لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه بزنگان سرخس خراسان رضوی
دریاچه بزنگان سرخس خراسان رضوی

دریاچه بزنگان سرخس خراسان رضوی

استان خراسان رضوی، واقع در شما شرقی ایران، دارای سه دریاچه زیبا و دیدنی است. یکی از این سه دریاچه، دریاچه پارک وکیل آباد است که یک دریاچه فصلی بوده و از ییلاقات این استان به شمار می رود. دومین دریاچه، چالیدره در شهر طرقبه است و سومین و مهم ترین این دریاچه ها، دریاچه بزنگان سرخس یا کل بی بی نام دارد. از شاخصه های دیدنی این دریاچه، می توان به زیستگاه پرندگان مهاجر و انواع آبزیان اشاره کرد. برای اقامت و گردش در این منطقه جغرافیایی می توان از هتل های مشهد یا سرخس استفاده کرد؛ چراکه یکی از مهمترین شاخص های انتخاب مکان های توریستی، امکان اسکان راحت و دسترسی آسان آن ها است. ازجمله هتل های سرخس که نزدیک به جاذبه های گردشگری مذکور باشد می توان به هتل دوستی سرخس اشاره نمود.

شهر سرخس و جاذبه های اطراف آن

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، از هفتاد و سه شهرستان استان خراسان رضوی، سرخس دهمین شهرستان پرجمعیت این استان به شمار می آید. سرخس از منظر جغرافیایی در بالای شهر تربت جام واقع شده و توسط سه شهر کلات، مشهد و تربت جام در ایران احاطه شده است؛ در حقیقت، این شهر در مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. در قدیم به این شهر، ساریکا نیز گفته می شد و از نظر تاریخی، بسیار حائز بوده است. این شهر استان خراسان رضوی، دارای امکان دیدنی متعددی مانند دریاچه بزنگان، غار مزدوران، بنای رباط ماهی، آرامگاه شیخ لقمان،‌ سد دوستی، کاروانسرای رباط شرف و پل خاتون است. از سوغاتی های سرخس می توان به میوه هایی مانند خربزه و پسته اشاره کرد و این شهر مرکز صادرات به خارج از کشور است.

غار مزدوران

غار مزدوران، از منظر ساختار افقی آن با طولی حدود هزار متر، در شمار کم نظیر ترین غار ها به شمار می رود و با نام مزداوند نیز شناخته می شود. این غار در شهر مزدوران، در جنوب غربی شهر سرخس و ۹۵ کیلومتری شهر مشهد، واقع است. غار مزدوران، در سال ۱۳۳۵ توسط منوچهر مهران و زنده یاد خورشیدی از غارنوردان کشورمان، برای اولین بار دیده شد. از ویژگی های منحصر به فرد این غار، عدم وجود چشمه در آن می باشد، که در نتیجه به آن غار خشک نیز گفته می شود. البته چشمه ای در نزدیکی این غار برای تامین آب وجود دارد. با همه اینها، داخل غار هوایی خنک تر از بیرون غار دارد. درون غار مزدوران ستون هایی از جنس آهک استالاگ تیت و استالاگ میت وجود دارد که بسیار چشم نواز و دیدنی هستند. خفاش های نعل اسبی از ساکنان این غار هستند که اکنون با توجه به اینکه غار به محلی برای بازدید گردشگران بدل شده است، خفاش ها به قسمت های تاریک تر غار مهاجرت کرده اند. از نکات مهمی که غار مزدوران را به مکانی مناسب برای گردشگران و طبیعت دوستان تبدیل کرده است، می توان به امکان رفت و آمد آسان و وجود غار بزنگان با قدمتی بیش از دو هراز سال در نزدیکی غار مزدوران، اشاره کرد.
دریاچه بزنگان سرخس

روستای بزنگان

روستای بزنگان، در سال ۱۲۰۰، با نام سمنگان ایجاد شد که اولین انسان هایی که در آن سکونت داشتند از قبیله موریها بودند. این روستا،‌ از روستا های شهرستان سرخس به حساب می آید. از جاذبه های دیدنی این روستا می توان به قلعه ای از دوره افشاریه، دریاچه بزنگان و غار بزنگان اشاره کرد.
دریاچه بزنگان سرخس

آشنایی با دریاچه بزنگان سرخس

دریاچه بزنگان، از منظر جغرافیایی با شهر مشهد، ۱۳۰ کیلومتر و با سرخس ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. به طور دقیق، در قسمت شمال شرق روستای بزنگان قرار گرفته است. آب شیرین این دریاچه، از چشمه های کرق غلام و کل بی بی و آب باران حاصل می شود؛ همچنین، در کف دریاچه نیز چشمه هایی وجود دارند که در تامین آب دریاچه، اثر می گذارند. ویژگی منحصر به فرد دریاچه بزنگان آن است که آبگیری طبیعی بوده و در استان خراسان هیچ آبگیری دارای این ویژگی نیست. دریاچه بزنگان وسعتی به اندازه ۸۰ هکتار و عمقی حدود ۹ تا ۱۲ متر دارد. این دریاچه در نیمه اول سال، محل مناسبی برای زندگی آبزیان گوناگون، انواع پرندگان و جانوران به حساب می آید. از میان آبزیان دریاچه می توان به ماهی سفید، قزل آلای رنگین کمان، شیر ماهی و کپور معمولی اشاره نمود و حدود یک سوم گونه های پرنده موجود در کشور نیز، در این دریاچه دیده می شوند و آواز این پرندگان گوش گردشگران دریاچه را می نوازد.
دریاچه بزنگان سرخس
با توجه به اینکه دریاچه بزنگان، محل مناسبی برای زیست بوم ماهی هایی چون کپور و قزل آلا است، از آن به عنوان مکانی تفریحی برای برگزاری مسابقات ماهی گیری با همکاری سازمان محیط زیست استفاده می شود. در این مسابقات که جنبه تفریحی و فرهنگی دارد به افرادی که صید بیشتر و بهتری داشته باشند، هدایایی تعلق می گیرد. روستای بزنگان با وجود دریاچه بزنگان و محلی برای تجمع آبزیان، پرندگان و جانوران، می تواند مکانی مناسب برای تفریح و استراحت گردشگران، ماهی گیران و طبیعت دوستان باشد.
دریاچه بزنگان سرخس

سخن پایانی

استان خراسان رضوی همانند سایر استان های کشور جاذبه های دیدنی و طبیعی متعددی دارد و همه روزه گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان به آن سفر می‌کنند. بدیهی است که اکثر افراد به قصد زیارت حرم مطهر امام هشتم به این خطه سفر می کنند اما نباید از جاذبه های طبیعی آن نیز غافل شد. یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی دریاچه بزنگان سرخس است که بازدید از آن می تواند روح آدمی را تازه کند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
راهنمای سفر به مشهد
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر