لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> ایمن ترین قسمت هواپیما در سفرهای هوایی
ایمن ترین قسمت هواپیما در سفرهای هوایی

ایمن ترین قسمت هواپیما در سفرهای هوایی

اگر در هنگام پرواز عصبی هستید، احتمالا به این فکر کرده اید که آیا قسمتی از کابین هواپیما وجود دارد که امن تر از سایر قسمت ها باشد. تا حدی این سوال مضحک به نظر می رسد. مخصوصا وقتی احتمال اینکه در یک سانحه ی هوایی جان خود را از دست بدهید به طور چشم گیری از احتمال از بین رفتن در تصادف با اتومبیل کم تر است( با نسبت یک در 96.566 در سانحه هوایی در مقابل یک در 112 در تصادف با اتومبیل). اما این سوال با گزارش های متعدد از سوانح هوایی پاسخ داده شده است – و یک مکان استثنائی همیشگی وجود دارد که مسافرین هوایی مضطرب باید برای نشستن انتخاب کنند.


ایمن ترین قسمت هواپیما
به روز ترین اطلاعاتی که راجع به سوانح در دسترس است نشان دهنده ی این است که امن ترین صندلی هواپیما غالبا قسمت انتهایی آن است. شبکه ی ایمنی هوایی (Aviation Safety Network) 65 سانحه ی هواپیماهای جت را که حداقل یک بازمانده داشتند بررسی کرد و بر اساس محل وقوع تلفات مشخص کرد که کدام قسمت هواپیما در هر سانحه ی هوایی امن ترین بوده است.
از بین 65 تصادف مرگبار، در 36 عدد از آنها قسمت انتهایی هواپیما در بین ایمن ترین محل های هواپیما بوده است. در 21 مورد قسمت مرکزی هواپیما و در 30 مورد قسمت ابتدایی هواپیما در بین ایمن ترین قسمت ها به شمار رفته است. بنابراین قسمت انتهایی هواپیما مکانی استثنائی و ایمن است.
« هرو رنتر » مدیر ارشد اجرایی شبکه ی ایمنی هوایی گفت: « با این حال، در برخی تصادفات، دو قسمت از قسمت های دیگر ایمن تر است؛ مثلا اگر اکثر افراد در ابتدا و انتهای هواپیما نجات پیدا کنند، در 16 عدد از 36 مورد مذکور، بخشی دیگر از هواپیما وجود دارد که همچون قسمت انتهایی ایمن است».
بررسی های مستقل دیگر از داده های سوانح به نتایجی مشابه در مورد ایمن ترین قسمت هواپیما رسیده اند. در سال 2007، نشریه « پاپیولر مکنیکس » میزان تلفات سوانح سال 1971 را با توجه به قسمت های هواپیما بازبینی کرد و به این نتیجه رسید که آمار نجات در قسمت انتهایی هواپیما 69 درصد بوده است – 20 درصد بالاتر از قسمت ابتدای هواپیما و 13 درصد بالاتر از قسمت های میانی آن. این گزارش حاکی از آن است که مسافرین انتهای هواپیما مشخصا پرواز بهتری داشته اند و فقط در پنج عدد از این پروازها وضعیت بازماندگان سوانح در جلوی هواپیما بهتر بوده است.

قوانین فرودگاه| راهنمای همه جانبه برای سفر هوایی
ادامه مطلب

آیا هنوز قانع نشده اید که قسمتی از هواپیما از سایر قسمت ها ایمن تراست؟ مجله ی تایم به طور مستقل داده های سوانح هوایی را از اداره ی هوانوردی فدرال آمریکا در سال 2015 اخذ و بازبینی کرد و به نتایجی مشابه دست یافت: 68 درصد آمار نجات یافتگان در قسمت انتهایی، 61 درصد در قسمت های میانی، و 62 درصد در قسمت ابتدایی. با این حال، ذکر این نکته حائز اهمیت است که مجله ی تایم تنها به بررسی 17 سانحه پرداخته است که کمتر از میزان ایده آل نمونه است و مربوط به سال 1985 می باشد.
تنها قسمت کوچکی از داده های مربوط به سوانح و تلفات دارای جداول مربوط به قسمت های ازهواپیما است که می توان آن ها را مورد بررسی قرار داد. اما از اینکه همه ی این مطالعات به نتایجی مشابه ختم شده اند می توان دریافت که این نتایج احتمالا قابل اعتماد است. ذکر این نکته نیز خالی از فائده نیست که داده های سوانح شامل حوادث مربوط به خودکشی و ترور نبوده است و این اطلاعات صرفا با در نظر گرفتن سوانح اتفاقی است که رایج تر نیز می باشد.
Safest Part of the Plane
از سال 1959، در 273 سانحه ای که با هواپیماهای تجاری جت رخ داده است حداقل یک مورد تلفات وجود داشته است. امروزه امار سوانح از همیشه کم تر است. در سال 2016، در سرتاسر جهان 325 نفر در سانحه ی هوایی جان خود را از دست داده اند. در طول 7 سال اخیر، خطوط هواپیمایی برنامه ریزی شده ی معتبر در آمریکا هیچ تلفاتی نداشته اند. بدیهی است که احتمال حضور شما در یک سانحه کمتر از گذشته است. اما شاید دلیلی وجود داشته باشه برای اعتقاد داشتن به اینکه محل نشستن شما در هواپیما در هنگام سانحه حتما اهمیت دارد.
در سفر بعدی پس از رزرو هتل و بلیط هواپیما هنگام انتخاب صندلی در یک پرواز شلوغ، به خاطر بسپارید که آن صندلی های انتهایی کابین که معمولا در لحظات آخر انتخاب می شوند، با این تفاصیل شاید آنقدرها هم بد نباشند.

10 فرودگاه در ایالات متحده که حیواناتی برای کاهش استرس مسافر دارند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر