لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> ده نکته ساده برای داشتن یک خواب راحت در حین پرواز
ده نکته ساده برای داشتن یک خواب راحت در حین پرواز

ده نکته ساده برای داشتن یک خواب راحت در حین پرواز

تفاوت بین یک سفر خوب و یک سفر بد در میزان خواب شما است. این موضوع جای تعجب ندارد: پزشکان همیشه گفته اند که ما نیاز به خواب بیشتری داریم. اما با وجود سر و صدای هواپیما و رفت و آمد مسافران، دانستن اینکه چگونه در حین پرواز یک خواب راحت داشته باشیم به یک مهارت با ارزش برای مسافران تبدیل شده است.
طبیعی است که در پروازهای طولانی بخواهید این زمان طولانی را با خوابیدن سپری کنید. حتی خلبان ها هم این کار را انجام می دهند. در زیر، ده نکته ساده اما مهم برای داشتن یک خواب راحت در هواپیما آورده شده است تا بتوانید با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.
1-کمربند ایمنی خود را بر روی پتو ببندید.
چه چیزی می تواند بدتر از این باشد که در حین خواب و استراحت در صندلی تان، مهماندار هواپیما برای چک کردن و بسته بودن کمربند ایمنی تان شما را از خواب بیدار کند؟ هیچ چیز!

برای جلوگیری از این اتفاق، پتو را روی خودتان بکشید و سپس کمربند ایمنی تان را ببندید. در این صورت، حتی اگر خواب هم باشید مهماندار متوجه بسته بودن کمربند ایمنی می شود و بنابراین مزاحم خواب شما نخواهد شد.


2-حالت خوبی برای خوابیدن پیدا کنید.

اگر با قسمت بیزنس کلاس هواپیما سفر می کنید پس پیدا کردن یک حالت خوب برای خوابیدن چندان برای شما سخت نخواهد بود. اما در قسمت اکونومی پیدا کردن یک حالت مناسب برای خوابیدن کمی سخت خواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حالتی را پیدا کنید که تا حد امکان فشار زیادی بر روی کمر شما نداشته باشد. پس صندلی تان را تا حد امکان به عقب هل دهید. نگران مسافر پشت سرتان نباشد، اگر در شب پرواز می کنید همه مسافران این کار را خواهند کرد. این بهترین حالت برای خوابیدن است.
سفر هوایی

3-وسایل مناسب برای خواب داشته باشید.
وقتی در خانه و بر روی تختخواب هستید قطعا از یک پتو برای گرم نگه داشتن خودتان استفاده می کنید. پس این کار را در هواپیما هم انجام دهید. گرم نگه داشتن بدن در یک دمای مناسب قطعا شما را سریع به خواب خواهد برد.
از یک بالشت U شکل نیز استفاده کنید اما به جای اینکه بالشت را مستقیما در زیر سرتان قرار دهید آن را طوری قرار دهید تا چانه تان نیز روی قرار بگیرد و بتواند کمی استراحت کند. این کار همچنین از بالا و پایین رفتن سرتان و از خواب بیدار شدن تان جلوگیری می کند. من از یک بالشتی استفاده می کنم که بتوانم برای داشتن یک خواب راحت به راحتی آن را تنظیم کنم.

برای اینکه نور هواپیما مانع از خوابیدن شما نشود، یک چشم بند همراه خود داشته باشید. یک روسری هم گزینه مناسبی می تواند باشد. اما دشمن اصلی شما برای داشتن یک خواب خوب در هواپیما، سر و صدا است. چه سر و صدای مسافران و چه سر و صدای خود هواپیما. اما با همراه داشتن یک گوش بند می توانید با آن مقابله کنید اما بهترین گزینه برای شما استفاده از نوعی هدفون است که با وجود آن ها هیچ صدایی از بیرون نخواهید شنید. این کار ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد. من از این هدفون ها نه تنها در طول پرواز بلکه در طول تمام سفرم استفاده می کنم. با وجود این هدفون ها وقتی که شما می خواهید بخوابید، بقیه مسافران هم تمایلی برای صبحت کردن با شما نخواهند داشت.
سفر هوایی

4- لباس راحتی بپوشید.
از در آوردن کفش هایتان شروع کنید. خوابیدن در تخت با کفش حتی از ذهن شما هم نمی گذرد. پوشیدن جوراب احساس راحتی بیشتری برای خوابیدن به شما می دهد. برخی از افرادی به محض وارد شدن به هواپیما، پیژامه خود را می پوشند به ویژه افرادی که زیاد با هواپیما مسافرت می کنند. اما اگر پوشیدن پیژامه چندان حس خوبی به شما نمی دهد می توانید شلوارهای گشاد بپوشید.
پزشکان برای پرهیز از بروز ترومبوز ورید عمقی (DVT) استفاده از جوراب های فشرده را توصیه می کنند. دلیل این کار این است که از عدم گردش خون در پاهای تان جلوگیری می کنید.
5-قبل از خواب از نگاه کردن به صحفه های نمایش وسایل الکترونیکی پرهیز کنید.
نور صحفه نمایش لپ تاپ و تلفن های هوشمند کمکی به خوابیدن شما نمی کنند. ممکن است تصور کنید که چون چشم شما با نگاه کردن به آنها خسته می شود می توانید راحت تر بخوابید اما تمام کاری که می کنند این است که مغز شما بیدار نگه می دارند و علاوه بر این به چشم شما نیز آسیب می رسانند.

از نگاه کردن به صحفه های نمایش قبل از خوابیدن پرهیز کنید. اما اگر چاره ای نداشتید برنامه f.lux را دانلود کنید. این برنامه از تولید برخی از نورهای آبی در صفحه نمایش جلوگیری می کند و به شما کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشید. اما بهترین گزینه برای شما یک کتاب قدیمی خوب است.
سفر هوایی

به عنوان آخرین گزینه پیشنهادی، از قرص نیز می توانید برای خوابیدن کمک بگیرید. اما پیش از سفر حتما با پزشک تان در این باره مشورت کنید و اگر مایل نیستید که در زمان نشستن هواپیما احساس گیجی داشته باشید حتما آن را در زمان مناسبی مصرف کنید. برخی معتقدند که خوابیدن در هواپیما و در ارتفاع بالا ممکن است به شنوایی شما آسیب وارد کند. اما این تنها یک جمله هشدار دهنده است. بعید است این کار مانع از خوابیدن شما در پرواز بعدی تان شود.
6- یک پرواز بدون توقف رزرو کنید ( یا مستقیم ترین پرواز).
متاسفانه، برای کیف پول شما، چه پروازهای مستقیم و چه پرواز های بدون توقف ارزان نیستند. اما مزیت اصلی آنها این است که این پرواز ها مستقیم خواهند بود و بنابراین شما لازم نیست برای ادامه سفرتان از هواپیما پیاده و سوار یک هواپیمای دیگر شوید. هر چقدر زمان بیشتری را در یک هواپیما باشید خواب راحت و با کیفیت تری خواهید داشت.
7-با Red-Eye پرواز کنید.

پرواز های Red-Eye بی نظیر هستند. به ویژه برای توقف های طولانی. این پروازها در مقایسه با پروازهای مستقیم ارزان هستند و به شما این اجازه را می دهند که در خود هواپیما نیز بخوابید و بنابراین هزینه رزرو استراحتگاه را برای شما کاهش می دهند. اما بهترین نکته درباره این پرواز ها این است که چون زمان پرواز در شب است الگوی خواب تان به هم نمی خورد. اما این نکته فراموش نشود که: ما باید شش ساعت در طول یک شبانه روز بخوابیم.
سفر هوایی

اگر خودتان را مجبور به خوابیدن کنید ممکن است باعث بروز سندروم خواب- بیدار ناگهانی شوید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تنها 1 تا 4 ساعت برای چندین دفعه در طول روز بخوابید. در حالی که هنوز هم می توانید سهم روزانه خواب خود را در طول روز پر کنید احتمالا خواب آلودگی و شاید حتی بی خوابی را تجربه خواهید کرد.
8-صندلی تان را با دقت انتخاب کنید.
مهمترین تصمیم در هنگام رزرو پرواز، انتخاب بلیط قسمت فرست کلاس و یا بلیط قسمت اکونومی است. اگر مشکل مالی ندارید پس می توانید به گزینه های راحت تری فکر کنید.
مزیت عمده صندلی های قسمت فرست کلاس این است که می توانید حالت مناسبی برای دراز کشیدن در صندلی و داشتن یک خواب راحت تر پیدا کنید. علاوه بر این، این صندلی ها خیلی هم راحت هستند.

اما حتی اگر یک صندلی بخش اکونومی را انتخاب کردید، هنوز هم خوابیدن در هواپیما برای شما امکان پذیر است. اما تنها باید بدانید که وضعیت تمام صندلی های این بخش یکسان نیست. به همین دلیل باید تا حد امکان به صورت آنلاین هر چه زودتر برای رزرو پرواز و انتخاب صندلی تان اقدام کنید. صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید چون مسافر بغل دستی تان هنگام رفتن به سرویس بهداشتی دیگر مزاحمتی برای شما نخواهد داشت و می توانید برای راحتی بیشتر نیز به پنجره تکیه دهید.
سفر هوایی

از انتخاب صندلی های کنار دستشویی پرهیز کنید. این قسمت ها به دلیل رفت و آمد مسافران پر سر و صدا و گاهی اوقات دارای بوی بدی هستند. یک صندلی جلوتر از موتور و نزدیک به بال هواپیما انتخاب کنید. اگر ترس از پرواز دارید، در این قسمت از هواپیما سر و صدا کمتر است و تکان های زیادی نیز احساس نمی کنید.

نکته دیگری که باید توجه کرد داشتن فضایی برای دراز کردن پاهای تان است. صندلی های قسمت اکونومی معمولا فضای کمی در جلو دارند به استثنای صندلی های جلویی- اما صندلی های جلو معمولا به سرویس بهداشتی نزدیک هستند. گزینه دیگر می تواند صندلی های موجود در ردیف خروج اضطراری هواپیما باشد که به سرویس های بهداشتی نیز نزدیک نیستند.
سفر هوایی

9- مانع از جت لگ شوید. (بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)
الگوی خواب تان را با زمان محل مقصد تان هماهنگ کنید. بدون اینکه به طور کل آن را تغییر دهید، سعی کنید کمی زودتر و یا دیرتر به خواب روید ( بسته به اینکه به غرب و یا شرق پرواز می کنید).
در همان ابتدای پرواز زمان ساعت و تلفن تان را تغییر دهید. با این کار، شما زمان مقصد سفرتان را در ذهن تان تنظیم می کنید که باعث می شود برنامه خواب تان مطابق زمان مقصد باشد.
10- در خوردن و نوشیدن خود دقت کنید.

برای داشتن یک خواب خوب در شب، مشروبات الکلی را فراموش کنید. درست است که نوشیدن مشروبات باعث خواب آلودگی شما می شود اما تنها چند ساعت خواب بی کیفیت به شما می دهد. پیش از پرواز و برای جلوگیری از کم آب شدن بدن تان، مقدار زیادی آب بنوشید.
سفر هوایی

اما در هواپیما اگر چاره ای جز نوشیدن نداشتید بهتر است نوشیدنی های غیر الکلی و یا بدون کافئین مصرف کنید. می توانید از دم نوش نیز استفاده کنید. برای جلوگیری ناراحتی های گوارشی، مواد غذایی سبک مصرف کنید و لطفا از غذاهایی که در فرودگاه سرو می شود پرهیز کنید.

چرا غذا در هواپیماها طعمی متفاوت دارد؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر