لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای آبنیک کجاست؟ عکس + آدرس
روستای آبنیک فشم

روستای آبنیک کجاست؟ عکس + آدرس

روستای آبنیک یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تهران است که شاید نامش را کمتر شنیده باشید. این روستا در نزدیکی فشم قرار گرفته که با طبیعت بی‌نظیر و هوای مطبوعش حسابی دل شما را خواهد برد.

اگر می‌خواهید همراه دوستان و خانواده خود به سفری یک روزه در اطراف پایتخت بروید و حال و هوایی تازه کنید، روستای آبنیک همه جوره توقع شما را برآورده می‌کند. برای این که بیشتر با این روستای سرسبز آشنا شوید، تا پایان این نوشته ما را همراهی کنید.

روستای آبنیک کجاست؟

روستای آبنیک کجاست؟

آبنیک یکی از روستاهای ییلاقی دهستان رودبار قصران در شهرستان شمیرانات است. این روستا در شمال غربی تهران و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز جایی نزدیک به مرز تهران و مازندران جا خوش کرده است.

روستای آبنیک از فشم حدود 12 کیلومتر فاصله دارد و در شمال شرقی آن قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستای زیبا باید راه فشم را در پیش بگیرید و پس از گذشتن از روستاهای زایگان و لالان به مقصد خود برسید.

  • آدرس: تهران، شمیرانات، دهستان رودبار قصران، روستای آبنیک.

چگونه به روستای آبنیک برویم؟


حال که دانستید روستای آبنیک کجاست، در این بخش می‌خواهیم راه‌های رسیدن به این روستای سرسبز را بررسی کنیم. برای رسیدن به روستای آبنیک چند گزینه پیش رویتان است.

شما می‌توانید هم با ماشین شخصی به این روستای ییلاقی بروید و هم از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. در ادامه تک‌تک گزینه‌های دسترسی به روستای آبنیک را شرح داده‌ایم. این روستا یکی از بهترین مکان ها برای پیک نیک اطراف تهران است.

دسترسی با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به روستای آبنیک این امکان را به شما می‌دهد که هر جا دلتان خواست توقف داشته باشید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. برای رسیدن به این روستا با خودرو شما باید ابتدا وارد اتوبان شهید بابایی شوید و از آنجا به جاده لشکرک بروید.

پس از رسیدن به لشکرک تا میدان گردنه قوچک رانندگی کنید و سپس به سمت فشم و لواسان مسیرتان را ادامه دهید. البته شما می‌توانید از انتهای شرقی اتوبان ارتش هم به جاده سوهانک بروید و از آنجا خود را به گردنه قوچک برسانید. انتخاب هر یک از این مسیرها به موقعیت شما بستگی دارد.

در هر صورت پس از راندن در این جاده به دوراهی لواسان – فشم می‌رسید که باید به سوی جاده فشم حرکت کنید. به میدان امام خمینی (ره) فشم که رسیدید، از خروجی اول خارج شوید و راه جاده روستای زایگان را در پیش گیرید.

حدود 12 کیلومتر که در جاده‌های پیچ‌درپیچ زایگان رانندگی کنید و از روستاهای زایگان و لالان رد شوید، تابلوی روستای آبنیک روبه‌رویتان ظاهر خواهد شد. ابتدای جاده تا داخل روستا حدود 500 کیلومتر فاصله دارد.

abnic village 12

دسترسی با اتوبوس و تاکسی

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید با ماشین شخصی به روستای کوهستانی آبنیک بروید، می‌توانید از اتوبوس و تاکسی‌های فشم استفاده کنید. برای این کار کافی است به میدان تجریش بروید، آنگاه در گوشه و کنار این میدان ماشین‌های فشم به چشمتان می‌خورد.

همچنین در چهارراه تهران پارس نیز تاکسی‌هایی دیده می‌شوند که شما را به فشم و لواسان می‌رسانند. اگر سبک سفر می‌کنید و حوصله رانندگی ندارید، این تاکسی‌ها گزینه‌های خوبی برای رسیدن به روستای آبنیک محسوب می‌شوند.

فاصله تهران تا آبنیک

فاصله تهران تا آبنیک

فاصله تهران تا روستای آبنیک حدود 60 کیلومتر است. اگر خبری از ترافیک نباشد، شما می‌توانید این مسیر را در کمتر از یک ساعت و نیم طی کنید؛ اما با احتساب ترافیک و شلوغی جاده برای رسیدن به این روستا باید حدود 2 ساعت در نظر بگیرید.

کتابخانه های تهران
ادامه مطلب

با این حال روستای آبنیک فشم انتخابی مناسب برای سفر یک روزه از پایتخت است. برای آن که آب‌وهوایی عوض کنید و ساعاتی را دور از شهر در دامان طبیعتی خوش‌منظره با هوایی مطبوع سپری کنید، آبنیک را در گوشه ذهن خود داشته باشید.

تاریخچه روستای آبنیک

تاریخچه روستای آبنیک

از تاریخچه روستای ابنیک اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما اهالی روستا قدمت آن را به بیش از 400 سال قبل نسبت می‌دهند. البته معماری برخی از خانه‌های قدیمی، مصالح به کار رفته و بررسی بناهای مخروبه در روستای آبنیک نیز این تاریخ حدودی را تأیید می‌کند.

آبنیک که در گویش محلی به «اونک» یا «آب نک» نیز معروف است به سه محله بالا محل یا جور سره، پایین محل یا جیر سره و ملامحله تقسیم می‌شود. مردم آبنیک به گویش مازنی صحبت می‌کنند و لهجه‌ای شبیه به اهالی آمل و بابل مازندران دارند.

فعالیت عمده اهالی این منطقه باغداری، کشاورزی و دامداری است. به همین دلیل اگر به روستای آبنیک رفتید فراموش نکنید که لبنیات تازه و محلی آن را امتحان کنید. ناگفته نماند که برخی از اهالی روستا در گذشته در معادن زغال‌سنگی که اطراف روستا فعال بودند اشتغال داشتند و از طریق فعالیت در آن روزگار می‌گذراندند.

قرار گرفتن روستای آبنیک در منطقه‌ای کوهستانی سبب شده است که این منطقه پاییز و زمستان‌های سردی داشته باشد. به همین دلیل نیز تعداد افرادی که در این روستا زندگی می‌کنند در زمستان به یک سوم می‌رسد.

ارتفاع روستای آبنیک

آبنیک روستایی کوهستانی و خوش آب‌وهوا در نزدیکی کوه‌های البرز است. این روستا در 2400 متری سطح دریا قرار دارد و لقب نگین رودبار قصران را از آن خود کرده است.

طبیعت روستای آبنیک

طبیعت روستای آبنیک

روستای آبنیک طبیعتی سرسبز و تماشایی دارد که در کنار صدای جوش و خروش آب احساس تازگی و لطافت را به وجودتان تزریق می‌کند. این روستای باصفا بهار و تابستان‌های خنکی دارد و پناهگاهی دلنشین برای فرار از روزهای گرم پایتخت به شمار می‌رود.

فصل بهار که از راه می‌رسد، طبیعت زیبایی‌هایش را سخاوتمندانه در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در این فصل قارچ‌های خوراکی دامنه‌های کوه را در بر می‌گیرند و انواع گیاهان خوش‌عطر سراسر روستا را می‌پوشانند.

تره کوهی، سیرک و والک از جمله این سبزی‌های کوهی هستند که عطرشان هوش از سرتان می‌برد. روستای آبنیک طبیعت دل‌انگیز و هوای مطبوع خود را مدیون رودخانه کلارود است که با عبور از دل روستا به آن زندگی بخشیده است.

این روستا یکی از مسیرهای اصلی برای کوهنوردی است که از آن می‌توان به قله‌های اطراف آبنیک رفت. اگر می‌خواهید کمی ورزش را چاشنی تفریح خود کنید، روستای آبنیک جای مناسبی برایتان است.

شما می‌توانید از این روستا به قله‌های خرسنگ، آتش‌کوه، ریزان و جانستون بروید و در هوایی پاک ورزش کنید. همچنین در این مسیر شما چشمه‌های پرآب، چند غار، گیاهان دارویی مانند آویشن و پرندگان زیبایی را خواهید دید که لذت کوه‌پیمایی را برایتان دو چندان می‌کنند.

دیدنی های روستای آبنیک

روستای آبنیک یکی از جذاب‌ترین روستاهای زیبای اطراف تهران است که جاذبه‌های طبیعی و حتی تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. در ادامه به برخی از جذابیت‌های این روستای دوست‌داشتنی اشاره خواهیم کرد.

آبشار روستای آبنیک

آبشار روستای آبنیک

در روستای آبنیک آبشاری منحصربه‌فرد وجود دارد که با آمدن زمستان یخ می‌بندد و منظره‌ای بی‌نظیر خلق می‌کند. این آبشار در انتهای دره آبنیک و حوالی یک تنگه زیبا قرار دارد که مقصد نهایی بسیاری از گردشگران است.

افراد بسیاری در فصل زمستان برای یخ‌نوردی سراغ آبشار یخی آبنیک می‌روند تا مهارت جسمانی خود را به چالش بکشانند. برای رسیدن به این آبشار باید از کنار رودخانه کلارود حدود 15 دقیقه به سمت تنگه آبنیک حرکت کنید تا به یک دوراهی برسید.

هتل سندباد پروژه ای مدرن در منطقه 22 تهران
ادامه مطلب

پس از رسیدن به دوراهی به سمت چپ بروید و در همین مسیر پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید. فرقی نمی‌کند در گرمای تابستان و یخبندان زمستان به این آبشار بروید؛ زیرا در هر فصل با مناظری شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌شوید.

البته بهتر است در جریان باشید که برای رسیدن به آبشار باید مسیری شیب‌دار را طی کنید که در زمستان یخ می‌بندد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تنها در صورتی که تجربه کافی در یخ‌نوردی دارید، با امکانات کامل سراغ این آبشار بروید.

دشت جانستون

دشت جانستون

در امتداد ضلع شمالی روستای آبنیک دشتی پهناور قرار گرفته است که زیبایی خیره‌کننده‌اش شما را مجذوب خود می‌کند. نام این دشت از کوه جانستون وام گرفته شده است و در ارتفاع 2750 تا 3000 متری از سطح دریا قرار دارد.

برای رسیدن به دشت جانستون شما باید یک کوهنوردی نیمه سنگین را پشت سر بگذارید؛ اگر آمادگی جسمانی خوبی دارید، حتماً بازدید از این دشت را در برنامه خود قرار دهید.

در مسیر دشت جانستون چند چشمه پرآب نیز وجود دارد که زیبایی مناظر طبیعی این دشت را تکمیل می‌کند. اگر می‌خواهید به قله خرسنگ یا جانستون صعود کنید، در مسیر خود باید از این دشت عبور کنید.

رودخانه کلارود

رودخانه کلارود

همان‌طور که گفتیم در میانه روستای آبنیک رودی جریان دارد که عامل ایجاد طبیعت سرسبز و آب‌وهوای خوب آن است. این رود 7 کیلومتر درازا دارد و از کوه‌های جانستون و خرسنگ سرچشمه می‌گیرد.

قله جانستون

قله جانستون

جانستون نام محلی کوه جانستان است که آن را به نام یونزا نیز می‌شناسند. این قله 4000 متر ارتفاع دارد و یکی از قله‌های معروف اطراف روستای آبنیک است.

چشمه آبنیک

چشمه آبنیک

چشمه معروفی در روستای آبنیک قرار دارد که اهالی روستا آب آن را مایه سلامتی و تنومندی خود می‌دانند. این چشمه از کوه‌های جانستون سرچشمه می‌گیرد و آبی گوارا و سرشار از مواد معدنی دارد.

جالب است بدانید خاصیت آب چشمه آبنیک به حدی بوده است که حتی شاهان قاجار نیز توجه خاصی به آن داشته‌اند. این آب تازه و زلال خواص ویژه‌ای دارد و آبنیکی‌ها قامت بلند و تنومند خود را وابسته به نوشیدن آن می‌دانند.

دکتر غیاث‌الدین نیز در کتاب زبان خوراکی‌ها به مواد معدنی موجود در آب چشمه‌های روستای آبنیک اشاره کرده و آن را در قامت بلند اهالی روستا دخیل دانسته است. وجه تسمیه نام روستا نیز از آب گوارای چشمه آبنیک (آب نیک) می‌آید.

پل آبنیک

اگرچه آبنیک به طبیعت چشم‌نواز و اقلیم خوبش شهرت دارد؛ اما در این روستا چندین جاذبه تاریخی نیز وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. یکی از این جاذبه های تاریخی در روستای آبنیک فشم پل تاریخی آن است.

پل آبنیک در دوره پهلوی اول با سنگ مالون تراشیده و سیمان ساخته شده است و در سه‌راهی فشم، آبنیک و گرمابدر قرار دارد. این پل در سال 1382 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده‌های روستای آبنیک

در روستای آبنیک فشم چند امامزاده تاریخی قرار دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. اگر می‌خواهید دقایقی به دور از هیاهوی شهر  در مکانی آرام و خوش آب‌وهوا آرامش بگیرید، می‌توانید به این امامزاده‌های تاریخی آبنیک مراجعه کنید.

امامزاده ابراهیم (ع)

امامزاده ابراهیم (ع)

قدمت اولیه این امامزاده به قرن 5 و 6 هجری قمری بازمی‌گردد؛ اما بنای فعلی آن در قرن 8 و 9 هجری قمری بنا شده است. عبور رودخانه از کنار امامزاده ابراهیم حس و حال عجیبی به آن داده است.

افراد زیادی همه روزه برای بازدید و زیارت به جوار این بارگاه مطهر می‌روند و در فضایی دلنشین به نیایش می‌پردازند. بنای امامزاده ابراهیم آبنیک در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

بهترین هتل های تهران که قبل از سفر به پایتخت بایستی بشناسید!
ادامه مطلب

امامزاده موسی (ع) و امامزاده طیب (ع)

امامزاده موسی (ع) و امامزاده طیب (ع)

امامزاده موسی و امامزاده طیب از دیگر جاهای دیدنی و تاریخی روستای آبنیک به شمار می‌روند. بنای اولیه این دو امامزاده در سده‌های 7 و 8 هجری قمری بنا شده است. این بناهای تاریخی نیز در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند.

روستای آبنیک در پاییز

روستای آبنیک در پاییز

پاییز که می‌رسد طبیعت زیبای روستای آبنیک کم‌کم جامه تابستانی خود را از تن به در می‌کند و با برگ‌های رنگارنگ خود را می‌آراید. این روستا در پاییز با طبیعت هزار رنگ و رود خروشانش روح تازه‌ای در وجودتان می‌دمد و سرحالتان می‌کند.

فراموش نکنید که این روستای کوهستانی پاییزهای سردی دارد و بادهای پاییزی این منطقه ممکن است لرزه بر اندامتان بیندازد؛ پس اگر می‌خواهید پاییز را برای سفر به آبنیک انتخاب کنید، حتماً لباس گرم بپوشید و مجهز به دیدن طبیعت پاییزی این روستا بروید.

بهترین زمان سفر به روستای آبنیک

بهترین زمان سفر به روستای آبنیک

آبنیک جزء مناطق ییلاقی اطراف تهران به شمار می‌رود. بازدید از این روستا همچون سایر مناطق ییلاقی در بهار و تابستان صفای خاصی دارد. در این فصول حاشیه رودخانه کلارود سرسبز می‌شود و طبیعت زیباترین تصویر خود را به نمایش می‌گذارد.

بهار و تابستان‌های روستای ابنیک هوای خنک و ملایمی دارد که در کنار موسیقی طبیعت و صدای گوشنواز پرندگان به جایی ایدئال برای پیک‌نیک و تفریح تبدیل می‌شود. هرچند که برخی افراد نیز فصل پاییز و زمستان را برای سفر به روستای آبنیک و یخ‌نوردی در آبشار یخی آن ترجیح می‌دهند.

تجهیزات موردنیاز برای سفر به روستای آبنیک

تجهیزات موردنیاز برای سفر به روستای آبنیک

در روستای آبنیک تفریحات متفاوتی از پیک‌نیک گرفته تا رودخانه‌نوردی و کوهنوردی انتظارتان را می‌کشد. شما می‌توانید در این روستا با توجه به روحیات خود روزی آرام یا مهیج را سپری کنید.

اگر می‌خواهید در آب خنک رودخانه کلارود تنی به آب بزنید یا به آبشار آبنیک بروید، بهتر است یک دست لباس اضافه و صندل با خود داشته باشید. همچنین ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی را نیز فراموش نکنید.

بد نیست حال که تا اینجا آمدید زیراندازی با خود بیاورید و در دامان طبیعت بیاسایید و خستگی را از تنتان بیرون کنید. چنانچه به قصد یخ‌نوردی و کوهنوردی به این روستا می‌روید، حتماً تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

در روستای آبنیک چند غار نیز وجود دارد که می‌توانید با رعایت احتیاط از آن‌ها دیدن کنید. همچنین اگر طرفدار سبزی کوهی و گیاهان دارویی هستید، می‌توانید در برخی از ماه‌های سال آن‌ها را دامنه کوه‌ها پیدا کنید.

جاهای دیدنی اطراف روستای آبنیک

جاهای دیدنی اطراف روستای آبنیک

در اطراف روستای ابنیک شما می‌توانید انواع باغ‌های میوه را ببینید و در اطراف کوه‌های فشم به تفریح و استراحت بپردازید. برخی دیگر از دیدنی های اطراف این روستا عبارتند از:

  • آبشار لالان، فاصله تا روستای آبنیک حدود 8 کیلومتر.
  • پیست اسکی دربندسر، فاصله تا روستای آبنیک حدود 26 کیلومتر.
  • دره آهنگرک، فاصله تا روستای آبنیک حدود 18 کیلومتر.
  • هفت چشمه میگون، فاصله تا روستای آبنیک حدود 18 کیلومتر.
  • دره هملون میگون، فاصله تا روستای آبنیک حدود 21 کیلومتر.

جمع بندی:

در این نوشته از ایران هتل ما به یکی از ییلاق‌های اطراف تهران در شمیرانات سفر کردیم. روستای آبنیک یکی از روستاهای زیبای دهستان رودبار قصران در 12 کیلومتری فشم است. اگر قصد سفر به پایتخت و اقامت در هتل های تهران را دارید، حتما یک روز از سفر خود را به بازدید از این روستا اختصاص دهید.

این روستا طبیعتی خیره‌کننده و هوایی ملایم دارد که آن را به مکانی مناسب برای پیک‌نیک و تفریح در اطراف تهران تبدیل کرده است. اگر به این روستا رفته‌اید، خوشحال خواهیم شد در بخش نظرات از تجربیات و خاطرات خود برایمان بگویید.

5/5 - (106 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر