لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بندر مقام، تلاقی کوهستان و دریا
بندر مقام

بندر مقام، تلاقی کوهستان و دریا

سفر به شهرهای بندری و ساحلی یکی از انتخاب‌های عالی برای داشتن روزهای خاطره‌انگیز است که باید حتماً تجربه کنید. هر وقت صحبت از دریا و جنوب به میان بیاید گرمای دلنشینی به مثال مردم خونگرمش در جان و دل می‌نشیند. گرمای زندگی‌بخش بندر مقام در کنار جاذبه های دیدنی این شهر بندری آن‌قدر وسوسه‌انگیز هست که شما را راهی جنوب زیبای ایران کند. مهم نیست چه کفشی به پا دارید، چون قرار است با پای برهنه، ساحل طلایی بندر زیبای مقام را لمس کنید. کوله‌بارتان را ببندید که می‌خواهیم حسابی خوش بگذرانیم و یکی از بهترین سفرهای عمرمان را تجربه کنیم.

معرفی بندر مقام

معرفی بندر مقام

بندر مقام یکی از بنادر مهم جنوب کشور در استان هرمزگان است که سابقه تاریخی و گردشگری بسیاری دارد. استان هرمزگان طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور را به طول 900 کیلومتر دارد و با جاذبه های متنوع و بسیاری چون جزایر خاص، جنگل های حرا، کوهستان، سواحل بکر، اسکله های صیادی، حیات وحش بی نظیر و… به یکی از بهترین قطب های گردشگری ایران و جهان تبدیل شده است. بندر مقام در سواحل غربی استان هرمزگان قرار دارد.

ساحل بندر مقام

جاده های شگفت‌انگیز و سواحل زیبای این بندر در کنار ویژگی‌های اقتصادی، سبب شده است تا اینجا را به‌عنوان یکی از شهرهای مهم جنوب ایران بشناسند. بندر مقام در دهستان مقام بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه قرار گرفته است و به‌عنوان مرکز دهستان مقام شناخته می‌شود. طبق آخرین سرشماری در سال 1390 جمعیت این بخش به 1820 نفر می‌رسد.

بندر مقام کجاست؟

بندر مقام کجاست؟

مقام نام یکی از زیباترین بندرهای جنوبی ایران در غرب استان هرمزگان است. بندر مقام از توابع بخش شیب‌کوه شهرستان بندر لنگه این استان است. این بندر در فاصله 174 کیلومتری بندر لنگه و در همسایگی با روستای نخیلوه و کوه سنجول قرار دارد.

مسیر دسترسی به بندر مقام

مسیر دسترسی به بندر مقام

برای رفتن به بندر مقام اگر از سمت غرب و استان بوشهر به استان هرمزگان می‌آیید، اول باید خودتان را به بندر پارسیان برسانید. این بندر از جاده ساحلی و زیبای بستانو به بندر مقام منتهی می‌شود. مسیر دیگری که برای مسافران بندر مقام وجود دارد از طریق مرکز و شرق هرمزگان است. برای استفاده از این مسیر باید اول به کمک جاده ساحلی تا بندر جارک و سپس به سمت جاده حمیران تا روستای لشتانی بروید. بعد از این روستا به سمت مخالف برگردید و وارد جاده بندر مقام شوید تا پس از 40 کیلومتر رانندگی به این شهر برسید.

قایق سواری در بندر مقام

امکان سفر هوایی و ریلی به‌صورت مستقیم برای بندر مقام وجود ندارد و اگر بخواهید چنین سفری داشته باشید باید برای نزدیک‌ترین شهری که ایستگاه قطار و یا فرودگاه دارد بلیت تهیه کنید. تنها راه ممکن به‌صورت مستقیم برای بندر مقام استفاده از سفر جاده ای با کمک اتوبوس و خودرو شخصی است.

مسیر دسترسی به بندر مقام از شیراز

فاصله بندر مقام از بوشهر

اگر شما از بوشهر راهی بندر مقام هستید، مسافتی در حدود ۳۹۷ کیلومتر پیش رو دارید که می‌توانید با  حدود 4 ساعت رانندگی به این شهر برسید.

فاصله بندر مقام از بندرعباس

بندرعباس یکی دیگر از شهرهای مهم در نزدیکی بندر مقام است که یکی از راه‌های دسترسی به این شهر نیز به‌حساب می‌آید. از بندرعباس تا بندر مقام ۳۴۰ کیلومتر مسافت وجود دارد که با حدود سه ساعت و نیم رانندگی به اینجا می‌رسید.

فاصله بندر مقام تا شیراز

از مرکز استان فارس، شهر شیراز تا بندر مقام حدود 460 کیلومتر مسافت وجود دارد که این مسیر را می‌توانید با زمانی در حدود 5 ساعت طی کنید.

بهترین فصل سفر به بندر مقام

بهترین فصل سفر به بندر مقام

بندر مقام در جنوب ایران است و جنوب ایران شهره به گرما و شرجی است. اگر طاقت گرما را ندارید بهتر است از نیمه دوم بهار تا آبان به این بندر سفر نکنید. روزهای گرم بندر مقام، دمای هوای به بیش از 40 درجه سانتیگراد می‌رسد که با توجه به نزدیک بودن این شهر به دریا باید رطوبت و شرجی هوا را نیز در نظر بگیرید که سفر را بسیار سخت و آزاردهنده می‌کند. تجربه گردشگران در سفر به این شهر نشان می‌دهد که از نیمه پاییز تا ابتدای ماه اردیبهشت بهترین زمان سفر به بندر مقام است.

طبیعت بندر مقام

طبیعت بندر مقام

در طبیعت این استان و همچنین جایی مثل بندر مقام پوشش گیاهی فقیری حاکم است. پوشش گیاهی که در این بندر دیده می‌شود عمدتاً به گیاهانی که می‌رسد در برابر کم‌آبی و همچنین رشد در آب‌های شور مقاوم هستند. در بندر زیبای مقام و اطراف آن نخل‌های خوش‌قامتی خودنمایی می‌کنند که نگاه شما را به سمت آسمان می‌کشاند.

جاهای دیدنی بندرعباس، نگین بنادر ایران
ادامه مطلب

تنوع گونه‌های آبزیان که در دریای این منطقه دیده می‌شود بسیار بالا است. غیر از آبزیان که در دریا شناور هستند، اگر خوش شانس باشید می‌توانید گونه نادری از لاک پشت‌ها به نام لاک پشت پوزه عقابی را ببینید. در کنار لاک‌پشت های آرام، در ساحل این بندر صدف  و گوش ماهی‌های زیبا نیز دیده می‌شوند.

اقامت در بندر مقام

جاده زیبای بندر مقام

بسیاری از گردشگران کمپ زدن در ساحل را به هر ویلا یا هتل لوکس ترجیح می‌دهند، اگر شرایط این کار را داشته باشید و تجربه کمپینگ در طبیعت را دارید، سواحل خلیج فارس و بندر مقام مکان بسیار مناسبی برای این کار می‌باشد. برای چادر زدن در ساحل بهتر است از یک راهنما و یا افراد محلی کمک بخواهید تا مکان مناسب این کار را به شما نشان دهند.

شرایط کمپینگ برای همه گردشگران به ویژه کسانی که به همراه کودکان به اینجا می‌آیند فراهم نیست. هتل های بندر مقام و اقامتگاه های بومگردی بندر مقام برای چنین افرادی گزینه امن‌تر و بهتری به نظر می‌رسد. به‌هرحال بهتر است نگران اقامت در این شهر نباشید و با یک جستجوی ساده در اینترنت پیش از سفر شرایط اقامتی را خوب بسنجید.

جاذبه های دیدنی بندر مقام

جاهای دیدنی بندر مقام

به یکی از زیباترین بنادر جنوبی ایران آمده‌اید و حتماً بعد از خواندن این مقاله سلیقه گردشگری شما هم تغییر خواهد کرد. با گشت و گذار در جاذبه های دیدنی بندر مقام یکی از بهترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد. در این قسمت سعی داریم با معرفی بندر مقام و جاهای دیدنی متنوع آن، شما را بیشتر نسبت به این جاذبه گردشگری آشنا کنیم.

جاده بندر مقام

جاده بندر مقام

با حرکت در مسیر رسیدن به بندر مقام می‌توانید یکی از زیباترین جاده های جنوبی ایران را ببینید که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. جاده بندر مقام رفاقت کوه و دریا را به تصویر کشیده است. در یک قاب زیبا، تصویری باشکوه از دو شاهکار طبیعت در کنار هم خواهید دید. جاده بندر مقام با پیچ و تابی که در مسیر حرکت به گردشگران می‌دهد شما را بیشتر برای دیدن این بندر زیبا بی‌تاب می‌کند. قدمت این جاده زیاد نیست، اما شهرت آن تلافی قدمت را به خوبی ادا کرده است. کوه‌ های با اشکال مختلف در کنار صخره ها و تنگه بر زیبایی این جاده افزوده است.

روستای زیارت

روستای زیارت یکی از جاهای دیدنی در غرب بندر مقام است که به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. از مرکز بندر مقام تا این روستا کمتر از نیم ساعت راه دارید. در این روستا اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلفی دیده می‌شود. شغل مردم خونگرم و مهمان‌نواز روستای زیارت صیادی است. تفریح و گردش در طبیعت زیبای این روستا در کنار دریا، را نباید از دست بدهید. از این روستا تا روستاهای چون کوشکنار و بستانلو فاصله کمی وجود دارد که می‌توانید در یک روز از آن‌ها دیدن کنید.

نخل های که در هر گوشه از این روستا می‌بینید، جلوه خاصی به این جاذبه داده است که تماشای غروب خورشید یا نشستن در سایه آن‌ها بسیار آرام بخش است. یکی از زیباترین کارهایی که به‌عنوان گردشگر در بازدید از روستاها می‌توانیم انجام دهیم حمایت از هنرمندان محلی با خرید آثار آن‌ها به‌عنوان یادگار یا سوغات سفر است. انواع دست بافته‌های حصیری مثل کلاه، زیرانداز، بادبزن، سبد و… از هنرهای دستی مردم روستای زیارت به‌حساب می‌آید.

روستای مغدان

روستای مغدان

در بخش شرقی بندر مقام روستای ساحلی به نام مغدان دیده می‌شود. این روستا با سواحل صخره‌ای خود دل از هر گردشگری می‌برد. گردنه ریگی که در نزدیکی این روستا قرار دارد یکی از معروف‌ترین جاذبه های این منطقه است که بازدید از آن برایتان جالب خواهد بود.

جاده بستانو

جاده بستانو

در مسیر حرکتتان به سمت غرب بندر مقام با جاده‌ای تماشایی روبرو می‌شوید که شما را به عکاسی تشویق خواهد کرد. جاده بستانو در مسیری قرار دارد که بندر مقام را بندر پارسیان وصل می‌کند. تصاویر این جاده شباهت زیادی به مستندهای تلوزیونی از طبیعت دارد که با خودتان می‌گویید کاش می‌شد در چنین جاده‌ای رانندگی کرد. این جاده زیبا که تماشای مناظر اطراف آن سیر نمی‌شوید، 56 کیلومتر طول دارد.

جاذبه های دیدنی نزدیک به بندر مقام

جاهای دیدنی نزدیک بندر مقام

بندر مقام نیز به مانند جاهای دیدنی بندرعباس جاذبه های زیادی برای بازدید به گردشگران می‌دهد. حالا که تا اینجا آمده‌اید بعد از گشت و گذار در بندر مقام بهتر است سری به اطراف این شهر بزنید تا تکه‌های پازل سفر ساحلی شما کامل‌تر شود. در این بخش به معرفی جاذبه‌ های دیدنی در نزدیکی بندر مقام می‌پردازیم تا بتوانید بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید.

جزیره مارو

جزیره مارو

یکی از جاهای دیدنی در فاصله نزدیک به بندر مقام جزیره زیبای مارو است. مارو یکی از خاص‌ترین جزایر ایران است که به مالدیو ایران نیز شهرت گرفته است. ساحل مرجانی و زلال این جزیره، علت اصلی نسبت دادن آن به ساحل مالدیو می‌باشد. نکته بسیار جالب در مورد این جزیره خالی از سکنه بودن آن است، به گونه‌ای که هیچ بشری در مارو زندگی نمی‌کند؛ اما گردشگران بسیاری برای بازدید به اینجا می‌آیند. حضور مارهای سمی بسیار در این جزیره، علت اصلی فراری بودن انسان از مارو است و نام مارو نیز از مارهای آن گرفته شده است. از بندر مقام تا جزیره مارو زمانی در حدود 45 دقیقه طول می‌کشد که تنها از طریق مسیر دریایی میسر است.

ساحل مکسر
ادامه مطلب

جزیره لاوان

جزیره لاوان

بندر مقام غیر از جاهای دیدنی خود با جاذبه های اطراف، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند؛ جایی مثل جزیره زیبای لاوان که باید در گردش قرار دهید. جزیره لاوان 81 کیلومترمربع وسعت دارد و بعد از کیش و قشم بزرگ‌ترین جزیره استان هرمزگان به‌حساب می‌آید. این جزیره علاوه بر جاذبه‌ های طبیعی بسیاری که دارد قطب مهم اقتصادی ایران نیز شناخته می‌شود. این جزیره در ابتدا به نام جزیره شعیب شناخته می‌شود و در سال 1337 به لاوان تغییر نام داد. از بندر مقام تا جزیره لاوان حدود 20 کیلومتر فاصله وجود دارد که با زمانی کمتر از نیم ساعت به این جاذبه می‌رسید.

پنجره خلیج فارس

پنجره خلیج فارس

تماشای جذابیت های دریا با چشم‌اندازی رؤیایی از پنجره خلیج فارس یکی از دلایلی است که شما را به اینجا می‌کشاند تا تصویری رویایی برای همیشه در ذهنتان بسازد. این جاذبه زیبا در جایی بین هرمزگان و بوشهر واقع شده است. تماشای دریا به خودی خود هیجان‌‌انگیز و رؤیایی است چه برسد به اینکه بخواهید از درون قابی زیبا به آن خیره شوید تا شما را مات و مدهوش نگه دارد. پنجره بندرعباس در بندر تبن قرار دارد و از این بندر تا بندر مقام در حدود 88 کیلومتر فاصله وجود دارد.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی نیز مثل بندر مقام یکی از توابع بندر لنگه به‌حساب می‌آید که با دیدنی‌ های متنوع گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. نکته جالب در مورد این جزیره این است که شما شاهد یک مکان کاملاً مسطح هستید و در این جا خبری از کوه یا ارتفاع نیست. از بندر مقام تا جزیره کوچک و زیبای هندورابی حدود 35 کیلومتر فاصله وجود دارد.

منطقه گردشگری پارسیان

منطقه گردشگری پارسیان

اگر ساحل های شنی و صخره‌ای به همراه چشمه های آبگرم می‌خواهید باید مسیرتان را به سمت پارسیان کج کنید تا ببینید آنچه که رؤیای دیدنش را داشتید. صیادی و کشاورزی در کنار جاذبه های گردشگری در پارسیان رونق خوبی دارد. آثار باستانی کشف شده در این منطقه نشان می‌دهد که تاریخ و قدمت اینجا دست کمی از جاذبه های آن ندارد. از بندر مقام تا منطقه گردشگری پارسیان حدود 64 کیلومتر فاصله وجود دارد.

ساحل مکسر

ساحل مکسر

ساحل مکسر یکی دیگر از جاهای دیدنی در نزدیکی بندر مقام است که باید در برنامه سفرتان به استان هرمزگان قرار دهید. صخره های این ساحل زیبا و ترکیب شگفت‌انگیز آن با شن‌های طلایی منظره‌ای پدید آورده که چشم بستن از آن کاری بسیار دشوار است. صخره‌ های ساحل مکسر بزرگ‌ترین ویژگی است که سبب تبدیل آن به جاذبه‌ گردشگری شده است. این صخره های زیبا در اثر فرسایش سالیان بلند و برخورد آن‌ها با امواج دریا پدید آمده‌اند تا صحنه زیبای روبروی شما را بسازند. تماشای غروب دریا  و عکاسی از این منظره می‌تواند زیباترین عکسی باشد که تاکنون ثبت کرده‌اید. از بندر مقام تا این ساحل رؤیایی تنها 10 کیلومتر فاصله وجود دارد.

 ساحل بنود

 ساحل بنود

ساحل بنود مکانی دیدنی در فاصله 35 کیلومتری از شهر عسلویه و در روستایی به نام بنود قرار دارد. اگر فیلم محمد رسول الله را دیده باشید، توانسته‌اید به‌صورت مجازی از این ساحل زیبا دیدن کنید؛ اما تماشای بنود از نزدیک لذت بیشتری دارد. ساحل بکر بنود با غار زیبایی که در کنار خود دارد در سال‌های اخیر توانسته است گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند. برای آرامشی که با قدم زدن در این ساحل آرام و بکر به دست می‌آورید نمی‌توانید بهایی تعیین کنید. از بندر مقام تا ساحل زیبای بنود عسلویه فاصله‌ای در حدود 160 کیلومتر وجود دارد.

گردنه عشاق

گردنه عشاق

به عاشقانه‌های سفر در جنوب ایران می‌رسیم؛ جایی که به گردنه عشاق معروف است. گردنه عشاق یکی از زیباترین جاهای دیدنی در نزدیکی بندر مقام است که در مسیر جاده بستانلو می‌توانید ببینید.  گردشگرانی که تجربه بازدید از اینجا را دارند، از گردنه عشاق به‌عنوان یکی از زیباترین سواحل خیلج فارس یاد می‌کنند.

در واقع گردنه عشاق نام محلی گردنه مقام است و به دلیل نزدیکی با پارسیان به گردنه عشاق پارسیان نیز شهرت دارد. شب‌های زمستانی و هجوم فیتوپلانکتون‌ هایی که زیباترین شب‌های دریا را با رقص نور خود می‌سازند یکی از جذاب ترین تجربه‌هایی گردشگری شما خواهد بود. از بندر مقام تا جاذبه گردنه عشاق، مسیری با 20 کیلومتر فاصله پیش رو دارید.

هتل های ارزان قیمت بندرعباس
ادامه مطلب

در سفر به بندر مقام چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

بهترین زمان سفر به بندر مقام

چیزی که جزایر و بنادر جنوب ایران را خاص و خواستی کرده است، بکر بودن و آسیب کمتر آن به دست انسان است. مهم‌ترین وظیفه‌ای که ما به‌عنوان گردشگران این منطقه داریم نهایت دقت در پاک و بکر ماندن آن است. با توجه به نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، قدردان این همه زیبایی و موهبت از سمت پروردگار خواهیم بود.

یکی از وسایلی که باید در این سفر با خود به همراه ببرید، کیسه زباله است که در زمان برگشت با پاک کردن محل استراحتمان با خودمان از منطقه خارج کنیم. صخره‌های ساحلی به نظر بسیار محکم و استوار می‌آیند؛ اما بخش‌هایی از آن‌ها می‌تواند آسیب‌پذیر و شکننده باشد، پس بهتر است مراقب باشیم تا با بی‌دقتی آسیبی به آن‌ها نرسانیم.

احتمالاً شما هم افرادی را دیده باشید که به جمع‌آوری تعداد زیادی از صدف‌ ها، سنگ‌ها، خاک و دیگر زیبایی‌های ساحل، مشغول هستند که با این کار شاید به نظر نیاید؛ اما اکوسیستم و نظم طبیعت دریا را به هم می‌زنند. بهتر است فقط تماشاگر این همه زیبایی باشیم و آن را به حال خودش رها کنیم. آسیب نرساندن به حیوانات و آبزیان و پخش نکردن موسیقی با صدای بلند یکی دیگر از کارهایی است که باید انجام داد. خرید از غرفه های محلی برای کمک و حمایت در رونق گرفتن منطقه و همچنین احترام به آیین و آداب مردم منطقه از زیباترین کارهایی است که به‌عنوان یک گردشگر می‌توانیم در این منطقه انجام دهیم.

بهتر است گردش در جاذبه های این منطقه را در صبح و عصر انجام دهید که گرمای هوا شما را اذیت نکند. قبل از سفر، از به همراه بردن کلیه وسایل ضروری مثل عینک آفتابی، کرم ضد‌آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، کفش و لباس مناسب، دارو، وسایل پیک‌نیک و…مطمئن شوید.

قایق‌سواری، پیاده روی با پای برهنه بر روی شن‌های ساحلی، شنا در منطقه مجاز، کمپینگ، عکاسی از مناظر زیبایی طبیعی و هم صحبتی با مردم شیرین‌زبان و خون گرم این منطقه از بهترین تفریحاتی است که در بندر مقام می‌توانید به خودتان هدیه دهید.

مردم شناسی

لباس محلی زنان بندر مقام

مردم بندر مقام از جنوبی‌های خونگرم و مهمان نواز ایران جدا نیستند و با همان اصالت وجود و زیبایی کلامشان شما را به خود جذب می‌کنند، طوری که از هم صحبتی با آن‌ها سیر نمی‌شوید. مردم این دیار مسلمان هستند و از دو مذهب شیعه و سنی پیروی می‌کنند. اهالی بااصالت بندر مقام به زبان فارسی و عربی صحبت می‌کنند. این مردم در روزگار گذشته بیشتر به صید مروارید مشغول بودند؛ ولی در حال حاضر شغل اصلی اهالی بندر مقام، ماهیگیری در این بندر زیباست.

در اینجا نیز به‌مانند دیگر نقاط ایران آداب و رسومی وجود دارد که مردم به آن‌ها بسیار پایبند هستند. جشن‌های عروسی که با لباس‌های رنگارنگ محلی و ساز و نوای بندری برگزار می‌شود تا آیین و مراسم سنتی و مذهبی مردم بندر مقام، از جاذبه های فرهنگی و مردمی اینجا به‌حساب می‌آید.

غذاهای محلی بندر مقام

غذاهای محلی بندر مقام

وقتی صحبت از سفر به منطقه‌ای ساحلی می‌شود تا رسیدن به مقصد دلمان را صابون می‌زنیم تا بر سفره پر برکت دریا بنشینیم. ماهی های متنوع آب شور و غذاهای خوش عطر و طعمی که با آن طبخ می‌شود می‌تواند ما را به خوردن یکی از لذیذترین غذاهای عمرمان مهمان کند. میگوهای این منطقه از نوع مرغوب و پرطرفدار است که گذشتن از آن‌ها تقریباً غیر ممکن است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را در منوی خوراکی‌های سفرتان به بندر مقام قرار دهید.

حتی اگر اهل غذاهای دریایی نباشید، باوجود تنوع بالا و کیفیت عالی شما را مشتاق به امتحان کردن آن‌ها در یک وعده غذایی می‌کند. غیر از غذاهای دریایی، خوراکی‌هایی که با خرما تهیه می‌شود طعمی متفاوت از این میوه بهشتی به شما هدیه می‌کند. حلوا و شیرینی‌های خوش‌مزه که دست‌پخت کدبانوهای اینجاست را نمی‌شود رد کرد و بهتر است تکه‌ای از آن را بر دهان بگذارید تا متوجه طعم لذیذ و متفاوت آن‌ها شوید.

کلام آخر

اینکه در کودکی به ما می‌گفتند، اگر صدف‌ها را بیخ گوشمان بگذاریم صدای دریا را می‌شنویم، شاید به نظر تنها یک تفریح تخیلی بیاید؛ اما بسیار زیباست چون دریا را با تمام غرور، ابهت، شکوه و زیبایی بی‌کرانش به یادمان می‌آورد. دلمان را خوش می‌کنیم به واقعی بودن این باور و گوش می‌سپاریم به صدای موج‌هایی که ما را آرام با خود تا آبی بی‌انتهای دریا می‌برد. در این مقاله با معرفی جاذبه‌ای به نام بندر مقام هرمزگان، به جنوب رؤیایی ایران سفر کردیم تا بیشتر از قبل، به داشتن چنین جاذبه های در وطنمان افتخار کنیم.

3.8/5 - (33 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جزیره لاوان
جزیره لاوان
3 ماه قبل

حتما سفری خاطره انگیز خواهید داشت

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر