لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی اطراف مشهد؛ گردشگاه‌هایی مناسب برای تفریح و گردش

جاهای دیدنی اطراف مشهد؛ گردشگاه‌هایی مناسب برای تفریح و گردش

مشهد یکی از کلان شهر‌هایی است که در بخش شمال شرقی کشورمان قرار گرفته است. هر ساله بسیاری از مردم برای زیارت حرم مطهر امام رضا عازم این شهر می‌شوند. اما این فقط حرم امام هشتم نیست که گردشگران را روانه مشهد می‌کند. جاهای دیدنی اطراف مشهد با تنوعی زیاد، مکان‌هایی زیبا برای تفریح و گردشگری محسوب می‌شوند.

در اين مقاله قصد داریم تا در مورد مكان هاي تفريحی اطراف مشهد، آدرس این جاذبه‌ها و دیگر ویژگی‌های مربوط به آنها صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این جاذبه‌ها بیشتر آشنا شوید:

معرفی جاذبه های گردشگری اطراف مشهد

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم جاذبه‌های مذهبی فقط بخشی از ده‌ها جاذبه موجود در مشهد هستند. مکان‌های تاریخی و بکر طبیعی در این شهر به قدری متنوع هستند که هر مسافری را با هر سلیقه‌ای راضی نگه می‌دارند. در ادامه این مکان‌های زیبا و پرطرفدار را به صورت دسته‌بندی در تیترهای جداگانه بررسی می‌کنیم تا برای شما راهنمای سفر به مشهد باشند:

جاهای دیدنی اطراف مشهد در بهار

جاهای دیدنی اطراف مشهد در بهار

مانند تمام شهرهای کشورمان جاذبه‌های مختلف در مشهد نیز در فصل بهار زیبایی دو‌چندانی دارند. در حقیقت بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به مشهد است. پس اگر فصل بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتما بازدید از جاذبه‌های زیر را در برنامه گردشگری و سفر خود قرار دهید:

کوه پارک

کوه پارک مشهد

یکی از مناطق زیبا و جذاب در مشهد کوه پارک است. این پارک یکی از مناطق تفریحی جدید در مشهد محسوب می‌شود. موقعیت کوه پارک کوهستانی و واقع در بخش جنوبی مشهد است. در این پارک، بوستانی برای تفریح و دورهم بودن خانواده فراهم شده است. همچنین فضای مناسب پارک در فصل بهار برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دیگر ورزش‌های هوازی بسيار مناسب است.

 علاوه بر تفریحات نام‌برده در این پارک رستوران، سینما کار و کافه نیز برای راحتی و رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه کوه پارک یکی از بوستان‌های تازه تاسیس در مشهد می‌باشد هنوز هم در حال تکمیل و اضافه کردن امکانات بیشتر به آن هستند.

  • آدرس کوه پارک: مشهد، کمربندی جنوبی، محله سرافرازان، بلوار شهید فکوری، خیابان دلاوران، خیابان نخل

کوهشار

کوهشار مشهد

کوهشار یکی دیگر از مکان های دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. آب و هوای مناسب این پارک موجب شده تا مهمانان و گردشگران از آن به عنوان محلی مناسب برای تفریح در فصل بهار استفاده کنند. این پارک نیز به مانند کوه پارک مکانی تفریحی و تازه ساز است. این مکان در حقیقت به مانند یک مجموعه تفریحی نیازهای گردشگران را پاسخ می‌دهد.

وجود بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی در این پارک آن را از دیگر پارک های مشهد متمایز کرده است. ارتفاع این آبشار به حدود ١٩٠ متر می‌رسد. مساحت عظیم و پهناور این پارک نیز آن را به یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها برای ورزش، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل کرده است.

پس از آبشار آبراهه‌های زیبای باریکی را می‌بینید كه مسير عبور آب از آبشار را هموار می‌کنند. همچنین در ادامه مسیر دو برکه با مساحت‌های ٨٠٠ و ٤٠٠٠ مترمربع وجود دارد. شما می‌توانید در اطراف این برکه‌ها يک دورهمی لذت‌بخش خانوادگی را تجربه کنید.

لازم به ذکر است در این پارک نیز امکانات رفاهی مانند نگهبانی برای امنیت بیشتر خانواده‌ها، بوفه برای تهیه مواد غذایی و خوراکی، صندلی و نیمکت برای استراحت، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده است.

  • آدرس کوهشار مشهد: مشهد، بزرگراه کلانتری، میدان حافظ، بلوار نماز، حد فاصل بلوار کوشش و بلوار شهدای ارتش

پارک هفت حوض

پارک هفت حوض

پارک هفت حوض نیز یکی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار است. این پارک منطقه‌ای طبیعی و بکر واقع در میان کوه‌های خلج است. این پارک در فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت از زیبایی‌های بیشتری برخوردار است. آبی که در میان گودال‌های این منطقه جریان دارد قدمتی بیش از هزار سال دارد.

یکی از جذابیت‌های این پارک با وجود نزدیکی به مشهد آرامش کم‌نظیر آن است. علاوه بر طبیعت و دنج بودن پارک هفت حوض، می‌توانید در زمان بازدید از این پارک از جاذبه‌های آن مانند حوضچه‌های ذکر شده، پیست سنگ‌نوری، صخره‌نوردی، کتیبه خلج، تنوره، چشمه‌های پارک و… نیز دیدن کنید.

همچنین امکانات رفاهی بسیاری مانند رستوران سنتی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق و… نیز برای راحتی و رفاه بیشتر شما گردشگران عزیز فراهم شده است.

  • آدرس پارک هفت حوض: خراسان رضوی، هفت کیلومتری مشهد

دره آل

دره آل

در سفر به مشهد اگر به دنبال جاذبه‌ای متفاوت با آب و هوای مطبوع و خنک در فصل بهار هستید دره آل گزینه‌ای مناسب است. بارش‌های مکرر در زمستان موجب می‌شود تا این منطقه در فصل بهار طبیعتی سرسبز و کم‌نظیر به خود بگیرد. همچنین پوشش گیاهی متنوع و درختانی مانند انجیر، گردو، گلابی و… در گوشه و کنار این دره چشم‌اندازی زیبا به این منطقه بخشیده است.

علاوه بر بازدید از خود دره آل در حوالی آن نیز جاذبه‌های طبیعی بسیاری برای تماشا وجود دارد؛ دره انجیر با درختان فراوان انجیر، غار دره آل، قلعه آل و مات، کتیبه خان تاشی و آبشار دره آل از جمله جاذبه‌های موجود در اطراف این دره دیدنی هستند.

دره آل

همچنین با توجه به کوهستانی بودن منطقه در هنگام جمع‌آوری وسایل برای سفر حتما کفش مناسب پیاده‌روی، آب آشامیدن، طناب، غذا، کلاه آفتابی و دیگر تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. اگر قصد اقامت در نزدیکی این دره را دارید اقامتگاه های بوم‌گردی کلات نادری گزینه‌های مناسبی برای اقامت در نزدیکی دره آل هستند.

  • آدرس دره آل: استان خراسان رضوی، ٤٥ کیلومتری شمال شرقی مشهد در مسیر کلات، حوالی روستای آل

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد

یکی از زیباترین مکان های تفریحی اطراف مشهد دره ارغوان است. دره ارغوان به مانند نگینی زیبا در طرقبه می‌درخشد. اما چرا سفر به این مکان را در فصل بهار پیشنهاد می‌کنیم؛ در اردیبهشت ماه زیبایی گل‌های ارغوان به اوج خود می‌رسد. هنگامی که در بهار به این منطقه می‌روید از بالای دره رنگ‌های ارغوانی گل‌ها شما را حیرت‌زده می‌کنند.

از جمله تفریحاتی که پس از رسیدن به دره ارغوان مشهد می‌توانید انجام دهید شامل عکاسی از طبیعت کم‌نظیر منطقه، پیاده‌روی در مسیر زیبای دره، گشت و گذار در روستاهای اطراف دره ارغوان و کوه‌نوردی می‌شود.

دره ارغوان مشهد

همچنین این جاذبه و اطراف آن یکی از مکان های کمپینگ در حومه مشهد است. البته با توجه به ناشناخته بودن منطقه برای کمپ زدن بهتر است با گرو‌ه‌های کوه‌نوری و طبیعت‌گردی به این محل سفر کنید. اضافه بر موارد گفته شده، در اطراف دره ارغوان مجموعه چالیدره، شاندیز، روستای کنگ، طرقبه، روستای کلاته، بوستان سنگی کمر مقبولا و… برای بازدید وجود دارد.

  • آدرس دره ارغوان: استان خراسان رضوی، ٣٠ کیلومتری غرب مشهد، هفت کیلومتری منطقه توریستی طرقبه، جاده روستای کلاته آهن، دره ارغوان

جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان

جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان

گرمای طاقت فرسای تابستان ناخودآگاه افراد را برای رفتن به مناطق خنک و ییلاقی تشویق می‌کند. در مکان های دیدنی اطراف مشهد نیز مناطق ییلاقی، کوهستانی با آب و هوای خنک کم نیستند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

پیست های کارتینگ مشهد

پیست های کارتینگ مشهد

پیست های کارتینگ مشهد از جمله جذاب‌ترین مناطق برای تفریح در تابستان‌های شهر مشهد هستند. پیست‌های کارتینگ موجود در مشهد جزو مجهزترین پیست‌های کشورمان به شمار می‌روند. در ادامه این پیست ها را توضیح می‌دهیم:

پیست کارتینگ جام جم

پیست کارتینگ جام جم

پیست کارتینگ جام جم از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. وسعت زیاد و امکانات متنوع موجود در آن همواره علاقه‌مندان زیادی را روانه این مکان می‌کند. علاوه بر فضای پیست، زمین فوتسال، والیبال، بسکتبال، پارکینگ اختصاصی و کافی‌شاپ از امکانات رفاهی ارائه شده توسط این پیست هستند.

  • آدرس پیست کارتینگ جام جم: مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد، ابتدای جاده شاندیز، روبروی نمایندگی سایپا
معرفی پارک خورشید مشهد همراه با عکس
ادامه مطلب

پیست کارتینگ ارشاد

پیست کارتینگ ارشاد

از آنجا که این پیست در نزدیکی طرقبه واقع شده یکی از اماکن گردشگری مناسب در فصل تابستان به شمار می‌رود. پیست اسکی کارتینگ ارشاد جزو مشهورترین و بزرگ‌ترین پیست اسکی‌های مشهد و ایران محسوب می‌شود. در فضای ٧٠ هزارمترمربعی این پیست هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند تفریح کرده و از امکانات مختلف این مکان استفاده کنند.

همچنین برای یادگیری کارتینگ می‌توانید در کلاس‌های آموزشی این مجموعه ثبت نام کنید. از دیگر ویژگی‌های پیست اسکی کارتینگ ارشاد می‌توان به باشگاه اسب‌سواری موجود در آن اشاره کرد.

  • آدرس پیست کارتینگ ارشاد: مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد، قبل از سه راهی طرقبه و شاندیز، مجموعه ورزشی ارشاد

پیست کارتینگ آزادی

پیست کارتینگ آزادی

یکی از هیجانی‌ترین و جذاب‌ترین پیست های کارتینگ مشهد پیست آزادی است. این پست به امکانات مدرن مجهز شده است. علاوه بر انجام این ورزش هیجان‌انگیز می‌توانید برای کسب توانمندی‌های بیشتر در کلاس‌های آموزشی این مجموعه نیز شرکت کنید.

در کنار این پیست به مانند پیست های بالا امکانات مختلفی مانند زمین والیبال، زمین فوتبال، زمین اسکیت و … برای تفریح و ورزش بیشتر وجود دارد.

  • آدرس پیست اسکی آزادی: مشهد، جاده طرقبه، بعد از پمپ بنزین، روبروی سازمان تامین اجتماعی

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد در تمام فصول سال دارای زیبایی‌های مخصوص به خود است. اگر فصل تابستان را برای مسافرت ترجیح می‌دهید، اوایل این فصل می‌توانید آب و هوای مطبوع و فرح‌بخشی را در این ناحیه تجربه کنید. آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکان های تفریحی اطراف مشهد محسوب می‌شود. آبشار اخلمد متشکل از چندین آبشار کوچک و بزرگ است. این آبشارها در دره اخلمد به زیبایی هر چه تمام‌تر از بالای سنگ‌ها جاری می‌شوند.

از میان هفت آبشار موجود در این دره چهار تای آنها دائمی است و سه تای دیگر به صورت فصلی جریان دارند. با توجه به قرار گرفتن این آبشارها در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای برای بازدید برخی از آنها باید مقداری کوه‌نوردی داشته باشید. پس در هنگام تصمیم برای سفر به این آبشار حتما لوازم ایمنی و وسایل مورد نیاز را در کوله خود داشته باشید.

آبشار اخلمد

علاوه بر خود آبشارها می‌توانید از دیگر جاذبه‌های اطراف این آبشار مانند غار اخلمد، کوه‌های اخلمد، بند اخلمد و دیوار سفید اخلمد نیز بازدید کنید. همچنین اگر اقامت در اطراف آبشار را می‌پسندید پیشنهاد ما به شما اقامتگاه های بوم‌گردی روستای اخلمد است. با توجه به اینکه در طول سال مسافران زیادی برای تفریح به سوی این آبشارها روانه می‌شوند اقامتگاه هایی مناسب با امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی در این منطقه تدارک دیده شده است.

  • آدرس آبشار اخلمد: استان خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، روستای اخلمد

چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

مجموعه زیبا  و دیدنی چالیدره در نزدیکی طرقبه مشهد یکی از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته این منطقه به عنوان محلی بکر و خوش آب و هوا از سوی مسافران انتخاب می‌شد. اما در چند سال اخیر با اضافه کردن امکانات تفریحی به آن به عنوان محلی توریستی تفریحی نیز شناخته می‌شود.

این منطقه در فصل تابستان دارای آب و هوایی خنک و مطبوع است. زمانی که برای تفریح به این محل مراجعه می‌کنید علاوه بر بهره‌مندی از آب و هوایی فرح‌بخش از بسیاری از امکانات تفریحی نیز به راحتی می‌توانید استفاده کنید؛ تله سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری، قایق‌سواری، برج گردان، زیپ لاین، عینک واقعیت مجازی، اسکله تفریحی، تفریحات ویژه کودکان، قطار و کشتی شناور نمونه‌هایی از این تفریحات هستند.

چالیدره مشهد

اضافه بر موارد گفته شده کافی‌شاپ، رستوران و چایخانه هم برای پذیرایی از مسافران در منطقه توریستی چالیدره مشهد تدارک دیده شده است. خلاصه اینکه در چالیدره می‌توانید تفریحی تمام عیار و حسابی را به همراه دوستان و خانواده تجربه کنید.

  • آدرس چالیدره مشهد: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

جاهای دیدنی اطراف مشهد در پاییز

جاهای دیدنی اطراف مشهد در پاییز

جاذبه‌های طبیعی در پاییز رنگارنگ جلوه‌ای بی‌نظیر از خود به نمایش می‌گذارند. زیبایی و رویایی بودن برخی از مکان های دیدنی اطراف مشهد هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را جذب این مکان‌های زیبا می‌کنند. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین این جاذبه‌ها را ذکر می‌کنیم:

آبشار قره سو

آبشار قره سو

آبشار قره سو یکی از زیباترین آبشارهای اطراف مشهد در فصل زیبای پاییز است. ارتفاع این آبشار به هشت متر می‌رسد. یکی از زیبایی‌های این آبشار سنگ‌های سیاه کف رودخانه هستند. این سنگ‌ها رنگی تیره به آب داده‌اند.

با اینکه این آبشار در تمام فصل زیباست اما رنگ‌های گرم پاییزی در این فصل بر شکوه و جذابیت آن اضافه می‌کنند. همچنین آب و هوای مطبوع این آبشار در فصل پاییز آن را به مکانی دنج و آرام برای تفریح مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

  • آدرس آبشار قره سو: ١٦٠ کیلومتری شمال مشهد، ١٠ کیلومتری کلات نادری

سرزمین موج‌ های آبی

سرزمین موج‌ های آبی

فصل تابستان فصل زیارت و گردش در مشهد است. از آنجا که در این فصل زائران زیادی راهی مشهد می‌شوند اماکن تفریحی آن نیز بسیار شلوغ و پرتردد هستند. اما اگر سفر به مشهد آن هم در فصلی خلوت‌تر را ترجیح می‌دهید پیشنهاد ما پاییز است.

سرزمین موج‌ های آبی مشهد در این فصل کمی خلوت‌تر از فصل تابستان است. شما می‌توانید در این مکان انواع ورزش‌ها و تفریحات آبی را انجام و در کنار دوستان و خانواده اوقاتی شاد و مفرح را سپری کنید.

  • آدرس سرزمین موج‌ های آبی: استان خراسان رضوی، مشهد، قاسم آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ٨١

جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان

علاوه بر این که جاذبه های گردشگری اطراف مشهد در بهار بسیار زیاد هستند، در زمستان نیز می‌توان از اماکن و طبیعت بکر این شهر بازدید کرد. در واقع برخی مناطق اطراف مشهد در فصل زمستان مناسب تفریح و گردشگری هستند. در ادامه چند نمونه از این مناطق را شرح می‌دهیم:

پیست اسکی شیرباد مشهد

پیست اسکی شیرباد مشهد

از مهم‌ترين جاهای دیدنی مشهد در زمستان می‌توان پیست اسکی شیرباد را نام برد. از آنجا که این مکان در ارتفاعی بالا قرار گرفته در بیشتر فصول و به خصوص زمستان پوشیده از برف است. مساحت زیاد و ٥٠٠ هکتاری این پیست موجب شده تا علاقه‌مندان به این ورزش مفرح در زمستان از آن به عنوان مکانی جذاب برای اسکی استفاده کنند.

پیست اسکی شیرآباد دارای امکانات مختلفی است. در این پیست سه مسیر مختلف برای اسکی‌بازان مبتدی، متوسط و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. ابتدای پیست تا انتهای آن مسافتی در حدود ١٢٠٠ متر دارد. در این مکان وسایل لازم اسکی بازی در اختیار ورزشکاران قرار داده می‌شود.

پیست اسکی شیرباد مشهد

پس از اسکی‌بازی نيز می‌توانید سوار بر تله‌كابين اين مجموعه زيبايی‌های مناطق زیر دست پوشیده از برف را تماشا کنید. پس از ورزش و تفریح هم می‌توانید از رستوران و کافی شاپ این مجموعه ورزشی برای خوردن غذا یا نوشیدن چای و قهوه استفاده کنید. ناگفته نماند برای علاقه‌مندان این رشته کلاس‌های آموزشی توسط مربیان کاربلد برگزار می‌شود.

در ضمن اگر قصد اقامت در این مکان را داشتید نگران نباشید چرا که چندین سوئیت با امکانات رفاهی لازم برای سکونت مهمانان پیست در نظر گرفته شده است.

  • آدرس پیست اسکی شیرباد: استان خراسان رضوی، جاده مشهد، چناران، دوربرگردان گلمکان، انتهای دره دولت‌آباد

جنگل‌ های اطراف مشهد

جنگل‌ها با آب و هوای پاکیزه، پوشش گیاهی متنوع و درختانی انبوه همواره از جاهای پرطرفدار برای گردش و تفریح محسوب می‌شوند. جنگل‌ها در بین جاهای دیدنی اطراف مشهد نیز از مکان‌های زیبا و بکر به شمار می‌روند. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

جنگل جیغ

جنگل جیغ

جنگل جیغ از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد است. جنگل جیغ مشهد از آن دست جاذبه‌هایی است که گردشگران اهل هیجان و داستان‌های ترسناک علاقه‌مند به دیدن آن هستد. داستان‌های زیادی در مورد این جنگل ذکر شده است. در یکی از این داستان‌ها گفته شده که پس از سپری شدن دوره‌ای خشکسالی و سپس پرآبی رود جیغ، اهالی روستای سربرج صداهایی شبیه صدای جیغ از این جنگل می‌شنیدند. این داستان‌ها و روایات‌ها به مرور زمان در میان افراد دست به دست انتقال یافت و نام جنگل جیغ را از این رو بر این منطقه نهادند.

رستوران های هتل درویشی مشهد را بیشتر بشناسید!
ادامه مطلب

جالب اینکه صدای جیغ فقط در شب‌های این جنگل شنیده می‌شود و روزهای این منطقه سرشار از آرامش و سکوت است. اما گذشته از داستان‌های گفته شده در مورد این جنگل، از سرسبزی و زیبایی کم‌نظیر این منطقه نباید غافل شد. در فصل بهار منظره این جنگل خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر به رخ مهمانان و گردشگران می‌کشد.

جنگل جیغ

در ضمن از آنجا که رود زیبای سربرج از میان این جنگل عبور می‌کند موجب شده تا درختان و پوشش گیاهی کم‌نظیری را در این جنگل شاهد باشید. از جمله درختان موجود در این جنگل می‌توان به گیلاس، گردو، سیب، چنار و… اشاره کرد. در ضمن در این جنگل تنوع زیادی از حیوانات اهلی و وحشی به چشم می‌خورد.

در مجموع اگر داستان‌های خیالی گفته شده در مورد این جنگل را فراموش کنیم می‌توانیم بگوییم جنگل جیغ با فضای آرام و دنج مکانی مناسب برای ساعتی پیاده‌روی، عکاسی از مناظر زیبا و دور بودن از حال و هوای شهری و روزمره است.

  • آدرس جنگل جیغ: استان خراسان رضوی، مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد از آن دسته پارک‌های آرام، دنج و البته معروف مشهد است. در پارک وکیل آباد چشمه، رودخانه و طبیعت زیبایش دست به دست هم داده‌اند تا منظره‌ای زیبا و جذاب را برای گردشگران خلق کنند. این چشمه و رودخانه در فصل بهار و تابستان با آب شدن برف‌ها و شروع گرما زیبایی کم‌نظیری به خود می‌گیرند. همچنین فضای زیبا و مفرح این پارک آن را به محلی برای پیاده‌روی‌های لذت بخش تبدیل کرده است.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پس از تفریح و بهره‌مندی از فضای سرسبز پارک می‌توانید راهی باغ وحش وکیل آباد شوید. علاوه بر محیط شاد و دلپذیر موجود در پارک می‌توانید از خدمات رفاهی متنوع آن مانند پارکینگ، آب‌خوری، سرویس بهداشتی، آلاچیق، وسایل بازی کودکان، سوپر مارکت و.. نیز بهره‌مند شوید.

در ضمن در رستوران و کافه موجود در پارک وکیل آباد می‌توانید غذای دلخواهتان را در کنار خانواده میل کنید.

  • آدرس پارک وکیل آباد مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، منطقه ٩، بزرگراه وکیل آباد

روستاهای دیدنی اطراف مشهد

روستاها نیز از جمله مکان های دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آیند. برخی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد با طبیعت زیبا و سرسبز خود به عنوان مقاصد گردشگری پرطرفدار در میان مسافران شناخته می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین آنها را ذکر می‌کنیم:

روستای ابرده شاندیز

روستای ابرده شاندیز

یکی از مکان های دیدنی اطراف مشهد روستای ابرده نام دارد. این روستا با طبیعت سرسبز و باصفای خود به عنوان یکی از زیباترین مناطق اطراف مشهد شناخته می‌شود. قرار گرفتن ابرده شاندیز در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی زیبایی دو چندان به آن داده است.

٢٥ کیلومتری شمال غرب طرقبه محل قرار گیری این روستا است. پس در طول مسیر رسیدن به این روستا هم از آب و هوای خنک و تماشای طبیعت اطراف بهره‌مند خواهید شد.

زمانی که به روستا می‌رسید رودخانه خروشان و زیبای زشک را که در وسط روستا جاری است می‌بینید. وجود این رودخانه موجب شده که در روستا و اطراف آن پوشش گیاهی متنوع و درختانی مانند گلابی، گردو، گیلاس، زردآلو و… به چشم بخورد.

اگر در این روستا به دنبال امکانات گردشگری هستید خوب است بدانید که سرویس بهداشتی و نمازخانه در این روستا برای استفاده مهمانان وجود دارد. همچنین با اجازه باغداران روستا می‌توانید از باغ‌ های آنها دیدن و لحظاتی را در آنها سپری کنید.

همچنین در این روستا و اطراف آن سوئیت‌هایی با امکانات رفاهی مناسب برای سکونت مسافران در نظر گرفته شده است.

  • آدرس ابرده شاندیز: استان خراسان رضوی، مشهد، شاندیز، چهار کیلومتر بالاتر در مسیر رودخانه زشک، روستای ابرده علیا

روستای زشک

sightseeing places around mashhad 39

روستای زشک یکی از روستاهای خوش آب و هوای مشهد است. این روستای محبوب به دلیل طبیعت سرسبز و چشم‌اندازهای زیبایش از مقاصد مهم گردشگری در مشهد به شمار می‌رود. علاوه بر طبیعت سرسبز و باصفای روستا می‌توان از جاذبه‌ای موجود در روستا مانند چشمه قلقلی، قله شیرآباد و دره ناهل نیز دیدن کرد.

  • آدرس روستای زشک: استان خراسان رضوی، مشهد، بخش طرقبه، روستای زشک

روستای خادر

روستای خادر

خادر نیز همانند زشک و ابرده شاندیز از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد است. خادر روستایی از توابع شاندیز است. یکی از از دلایل شهرت این روستا و البته مهم‌ترین دلیل آن تاریخی و کهن بودن آن است. تا آنجا که مورخان از قدمت هزار ساله آن نام برده‌اند.

روستای خادر در میان دره‌ای زیبا واقع شده است. پس از ورود به روستا می‌توانید از آبنما و آتشکده روستا دیدن کنید.

  • آدرس روستای خدار: استان خراسان رضوی، مشهد، ٢٠ کیلومتری جاده شاندیز، روستای خادر

شهرهای دیدنی اطراف مشهد

شهرهای دیدنی اطراف مشهد

برخی از شهرهای مشهد با آب و هوای خنک از مناطق ییلاقی مشهد محسوب می‌شوند. بسیاری از مسافران پس از زیارت امام رضا برای تفریح و گردش راهی این شهرها می‌شوند. در ادامه برخی از معروف‌ترین آنها را نام می‌بریم:

شاندیز

شاندیز

شاندیز از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. شاندیز دارای آب و هوایی خنک و مطبوع است. به دلیل حاکم بودن آب و هوای خنک و دلپذیر بر این منطقه به عنوان یکی از مناطق گردشگری محبوب در میان گردشگران شناخته می‌شود.

شاندیز در بخش شمال غربی مشهد واقع شده است. پوشش گیاهی مناسب، رودخانه خروشان زشک، درختان سربه فلک کشیده و مناظر طبیعی زیبا از ویژگی‌های بارز این منطقه است. همچنین در مسیر رفتن به این منطقه رستوران و قهوه‌خانه‌های متنوعی برای پذیرایی از شما تدارک دیده شده است.

شاندیز

علاوه بر موارد گفته شده از دیگر جاذبه های دیدنی شاندیز می‌توانید از رصدخانه نجوم رضوی، خیابان آبشار، پارک جنگلی پردیس شاندیز، موزه شهرداری، درخت چنار کهن، بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ، تله کابین زشک و… دیدن کنید.

  • آدرس شاندیز: استان خراسان رضوی، ٢٠ کیلومتری شمال غربی مشهد، شهر شاندیز

طرقبه

طرقبه

طرقبه با آب و هوای ییلاقی خود از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. طرقبه شهری کوچک اما با جاذبه‌های طبیعی و صنایع دستی زیبا است. آنچه که بیش از همه در طبیعت طرقبه خودنمایی می‌کند درختان گردوی بلند بالای موجود در آن و آب و هوای ییلاقی و مطبوع در فصل گرم تابستان است.

 همچنین رودخانه‌های خروشان، هوای پاک و تمیز و ییلاقی بودن طرقبه این مکان را به یکی از گردشگر پذیرترین مناطق اطراف مشهد تبدیل کرده است.  علاوه بر طبیعت و آب و هوای مناسب، در این ناحیه از مشهد رستوران‌های سنتی بسیاری نیز برای لحظاتی استراحت و خوردن غذایی خوشمزه وجود دارد.

طرقبه

همچنین در گوشه کنار طرقبه نیز جاذبه‌های طبیعی بسیاری برای دیدن وجود دارد. بوستان سنگی کمر مقبولا یکی از این جاذبه‌ها است. کمر مقبولا در بخش ابتدایی جاده طرقبه واقع شده است. این منطقه با وسعتی پنج کیلومتری آثار سنگی، سنگ‌های آتشفشانی، سنگ‌نوشته‌ها و نقوش باستانی زیادی را در خود جای داده است. این سنگ‌ها و کتیبه‌ها همگی نشان از تمدنی اصیل در این منطقه دارد.

  • آدرس طرقبه: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، طرقبه

نیشابور

آرامگاه خیام نیشابور

نیشابور از جاهای دیدنی اطراف مشهد و دومین شهر بزرگ خراسان رضوی محسوب می‌شود. شهر فیروزه‌های زیبا در دامنه کوه‌های بینالود از قدمتی زیاد برخوردار است. تا جایی که به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود.

در سفر به این شهر می‌توانید جاذبه های دیدنی نیشابور را از نزدیک ببینید؛ آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه کمال‌الملک، مسجد جامع نیشابور، کاروانسرای شاه عباسی، بازار تاریخی نیشابور، دهکده چوبین و آرامگاه خیام نیشابوری نمونه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی در این شهر هستند.

  • آدرس نیشابور: استان خراسان رضوی، ١٣٨ کیلومتری مشهد

چشمه ‌های اطراف مشهد

چشمه ‌های اطراف مشهد

بسیاری از چشمه‌های موجود در مشهد از قدمتی زیاد برخوردار هستند. وجود این چشمه‌ها موجب آبادانی و سرسبزی روستاها و شهرهای حوالی آنها شده است. در ادامه مطلب برخی از این چشمه‌ها را نام می‌بریم:

اقامتی خاطره انگیز در هتل رز درویشی مشهد
ادامه مطلب

آبگرم شاهان گرماب

آبگرم شاهان گرماب

یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد آبگرم شاهان گرماب است. دمای آب گرم شاهان به حدود ٤٨ درجه سانتیگراد می‌رسد. این دمای بالا لذت آبتنی را دو چندان می‌کند. علاوه بر تفریح در این آبگرم از خواص درمانی آن نیز بهره‌مند می‌شوید.

  • آدرس آبگرم شاهان گرماب: خراسان رضوی، مشهد، ۳۵ کیلومتری فریمان، شهر سفید سنگ، بعد از روستای شاهان گرماب

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس

موقعیت مناسب چشمه گیلاس و حوضچه‌های اطراف آن این چشمه را به یکی از مناطق تفریحی اطراف مشهد تبدیل کرده است. آب و هوای چشمه گیلاس در فصل تابستان نسبت به دیگر جاهای مشهد خنک‌تر است. جالب است بدانید قدمت این چشمه به دوران تیموریان می‌رسد. عمق این چشمه در حدود چهار متر است.

پس از دیدن چشمه گیلاس می‌توانید از مکان‌های دیدنی دیگر اطراف آن نیز مانند چمن زار روستای قهقهمه و کوه عمارت بازدید کنید.

  • آدرس چشمه گیلاس: خراسان رضوی، مشهد، روستای چشمه گیلاس

چشمه‌های دیگر اطراف مشهد

چشمه آبگرم کلات، چشمه سبز گلمکان، چشمه کاریز، چشمه آبگرم شهر کهنه از دیگر چشمه‌هایی هستند که در فواصل دور و نزدیکی از مشهد واقع شده‌اند.

مکان های تاریخی اطراف مشهد

sightseeing places around mashhad 51

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و بکری که در اطراف مشهد وجود دارد از دیدن مکان های تاریخی اطراف این شهر نیز نباید غافل شد. برای آگاهی بیشتر در ادامه چند نمونه از این اماکن تاریخی را معرفی می‌کنیم:

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی یکی از مکان های دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود. آرامگاه فردوسی در شهر توس و در حوالی شهر تاریخی تابران واقع شده است. در گذشته این مکان فقط به عنوان محل دفن شاعر بزرگ فردوسی شناخته می‌شد. اما امروزه این آرامگاه به مجموعه‌ای بزرگ ارتقا پیدا کرده است. مساحت این مجموعه فرهنگی در حدود ٦ هکتار است.

زمانی که به نزدیکی آرامگاه می‌رسید بر روی دیواره‌های آن اشعار حماسی و باشکوه فردوسی را خواهید دید. هنگامی که از طریق پله‌ها به ورودی آرامگاه می‌رسید نقش‌هایی زیبا و برجسته از جنگ‌های رستم با سهراب، ایرانیان و تورانی‌ها و… توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

آرامگاه فردوسی

در نهایت خود آرامگاه را می‌بینید که با یکی از ابیات شاعر بزرگ فردوسی با عنوان (به نام خداوند جان وخرد) مزین شده است. در ضمن در نزدیکی آرامگاه، مجسمه فردوسی نیز برای یادبود و بزرگداشت این شاعر بزرگ ساخته شده است. همچنین این آرامگاه از بخش‌های مختلفی مانند بنای اصلی، موزه فردوسی، کتابخانه فردوسی، ساختمان اداری و… تشکیل شده است.

لازم به ذکر است که این آرامگاه در سال ١٣٥٤ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

  • آدرس آرامگاه فردوسی: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش توس، انتهای بلوار شاهنامه، بلوار بهارستان

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه یکی از قدیمی‌ترین جا‌های دیدنی اطراف مشهد است. قدمت این بنای تاریخی به قدری زیاد است که مورخان به طور دقيق در مورد قدمت آن نظر نداده‌اند.

استحکام این بنا پس از گذشت سال‌های سال نشان از معماری و مصالح خوب به کار رفته در آن دارد. در نگاه اول که به گنبد می‌نگرید سادگی را با تمام وجود حس می‌کنید. فضای درونی نیز به مانند بیرون ساده و زیبا است. اتاق فرعی، شاه نشین، گنبد خانه از بخش‌های تشکیل دهنده درون ساختمان هستند.

همچنین معماری به کار رفته در گنبد هارونیه مربوط به سبک و سیاق قرن هشتم هجری است. مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌کاری‌ها نمایی زیبا به این گنبد داده‌اند. جالب است بدانید از نظر موقعیت مکانی این گنبد ارزشمند در نزدیکی آرامگاه حکیم فردوسی واقع شده است. پس با یک تیر می‌توانید دو نشان بزنید و از هر دو بنا به راحتی بازدید کنید.

از جمله مکان های دیگر در نزدیکی این گنبد می‌توان به دیوار تاریخی توس، قلعه باستانی توس، موزه توس و مقبره الشعرای توس اشاره کرد.

  • آدرس گنبد هارونیه: استان خراسان رضوی، ٢٥ کیلومتری شمال غربی مشهد، حاشیه غربی جاده مشهد توس

کلات نادری

کلات نادری

کلات نادری یکی از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد است که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. در بخش ورودی قدیم شهر کتیبه نادری قرار گرفته است. همچنین کاخ و باغ خورشید از دیگر آثار تاریخی در کلات نادری محسوب می‌شوند. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی در این منطقه می‌توان از آبشارها متعدد موجود در این محل نیز بازدید کرد.

  • آدرس کلات نادری: استان خراسان رضوی، ١٤٥ کیلومتری شمال مشهد

جاذبه های مذهبی اطراف مشهد

به جز حرم امام رضا که هر ساله میزبان خیل عظیمی از زائران است مکان‌های مذهبی دیگری هم در اطراف و نزدیکی مشهد برای زیارت وجود دارد. برخی از جاذبه های مذهبی اطراف مشهد را در زیر به اختصار شرح می‌دهیم:

زیارتگاه امامزادگان ناصر و یاسر

زیارتگاه امامزادگان ناصر و یاسر

این دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم هستند. زیارتگاه این امامزاده‌ها از بنایی با سقف بلند منقش به گچ‌بری‌های زیبا تشکیل شده است. در داخل بنا نیز آینه‌کاری‌ها به شیوه‌ای هنرمندانه بر روی دیوارها کار شده‌اند. مردم محلی از این مکان برای برگزاری مراسم سوگواری محرم، روضه و… استفاده می‌کنند.

  • آدرس امام زادگان ناصر و یاسر: ١١ کیلومتری مشهد، روستای گلستان

امام‌زاده یحیی

امام‌زاده یحیی

آرامگاه امامزاده یحیی از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود. نسبت امامزاده یحیی به امام سجاد می‌رسد. این امامزاده در راه مبارزه حق علیه باطل به دست ماموران خلیفه آن زمان در سن ١٨ سالگی به شهادت رسیدند.

جالب است بدانید که علاوه بر زیارت این امامزاده بخش‌هایی نیز برای استراحت و اقامت زائران در نظر گرفته شده است. همچنین روستای میامی محل واقع شدن این امامزاده خانه‌هایی را به صورت اجاره در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

  • آدرس امام‌ زاده یحیی: ٥٠ کیلومتری مشهد، جاده سرخس، روستای میامی

رودخانه های اطراف شهر مشهد

در اطراف مشهد رودخانه‌های زیادی وجود دارد. زیبایی منحصر به فرد این رودخانه‌ها آنها را در زمره مهم‌ترین مکان های تفریحی اطراف مشهد قرار داده است. در زیر برخی از این رودخانه‌ها را نام می‌بریم:

رودخانه کارده

رودخانه کارده

از رودخانه‌های اطراف مشهد می‌توان به رودخانه پرآب کارده اشاره کرد. کوه‌های هزار مسجد منشا جاری شدن این رودخانه زیبا هستند. با توجه به آبدهی زیاد این رودخانه، در مسیر جاری شدن خود روستاهای زیادی را بهره‌مند می‌کند.

  • آدرس رودخانه کارده: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمد آباد، دهستان کارده

رودخانه بساروج (باش شاروق)

رودخانه بساروج یکی از رودخانه‌های فصلی در اطراف مشهد است. این رودخانه از بخش شرقی بینالود سرچشمه می‌گیرد و در نهایت خود را به کشف‌رود می‌رساند. با توجه به فصلی بودن این رودخانه، پرآبی و خروشان بودن آن را فقط در ماه‌های پاییز و زمستان بیشتر می‌بینید.

  • آدرس رودخانه بساروج: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمد آباد، دهستان سرجام

رودخانه آغنج

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد رودخانه آغنج است. این رودخانه نیز به مانند رودخانه بساروج رودخانه‌ای فصلی محسوب می‌شود. این رودخانه نیز از بخش شرقی بینالود سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود بخش‌های زیادی را آبیاری می‌کند.

  • آدرس رودخانه آغنج: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمد آباد، دهستان سرجام

اقامت در مشهد

پس از اطلاع در مورد جاذبه های گردشگری اطراف مشهد و آشنایی مختصر با آنها بهتر است در ابتدای برنامه‌ریزی برای شروع سفر به فکر هتلی مناسب در مشهد برای اقامت باشید. هتل های مشهد با تنوع بالا و امکانات رفاهی مختلف اقامتگاه هایی مناسب و دلپذیر برای سکونتی چند روزه در این شهر هستند.

شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از بهترین هتل های مشهد از یک ستاره گرفته تا پنج ستاره را انتخاب و از امکانات رفاهی آن برخوردار شوید.

جمع‌بندی

مکان های دیدنی اطراف مشهد به قدری زیاد و متنوع هستند که اگر بخواهیم در مورد آنها بنویسیم باید لیستی بلند بالا در مورد آنها تهیه کنیم. در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با مشهورترین و محبوب‌ترین این جاذبه‌ها آشنا کنیم. امیدواریم با شناخت بیشتر این جاذبه‌ها گردش و تفریحی دلپذیر را در آنها تجربه کنید.

4.1/5 - (52 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفر ناصری
جعفر ناصری
19 روز قبل

سلام لطفا گلمکان و چشمه سبز رو نیز در بخش بینالود و ابشار امرودک و سد ارداک رو در هزار مسجد بیافزایید

مهدی
مهدی
15 روز قبل

با سلام و عرض خسته نباشید
دوست عزیز در اینکه شما زحمت جمع اوری این مقاله را کشیدین شکی نیست..ولی چطور ممکن است در بخش رودخانه های اطراف مشهد رودخانه روستای فریزی را با آن عظمت از قلم بندازین.. رودخانه ای با طول نزدیک به 50 کیلومتر.. که بزرگترین آبریز کوه بینالود به شمار میرورد..دوطرف رودخانه دارای باغ های فراوان و مناظر بدیع میباشد.. خود روستای فریزی هم با نمایه پلکانی و مجاورت با امامزاده عبیدالله از اماکن گردشگری استان میباشد که متاسفانه اسمی ازش برده نشد….. با تشکر

احسان
احسان
13 روز قبل

با سلام متاسفانه اصلاً مقاله تان کامل نیست ، از سد تاریخی و آب و هوای خنک فریمان فرانوش کردید و همچنین آدرس آبگرم شاهان گرماب را کاملاً اشتباه گفته اید ، آبگرم شاهان گرماب در ۳۵ کیلومتری فریمان و در شهر سفید سنگ و بعد روستای شاهان گرماب می باشد . لطفاً کمی دقت نمایید …

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر