لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> سوغات قوچان
چاروق قوچان معروف ترین سوغات قوچان

سوغات قوچان

قوچان شهری با زیباهای ناشناخته در شمال خراسان رضوی است. این شهر کوه‌ها، رودها و دره‌های بسیاری را در دل خود جای داده است که شاید کمتر کسی از آن‌ها باخبر باشد. قوچان در کنار طبیعت بکرش، سوغاتی‌های جذاب فراوانی نیز برایتان در آستین دارد. در این شهر انواع خوراکی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی‌های زیبا و محصولات کشاورزی اعلا دیده می‌شود. با ما باشید تا شما را بیشتر با انواع ‌و اقسام سوغات قوچان آشنا کنیم.

قوچان کجاست؟


قوچان شهری در شمال استان خراسان رضوی است که 120 کیلومتر با شهر مقدس مشهد فاصله دارد. این شهر از باغ‌های فراوان و ییلاق‌های کوهستانی با طبیعتی چشم‌نواز برخوردار است.

بهترین سوغات قوچان

مجسمه کشتی جوخه در قوچان

اگر سری به جاهای دیدنی قوچان بزنید در جای‌جای آن محصولات کشاورزی، غذاهای محلی و صنایع‌دستی‌های هنرمندانه به چشمتان می‌خورد. در ادامه می‌خواهیم برخی از این محصولات را که به‌عنوان سوغات قوچان شناخته می‌شوند، به شما معرفی کنیم.

محصولات کشاورزی قوچان

قوچان شهری با آب ‌و هوای معتدل رو به سرد است که محصولات کشاورزی مختلفی در آن کشت می‌شود. اگر می‌خواهید سوغاتی خوشمزه با صرفه اقتصادی برای دوستان خود ببرید، پیشنهاد ما به شما محصولات کشاورزی قوچان است.

انگور

انگور قوچان

قوچان یکی قطب‌های اصلی تولید انگور در کشور است که محصولاتش به سایر کشورها صادر می‌شود. در این منطقه انواع انگور از لعل، یاقوتی و دانه سفید گرفته تا انگورعسگری، خلیلی و صاحبی یافت می‌شود.

روزهای گرم و شب‌های خنک اواخر تابستان به ذخیره قند در انگور کمک می‌کند و شرایط خوبی را برای تولیدشان فراهم می‌کند. ازاین‌رو انگورهای این منطقه کیفیت و مزه بسیار خوبی دارند.

ازآنجاکه انگور در این شهر به‌وفور یافت می‌شود، شیره انگور نیز یکی از سوغات اصلی و محلی قوچان به‌شمار می‌آید. شیره انگور محصولی انرژی‌زا و مقوی است که به خون‌سازی بدن کمک می‌کند و انرژی موردنیاز آن را تأمین می‌کند.

مصرف این محصول به افرادی که بیماری طولانی داشته‌اند یا بر اثر عمل جراحی ضعیف شده‌اند، توصیه می‌شود؛ بنابراین اگر به قوچان رفتید، شیره‌های انگور بی‌نظیر و خوش‌طعم آن را از یاد نبرید.

 

کشمش

کشمش قوچان

 

دیگر از سوغات قوچان، کشمش است که از انگور تهیه می‌شود. انگور را به شیوه‌های مختلفی خشک می‌کنند و از آن کشمش تولید می‌کنند. انتخاب شیوه خشک‌کردن انگور بر رنگ و زمان خشک‌شدن آن تأثیر می‌گذارد.

گیاهان دارویی

گیاه کتیرا

اگر گشتی در مناطق اطراف قوچان بزنید، انواع داروی گیاهی مانند کتیرا به چشمتان می‌خورد. شرایط محیطی و اقلیم قوچان به‌گونه‌ای است که اجازه رشد انواع گیاهان دارویی را می‌دهد.

شهرهای دیدنی استان خراسان رضوی 2
ادامه مطلب

امروزه افراد زیادی در این شهرستان به کشت گیاهان دارویی تمایل دارند. این گیاهان برای رشد به مراقبت خاصی نیاز ندارند و از این ‌جهت نوعی سرمایه‌گذاری پرسود برای مردمان منطقه محسوب می‌شوند.

استفاده به‌اندازه از گیاهان دارویی، به سلامت بدن و درمان برخی بیماری‌ها کمک می‌کند. اگر از طرف‌داران طب سنتی و مصرف گیاهان دارویی هستید، قوچان جای مناسبی برای خرید این محصولات است.

از گیاهان دارویی انواع عرقیات گیاهی نیز در قوچان تولید و عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید سوغاتی پرخاصیت از قوچان به شهرتان ببرید، عرقیات گیاهی انتخاب مناسبی است.

گردو

گردو قوچان

گردو یکی دیگر از محصولات کشاورزی قوچان است و بخشی از باغات منطقه به کشت آن اختصاص دارد. گردوی قوچان معمولاً کیفیت خوبی دارد و درصد پوکی و خرابی آن ناچیز است.

سایر محصولات کشاورزی قوچان

سیب لبنانی زرد

از دیگر محصولات کشاورزی قوچان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیب لبنانی زرد
  • سیب قرمز
  • گلابی
  • صیفی‌جات مانند گوجه و خیار
  • هلو، شلیل، گیلاس و آلبالو
  • قارچ خوراکی
  • گل محمدی
  • زرشک کوهی
  • خربزه، طالبی و هندوانه

لبنیات محلی قوچان

ماست خشک قوچان

یکی از فعالیت‌های مرسوم و مشاغل اصلی مردم شهرستان قوچان، دامداری است. دامداری در این منطقه به‌صورت صنعتی یا سنتی انجام می‌شود. البته هنوز هم بیشتر مردم تمایل به دامداری سنتی دارند و آن را به شیوه‌های مرسوم گذشته ادامه می‌دهند.

گوسفند، گاو، بز و شتر انواع دام‌هایی هستند که در قوچان پرورش پیدا می‌یابند. ازاین‌رو در گوشه‌وکنار شهر گوشت و لبنیات تازه دیده می‌شود. لبنیات قوچان شهرت بسیاری دارد و حتی بخشی از آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

اگر به قوچان رفتید، حتما لبنیات تازه و محلی به‌خصوص ماست خشک آن را امتحان کنید. عطر خوش کره محلی قوچان با برنج ایرانی و زرشک کوهی این منطقه، از آن طعم‌هایی است که هیچ‌گاه از یاد نمی‌برید.

عسل

عسل قوچان

وجود مراتع سرسبز و زیبا در کوه‌های معروف قوچان مانند شاه‌جهان و رشته‌کوه‌های بینالود سبب پرورش زنبورعسل و تولید عسل‌های مرغوب در این نقطه از کشور شده است. عسل‌های قوچان کاملا طبیعی است و خاصیت بسیار زیادی دارد.

برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند عسل طبیعی قوچان یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین عسل‌های تولیدشده در ایران است. اگر به قوچان رفتید، خرید عسل را به‌عنوان سوغاتی شهر قوچان از یاد نبرید.

غذاهای محلی قوچان

بخشی از سوغات قوچان که می‌توانید در همین شهر نوش جان کنید، غذاهای محلی آن است. در ادامه برخی از این غذاهای سنتی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آسبادهای نشتیفان خواف، بر جای مانده های تاریخ
ادامه مطلب

آش سوزمه

آش سوزمه

یکی از غذاهای سنتی قوچان، آش سوزمه یا آش آبکش است. این غذای سنتی نه‌تنها بسیار خوشمزه و مقوی است؛ بلکه سریع نیز آماده می‌شود. اگر به شهر خود برگشتید و هوس این سوغاتی شهر قوچان به سرتان زد، پیشنهاد می‌کنیم خودتان دست‌به‌کار شوید. برای تهیه آش سوزمه ابتدا مقداری رشته آشی را به‌همراه آب و نمک در قابلمه می‌ریزند تا 10 تا 15 دقیقه بپزد.

در همین حین در یک ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزند و نعنا را در آن تفت می‌دهند. سپس رشته‌های پخته‌شده را آبکش و به نعنا اضافه می‌کنند و با مقداری ادویه ترکیب می‌کنند. در مرحله بعد این رشته‌های خوش‌عطر و خوش‌رنگ را به ماست حاوی سیر رنده شده اضافه می‌کنند و 10 دقیقه برای پخت به آن زمان می‌دهند. به‌همین آسانی آش سوزمه آماده خوردن است.

نان اگینجه

نان اگینجه

نان اگینجه یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی قوچان است که قدمت زیادی دارد. در زمان‌های قدیم در بسیاری از روستاها و حتی شهرهای قوچان، مردم در تنور گِلی خود این نان را تهیه می‌کردند.

نان اگینجه چیزی شبیه به پیراشکی امروزی است. البته این نان مواد میانی متفاوتی دارد و با اسفناج، عدس، سبزی کوهی، پیاز و ادویه پُر می‌شود. افزودن سبزی‌های کوهی قوچان، طعمی خاص و عطری خوش به این نان می‌دهد.

آش لخشک با رشته‌های دست‌ساز

آش لخشک

آش لخشک یکی دیگر از غذاهای سنتی قوچان است که رشته آن نیز به‌صورت دست‌ساز تهیه می‌شود. اسفناج، عدس و سبزی کوهی از دیگر مواد آش لختک است.

برای تهیه رشته با استفاده از آرد و سایر مواد، خمیری تهیه می‌شود که آن را ورز می‌دهند و روی پارچه تمیز پهن می‌کنند. سپس آن را در اندازه‌های دلخواه برش می‌زنند و از جایی آویزان می‌کنند تا خشک شود. معمولاً خشک‌شدن رشته‌ها 3 روز طول می‌کشد.

صنایع‌دستی سوغات قوچان

از بحث شیرین غذاهای محلی شهرستان قوچان که بگذریم، به صنایع‌دستی آن می‌رسیم که هنر مردمان باذوق قوچان است. در این شهر مانند اکثر شهرهای ایران، آثار هنری و دستی فراوانی به چشم می‌خورد که با فرهنگ منطقه گره خورده است.

چاروق قوچان

چاروق قوچان

یکی از زیباترین سوغاتی قوچان، چاروق است. چاروق پاپوشی سنتی و چرمی است که بندهای بلندی دارد. این پاپوش سال‌ها توسط دهقان‌ها و مردمان محلی استفاده شده است و قدمتی طولانی دارد.

چاروق هنوز هم طرف‌داران بسیاری دارد و یکی از زیباترین و باارزش‌ترین سوغات قوچان است. اگر می‌خواهید یک هدیه خاص از قوچان برای اطرافیان خود ببرید، چاروق را فراموش نکنید.

سوغات شهرکرد
ادامه مطلب

خرسک؛ اصطلاح محلی قالی‌های کردی قوچان

خرسک

زنان روستایی در قوچان نوعی قالی و قالیچه‌ کردی می‌بافند که در اصطلاح محلی با نام خرسک شناخته می‌شود. این قالی‌ها رنگ‌های گرم و چشم‌نوازی دارند و یکی از سوغاتی‌های ارزشمند قوچان به‌حساب می‌آیند.

سایر صنایع‌دستی قوچان

مردم و به‌خصوص زنان خوش‌ذوق و هنرمند قوچان و عشایر این منطقه با دست‌های توانمند خود آثار بی‌نظیری خلق می‌کنند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • گلیم‌
  • جاجیم‌
  • پوستین‌
  • جوراب‌
  • لباس‌‌های پشمی
  • چوخه‌
  • نمد
  • کیسه حمام
  • محصولات سفالی

مسیر دسترسی به قوچان

قوچان شهرستانی در خراسان رضوی است که از شرق به چناران، از غرب به شیروان و فاروج، از شمال به درگز و از جنوب به نیشابور منتهی می‌شود. برای سفر به قوچان می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا ماشین شخصی به‌صورت مستقیم به این شهر بروید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از هواپیما غیرمستقیم به قوچان سفر کنید. برای این کار باید در نزدیک‌ترین فرودگاه یعنی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد پیاده شوید و باقی راه را با ماشین بروید؛ زیرا قوچان فرودگاه ندارد.

بااین‌حال، ارزان‌ترین راه برای رسیدن به قوچان، استفاده از اتوبوس است. با اتوبوس شما می‌توانید از هر جایی که هستید خود را به قوچان برسانید.

اقامت در قوچان

هتل آپارتمان هما قوچان

اگر می‌خواهید مدتی در قوچان بمانید و جاهای دیدنی آن را ببینید، گزینه‌های متفاوتی در اختیارتان است. از اقامتگاه‌های بوم‌گردی گرفته تا هتل‌ های قوچان ازجمله گزینه‌های در دسترس برای اقامت هستند که انتخابشان به شرایط و بودجه شما بستگی دارد.

یکی از جاهایی که می‌توانید برای اقامت در قوچان از آن استفاده کنید، هتل آپارتمان هما قوچان است. این هتل آپارتمان در سال 1391 در میدان آزادی شروع به کار کرده است و 20 اتاق و سوئیت دارد.

سوغات فراموش‌نشدنی قوچان

در این نوشته از ایران هتل ما سری به قوچان، شهر موسیقی مقامی ایران زدیم و سوغات آن را با هم بررسی کردیم. قوچان شهری زیبا است که اقوام مختلف کرمانج، ترک، کرد، تات و فارس در آن هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند.

اگر روزی مسیرتان به شهر نواها و کوه‌ها افتاد، خرید سوغات قوچان را از یاد نبرید. در این شهر از خوراکی گرفته تا انواع صنایع‌دستی پیدا می‌شود که می‌توانید برای عزیزان خود هدیه ببرید. اگر قبلا به این شهر رفته‌اید، تجربیات خود را از سفر به قوچان در بخش نظرات برایمان بنویسید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر