لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> ساحل مکسر
ساحل مکسر بندرعباس

ساحل مکسر

از دلایلی که مردم،  برای سفر، شمال و جنوب کشور را انتخاب می‌کنند، سواحل بسیار زیبای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. در این بین محبوبیت سواحل صخره‌ای در مقایسه با سواحل شنی بیشتر است. به‌صورتی که استان هرمزگان به خاطر اقلیم متفاوتی که دارد و نزدیک بودن کوه به دریا و سواحل صخره‌ای زیبایش، از جمله پنج مقصد برتر گردشگری ایران به شمار می‌آید.

تقریبا ۹۵ درصد سفرهای دریایی، به استان هرمزگان مربوط بوده و ساحل مکسر بندرعباس که در نزدیکی شهر پارسیان هرمزگان قرار دارد، از جمله فوق‌العاده‌ترین سواحل این منطقه می‌باشد. با رزرو هتل های بندرعباس می‌توانید از این جاذبه زیبا دیدن کنید.

ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر کجاست؟

استان هرمزگان که در شمال منطقه حساس و استراتژیک تنگه هرمز واقع شده است، در خلیج فارس و دریای عمان دارای۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی می‌باشد. این استان با جاذبه‌های طبیعی زیادی نظیر جزایر زیبا، جنگل‌های حرا، پناهگاه‌های حیات‌وحش و سواحل متنوع در مجارت کوه، دریا و دشت به یکی از مقاصد عالی برای سفر و گردشگری تبدیل شده است.

فرهنگ، آثار تاریخی باقی مانده از ادوار گذشته، پوشش و آداب و رسوم ساکنان این خطه و بازارهای زیاد و متنوع جنبه دیگری از جذابیت هرمزگان برای سفر هستند. ساحل مکسر که در غربی‌ترین قسمت شهرستان بندرلنگه واقع شده است، از جمله جاذبه‌های بکر و زیبای استان هرمزگان می‌باشد.

در غرب این ساحل، شهرستان پارسیان در فاصله ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد. در ۱۰ کیلومتری شرق ساحل مکسر بندر مقام را خواهید یافت. این منطقه با نام‌های ساحل مکسر عسلویه، ساحل مکسر بندر مقام، ساحل مکسر هرمزگان، ساحل مکسر بندر عباس و ساحل مکسر پارسیان شناخته می‌شود. به عقیده گردشگران این منطقه یکی از زیباترین و بکرترین سواحل ایران است.

فاصله عسلویه و بندرعباس از ساحل مکسر

تلاقی دریا و ساحل مکسر

ساحل که فاصله ۳۷۰ کیلومتری (حدود چهار ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی) با بندرعباس (مرکز استان هرمزگان) دارد، در حد فاصل شهر پارسیان هرمزگان و شهر بندر مقام قرار دارد. دسترسی مناسبی که از فرودگاه عسلویه وجود دارد، باعث شده تا عده‌ای این منطقه را «ساحل مکسر عسلویه» بنامند. این فرودگاه تا ساحل تقریبا ۱۱۳ کیلومتر (یک ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی) فاصله دارد.

مسیر دسترسی به ساحل مکسر

صخره های ساحل مکسر

این جاده از میان شهر «بندر کنگ» می‌گذرد. جهت دسترسی به ساحل مکسر باید از غرب بندرعباس به بزرگراه شهید رجایی وارد شوید. در «دوگردان» جاده ۹۴ را پیش گرفته و پیش از رسیدن به «گری شیخ» دور بزنید. در دوراهی، برای وارد شدن به جاده 96، مسیر دست راست را در پیش بگیرید.

برای رسیدن به رستاق، در جاده ۹۶ به مسیر خود ادامه دهید. از شمال بندر خمیر، بندر حمیران و بندر معلم عبور نمایید. بعد از پمپ بنزین رستاق دور زده و در دوراهی مسیر سمت راست (جاده بندر مقام) در پیش بگیرید. پس از آن که به بندر مقام از غرب رسیدید وارد جاده ساحلی «مقام به بستانو» خواهید شد. سپس با ۱۰ کیلومتر رانندگی به محدوده ساحل مکسر یا ساحل صخره‌ای مقام می‌رسید.

جهت دسترسی به ساحل باید از فرودگاه عسلویه به بلوار سیراف وارد شوید. از خروجی دوم مسیر در میدان فناوری خیابان صنعت نفت را در پیش گرفته تا به میدان ملل برسید. سپس به بلوار خلیج فارس وارد شوید و مسیر را تا جاده ۹۶ یا «عسلویه – پارسیان» ادامه دهید.

هنگامیکه به شهر پارسیان رسیدید، وارد خیابان امام شده و تا میدان جمهوری اسلامی پیش بروید. به مسیر خود در خروجی سوم (بلوار صیادان) ادامه دهید. این بلوار که به جاده «پارسیان – بندر بستانو» می‌رسد، تا بستانو ادامه دارد. پس از آنکه به میدان ورودی شهر بندر بستانو رسیدید، باید از خروجی دوم به جاده ساحلی مقام – بستانو وارد شوید. بعد از تقریبا ۴۰ کیلومتر با ورود به این جاده به ساحل مکسر عسلویه خواهید رسید.

بندرعباس
ادامه مطلب

ساحل مکسر با جاده فاصله آنچنانی ندارد و پیدا کردن آن بدون راهنما نیز سخت نیست. باتوجه به صخره‌ای بودن ساحل، درجه سختی دسترسی به آن «2 از 6» می‌باشد. هنگامیکه به محدوده مکسر رسیدید، خودرو خود را در محیط امن کنار جاده یا پارکینگ پارک کرده و از میان صخره‌ها عبور نمایید تا به ساحل دست یابید.

از مسافران در ایام تعطیل برای پارک خودرو ورودی گرفته خواهد شد. ساحل صخره‌ای مکسر تقریبا دارای یک کیلومتر طول است.

لوکیشن ساحل مکسر

وجه تسمیه ساحل مکسر

سنگ های ساحل مکسر بندرعباس

در شکل‌گیری ظاهر سواحل عواملی نظیر رسوب‌گذاری، جزرومد دریا، باد و امواج نقش دارند. در ساحل مکسر کوهستان و دریا با هم تلاقی یافته و طی میلیون‌ها سال عوامل طبیعی به دل سنگ‌ها و منافذ آن‌ها نفوذ می‌کنند. این عوامل اشکالی فرسایشی (آبساب و بادساب) پدید آورده و اثری هنرمندانه می‌آفرینند.

منظره باشکوه صخره‌های صیقل خورده کوچک و بزرگ ساحل امروزه در قاب عکاسان زیادی ثبت شده است. این صخره‌های زیبا همچون تندیس‌های طبیعی هستند و ظاهری متفاوت و جذاب در کنار نواری از شن‌های نرم به ساحل مکسر مقام دارند.

خیلی از ساکنان روستای بندر مقام عرب بوده و همانطور که واضح است، نام‌های منطقه نیز از زبان عربی برگرفته شده‌اند. در زبان فارسی واژه‌های عربی «ام اکسر» یا «مکسر» شکسته، تکه‌تکه‌شده و خرد‌شده معنی می‌دهند. دلیل نام‌گذاری ساحل مکسر را می‌توان شکستگی‌های متعدد و ردآب‌های زیبا در دل صخره‌ها دانست.

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر

جلبک‌های سبز ساحل مکسر

پوشش گیاهی خاصی در ساحل مکسر پارسیان دیده نمی‌شوند. در این منطقه روی برخی از تخته‌سنگ‌ها تنها مقدار محدودی خزه‌ وجود دارد. معمولا این صخره‌ها مرطوب، لیز و لزج می‌باشند و برای عبور و مرور و پیمایش توصیه نمی‌شوند. تجمع فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های نزدیک ساحل ظاهری سبز رنگ به آب بخشیده است.

یکی از زیستگاه‌های لاک‌پشت‌ پوزه‌عقابی ساحل مکسر است. این‌ گونه شگفت‌انگیز در خطر انقراض قرار دارد و  در فصل تخم‌ریزی به سواحل لاوان و شیدرو می‌رود. حضور این لاک‌پشت‌ها در ساحل حفظ حریم و پاک نگاه‌داشتن ساحل را چند برابر کرده است.

در آسمان مکسر پرندگان زیبایی نظیر مرغ‌های ماهی‌خوار پرواز می‌کنند. تماشای آن‌ها با دوربین شکاری خالی از لطف نخواهد بود. چنانچه آب خلیج آرام و صاف باشد این امکان وجود دارد تا در بخش‌های کم‌عمق ساحل ماهی‌های ریز، عروس دریایی و سفره‌ماهی‌ها را ببینید. در میان شن‌های ساحل صدف‌ و گوش‌ماهی یافت می‌شود.

تفریحات ساحل مکسر

جذابیت‌ها و تفریحات متعددی ساحل شکسته جنوب ایران یا ساحل مکسر در دل خود دارد. دیدنی‌های متعدد اطراف، باعث شده تا به مقصدی مطلوب هنگام سفر به جنوب و هرمزگان تبدیل شود.

عکاسی

از جمله تفریحات جالب بازدیدکنندگان از جاذبه طبیعی ساحل مکسر، عکاسی است. برای آن که تصاویر زیبا از این ساحل ثبت نمایید، به مهارت آنچنانی نیاز نیست. می‌توان از هر زاویه و قابی عکس‌های هنری و جذاب گرفت.

شنا و غواصی

حاشیه کم‌عمق ساحل مکسر پارسیان برای شناگران ماهر که تجربه شنا و غواصی در دریا را دارند، گزینه‌ای عالی برای تفریح است. به همین خاطر تجهیزات لازم را با خود به‌همراه برده، به آب بزنید و از تماشای مناظر زیبای زیر آب بهره‌مند گردید؛ البته قبل از هر چیز از آرام بودن دریا  و امنیت محیط اطمینان یابید.

تماشای مناظر

یکی از خلوت‌ترین سواحل گردشگری جنوب ایران همین ساحل است. محیط آرام و دنج ساحل، انسان را به گذراندن وقت و گوش‌سپردن به ندای دریا دعوت می‌کند؛ بنابراین در زمان بازدید از مکسر روی صخره‌ای نشسته و از تماشای جلوه زیبا آن (به‌ویژه در زمان طلوع و غروب خورشید) بهره‌مند شوید. شایان ذکر است آسمان صاف و پرستاره شب‌های مکسر زیبایی‌های ساحل را دوچندان می‌کند.

10 مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی در جنوب كشور
ادامه مطلب

پیاده‌روی

پیاده‌روی روی شن‌های نرم و طلایی و همچنین تماشای مناظر زیبای خلیج فارس در یک سو در بازدید از ساحل مکسر، تفریحی به‌یادماندنی است. صخره‌های باشکوه و شن‌های ساحل زیر نور آفتاب درخششی فوق‌العاده دارند و گرمای آن‌ها به انسان حس خوشایندی را منتقل می‌کند.

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

صخره های زیبا ساحل مکسر پارسیان

برای سفر در نیمه دوم سال جنوب کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان مقصدی عالی به شمار می‌آیند؛ بنابراین چنانچه قصد بازدید از ساحل مکسر را دارید به این منطقه از اواسط پاییز تا اوایل بهار سفر کنید. می‌توانید یک شب را در منطقه مانده و از تماشای آسمان پرستاره و منظره طلوع و غروب خورشید ضمن کمپ در ساحل، بهره‌مند گردید.

در طول شبانه‌روز پدیده جزرومد رخ می‌دهد و باعث دگرگون شدن چشم‌انداز و ظاهر سواحل می‌شود. بهترین زمان بازدید از ساحل هنگامی است که مد اتفاق افتاده و آب دریا در پایین‌ترین حد خود است.

اقامت در مکسر

ساحل زیبای مکسر عسلویه

اکثر گردشگران به این منطقه با هدف کمپ در فضای بکر و زیبای ساحل مکسر وارد می‌شوند. چادر زدن در محیط امن ساحل گزینه‌ای عالی برای اقامت در این سفر می‌باشد. دکه‌ای کوچک در ایام تعطیل در پارکینگ ساحل سمبوسه و غذای خانگی می‌فروشد.

نبود امکانات کافی و پیشرفته باعث بکر ماندن و آرامش ساحل مکسر شده است. به همین خاطر حتما به‌همراه خودتان امکانات کمپینگ همچون چادر مسافرتی، آب کافی، خوراکی، دوربین عکاسی، کلاه آفتابگیر، لوازم شنا و چراغ قوه، کیسه خواب و لوازم پخت‌وپز در سفر به ساحل داشته باشید.

در ۱۰ کیلومتری شرق ساحل بندر مقام، امکانات رفاهی و اقامتی مطلوبی برای گردشگران است. فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های زیاد، چندین درمانگاه و پارک، رستوران و بیمارستان از جمله امکانات رفاهی بندر مقام می‌باشند. اقامتگاه‌های حاجی روگا، محمد، مقامی، بندر مقام، الوند جنوب و دریا کنار برای اقامت در سفر چندروزه به این منطقه گزینه‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

چه چیزهایی در سفر به مکسر با خود ببریم؟

پوشش گیاهی ساحل مکسر

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شما در ساحل مکسر پارسیان برای چه مدت می‌خواهید وقت بگذرانید. برای یک سفر یک روزه، داشتن اندکی خوراکی و آب و نیز زیرانداز و وسایل شنا کافی است. اما چنانچه می‌خواهید شب را زیر آسمان زیبای ساحل بگذرانید، تمام امکانات مورد نیاز کمپینگ از جمله چادر و وسایل شخصی را با خود به همراه داشته باشید.

اما وسیله‌ای که اگر همراه خود نبرید پشیمان می‌شوید، دوربین عکاسی است. برای ثبت زیبایی‌های این ساحل بی‌نظیر حتما یک دوربین عکاسی داشته باشید.

دیدنی‌ های اطراف مکسر

ساحل گنج مانی

ساحل گنج مانی در فاصله اندکی از غرب ساحل مکسر واقع شده است. این منطقه وسیع به خاطر گوش‌ماهی‌ها و صدف‌های فراوان معروف می‌باشد. گنج مانی وسیع و شنی بوده و می‌توانید خودرو را تا لب ساحل ببرید. این منطقه برای کمپ و شب‌مانی با منظره‌ای زیبا محلی مناسب است.

آدرس ساحل گنج مانی: شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر

فاصله ساحل گنج مانی از ساحل مکسر: حدود ۱٫۵ کیلومتر (یک دقیقه با ماشین؛ ۱۷ دقیقه پیاده)

گردنه عشاق

گردنه عشاق

گردنه عشاق در غرب مکسر نقطه‌ای ساحلی و خوش منظره بوده که چنانچه بعد از ساحل مکسر در جاده «بندر مقام به بستانو» به مسیر خود ادامه دهید به نقطه‌ای خواهید رسید که در آن جاده ارتفاع گرفته و با دریا تقریبا مماس می‌شود.

این منطقه که به «گردنه عشاق» معروف است، دارای بافت فسیلی و مرجانی می‌باشد. تجمع فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی گردنه عشاق چشم‌اندازی بی‌نظیر در شب را بوجود آورده است. این موجودات همانند چراغ‌هایی سبز رنگ در آب می‌درخشند و جلوه‌ دارند.

شهر های دیدنی استان هرمزگان
ادامه مطلب

آدرس گردنه عشاق: شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر

فاصله گردنه عشاق از ساحل مکسر: حدود ۹ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)

شهر بندر مقام

بندر مقام نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به ساحل می‌باشد. شغل ساکنان خون‌گرم و مهمان‌نواز این بندر شغل صیادی (ماهی و مروارید) است. در جاده منتهی به بندر مقام، اتصال کوه به دریا را داریم که یکی از مسیرهای بسیار زیبای ساحلی کشور را می‌سازد. درخت انجیر معابد، اسکله بندر مقام، پارک ساحلی زیبا و گورستانی قدیمی از دیدنی‌های این شهر هستند.

آدرس شهر بندر مقام: شهرستان بندر لنگه، بخش شبیکوه، دهستان مقام، شرق ساحل مکسر

فاصله شهر بندر مقام از ساحل مکسر: حدود ۱۰ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)

جزیره لاوان

جزیره لاوان

جزیره لاوان تقریبا ۸۱ کیلومتر مربع وسعت داشته و سومین جزیره وسیع استان هرمزگان (بعد از کیش و قشم) می‌باشد. لاوان که قطب اقتصاد نفتی ایران نیز بوده با طبیعت خاصش یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور است.

برای دسترسی به جزیره لاوان در بندر مقام سوار قایق‌های صیادی یا گردشگری شده و پس از حدود ۴۵ دقیقه قایق‌سواری به لاوان خواهید رسید.

آدرس جزیره لاوان: خلیج فارس، جنوب ساحل مکسر

فاصله جزیره لاوان از ساحل مکسر: حدود ۲۰ کیلومتر

جزیره شیدور

جزیره شیدور

در شرق جزیره لاوان جزیره کوچک شیدور با فاصله اندکی از آن واقع شده است. این بستر صخره‌ای و مرجانی زیستگاه مارهای فراوان بوده و به همین خاطر به جزیره «مارو» نیز شناخته می‌شود. در فصول پرباران جزیره شیدور با بالا آمدن آب دریا به زیر آب رفته و به همین خاطر غیرمسکونی و خالی از سکنه می‌باشد. قایق‌هایی همه‌روزه از بندر مقام به سوی جزیره شیدور در حرکت هستند.

جزیره شیدور برای گردشگرانی که به‌دنبال حضور در مکان‌های بکر هستند مقصدی عالی و زیبا به شمار می‌آید. ساحل شنی و سفید رنگ شیدور برای کمپ و شب‌مانی پیشنهاد می‌شود. از جاذبه‌های این منطقه بکر و بی‌نظیر غارهای دریایی متعدد و فانوس دریایی هستند.

آدرس جزیره شیدور: خلیج فارس، جنوب ساحل مکسر، شرق لاوان

فاصله جزیره شیدور از ساحل مکسر: حدود ۲۱ کیلومتر

شهر پارسیان

غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان منطقه گردشگری پارسیان بوده که از دیدنی‌های مهم اطراف ساحل مکسر نیز می‌باشد. سواحل چشم‌نوازی نظیر دستبر و نیرم، بنادر متعدد همچون تبن و بدو، آبشار و چشمه روستای بوچیر و قلعه‌های جنگی شهر دشتی (متعلق به دوران پیش از اسلام) از دیدنی‌های پارسیان هرمزگان هستند.

آدرس شهر پارسیان: غرب استان هرمزگان، شهرستان پارسیان، بخش مرکزی

فاصله شهر پارسیان از ساحل مکسر: حدود ۵۳ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی)

روستای چهواز

در شمال ساحل مکسر روستای چهواز واقع شده است؛ با این حال جاده‌ای مستقیم بین این دو منطقه وجود ندارد. جهت دسترسی به روستا از ساحل در جاده مقام به بستانو به مسیر خود ادامه داده تا به شهر بندری بستانو و بعد پارسیان برسید.

از شرق پارسیان به جاده ۹۶ وارد شوید و تا روستای چهواز پیش بروید. در جنوب روستای چهواز «برکه ملا عبدالله»، «برکه چک کرم»، «دره عجایب» و «آستون داربست» قرار دارند. این مناطق از دیدنی‌های اطراف ساحل مکسر هستند.

آدرس روستای چهواز: شهرستان پارسیان، دهستان مهرگان

فاصله روستای چهواز از ساحل مکسر: حدود ۹۲ کیلومتر (۸۰ دقیقه با ماشین)

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید چادرزدن و لذت‌بردن از ساحل لذت خاص خودش را دارد. با این حال اگر شانس یارتان نباشد، این احتمال وجود دارد که در زمان اقامت‌تان با بارش‌های ناگهانی جنوب روبه‌رو شوید. به همین خاطر اقامت در واحدهای بومگردی و هتل‌های اطراف و شهرستان پارسیان پیشنهاد می‌شود.

با اجاره ویلا و سوئیت در شهرستان پارسیان علاوه بر کمک به اقتصاد منطقه با فرهنگ غنی منطقه نیز آشنا خواهید شد. هتل دیپلمات بندرلنگه از اقامتگاه‌های نزدیک به ساحل مکسر بندرعباس است. در این هتل اقامت کنید و از مهمان‌نوازی این مردمان خونگرم لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر