لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره زمان کجاست؟ معرفی این دره زیبا + عکس و آدرس
دره زمان پلور مازندران

دره زمان کجاست؟ معرفی این دره زیبا + عکس و آدرس

دره زمان مکانی کمتر شناخته‌شده در حوالی پایتخت است که با یکی دو ساعت رانندگی به آنجا می‌رسید. اگر می‌خواهید سفری ارزان و متفاوت را در یکی از روزهای گرم تابستان تجربه کنید و  در آبی خنک و زلال تنی به آب بزنید، پیشنهاد ما به شما سفر به دره زمان است.

این تنگه زیبا در روستای پلور آمل قرار دارد که برای رودخانه‌نوردی در آن به تجهیزات حرفه‌ای چندانی نیاز ندارید. برای این که اطلاعات کامل‌تری از این دره تماشایی به دست آورید، در این نوشته همسفر ما به دره زمان پلور باشید.

دره زمان کجاست؟

دره زمان کجاست؟

دره زمان یکی از بکرترین جاهای دیدنی مازندران در روستای پلور است. پلور دهستانی از بخش لاریجان آمل محسوب می‌شود که در ارتفاع 2300 متری سطح دریا قرار دارد. این منطقه به لطف آب‌وهوای خوب و طبیعت چشم‌نوازی که دارد مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی به شمار می‌رود.

  • آدرس: مازندران، جاده هزار، شهرستان آمل، بخش لاریجان، پل سنگی روستای پلور.

لوکیشن دره زمان بر روی نقشه

لوکیشن دره زمان بر روی نقشه

هر چند که رسیدن به دره زمان چندان هم سخت نیست؛ اما برای راحتی کار شما لوکیشن دره زمان را روی نقشه برایتان آورده‌ایم. با داشتن لوکیشن دیگر نیاز نیست بین راه توقف کنید و از دیگران آدرس بپرسید. کافی است این نقشه را روی گوشی خود باز کنید و با خیال راحت به سمت دره زمان حرکت کنید.

فاصله تهران تا دره زمان

فاصله تهران تا دره زمان

تهران تا دره زمان حدود 102 کیلومتر فاصله دارد. برای آن که از تهران به دره زمان بروید شما باید چیزی حدود دو ساعت در راه باشید. البته مبدأ حرکت و میزان شلوغی جاده نیز در این زمان تأثیرگذار است.

نزدیکی دره زمان به پایتخت سبب شده که بسیاری آن را با نام دره زمان تهران بشناسند؛ اما حالا می‌دانیم که این دره در دهستان پلور مازندران قرار دارد. پس از این به بعد هر جا نام دره پلور تهران به گوشتان خورد آگاه باشید که منظور همان دره زمان پلور است.

این دره تا کرج نیز 150 کیلومتر فاصله دارد. زمان حدودی برای طی کردن این مسافت چیزی حدود دو ساعت و نیم یا سه ساعت تخمین زده می‌شود.

مسیر دسترسی به دره زمان از تهران

مسیر دسترسی به دره زمان از تهران

برای آن که به دره زمان بروید ابتدا باید هر جای پایتخت که هستید، خود را به شرق تهران برسانید و از بزرگراه سردار سلیمانی وارد جاده هراز شوید. از گردنه امامزاده هاشم که عبور کردید، کمی بعد تابلوی روستای پلور را می‌بینید.

در مسیر پلور حرکت کنید و سپس وارد لار شوید. به اولین دوربرگردان که رسیدید، دور بزنید و به سمت تهران حرکت کنید. در سمت راست این مسیر یک جاده فرعی خواهید دید که باید وارد آن شوید و پس از کمی رانندگی در این جاده از سمت چپ خارج شوید.

پس از این که در مسیر فرعی رفتید در سمت راست یک پل سنگی روی رودخانه لار خواهید دید. از همین نقطه سفر شما شروع می‌شود و یک روز هیجان‌انگیز در رودخانه‌ای خروشان و تنگه‌ای تماشایی برایتان آغاز خواهد شد.

دره زمان پلور

در گوشه‌ای دنج و مطمئن ماشین خود را پارک کنید. سپس لوازم موردنیازتان را بردارید و برای ماجراجویی در دل طبیعت رؤیایی دره زمان آماده شوید. اگر نمی‌خواهید خود را درگیر رانندگی کنید، گزینه‌های دیگری نیز برای سفر به دره زمان در اختیارتان است.

یکی از این گزینه‌ها همراهی با تورهای یک‌روزه گردشگری است. روش دیگر نیز استفاده از تاکسی‌های پلور در انتهای بزرگرا شهید بابایی تهران است که شما را به پلور جایی که پیمایش آغاز خواهد شد، می‌رسانند. البته اگر اولین بار است که به دره زمان پلور سفر می‌کنید، بهتر است با فردی آشنا به مسیر هم‌سفر شوید.

اگرچه بین راه افراد زیادی را خواهید دید که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم جانب احتیاط را رعایت کنید و از راهنمایان محلی کمک بگیرید. این افراد کاملاً به مسیر آشنا هستند و قدمگاه‌هایی را نشانتان می‌دهند که خطری برایتان نداشته باشد.

معرفی دره زمان پلور

معرفی دره زمان پلور

دره زمان را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی پلور دانست که طبیعت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در این دره شما باید از رودخانه‌ای نسبتاً پرآب عبور کنید تا به تنگه‌ای عمیق برسید.

در تنگه دره دو طرفتان توسط صخره‌های غول‌پیکر احاطه می‌شود که به شما اجازه می‌دهند تا در پناه سایه‌شان از رودخانه عبور کنید. عمق آب رودخانه در همه‌جا یکنواخت نیست؛ بلکه بخش‌هایی از آن کم‌عمق است و در بعضی جاها عمق آن زیاد می‌شود، طوری که شاید تا کمر در آب فرو بروید.

لوکس ترین هتل های مازندران
ادامه مطلب

با رودخانه‌نوردی در دره زمان، در مسیر خود حوضچه‌هایی با عمق خوبی را خواهید دید. اگر شنا بلدید، بد نیست در این حوضچه‌ها کمی وقت بگذرانید و یک آب‌تنی عالی را تجربه کنید.

توجه کنید که در دره زمان خبری از آلودگی نیست و آن طور که می‌گویند در این مکان آلودگی نزدیک به صفر است. در این تنگه زیبا هوا بسیار مطبوع و مطلوب است و شما می‌توانید ساعاتی به دور از هیاهو و آلودگی، اکسیژن کافی را به ریه‌هایتان برسانید.

از آنجا که شما در مسیر رودخانه پیمایش می‌کنید، حتی در تابستان که آفتاب مستقیم می‌تابد، باز هم نسیمی خنک شما را همراهی می‌کند؛ بنابراین خیلی نگران گرمی هوا و تابش آفتاب در روزهای گرم نباشید.

طبیعت دره زمان

برای رسیدن به انتهای دره زمان، باید حدود 40 دقیقه یا بیشتر در راه باشید. این زمان به میزان شلوغی و جمعیت حاضر در تنگه نیز بستگی دارد. دره زمان این روزها همچون تنگه واشی شهرت خوبی پیدا کرده و در روزهای تعطیل به‌خصوص تابستان معمولاً شلوغ است.

پیمایش در این تنگه ترکیبی از پیاده‌روی در خشکی و رودخانه‌نوردی است که هر یک سختی و البته شیرینی خاص خود را دارد. توجه داشته باشید که در برخی نواحی شما باید در آب سرد راه بروید که بعضی جاها عمق زیادی دارد.

در انتهای تنگه آبشاری زیبا قرار گرفته است که حجت را بر شما تمام می‌کند و روحتان را جلا می‌دهد. هرچند که رسیدن به آن چندان هم آسان نیست؛ اما وقتی به آن برسید، شکوه و زیبایی‌اش شما را به حدی مسحور می‌کند که سختی راه را فراموش می‌کنید.

تفریح در دره زمان

تفریح در دره زمان

اگر از آن دسته افرادی هستید که با دیدن رودخانه سریع پاچه‌های شلوارتان را بالا می‌زنید و اجازه می‌دهید تا آب پوستتان را لمس کند، دره زمان حسابی شما را به وجد می‌آورد. در این دره شما می‌توانید زمانی طولانی در آبی خنک راه بروید و از مسیر لذت ببرید.

نکته مهم درباره دره زمان این است که فشار آب در آن در تابستان چندان زیاد نیست و پیمایش در آن به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. بسیاری از تورها که به این دره سفر می‌کنند تنها با یک طناب مسافران را هدایت می‌کنند تا در کنار هم به مسیر خود ادامه دهند.

رودخانه دره زمان

عکاسی، بازی‌های تیمی در آب، شنا و رودخانه‌نوردی از تفریحات محبوب و معمول در دره زمان است که خستگی را از تنتان بیرون می‌کند. البته برای رودخانه‌نوردی نیاز به آمادگی جسمانی نسبتاً بالایی دارید؛ زیرا در برخی نواحی عمق آب رودخانه تا 5/1 متر می‌رسد و پیمایش در آب به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

همچنین به آبشار انتهای مسیر که برسید، معمولاً لیدرهای محلی را خواهید دید که شما را راهنمایی می‌کنند تا از جای مناسب از بالای صخره در آب شیرجه بزنید. اگر شنا بلدید و اهل ریسک و هیجان هستید، این تفریح فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

پس از این که حسابی تفریح کردید، بهتر است در کنار این آبشار کوچک، یک میان‌وعده و نوشیدنی گرم میل کنید تا انرژی از دست رفته خود را به دست آورید. بعد از این که از حضورتان در طبیعت لذت کافی را بردید، از همین مسیر باید به نقطه آغاز برگردید.

آب و هوا دره زمان

آب و هوا دره زمان

دره زمان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و بهارهای نسبتاً سرد و تابستان‌های خنکی دارد. اگرچه برخی روزهای تابستان تابش مستقیم آفتاب سبب گرمای زیاد می‌شود؛ اما راه رفتن در رودخانه این گرما را جبران می‌کند.

دره زمان پاییز و زمستان‌های سرد و سوزانی دارد. بارش باران و یخبندان در این منطقه زیاد است که همین امر سبب می‌شود مسیر دسترسی به دره زمان در این فصول مسدود باشد.

اگر قصد بازدید از دره زمان را دارید، حتماً قبل از سفر آب‌وهوای آن را بررسی کنید. برای این کار کافی است عبارت «هواشناسی دره زمان» را در موتور جست‌وجو وارد کنید و گرمی یا سردی هوا را در تاریخ موردنظرتان ببینید.

بهترین فصل بازدید از دره زمان

بهترین فصل بازدید از دره زمان

از آنجا که قرار است زمان زیادی را در آب بگذرانید، بهترین زمان برای بازدید از دره زمان اواخر بهار تا اواخر تابستان است. اگرچه با شروع بهار هوا کمی به گرمی می‌رود؛ اما هنوز هوا سرد و رودخانه پرآب است و امکان سفر امن به دره زمان وجود ندارد.

در شش ماه دوم سال نیز این دره میزبان بارش‌ باران و برف است و دره‌نوردی و رودخانه‌نوردی در این تنگه تقریباً غیرممکن می‌شود. پس بهتر است برای سفر به دره زمان پلور ریسک نکنید و فقط در روزهای گرم به آنجا بروید تا حسابی خوش بگذرانید.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از دره زمان

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از دره زمان

برای رفتن به دره زمان بهتر است با امکانات کامل سفر کنید تا خاطره شیرین آن تا همیشه گوشه ذهنتان باقی بماند. در ادامه ما برخی از تجهیزاتی که باید به همراه داشته باشید را برایتان آورده‌ایم.

  • لباس و کفش اضافه: بخش زیادی از پیمایش شما در دره زمان در آب است و خیس شدن لباس و کفش در این تنگه امری اجتناب‌ناپذیر است. پس حتماً یک دست لباس و کفش اضافه با خود ببرید.
  • کفش مناسب: از آنجا که قرار است مدت طولانی در آب باشید، کفشی انتخاب کنید که راحت باشد. همچنین از کفش‌های کهنه و قدیمی استفاده کنید تا نگران خراب شدنش نباشید. صندل کوهنوردی بهترین گزینه برای رودخانه‌نوردی باشد.
  • ضدآفتاب: اگر در روزهای گرم به دره زمان می‌روید، در برخی نواحی مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار می‌گیرید. برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید و هر چند وقت آن را تمدید کنید.
  • کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی: برای آن که چشمانتان آسیب نبیند و پوستتان نسوزد، بهتر است از کلاه و عینک استفاده کنید.
  • میان‌وعده: گاهی پیمایش در دره زمان طولانی‌تر از آنچه می‌شود که انتظارش را دارید؛ بنابراین میان‌وعده‌های سبک و مقوی مانند آجیل، خرما، میوه خشک و ساندویچ به همراه داشته باشید تا در طول مسیر کم نیاورید.
  • آب آشامیدنی: حتماً آب کافی به همراه داشته باشید تا اگر نفستان گرفت، گلویی تر کنید و جان تازه‌ای بگیرید تا بتوانید به مسیر ادامه دهید.
  • بارانی و لباس ضدآب: بهترین لباس برای رودخانه‌نوردی در دره زمان بارانی و لباس ضدآب است.
لاریجان کجاست؟ معرفی جاذبه‌ های دیدنی لاریجان + عکس
ادامه مطلب

حوضچه آب در دره زمان

سایر تجهیزاتی که بهتر است به همراه داشته باشید عبارتند از:

  • کوله‌پشتی برای حمل تجهیزات (سعی کنید کوله و وسایل خود را در کیسه‌های ضدآب قرار دهید تا خیس نشوند.)
  • دارو‌های شخصی
  • زیرانداز
  • حوله
  • کمک‌های اولیه.

نکات مهم برای بازدید از دره زمان

نکات مهم برای بازدید از دره زمان

اولین نکته که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم انتخاب لباس مناسب فصل و کفش مناسب است. جداً از پوشیدن کفش یا دمپایی‌هایی که کفی سُری دارند خودداری کنید تا رودخانه‌نوردی خطری برایتان به همراه نداشته باشد.

در دره زمان امکانات خاصی وجود ندارد؛ بنابراین هرچه که نیاز دارید با خود به همراه داشته باشد. با این حال سبک سفر کنید و تنها وسایل ضروری را بردارید. تا جای ممکن با خود اشیای گران‌قیمت نبرید تا در تمام طول راه نگران خیس یا گم‌ شدنشان نباشید.

در صورتی که وسایل دیجیتال یا پول نقد به همراه دارید، آن‌ها را در بالاترین بخش کوله‌پشتی قرار دهید که احتمال خیس شدنشان کمتر باشد. تمام وسایل باارزش را درون کیسه‌های ضدآب قرار دهید و حسابی محکم‌کاری کنید تا خاطره شیرین سفرتان با حواس‌پرتی تلخ نشود.

به توصیه لیدر تور یا راهنماهای محلی به‌دقت گوش دهید تا خطری شما را تهدید نکند. پیمایش در دره زمان ممکن است کمی چالش‌انگیز باشد، عجله نکنید و به حرف راهنما توجه کنید و دیگر نگران چیزی نباشید.

حتماً قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به دره زمان، آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید. سفر به این منطقه در روزهای سرد و بارانی توصیه نمی‌شود. راستی پیمایش در این دره با توجه به سختی مسیر برای کودکان چندان مناسب نیست.

نمایش ابرها در طبیعت دره زمان

همچنین اگر مشکل حرکتی دارید یا سالمندی همراهتان است که به‌خوبی نمی‌تواند راه برود، از رفتن به دره زمان خودداری کنید. اگر می‌خواهید با خانواده خود به این سفر بروید بهتر است افرادی که توان جسمانی خوبی دارند راهی دره زمان دارند و بقیه در همان آغاز مسیر به پیک‌نیک و تفریح در طبیعتی تماشایی بپردازند.

قبل از سفر به دره زمان درباره مقصد تحقیق کنید و از افرادی که قبل از شما به آنجا رفتند پرس‌وجو کنید تا بدانید چه چیزی در انتظارتان است. تنهایی به این تنگه سفر نکنید؛ زیرا نمی‌دانید در بخش‌های مختلف چه چیزی در انتظارتان است.

در ضمن حواستان باشد که مراقب محیط‌زیست باشید و زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید. دره زمان با طبیعت بکری که دارد سرمایه‌ای برای آیندگان است و ما به عنوان گردشگر نباید ردی از خود در آن باقی بگذاریم تا اصالت و طراوت آن حفظ شود.

اقامت در دره زمان

اقامت در دره زمان

در دره زمان امکانات خاصی برای اقامت وجود ندارد. همچنین کمپ زدن در حوالی آن نیز خیلی توصیه نمی‌شود؛ زیرا اولاً که زمین صاف در اطراف دره به‌ندرت دیده می‌شود، ثانیاً شب‌ها هوا سرد می‌شود و معلوم نیست چه اتفاقاتی ممکن است در کمین باشد.

برای سفر به دره زمان یک روز کافی است و به طور معمول نیاز به اقامت در این دره نیست. با این حال اگر می‌خواهید بیشتر در پلور بمانید تا به جاهای دیدنی آن سر بزنید، در روستا چندین اقامتگاه بومگردی قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مجموعه دهکده کاه‌گلی و نهرسنگی از اقامتگاه‌های معروف پلور است که می‌توانید برای اقامت به آنجا بروید. همچنین برخی از افراد محلی خانه‌های روستایی یا ویلای خود را اجاره می‌دهند که از آن‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

روستای مازیچال کلاردشت
ادامه مطلب

درجه سختی دره زمان

درجه سختی دره زمان

اگر بیشترین میزان سختی را 10 در نظر بگیریم، درجه سختی پیمایش در دره زمان حدود 3 تا 6 است. بازدید از این دره برای عموم افراد ممکن است؛ اما پیمایش در آن برای افرادی که مشکل حرکتی دارند یا کودکان زیر 12 سال و افراد سالمند توصیه نمی‌شود.

همچنین برای رودخانه‌نوردی در دره زمان به یک آمادگی جسمانی نسبی نیاز است. اگر مدت زیادی است که فعالیت نداشتید یا پیاده‌روی در خشکی برایتان سخت است، بهتر است برای بازدید از دره زمان با فردی باتجربه مشورت کنید.

جاهای دیدنی اطراف دره زمان

اگرچه سخت می‌توان از دره زمان دل کند؛ اما در نزدیکی آن جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند تجربه جالبی باشد. در ادامه برخی از این جاهای دیدنی اطراف دره زمان را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک ملی لار

پارک ملی لار

پارک ملی لار که آن را با نام دشت لار نیز می‌شناسند یکی از زیباترین دشت‌های مرز تهران و مازندران است. این دشت پهناور منطقه‌ای حفاظت‌شده است که در آن شقایق‌های وحشی می‌رویند و تصویری باورنکردنی را در پای دماوند رقم می‌زنند.

این دشت با دره زمان حدود 20 کیلومتر فاصله دارد و در انواع گونه‌های گیاهی و جانوری به چشم می‌خورد. از دیدنی‌های پارک ملی لار می‌توان به دریاچه لار، چشم‌انداز تماشایی قله دماوند، سد لار، آبشار قو و مناظر خیال‌انگیز و افسانه‌ای اشاره کرد.

دشت گل زرد

دشت گل زرد

در 22 کیلومتری دره زمان، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری جاده هراز جا خوش کرده که در آن فرشی زیبا از گل‌های زرد و سفید بهاری گسترده شده است. زیبایی این دشت در اردیبهشت ماه به اوج خود می‌رسد و گل‌های ریز و درشت در جای‌جای آن می‌رویند.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

حدود 30 کیلومتر آن طرف‌تر از دره زمان یکی از بلندترین آبشارهای مازندران واقع شده است که 50 متر ارتفاع دارد. این آبشار دائمی و پرآب در دل طبیعتی تماشایی قرار دارد که زیبایی مناظر طبیعی اطرافش نفس شما را بند می‌آورد.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن

در نزدیکی آبشار شاهاندشت و در بالادست آن، قلعه‌ای تاریخی قرار دارد که با سنگ و ساروج ساخته شده است. این بنای کهن و تاریخی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و معماری جالبی دارد که امروزه تنها بخشی از آن بافی مانده است.

قلعه ملک بهمن حدود 30 کیلومتر با دره زمان فاصله دارد. برای رسیده به این قلعه از دره زمان مسیرهای مختلفی وجود دارد که طی کردن آن‌ها حدود 40 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

آبشار قلعه دختر

آبشار قلعه دختر

یکی دیگر از آبشارهای زیبای مازندران که در چند کیلومتری دره زمان واقع شده است، آبشار قلعه دختر است. آب این آبشار معدنی است و از تنگه‌ای در زمین به پایین سرازیر می‌شود. آبشار قلعه دختر با دره زمان 13 کیلومتر فاصله دارد. برای آشنایی با دیگر آبشارهای مازندران کلیک کنید.

دشت آزو دماوند

دشت آزو دماوند

دشت آزو سبزه‌زاری پهناور پوشیده از گل‌های وحشی در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات البرز است. این دشت در جنوب شرقی روستای نوا قرار دارد و در بهار با زیبایی بی‌حد و حصرش دلتان را خواهد برد.

دشت آزو حدود 29 کیلومتر از دره زمان فاصله دارد و مکانی مناسب برای پیک‌نیک و کمپینگ است. اگر می‌خواهید در حوالی دره زمان اتراق کنید، دشت آزو انتخاب شایسته‌ای برایتان است.

روستاهای اطراف دره زمان

روستاهای اطراف دره زمان

اگر از روستاگردی لذت می‌برید، پیرامون دره زمان برخی از زیباترین روستاهای مازندران قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در زیر چند تا از این روستاها را به شما معرفی کرده‌ایم.

  • روستای رینه، فاصله حدودی تا دره زمان 20 کیلومتر.
  • روستای آب گرم، فاصله حدودی تا دره زمان 27 کیلومتر.
  • روستای گرنا، فاصله حدودی تا دره زمان 24 کیلومتر.
  • روستای وانا، فاصله حدودی تا دره زمان 28 کیلومتر.
  • روستای نوا، فاصله حدودی تا دره زمان 29 کیلومتر.
  • روستای آب اسک، فاصله حدودی تا دره زمان 13 کیلومتر.
  • روستای نیاک، فاصله حدودی تا دره زمان 17 کیلومتر.
  • روستای لاسم، فاصله حدودی تا دره زمان 20 کیلومتر.

سخن آخر:

در این نوشته از ایران هتل ما به یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران در روستای پلور شهرستان آمل سفر کردیم. دره زمان تنگه‌ای زیبا و دیدنی در دل طبیعتی سرسبز و تماشایی است که افسانه‌های زیادی درباره آن وجود دارد.

برخی معتقدند افراد محلی برای آن که از حمله دشمنان در امان باشند گاهی به این دره پناه می‌بردند و گنج‌هایشان را در آن مخفی می‌کردند؛ اما حقیقتی که ارزشش بیشتر از افسانه‌ها است، طبیعت بکر و زیبایی انکارنشدنی این منطقه است.

اگر در یک روز گرم تابستانی هوس تفریحی مفرح در مکانی زیبا به سرتان زد، حتماً به دره زمان بیندیشید. این تنگه تماشایی فاصله کمی تا پایتخت دارد و گزینه مناسبی برای سفری یک‌روزه و ارزان و مفرح است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر