لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستاهای زیبای اطراف تهران
روستاهای زیبای اطراف تهران

روستاهای زیبای اطراف تهران

اگر شما هم از آن دست آدم‌هایی هستید که دوست دارید یک روز تعطیل را در دامان طبیعت بگذرانید اما وقت و توانایی سفرهای دور و دراز را ندارید، حتما در این سفر کوتاه اما دل‌چسب و به‌یادماندنی با ما همسفر باشید؛ به‌خصوص اگر شما هم از پایتخت‌نشینانی هستید که فکر تنفس کمی هوای مطبوع و تمیز گاهی برایتان به‌سان یک رویا دست‌نیافتنی می‌ماند. روستاهای اطراف تهران مقصد اینباره سفر ما است. لازم به ذکر است برخی از افراد در سفرشان به استان تهران و بازدید از طبیعت زیبای اطراف آن ممکن است قصد اقامت در پایتخت و رزرو هتل‌های تهران را داشته باشند که پیشنهاد اینباره ما هتل پرشین پلازا تهران است.

روستای سحرانگیز افجه

در میان صدها روستایی که در نزدیکی شهر تهران قرار گرفته‌اند، روستای افجه نام آشنایی است که پای خیلی‌ها را به طبیعت دلکش و جذاب ییلاقات اطراف پایتخت می‌کشاند. افجه روستایی در دهستان لواسان کوچک است که در 5 کیلومتری شهر لواسان از توابع شهرستان شمیرانات قرار گرفته است. با این اوصاف این روستا تنها 30 کیلومتر با تهران و چیزی در حدود 5 کیلومتر با شهر لواسان فاصله دارد. روستای افجه 2000 و اندی متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و همین ارتفاع سبب کوهستانی ‌شدن آب‌وهوای آن شده است. هرچه به این روستا نزدیک‌تر می‌شوید خنکی هوا را بیشتر حس می‌کنید و انبوه زمین‌های کشاورزی که اغلب زیر کشت گندم و جو هستند پیش روی چشمانتان خودنمایی می‌کنند. در کنار این زمین‌های کشاورزی انبوه درختان بلندبالای مثمر و غیرمثمر و باغات گسترده و سرسبز چشمان هر بیننده‌ای را میخکوب خود خواهد کرد. در میان افراهای بلندبالا و انواع درختان میوه آنچه بیشتر به چشم می‌خورد حضور درختان کهنسال گردو و باغات گیلاس است.
 افجه
قدم که در داخل روستا بگذارید خانه‌ها را هنوز هم می‌توان با همان معماری سنتی یافت. یکی از جاذبه‌های این روستا یک حمام تاریخی است که هنوز هم محل استحمام مردم روستا است و گرچه رونق سابق را ندارد اما به نظر می‌رسد از دوران قاجار و شاید هم از اواخر عصر صفوی به یادگار مانده است. سقاخانه روستا که متبرک به نام حضرت عباس(ع) است در کنار درخت چنار کهنسال و قطوری قرار دارد و آن را هم مقدس کرده و از دیگر دیدنی‌های روستا است. اما اگر مسیر را ادامه داده و از روستا عبور کنید وارد دشتی وسیع و زیبا و در عین‌حال سرسبز می‌شوید که دشت گرچال نام دارد که بسیاری آن را با نام دشت هویج می‌شناسند.
به نظر می‌رسد که سال‌ها قبل در این دشت هویج به صورت فراوان کشت می‌شده است. دشت یاد شده بسیار زیبا و چشم‌نواز است اما اگر کمی بیشتر از روستا فاصله بگیرید، در دامنه کوهی که مشرف به دشت است و در میانه انبوه درختان افرا، آبشاری قرار دارد که قریب به 15 متر ارتفاع داشته و در بین مردم بومی با نام پسگوئک و یا پسچویک شناخته می‌شود. اطراف دشت را کوه‌هایی بلندبالا فرا گرفته‌اند و همین امر سبب‌ شده تا دشت گرچال راه رسیدن کوهنوردان به ارتفاعاتی همانند ساکا، مهرچال و غیره باشد.
 افجه
لازم به یادآوری است که اگر اطراف روستا را اگر خوب بکاوید آثاری از قلعه‌های تاریخی خواهید یافت که گرچه مخروبه‌ای بیش از آن‌ها باقی نمانده است اما یکی از آن‌ها بیش از 11 قرن قدمت دارد. علاوه بر این قلعه‌ها، آثاری از یک آتشکده باستانی نیز در نزدیکی روستا و در مسیر دشت سبواستان قرار گرفته است. افجه ترکیبی زیبا از طبیعتی استثنایی و چشم‌نواز و تاریخی بلندبالا است که حتما شما را مجذوب خود خواهد کرد؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را حتما در لیست برنامه‌هایتان قرار دهید.
روستای برگ‌جهان

روستای برگ جهان

اگر اهل طبیعت‌گردی و کشف‌وشهود هستید بهتر است قبل از بازگشت از روستای افجه، به محدوده دهستان لواسان ‌کوچک از توابع شمیرانات نیز سری بزنید. یازده کیلومتری که از روستای افجه فاصله بگیرید در دامان البرز جنوبی روستایی به مراتب زیباتر و چشم‌نوازتر را خواهید یافت که بیشتر شبیه تعبیر رویایی سبز رنگ است. ترکیب درختان بلندبالا و خانه‌هایی با بام‌های رنگی و زیبا چشم‌انداز دوردست این روستا را بسیار وسوسه‌ برانگیز کرده است. قدم در داخل روستا که بگذارید انبوه درختان سرسبز و کهنسال به شما خوش‌آمد خواهند گفت. مسیرهای حرکت در روستا بیشتر به کوچه‌باغ‌های رویایی می‌ماند که شما را محسور طبیعت زیبای این روستای کوهستانی و سردسیر خواهد کرد. گرچه دیگر خبری از خانه‌های قدیمی و کاهگلی روستایی‌ها نیست اما هنوز هم ترکیب همین خانه‌های نوساز با طبیعت سحرانگیز روستا آن را بسیار دلنشین کرده است.
روستای برگ‌جهان
رودخانه برگ جهان که از بلندای کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد سرآغاز این آبادانی است. در اطراف رودخانه نیز درختان سرسبز بسیاری به چشم می‌خورند و منظره چشم‌نواز و جذابی را به وجود آورده اند. مسیر رودخانه را که پیش‌رو بگیرید به آبشار بسیار زیبای روستا خواهید رسید که پاتوق طبیعت‌گردان است. آبشاری که از بلندای صخره فرود می‌آید و در میان انبوه درختان مدفون شده است. اما این آبشار تنها جاذبه روستا نیست؛ در نزدیکی روستای برگ جهان غاری با نام زندان‌لار قرار دارد که گویا در زمان‌های قدیم محلی برای حبس مجرمین بوده است. لازم به ذکر است که تنگل‌خانه این روستا هم بسیار معروف است. تنگل‌خانه نام صخره‌ای بزرگ و مرتفع است که اطراف آن را باغات متعدد و روستا‌ها فراگرفته اند. خیلی‌ها معتقدند که تنگل‌خانه در واقع محلی برای پناه ‌گرفتن مردم در روزگار یورش راهزنان و غارت‌گران بوده است. در دامنه تنگل‌خان امامزاده اسماعیل (ع) قرار دارد که بسیار مورد احترام اهالی این روستا و روستاهای مجاور است.
روستای برگ‌جهان
یکی از قدیمی‌ترین بناهای روستای برگ جهان تکیه بزرگی است که در ماه‌های محرم و صفر مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم شهرها و روستاهای اطراف خود را به این تکیه می‌رسانند. اهالی این روستا معتقدند که این تکیه 200 سالی قدمت دارد و در تمام این سال‌ها مراسم عزاداری در آن برپا بوده است. کوچه‌ باغ‌ها، آبشار و رودخانه زیبای برگ جهان را با همه زیبایی‌هایش اگر پشت سر بگذارید در فاصله 3 تا 4 کیلومتری روستا بقایای قلعه‌ای قرار دارد که در بین اهالی با نام قلعه دختر شناخته می‌شود. برگ جهان روستای زیبایی است که به خصوص در فصل پاییز به بهشتی بی‌بدیل و حیرت‌انگیز می‌ماند؛ بنابراین پیمودن فاصله 40 کیلومتری آن تا تهران حتما ارزش دیدار با این جواهر زیبا در دامان البرز را خواهد داشت.
روستای جلیزجند

روستای جلیزجند

جلیزجند برای اهالی استان تهران نام بسیار آشنایی است. روستایی که در شهرستان فیروزکوه و در فاصله 120 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است؛ اگر شما هم طعم طبیعت زیبا و آب‌وهوای مطبوع این روستا را بچشید حتما این فاصله را با شوق بیشتری خواهید پیمود. جلیزجند همانند گوهری سرسبز و چشم‌نواز است که در دامان البرز آرام گرفته است و اهالی آن نیز به زبان مازنی سخن می‌گویند. در همان بدو ورود به روستا، باغات میوه به‌خصوص باغات گردوی این روستا شما را مدهوش خود خواهد کرد. خانه‌های روستا دارای معماری پلکانی و کاملا متمرکز هستند. رودخانه خروشان واشی نیز درست از مجاورت روستا عبور می‌کند. اما آنچه روستای جلیزجند را بر سر زبان‌ها انداخته است تنگه زیبایی است که شما را حیرت‌زده خواهد کرد. اگر مسیر رودخانه واشی را پیش‌رو بگیرید در اواسط مسیر چشم‌تان به یک امام‌زاده خواهد افتاد که برای اهالی جلیزجند و روستاهای اطراف از جایگاه بالایی برخوردار است. این امامزاده مدفن سه تن با نام‌های بی‌بی، سلیمان و معصوم(ع) است.
روستای جلیزجند

پس از رسیدن به تنگه واشی، صخره‌هایی بلندبالا که درست به اندازه پهنای یک رودخانه از یکدیگر فاصله دارند و آب‌وهوای خنک از همان بدو ورود شما را غافلگیر می‌نماید. برای پیمودن این تنگه باید از میان رودخانه عبور کنید. در میان تنگه هم یک کتیبه از دوران فتحعلی‌شاه قاجار برجای مانده که صحنه شکار شاهزادگان را به تصویر کشیده است. تنگه واشی را اگر ادامه دهید پس از خروج از آن به دشتی وسیع خواهید رسید که مملو از حضور گل‌های بهاری است اما باید دشت را هم پشت سر گذاشته و باز هم همگام با رودخانه به مسیر ادامه دهیم. در ادامه مسیر رودخانه وارد تنگه دوم می‌شویم که ساواشی نام دارد. تنگ دوم کمی عریض‌تر است و مناظر بی‌بدیل آن شما را بر سر ذوق خواهد آورد؛ اما در انتهای تنگه ساواشی آبشاری بسیار زیبا و بلند قرار دارد که شما را مدهوش طبیعت سحرانگیز این منطقه خواهد کرد. تنگه یاد شده و طبیعت حیرت‌انگیز این روستای کوهستانی آن را به یک مقصد ایده‌آل در نزدیکی تهران مبدل کرده است.

روستای آبنیک

روستای آبنیک

آبنیک نام روستایی زیبا و سرسبز در شهرستان شمیرانات و در بخش رودبار قصران این شهرستان است. 12 کیلومتری که از فشم فاصله بگیرید در مسیری که فشم را به دشت لار می‌رساند روستایی قرار دارد که 2400 و اندی متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین ارتفاع زیاد آن رابه روستایی کوهستانی با زمستان‌هایی سوزناک تبدیل کرده است. با این حال هرچه زمستان‌های این منطقه سرد و نفس‌گیر است تابستان‌های آن مطبوع و دلکش است. اطراف این روستا را کوه‌هایی بلندبالا فرا گرفته‌اند که بومیان آن‌ها را با نام‌های مختلفی همچون چهل‌چشمه، جانستان، خرسنگ و سپیدچشمه می‌شناسند؛ کوه‌هایی سرسبز با انبوه پوشش گیاهی که منظره چشم‌نوازی را به وجود آورده‌اند. پل ورودی روستا که با نام پل آبنیک نیز شناخته می‌شود یادگاری از یکی از اهالی این روستا است که از دوران پهلوی به یادگار مانده است.
روستای آبنیک
اطراف روستا آبنیک را جاذبه‌های دیدنی چشم‌نوازی فرا گرفته‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دشت زیبای جانستان است که در دامان کوه جانستان قرارگرفته و گذرگاه کوهنوردانی است که قصد فتح قله جانستان را دارند؛ دشتی وسیع و خرم با انبوه گیاهان دارویی و خوراکی و جوشش چشمه‌های متعدد که در شمال تنگه آبنیک قرار گرفته است. آبنیک را بسیاری از طبیعت‌گردان به سبب حضور یک آبشار بلندبالا می‌شناسند که در زمستان محفلی برای یخ‌نوردان و صخره‌نوردان است و در تابستان با جریان خروشان خود طراوت و شادابی را مهمان طبیعت اطراف آبنیک می‌گرداند. مسیر رسیدن به این آبشار اگرچه از میان پیچ‌وخم‌های کوهستان می‌گذرد اما آنقدر زیبا و چشم‌نواز است که هوش از سرتان خواهد پراند. در انتهای مسیر، آبشاری هشت متری در انتظارتان است که خستگی راه را از تن شما به در خواهد کرد.
روستای آبنیک
این روستا از چشمه‌های متعددی برخوردار است که یکی از آن‌ها با نام آبنیک به رنگ سفید بوده و سرشار از املاح معدنی است. رودخانه مشهور کلارود که اهالی آبنیک آن را رودخانه آبنیک می‌نامند و از ارتفاعات خرسنگ و جانستان سرچشمه می‌گیرد، هفت کیلومتر طول دارد و از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا است. این رودخانه در انتهای مسیر به رودخانه جاجرود می‌پیوندد و از سرشاخه‌های اصلی آن محسوب می‌شود. روستای آبنیک سه امام‌زاده را نیز در دل خود جای داده است که در بین اهالی از احترام بالایی برخوردارند. امام‌زاده ابراهیم، امام‌زاده طیب و امام‌زاده موسی سه زیارتگاه این روستا هستند که حتما باید سری به آن‌ها بزنید.
روستاهای وردیج و واریش

روستاهای وردیج و واریش

وردیج و واریش نام دو روستا از توابع بخش کن و سولقان شهرستان بزرگ تهران و در محدوده شمال‌غربی پایتخت هستند؛ دو روستایی که درست زیرگوش تهران و در حوالی منطقه 5 آن واقع شده‌اند. وردیج نخستین روستایی است که در مسیر به آن سر می‌زنیم؛ روستایی با انبوه باغات میوه به خصوص گردو و گیلاس که چشم‌انداز زیبایی را به‌ وجود آورده‌اند. برخی خانه‌های روستا گرچه خالی از سکنه هستند اما هنوز معماری سنتی خود را حفظ کرده‌اند. یکی از جاذبه‌های اصلی روستای وردیج آبشارهای لت‌مال است.
برای رسیدن به این آبشار قبل از رسیدن به جاده منتهی به وردیج وارد یک دره شده و در ادامه مسیر خود آبشارهایی را مشاهده می‌نمایید. در این دره سه آبشار بلند به چشم می‌خورد که بلندترین آن‌ها آبشار 35 متری است که به لت‌مال شهره دارد. این آبشار زیبا در دل این دره کوهستانی و سرسبز بسیار چشم‌نواز است. یکی دیگر از جاذبه‌های مشهور روستای وردیج دره ارواح سنگی است. در این دره و در دامان کوه سنگ‌هایی قرار دارند که درست شبیه به اسکلت انسان و حیوانات می‌باشند و در واقع حاصل فرسایش صورت گرفته در طول هزاران سال اند.
روستاهای وردیج و واریش
روستای واریش نیز دومین مقصد طبیعت‌گردی در بخش کن‌وسولقان است. این روستای زیبا و بسیار خرم نیز در ارتفاع 2250 متری از سطح دریاها قرار گرفته و در زمره روستاهای کوهستانی و سردسیر

آبنیک

تهران قرار دارد. در روستای واریش نیز انبوه باغات خرم و سرسبز به چشم می‌خورد که بسیار چشم‌نواز هستند. امام‌زاده بی‌بی ‌زرین ‌قمر(ع) که در دشت پهنه‌ حصار قرار گرفته است نخستین جاذبه این روستا است. در کنار این امام‌زاده، ارتفاعات اطراف آن به خصوص قله‌های چشمه‌شاهی و پهنه‌حصار مقصد کوهنوردان بسیاری هستند که همه ساله خود را به طبیعت چشم‌نواز این منطقه می‌رسانند.

لوکس ترین هتل های تهران
ادامه مطلب

روستای کردان

روستای کردان

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران کردان نام دارد که منطقه ‌ای جذاب در نزدیکی پایتخت محسوب می‌شود. سازه‌های این روستا که به دلیل نزدیکی به تهران و شرایط آب و هوایی مطلوب مقصد بسیاری از تهرانی‌ها در روزهای آخر هفته است، مدرن‌تر می‌باشد. روستای کردان از توابع شهر کوهسار محسوب می‌شود و در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز واقع شده است. جالب است بدانید که در روستای یاد شده آثاری یافت شده‌اند که قدمت آن‌ها به قرن 6 قمری بازمی‌گردد و نشان از تاریخچه قدیمی این روستا دارند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر