لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> دره آل مشهد
دره آل مشهد

دره آل مشهد

فرقی ندارد که به مکان‌های باستانی علاقه‌مند باشید یا طرفدار تفرجگاه‌های آبی و طبیعی. ‌دره‌‌‌ آل شهر مشهد جنبه‌های گردشگری هر سه مورد را دربرمی‌گیرد. دره آل مشهد که از جاذبه‌های دیدنی طبیعی مشهد به شمار می‌آید را در ادامه این مقاله به شما معرفی می‌‌کنیم. جذابیت‌های این مکان به اندازه‌ای حیرت‌انگیز بوده که تنها با از نزدیک دیدن آن، درکش می‌کنید.

اگر به مشهد سفر می‌کنید و در هتل های مشهد اقامت دارید، حتما به این جاذبه دیدنی مشهد نیز سر بزنید. ما می‌خواهیم از دره آل این مکان زیبا و امکاناتش بهترین توصیف را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دره آل کجاست؟

دره آل کجاست

اگر به روستاگردی و گردش در روستاهای زیبا و مختلف ایران علاقه‌مندید، در سفر به مشهد و بازدید از جاذبه‌های کلات نادری حتما از روستای «آل» هم دیدن کنید. در این روستا جاهای دیدنی بی‌شماری وجود دارند که بدون شک برای شما سفری بسیار خوش را رقم خواهند زد.

پس از بازدید از دیدنی‌های روستا، به‌سمت دره آل رفته و از طبیعت بی‌نظیر و آواز پرندگان در میان انبوه درختان آن لذت ببرید. زیبایی دره آل با آبشارهای فصلی که از گوشه و کنار آن به پایین سرازیر می‌شوند دو چندان می‌گردد.

مسیر دسترسی به دره آل


در فاصله ۴۵ کیلومتری از مشهد دره آل واقع شده است. برای رفتن به دره آل و روستای «آل»، ابتدا لازم است تا وارد جاده کلات شوید و در همان ابتدای جاده و با مشاهده تابلوی «سد کارده»، وارد جاده «کارده» گردید. پس از عبور از سد و دیدن تابلوی روستای «آل»، تقریبا هفت کیلومتر مسیر آسفالت و سه کیلومتر مسیر خاکی را طی کنید تا به روستا برسید.

در ادامه از آنجا می‌توانید به دره آل بروید. خود مسیر دره از زیبایی‌های بی‌شماری برخوردار است که از جمله آن‌ها عبارت است از روستای «کارده» و روستای «اندرخ». پس از روستای «آل» روستاهای «پتمنه» و «سیج» واقع شده‌اند که بازدید از آن‎‌ها سفر شما را تکمیل خواهد کرد.

علت نامگذاری دره آل

رودخانه جاری شده از آبشار روستا آل

روستایی به همین نام درون دره آل وجود دارد. روایت‌های متعددی در رابطه با علت نام‌گذاری روستا وجود دارند که برخی از آن‌ها اسرارآمیز و ترسناک هستند. عده‌ای تصور می‌کنند که دره آل محل زندگی موجوداتی به نام آل می‌باشد. آل، موجودی خوفناک و نامرئی بوده که از گذشته قصه‌های عجیب و مرموزی در رابطه با آن روایت می‌شود.

بهترین زمان سفر به دره آل

مسیر جاده روستا آل

دره آل از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که به‌ خاطر موقعیت جغرافیای کوهستانی، آب‌وهوای آن خنک بوده و طبیعت آن هم در فصل بهار، سرسبزتر و دلنشین‌تر است. باتوجه به بارش‌های فراوان در این موقع از سال، سرچشمه‌ها و آبشارها پرآب‌ترند و زیبایی‌های بیشتری به دره می‌بخشند؛ به همین خاطر برای سفر به دره آل توصیه می‌کنیم فصل بهار را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی اطراف مشهد؛ گردشگاه‌هایی مناسب برای تفریح و گردش
ادامه مطلب

همچنین در فصل تابستان خنکای دره دلنشین می‌باشد و می‌تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند؛ هر چند امکان دارد که در این فصل، جریان آب کم بوده و آبشارهای فصلی مشاهده نشوند. پاییز فصل رنگ‌ها می‌باشد و دره آل در این موقع از سال جلوه‌ چشم‌نوازی دارد. همچنین سردی هوا ممکن است سفر شما را سخت کند. در فصل زمستان هم امکان بارش باران و برف وجود داشته و سفر در این فصل را  پیشنهاد نمی‌دهیم.

آب و هوای دره آل خنک می‌باشد پس در تابستان نیز که فصل رسیدن میوه‌های وحشی و میوه‌های روستا است از تماشای طبیعت زیبای دره آل لذت خواهید برد. با خوردن میوه‌های وحشی و خریدن میوه از باغداران دره آل می‌توانید لذت سفر را چند برابر کنید.

دیدنی‌ های دره آل

رودخانه روستا آل

دره آل دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و تماشایی است. آثار تاریخی بسیار خاصی نیز در دره آل  وجود دارد. همین موضوع سبب شده است تا دره آل مقصدی هیجان‌انگیز باشد.

دره انجیر

از جمله بخش‌هایی که دره آل دارد به نام «دره انجیر» شناخته می‌شود. دلیل آن نیز وجود درختان انجیر فراوانی می‌باشد که در دره آل مشاهده خواهید کرد. این دره کم‌عرض و باریک بوده و انتهای آن به روستای «اندرخ» ختم می‌گردد. در کنار درختان انبوه انجیر چشمه‌ای آرام و زلال جریان داشته که جلوه بسیار تماشایی به دره داده است.

غار دره آل

غار دره آل

چنانچه به غارنوردی علاقه‌مند هستید و دانش کافی از آن دارید، حتما تجهیزات لازم را به‌همراه خود داشته باشید و از غار دره آل دیدن کنید. از نظر تاریخی غار دره آل ارزشمند بوده و در آن برخی از غارنوردان آثاری از اسکلت‌های انسان‌های اولیه را یافته‌اند. دهانه غار دره آل بسیار بزرگ می‌باشد و در دل کوه‌های صعب‌العبور قرار دارد.

عرض غار بین یک تا سه متر است و عمق آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. غار در ارتفاع حدود ۱,۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته. همین موضوع  سبب شده است تا تقریبا دست‌نخورده و بکر باقی بماند و به محل زندگی خفاش‌ها تبدیل شود.

قلعه آل و مات

دو دژ تاریخی قلعه آل و مات، هستند که در فاصله نزدیکی از دره آل مشهد واقع شده‌اند. باستان‌شناس‌ها،‌ بقایای باقی مانده از این دو قلعه را به دوره تیموری نسبت داده‌اند. در ارتفاعی حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، قلعه‌های آل و مات روی کوه‌های بلند قرار دارند.

این قلعه‌ها با هدف حفاظت از منطقه دره آل و نیز ذخیره آب ساخته شده بودند. قسمت‌هایی از تاسیسات آب، حوضچه‌ها و برج‌های نگهبانی این قلعه‌ها را همچنان می‌توانید مشاهده کنید.

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی یا «خان داشی» از دیگر جاذبه‌های دره آل است. این کتیبه در زبان محلی «سنگ‌نوشته خان» معنی می‌دهد. سنگ نوشته‌ای یک متری که با خط ثلث در ۱۰ سطر مورد حکاکی واقع شده است. کتیبه‌ای که درباره عزیمت شیبک خان به توس در سال ۹۱۶ هجری قمری می‌باشد، قدمت آن به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی مربوط می‌شود.

مقایسه هتل سارینا با هتل کیانا مشهد
ادامه مطلب

کتیبه در ارتفاع سه متری از سطح زمین واقع شده و در مسیر رسیدن به آن، تابلوی خاصی وجود ندارد. برای پیدا کردن این کتیبه، بهتر است از ساکنان محلی راهنمایی بگیرید. در موزه توس نمونه‌ای شبیه سازی شده از کتیبه خان تاشی نگهداری می‌شود.

آبشار دره آل

پنج آبشار درون دره آل مشهد، جریان دارند که تمام این آبشارها فصلی می‌باشد. آبشارها در فصل‌های پر بارش، دارای جنب‌و‌جوش بیشتری هستند و به دره آل جان تازه‌ای می‌دهند. آبشارها که از درون سنگ‌ها و صخره‌های کوه هزارمسجد عبور می‌کنند بسیار زلال، شفاف و تمیز می‌باشند.

حتما توجه نمایید که جریان آب آبشارها در فصول گرم‌تر، کاهش یافته و خشک می‌شود؛ بنابراین چنانچه به قصد تماشای آبشارها به دره آل سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید.

چه تجهیزاتی برای سفر به دره آل لازم است؟

al mashhad valley 1 jpg

دره آل مشهد، منطقه‌ای کوهستانی بوده و باید به همراهتان کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. حتما در خودروی خودتان تجهیزات لازم نظیر زاپاس داشته باشید و باک ماشینتان را نیز پر کنید. آب آشامیدنی از جمله ضروریات سفر بوده که باید همراه خودتان داشته باشید.

برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی دره آل نظیر غار و قلعه آن هم بهتر است که از افراد ماهر و باتجربه راهنمایی بگیرید. استفاده از تجهیزات مناسب غارنوردی نظیر طناب، هدلایت، غذا و آب کافی ضروری می‌باشد.

اقامت در دره آل

اقامتگاهی در دره آل و روستای آن، وجود ندارد و همچنین هتلی در نزدیکی آن نیست. چنانچه قصد اقامت دارید، می‌توانید به سراغ یکی از اقامتگاه‌های بومگردی کلات نادری رفته و یا در اماکن اقامتی شهر مشهد سکونت گزینید. البته یکی از خانه‌های روستایی را می‌توانید اجاره کنید.

فروشگاه یا مغازه‌ای در مسیر دره آل وجود ندارد و بهتر است پیش از آنکه به دره آل وارد شوید تمام تجهیزات و خوراکی‌های لازم خود را خریداری کرده و به‌همراهتان داشته باشید.

پوشش گیاهی و جانوری دره آل

al mashhad valley 6 jpg

برای آنکه از پوشش گیاهی دره آل درک درستی داشته باشید، توصیه می‌کنیم به سراغ دره انجیر بروید. همان طور که از نام آن دره زیبا مشخص است، این دره از درختان انجیر وحشی پوشیده می‌باشد. همچنین در حاشیه رودخانه جاری در دره سایر گیاهان نظیر تمشک، زرشک، گزنه و پونه رشد می‌کنند.

ساکنین روستای آل در زمینه باغ‌داری فعالیت دارند. از این رو در روستا و دره آل احتمالا درختان میوه‌ای مثل گیلاس، زردآلو، گردو، گلابی، سیب و آلبالو را مشاهده خواهید کرد.

جاهای دیدنی اطراف دره آل

در مسیر جاده مشهد به کلات دره آل قرار گرفته و اطراف آن از جاهای دیدنی متنوع پر است که از جمله آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

رستوران و کافی شاپ های هتل هما 1 مشهد؛ لذت خوردن انواع صبحانه و غذا در هتلی مجلل
ادامه مطلب

دره و روستای کارده

دره و روستای کارده

کارده، روستایی در مسیر مشهد به کلات بوده آن را که بیشتر برای سد بتنی دو قوسی خود می‌شناسند. این سد بتنی روی رودخانه کارده بنا شده است و از جمله جاذبه‌های این روستا به شمار می‌آید. همچون روستای آل و اندرخ، روستای کارده هم دارای طبیعتی زیبا بوده و دره آن بسیار تماشایی و خیره‌کننده می‌باشد.

آدرس دره و روستای کارده: خراسان رضوی، ۴۲ کیلومتری شمال مشهد، روستای کارده

سد کارده

سد کارده

در قسمتی از دره آل مشهد سد کارده که یکی از قدیمی‌ترین سدهای خراسان رضوی محسوب می‌شود، بین روستاهای اندرخ و کارده واقع شده است. این سد بتنی از ۳۶ میلیون متر مکعب ظرفیت برخوردار است. مجموعه تفریحی مجهزی در پیرامون سد و رودخانه کارده، بنا شده که در آن از مناظر زیبای اطراف می‌توانید لذت برده و تفریح نمایید.

آدرس سد کارده: خراسان رضوی، ۴۲ کیلومتری شمال مشهد، روستای کارده

روستای اندرخ

روستای اندرخ

روستای اندرخ یا «آندروخ» با داشتن چشمه‌های زیبا، مرتع‌ها و مناظر منحصربه‌فردش، برای گردشگران مقصدی جذاب به شمار می‌رود. همچنین در نزدیکی روستا دره باریکی با همین نام قرار دارد. صخره‌ها و دیوارهای مرتفع آن، مکانی ایده‌آل برای کوهنوردان و صخره‌نوردان می‌باشد.

در روستای اندرخ سه امامزاده وجود دارد به نام‌های سید فتح‌الله، سید عمادالدین و بی‌بی ربابه که در مسیر سفر خود به دره آل بد نیست از روستای اندرخ هم بازدید کنید.

آدرس روستای اندرخ: خراسان رضوی، ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد، جاده مشهد به کلات

خطرات دره آل

مسیر جاده مشهد تا روستای دره آل آسفالت می‌باشد و از آنجایی که دهانه غار بسیار کوچک است، در جهت شمال و جنوب بوده و تا فاصله 10 متری دهانه غار قابل مشاهده نمی‌باشد.

قدمت این غار به اندازه‌ای است که کوه نوردان درون غار اسکلت‌هایی از انسان اولیه و ابزار او را پیدا کرده‌اند. عرض غار بین یک تا 3 متر بوده و عمق 100 متر را دارد. دهانه غار به صورت شکافی در میان سنگ است و دارای پرتگاه‌هایی خطرناک می‌باشد.

جمع‌بندی

شهر مقدس مشهد جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. چنانچه در سفر به شهر مشهد فرصت دارید، حتما از زیبایی‌های طبیعی و تفریحی اطراف این شهر استفاده کنید. با توضیحاتی که در رابطه با دره ‌آل مشهد در این مقاله گفتیم، برای دیدن این مکان پر از شگفتی دلایل کافی دارید.

یکی از اهداف اصلی که هر گردشگری دارد، بازدید از جاذبه‌های طبیعی است. جنگل‌ها، پارک‌های طبیعی، سواحل خاص، کویر و ده‌ها مکان دیگر، از جمله مقاصد اصلی گردشگران هستند. با این حال کمتر کسی را خواهید دید که به دنبال بازدید از دره‌ها باشد. چنانچه شما نیز به جاذبه‌های طبیعی به ویژه دره‌ها علاقه دارید، دیدن دره آل را در برنامه خودتان قرار دهید. ما در این مطلب در مورد دره آل از دره‌های پر از رمز و راز استان خراسان گفتیم.

4.4/5 - (35 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر