لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جزیره مارو، جزیزه‌ای بکر و دوست داشتنی
جزیره مارو

جزیره مارو، جزیزه‌ای بکر و دوست داشتنی

اینکه طبیعت ایران به مانند بهشتی زیباست بر کسی پوشیده نیست. تنها دلیلی که می‌توانیم برای گمنام و یا کم نام و نشان بودن برخی جاذبه‌ های دیدنی ایران بیاوریم، پهناور بودن این سرزمین است. جنوب ایران قطعه‌ای بزرگ از پازل این بهشت است. تکه‌هایی که محال است شیفته آن نشوید و شما را به خود جذب نسازد. جزایر جنوبی ایران از جاذبه های دیدنی و آرام‌بخشی به‌حساب می‌آیند که هر کسی باید حداقل برای یک بار هم که شده به دیدن آن‌ها برود. جایی مثل جزیره مارو که همه آن را به مالدیو ایران می‌شناسند.

درست خواندید، جزیره مارو مالدیو ایران است و چه‌بسا بکر بودن آن جذابیتش را از مالدیو هم بیشتر کرده باشد. جزایر جنوبی ایران به کیش و قشم ختم نمی‌شود، کافی است کمی به سفرهایمان تنوع دهیم و مطمئن باشیم جذابیت آن غافل‌گیرمان خواهد کرد. در مقاله امروز با سفر به جنوب گرم و دلنشین ایران عزیز، سعی می‌کنیم با معرفی جزیره مارو، این بخش گمنام از سرزمینمان را بهتر بشناسیم و ازاین‌پس  آن را به لیست جاذبه های مورد علاقه‌مان اضافه کنیم.

معرفی جزیره مارو

جزیره مارو کجاست؟‌

در دل مهربان خلیج فیروزه‌ای فارس و در همسایگی جزیره ابوموسی، جزیره‌ای مرجانی و خالی از سکنه لانه کرده است. جایی که رؤیای دست نیافتنی انسان‌های امروز برای دوری از ازدحام و دل مشغولی‌هاست. گاهی با خودمان می‌گوییم کاش می‌شد به جزیره‌ای دور افتاده سفر کرد که صدای شلوغی و ازدحام انسان‌ها و ماشین‌ها به گوشمان نرسد. به جایی که تا چشم کار می‌کند طبیعت زیبا باشد و تنهایی و تنهایی. لازم نیست تا آن سر دنیا بروید و بگردید تا شاید چنین کنج خلوتی نصیبتان شود. راهتان را به سمت جنوب کج کنید که جزیره خالی از سکنه مارو منتظر شماست.

این جزیره زیبا خوراک سفرهای کوتاه است که دلتان فقط طبیعت می‌خواهد و حوصله بازارگردی و بازدید از جاذبه تاریخی و مردمی را ندارید. چنین سفر بهشتی حقتان است، پس تا می‌توانید خوش بگذرانید. ماهیت مرجانی این جزیره و آب پاک و زلالش آن را به مالدیو ایران مشهور کرده است. این جزیره تنها یک کیلومترمربع وسعت دارد. اگر عاشق سفرهای ماجراجویانه هستید با ما همراه باشید که قرار است حسابی خوش بگذرانیم.

چگونه به جزیره مارو برویم؟

چگونه به جزیره مارو برویم؟

برای رفتن به جزیره مارو باید ابتدا خود را به بندر مقام در استان هرمزگان برسانید. از آنجا به بعد سفر دریایی شما با قایق‌های موتوری آغاز می‌شود.

اگر بخواهید از هواپیما در این سفر استفاده کنید باید بدانید که جزیره زیبای مارو، فرودگاه و امکانات حمل و نقل، جز دریا ندارد و باید برای بندر عباس یا لاوان بلیط تهیه کنید و با کمک حمل و نقل دریایی خودتان را به مارو برسانید.

در بندر مقام قایق‌های مخصوصی وجود دارد که شما را به جزیره مارو برای ماجراجویی و سفری خاص می‌رسانند. در بندر نخلیو نیز می‌توانید از قایق‌های محلی که مقصد آنها شیدور است برای رفتن به جزیره مارو استفاده کنید. سفر از این بنادر به شیدور حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

جزیره مارو کجاست؟

ساحل صدفی جزیره مارو

جزیره مارو در واقع بخشی از ابوموسی است. این جزیره در استان هرمزگان در جنوب ایران قرار دارد. جزیره دیدنی مارو هرمزگان در فاصله ۵ کیلومتری از جزیره لاوان و ۱۷۰ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. جزیره شیدور ۱۰ متر از سطح دریا بلندتر است.

جزیره مارو روی نقشه

برای دسترسی بهتر و شناسایی موقعیت مکانی جزیره مارو بهتر است پیش از سفر لوکیشن  آن را بر روی نقشه بررسی کنید.

آیا جزیره مارو مار دارد؟

آیا جزیره مارو مار دارد؟

جزیره مرجانی  مارو تا سال‌ها پیش یکی از جزایر ناشناخته جنوب ایران بود و بکر بودن آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این جزیره به‌خاطر مارهای زنگی خوش‌خط و خالی که در آن زندگی می‌کنند به جزیره  مارو شهرت گرفته است. شاید همین مارهای سمی و خطرناک جزیره، سبب شده تا هیچ انسانی جرات زندگی در آن را نداشته باشد.

سفر به شهری به وسعت آفتاب و رزرو هتل در بندرعباس
ادامه مطلب

وجه تسمیه

جزیره مارو یا شیدور نامی است که بر روی این تکه از خاک زیبای جنوب گذاشته‌اند و هر دو نام مارو و شیدور نشان از یک مکان می‌دهد. طبیعت و حیات وحش در این جزیره سبب شده تا نام مارو بر روی آن گذاشته شود. البته به این جزیره شیدوَر هم گفته می‌شود. شیدور کلمه‌ای فارسی است و از دو بخش تشکیل شده؛ «شید» به معنای خورشید و «وَر» که پسوند دارندگی است و شیدور رخشنده و درخشان معنی می‌دهد. جزیره مرجانی مارو یا شیدور به‌مانند نگینی در خلیج فارس می‌درخشد و نام شیدور نیز به زیبایی آن را معنا کرده است.

اقامت در جزیره مارو

کمپینگ و اقامت در جزیره مارو

به دلیل جانورانی مثل مارهای سمی در این جزیره امکان اقامت در طبیعت وجود ندارد و یا بهتر است بگوییم باید بی‌خیال آن شوید. در جزیره خالی از سکنه مارو هیچ گونه اتاق، هتل، مسافرخانه و یا اقامتگاهی برای گردشگران وجود ندارد و تنها برخی به کمپ زدن چند ساعته در آن، برای اقامت اکتفا می‌کنند. جزیره مارو در نزدیکی جاهای دیدنی بندرعباس است پس اگر امکان اقامت در آن وجود ندارد نباید زیاد نگران باشید؛ چون شهرهای گردشگرپذیر بسیاری در اطراف آن وجود دارد.

جزیره مارو امکانات رفاهی و اقامتی ندارد و همین امر از دلایل بکر و زیبا ماندن آن است. بهتر است فکر شب مانی در جزیره خاموش را از سر بیرون کنید و قبل از تاریکی هوا خود را به جزایر و شهرهای اطراف برسانید.

امکانات جزیره مارو

امکانات جزیره مارو

در جزیره مارو مالدیو ایران، بهتر است به دنبال امکانات رفاهی نباشید. در همان نگاه اول چنان جذب زیبایی و خاص بودن اینجا می‌شوید که با خودتان خواهید گفت، چه خوب که اینجا امکاناتی ندارد و سالم مانده است.

در جزیره مارو هیچ گونه امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی دیده نمی‌شود. شما تنها می‌توانید یک روز از صبح تا غروب خورشید را در این بهشت به عیش بپردازید. بهتر است قبل از حرکت به سمت جزیره مارو تمام وسایل و تجهیزاتی که فکر می‌کنید لازم می‌شود با خودتان ببرید. از فروشگاه‌های شهر مبدأ مثل ابوموسی، لاوان، مقام و یا هر جای دیگر؛ خوراکی، لباس مناسب، دارو و وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید؛ چون در جزیره مارو حتی آب خوردن هم پیدا نمی‌شود.

بهترین زمان سفر به جزیره مارو

بهترین زمان سفر به جزیره مارو

جغرافیای جنوب ایران در هر فصلی زیباست، اما در برخی از ماه‌های سال شرایط سفر به جنوب سخت‌تر می‌شود. بهتر است فکر سفر به جایی مثل جزیره مارو یا شیدور را در فصل تابستان از ذهنتان بیرون کنید. یکی از اولویت‌های انتخاب مقصد گردشگری، انجام سفر در زمان درست است. قرار نیست به جایی زیبا و رؤیایی برویم و به دلیل شرایط جوی هیچ لذتی از آن نبریم و کلافه‌تر به خانه برگردیم.

در اوایل فصل بهار ورود به این جزیره ممنوع است و دلیل آن هم به حضور ساکنان اصلی این جزیره برمی‌گردد. حضور پر رنگ لاک‌پشت‌ها و زمان تخم‌گذاری آن‌ها در ساحل جزیره مارو سبب شده تا از ورود گردشگران در این زمان به جزیره جلوگیری شود. جزیره مارو یکی از  بهترین مقاصد ایران برای سفر در زمستان است. جایی که گردشگران بسیاری را در سال‌های اخیر به این سمت کشانده است. از اوایل پاییز تا نیمه اول فروردین بهترین زمان سفر به جزیره مارو است، تا در هوای مطبوع بتوانید نظاره‌گر زیبایی‌های اینجا باشید.

پوشش گیاهی و جانوری جزیره مارو

پرندگان بومی جزیره مارو

غیر مسکونی بودن و ناشناس ماندن جزیره شیدور برای بسیاری از مردم، علت اصلی بکر ماندن این جاذبه طبیعی گردشگری است. شیدور خانه‌ای دلنشین و امن برای خزندگان و آبزیان بومی اینجاست. این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد و برای ورود به آن باید مجوز داشته باشید. اینجا زیستگاه جانوران بسیاری است که شاید در شهر‌های دیگر کمتر دیده شود. مارهای مارو به مانند سربازان محافظ جزیره عمل می‌کنند، تا انسان‌ها نتوانند از ترس جانشان تا مدت طولانی در آن اقامت کنند.

تایوان؛ جزیره ای که مردم آن دائماً در حال عذرخواهی هستند
ادامه مطلب

علاوه بر مارهای معروف مارو، شیدور زیستگاه دلخواه لاک پشت‌هاست. دیدن لاک‌پشت‌هایی که تازه سر از تخم درآورده‌اند و لابه‌لای شن‌های پاک ساحلی دست و پا می‌زنند شادی بخش است. لاک پشت منقار عقابی، لاک پشت سبز و گونه‌های دیگری از این موجود دو زیست در این جزیره زندگی می‌کنند.

جلبک های دریایی جزیره مارو

زیاد شدن جلبک‌های دریایی باعث از بین رفتن مرجان‌ها و کدر شدن آب دریا می‌شود؛ لاک پشت ها، جلبک های دریایی را می‌خورند و یکی از دلایل  زلال و مرجانی بودن این جزیره همین لاک پشت‌های آرام هستند. در اطراف این جزیره زیبای مرجانی اگر خیلی خوش شانس باشید شاید بتوانید نهنگ‌ها و دلفین‌های بزرگ و کوچکی را ببینید که مشغول بازی در دریا هستند و یا به شکار ماهی‌ها و آبزیان دیگر سرگرم شده‌اند.

غیر از خزندگان و آبزیان آرام و خاص اینجا، می‌توانید سرتان را به سمت آسمان بلند کنید تا پرواز پرندگان بومی اینجا را ببینید. پرستوی دریایی کاکلی سیاه و تیره  که در دو نوع بزرگ و کوچک هستند و بیشتر در فصل بهار به اینجا می‌آیند و دیگر پرندگان مهاجر به این منطقه را می‌توان از جانوران ساکن در اینجا دانست.

اما به پوشش گیاهی غنی جزیره مارو برسیم که طبیعت اینجا را از هر جایی که تا کنون دیده اید متمایز کرده است. در جزیره مارو تنوع بالایی از درختان، گیاهان و درختچه‌های بومی جنوب و جزیره‌ای را می‌توانید ببینید. گیاهانی نظیر گل جالیزی، چمن شور، اسفرزه، اترپلیکس، درخت مسواک، آفتاب پرست و بسیاری گونه‌های دیگر که برای زندگی به رطوبت و گرمای اینجا نیاز دارند و ساختارشان به‌گونه‌ای است که می‌توانند کم آبی را تحمل کنند.

چرا باید به جزیره مارو هرمزگان سفر کنیم؟

ساحل زیبای جزیره مارو

همین که به هوای بکر بودن و ماجراجویی در جزیره‌ای خالی از سکنه راهی اینجا می‌شوید شاید محکم‌ترین دلیل سفر به مارو باشد. قایق سواری در جزیره و هیجانی که در کنار آرامش به شما هدیه می‌شود لذتی دوچندان نصیب روح و جسم می‌کند. شما اولین کسی نیستید که پا به این جزیره می‌گذارید و قطعاً آخرین نفر نیز نخواهید بود. اما همین که به جزیره‌ای کمتر شناخته شده می‌روید که شاید تنها در فیلم‌های سینمایی و مستندهای تلویزیونی دیده‌اید سفرتان را بیش از هر چیز خاص می‌کند.

غیر از خود جزیره مارو، مسیری که باید طی کنید تا به مارو در هرمزگان برسید از شگفتی‌های سفر و گردشتان به‌حساب می‌آید. مسیری احتمالاً طولانی که به گشت دریایی ختم می‌شود. در جزیره مارو اگر خوش شانس باشید و زمان حضورتان مصادف با غروب یا طلوع خورشید باشد؛ یکی از زیباترین تصاویر عمرتان را خواهید دید.

و در نهایت باید بگویم به مارون سفر کرده‌اید؛ چون دلتان لک‌زده برای طبیعتی که در آن ردی از انسان نباشد. ردی از زشتی و آلودگی نباشد. به مارو سفر کرده‌اید؛ چون به  دنبال جایی خاص و متفاوت‌تر از دیگر مکان های دیدنی ایران بوده‌اید.

هزینه سفر به جزیره شیدور چقدر است؟

صخره های ساحلی جزیره مارو

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در جزیره مارون امکاناتی وجود ندارد و در جایی که امکاناتی مثل فروشگاه یا اقامتگاه نباشد نیاز نیست دست به جیب شوید. در سفر به این جزیره تنها هزینه شما محدود به کرایه قایق برای ورود و خروج از جزیره است.

قایق‌ها معمولاً از بندر مقام به لاوان می‌روند، می‌توانید از قایق‌ران خود بخواهید با پرداخت هزینه اضافی شما را به مارو برساند. اگر قایق خصوصی کرایه نکنید و به همراه دیگر مسافران راهی این جزیره شوید، هزینه شما در حدود 20 هزار تومان خواهد شد. یا اینکه می توانید به صورت دربست قایق را با هزینه ای در حدود 200 هزار تومان به همراه خانواده یا دوستان کرایه کنید. غیر از بحث هزینه، نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که شماره تماس قایق‌ران را از او بگیرید که برای برگشت بدون وسیله و گرفتار در جزیره نمانید.

جزیره زیبا و مشهور بوراکای فیلیپین با قوانینی جدید به روی گردشگران باز شد
ادامه مطلب

غذای مخصوص جزیره مارو

جزیره شیدور یا مارو

اگر به جنوب و جزیره مارو سفر کنید و غذایی غیر از خوراک دریایی در منوی خود بگذارید بی‌انصافی است. جزیره مارو به ماهی‌های خوشمزه و لذیذ معروف است که نباید از دست داد. لازم نیست زیاد خودتان را به زحمت بیندازید، کافی است از یکی از صیادان محلی اطراف جزیره با مبلغی کم، ماهی تازه را خرید کنید و خیلی ساده آن را کباب کنید. طعم ماهی کبابی که در جزیره مارو می‌خورید آن‌قدر لذیذ است که محال است از یادتان برود و حتی به کسانی که طرف‌دار غذای دریایی نیستند پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنند.

وظیفه ما در برابر جزیره مارو چیست؟

جزیره شیدور کجاست

محیط‌زیست مارو باید همین‌طور بکر و دست‌نخورده بماند. بچه لاک‌پشت‌های مارو از سر و صدا می‌ترسند، حالا که برای تفریح به قلمرو آن‌ها آمده‌اید بهتر است مزاحم استراحت و زندگی آن‌ها نشوید. زباله‌هایی که از خوراکی‌ها و وسایل همراهتان تولید می‌شود را در کیسه‌ای بگذارید و از جزیره با خودتان خارج کنید. صخره‌های مرجانی مارو خاص‌ترین و شاید تنها نمونه از شکل مرجانی باشد، آن‌ها را همان‌گونه که هست بدون آسیب رها کنید و به گرفتن چند عکس اکتفا کنید. جزیره مارو را آن‌طور که به همه شناخته شده یعنی بکر، پاک و دست‌نخورده باقی بگذارید تا میراثی ماندگار برای لذت بردن آیندگان نیز باشد.

جاهای دیدنی نزدیک جزیره مارو

جزیره لاوان

ساحل جزیره لاوان

جزیره لاوان را به مروارید پنهان خلیج فارس می‌شناسند، جایی که به نسبت جزایر مشهور جنوبی کمتر شناخته شده است. لاوان یکی از زیباترین جزایر استان هرمزگان است که ذخایر نفتی فراوانی در خود دارد. جزیره لاوان حدود 74 کیلومترمربع مساحت دارد و بخش اعظمی از آن در تصرف نیروهای دولتی و سازمان‌های نفتی است.

اینجا در گذشته به جزیره شیخ شعیب شهرت داشت و در سال 1337 به پیشنهاد شرکت ملی نفت، نام لاوان را بر خود گرفت. در جزیره لاوان نیز انواع آبزیان از جمله لاک‌پشت، انواع ماهی‌ها، دلفین و کوسه زندگی می‌کنند. بهترین زمان سفر به لاوان برای گردشگران در نیمه دوم پاییز، فصل زمستان و اوایل بهار است.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

هندورابی یکی از زیباترین و دیدنی ترین جزایر جنوب ایران در نزدیکی جزیره مارو است. جزیره هندورابی از آن جزایر خلوت و بی‌سر و صداست که می‌تواند مقصد خوبی برای گردش و تفریح باشد. هندورابی از توابع جزیره کیش در استان هرمزگان محسوب می‌شود. این جزیره کوچک با مناظر چشم‌نواز حدود 23 کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به 45 متر می‌رسد.

نکته جالب در مورد این جزیره این است که هیچ کوه و بلندی در این جزیره به چشم نمی‌خورد و در سطحی کاملاً صاف و هموار است. در سال 1389 جزیره هندورابی به کیش ملحق شد تا صنعت گردشگری در آن بیشتر رونق بگیرد. گفته می‌شود این جزیره در قدیم به نام هورن شهرت داشته و در روایتی نقل می‌کنند که نام هندورابی از دو جوان عاشق به نام‌های هند و رابی گرفته شده است.

ساحل مکسر

ساحل صخره ای مکسر

ساحل مکسر از دیدنی های است که در نزدیکی جزیره مارو قرار دارد. این ساحل زیبا را بیشتر به صخره‌های خاص و باشکوه آن می‌شناسند که جلوه‌ای تماشایی به ساحل بخشیده است. ساحل مکسر در فاصله 10 کیلومتری از غرب بندر مقام و 370 کیلومتری بندر عباس واقع شده است. تعبیر‌های زیبا و متفاوتی از شکل صخره‌های اینجا  می‌توانید داشته باشید و عکس‌هایی که از اینجا به‌ یادگار می‌گیرید جلوه‌ای کارت پستالی دارد.

کلام پایانی

طبیعت به هر شکلی که باشد روح و جسم انسان را جلا می‌دهد کاری که هیچ دارو و پزشکی از عهده آن برنمی‌آید. جزیره مارو تا زمانی خواستنی و زیباست که به همان حالتی که از ابتدا بوده باقی بماند و با بی‌مهری انسان‌ها آسیب نبیند. مارو قلمرو حیوانات و گیاهان خاص است که سبب زیبایی این تکه از خاک ایران شده‌اند. بعد از آشنایی و سفر به جزیره زیبای مارو، سلیقه‌مان برای انتخاب مقصد گردشگری کمی تغییر خواهد کرد و با دیدن اینجا در گردش‌های بعدی سخت‌گیر‌تر خواهیم شد.

4.5/5 - (13 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اتابک
اتابک
2 ماه قبل

نویسنده گرامی همین مقاله برای هجوم گردشگران و نابودی جزیره کافی ست متاسفانه مردم ما فرهنگ حفظ طبیعت ندارند و هر جایی غیر از خانه خودشان را بابد کثیف و نابود کنند . به زودی ساحل بکر تبدیل به زباله دونی میشه از کیسه خالی پفک و پوشک شناور در آب گرفته تا قوطی کنسرو و شوینده … برادر و خواهر عزیزی که اطلاع از مناطق بکر اطلاع دارید به خاطر خدا به عوام معرفی نکنید مگه سواحل معروف را نمی بینید چه بلایی سرشان آمده .

فرنوش
فرنوش
2 ماه قبل

کاملا با نظر جناب اتابک موافقم لطفا بذارید مناطق بکر و طبیعی همون‌طور باقی بمونن و مردم با هجوم بی رویه نابودشون نکنن

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر