند پوشش زیارتگاه از مرمر است. ظرفهای که اب از سقف در آنها می چکد و زائران از آن به عنوان تبرک استفاده می‌کنند.
آتشدان چک چک یزد

بر روی دیوارهای زیارتگاه، تصاویری از بزرگان دین زرتشت به چشم می‌خورد و در فضای پر آرامش این زیارتگاه یک آتشدان قرار دارد که همیشه شعله آن روشن است. محلی برای سوزاندن عود نیز وجود دارد و بوی عود، نم آب و آتش همواره فضای معبد را برای زرتشتیان سرشار از معنویت کرده است.

همچنین در داخل یکی از اتاق های این زیارتگاه یک چاه به عمق ۵۰ متر وجود دارد که زرتشتیان می‌گویند با نخ بستن به طناب این چاه حاجت می گیرند و خواسته های شان برآورده می گردد، این محل نیاز به راهنما ندارد و افرادی نیز در این زیارتگاه هستند، به معرفی و پاسخگویی به سوالات شما می پردازند.
غذای اردکان

سوغات، غذا، رستوران در اردکان
شهر یزد و به ویژه اردکان دارای سوغاتی های بسیار و معروفی است که آوازه جهانی دارند. از جمله شیرینی های معروف این شهر می توان “حلوا ارده” اردکان، “کیک یزدی”، “قطاب”، “باقلوا”، “پشمک”، انواع “لوز”، شیرینی “حاجی بادام”، “نان پنجره ای” “نان برنجی” و “سوهان” را نام برد.
اگر به شهر یزد می‌روید، حتما قطاب و باقلوا این شهر را امتحان کنید و اگر به شهر اردکان می روید انواع ارده و حلوای ارده و محصولات دیگری که با دانه های کنجد تهیه می شوند را امتحان کنید و برای سوغات خریداری نمایید.
همچنین رستوران های مشهوری از جمله رستوران “ترنج”، با غذاهای ایرانی با قدمتی بسیار از زمان قاجار در این شهر است و رستوران “هتل باغ سرا” که با کیفیتی مثال ‌زدنی خدمات خود را ارائه می دهد.
رستوران “هتل جهانگردی اردکان”، “رستوران سنتی شبستان”، “رستوران امیر”، “رستوران هتل کاریز” در این شهر با غذاهای با کیفیت و سنتی در فضای دنج و بعضاً به همراه موسیقی سنتی تجربه نمایید.
همچنین “قیمه نخود” یکی از غذاهای مشهور این شهر است که در رستورانهای سنتی آن سرو میشود، “آش نخود”، “آش گوشت” و “قلیه کدو” هم از غذاهای پر طرفدار مردم این خطه از کشورمان هستند. همچنین اگر طرفدار فست فودها هستید می توانید رستوران “قارچ طلایی” را امتحان نمایید.

دژ پشت قلعه ایلام
ادامه مطلب

3.1/5 - (23 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهیمه قادر
فهیمه قادر
9 ماه قبل

اینقدر این مکان زیبا و آرامش بخش هست که آدم دوست ندارع بره

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر